|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
tommot123
30-01-2011, 11:41
CITAT (elinh @ 28-01-2011, 20:09)  var inne nu och la en kommentar. Såg att du hade satt Bhut Jolokia - har den dykt upp ovanför jord? Sådde Bih Jolokia 3 jan på rockwoolkuber och ingen av dem har grott(3-4frön). Sådde 10 frön 26 jan och idag hade 2 grott av dem. Sått dessa på hushållspapper med 27 grad undervärme så det tog 4 dagar bara? Dessa frön är från min egna odling! Tyvärr är utvecklingstiden på dessa väldigt lång tid så att så dem på hösten är nog en bra ide! Har inte fröna kommit upp på 10 dagar så då nya direkt!
I år blir det inte så mycket för mig, 5 olika bara.
Min egna lilla korsning (fjärde generationen nu, korsning mellan bolivian rainbow och någon annan okänd sort) 7 pod / 7 pot Bolivian Rainbow Pimenta da neyde Trinidad Scorpion Morouga Blend
Vi får se om det blir mer vad det lider...
CITAT (elinh @ 28-01-2011, 20:09)  var inne nu och la en kommentar. Såg att du hade satt Bhut Jolokia - har den dykt upp ovanför jord? Jag såg den nu och svarade: Nej, inga av dem fem jag sådde kom upp
Niklas-73-
31-01-2011, 10:54
I dag var det dax för mina chilis att komma i jord.
Mulato Islento Bishops Crown Serrano Anaheim Black Hungarian Datil Bird Pepper (Basilika)ej chili
Jag sår i en blandning 2/3 kossa på påse 1/3 perlite har fungerat tidigare år.
Dessa får stå på golvvärmen i badrummet till de första visar sig sen blir det fönsterbrädan med extrabelysning.
Birre77
31-01-2011, 14:57
CITAT (Niklas-73- @ 31-01-2011, 10:54)  I dag var det dax för mina chilis att komma i jord.
Mulato Islento Bishops Crown Serrano Anaheim Black Hungarian Datil Bird Pepper (Basilika)ej chili
Jag sår i en blandning 2/3 kossa på påse 1/3 perlite har fungerat tidigare år.
Dessa får stå på golvvärmen i badrummet till de första visar sig sen blir det fönsterbrädan med extrabelysning. Kul att det kommer mer frön ner i jorden. Är "kossa på påse" någon form utav gödsel? Isf, har jag fått för mej att de inte skall ha så mycket näring vid sådd? Eller har jag fått det också om bakfoten? BTW... Mina Red Savina och Carribian Red tittade upp ur min pluggbox idag så nu står den under 20W LE också. Jag funderar på att köpa på mej lite mer ljus och flytta in allt i en hylla som jag kan justera hyllplanen i. Står dock i valet och kvalet om jag skall satsa på antingen 50W LE med hammarslag reflektor eller någon lysrörsarmatur. Kanske T5? Någon som har tips på vad som ger mest bang for the buck?
blomkronan
31-01-2011, 15:46
CITAT (Birre77 @ 31-01-2011, 14:57)  Är "kossa på påse" någon form utav gödsel? Isf, har jag fått för mej att de inte skall ha så mycket näring vid sådd? Eller har jag fått det också om bakfoten? Ja "Ko på påse" är vanlig kogödsel i påse, bara ett roligare sätt att säga det på, ett uttryck som vi använder här på odla  När man sätter fröer ska man normalt sätta i näringsfattig sandbandad jord. Niklas-73- hade gjort det tidigare bara... och det hade fungerat, men jag gör det inte...  ko på påse får mina först när dom planteras ut i sommar. jord med ko och hönsgödsel innehåller mycket sorgmyggor sägs det... det ökar risken för det iallafall, och det vill jag inte ha mera av!!!
CITAT (Birre77 @ 31-01-2011, 14:57)  Kul att det kommer mer frön ner i jorden. Är "kossa på påse" någon form utav gödsel? Isf, har jag fått för mej att de inte skall ha så mycket näring vid sådd? Eller har jag fått det också om bakfoten? BTW... Mina Red Savina och Carribian Red tittade upp ur min pluggbox idag så nu står den under 20W LE också. Jag funderar på att köpa på mej lite mer ljus och flytta in allt i en hylla som jag kan justera hyllplanen i. Står dock i valet och kvalet om jag skall satsa på antingen 50W LE med hammarslag reflektor eller någon lysrörsarmatur. Kanske T5? Någon som har tips på vad som ger mest bang for the buck?  Biltemas armatur 359805 i kombination med deras lysrör 44775 körde jag till mina chili- och tomatplantor förra säsongen med gott resultat.
CITAT (bogg @ 30-01-2011, 18:47)  I år blir det inte så mycket för mig, 5 olika bara.
Min egna lilla korsning (fjärde generationen nu, korsning mellan bolivian rainbow och någon annan okänd sort) 7 pod / 7 pot Bolivian Rainbow Pimenta da neyde Trinidad Scorpion Morouga Blend
Vi får se om det blir mer vad det lider... det ska bli intressant att följa  lägg upp bilder sen!
jag planterade direkt i p-jord och tycker att det var mycket bättre än näringsfattig jord. prova med både och vetja!
Birre77
31-01-2011, 17:05
CITAT (blomkronan @ 31-01-2011, 15:46)  Ja "Ko på påse" är vanlig kogödsel i påse, bara ett roligare sätt att säga det på, ett uttryck som vi använder här på odla  När man sätter fröer ska man normalt sätta i näringsfattig sandbandad jord. Niklas-73- hade gjort det tidigare bara... och det hade fungerat, men jag gör det inte...  ko på påse får mina först när dom planteras ut i sommar. jord med ko och hönsgödsel innehåller mycket sorgmyggor sägs det... det ökar risken för det iallafall, och det vill jag inte ha mera av!!! Då är jag med... Hänger inte riktigt med i lingot än.  Då är frågetecknen uträtade. CITAT (jo1981 @ 31-01-2011, 16:00)  Biltemas armatur 359805 i kombination med deras lysrör 44775 körde jag till mina chili- och tomatplantor förra säsongen med gott resultat. Jag tackar så hemskt mycket för tipset. Den lösningen verkar ju billig och bra. Finns det någon vinst i att uppgradera till Osram Flora 77 eller märker jag ingen skillnad?
Fröken Knuff
31-01-2011, 17:28
Olycka olycka!! Idag åkte 1/3 av krukorna med huvudet före ner i golvet Chilifrön som legat i jord några veckor är inte enkla att finna i nyvattnad jord... elände.. ett frö återfanns...
Jag inte skrivit här innan, men jag påbörjade iallafall min fjärde chiliodlingssäsong den 22:e januari. I år blev det följande sorter: Nepal Snakebite Hungarian Yellow Wax Hot Cumari Blue Christmas Red Savina Ukrainian Sweet (paprika) Espelette Ear Bob Inca Berry Big Jim Cayenne Gul körsbärspeppar Red Cherry samt fröer som jag hittade i en chilifrukt på en restaurang i Shanghai Totalt så blev det två pluggboxar fulla, dvs 98 fröer, så jag får nog rensa ganska hårt, det finns inte en chans att jag kan husa 80-90 chiliplantor. Fröerna har ju börjat tittat upp så smått, den största överraskningen var nog de kinesiska, där har hittills 6 av 7 fröer grott...  Ska bli riktigt spännande att se vad det blir av dem, då allt jag vet är att de är 0,5-1 cm i diameter och röda. De serverades skivade så jag fick aldrig se hela frukten.
mattias__o
31-01-2011, 19:49
Vilken typ av gödning använder ni när ni har planterat om till större krukor? Skulle gärna vilja ha lite tips.
CITAT (mattias__o @ 31-01-2011, 19:49)  Vilken typ av gödning använder ni när ni har planterat om till större krukor? Skulle gärna vilja ha lite tips. Animix Grönsaksgödsel och Trädgårdsnäring från Hasselfors Garden använder jag.
Första inlägget och dags att bidra till tråden antar jag.
Vi har satt ett mindre gäng Cayenne Long Slim, de sattes först, tillsammans med lite tomater. För ca en vecka sedan så satt vi lite tuffare sorter, nämligen Blondie, Blue Christmas, Fenir, Kali Mirch och Monkeyface. Hoppas på vackra och goda frukter. Beställde dem från Örtagården kan jag tillägga.
Det finns lite bilder på bloggen (signaturen) om någon är intresserad!
CITAT (Birre77 @ 31-01-2011, 17:05)  Jag tackar så hemskt mycket för tipset. Den lösningen verkar ju billig och bra. Finns det någon vinst i att uppgradera till Osram Flora 77 eller märker jag ingen skillnad? Det fungerar nog i vilket fall som helst. Men när jag hade en armatur med ett osram 840 och ett osram flora 77 så drog sig alla växer till flora röret, så jag bytte ut 840 röret till ett till flora. (Men kör inte flora röret om du ska ha det "inne" där du ser det hela tiden, det är ett väldigt fult lila sken)
blomkronan
31-01-2011, 23:23
CITAT (jo1981 @ 31-01-2011, 18:06)  Jag inte skrivit här innan, Hej kul att du är med... kan man säga välkommen till odla... ja det kan man. Hoppas du kommer visa med bilder sen
CITAT (zippoo @ 31-01-2011, 22:21)  Det fungerar nog i vilket fall som helst. Men när jag hade en armatur med ett osram 840 och ett osram flora 77 så drog sig alla växer till flora röret, så jag bytte ut 840 röret till ett till flora. (Men kör inte flora röret om du ska ha det "inne" där du ser det hela tiden, det är ett väldigt fult lila sken) Jag har mina i en billy-bokhylla bakom dörrar så jag ser inte skenet. Jag kör halva gänget med LED och halva med osram floura 77. BilderJag har en batch till på gång och dessa har jag myyycket närmare rören, vilket ger effekt.
malin72
01-02-2011, 12:02
nu har 3 sorter grott här..jalapeno, big banana och lemon drops vad härligt att se dom kika upp!!!
Ang lysrören ni pratar om så använder jag Osrams fast olika, Fluora och cool white... jag sår i en bokhylla och pga skenet därifrån som kan vara lite jobbigt när man har flera hyllplan med armaturer i så har jag löst det med att hänga en mörk gardin framför...så när det är kväll och jag vill se tvn så drar jag för gardinen
Sara i zon 7
01-02-2011, 14:54
Nu är jag också på gång! I år ska det bli jätteskördar. Många nya spännande sorter och självklart alla gamla "måste ha" sorter. Paprikor: King of the North Sweet Banana Yolo Wonder Ferenc Tender Yellow Cheese Pimento
Chili: Anaheim Hot Lemon Lemon Drop Habanero Dulce Hungrian Hot Wax Jalapeno Early Jamaican Bell CAP 220 Pimento de Padron Golden Cayenne Espelette Zeckoslovakian Black Criolla Sella Chocolate Fatalii Sibirisk huspeppar Hot Orange Aji Blanco Christal Fish pepper Black Pequin Hungrian Black Hot Banana
Efterlyser fröer till Fenir om någon har till övers. Vissa av sorterna ovan har jag slut fröer, kan tänka mej byte.
Sara
Mentha-Arvensis
01-02-2011, 14:58
Har skitsvårt att komma igång i år, Har hundratals sorter och vill odla allihop.
Någon som har tips på vad jag ska göra när jag väljer sorter att odla?
Börjar föresten få mogen frukt på mina övervintrade nu.
NattyFred
01-02-2011, 15:08
hej! Undrar om det är någon mer än jag som har problem att få chekoslovakian black att gro? Köpte fröer från örtagården förra året och lyckades inte få ett enda att gro, i år är det samma visa trots nyinköpta frön...
tommot123
01-02-2011, 16:47
CITAT (NattyFred @ 01-02-2011, 15:08)  hej! Undrar om det är någon mer än jag som har problem att få chekoslovakian black att gro? Köpte fröer från örtagården förra året och lyckades inte få ett enda att gro, i år är det samma visa trots nyinköpta frön...
Hej igen! Det stämmer tyvärr! Provade att så 10 förra året från min egna skörd men ingen grodde/Tommy!
Sylvestris
01-02-2011, 18:37
Någon som har tips på hur man bäst torkar chili?
Mentha-Arvensis
01-02-2011, 19:43
CITAT (NattyFred @ 01-02-2011, 15:08)  hej! Undrar om det är någon mer än jag som har problem att få chekoslovakian black att gro? Köpte fröer från örtagården förra året och lyckades inte få ett enda att gro, i år är det samma visa trots nyinköpta frön... prova att låta fröerna dra i en 2%ig saltpeterlösning 24-48/h innan plantering. Brukar funka för nästan alla sorter. CITAT (Sylvestris @ 01-02-2011, 18:37)  Någon som har tips på hur man bäst torkar chili? på galler i ungn runt 40grader tills det ser ut att vara klart.
tommot123
01-02-2011, 21:16
CITAT (Sylvestris @ 01-02-2011, 18:37)  Någon som har tips på hur man bäst torkar chili?
Bygg en träram och sätt insektnät i bottnen och en datorfläkt under eller i en datorlåda! även ugnen på spisen på ca 50grader! Är lätt att de annars börjar mögla!
tommot123
01-02-2011, 21:25
Fick några frön av Pimenta da neyde(Från örtagården) av hygglige NattyFred(Tackar, tackar) som jag sådde(3 frön) i går på disktrasa(ny) och hushållspapper och de verkar ha grott redan! Köpte frön från annan odlare där inte något frö(10 frön) grott på 30 dagar! Lite skumt eller??????
blomkronan
01-02-2011, 21:31
CITAT (Mentha-Arvensis @ 01-02-2011, 14:58)  Har skitsvårt att komma igång i år, Har hundratals sorter och vill odla allihop.
Börjar föresten få mogen frukt på mina övervintrade nu. Kanske gå efter ett tema... välj x antal sorter som börjar på samma bokstav, eller efter färg...
Anja Danmark
01-02-2011, 21:42
CITAT (Mentha-Arvensis @ 01-02-2011, 14:58)  Har skitsvårt att komma igång i år, Har hundratals sorter och vill odla allihop.
Börjar föresten få mogen frukt på mina övervintrade nu. Jeg har lidt det samme problem, men vælger efter styrke, smag og farve, så jeg har et flot drivhus med lige fra helt milde til de allerstærkeste chilier... Men det er svært!
blomkronan
01-02-2011, 21:45
CITAT (tommot123 @ 01-02-2011, 21:25)  Fick några frön av Pimenta da neyde(Från örtagården) av hygglige NattyFred(Tackar, tackar) som jag sådde(3 frön) i går på disktrasa(ny) och hushållspapper och de verkar ha grott redan! Köpte frön från annan odlare där inte något frö(10 frön) grott på 30 dagar! Lite skumt eller?????? När du gror fröna på trasa, hur gör du då? låter du den ligga i vatten då så den inte torkar? jag funderar på om man kan använda fuktig mossa istället för trasa, för mig skulle trasan annars hinna torka eller om man kan kombinera dessa... lägga trasan på mossan
Mentha-Arvensis
01-02-2011, 21:54
CITAT (tommot123 @ 01-02-2011, 21:25)  Fick några frön av Pimenta da neyde(Från örtagården) av hygglige NattyFred(Tackar, tackar) som jag sådde(3 frön) i går på disktrasa(ny) och hushållspapper och de verkar ha grott redan! Köpte frön från annan odlare där inte något frö(10 frön) grott på 30 dagar! Lite skumt eller?????? om det gått 30 dagar kanske det är för sent, men prova saltpeterlösning. 2% av vattenvolymen (lös 2ml saltpeter i 100ml vatten.)
blomkronan
01-02-2011, 22:00
CITAT (Mentha-Arvensis @ 01-02-2011, 21:54)  om det gått 30 dagar kanske det är för sent, men prova saltpeterlösning.
2% av vattenvolymen (lös 2ml saltpeter i 100ml vatten.) Var får man tag på saltpeter?
Fröken Knuff
01-02-2011, 22:03
CITAT (blomkronan @ 01-02-2011, 22:00)  Var får man tag på saltpeter? Kanske att man kan köpa salpeter som "krydda"..? Vet att Santa Maria har det.. men då är det ju i fast form (pulver) och inte koncentrerad lösning...
Mentha-Arvensis
01-02-2011, 23:29
CITAT (Fröken Knuff @ 01-02-2011, 22:03)  Kanske att man kan köpa salpeter som "krydda"..? Vet att Santa Maria har det.. men då är det ju i fast form (pulver) och inte koncentrerad lösning... jo man köper det som pulver och löserupp det i vatten. Brukar finnas överallt bland kryddor och syror (citron, vin osv)
Birre77
01-02-2011, 23:50
CITAT (jo1981 @ 31-01-2011, 16:00)  Biltemas armatur 359805 i kombination med deras lysrör 44775 körde jag till mina chili- och tomatplantor förra säsongen med gott resultat. Nu är armaturer och rör inhandlat och uppskruvat i bokhylla. Påväg till biltema så svängde jag in på några andra billighetsvaruhus. 69:- för 2x18W IP65 armatur på Rusta får man väl säga är överkomligt? Så skynda att fynda om någon skall ha. Och så blev det rören från biltema. Nu börjar det likna något.
Birre77
02-02-2011, 00:00
CITAT (elinh @ 01-02-2011, 09:01)  Jag har mina i en billy-bokhylla bakom dörrar så jag ser inte skenet. Jag kör halva gänget med LED och halva med osram floura 77. BilderJag har en batch till på gång och dessa har jag myyycket närmare rören, vilket ger effekt. Det går frammåt för dina småttingar. Vad jag kan se är det inte någon större skillnad på de som stått under LED eller rör. Är båda samma våglängd/färg? Gissar att LED inte va så billig? När går man "brake even" på att spara energin? Hur nära kan man ha lysören innan det blir för nära? Mina har bara vart några dagar ovan jord. Många frågor blir det.... Nu är det dax för sängen tror jag.
CITAT (Birre77 @ 02-02-2011, 00:00)  Det går frammåt för dina småttingar. Vad jag kan se är det inte någon större skillnad på de som stått under LED eller rör. Är båda samma våglängd/färg? Gissar att LED inte va så billig? När går man "brake even" på att spara energin?
Hur nära kan man ha lysören innan det blir för nära? Mina har bara vart några dagar ovan jord.
Många frågor blir det.... Nu är det dax för sängen tror jag. ett lysrör har inte en exakt våglängd som en led, men det kan ju iofs ha mycket ljus i en viss våglängd. edit: angående hur nära man kan ha lysrören så säger jag så nära som möjligt, helst inte längre bort än ca 10cm
blomkronan
02-02-2011, 07:46
Nu har jag planterat om igen... dom jag satte 5/1 stod på tur, satte dom i min 11 cm ljupa pluggbrätte. Har funderat på vad nästa steg kan bli... och kom på mjölkpaket måste passa, som en mellan kruka innan mina 3,5 liters krukor. [attachment=57891:m.JPG] mitten pluggbrättet var den jag omskola nu, dom andra omskola jag 28 dec frösatta 4/1. Så ni som behöver "mellan kruka" tänk på att spara mjölkpaket redan nu
Birre77
02-02-2011, 08:56
CITAT (zippoo @ 02-02-2011, 00:22)  ett lysrör har inte en exakt våglängd som en led, men det kan ju iofs ha mycket ljus i en viss våglängd.
edit: angående hur nära man kan ha lysrören så säger jag så nära som möjligt, helst inte längre bort än ca 10cm tnx Nu sitter dom i stort sätt kloss an så får jag flytta ned hyllan när de växer mer.
Mentha-Arvensis
02-02-2011, 10:37
Nu har jag nästan valt klart, kommer plantera;
Glabriusculum Eastern Travis County, Texas Glabriusculum Florida Wild Bird Glabriusculum National park of Tikal, Guatemala Glabriusculum Peru Glabriusculum PI 593491 Mexico Glabriusculum Tuscon, Arizona Annuum Besler's cherry Annuum Goat's weed Annuum Jindungo Annuum Microcarpum CAP 1473 Annuum Naga Khorika Annuum Pequin from Ishia Annuum Pequin from Mexico Chacoense CAP 1445 Chacoense PI 260427 Chacoense Purple flowered Chacoense Yellow Chinense Black Naga Chinense Caronong Chinense CGN 20801 PI 257117 Chinense CGN 20803 Rio Ronuro Hot Chinense Congo de Nicaragua Chinense Fatalii white Chinense PI 260504 Chinense Wild Brazil Chinense Yellow Fire Eximum Cardenasii var. Pendulum Large Ulupica Frutescens CAP 521 Zambia Frutescens Duke pequin Galapagoense Lanceolatum Baccatum var. Baccatum Mini Mini Baccatum var. Baccatum PI 260567 CGN 23260 Praetermissum Praetermissum CAP 1144 Praetermissum CAP 1478 Praetermissum CGN 22795 Praetermissum Cumari Pollux Praetermissum Goat's pepper CGN 20805 Rhomboideum Sp. Quintisho
...ska odla någon pubescens och paprika med, är annars rätt nöjd.
Temat blev Vilt och värdefullt.
Känner mig ganska nöjd nu, vet inte hur jag ska få platr med alla bara...
mattias__o
02-02-2011, 17:00
CITAT (Mentha-Arvensis @ 02-02-2011, 10:37)  Nu har jag nästan valt klart, kommer plantera;
Glabriusculum Eastern Travis County, Texas Glabriusculum Florida Wild Bird Glabriusculum National park of Tikal, Guatemala Glabriusculum Peru Glabriusculum PI 593491 Mexico Glabriusculum Tuscon, Arizona Annuum Besler's cherry Annuum Goat's weed Annuum Jindungo Annuum Microcarpum CAP 1473 Annuum Naga Khorika Annuum Pequin from Ishia Annuum Pequin from Mexico Chacoense CAP 1445 Chacoense PI 260427 Chacoense Purple flowered Chacoense Yellow Chinense Black Naga Chinense Caronong Chinense CGN 20801 PI 257117 Chinense CGN 20803 Rio Ronuro Hot Chinense Congo de Nicaragua Chinense Fatalii white Chinense PI 260504 Chinense Wild Brazil Chinense Yellow Fire Eximum Cardenasii var. Pendulum Large Ulupica Frutescens CAP 521 Zambia Frutescens Duke pequin Galapagoense Lanceolatum Baccatum var. Baccatum Mini Mini Baccatum var. Baccatum PI 260567 CGN 23260 Praetermissum Praetermissum CAP 1144 Praetermissum CAP 1478 Praetermissum CGN 22795 Praetermissum Cumari Pollux Praetermissum Goat's pepper CGN 20805 Rhomboideum Sp. Quintisho
...ska odla någon pubescens och paprika med, är annars rätt nöjd.
Temat blev Vilt och värdefullt.
Känner mig ganska nöjd nu, vet inte hur jag ska få platr med alla bara... Det var många arter jag aldrig hört talas om. Skulle vara kul om du berättade lite mer om dessa (Praetermissum, Rhomboideum, Glabriusculum, Lanceolatum, Galapagoense, Cardenasii var. Pendulum, Eximum, Chacoense). Finns dessa att köpa här i Sverige?
Mentha-Arvensis
02-02-2011, 17:43
CITAT (mattias__o @ 02-02-2011, 17:00)  Det var många arter jag aldrig hört talas om. Skulle vara kul om du berättade lite mer om dessa (Praetermissum, Rhomboideum, Glabriusculum, Lanceolatum, Galapagoense, Cardenasii var. Pendulum, Eximum, Chacoense). Finns dessa att köpa här i Sverige? många är jättevilda, en del äq semivilda, några går inte att få tag på alls just nu. jag har för mig att örtagården ska ha en chacoense men annars tror jag inte det säljs några i sverige. Helt enkelt inte 100% komersiellt gångbart. Ska försöka stycka ner den info jag har till det viktigaste om varje art och återkommer med infon sen. CITAT (mattias__o @ 02-02-2011, 17:00)  Det var många arter jag aldrig hört talas om. Skulle vara kul om du berättade lite mer om dessa (Praetermissum, Rhomboideum, Glabriusculum, Lanceolatum, Galapagoense, Cardenasii var. Pendulum, Eximum, Chacoense). Finns dessa att köpa här i Sverige?
Det var en imponerande samling du fått ihop Mentha-Arvensis! Hoppas allt kommer upp som planerat. Lycka till hälsar Irene
gardengeek
02-02-2011, 19:36
CITAT (PMK @ 02-02-2011, 18:42)  Habanero-tips! Jag planterade frön från en Ica-habanero, fröna grodde på mindre än en vecka! Fast jag inte torkade dom eller något. Så om du vill ha några fler habanero kan du ju prova det, även om den kanske inte blir sortäkta :-)
Har också haft klen framgång när de gäller mina C.Chinense varianter  då nästan alla andra fröer jag har satt har kommit upp men inte en ända av habanero typen... så nu har ja satt resterande "habanero-typ" fröerna jag har och hoppas att de ska bli något iallafall Satte även in dem i pannrummet där de är 25-28 grader varmt för det mesta, det kanske dem gillar
blomkronan
02-02-2011, 20:32
CITAT (Mentha-Arvensis @ 02-02-2011, 10:37)  Temat blev Vilt och värdefullt. Men vad spännande det låter, och vilken häftig lista det blev förstår att du inte är någon nybörjare på chili, det där tar några år att samla i hop... Du måste visa bilder sen i sommar/höst på plantorna det vore riktigt kul att få se
Mentha-Arvensis
02-02-2011, 20:52
CITAT (blomkronan @ 02-02-2011, 20:32)  Men vad spännande det låter, och vilken häftig lista det blev förstår att du inte är någon nybörjare på chili, det där tar några år att samla i hop... Du måste visa bilder sen i sommar/höst på plantorna det vore riktigt kul att få se  Det som känns lite tråkigt, är att jag inte har plats för mina 500 nånting andra sorter. Jo, har tänkt dokumentera hela sessongen från frö till frö i år, Alltså till efter mogen frukt. CITAT (irdalen @ 02-02-2011, 17:53)  Det var en imponerande samling du fått ihop Mentha-Arvensis! Hoppas allt kommer upp som planerat. Lycka till hälsar Irene Tack Irene!
Mentha-Arvensis
02-02-2011, 22:38
Cardenasii Tros vara all capsicums urmoder Chacoense Väldigt tålig för torka Rhomboideum Gulblommig och precis återklassad Eximum Se Cardenasii Galapagoense En av världens sällsyntaste chilli Lanceolatum Troddes vara utdöd i över 50år tills den 1991 återfanns. Praetermissum Ursprungsart som tidigare klassades som underart till baccatum, men nu är helt egen.
Kanske lite väl enkel info, men hoppas det duger Mattias.
mattias__o
03-02-2011, 19:32
CITAT (Mentha-Arvensis @ 02-02-2011, 22:38)  Cardenasii Tros vara all capsicums urmoder Chacoense Väldigt tålig för torka Rhomboideum Gulblommig och precis återklassad Eximum Se Cardenasii Galapagoense En av världens sällsyntaste chilli Lanceolatum Troddes vara utdöd i över 50år tills den 1991 återfanns. Praetermissum Ursprungsart som tidigare klassades som underart till baccatum, men nu är helt egen.
Kanske lite väl enkel info, men hoppas det duger Mattias. Tack för info. Det var intressant. Jag kommer nog ägna en stund att leta mer info om dessa arter. Jag blir nyfiken på hur du har fått tag på dessa sällsynta sorter, men det kanske är en hemlighet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|