Full version: 2011 års chilitråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Crazy4Flowers
Det kan fungera att få bort några av dom med hjälp av en skål med vatten, någon droppe diskmedel i och ha något gult i botten, då drunknar ett gäng. Nematoder ska vara bäst.
Iren
CITAT (tudi @ 23-02-2011, 14:55) *
Idag kom fröna irdalen, tack så mycket! smile.gif ikväll blir det plantering smile.gif

Lycka till! Hoppas du blir nöjd med dom rolleyes.gif
tudi
de var dött på chilitråden idag sad.gif hoppas alla hittar tillbaks efter nya uppdateringen ranting.gif
PMK
Ja de va värst va sidan såg förändrad ut ikväll!

Irdalen: Ser gärna nån bild på Purple T! wink.gif Skoj att dem grodde iaf, kul! smile.gif

Imorgon skall jag klippa av lite små små knoppar! sad.gif Sparar dem iaf på en Aurora, se hur det blir! smile.gif

Skall man klippa av dem så långt ner man kan mot ''stammen'' eller?
Crazy4Flowers
Jag brukar nypa av med fingrarna, tar tag i knoppen drar o snurrar samtidigt.
PMK
CITAT (Crazy4Flowers @ 24-02-2011, 10:16) *
Jag brukar nypa av med fingrarna, tar tag i knoppen drar o snurrar samtidigt.

Testade faktiskt det igår, gick bra men skar i hjärtat! sad.gif Haha, hoppas fan det är för det bättre!
officinalis
Nu har Hot Lemon grott här. Tog bra lång tid. Tror minst sagt att det dags att så lite Aji blanco cristal nu också.

elinh,
du kommer snabbt märka att det inte blir mycket till att resa iväg på somrarna. Man måste ju ta hand om växterna förstås smile.gif
Det handlar om att prioritera.
Iren
Irdalen: Ser gärna nån bild på Purple T! wink.gif Skoj att dem grodde iaf, kul! :)Citat: PMK

Hej och här är en lite oskarp bild på två Purple Tigers, ta fram förstoringsglaset crazy.gif Kul dom kom upp så snabbt! Tack igen!![attachment=58365:februari_001.jpg][attachment=58364:februari_002.jpg]
PMK
Ha! Där ser man, kanon ju! smile.gif

Ska skära ner lite på chili å paprika fronten nu snart faktiskt, till förmån för div kryddväxter och gurka! rolleyes.gif
Birre77
CITAT (PMK @ 24-02-2011, 19:48) *

Ska skära ner lite på chili å paprika fronten nu snart faktiskt, till förmån för div kryddväxter och gurka! rolleyes.gif

Det är sjukt smittsamt det här med odling.
Jag stoppade ner ett par melonkärnor och även några tomater när man ändå hade käkat upp dom.
Jösses vad dom växte fort. Melonen har redan växt om allt annat på två veckor.
Sen får vi väl se vad som blir av det till slut. Kul är det iaf!
PMK
Grymt! Ja man ser så mkt nytt man vill stoppa ner i jorden hela tiden, haha! smile.gif

Här är en uppdatering på min odling, före och efterbild, 15 dagar i mellan bilderna:

10 Februari:
[attachment=58377:IMG_0652_copy.jpg]

Idag:
[attachment=58376:IMG_0835.JPG]

wink.gif naughty.gif
Birre77
CITAT (PMK @ 25-02-2011, 19:21) *
Grymt! Ja man ser så mkt nytt man vill stoppa ner i jorden hela tiden, haha! smile.gif

Här är en uppdatering på min odling, före och efterbild, 15 dagar i mellan bilderna:

10 Februari:

Idag:
wink.gif naughty.gif

Sicken utveckling! Jag ligger lite på efterkälken men mina.
Dina ser verkligen stiliga ut!
Platinum
CITAT (PMK @ 24-02-2011, 19:48) *

Har du utrymme för allt? Plats har man alltid, men tänk efter före om du inte har möjlighet att driva på friland som en annan (idag driver jag bara tomat, gurka i växthuset, chilin går bättre till mot husväggen i söder, pumpan får ge vika i komposten i år för jag tänkte mig lite omflyttningar).
Piccante
Nu är nästan alla sorter sådda förutom den sista som jag bytte till mig av från Irdalen thanks.gif Årets nyhet för mig är Lava, en otroligt vacker sort jag hittade i USA
Birre77
CITAT (tudi @ 20-02-2011, 16:59) *
Ja deras armatur är finfin smile.gif Nu ska jag åka och skänka bort 8 st plantor så ja får plats att så irdalens fröer smile.gif
En bild uppdate från dig birre77? älskar bilder... höhö santa.gif

Här kommer en liten bild på min enkla setup.
I mitten har jag några övervintrade thai-oäktingar som för övrigt behöver en större kruka. Märkte idag att några rötter tittade ut i botten. De kryllar med knoppar på dom i alla fall så vi får hoppas att de slår ut snart. smile.gif
[attachment=58379:DSC_0382_odla.jpg]
PMK
CITAT (Platinum @ 25-02-2011, 22:08) *
Har du utrymme för allt? Plats har man alltid, men tänk efter före om du inte har möjlighet att driva på friland som en annan (idag driver jag bara tomat, gurka i växthuset, chilin går bättre till mot husväggen i söder, pumpan får ge vika i komposten i år för jag tänkte mig lite omflyttningar).

What..? ^^ I mening ett undrar du om jag har utrymma för allt och i mening två slår du fast att man alltid har plats..? whistling.gif

Kryddväxter: tar inte alls mycket plats, och värda sin plats i guld? wink.gif Skall nog även sätta en pallkrage i gräsmattan med örter i.
Tomat skall ju absolut gå att ha i kruka, det är körsbärstomater för övrigt!
Gurka har jag tänkt mest som experiment efter att ha sett det odlas i kruka också. Kanonvarm söder vägg finns. Sen är det inte mer! smile.gif Skulle jag verkligen vilja hade jag nog kunnat hitta ett ställe att sätta ner en gurkplanta på friland med om jag vill, lite rabatter och shit har vi här allt! Många chiliplantor kan jag ju ge bort om dem inte får plats, och går det ändå inte är de ju inte värre än att slänga skiten! ^^ Är ju inte direkt att man bundit upp sig for life för att man satt lite frön i jorden!

Gonatt!

EDIT: Birre, de ser ju finfint ut dedär! smile.gif Är lite orolig att mina ska blir allt för stora innan man kan ta ut dem! Men men, you never know!
Birre77
CITAT (tudi @ 20-02-2011, 16:59) *
En bild uppdate från dig birre77? älskar bilder... höhö santa.gif

En liten bild också på mina som har växt bäst. Inte lika stora och fina som många andra här men de tittade upp i början av februari så jag får väl ge dom lite tid.
Skall ge dom också en lite större kruka snart.
[attachment=58380:DSC_0391_odla.jpg]

Är det jag som är helt talanglös eller hur får man upp större/fler bilder än 1Mb/post?
Fröken Knuff

CIMG2555.JPG

Så här såg min härliga chili ut igår...

...men eftersom jag är en IDIOT!!! ranting.gif som fick ett frispel på alla sorgmyggor så drog jag helt sonika fram dammsugaren och skulle dammsuga upp dem...

... och så drogs chilin in i dammsugaren!!! -cry-.gif sos.gif

CIMG2567.JPG

CIMG2565.JPG

Vad ska jag göra??? Kommer den klara sig tror ni??

Den enda chiliplantan som tagit sig ordentligt.. -cry-.gif
Iren
Men din stackare, så synd! Sedan tror jag nog att den klarar sig. Rötterna finns ju där och den ser ju fin ut i övrigt. Håller tummarna.

Nu har jag satt den 3:e omgången av chili som donerats/bytts med vänliga själar här på forumet thanks.gif crazy4flowers thanks.gif Markus. thanks.gif Flaxss

Visar en liten bild på sådden och hoppas det gror snart!! Trevlig helg hälsar Irene [attachment=58384:februari_007.jpg]
tudi
årets 3 första chilifrukter sweatingbullets.gif piripiri
Iren
Så tidigt! Så roligt att se!!! bravo.gif
bellaobert
Oj, så långt många har kommit med sina plantor! Vi ska plantera om våra nu i helgen eller nästa helg och de ska få komma ut i uthuset där det är mer ljus och något svalare. Vi har över 80 plantor så det tar en liten stund att plantera om!
tudi
Finns lite ångest att jag låter dom växa ut.. tycker att plantorna stannar upp lite i växten.. men däremot så kan jag snart se fram emot att göra min egen sambal! Sluuuurp naughty.gif

irdalen har dina bolivian och thai grott?
Iren
Hej Tudi och nej, dom är precis nyplanterade men jag ska berätta hur det går sedan. Tycker alla har fått så stora plantor snabbt... men här är lite av dom jag planterade i mitten av jan i år[attachment=58386:februari_008.jpg][attachment=58387:februari_009.jpg]

Tycker dom ser lite anorektiska ut men det blir kanske bättre efter omplantering???
Crazy4Flowers
Fröken Knuff, jag tycker att du ska nypa bort de fula bladen, plantan kommer att ersätta dom med nya fina blad, du kan tom toppa plantan om du vill då blir det ofta 2 nya fina toppar istället. Känns hur grymt som helst men vissa blir finare med den behandlingen. smiley_small_hug.gif förstår hur du känner nu.

irdalen, tack själv, så roligt att byta lite fröer, men vet inte hur jag ska göra spara till nästa år eller så mera, fast det finns inte mera plats eg. det är HELT fullt, beställt en ny lampa till min 400w armatur, en som ska befrämja tillväxten. Då ryms det mer tummenupp.gif
Zzzleepy
Hej alla glada odlare, har lite bekymmer här hemma. Några av mina plantor har liksom stannat i utvecklingen har fått sina första blad men nu står dom helt still. Tror ni det hjälper med att plantera om i lite ny p-jord? Kan det bero på att fröna kan ha varit gamla?

MVH
Chrille
Iren
CITAT (Zzzleepy @ 26-02-2011, 15:23) *
Hej alla glada odlare, har lite bekymmer här hemma. Några av mina plantor har liksom stannat i utvecklingen har fått sina första blad men nu står dom helt still. Tror ni det hjälper med att plantera om i lite ny p-jord? Kan det bero på att fröna kan ha varit gamla?
MVH
Chrille

Ser dom ut lite som mina? Jag tycker dom har stått stilla ett tag också...
Fröken Knuff
Tack för omtanken! Det värmer! blomma.gif

Har nypt bort de flesta fula blad, stammen har klarat sig oskadd, så jag kanske ska låta den vara otoppad? Eller vad tror ni?

Stackars lilla planta, måste blivit mer chockad än jag..
tudi
CITAT (Zzzleepy @ 26-02-2011, 15:23) *
MVH
Chrille

mina bolivian ranbow stannade oxå i växten, jag bytte till P-jord och kunde nästan höra hur de knakade av snabbt växande plantor tongue.gif

Iren
Tack för tipset! Då kanske man skulle plantera om snart hursomhelst....
tudi
jag planterar alltid hädanefter direkt i p-jord. tycker att det fungerar alldeles utmärkt, till och med mycket bättre.
Iren
CITAT (tudi @ 26-02-2011, 17:04) *
jag planterar alltid hädanefter direkt i p-jord. tycker att det fungerar alldeles utmärkt, till och med mycket bättre.

Vilket märke/sort är det på den? såg Hasselfors inte har fått så bra betyg.
tudi
Hassefors är den jag använder, det verkar skilja en del på kvaliteten i deras jord, men påsen jag köpte var riktigt fin.

Här kommer några chili bilder från sommaren 2010 smile.gif odlade i hasselfors p-jord

Cayenne red long slim blev nästan 2 meter hög.

Habanero red savina blev väldigt fin toppad och gav mängder med frukt.

gul spansk peppar, en mycket vacker planta! föresten vad heter den igentligen?
Gul spansk peppar är väll icas egna namn... någon som kan ge svar?

Iren
Jättefina!!! Men vet inte det namnet tyvärr...
Birre77
CITAT (Fröken Knuff @ 26-02-2011, 12:29) *
Vad ska jag göra??? Kommer den klara sig tror ni??
Den enda chiliplantan som tagit sig ordentligt.. -cry-.gif

Din stackare! Den som va så himla fin...
Den klarar sej säkert!

CITAT (tudi @ 26-02-2011, 14:06) *
årets 3 första chilifrukter sweatingbullets.gif piripiri

Sweeet!
PMK
CITAT (irdalen @ 26-02-2011, 18:02) *
Vilket märke/sort är det på den? såg Hasselfors inte har fått så bra betyg.

Mina växer på fint i Hasselfors P-jord! smile.gif
Crazy4Flowers
Jag har Plantagens plantjord från i fjol, den som fick så bra betyg. Gillade deras jord den är fin, vi får se hur väl det växer. Det som är viktigt är väl att ge näring regelbundet?
Zzzleepy
Tack för alla svar, jag får åka och köpa lite ny jord och lite större krukor så kan jag plantera om hälften och se om det händer nått.

Jag har haft plant jord vet dock inte märket och det var en gammal säck.

Vad händer om man plantera i stora krukor direkt?

MVH
Chrille
Anja Danmark
Du risikerer meget let at få givet dem for meget vand, så rødderne rådner, hvis du giver dem en for stor krukke i forhold til plantens størrelse.

Derimod kan for små krukker også være en årsag til, at planterne ikke vokser - eller for lav temperatur. Hvor varmt står dine planter?

Det ville være fint med et billede af dem - så er det lettere at gætte på en årsag til, at de ikke vokser...

Purple Jalapeno, sået i november:

[attachment=58394:1266.JPG]
Zzzleepy
Hej Anja

mina plantor stor vid ett fönster över ett element. Så tempen varierar mellan 21 och 24, Och mina pimento de padron växer fint. Skillnaden på dom plantorna och dom andra är att dom fröna var färska från örtagården och dom andra var från en kompis som hade haft dem ett tag. Men jag tänker att om fröna var för gamla borde dom väll inte grott alls. Kan varit olika jord också. Jag hade lite olika säckar hemma som det var lite kvar i så olika plantor fick olika jord. Men nu får alla plantor Bio bact en växtnäring från plantagen. plantorna står under lysrör mellan 7 på morgonen 0ch 9 -10 på kvällen.

Ska fixa in lite bilder på mina bäbisar ikväll.

Tack för svar
MVH
Chrille
Zzzleepy
Här kommer lite bilder då.

[attachment=58428:IMG_0052.JPG]

Dom som stannat i växten

Några till som stannat

[attachment=58429:IMG_0048.JPG]
tudi
Det ser ut som att en av dom har vissnat, den tredje på bilden längst bak. låter du jorden torka ut lite mellan vattningarna?
Zzzleepy
Några som går bra
[attachment=58430:IMG_0045.JPG]

[attachment=58431:IMG_0047.JPG]

Som ni ser väldigt olika,

@Tudi: Jo den har nog vissnat men det är den och nån till som ser ut så utav över 50st

MVH
Chrille

Edit
Nu har jag fixat lite, planterat om allt jag hade jord till. Ungefär hälften av det jag hade i planteringslådor. Lite spännande och se om det hjälper och man kan ju jämföra med dom som står kvar i lådor.
Fan vad p-jorden är dyr 50-60 spänn för en liten säck. Behöver man verkligen ha det om man ger Biobact. ?? Man får ju liksom 250L på bauhouse för en 100ring. smile.gif (smålänning)

MVH
Chrille
tudi
okey, ja du de kan ju bero på vad som hellst igentligen, men prova sätt dom i ny jord kanke?
fina var dom iallafall! önskar man hadde mer plats över till fler plantor sad.gif

snart ska jag plantera om i större krukor, jag tänkte då blanda i blod & benmjöl.
någon som vet hur mycket man ska ha för varje liter jord?

PMK
Yeeay forumet är uppe igen! smile.gif

Firar med lite bilder bara för det!

Sådda 7 Januari i år:

Aurora:

[attachment=58458:IMG_0868_copy.jpg]

Låter knopparna sitta kvar på denna! biggrin.gif

How wax:

[attachment=58459:IMG_0850_copy.jpg]

Iren
PMK det var snabbt fixat med knoppar o allt, sådda 7 jan! Imponerande! Jag får ju köra på mina det är klart....
Iren
CITAT (Fröken Knuff @ 26-02-2011, 15:36) *
Tack för omtanken! Det värmer! blomma.gif

Har nypt bort de flesta fula blad, stammen har klarat sig oskadd, så jag kanske ska låta den vara otoppad? Eller vad tror ni?

Stackars lilla planta, måste blivit mer chockad än jag..

Hej Fröken Knuff! Måste bara höra med dig hur det gick med din "dammsugarplanta"? Ser den gladare ut?

Måste ta tag i att omplantera nu så chilisarna får lite mer att växa i, men har passat på att toppa en del av dom efter andra bladparet. Sen såg jag att Sylvia menade att det ska man inte göra på dom som blir höga.... Hur gör ni andra? Tacksam för svar confused.gif
PMK
Jag rör iaf inte växterna alls i de avseendet.. låter dem bara växa? smile.gif
Dock tagit några knoppar, vilket jag ångrar lite nu för den plantan ser lite.. knasig ut.

[attachment=58470:IMG_0887.JPG]

Bilden: några min gammal! happy.gif

EDIT: Tråkigt att man loggas ut från forumet titt som tätt? Loggar ju inte in automatiskt heller.. hoppas de löser sig!
mattias__o
Nu har en äntligen av mina Rocoto tittat upp ur jorden. Nu har jag minst en av alla sorter jag sådde smile.gif
Crazy4Flowers
Kvaliten är väl inte så jättebra på Bauhouse tror faktiskt att Plantagen har mycket bättre jord, i vart fall enligt förra årets mätningar av jorden.

Konsums Änglamark tror jag den hette var också bra.
Gillar Plantagens det är lite sand i den också.

CITAT (Zzzleepy @ 27-02-2011, 16:01) *
Några som går bra
[attachment=58430:IMG_0045.JPG]
[attachment=58431:IMG_0047.JPG]
Som ni ser väldigt olika,

@Tudi: Jo den har nog vissnat men det är den och nån till som ser ut så utav över 50st
MVH
Chrille

Edit
Nu har jag fixat lite, planterat om allt jag hade jord till. Ungefär hälften av det jag hade i planteringslådor. Lite spännande och se om det hjälper och man kan ju jämföra med dom som står kvar i lådor.
Fan vad p-jorden är dyr 50-60 spänn för en liten säck. Behöver man verkligen ha det om man ger Biobact. ?? Man får ju liksom 250L på bauhouse för en 100ring. smile.gif (smålänning)

MVH
Chrille

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon