|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
MORTLACH
16-09-2011, 15:33
Nu har jag skördat hälften av fishpeppern och Jalapenon, c:a 25 st av varje sort . Min Lemondrop plockar jag snart , c:a 40-45 st blir det på den plantan. Smakade på en , riktigt bra hetta och fin smak. Habaneron är snart klar dessutom (10 st) Min första chilisäsong börjar närma sig sitt slut och för min del har det varit väldigt givande att få lära sig lite om chiliodling här via forumet , andra sajter och diverse bloggar. Ser fram emot nästa säsong redan nu
Kan bara skriva under på de du skrev ovan, min första säsong drar sig mot sitt slut, skall faktiskt ut och rädda min Congo Black nu, plantera om den för övervintring osv.. kasta dem redan slitna plantorna på framsidan för inatt var det riktigt kallt ute osv! Höststäda helt enkelt! ^^ Lärt mig ofantligt mycket på en enda säsong, den saken är klar, å vet redan va min inriktning skall bli nästa år!  Hade aldrig klarat de ens i närheten så bra om de inte vore för Odla.nu!
Sådär! Nästan alla av mina chili- och paprikaplantor som växt ute ligger nu på soptippen, tillsammans med mina solrosor, ärtplantor och diverse annat! Höststädat och klart helt enkelt!
Men, ett lyckligt fåtal kommer slippa vinterns köld, och den här rackaren är en av dem:
[attachment=64827:IMG_3395_copy.jpg]
[attachment=64828:IMG_3400_copy.jpg]
[attachment=64829:IMG_3402_copy.jpg]
Tog sig som tusan på sluten, en riktig överraskning! Planterade om den och tog in den för att låta frukterna mogna och sen skall jag försöka övervintra den!
Även uppdaterat i bloggen för en gångs skull! ^^
Birre77
18-09-2011, 17:23
Jo, man kikade på termometern och såg att det vart nere på 3 grader och jag har fortfarande en hel del frukt på mina plantor. Har även en hel del blommor så jag tänke att det är dax att ta in dom om det inte redan är för sent. Det blev lite provisoriskt att slänga in dom i garage men det är lite dåligt med ljus där. Så en tillfällig lösning får se ut såhär ett tag. Tills jag får upp armaturerna i taket. [attachment=64859:garage70.JPG] Vi har ett uterum med jättestora fönster men vågar inte rikigt ha dom där. Det blir nog inte så bra om vår 1,5åring provar på Bhut Jolokian eller någon av habaneron. Thai och Kali Michen går ju bra men kanske inte dom starka....  Hur många timmar ljus behöver de under övervintringen tro? Hur gör ni andra med er plantor. Får de frysa ihjäl eller får dom komma in?
Alexander-VG-zon3
18-09-2011, 17:36
Fina plantor  Här har de kommit in, några har jag gett bort till mina föräldrar. Men de flesta står inne i vårt köksfönster nu. Sedan får vi se längre fram vilka vi kastar och sparar, har massa annat som ska in.
Vilka plantor Birre! Imponerande! Vad är det för någon du har till höger(menar jag) på bilden, som är så stor??
Birre77
18-09-2011, 19:12
CITAT (flaxss @ 18-09-2011, 18:36)  Fina plantor  Här har de kommit in, några har jag gett bort till mina föräldrar. Men de flesta står inne i vårt köksfönster nu. Sedan får vi se längre fram vilka vi kastar och sparar, har massa annat som ska in. Jag önskar att jag hade så stora fönster.  Dom är ju runt metern höga allihop så jag skulle aldrig få plats om man inte klipper ner dom och planterar om i mindre krukor. Dom lär väl få ohyra på sej också så vi får väl se vilka som åker ut sen.
Har inga att övervintra men håller som bäst på att få upp en massa sorter. Planen är att få upp en av varje sort inomhus och på så sätt få ett lager av sortäkta fröer.
Alexander-VG-zon3
18-09-2011, 19:32
CITAT (Birre77 @ 18-09-2011, 20:12)  Jag önskar att jag hade så stora fönster. Dom är ju runt metern höga allihop så jag skulle aldrig få plats om man inte klipper ner dom och planterar om i mindre krukor. Dom lär väl få ohyra på sej också så vi får väl se vilka som åker ut sen. Inga stora fönster här heller och bara i östlägen, en del stor på golvet framför balkongdörren, men med extraljus så brukar det ändå gå bra fast dom itne står i fönstret. Bladlöss har våran redan fått tyvärr. Blir det lätt inne. Men några vill man inte alls slänga som man tycvker mycket om. Fortsätter ju att ge frukt inne.
Birre77
18-09-2011, 19:53
CITAT (flaxss @ 18-09-2011, 20:32)  Inga stora fönster här heller och bara i östlägen, en del stor på golvet framför balkongdörren, men med extraljus så brukar det ändå gå bra fast dom itne står i fönstret. Bladlöss har våran redan fått tyvärr. Blir det lätt inne.
Men några vill man inte alls slänga som man tycvker mycket om. Fortsätter ju att ge frukt inne. Hur många timmar om dan brukar du köra med ljus vid övervintring. Jag körde 14h när man drev upp dom men det kanske blir för mycket under vintern? CITAT (RB9310 @ 18-09-2011, 20:15)  Har inga att övervintra men håller som bäst på att få upp en massa sorter. Planen är att få upp en av varje sort inomhus och på så sätt få ett lager av sortäkta fröer. Det är ju inte så dumt! Men jag kör nog igång dec-jan med mina nya sorter. Så får de första pollineras innomhus åsså får man väl knyta en liten rosett på de frukter som kommit inne. CITAT (Iren @ 18-09-2011, 19:18)  Vilka plantor Birre! Imponerande! Vad är det för någon du har till höger(menar jag) på bilden, som är så stor?? Minns inte riktigt ordningen jag ställde in dom nu men det är antingen en Carribian Red eller en Red Savina. Men den största står till vänster nere på golvet och är en Kali Mirch. Den gick inte at ha på bordet då den tog i taket. Och den är det mängder med frukt som inte hunnit mogna färdigt än.
Alexander-VG-zon3
18-09-2011, 19:56
Under vintern kör jag 18timmar ljus. Ger det till alla växter rätt av. Dock har vi övervintrat chilisar utan extraljus också, men dom vissnar en del i bladen och ser lite halvdåliga ut. Under extraljus har dom ju växt och fortsatt mogna fram frukt. Nog mindre ohyra på dom under extraljus.
Birre77
18-09-2011, 20:33
CITAT (flaxss @ 18-09-2011, 20:56)  Under vintern kör jag 18timmar ljus. Ger det till alla växter rätt av. Dock har vi övervintrat chilisar utan extraljus också, men dom vissnar en del i bladen och ser lite halvdåliga ut. Under extraljus har dom ju växt och fortsatt mogna fram frukt. Nog mindre ohyra på dom under extraljus. Å fasen! Där ser man. Jag tackar för tipset. Får väl sätta på ett element där ute snart också. 15grader kan dom ju få iaf.
Micke32
18-09-2011, 22:30
Vilken otrolig chilisäsong. Rekordstora och mängder med chili.
Hur har det gått för er andra, både chilisamlare och andra?
Nån som har lust att byta lite fröer, hör av er på Pm såfall.
Mvh Micke
Alexander-VG-zon3
18-09-2011, 23:05
CITAT (Birre77 @ 18-09-2011, 21:33)  Å fasen! Där ser man. Jag tackar för tipset. Får väl sätta på ett element där ute snart också. 15grader kan dom ju få iaf.  testa på egen risk  . Finns många sätt att ge extraljus på. Men detta funkar bra här.
Birre77
19-09-2011, 07:01
CITAT (Micke32 @ 18-09-2011, 23:30)  Vilken otrolig chilisäsong. Rekordstora och mängder med chili.
Hur har det gått för er andra, både chilisamlare och andra?
Nån som har lust att byta lite fröer, hör av er på Pm såfall.
Mvh Micke Jag har inget att jämföra med men jag har fått mer frukt än vad jag kan göra av med på 6 plantor. Då har jag ändå fryst hela, torkat och även gjort pulver. Sen får jag väl skörda de sista när de mognat i garaget. Skulle tippa att det säkert är 200 frukter kvar. Ser verkligen fram mot nya plantor och sorter till nästa år.
Birre77
20-09-2011, 15:45
Jag tror att jag har hittat ett liiiite enklare alternativ för oss som inte är riktigt fullt så händiga som ginflyer men ändå vill röka chili. http://ginflyer.chilipeppar.com/?p=537Va och inhandlade ensådan här idag: http://www.extremefood.se/default.asp?show...7&uulid=108Den kan man slänga ner i sin klotgrill (eller torkskåp) och fjutta på så brinner den i 10h. Sen får man kanske köra ginflyers HN350SF för att torka dom.... http://ginflyer.chilipeppar.com/?s=skotork&x=0&y=0Å vad skoj det skall bli att få smaka. Återkommer med resultatinom några dagar hoppas jag.
Häftigt Birre! Vore kul med recension efter du har testat:-D
Eftersom det inte finns någon 2012 tråd ännu får jag väl avrapportera här. Så här ser chililäget ut hemma hos mig.
6 st Habanero från köpt frukt som planterades 25 augusti som börjar se riktigt fina ut.
11 st Hungarian Hot Wax planterade 27 august som tog betydligt längre tid på sig att komma upp och är därför mycket mindre men andra bladparet har börjat titta fram ordentligt.
1 Bih Jolokia som såg dagens ljus idag. Planterade totalt 5 st. Planterades 9 september.
Väntar dessutom på 5 Blondie och 5 Pimenta da Neyde som också planterades 9 september samt 3 Bhut Jolokia från den 16 september.
4/5 Habanero Lemon har kommit upp. Planterades 9 september.
Har ett antal andra sorter som ska planteras så småningom.
Bäst att upprepa detta. Jag vet att jag är tidig för säsongen 2012 men planen är att odla upp minst en av varje sort inomhus för att garanterat få sortäkta fröer.
Birre77
21-09-2011, 11:20
CITAT (RB9310 @ 21-09-2011, 11:17)  Eftersom det inte finns någon 2012 tråd ännu får jag väl avrapportera här. Så här ser chililäget ut hemma hos mig.
6 st Habanero från köpt frukt som planterades 25 augusti som börjar se riktigt fina ut.
11 st Hungarian Hot Wax planterade 27 august som tog betydligt längre tid på sig att komma upp och är därför mycket mindre men andra bladparet har börjat titta fram ordentligt.
1 Bih Jolokia som såg dagens ljus idag. Planterade totalt 5 st. Planterades 9 september.
Väntar dessutom på 5 Blondie och 5 Pimenta da Neyde som också planterades 9 september samt 3 Bhut Jolokia från den 16 september.
4/5 Habanero Lemon har kommit upp. Planterades 9 september.
Har ett antal andra sorter som ska planteras så småningom.
Bäst att upprepa detta. Jag vet att jag är tidig för säsongen 2012 men planen är att odla upp minst en av varje sort inomhus för att garanterat få sortäkta fröer. Har du köpt på dej duktigt med lampor nu då inför de mörka månaderna? Skicka upp en bild på det hela. Alltid kul med bilder.
Ja jag har börjat genom att ta över ungarnas legorum med 2 st 3x36w. Lägger in en bild för att visa.
[attachment=64961:Odlingen.jpg]
Ska försöka ta mig tid att göra något vettigare som dom kan stå på. Just ju så är lysrören betydligt större än ytan plantorna står på.
Birre77
21-09-2011, 12:56
CITAT (RB9310 @ 21-09-2011, 13:38)  Ja jag har börjat genom att ta över ungarnas legorum med 2 st 3x36w. Lägger in en bild för att visa.
Ska försöka ta mig tid att göra något vettigare som dom kan stå på. Just ju så är lysrören betydligt större än ytan plantorna står på. Nice! Ser ru riktigt fint ut! Va det lite tomater som låg för mogning också?
Härligt utrymme du fått till och så kul att vara riktigt tidigt ute, dom borde ju hinna bli stora o ge frukt tidigt... Vad säger ungarna då;-D
Birre77
21-09-2011, 21:08
Check out my big Bhut! [attachment=64970:IMG_1605_70.jpg]
Fan va coolt!
CITAT (Birre77 @ 21-09-2011, 13:56)  Nice! Ser ru riktigt fint ut! Va det lite tomater som låg för mogning också? Japp. Testodlade i växthuset i sommar. Fick upp det för sent för seriös odling men 2 tomatplantor hann jag iaf med. CITAT (Iren @ 21-09-2011, 14:33)  Härligt utrymme du fått till och så kul att vara riktigt tidigt ute, dom borde ju hinna bli stora o ge frukt tidigt... Vad säger ungarna då;-D Har låtit dom plantera också så dom tycker bara det är roligt. I helgen ska vi se hur deras märgärt smakar.
eNChili
23-09-2011, 06:36
Jag har massor med chiliplantor i mitt växthus (ca 60 sorter) som givit otroligt med skörd i år. Jag kommer att behålla en del som jag tycker riktigt bra om övriga kommer jag att slänga.
Istället för att slänga fina plantor som kan ge ännu mer skörd nästa år hade det varit roligare om någon annan tagit över dem. Så om någon är intresserad så hör av er till mig. Bor i Landvetter. Har många ovanliga sorter!!!!
CITAT (eNChili @ 23-09-2011, 07:36)  Jag har massor med chiliplantor i mitt växthus (ca 60 sorter) som givit otroligt med skörd i år. Jag kommer att behålla en del som jag tycker riktigt bra om övriga kommer jag att slänga.
Istället för att slänga fina plantor som kan ge ännu mer skörd nästa år hade det varit roligare om någon annan tagit över dem. Så om någon är intresserad så hör av er till mig. Bor i Landvetter. Har många ovanliga sorter!!!! Hej! Har skickat PM till dig:-D
CITAT (eNChili @ 23-09-2011, 07:36)  Jag har massor med chiliplantor i mitt växthus (ca 60 sorter) som givit otroligt med skörd i år. Jag kommer att behålla en del som jag tycker riktigt bra om övriga kommer jag att slänga.
Istället för att slänga fina plantor som kan ge ännu mer skörd nästa år hade det varit roligare om någon annan tagit över dem. Så om någon är intresserad så hör av er till mig. Bor i Landvetter. Har många ovanliga sorter!!!! Synd att jag bor för långt ifrån. Är alltid intresserad av nya sorter. Har bara ca 15 st just nu.
Hej, Är det någon som kan hjälpa mig komma fram till vad dessa båda sorter är för något? Jag sprang på dem idag när jag skulle köpa snus inne på Coop, de hade tydligen tagit in lite olika chilisorter, kul  Såg direkt att de såg chili-aktiga ut från ett par meters håll och blev glad när det stod capsicum anuum på ena etiketten och capsicum blandat på den andra  Så jag köpte dom direkt, det var bara dessa sorter de hade inne så tog en av var. Tänkte jag kunde få dom att överleva tills nästa år. Med hjälp av min chilibok ("Chilipepar" av Philippe Plönninge) har jag luskat ut att den med röda små frukter, kring 1-2cm stora, skulle kunna vara "Thai Hot". Hade varit kul om det vore så. Men den gula, är det någon som vet? Skulle bli mycket tacksam. Reagerade lite på de små krukorna, ser inte ut att vara mer än max literskrukor. De verkar vara ganska rikgivande även under dåliga förutsättningar alltså. Ska låta de stå ett tag iaf och sen göra chilipulver av dem. Nästa år blir de förhoppningsvis större och ännu mer rikgivande. Men är det någon som vet vad det är för sorter jag snubblat på? Bladen är mycket mörkare än de jag har sedan tidigare i trädgården, Hot Lemon och Lombardo. Ursäkta den suddiga mobilkamerakvaliteten. Edit: Smakade på en av de gula frukterna nu. Eller smakade och smakade, åt upp hela. Sjukt stark!!! Tacksam för svar.
Är tyvärr inte till någon hjälp då jag är helt ny på detta men jag kan passa på att rapportera om det som kommit upp idag. det knogar och kommer upp nya sorter och jag har inte skrivit om alla här men... iaf, dagens nya.
1 st Bhut Jolokia 1 st Pimenta da Neyde
Tror dessutom att min testpaprika som jag planterade i augusti har fått en blomknopp. Har aldrig sett någon tidigare så framtiden får utvisa.
tommot123
27-09-2011, 19:54
CITAT (MrLeaf @ 27-09-2011, 16:48)  Hej, Är det någon som kan hjälpa mig komma fram till vad dessa båda sorter är för något? Jag sprang på dem idag när jag skulle köpa snus inne på Coop, de hade tydligen tagit in lite olika chilisorter, kul  Såg direkt att de såg chili-aktiga ut från ett par meters håll och blev glad när det stod capsicum anuum på ena etiketten och capsicum blandat på den andra  Så jag köpte dom direkt, det var bara dessa sorter de hade inne så tog en av var. Tänkte jag kunde få dom att överleva tills nästa år. Med hjälp av min chilibok ("Chilipepar" av Philippe Plönninge) har jag luskat ut att den med röda små frukter, kring 1-2cm stora, skulle kunna vara "Thai Hot". Hade varit kul om det vore så. Men den gula, är det någon som vet? Skulle bli mycket tacksam. Reagerade lite på de små krukorna, ser inte ut att vara mer än max literskrukor. De verkar vara ganska rikgivande även under dåliga förutsättningar alltså. Ska låta de stå ett tag iaf och sen göra chilipulver av dem. Nästa år blir de förhoppningsvis större och ännu mer rikgivande. Men är det någon som vet vad det är för sorter jag snubblat på? Bladen är mycket mörkare än de jag har sedan tidigare i trädgården, Hot Lemon och Lombardo. Ursäkta den suddiga mobilkamerakvaliteten. Edit: Smakade på en av de gula frukterna nu. Eller smakade och smakade, åt upp hela. Sjukt stark!!! Tacksam för svar.  Ser ut att vara c.annum! Brukar komma mängder med såna här varianter på hösten! Oftast är dessa korspollinerade! Den gula påminner lite om Elisabeth och den andra om Aurora!
CITAT (tommot123 @ 27-09-2011, 20:54)  Ser ut att vara c.annum! Brukar komma mängder med såna här varianter på hösten! Oftast är dessa korspollinerade! Den gula påminner lite om Elisabeth och den andra om Aurora! Ah. Där ser man, vet du var jag hittar info om dessa sorter? Hittade väldigt lite (ingen) info via google, varken bildsök eller vanliga. Kommer ta frön från dem och så tills nästa år. Den gula var iaf sjukt stark, visste knappt var jag skulle ta vägen, gick och flåsade i 15 minuter efter att ha käkat en frukt. De röda var ganska mkt mildare, även de starka dock, men betydligt mindre. Någon mer som har ideer? Skulle vara kul att veta vad det är för sort. Edit: Hittade några bilder på Aurora.. och frukterna där varierade i lila, brunt och rött och såg ut att vara lite större än frukterna på mina, som är kring 1.5-2cm. Så vet inte om det är aurora, då mina enbart är röda, någon späd frukt som ser lite brun ut möjligtvis. De är ganska milda iaf. Dock lite sting. De gula är lite större, kring 3-4cm, och sinnessjukt starka. Det verkar säljas en hel uppsjö av sorter i olika färger och utseenden, oftast upprättstående frukter dock, under namnet "prydnadspaprika/peppar". Om någon mer har ideer om vad jag kan ha fått hem så är det välkommnet. Ska iaf försöka övervintra främst den gula plantan samt ta frön av dem. Me like  Kan man torka med bra resultat i ugnen? Mvh
Måste bara göra reklam för min Sweet Wrinkled Old Men, som har gett så mycket frukt redan första året. Den är mild men har ändå en tydlig smak o är krispig o god!! Äter några då jag går förbi bara som godis. Andra sorter som varit goda o tacksamma är Lava Caribe, Golden Greek pepperoncini o Jamaican Bell. Bild på "Den Gamle", som får bo inne så länge, sedan ö-vintring svalt o ljust.[attachment=65157:chili_2011_072.jpg]
tommot123
28-09-2011, 12:51
Går bra att torka i ugnen: Brukar strimla dem och ta ur fröna och torka i ca 50 Grader!
CITAT (tommot123 @ 28-09-2011, 13:51)  Går bra att torka i ugnen: Brukar strimla dem och ta ur fröna och torka i ca 50 Grader! Tack för ditt svar. Ska testa detta. Tror det blir ett fint (och hett) pulver av den gula sorten. Dessvärre har jag ingen grinder men det funkar ju bra the old fashioned way, med mortel. Fråga angående prydnadspaprika/peppar: Har suttit och kollat på en del sorter i jakt på att kunna sortbestämma de två jag köpte igår (bilden). På vissa står det "heta frukter..blabla" medans på andra står det "används som prydnadspaprika". Varför? Mig veterligen går väl alla frukter från växter av släktet capsicum (annuum, pubescens, frutescens, baccatum, chinense) att äta? Eller är det någon som är giftig? Varför skriver de så? Låt vara att den gula t.ex har ett stort värde som prydnadsväxt men med tanke på styrkan i frukterna anser ju iaf jag att de har ett stort matvärde också. Jag tycker dock det är häftigt att frukterna pekar rakt upp  Hoppas fröna är sortäkta. Fortfarande ingen som kan säga med säkerhet vad det kan vara? Det har ju givits förslag på "elisabeth" och "aurora". Elisabeth har jag inte hittat bild på men aurora är det nog inte, den röda alltså. Ingen av frukterna är lila och så är de mycket mindre i storleken också, som piri piri eller birds eye pepper ungefär. Men definitivt inte lika starka  Edit: Den gula skulle kunna vara "starburst yellow" http://www.learn2grow.com/plants/capsicum-...arburst-series/ Mvh
tommot123
28-09-2011, 18:46
All chili är ätlig enligt min mening! Har odlat liknande sorter från köpta prydnadschili och de har varit ganska sortsäkra och har även grott fint! Ser faktiskt ut som starburst yellow! Elisabeth har mindre frukter!
Tack så mycket Tommot123  Du råkar inte förfoga över en länk så man kunde se den där Elisabeth? Jag blev lite förtjust i gula snoppchilisar  dvs såna som står upp  Vet du hur den är i styrkan? Hittade förresten denna länken med en databas över de flesta chilisorterna, kan kanske hjälpa någon mer än mig: http://www.g6csy.net/chile/database.htmlHittade bl.a starburst yellow där men utan bild. Dock fanns inte Elisabeth med där. Men iaf om man jämför med bilden på learn2grow på starburst yellow är den ju slående lik. Har pelat loss lite frön från en gul frukt idag. Kunde inte låta bli att äta en. Samma resultat som igår. Brännande bultande läppar följt av nästintill lokalbedövning vad gäller att känna andra smaker på en bra stund efteråt. Frukterna var mycket goda dock, bortsett från styrkan. Smakade gul paprika, nästan exakt. Ska ta frön från så många som möjligt. Någon som vill ha??  De verkar ju klara löjligt små krukor, även om den säkert skulle gilla större. Den står i 0.5l kruka ser det ut som. Vågar inte stressa den genom att omplantera nu när den formligen exploderar av frukt. Ska göra det när jag skördat. Känns fint att man kanske kan få bra resultat av fröna då. Återstår då att se vad den mörkröda är för något. De flesta är mörkröda och de yngre verkar vara bruna. Ingen lila.
Birre77
28-09-2011, 21:04
Istället för att slänga fina plantor som kan ge ännu mer skörd nästa år hade det varit roligare om någon annan tagit över dem. Så om någon är intresserad så hör av er till mig. Bor i Landvetter. Har många ovanliga sorter!!!! Idag har eNChilis Pimenta de Neyde flyttat öser ut! Den var hur stor som helst så i morgon får den friseras för övervintring i garaget. Några sticklingar får nog flytta in i huset också. Jag tackar och bockar så huvet slår i knäna!
Förresten är det någon som kan tipsa angående att trimma ner en chiliplanta? Har tre lombardo varav en riktigt tjusig, närmare 70-80cm hög och halvmetern bred, såddes i april i år. Tänkte försöka övervintra den. Den har gett fint med frukt. Kronan ser lite rolig ut, helt platt. Men vet inte riktigt hur jag ska klippa i den. Tänkte beskära rotsystemet också litegranna då jag inte har riktigt plats i fönstret för 10literspottan. Där är det väl inte så mycket att göra mer än att kapa lite runtom på jordklumpen. Någon som kan ge lite hints om vilka skott jag ska klippa? Ytterst tacksamt. Och tack för svaren jag fått tidigare. Älskar detta forumet när det gäller odlingsfrågor  Mvh
tommot123
28-09-2011, 21:47
Såg fina ut  Tänkte se om jag kunde få tag på frön till Garda Tricolore (Tricolore Garda?) tills nästa säsång, tyckte den var fin: https://hankinslawrenceimages.wordpress.com...arda-tricolore/Inte hittat några svenska fröshopar som säljer dem ännu. Det trevliga med clusterpeppar verkar vara att de ger jäkligt mycket i förhållande till mängden planta. Ska bli spännande att se hur de funkar i 2-3literskrukor. Kan knappt vänta tills 2012
Birre77
30-09-2011, 20:32
Jag tänkte att jag skulle testat att röka lite chili i helgen. Någonstans i bakhuvet så minns jag att någon sa att man skulle torka dom först innan man röker dom? Stämmer det? När man varmröker eller bbq:ar vill man ju ha mycket fukt och ställer ju ofta i vattenbad.
Någon som har nåt bra tips? Kallröka först och skotorks-torka sen, eller tvärt om?
CITAT (MrLeaf @ 27-09-2011, 16:48)  Hej, Är det någon som kan hjälpa mig komma fram till vad dessa båda sorter är för något? Jag sprang på dem idag när jag skulle köpa snus inne på Coop, de hade tydligen tagit in lite olika chilisorter, kul  Såg direkt att de såg chili-aktiga ut från ett par meters håll och blev glad när det stod capsicum anuum på ena etiketten och capsicum blandat på den andra  Så jag köpte dom direkt, det var bara dessa sorter de hade inne så tog en av var. Tänkte jag kunde få dom att överleva tills nästa år. Med hjälp av min chilibok ("Chilipepar" av Philippe Plönninge) har jag luskat ut att den med röda små frukter, kring 1-2cm stora, skulle kunna vara "Thai Hot". Hade varit kul om det vore så. Men den gula, är det någon som vet? Skulle bli mycket tacksam. Reagerade lite på de små krukorna, ser inte ut att vara mer än max literskrukor. De verkar vara ganska rikgivande även under dåliga förutsättningar alltså. Ska låta de stå ett tag iaf och sen göra chilipulver av dem. Nästa år blir de förhoppningsvis större och ännu mer rikgivande. Men är det någon som vet vad det är för sorter jag snubblat på? Bladen är mycket mörkare än de jag har sedan tidigare i trädgården, Hot Lemon och Lombardo. Ursäkta den suddiga mobilkamerakvaliteten. Edit: Smakade på en av de gula frukterna nu. Eller smakade och smakade, åt upp hela. Sjukt stark!!! Tacksam för svar.  Sprang på samma chiliplantor på Ica Maxi fast det fanns en tredje sort som var orange. För 30 kr/st var det bara att handla. Det är ju billigare än en påse med fröer. Ska plantera om dom i morgon. Har en teori om det här med att dom endast är för prydnadsbruk. Kan det inte vara så att dom är behandlade med någon form av bekämpningsmedel och kanske konserveringsmedel för att frukterna ska klara sig länge i affären? Kanske allt sånt har försvunnit när det kommer nya frukter när det gått en längre period? Med tanke på dom enorma mängder plantor som säljs av varje sort kanske dom odlar en sort "per ställe" och att det är därför dom verkar vara sortäkta som tommot123 skrev?
Idag när jag kollade plantorna så hade ytterligare en Bhut Jolokia och en Hot Lemon tittat fram.
CITAT (RB9310 @ 01-10-2011, 00:01)  Sprang på samma chiliplantor på Ica Maxi fast det fanns en tredje sort som var orange. För 30 kr/st var det bara att handla. Det är ju billigare än en påse med fröer. Ska plantera om dom i morgon.
Har en teori om det här med att dom endast är för prydnadsbruk. Kan det inte vara så att dom är behandlade med någon form av bekämpningsmedel och kanske konserveringsmedel för att frukterna ska klara sig länge i affären? Kanske allt sånt har försvunnit när det kommer nya frukter när det gått en längre period?
Med tanke på dom enorma mängder plantor som säljs av varje sort kanske dom odlar en sort "per ställe" och att det är därför dom verkar vara sortäkta som tommot123 skrev? Kanske från samma leverantör då  Såg också en tredje sort med lite orange och en del vita frukter med lite lila på. Typ något auroraliknande. Intressant poäng det där med att de kanske är besprutade med något, fast jag tror inte frukterna tagit upp så mycket isåfall. Man använder ju rätt snälla bekämpningsmedel idag. Borde räcka med att skölja av dem noga. Men jag har sett det på frösidor till såna här plantor också. På nån sida stod det att alla sådana är ätbara men odlas i större utsträckning för prydnadsvärdets skull. Funderade på att köpa den där tredje plantan också men tjejen tittade lite på mig som att "har du inte tillräckligt många chiliplantor"?  Men kul att ha fröer från dem. Synd att det inte blev några hot lemons för min del i år, tror det var fel fröer i hela den påsen. Det blev ängssyra istället :/ i 11 av 16 krukor. Resten var lombardo, och de kom upp ok. Gött att man kommer ha x antal 100 fröer av lite såna här ovanliga sorter iaf. Sunburst yellow var riktigt trevlig. Snabb snärtig brutal styrka som kommer direkt i hela munnen. Frukten en juvlig smak av gul paprika.  Den röda var lite snällare i styrkan men smakade riktigt fint den också. Mvh
Istället för att slänga fina plantor som kan ge ännu mer skörd nästa år hade det varit roligare om någon annan tagit över dem. Så om någon är intresserad så hör av er till mig. Bor i Landvetter. Har många ovanliga sorter!!!! Ett trevligt initiativ! Så mycket fint eNChili hade och tackar ödmjukast för alla fina Chilisar!
Synd man inte bor i närheten :/ eNChili , har du Tricolora Garda så skulle jag gärna köpt några frö. Vet inte om det var du som lade ut en massa sorter i ngt tidigare inlägg.. skummade snabbt igenom, men minns inte att jag såg den där iaf. Det är en s.k prydnadschili, klusterpeppar. Trevligt initiativ ja. Gött att folk hjälps åt med att förmedla trevliga chilisorter.. pratar varmt om mina chilisar med alla jag kommer åt  Mvh
[attachment=65228:chili2.jpg] Här är en bild på mina köpesplantor. Inga matchande krukor här inte Och på den som är orange och som inte har postats tidigare. Någon som har en aning om vad det är? Ber om ursäkt för den usla telefonkvaliteten. Kan ta nya bilder med en riktig kamera om någon vill? [attachment=65228:chili2.jpg] Förstår varför dom är så små. När jag planterade om dom var det 0,5 cm jord och resten rötter i krukan. Som nybörjare kan jag tänka mig att det är vanligt men.... Passar ju iaf bra som prydnad som dom skriver
[attachment=65229:Chili1.jpg]
Hur jag än försökte lyckades jag inte få in båda bilderna så jag gör ett nytt inlägg för bilderna på alla plantor.
CITAT (RB9310 @ 01-10-2011, 23:59)  [attachment=65229:Chili1.jpg]
Hur jag än försökte lyckades jag inte få in båda bilderna så jag gör ett nytt inlägg för bilderna på alla plantor. Sunburst orange kanske? http://www.learn2grow.com/plants/capsicum-...es-large-95773/Vetitusan, de är ju mer orange, dina går över lite i rött ser det ut som. Fast kan va den. De mörkröda och de gula ser ut som samma som mina. Solade dem lite idag och igår i det fina vädret. Pillade en gul chili ikväll, delade, pillade ut lite frö till och hackade sen upp frukten och hade i teet, det var en svettig upplevelse men är man hardcore så är man. Ska prova lite mindre i varm choklad imorrn. Det är gott  Fina plantor. Funderar på vad de mörkröda är. Och undrar vad den lila-orange-röda på coop var. Ska du ta några frön från din orange möjligtvis?  Edit: Man kanske skulle ge sig på en chili-bonsai nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|