Full version: 2011 års chilitråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
bellaobert
Någon som har erfarenhet av sorten "Big Jim"? Namnet är ju underbart, helt tokigt! Jag har fått upp ett gäng plantor, de är inte så stora än men tydligen ska frukterna kunna bli upp till 40 cm långa!!! Hur ska de växa? Är de som alla andra chilisorter så de kan stå i skyddat söderläge? (bor i skåne) Hur starka är frukterna? Hur hög blir plantan?
Birre77
CITAT (mattias__o @ 01-03-2011, 20:30) *
Nu har en äntligen av mina Rocoto tittat upp ur jorden. Nu har jag minst en av alla sorter jag sådde smile.gif

Då kommer säker resten upp om ett tag också. Så man har för många. smile.gif
Jag har lyckats adopterat bort 15 plantor senaste dagarna men det är fortfarande många kvar.

Planterade om de flesta småttingarna i söndags och hittade två extragrejjer. Någon som kan identifiera och frågan är om jag skall nypa bort dom?
Kan detta vara något busfrö som smygit sej ner brevid min Red Savina?
[attachment=58472:DSC_0421_odla.jpg]
Birre77

Även Kali Mirch har fått en kompis. Men denna är ju ändå i rätt färg.
Någon ide vad det kan vara?
[attachment=58473:DSC_0430_odla.jpg]

/Newbie
Birre77
När jag nu ändå spammar bilder så kommer en till på min första blomma från en övervintard Thai.
Det sitter även 6st som slår ut vilken dag som helst och det kryllar men mindre knoppar... wub.gif

[attachment=58474:DSC_0402_odla.jpg]

Å vad kul det är när det händer något.

(Verkar som de har fixat till login:et på forumet också)

/Birre
gardengeek
CITAT (Birre77 @ 02-03-2011, 11:00) *
Även Kali Mirch har fått en kompis. Men denna är ju ändå i rätt färg.
Någon ide vad det kan vara?
[attachment=58473:DSC_0430_odla.jpg]

/Newbie

Jag tycker att det ser ut som en ung planta av Åkerfräken. Inte helt säker dock smile.gif
Birre77
CITAT (gardengeek @ 02-03-2011, 11:30) *
Jag tycker att det ser ut som en ung planta av Åkerfräken. Inte helt säker dock smile.gif

Bara att nypa bort eller? Det är ingen del av min Mirch iaf?
Malin_MeL
härliga bilder!!! jag har inte varit här inne och läst på ett tag

skrattade gott år dammsugar chilin, inte elakt utan för att det hade varit så typiskt mig att lyckas med nåt sånt. jag har däremot tappat såna där gula klisterremsor mot flugor på plantorna och då dragit sönder bladen, så vissa av mina ser ung likadana ut...hoppas den repar sig!

ang jord så har jag iår hittills använt mig av icas, I love eco. men det brukar bli plantagens blomjord jag kör på och sen ute så ska jag iår köpa plantagens naturgödslade plantjord, den har varit toppen för mig.
förra året så körde jag 5 för hundra från bauhaus, funkar i landet, men blev som betong i krukorna, svårt att vattna, och för lite luft till rötterna. resultatet blev ok, för chili, tomat och paprika, men melon och gurka bara dog
gardengeek
CITAT (Birre77 @ 02-03-2011, 11:37) *
Bara att nypa bort eller? Det är ingen del av min Mirch iaf?

Jag skulle ha gjort det iaf, åkerfräken kan bli ett drygt ogräs..

:-)
Birre77
CITAT (gardengeek @ 02-03-2011, 14:21) *
Jag skulle ha gjort det iaf, åkerfräken kan bli ett drygt ogräs..
:-)

Tusen tack.
Nu är både Kali Mirch och Red Savina befriade från sina inkräktare.
tudi
en liten fråga, jamaican bell är det en tidig sort? ngon med erfarenhet plz! smile.gif
Piccante
CITAT (tudi @ 02-03-2011, 15:41) *
en liten fråga, jamaican bell är det en tidig sort? ngon med erfarenhet plz! smile.gif

Jag "tjuvstartade" min Jamaican Bell då det var en övervintrad planta jag satte ut. Men jag tycker den får frukt ganska tidigt.
tudi
Okey! tack biggrin.gif
Platinum
CITAT (Birre77 @ 02-03-2011, 10:52) *
Jag har lyckats adopterat bort 15 plantor senaste dagarna men det är fortfarande många kvar.

Planterade om de flesta småttingarna i söndags och hittade två extragrejjer. Någon som kan identifiera och frågan är om jag skall nypa bort dom?
Kan detta vara något busfrö som smygit sej ner brevid min Red Savina?
[attachment=58472:DSC_0421_odla.jpg]

Bonusplantan här ser ut att vara någon sorts målla.
mattias__o
CITAT (Birre77 @ 02-03-2011, 10:52) *

För många? Kan man ha för många? wink.gif
Jag kommer också adoptera bort ett flertal. Jag behåller bara en av varje sort.
Birre77
CITAT (Platinum @ 02-03-2011, 16:45) *
Bonusplantan här ser ut att vara någon sorts målla.

Nu har mållan bytt namn till skräp i alla fall. wink.gif

@mattias__o
För många, för många.... Vi får se hur det blir med platsen och hur stort tålamod min fru har. smile.gif
Jag har bara 5 sorter i år så det blir 4-5 av varje kvar tror jag. Får se om man hinner äta upp allt sen.
Tänkte jag skulle testa att göra chipotle av alla 5 sorter i min fisk-rök.

Någon som har testat att röka chili? (då menar jag inte som Fredrik Lindström skulle gjort) wink.gif
Anja Danmark
CITAT (tudi @ 02-03-2011, 15:41) *

Ja - både tidlig og hårdfør!

Jeg havde en på friland sidste år - den blev 1,6 m høj og havde over hundrede frugter...

[attachment=58484:frilands...can_bell.jpg]
tudi
Mäktig planta!! tummenupp.gif tänk om man fick en sån på balkongen biggrin.gif
Fröken Knuff
CITAT (irdalen @ 01-03-2011, 19:17) *
Hej Fröken Knuff! Måste bara höra med dig hur det gick med din "dammsugarplanta"? Ser den gladare ut?

Måste ta tag i att omplantera nu så chilisarna får lite mer att växa i, men har passat på att toppa en del av dom efter andra bladparet. Sen såg jag att Sylvia menade att det ska man inte göra på dom som blir höga.... Hur gör ni andra? Tacksam för svar confused.gif

Tack för omtanken för andra gången! smile.gif

Den hade några oskadda blad i toppen och inget av stammen var skadad så jag toppade den inte. Den ser ut att må bra trots att den är luggsliten.. funderar dock på att toppa den ändå, det var rätt många blad en bit ner som jag har fått plocka bort...

Detta är en 'de Cayenne' (no 3022 impecta) som ska bli 60 cm hög.. så angående din andra fråga så vet jag inte om det är bra att toppa den eller inte.. det är första året jag odlar chili.. har odlat paprika förut och de har jag inte toppat med gott resultat.. får se lite hur jag gör, avvaktar för att se lite mer hur den mår min lilla dammsugarplanta...

Malin, det är helt ok att skratta, sån idioti måste man bara ta med ett gott skratt rotfl.gif

Dessutom välte jag ut alla krukor när bara denna hunnit gro, så detta är den enda som tagit sig riktigt bra... yaay.gif
blomkronan
CITAT (Anja Danmark @ 02-03-2011, 21:03) *
Ja - både tidlig og hårdfør!

Jeg havde en på friland sidste år - den blev 1,6 m høj og havde over hundrede frugter...

[attachment=58484:frilands...can_bell.jpg]

MEN!! vad läckert biggrin.gif 1,6 m på friland tummenupp.gif hade du den på en lugn plats? Kan inte se om du har vindskydd... hur stod den?
Det kanske finns hopp för mina som ska stå på friland då smile.gif
Anja Danmark
Ja - den stod i læ for vinden - du kan se hækken bagved...

Og den var godt over 1 meter høj, da den blev plantet ud, fordi jeg ikke havde plads til den i drivhuset mere!

blomkronan
CITAT (Anja Danmark @ 02-03-2011, 21:51) *
Ja - den stod i læ for vinden - du kan se hækken bagved...

Og den var godt over 1 meter høj, da den blev plantet ud, fordi jeg ikke havde plads til den i drivhuset mere!

Ibland är man alldeles för snabb med frågorna... att dom ställs fel... Vist ser jag häcken bakom blush.gif
Jag skulle ju fråga om häcken gav le eller om vinden kom på "framifrån" Sen menade jag om du hade mera vindskydd utanför bilden...

Birre77
Testing testing....
Det har vart så tyst här sedan i förrgår kväll så jag tänkte att jag skulle se om det va något problem med sidan.
Tog med min thai till uterummet för att fota de nya blommorna...
[attachment=58509:DSC_0368_odla.jpg]
Birre77
CITAT (Birre77 @ 04-03-2011, 10:20) *
Testing testing....
Det har vart så tyst här sedan i förrgår kväll så jag tänkte att jag skulle se om det va något problem med sidan.

... sådant straffar sej.
Man kan damsuga sina chiliplantor eller slänga flugtejp på dom eller.... Hänga upp dom i persienn-snöre när man går förbi. duh.gif
[attachment=58510:DSC_0361_odla.jpg]
Malin_MeL
neeeej, fy vad trist! finns det nåt kvar av den?

denna tråd börjar likna en deckarföljetång
smile.gif
Birre77
CITAT (Malin_MeL @ 04-03-2011, 11:24) *
neeeej, fy vad trist! finns det nåt kvar av den?

smile.gif

Den blev bara lite luggad.
Bilden på blommorna är tagen efter persienn-insidenten.
Den klarar sej nog fint men man känner sej lite klantig.

Fröken Knuff
CITAT (Birre77 @ 04-03-2011, 11:27) *
Den blev bara lite luggad.
Bilden på blommorna är tagen efter persienn-insidenten.
Den klarar sej nog fint men man känner sej lite klantig.

Ånej! Inte fler olyckor! Håller tummarna för att den klarar sig...

CITAT (Malin_MeL @ 04-03-2011, 11:24) *
smile.gif

... bättre än min! Det går troll i årets chiliodling. Nu har jag nästan lyckats ha ihjäl den.. att jag aldrig lär mig! Först dammsugaren och sen detta:

Återigen fick jag ett psykbryt på sorgmyggorna, men vis av tidigare fiasko så lät jag snällt dammsugaren vara och tog istället till det gamla hederliga knepet - tändstickor! ninja.gif

Det tog två dagar, sen hade samtliga blad fallit av.

Stammen ser ut som en liten pinne som sticker upp ur jorden.. bedrövligt! Har tyvärr ingen bild att visa er nu, men det är INTE vackert.

Vad blir sensmoralen av detta: vissa erfarenheter suger! giggle.gif
Birre77
CITAT (Fröken Knuff @ 04-03-2011, 11:47) *
Ånej! Inte fler olyckor! Håller tummarna för att den klarar sig...
... bättre än min! Det går troll i årets chiliodling. Nu har jag nästan lyckats ha ihjäl den.. att jag aldrig lär mig! Först dammsugaren och sen detta:

Återigen fick jag ett psykbryt på sorgmyggorna, men vis av tidigare fiasko så lät jag snällt dammsugaren vara och tog istället till det gamla hederliga knepet - tändstickor! ninja.gif

Det tog två dagar, sen hade samtliga blad fallit av.

Stammen ser ut som en liten pinne som sticker upp ur jorden.. bedrövligt! Har tyvärr ingen bild att visa er nu, men det är INTE vackert.

Vad blir sensmoralen av detta: vissa erfarenheter suger! giggle.gif

Som tur är så har jag inga sorgmyggor och är inte vidare sugen på att skaffa mej heller. wink.gif
Vi får hoppas att vi båda slipper dom.
tudi
Haha ja dog nästan av skratt... rotfl.gif tur att ni verkar vara glada fast era barbariska metoder mot sorgmygg och persiennsnören, vem vet kanske persienn snören fungerar bra att jaga sorgmyggor med? biggrin.gif

ikväll blir det en bilduppdate från mig, hoppas fler lägger in lite bilder!! coolgleam.gif

tudi
CITAT (Birre77 @ 04-03-2011, 10:20) *
Testing testing....
[attachment=58509:DSC_0368_odla.jpg]

fin o buskig.. kanske din special toppning ger bra resultat!
Anja Danmark
CITAT (Birre77 @ 04-03-2011, 10:36) *
... sådant straffar sej.
Man kan damsuga sina chiliplantor eller slänga flugtejp på dom eller.... Hänga upp dom i persienn-snöre när man går förbi. duh.gif
[attachment=58510:DSC_0361_odla.jpg]

UPS!!!! Har du sat den i jorden, så du kan få en ekstra plante?

tudi
Här kommer 3 bilder på dom största plantorna. (piripiri Cayenne gul peppar) Chilifrukterna tar all kraft, plantorna växer väldigt sakta.

Eftersom det är så tidig fruktsättning kommer plantorna orka leverera frukt hela sommaren? Eller kommer dom kasta in handuken i början på sommaren?

g.gif Trevlig helg allihopa!
Birre77
CITAT (tudi @ 04-03-2011, 15:59) *
fin o buskig.. kanske din special toppning ger bra resultat!

Aaaaa... Jag ändrar mej. Det va givetvis en avsiktlig toppning. wink.gif

CITAT (Anja Danmark @ 04-03-2011, 18:34) *
UPS!!!! Har du sat den i jorden, så du kan få en ekstra plante?

Nej den fick också byta namn till skräp och hälsa på sina vänner i papperskorgen. whistling.gif

CITAT (tudi @ 04-03-2011, 18:51) *
Här kommer 3 bilder på dom största plantorna. (piripiri Cayenne gul peppar) Chilifrukterna tar all kraft, plantorna växer väldigt sakta.

Eftersom det är så tidig fruktsättning kommer plantorna orka leverera frukt hela sommaren? Eller kommer dom kasta in handuken i början på sommaren?

Jösses! Nu blommar det! ohmy.gif
När satte du dessa och vart köpte du ryssfemmorna du blandade ut vattnet med?
PMK
Svarar med lite fler helgbilder då! smile.gif

Min allra första blomma är på gång att slå ut nu!

[attachment=58571:IMG_0921.JPG]

Även fler på G!

[attachment=58572:IMG_0928.JPG]

Ukrain Sweet och Purple tiger tex har också börjat få knoppar.. fan ska man ta av dem eller ej.. wacko.gif
Anja Danmark
Du kan bedst selv bedømme, om du gerne vil have planten til at vokse sig større, inden den skal have lov til at sætte frugt.

Planten holder ikke helt op med at vokse, når den sætter frugt - det går bare meget langsomt...

Og nej - de går ikke ud, selv de har sat en masse frugt. De vil vokse videre hele sommeren og sætte nye frugter, efterhånden som de første frugter modner.

Jeg tror dog, at hvis det er en plante, der skal give rigtig store frugter, så skal man lade den blive relativt stor, inden man lader den sætte frugt - måske betyder det ikke helt så meget med de småfrugtede planter?

Birre77
CITAT (PMK @ 04-03-2011, 23:26) *
Svarar med lite fler helgbilder då! smile.gif

Min allra första blomma är på gång att slå ut nu!

Även fler på G!

Ukrain Sweet och Purple tiger tex har också börjat få knoppar.. fan ska man ta av dem eller ej.. wacko.gif

Niiice! Ser ju fint ut.
Jag har ett sätt att bli av med knoppar men det förljer lätt med blad och annat också så det kanske inte är att rekomendera... Bättre att ta dom med nageln. wink.gif
Zzzleepy
Hej

Tror ni att det är dags att plantera om den här?

[attachment=58573:IMG_0062.JPG]

MVH
Chrille
Fröken Knuff
CITAT (Birre77 @ 04-03-2011, 21:42) *

Just det, samma här. Fast jag skippade det där med 'fin' och 'buskig' och valde 'kal' och 'sjuklig' istället alien.gif

CITAT (Zzzleepy @ 05-03-2011, 08:21) *
Hej

Tror ni att det är dags att plantera om den här?

[attachment=58573:IMG_0062.JPG]
MVH
Chrille

Ja, det tror jag du kan göra. Kika lite underifrån på krukans hål i botten och se om du kan se några rötter, i så fall är det bara att ta fram jord och krukor och sätta igång. smile.gif
Platinum
Sannerligen olika växthastighet på olika, till vänster Atomic starfish till höger Peter Penis Pepper Hot planterade 29 dec.

Sen har årets första tripsar kommit på besök, svåra att fånga på bild de små satarna.
Crazy4Flowers
Aj aj trips är inge kul, bra att ta dom rackarna genast, förra året körde jag med Pyrsol som tar bladlöss, mjöllöss, trips m.fl. står det på förpackningen. Man ska kunna använda på fruktträd, grönsaker osv. den ska brytas ner snabbt men läser man varnings rutan blir man lite rädd......

Testade den på spinn också och jag tror att dom rackana for till han där uppe eller hamnade dom kanske där nere där det hettas ordentligt.
Zzzleepy
@Fröken knuff: Då gör jag det, behöver nämligen den krukan till annat. smile.gif

@Platinum: Samma sak här hemma med olika hastighet på växterna lite konstigt att det även gäller samma typ av växt, från samma frö påse. Måste varit jag som slarvat med vattnet. Jag kan inte komma på nått annat. Samma jord me.

MVH
Chrille
tudi
CITAT (Birre77 @ 04-03-2011, 21:42) *

Jösses! Nu blommar det! ohmy.gif
När satte du dessa och vart köpte du ryssfemmorna du blandade ut vattnet med?

avsiktlig toppning förstod nästan det.. haha biggrin.gif Jag satte mina frön den 3:e eller om det var den 4:e januari.

inga rysskfemmor. vattnar med icas i love eco, och blandar i lite ben & blodmjöl i vattnet. Kanske 2 kryddmått vardera på 2 liter vatten. sen får vattnet stå i 2 dagar, skakar om det rejält innan jag vattnar

tudi
CITAT (Anja Danmark @ 05-03-2011, 07:37) *
Du kan bedst selv bedømme, om du gerne vil have planten til at vokse sig større, inden den skal have lov til at sætte frugt.

Planten holder ikke helt op med at vokse, når den sætter frugt - det går bare meget langsomt...

Og nej - de går ikke ud, selv de har sat en masse frugt. De vil vokse videre hele sommeren og sætte nye frugter, efterhånden som de første frugter modner.

Jeg tror dog, at hvis det er en plante, der skal give rigtig store frugter, så skal man lade den blive relativt stor, inden man lader den sætte frugt - måske betyder det ikke helt så meget med de småfrugtede planter?

Tack Anja, då ska jag klippa av frukterna och blommorna på mina cayenne och gul peppar. Piripiri får fortsätta sätta frukter...
tudi
Grattis till blomstret PMK! smile.gif jag förstår inte, har alltid vilja sätta chiliplantor med lila färg... men det blir aldrig av.. hoppas du vill sälja några i höst..

Nu ut i solen och tvätta bilen... Ha de fint allihopa!
PMK
CITAT (Birre77 @ 05-03-2011, 08:12) *
Niiice! Ser ju fint ut.
Jag har ett sätt att bli av med knoppar men det förljer lätt med blad och annat också så det kanske inte är att rekomendera... Bättre att ta dom med nageln. wink.gif

Jaså, jag som precis tänkte ta fram lite snören å dammsugare å hela kittet.. wink.gif Får väl strunta i de då, haha!

Tror jag pillar av knopparna på alla utom just den Auroran, kan va kul å ha NÅN som får växa fritt! smile.gif Upptäckt många nya knoppar på massa olika plantor nu idag, får flytta runt alla för de får inte plats under lysrören längre! tongue.gif

tudi: Självklart kan du få en omgång frön sen om du vill! smile.gif
Birre77
CITAT (tudi @ 05-03-2011, 14:47) *
avsiktlig toppning förstod nästan det.. haha biggrin.gif Jag satte mina frön den 3:e eller om det var den 4:e januari.

inga rysskfemmor. vattnar med icas i love eco, och blandar i lite ben & blodmjöl i vattnet. Kanske 2 kryddmått vardera på 2 liter vatten. sen får vattnet stå i 2 dagar, skakar om det rejält innan jag vattnar

Jag tackar för tipset. Jag ligger en månad efter med mina småttingar och dom omskolades i plantreingsjord den 1:e så jag har inte börjat ge dom någon näring än.
Hoppas mina ser lika fina ut som dina om en månad. Får väl spela "welcome to the jungle" och se om det hjälper.

@Platinum... Med tanke på namnet på din lilla planta... det finns dom som hävdar att storleken inte har någon betydelse. wink.gif
Pata

Pimenta Da Neyde djungeln, bild från idag.

Kul att se att så många kommit så långt! Min övervintrade Yellow Bhut Jolokia har satt lite frukt. Ser fram emot att plocka mogen chili i april:)

bogg
Hejhej på forumet!

Såhär ser mina ut nu, några veckor efter att dom tittade upp ur jorden (5?)

Ja, förutom de två bhut jolokias som står längst fram då, dom är bara några dagar gamla.
blomkronan
CITAT (tudi @ 04-03-2011, 18:51) *

Himmel och pannkaka! vad fina dina har blivit tummenupp.gif . Är det plantorna som du har toppat?
Zzzleepy
Hur mycket värme pallar chili? Mina står i ett fönster och nu när vår solen kommer så kokar det ju nästan i krukorna.
tudi
CITAT (blomkronan @ 06-03-2011, 07:24) *
Himmel och pannkaka! vad fina dina har blivit tummenupp.gif . Är det plantorna som du har toppat?

Alla är toppade mer eller ännu mer.. och så klipper jag bort väldigt mycket löv så fort lövverket skuggar nedre delen på plantorna.. ser nästan ut som pinnar efter jag vart framme med saxen..

Lite nervöst morgonen efter att dom ska vara döda.. men dom verkar gilla att bli friserade tongue.gif

Nästa år ska jag ge dom belysing både lod och vågrät och på så vis kanske slippa klippa bort så mycket löv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon