Full version: 2011 års chilitråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
PMK
De e dagar som idag som jag får störst lust att pyssla med växter osv! smile.gif

Förresten Iren, lever nån melongurka för dig? Min lever och växer nog tom men är helt hängig? Kan inte stå av egen kraft, fast ser i övrigt frisk ut, om än liten? Jättekonstigt!
backis
växthuset ihopskruvat i vårsolen, t-shirt och shorts räckte :-) så naturligtvis blir det sämre väder framöver så man får väl vänta med att låta de små rackarna flytta ut dagtid.

PMK;

måste fråga hur höga dina plantor är? de ser ut som mina, mellan 25-40 cm beroende på sort, lika buskiga och storbladiga som dina, men du ser ut att ha mycket större krukor? jag klarar mig fint på 3,5 liter än så länge.

stod åckså och funderade på att nypa knoppar idag men har knappt hjärta till det sad.gif tror jag ska låta hälften få blomma som de vill nu, kan leva med att inte alla plantor växer maximalt, vill ha chilisar NU ;-)
PMK
Backis, jag planterade om dem på bilden igår, alltså samma dag som bilden lades upp, haha! smile.gif Från 11 ggr 11 cm krukor, dvs ca en liter gissningsvis, och det räckte ju icke! Hoppade över 3,5 l, 6,5 liter är dessa och det är också slutkrukorna! smile.gif

Ja jag låter mina tre Auroror blomma på för fullt och har ca 5 frukter på två av dem redan, så där får jag den biten! wink.gif Men från och med nu skall jag nog inte ta nån mer knopp!

Göteborgare, hör upp! ^^ Sugen på paprika? Har en skitfin planta som jag icke har plats för:

Ukrain Sweet.. kraftig och ser ut att må riktigt fint, den finaste av dem jag inte har plats för. Känns tråkigt å göra sig av med.. nån här kanske är sugen?
[attachment=59669:IMG_1336.JPG]

Har även Cayenne, en annan paprika, en stor Fish Pepper och ett par till..

[attachment=59670:IMG_1340.JPG]

[attachment=59671:IMG_1341.JPG]

[attachment=59672:IMG_1347.JPG]

Behöver ju planteras om, några kanske lite djupare så dem blir lite mer stabila.. men som sagt, Ukrain Sweet plantan är riktigt fin! Skriv PM till mig om du är sugen!
Iren
CITAT (PMK @ 11-04-2011, 21:48) *
De e dagar som idag som jag får störst lust att pyssla med växter osv! smile.gif

Förresten Iren, lever nån melongurka för dig? Min lever och växer nog tom men är helt hängig? Kan inte stå av egen kraft, fast ser i övrigt frisk ut, om än liten? Jättekonstigt!

Hej och du har varit flitig med dina sådder!! Jag har inte satt gurkan än för jag tycker den skjuter iväg så fort. Melongurkan är ny för mig med så jag har inte satt den tidigare heller. Kan den ha det för blött (rothalsröta) eller börjar den vilja ha lite näring/omplanteras?
PMK
Den va sån sen dagen dem kom upp i princip! Dröjde inte många dagar innan den stjälken blev sån.. skitknasigt!

Min andra, slanggurkan, växer bra, men inte så fruktansvärt fort så jag ångrar att jag sådde den tidigt! ^^

Aja, kan inte lyckas med allt, får se hur dina blir sen då! smile.gif
Iren
Ja nu känner jag pressen - får så idag rolleyes.gif återkommer med rapport sen... Sen är väl du en hejare på att få upp plantor minsann..
MORTLACH
Hej gott folk !!!

Här kommer det ännu en förstagångs odlare av chili.

Jag och mina chiliplantor finns i Eriksberg (Göteborg). Tyvärr var jag lite sent ute med sådden (21 mars) så man sitter här nu och ser alla era fina plantor och vet vad som väntar mig framöver.
6 Jalapeno , 3 fish pepper och 2 Lemon drop vart resultatet av min sådd.

Har nu skaffat ett par riktigt kraftiga halogenlampor (6400 k, 2200 Lumen, 36 w) som förhoppningsvis ger bra resultat.

/Mortlach
backis
CITAT (MORTLACH @ 12-04-2011, 19:45) *
Hej gott folk !!!

Jag och mina chiliplantor finns i Eriksberg (Göteborg). Tyvärr var jag lite sent ute med sådden (21 mars) så man sitter här nu och ser alla era fina plantor och vet vad som väntar mig framöver.

Har nu skaffat ett par riktigt kraftiga halogenlampor (6400 k, 2200 Lumen, 36 w) som förhoppningsvis ger bra resultat.

/Mortlach

Låt mig lite snällt påpeka att det som tur är INTE är halogenlampor du köpt utan lågenergilampor ( halogenlampor blir läskigt heta), men de kommer säkert funka hur bra som helst bara du har de riktigt nära dina plantor, jag har såna själv i min lilla låda jag drar upp plantor de första veckorna efter de tittat upp och deverkar trivas utmärkt i ljuset. hoppas dina plantor trivs bra!!
PMK
CITAT (MORTLACH @ 12-04-2011, 19:45) *
Hej gott folk !!!

/Mortlach

Grymt med en Göteborgare till, välkommen! Jag gör det också för första gången! smile.gif

Din lampa har helt rätt kelvinvärde och helt OK mängd lumen skulle jag tro, eftersom solen själv ger en massa ljus redan så kommer du nog matcha våren och sommarens intåg ganska bra! smile.gif Så utnyttja solen också, det är mitt tips! Lycka till!
MORTLACH
Tack för rättningen.

Naturligtvis så borde man ha tänkt till lite innan man skrev det inlägget ...

Ljusstyrkan är helt vansinnig, 2200 Lumen är väldigt starkt smile.gif
Birre77
CITAT (MORTLACH @ 13-04-2011, 08:19) *
Tack för rättningen.

Skicka gärna upp en bild på hur du har satt upp det så vi får se hur du har det med dina småttingar.

Jag hade mina i en hylla och satte bara upp vita A4 runt hyllan för att stänga in ljuset så det inte va så otrevligt att titta på.

Sen är det bara att sätta sej med sin favoritwhisky och prata med plantorna. wink.gif
backis
CITAT (MORTLACH @ 13-04-2011, 08:19) *
Tack för rättningen.

Jag vet, jag har 4 såna och till en början hade jag dem över ett bord där jag hade frökrukorna, men jag blev tvungen att bygga en låda till hela rasket för det gör riktigt ont i ögon och huvud efter att ha tittat på ljuset en stund :-) Men plantorna gillar det!
mazer2
Tänkte uppdatera mina chilisar lite planterade 13 mars smile.gif stammen är lite lång på vissa av dom men antar att det är för att ja hade lampan väldigt långt i från i början. tänkte fråga med när jag planterar om, skall ja ha P-jord eller går det bra med blomjord elr liknande med ? och som ja fattat det så skall man plantera upp till hjärtbladen ?

[attachment=59705:DSC00109.JPG]

[attachment=59706:DSC00110.JPG]

[attachment=59707:DSC00111.JPG]
backis
CITAT (mazer2 @ 13-04-2011, 13:10) *
Tänkte uppdatera mina chilisar lite planterade 13 mars smile.gif stammen är lite lång på vissa av dom men antar att det är för att ja hade lampan väldigt långt i från i början. tänkte fråga med när jag planterar om, skall ja ha P-jord eller går det bra med blomjord elr liknande med ? och som ja fattat det så skall man plantera upp till hjärtbladen ?

[attachment=59705:DSC00109.JPG]

[attachment=59706:DSC00110.JPG]

[attachment=59707:DSC00111.JPG]

jag använder mig av hasselgårdens P-jord och den funkar bra, tror vanlig blomjord har för dåligt med långtidsverkande näring. med tanke på att dina plantor är ganska långa o rangliga så är det en bra ide att plantera ner dem till strax under hjärtbladen vid första omplanteringen.
PMK
CITAT (mazer2 @ 13-04-2011, 13:10) *

Där jag handlar kostar en 50 l säck Hasselfors P-jord typ 20 spänn mer än än lika stor med ställets egna blomjord, och eftersom jag har haft, enligt mig iaf, väldigt goda resultat med denna P-jord så kan jag rekommendera den! smile.gif Inte direkt så att 20 kr extra för 50 l blir speciellt mkt när man slår ut det per planta! ^^

Jag hade definitivt planterat dina plantor djupt som du säger, strax under hjärtbladen helt enkelt! smile.gif Ser lite långa ut! Lycka till!
backis
Nu börjar våren :-) !!

Växthuset uppe och klart, jag undrar en sak:

Växthuset håller lätt 25 grader en halvsolig dag som denna, har bra luftfuktighet i det, med andra ard borde chilisarna älska att få bo där på dagarna, men blir de stressade av att bäras ut o in varje dag, och att vissa dagar när det är dåligt väder få stanna inne med konstljus? tänkte så de inte flippar ut av de olika förhållandena bara, eller funkar det som "härdning"? tyvärr ar et för kallt på nätterna för att de ska få flytta ut permanent ännu :-(
Crazy4Flowers
Man måste väl eg inte köpa tex p-jord men skillnaden är att näringen tar slut snabbare om man köper billig jord. Viktigaste är att jorden har bra struktur, man måste ändå tillsätta, näring så småningom. Använder mig av Plantagens jord helst just nu. När kommer årets test på jord ut?
mazer2
ah ok thx Crazy så då borde jag kunna göra första omplanteringen i Blomjord och tillsätta typ bio bact efter 3 veckor ? Blomjorden är från märket Granat. och göra de andra omplanteringarna i tx P-jord eller liknande!
backis
CITAT (mazer2 @ 15-04-2011, 14:31) *
ah ok thx Crazy så då borde jag kunna göra första omplanteringen i Blomjord och tillsätta typ bio bact efter 3 veckor ? Blomjorden är från märket Granat. och göra de andra omplanteringarna i tx P-jord eller liknande!

Som ovan sa, du vill ha jord med bra struktur i, är inte blomjord ganska slät o jämn? använder inte sån alls men har för mig att det inte är så mycket bark, torv o annat som gör att rötterna behöver jobba tillräckligt i sån jord? glöm inte lecakulor, de gör faktiskt skillnad har jag märkt.
Anja Danmark
CITAT (backis @ 14-04-2011, 18:08) *
Nu börjar våren :-) !!

Växthuset uppe och klart, jag undrar en sak:

Växthuset håller lätt 25 grader en halvsolig dag som denna, har bra luftfuktighet i det, med andra ard borde chilisarna älska att få bo där på dagarna, men blir de stressade av att bäras ut o in varje dag, och att vissa dagar när det är dåligt väder få stanna inne med konstljus? tänkte så de inte flippar ut av de olika förhållandena bara, eller funkar det som "härdning"? tyvärr ar et för kallt på nätterna för att de ska få flytta ut permanent ännu :-(

Nej - dine planter vil ikke blive stressede. Du vil hurtigt kunne se på dem, at de har godt af turen i drivhuset om dagen - de bliver mørkere grønne og kraftige.

Så det er en rigtig god idé at forsætte med at bære dem ud og ind, til det bliver varmere om natten!

mvh
Anja
mazer2
CITAT (backis @ 15-04-2011, 15:02) *
Som ovan sa, du vill ha jord med bra struktur i, är inte blomjord ganska slät o jämn? använder inte sån alls men har för mig att det inte är så mycket bark, torv o annat som gör att rötterna behöver jobba tillräckligt i sån jord? glöm inte lecakulor, de gör faktiskt skillnad har jag märkt.

ok thx jo det är lite mer slät och fin jord, får ta o försöka hitta någon som har p-jord i närheten tongue.gif Bor i kungälv. aa lägger lite lecakulor i botten på krukan.
backis
Tack Anja!!

Förresten, vad har du för förhållande rött/blått i din LED-spotlight? Jag har övervägande rött ( 10-5 ) men funderar på att till hösten skaffa en med omvänt. Hade varit roligt att höra om någon har erfarenhet av en sådan.
PMK
CITAT (mazer2 @ 15-04-2011, 18:09) *
ok thx jo det är lite mer slät och fin jord, får ta o försöka hitta någon som har p-jord i närheten tongue.gif Bor i kungälv. aa lägger lite lecakulor i botten på krukan.

Kör ut på stora vägen, söder ut en liten stund, Plantagen på Tagenevägen har det! smile.gif

Påminn mig för övrigt inte om lecakulor.. det glömde jag! (; Attans, haha!
Alexander-VG-zon3
det finns krukväxtjord som är fullgödslad (långtids och snabbverkande), som också innehåller sand, grus, små leca, lergranulat, grövre torv, vattenhållande gel, perlit, vermiculite m.m. beroende på märke och recept.

de flesta större jordproducenter har en dyrare kvalités krukväxt/blomjord med nämnda material/ingredienser.

dom billiga krukväxt/blomjord är bara ljus finfördelad torv med näring, ingen struktur. kvalités krukväxt/blomjord funkar bra till chili.
Anja Danmark
CITAT (backis @ 15-04-2011, 18:19) *
Tack Anja!!

Förresten, vad har du för förhållande rött/blått i din LED-spotlight? Jag har övervägande rött ( 10-5 ) men funderar på att till hösten skaffa en med omvänt. Hade varit roligt att höra om någon har erfarenhet av en sådan.

Jeg starter med rent blåt i de første par måneder - derefter en blanding med mest rødt. Jeg har prøvet flere variationer: 9:3 og 10:2 og har ikke rigtigt set en forskel... Mine nye spots er 6:1 og 9:1, og planterne vokser superfint under dem.

PMK
De suger å slänga stora plantor! sad.gif
Anja Danmark
CITAT (PMK @ 16-04-2011, 17:03) *
De suger å slänga stora plantor! sad.gif

hvorfor sælger du dem ikke? Jeg har solgt mine ekstra planter på en uge...
Crazy4Flowers
Jag håller på och säljer mina extraplantor på Tradera just nu, har fått 26-32:- per planta där auktionen har tagit slut.
Inga jättesummor men det är roligt på något sätt. Var förbi Blomsterlandet och där hade dom samma storlek på Chiliplantor för 99:- st.
PMK
CITAT (Anja Danmark @ 16-04-2011, 22:06) *
hvorfor sælger du dem ikke? Jeg har solgt mine ekstra planter på en uge...

Jag har försökt här men ingen har nappat, så nån gång får man dra en gräns! Var annars hade du tänkt att jag skulle sälja dem? En kille, snart 20 år och bor i förort till Göteborg.. inte direkt så man smäcker upp ett stånd å kränger grönsaksplantor!
Crazy4Flowers
Tradera ä kul, där finns det många blomtokiga själar.
PMK
För de första, aldrig hört taaalas om å sälja växter på tradera, för de andra kan jag inte skaffa ett konto där! ^^ Mitt konto jag hade är borttaget och kan inte regga nytt, inte testat med ny mail dock men som sagt.. hade aldrig hört talas om det ens!
swix13
Upptäckte till min förtjusning att en av mina Jamaican Yellow, en liten dam på 50 cm fullkomligt sprudlar av chilisar nu, 35 st fick jag det till när jag räknade biggrin.gif Det blir första riktiga laddningen efter vintern då jag bara haft en 3-4 stycken i taget på varje planta... Men en fråga...

Kan man använda och torka de chilifrukter som fått sitta kvar på plantan tills det att de torkat eller blir de "dåliga" på något sött? Självklart måste man ju se så att de inte möglat, men det brukar man väl se (har dock aldrig hänt mig tror jag)... Blir de starkare eller svaragre i smaken då än om man tar dem när de precis mognat?
backis
jag har nu börjat flytta ut mina plantor i växthuset om dagarna, där är mer än tillräckligt varmt och det har varit soligt o fint. men varje dag när de åker ut så slokar de oroväckande mycket!! mest i bladen inte stammen. de repar sig fint framåt eftermiddagen och nästa morgon innan jag sätter ut dem så är de kanonfina, de har börjat sätta massor med blommor bara på dessa dagarna ute så de verkar trivas, men att de slokar sådär varje dag skrämmer sk-ten ur mig!! men sen drog jag mig till minnes att min systers plantor, (som bor södra turkiet och odlar både chili och paprika på friland) slokade på samma sätt under de soligaste och varmaste timmarna på dagen. är detta "normalt" för chili-plantor!? jord,vatten, o allt annat är så bra det kan vara så jag kan inte tänka mig att jag gjort nån tabbe utan vill tro att det är solen o värmen. Nån som vet besked och kan lugna mig lite? :-)
Anja Danmark
CITAT (backis @ 18-04-2011, 15:34) *
jag har nu börjat flytta ut mina plantor i växthuset om dagarna, där är mer än tillräckligt varmt och det har varit soligt o fint. men varje dag när de åker ut så slokar de oroväckande mycket!! mest i bladen inte stammen. de repar sig fint framåt eftermiddagen och nästa morgon innan jag sätter ut dem så är de kanonfina, de har börjat sätta massor med blommor bara på dessa dagarna ute så de verkar trivas, men att de slokar sådär varje dag skrämmer sk-ten ur mig!! men sen drog jag mig till minnes att min systers plantor, (som bor södra turkiet och odlar både chili och paprika på friland) slokade på samma sätt under de soligaste och varmaste timmarna på dagen. är detta "normalt" för chili-plantor!? jord,vatten, o allt annat är så bra det kan vara så jag kan inte tänka mig att jag gjort nån tabbe utan vill tro att det är solen o värmen. Nån som vet besked och kan lugna mig lite? :-)

De skal vænnes langsomt til den direkte sol, så der skal helst skygges for dem i starten - og de vil helst ikke have mere end 30 grader.

Jeg er sikker på, at hvis du sørger for, at de ikke får direkte sol og åbner et par vinduer i drivhuset for at holde temperaturen lidt nede, så er problemet væk...

Mvh
Anja

backis
CITAT (Anja Danmark @ 18-04-2011, 21:17) *
De skal vænnes langsomt til den direkte sol, så der skal helst skygges for dem i starten - og de vil helst ikke have mere end 30 grader.

Jeg er sikker på, at hvis du sørger for, at de ikke får direkte sol og åbner et par vinduer i drivhuset for at holde temperaturen lidt nede, så er problemet væk...

Mvh
Anja

mitt växthus är av kanalplast som tar den värsta solen så tror inte det är problemet, och håller tempen kring 27 grader. varje morgon ser de finare ut än föregående så tror inte det är någon större fara. försöker ge dem sol i lagom mängd och hålla temperaturen på en rimlig nivå och hoppas på att det försvinner under de närmsta dagarna.

Tack för snabba och kunniga svar Anja!
Tjaa
Har lite chili och paprikaplantor i köket som ska planteras om, chiliplantorna är 4-8cm och paprikaplantorna 8-12cm men funderar på det här med plantering, fukt och utrymme.

Hur känsliga är plantorna för övervattning?
Krukor med hål i botten så överskottsvatten rinner bort, blir det för blöt om jorden dränks var 4:e dag?
Blomlåda 50cm lång, hur tätt kan plantorna planteras utan att de blir för tätt?

backis
CITAT (Tjaa @ 19-04-2011, 01:57) *
Har lite chili och paprikaplantor i köket som ska planteras om, chiliplantorna är 4-8cm och paprikaplantorna 8-12cm men funderar på det här med plantering, fukt och utrymme.

Hur känsliga är plantorna för övervattning?
Krukor med hål i botten så överskottsvatten rinner bort, blir det för blöt om jorden dränks var 4:e dag?
Blomlåda 50cm lång, hur tätt kan plantorna planteras utan att de blir för tätt?

Tja, du vill nog inte plantera dem i blomlåda alls, det blir för lite jord/utrymme per planta plus att de kräver större djup än så, det är inga småplantor när de sätter fart. plantera i krukor, öka storleken succesivt, t.ex. 1lit - 3,5 lit - 10 lit, hur mycket vatten de drar beror till viss del på hur mycket ljus/värme de får, men låt gärna jorden bli torr ca 1 cm ner från toppen innan du vattnar och vattna då igenom ordentligt, när mina stod inne räckte det att jag vattnade var 7-8 dag, men nu ute blir det var 3e ca, du får känna dig fram men akta dig för att vattna för ofta. se till att ha väldränerad jord, lecakulor i botten och även inblandad i jorden funkar bra.
PMK
Så chili, ute, skall inte stå i direkt solljus?

Har förresten en planta som överlevt 3 nätter UTE nu, utan något som helst skydd, står bara på altanen! biggrin.gif

Såhär såg den ut igår (inte orkat gå ut och fota igen idag!)

[attachment=59856:IMG_1393.JPG]

Verkar må helt OK, ute! ;D PS. Då chockade jag den ändå, ställde bara ut den direkt, över natten, från att ha levt inne hela sitt lilla liv! ^^
Iren
CITAT (PMK @ 19-04-2011, 10:28) *
Så chili, ute, skall inte stå i direkt solljus?

Har förresten en planta som överlevt 3 nätter UTE nu, utan något som helst skydd, står bara på altanen! biggrin.gif

Såhär såg den ut igår (inte orkat gå ut och fota igen idag!)
[attachment=59856:IMG_1393.JPG]

Verkar må helt OK, ute! ;D PS. Då chockade jag den ändå, ställde bara ut den direkt, över natten, från att ha levt inne hela sitt lilla liv! ^^

Nice, kul det så får du och vi andra kanske lite mer plats nu.. Flyttar mina ut o in ännu men det kanske man inte behöver så länge till... Ha en trevlig dag!

CITAT (Crazy4Flowers @ 16-04-2011, 22:11) *
Jag håller på och säljer mina extraplantor på Tradera just nu, har fått 26-32:- per planta där auktionen har tagit slut.
Inga jättesummor men det är roligt på något sätt. Var förbi Blomsterlandet och där hade dom samma storlek på Chiliplantor för 99:- st.

Vad kul för dig! Avskräcker inte portot... vet ej vad det blir på plantor...
elinh
när jag var bortrest så satte jag mina chilisar, som är planterade i plastmuggar, i kuvös bestående av transparent plastmugg över. De fick stå på köksbordet med kort västersol varje dag och klarade av att vara utan vattning i två veckor.

Sen när jag kom hem så ställde jag dem under lysrör igen, men orkade inte ta av "mössan"... vissa av dem blev väldigt torra nere i rötterna, men själva växten såg fin ut och det var mycket kondens på glasen.

Igår såg jag att det hade bildats några konstiga "grejjer" längst med stammen och på bladen. Vad är det för något? De knastrar lite när man rör vid dem och jag ser inga djur som rör sig. Hjääälp...
Tjaa
CITAT (backis @ 19-04-2011, 09:44) *
plantera i krukor, öka storleken succesivt, t.ex. 1lit - 3,5 lit - 10 lit,
10L krukor är inget alternativ då det är en inomhusodling så utrymmet är begränsat och är inte ute efter maximal tillväxt, får jag 1 frukt per planta så är jag nöjd.
CITAT
det blir för lite jord/utrymme per planta plus att de kräver större djup än så,
19cm djup plastlåda, kan det funka djupmässigt?
CITAT
hur mycket vatten de drar beror till viss del på hur mycket ljus/värme de får,
Kan bli närmare 27-28grader i köket under sommaren och fönstret är i söderläge+103W lampa 12timmar per dag.
Iren
CITAT (elinh @ 19-04-2011, 11:03) *
när jag var bortrest så satte jag mina chilisar, som är planterade i plastmuggar, i kuvös bestående av transparent plastmugg över. De fick stå på köksbordet med kort västersol varje dag och klarade av att vara utan vattning i två veckor.

Sen när jag kom hem så ställde jag dem under lysrör igen, men orkade inte ta av "mössan"... vissa av dem blev väldigt torra nere i rötterna, men själva växten såg fin ut och det var mycket kondens på glasen.

Igår såg jag att det hade bildats några konstiga "grejjer" längst med stammen och på bladen. Vad är det för något? De knastrar lite när man rör vid dem och jag ser inga djur som rör sig. Hjääälp...

Ja vad är det för något.....

Annars intressant läge med bevattningslösningen....
Crazy4Flowers
Det kan bli som bubblor under bladen och lite på stammen, vad jag förstår är det pga övergödning.

Visst kan man kasta ut Chilin den stendör inte men den slutar helt att växa stannar upp och det kan bli tjurigt att få igång dom igen, samma med tomat.

Här hade vi 3-5 minus inatt, inge läge att ta ut några chilin ännu.

Portot blir högt tyvärr men det finns folk som köper ändå, vilket är kul då kan någon få njuta av plantorna man har vårdat så ömt i flera månader, jag har liksom inte plats för dubletterna. Många av mina chilisar är 60cm nu och flera har frukter. Skulle behöva plantera om i större krukor igen men det går inte nu. Kanske några får större boplats....
backis
CITAT (Tjaa @ 19-04-2011, 11:04) *
10L krukor är inget alternativ då det är en inomhusodling så utrymmet är begränsat och är inte ute efter maximal tillväxt, får jag 1 frukt per planta så är jag nöjd.
19cm djup plastlåda, kan det funka djupmässigt?
Kan bli närmare 27-28grader i köket under sommaren och fönstret är i söderläge+103W lampa 12timmar per dag.

då är jag med, jag hade nog inte satt mer än 2 per låda, och skulle nog ha satt en skiva eller nåt som delar jorden i 2 separata delar så inte det ena rotsystemet får möjlighet att konkurrera ut det andra. men om du har möjlighet så borde du nog göra en mellanplantering i en kruka på ett par liter innan du sätter dem i lådan så rötterna får jobba lite mot kruk-kanten och "buska" till sig.

vad gäller bevattning så får du nog helt enkelt känna dig fram men var fjärde dag låter väl inte orimligt att de ska klara sig på, de mår inte dåligt av att få torka upp ordentligt mellan "regnen"

mer än en chili per planta kan du nog lugnt räkna med oavsett :-)

lycka till!
Tjaa
CITAT (elinh @ 19-04-2011, 11:03) *
Plastlåda med lock har jag använt för att få upp paprika-plantor från frö och de behövdes ingen vattning under ett par veckor när locket låg på.

CITAT (backis @ 19-04-2011, 18:19) *
men om du har möjlighet så borde du nog göra en mellanplantering i en kruka på ett par liter innan du sätter dem i lådan så rötterna får jobba lite mot kruk-kanten och "buska" till sig.

Jo det ska göras, chili-plantorna planterades i torvbriketter och fick en lös tanke inatt om att sätta de i petflaskor med 5-6dl jord i.
elinh
CITAT (Crazy4Flowers @ 19-04-2011, 17:14) *
Det kan bli som bubblor under bladen och lite på stammen, vad jag förstår är det pga övergödning.

innan jag åkte planterade jag om i något större plastglas, men fortfarande ett vanligt litet plastglas (mindre än ölplastglas) och tog sen vanlig såjord bara... kan det ha räckt för en ev. övergödning?

Annars fick jag för mig att det var någon slags "fuktskador". Hm, rodnar som en gris, för det låter inte riktigt klokt.
Tjaa
Jo, ska det va nån speciell jord när man planterar om paprika och chiliplantor eller duger vanlig blomjord?
PMK
CITAT (elinh @ 19-04-2011, 23:31) *
innan jag åkte planterade jag om i något större plastglas, men fortfarande ett vanligt litet plastglas (mindre än ölplastglas) och tog sen vanlig såjord bara... kan det ha räckt för en ev. övergödning?

Annars fick jag för mig att det var någon slags "fuktskador". Hm, rodnar som en gris, för det låter inte riktigt klokt.

På det fetstilta är svaret, nej!

Skulle tro på att den fick det påtok för fuktigt. Ser nästan ut som det kan göra där stammen möter jord, och tendenser till rotbildning börjar, för att där ligger stammen ändå i rätt mycket fukt och halv om halv i jord, precis på gränsen. Att det skulle hända över hela stammen pga väldigt hög fuktighet det.. låter jag dock vara osagt! ^^
officinalis
Fuktskador tror jag inte på. Jag har haft liknande problem. Plantan tycks dock inte ta skada. En del som ser ut som sådana hål där trips lägger sina ägg, men jag ser inga trips.
Jag odlar torrt, ljust och varmt och sprutar inget vatten på plantorna.
PMK
Ja de på bladen har jag också haft, och har. Uppkom när jag började vattna med näring i vattnet, och.. överdoserade ganska mycket, så när jag fick svaret att det kan vara övergödning stämde det ganska bra överrens med mitt fall. Aldrig sett sånt på stammen dock.

Har du det på stammen? Gett mkt näring?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon