|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Crazy4Flowers
19-03-2011, 19:28
Tycker den ser lite liten ut...
sleepy ok thx får hoppas du har rätt  Crazy, sådde fröna för 3 dagar sedan den kom upp efter 2ndra dagen är därför ja fråga ^^
Crazy4Flowers
19-03-2011, 21:56
Jo det förstår jag för det är lite snabbt, men som sagt tycker den ser lite liten ut, märks nog snart.
ok kan uppdatera när den blivit större så kanske de syns bättre ^^
Sylvestris
20-03-2011, 09:19
Hej! Jag undrar om man ska nypa av sidoskott (som man gör på tomater). Dessa sidoskott kommer ju sen bli grenar och chilin kommer bli buskig eller? Mitt mål är såklart att få mycket frukt!  Kanske är bäst att låta naturen ha sin gång? Tacksam för svar
Hej kunniga! När man planterar om för andra gången, ska man plantera ner stammen en bit i jorden som man gjorde vid första omskolningen, eller hålla samma nivå?
Anja Danmark
20-03-2011, 11:37
CITAT (Sylvestris @ 20-03-2011, 09:19)  Hej! Jag undrar om man ska nypa av sidoskott (som man gör på tomater). Dessa sidoskott kommer ju sen bli grenar och chilin kommer bli buskig eller? Mitt mål är såklart att få mycket frukt!  Kanske är bäst att låta naturen ha sin gång? Tacksam för svar Nej - du skal ikke nippe sideskud - så får du ikke ret mange chilier... mvh Anja CITAT (PMK @ 20-03-2011, 11:13)  Hej kunniga! När man planterar om för andra gången, ska man plantera ner stammen en bit i jorden som man gjorde vid första omskolningen, eller hålla samma nivå?  Det kan du godt, hvis de er meget ranglede - men du behøver det ikke... mvh Anja
Ok, tack! Hm.. funderar på nått alternativ till P-jord nu när såpass stor mängd jord behövs! Men men.. det räcker väl till 14 3.5 liters krukor om jag räknat rätt.. får väl gå!
angående det här med jord, ska man inte blanda i gödsel i jorden när plantorna blivit lite större och därmed krukstorleken? jag gillar inte att tillsätta för mycket näring i vattnet då det är svårt att få en jämn dosering, borde inte långtidsverkande naturgödsel vara ett vettigt tillskott?
Nu har jag omskolat i kogödsel och dom (plantorna) blev väldigt nöjda. Fick tips av Markus. Dom får ju både struktur o gödsel då samtidigt. Får ju ändå börja gödsla efter en tid hur som helst...
Slog till på 50 liter P-jord till. Tips på billiga krukor då, i 3 liters klassen? Antar att det är ett bra hopp, nu har jag 11 x 11 cm krukor, så ca 3,5 liter är väl en lämplig nästa storlek? Plantagen hade inte alls nått bra, dem största va just 11 x 11 sen var det bara dyra prydnadshistorier i hela butiken. Tips på billiga krukor?
Just i den storleken är det lite svårare/dyrare att hitta prisvärt. Blomsterlandet, Hornbach och Biltema har, men jag har mest tittat på mindre så jag vet inte helt säkert. Bäst är ju fyrkantiga för det blir lättare att hantera tycker jag...
12 kr per kruka för en 3 liters kruka, är det ett ok pris tro..? http://www.hydrogarden.se/fyrkantiga-krukor/
Ginflyer
20-03-2011, 16:45
Här har ni lite tips på billiga krukor (läs i kommentarerna också) chili&garlic blog - Billiga krukor// Janne
Anja Danmark
20-03-2011, 16:58
CITAT (backis @ 20-03-2011, 14:15)  angående det här med jord, ska man inte blanda i gödsel i jorden när plantorna blivit lite större och därmed krukstorleken? jag gillar inte att tillsätta för mycket näring i vattnet då det är svårt att få en jämn dosering, borde inte långtidsverkande naturgödsel vara ett vettigt tillskott? Det gør jeg altid, når jeg planter om - det er meget lettere at styre på den måde, og jeg gider ikke rode med gødningsvand. når jeg skal vande. Der er ikke nogen bestemt slags gødning, jeg foretrækker - bare den er økologisk og kan blandes i jorden, så fungerer det fint for mig!
Anja Danmark
20-03-2011, 17:07
CITAT (PMK @ 20-03-2011, 16:27)  12 kr per kruka för en 3 liters kruka, är det ett ok pris tro..? http://www.hydrogarden.se/fyrkantiga-krukor/Jeg kender ikke prisniveauet for krukker i Sverige, men jeg synes umiddelbart, at det lyder ret dyrt... De kan købes billigt i England, men det kræver, at man er nogle stykker om at bestille, så man kan dele fragten. Jeg har handlet en del her: http://thegardensuperstore.co.uk/acatalog/...Plant_Pots.htmlOg så er der også http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_p...=20a&page=2Jeg ved ikke, om han sender til Sverige, men mon ikke? Prøv i øvrigt at se på hans chilifrø - han har mange spændende ting!
Birre77
20-03-2011, 17:25
CITAT (PMK @ 20-03-2011, 16:27)  12 kr per kruka för en 3 liters kruka, är det ett ok pris tro..? http://www.hydrogarden.se/fyrkantiga-krukor/Jag använder hydrogardens krukor som funkar kanon tycker jag. Annars kanske man vågar handla hos http://www.head-nature.com/seite?wg=4134 Dom tycker jag verkar vara billiga. Har även fat till sina fyrkantiga krukor som verkar vara svårt att hitta i sverige. Får väl köpa ett gäng då det kostar 10euro i frakt men jag tror man lätt tjänar in det.
CITAT (PMK @ 20-03-2011, 16:27)  12 kr per kruka för en 3 liters kruka, är det ett ok pris tro..? http://www.hydrogarden.se/fyrkantiga-krukor/Har tittat på deras hemsida tidigare... såg att det ligger ju i V Frölunda så då kan man ju slippa frakten.. Är krukan stadig så är det väl ett bra pris för dom. Du får gärna återkomma om du åker till deras affär så får man höra hur det verkar.. Ska själv använda upp mina roskrukor till att börja med. Dom är ju höga o smala..
CITAT (Anja Danmark @ 20-03-2011, 16:58)  Det gør jeg altid, når jeg planter om - det er meget lettere at styre på den måde, og jeg gider ikke rode med gødningsvand. når jeg skal vande.
Der er ikke nogen bestemt slags gødning, jeg foretrækker - bare den er økologisk og kan blandes i jorden, så fungerer det fint for mig! Tack. då blir det lite äkta gammeldags brunnen stallgödsel vid nästa omplantering. :-)
Birre77
20-03-2011, 21:02
CITAT (irdalen @ 20-03-2011, 18:39)  Har tittat på deras hemsida tidigare... såg att det ligger ju i V Frölunda så då kan man ju slippa frakten.. Är krukan stadig så är det väl ett bra pris för dom. Du får gärna återkomma om du åker till deras affär så får man höra hur det verkar.. Ska själv använda upp mina roskrukor till att börja med. Dom är ju höga o smala.. Jag använder dom och dom är stadiga och fina. Inte alls så flimsiga som "engångs" plantagen krukorna.
Platinum
21-03-2011, 07:04
Alternativ till krukor i mellanstoleken kan vara 5-litershinkar i plast, finns på ÖB och kostar 15:-/st om jag inte minns fel.
Budgetvarianten är att gå till närmasta storkök (skola, sjukhus etc) och fråga efter deras tomma livsmedelshinkar som ändå bara kastas bort.
CITAT (Birre77 @ 20-03-2011, 21:02)  Jag använder dom och dom är stadiga och fina. Inte alls så flimsiga som "engångs" plantagen krukorna. Intressant! Ska försöka titta in där då jag är i stan nästa gång. Ser dom har öppet på em. Tack för tips Pmk o Birre
Crazy4Flowers
21-03-2011, 15:40
Hur ofta borde man eg. plantera om? Det är otroligt hur rötterna växer på chilin. Denna planta planterades från plugg till en liten kruka för lite över 2 veckor sedan och den var redan väldigt full med rötter. Mera bilder på bloggen min.
[attachment=59091:110321_P...Habanero.jpg]
Anja Danmark
21-03-2011, 18:50
CITAT (Crazy4Flowers @ 21-03-2011, 15:40)  Hur ofta borde man eg. plantera om? Det är otroligt hur rötterna växer på chilin. Denna planta planterades från plugg till en liten kruka för lite över 2 veckor sedan och den var redan väldigt full med rötter. Mera bilder på bloggen min.
[attachment=59091:110321_P...Habanero.jpg] Fin plante - som er klar til at blive pottet om igen...
Anja Danmark
23-03-2011, 23:33
Birre77
24-03-2011, 08:02
CITAT (Anja Danmark @ 23-03-2011, 23:33)  Oj vilka fina plantor! Det är väl snart dax för skörd för dej innan en annan inte fått blommor än. Nice!
CITAT (Anja Danmark @ 23-03-2011, 23:33)  Vilket engagemang! Vad fina plantor o så praktiskt du har ordnat det för dom! CITAT (mazer2 @ 19-03-2011, 22:34)  ok kan uppdatera när den blivit större så kanske de syns bättre ^^ Hej och hur gick det för din planta du inte var riktigt säker på? Var det chili och har andra kommit upp....
Vad fan ska man ta sig till när man än en gång har plantor som inte får plats? Slängt ut många hundra på detta och nu får bara en bråkdel plats: dålig, dåålig planering av mig!
Har varken lust, tid, ork eller motivation för't längre, ångrar att jag nånsin tog på mig det!
Nån i GBG-området som är i köptagen när det gäller paprika- eller chiliplantor så säg till! ^^
CITAT (PMK @ 24-03-2011, 20:59)  Vad fan ska man ta sig till när man än en gång har plantor som inte får plats? Slängt ut många hundra på detta och nu får bara en bråkdel plats: dålig, dåålig planering av mig!
Har varken lust, tid, ork eller motivation för't längre, ångrar att jag nånsin tog på mig det!
Nån i GBG-området som är i köptagen när det gäller paprika- eller chiliplantor så säg till! ^^ Hej igen! Skrev i din blogg
Birre77
25-03-2011, 11:38
Nu är det väl vår när man kan ställa ut några av sina sina plantor att sola i uterummet? Det är väl ingen risk att dom bränner sej bakom en glasruta eller? Hur mycket värme pallar dom? Naturligt så växer dom väl i hyfsat varma klimat så det borde väl inte vara några problem? Våååår! [attachment=59161:DSC_0360_odla.jpg]
gardengeek
26-03-2011, 18:05
Brukar ni toppa era C. baccatums?
Dom har blivit överlägset störst och växer snabbast av alla mina chilisar! Men dom är inte så buskiga.. På bilden syns Hot Lemon och Aji Cristal.
[attachment=59190:IMG_1687.JPG]
Enligt Sylvia så kunde man ju toppa dom buskiga sorterna(om man nu vet det) efter ca 4 bladpar och dom högre då dom nästan nått fullhöjd. Det kan ju vara praktiskt om man kan hålla nere höjden lite då det växer på och är många inomhus...
Birre77
27-03-2011, 08:11
CITAT (Birre77 @ 25-03-2011, 11:38)  Nu är det väl vår när man kan ställa ut några av sina sina plantor att sola i uterummet? Det är väl ingen risk att dom bränner sej bakom en glasruta eller? Hur mycket värme pallar dom? Naturligt så växer dom väl i hyfsat varma klimat så det borde väl inte vara några problem? Våååår! Dom stod i uterummet hela dagen och lapade sol utan att bränna sej och värmen låg runt 30grader så det va ju inte heller några problem. Men jag vågade inte ha dom där på natten. Det hade varit 12grader på natten och det kanske är i lägsta laget? Det skall väl helst var över 15 grader som minst eller vad säger man? Det är ju lite bökigt att bära fram och tillbaka.
Anja Danmark
27-03-2011, 10:54
De kan godt tåle 12 grader - men de skal helst ikke have over 30...
Men de 12 grader kan få dem til at vokse lidt langsommere, så måske skulle du fortsætte med at tage dem ind om natten et par uger endnu?
Zzzleepy
27-03-2011, 13:31
Hej Lite nya bilder från Sveriges framsida [attachment=59203:IMG_0064.JPG] Jag har inte toppat dom jag har inte heller haft hjärta att ta några knoppar. Bilden är lite mörk tyvärr mvh Chrille Och här är några till [attachment=59204:IMG_0065.JPG] Jag har fått blommor på några nu, vet inte om jag gjorde rätt men jag tog en topps och försökte pilla lite i dom. Dom behöver väll det eller en liten humla för att bära frukt eller? MVH Chrille
Anja Danmark
27-03-2011, 15:17
Du kan banke lidt på planten for at hjælpe med bestøvningen - men vær forberedt på, at der falder rigtig mange blomster af, før nogen af dem bliver til frugt...
Men det skal nok komme!
Zzzleepy
27-03-2011, 18:00
Anja, ja jag hoppas att det blir lite frukt iaf man lägger ju en del jobb och pengar för att pyssla om dom.
Birre77
28-03-2011, 20:42
CITAT (Anja Danmark @ 27-03-2011, 10:54)  De kan godt tåle 12 grader - men de skal helst ikke have over 30...
Men de 12 grader kan få dem til at vokse lidt langsommere, så måske skulle du fortsætte med at tage dem ind om natten et par uger endnu? Tackar för det. Jag får flytta lite fram och tillbaka ett litet tag till.
officinalis
29-03-2011, 09:44
Begynnande kloroser på Hot Lemon. Vet inte exakt varför, använder samma jord till de andra frölingarna också. Kanske är den dåligt blandad och just partiet där hade för högt pH-värde. Skulle gissa på järn eller kanske magnesiumbrist och det eventuellt till följd av för högt pH.  Läs mer här
mattias__o
29-03-2011, 19:36
Intressant att se hur fort olika sorter växer. Dessa två såddes samtidigt. Fishpeppern till höger grodde några dagar tidigare än Chocolate Scotch Bonnet till vänster annars är det ingen skillnad på förutsättningarna. Fishpeppern är nu ca 20 cm hög. [attachment=59264:fishpepp...h_bonnet.jpg]
Min Habanero är lika liten som din om inte mindre och min längsta planta är ca 30 cm längre än den fishen, dvs ca 50 cm, å dem såddes samma dag! ^^
Hej allihopa! Är ny på forumet, har inte varit aktiv tidigare utan mest sökt svar på frågor. Jag är relativt ny på chiliodling, satte några frön, från en färsk chili inhandlad på Ica, för några år sedan vilket resulterade i ca. 30 plantor. Det var riktigt skoj. Har i år kommit tillbaks till det och satte Apache F1 och Caribean Red 14/3. Det har kommit upp 5/5 Apache och 3/5 Caribbean. det är riktigt roligt att läsa i tråden och se alla andras utveckling av plantor, samt att få ta del av alla frågor och svar. Skall se till att läsa alla inlägg
Ja välkommen och här finns många som är duktiga och ger bra tips o råd tycker jag! Är själv nybörjare på chili (andra året) och har fått mycket bra info här.
dkhenrik
30-03-2011, 20:59
Tak for en fantastisk tråd, jeg kan bidrage med en fin annuum "flourescent purple" sammen med en annuum "santa fe grande" og en chinense habanero "chokolate". De er sået i sydvendt vindue og har levet kun af solens lys og vand til nu - skal man gi vand med näring snart? [attachment=59299:P1010109__Medium_.JPG]
Hvornår kan de tåle at komme ud på balkonen? Omkring 10 grader om natten?
CITAT (dkhenrik @ 30-03-2011, 21:59)  Tak for en fantastisk tråd, jeg kan bidrage med en fin annuum "flourescent purple" sammen med en annuum "santa fe grande" og en chinense habanero "chokolate". De er sået i sydvendt vindue og har levet kun af solens lys og vand til nu - skal man gi vand med näring snart? [attachment=59299:P1010109__Medium_.JPG]
Hvornår kan de tåle at komme ud på balkonen? Omkring 10 grader om natten? take it easy. när är de sådda, de ser inte så gamla ut? så länge du ger dem ny jord behövs ingen extra näring på 2-4 veckor om du har bra jord. näring behövs generellr först sen de blommar fritt. men andra kan säkert rätta mig där...
Tjo tänkte bara bifoga lite bilder från plantorna  dom börjar växa lite iaf. Men det jag undrar brukar stammen verkligen bli så hög i början ? detta är 15 dagar efter plantering. [attachment=59310:DSC00099.JPG] [attachment=59312:DSC00100.JPG]
dkhenrik
31-03-2011, 16:38
CITAT (backis @ 30-03-2011, 23:47)  take it easy.
när är de sådda, de ser inte så gamla ut? så länge du ger dem ny jord behövs ingen extra näring på 2-4 veckor om du har bra jord. näring behövs generellr först sen de blommar fritt. men andra kan säkert rätta mig där... Tack så mycket, jeg venter med näring til de har fået sine endelige pottestörrelser  ... de er sået og spiret i januar
Crazy4Flowers
31-03-2011, 18:14
CITAT (mazer2 @ 31-03-2011, 15:33)  Tjo tänkte bara bifoga lite bilder från plantorna  dom börjar växa lite iaf. Men det jag undrar brukar stammen verkligen bli så hög i början ? detta är 15 dagar efter plantering. Dom är lite långa blir lätt det om det är för varmt och om det inte finns tillräckligt bra ljus. Se till att dom får bra ljus så planterar du ner dom senare när dom har växt till sig mer.
CITAT (Crazy4Flowers @ 31-03-2011, 19:14)  Dom är lite långa blir lätt det om det är för varmt och om det inte finns tillräckligt bra ljus. Se till att dom får bra ljus så planterar du ner dom senare när dom har växt till sig mer. thx ljuset är nog ingen fara med tror jag  men kan bli lite varmt i miniväxthuset ibland runt 25-27 grader så kanske borde ta bort locket från den ^^ skall testa det märker med att många är väldigt olika med att komma upp ur jorden xD men är lite orolig att ja dränkte fröna i den första krukan men får väll se om de kommer upp något
Birre77
31-03-2011, 20:50
CITAT (mazer2 @ 31-03-2011, 14:33)  Tjo tänkte bara bifoga lite bilder från plantorna  dom börjar växa lite iaf. Men det jag undrar brukar stammen verkligen bli så hög i början ? detta är 15 dagar efter plantering. Tjena Mazer, Sitter lysrören på samma ställe som du postade en bild på innan eller har du flyttat dom närmare plantorna? Jag hade mina 5-10cm från toppen av de längsta plantorna. Det blir ett jäkla flyttande men det är det värt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|