Full version: 2011 års chilitråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Anja Danmark
CITAT (myrtille @ 30-07-2011, 20:29) *
Vilka fantastiskt fina plantor du har, Anja. Så höga har jag aldrig lyckats få mina plantor att växa. Vad ska du göra med alla frukter? Peppadew ser ut att lämpa sig för ostfyllning - cheese poppers.

Ja - den glæder jeg mig også til at smage!

Og mht,. at få brugt alle chilierne, så kender jeg heldigvis nogen, der gerne vil have alle de stærke - jeg er nemlig ikke så glad for de stærkeste selv...

Men de er så flotte med de forskellige farver, så de er jo fine at have i drivhuset. Jeg vil dog ikke dyrke så mange til næste år - der vil jeg prøve med lidt andre ting, men jeg ved ikke endnu, hvad det bliver.

En af grundene til, at mine planter er så store, er nok, at de er startet under LED indendørs allerede i oktober/november sidste år, så de var jo store og med blomster, da de kom ud i drivhuset i maj måned!

mvh
Anja
Iren
Men vilka plantor Anja!! Helt enorma ju, är det dom du tagit sommar/höststicklingar av för övervintring???

Jag har inte plats i växthuset... så eftersom vädret varit ganska ok i sommar(hoppas det håller i sig!) så har jag mina mot södervägg. Maken har byggt bänkar som jag satt längst bak mot väggen för att kunna få upp dom på höjden o exponera plantorna mot ljuset så mycket som möjligt...[attachment=63439:chili_2011_023.jpg][attachment=63440:chili_2011_024.
jpg][attachment=63441:chili_2011_025.jpg]
Rebecca
Anja, vilket fantastiskt drömväxthus du har! Och så sängen där ute... kan tänka mig att det är riktigt mysigt att vakna där! Sånt där är lätt att drömma om när man bara bor i lägenhet... wub.gif

Väldans massa chilisorter har du också. Fish var riktigt häftig, den har jag inte sett förut! Hur får man tag på frön till den? Naga jolokia odlar jag också, fast jag planterade den lite sent så jag har inte fått frukt på den än.

Förresten, jag har Apache som har liknande form som de chilisar som rekommenderades till cheesepoppers. Kan någon säga mig vad cheesepoppers är och hur jag gör det? Vet inte riktigt vad jag ska göra av all frukt jag får. Trädde upp en del på snöre igår för att torka men det hade ju varit kul att äta lite "färsk" också...
myrtille
CITAT (Rebecca @ 31-07-2011, 13:02) *
Förresten, jag har Apache som har liknande form som de chilisar som rekommenderades till cheesepoppers. Kan någon säga mig vad cheesepoppers är och hur jag gör det? Vet inte riktigt vad jag ska göra av all frukt jag får. Trädde upp en del på snöre igår för att torka men det hade ju varit kul att äta lite "färsk" också...

Poppers är chillis som fyllts med något, vanligtvis mjukost (typ Philadelphia) vilket eventuellt kan blandas med lök, vitlök och kryddor samt lindas in med baconskivor. De grillas i ugn. Bäst passar medelstarka sorter som har tjocka ytterväggar som Jalapeños (Apache är kanske för het?). Jag brukar fylla Hungarian Hot Wax på det viset.
Iren
Kul med mattips... Poppers lät ju som något jag måste testa :-D
Rebecca
CITAT (myrtille @ 31-07-2011, 13:39) *
Poppers är chillis som fyllts med något, vanligtvis mjukost (typ Philadelphia) vilket eventuellt kan blandas med lök, vitlök och kryddor samt lindas in med baconskivor. De grillas i ugn. Bäst passar medelstarka sorter som har tjocka ytterväggar som Jalapeños (Apache är kanske för het?). Jag brukar fylla Hungarian Hot Wax på det viset.

Åh, det låter gott! Jag har nog lite för heta sorter för det denna säsongen ja... men nästa säsong ska jag försöka hitta nån lite mildare sort som kan passa. Tack för förklaringen!
Anja Danmark
[quote name='Iren' date='31-07-2011, 09:30' post='1440308']
Men vilka plantor Anja!! Helt enorma ju, är det dom du tagit sommar/höststicklingar av för övervintring???

Nej - de er startet fra frø i oktober-november og december, så jeg har været tidligt i gang...

Og Rebecca - man kan købe frø af Fish bl.a. her: http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_p...ha_filter_id=70

Han har rigtig mange spændende frø, så det er lidt farligt at gå ind på siden...

[quote name='Rebecca' date='31-07-2011, 13:02' post='1440395']
Anja, vilket fantastiskt drömväxthus du har! Och så sängen där ute... kan tänka mig att det är riktigt mysigt att vakna där! Sånt där är lätt att drömma om när man bara bor i lägenhet... wub.gif

Ja - det er mit drømmedrivhus, som jeg købte for tre år siden - og jeg nyder det rigtig meget!

Det er rigtig skønt at sove ude mellem planterne og sammen med mine katte, der kommer og besøger mig i løbet af natten... Jeg tror ikke, at jeg kommer ind i soveværelset igen før meget sent på året!
Iren
Så härligt det låter Anja, det är ju livskvalitet det....
Iren
Ja här var det lugnt... Visar dagens skörd som ska i sallad o grillas. Det är från vänster Purple Beauty, Sweet Wrinkled old men, Jalapeno Purple, Chiliega Picante o Lava Caribe[attachment=63593:chili_2011.jpg]
Leonard91
Åhh, det ser härligt ut! smile.gif
Anja Danmark
Purple Jalapeno er god - prøv at gemme nogle stykker, til de er røde og modne, det bliver de ikke dårligere af!

Det samme med Purple Beauty, selv om den er flot som lilla. Den skifter til grøn og derefter til rød.

mvh
Anja

Iren
Ok! Tack för tipset! Tycker dom tar lite tid på sig att få mognat... Provade Purple beauty tidigare och den var förvånandsvärt stark tycker jag, men då var den kanske inte mogen ;-D
MORTLACH
nu har även mina plantor börjat ge ordentligt med frukter , jag sådde dom sent i mars ... nästa år blir det betydligt tidigare

Fish Pepper

[attachment=63753:DSCF1587...__Small_.JPG] [attachment=63754:DSCF1591...__Small_.JPG]

Jalapeno

[attachment=63756:DSCF1617...__Small_.JPG]

Habanero

[attachment=63757:DSCF1614__Small_.JPG]

Lemon Drop

[attachment=63758:DSCF1602__Small_.JPG] [attachment=63759:DSCF1620__Small_.JPG]

Birre77
CITAT (MORTLACH @ 07-08-2011, 15:16) *
nu har även mina plantor börjat ge ordentligt med frukter , jag sådde dom sent i mars ... nästa år blir det betydligt tidigare

Nice! Dom ser ju ut att ha växt till sej ordentligt!
Jag är riktigt sugen på fishpepper till nästa år. Hoppas att den är lika god som den är snygg!
Iren
Ja det var fina plantor! Kul att se:-D . Ja jag undrar också hur Fish pepper smakar?? En recension någon.....
Tiana
Dansade nästan en glädjedans igår när jag märkte att jag snart har min första röda frukt. Äntligen!!!
Iren
Ja men vad kul! Grattis! Dom tar ju tid att mogna märker jag, behöver nog mycket sol o värme...
NilaM
Hej!
Min Jamaican Bell har en massa frukter på sig nu (YEY!!), även om de inte hunnit få färg på sig. Den plantan i kombination med den här "farliga" tråden har nu gett mig en stark lust att fröodla själv till nästa år.

Men då undrar jag, var köper ni era fröer?

Sedan så har jag en rätt liten balkong (liten då allt jag vill inte får plats) så jag undrar, kan man samplantera olika chiliplantor i samma krukor?
Och har någon testat att ha chili i balkonglådor?

Tacksam för svar!
PMK
NilaM: Hej för de första!

Jag köpte lite frön på Örtagården: http://www.ortagarden.com/katalog/Butik_2.html men.. det är ganska dyrt och meckigt för lite frön, men om man vill ha nån speciell sort är det ju kanon att kunna välja och vraka!

Men, det jag rekommenderar mest är att köpa och byta med folk här på forumet! Folk är oftast väldigt generösa, jag försöker mig på chili för första gången nu i år och majoriteten av fröna jag har fick jag gratis, i utbyte mot att skicka tillbaka frön nu i höst från min egen skörd + lite till då som tack!

Vi får väl upprätta en ''Chilifrö-tråd'' eller nått, där man kan sälja och byta med varandra? ^^

Sen, en Aurora eller Black Pearl kan du nästan garanterat ha i balkonglådan, om du menar just krukvolymsmässigt? För jag har båda dessa sorter i små krukor på kanske 1L i mitt rum, och visst dem levererar inga mängder med frukter, alls, men det gåår!
Crazy4Flowers
En tråd senare för byte av chilifröer vore toppen. Man behöver inte många fröer av varje sort för dom flesta sorter gror mycket bra. Bara vissa som är lite tjuriga.
Jag har samlat in en del fröer av dom som jag har pollinerat själv så dom borde vara fröäkta.

Har många olika sorter nu men man vill ju bara ha fler och fler, fast det blir nog jobbigt att välja vilka som man ska så till nästa år. Man kan ju inte så alla.....
malin88
En chilifrö-tråd låter ju toppen!
Är själv nybörjare inom chiliodling men sedan mitt intresse startade så har det ökat lavinartat och jag kan knappt vänta tills jag får prova på att odla massor av olika sorter ^^.
Alla sorter är ju inte så lätta att få tag på och det kan ju lätt skena iväg pengamässigt om man vill beställa många sorter...

Tyvärr lär jag väl bara kunna bidra med Hungarian yellow hot wax då jag antar att Apachen inte är så bra att ta frön av då det väl är en hybrid?
Rebecca
Jag är absolut på en fröbytartråd! Toppenidé! bravo.gif
Iren
Ja det vore väl kul och intressant!!
PMK
Än dröjer det väl dock ett tag tills det blir dags att införskaffa nya frön.. för min del i alla fall!

Trots det, kvällens aktivitet: fröpillning ur Numex Twilight!

[attachment=63846:IMG_3240_copy.jpg]

malin88
Oh låter pilligt smile.gif.
Använder du plast/latex handskar eller låter du bara bli att ta på känslig hud och ögon i något dygn efteråt tongue.gif? Kan ju bli ganska hemska upplevelser annars...
PMK
Hehehehe.. säger du de?

Dröjde inte länge förens det sved gött under ena ögat, satt å tänkte på annat här framför datorn när det började klia.. wink.gif Så svaret är, nej, kör med bara händer, hardcore! ^^ När jag gjorde detta med massa Aurorafrukter så sved det under naglarna i tre dar, hahaha!

EDIT: Tips på (billig) kaffekvarn att mala chilipulver med? Funkar den på Jula för 150 pix?
malin88
Behåller chilipulver smaken lika bra som hela torkade frukter eller chiliflakes? Har inte bestämt mig ännu för vad mer jag ska göra av frukterna än att frysa ner en del.

Hur länge bör de röda frukterna få sitta kvar på busken förresten för att få ordentlig styrka på dem? Misstänker att de inte utvecklats tillräckligt när de nyligen blivit röda...
PMK
Malin: De brukar fortfarande vara ganska hårda när dem nyss blivit röda, men sen blir dem mjukare och mjukare, oftast från spetsen och uppåt om det nu finns någon spets! ^^ Vad jag har hört så ska man ta dem när dem börjar bli liiite mjukare än tidigare och i rätt färg! Så gör jag i alla fall och starka är dem! tongue.gif
malin88
Ok tack för tipset, ska testa att skörda dem när de mjuknar lite då och se om den rätta hettan infinner sig biggrin.gif
Iren
En bild på en del av chilisarna som jag väl odlat lite mer för sitt utseende än smaken;-D Gillar de med mer pigment/färg på.

Det är från vänster; Numex Centennial, Purple Tiger, Bolivian Rainbow, Filius Blue, Aurora, Explosive Ember, Royal Black o Cap 1546. Har frön kvar till de flesta om någon vill byta kanske... [attachment=63920:augusti_2011_041.jpg][attachment=63921:augusti_2011_043.jpg]
Alexander-VG-zon3
Tog också några bilder idag, alla våra chilisar (utom Markus yellow bumpy) har vi odlat på friland eller i drivbänk (där dom stått för tätt så en del har inte utvecklas alls). igår planterade vi in dom i krukor och tog hem från odlingslotten (är rädd att ungar förstör dom plus ska vi övervintra dom som vi brukar). Några står kvar på lotten.

Kung pao

Härliga frukter får den, en del vrider sig jätte mycket och andra spikraka.

--------------------------------------------------------------------------------------
Paper lantern, lite seg på friland tycker jag.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
capsicum chacoense, köpt på en marknad i Mexiko, dom andra från samma ställe har växt dåligt (blivit undanträngda i drivbänken)

En av våra Lava caribe, har trivs bra i drivbänken och har gett mycket.

-------------------------------------------------------------------------------
Alexander-VG-zon3
Bishop's Hat

----------------------
Tepin

-----------------------------------------------------------------------
Bhut Jolokia, också stått trångt i drivbänken har precis börjat att blomma.

Condor's beak

---------------------------
Datil sweet, får stå inne nu tänkte jag.

----------------------
Markus Yellow Bumpy

Ciliegia Piccante

Rocoto (Manzano orange), har växt bra på friland. Klarade även dom frostiga/kyliga nätterna i maj.
Alexander-VG-zon3
Manzano frukt

Lite kvar i drivbänken

CITAT (Iren @ 14-08-2011, 15:13) *
En bild på en del av chilisarna som jag väl odlat lite mer för sitt utseende än smaken;-D Gillar de med mer pigment/färg på.

Det är från vänster; Numex Centennial, Purple Tiger, Bolivian Rainbow, Filius Blue, Aurora, Explosive Ember, Royal Black o Cap 1546. Har frön kvar till de flesta om någon vill byta kanske...

Snygga färger och plantor tummenupp.gif Vi ska nog odla mer mörkbladigt nästa år också, har hittat en del skoj på ebay och andra ställen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MORTLACH @ 07-08-2011, 15:16) *

Fish Pepper

Väldigt vacker,, tycker du att det är en bra sort?..är sugen på att odla den. Gillar dom brokbladiga frukterna.
Iren
Snygga plantor flaxss! Ska bli kul att se vilka ebay fynd ni gjort... det kan bli mycket då man är inne på dom sajterna;-D Nu blir det intressant att se hur vinterförvaringen blir för chilisarna, hoppas dom klarar sig bra!!
malin88
Vilka fina plantor ni har! Mycket finare än mina g.gif ... Väldigt vackert att se kort på så många olika sorter.

Hoppas jag får bättre resultat nästa år dock då jag kommer ha lite mer erfarenhet och har läst på lite mer ^^.
Iren
CITAT (malin88 @ 14-08-2011, 21:47) *
Vilka fina plantor ni har! Mycket finare än mina g.gif ... Väldigt vackert att se kort på så många olika sorter.

Hoppas jag får bättre resultat nästa år dock då jag kommer ha lite mer erfarenhet och har läst på lite mer ^^.

Ja men du är välkommen om du vill prova på några fröer! Det är lätt att fastna i den här "familjen"! Märker att många som kommer förbi faktiskt lägger märke till plantorna än fast dom inte har varit så intresserade innan - det är ju kul:-D
Alexander-VG-zon3
CITAT (Iren @ 14-08-2011, 21:45) *
Snygga plantor flaxss! Ska bli kul att se vilka ebay fynd ni gjort... det kan bli mycket då man är inne på dom sajterna;-D Nu blir det intressant att se hur vinterförvaringen blir för chilisarna, hoppas dom klarar sig bra!!

Vi har inte plats, får vi hyra in oss med våra chilisar ? giggle.gif Och jag som tänkt så nya nu, har fastnat rejält för chili så nu går jag bara runt på en massa sajter och vill köpa frön.
Iren
Kan bli dyrt OCH utrymmeskrävande laugh.gif
PMK
CITAT (malin88 @ 14-08-2011, 21:47) *

Jag gör detta för första gången i år, och hade mycket nytta av länkar som http://www.chilihead.se/index.php?option=c...7&Itemid=32 smile.gif

Sen finns det maaassor med kunskap och tips här på forumet, lärt mig och frågat mig fram till massor här, hade aldrig klarat det annars tror jag! Så de e bara å våga fråga! wink.gif

Hade du tänkt så nästa års plantor under nån form av belysning? smile.gif

PS. Nu luktar det långsamt torkande/rostande chili i hela huset här, har hållit på i många timmar nu, alla Cayenne är snustorra, men lite kvar på övriga sorter! biggrin.gif
Iren
CITAT (PMK @ 14-08-2011, 23:04) *
Jag gör detta för första gången i år, och hade mycket nytta av länkar som http://www.chilihead.se/index.php?option=c...7&Itemid=32 smile.gif

Sen finns det maaassor med kunskap och tips här på forumet, lärt mig och frågat mig fram till massor här, hade aldrig klarat det annars tror jag! Så de e bara å våga fråga! wink.gif

Hade du tänkt så nästa års plantor under nån form av belysning? smile.gif

PS. Nu luktar det långsamt torkande/rostande chili i hela huset här, har hållit på i många timmar nu, alla Cayenne är snustorra, men lite kvar på övriga sorter! biggrin.gif

Är det ugnen som gäller...
PMK
Ja jag testade ugnen! Vet inte exakt vad jag skall göra nu.. skall testa att mortla till att börja med, sen kanske jag får införskaffa en kaffekvarn..
RB9310
Ser fram emot att höra hur det gick. Testodlar sedan några veckor tillbaka och kommer att köra igång på allvar fram emot jul men vill gärna prova på i ugn med köpesfrukter redan nu smile.gif

Har kört igång väl seriöst för en testodling men det är väl så jag är... 100% vad jag än gör.

Testodlar Habanero, Jalapeno, vattenmelon och paprika från köpesfrukt. Tänkte inte köpa fler minikrukor innan jag ska skola vidare men då blir det fler testsorter. Kommer framförallt att odla chili när det blir allvar i slutet/början av året.

Kan lägga upp lite bilder om någon är intresserad.

Kan tillägga att det var du PMK som fick upp mitt intresse för chiliodling. Råkade springa på chilitråden på flashback och förljde länken hit. Sen har jag läst vidare på odla.nu och din blogg.

Har även skaffat växthus i sommar men inte hunnit odla något så nästa sommar ska det ske....
PMK
Naj e de sant RB9310! Fan va kul då, då har jag lyckats med bloggen och allt. Fick själv inspirationen från folks bloggar och inlägg här på Odla, förra vintern, vilket gjorde att jag testade på detta! Kul!! smile.gif

Bara för att du skrev det fick jag ändan ur och uppdaterade bloggen nu!

Smygtitt:

[attachment=63953:IMG_3279.jpg]
MORTLACH
PMK , ser jättefint ut det där ...

Sitter här och njuter av min sena semester rolleyes.gif

I förra veckan plockade jag 16 st fishpeppers som var grön-gul randiga som sen dess har legat i kylen .
I kväll mellan lite öl & en singelmalt fick jag för mig att provsmaka min fishpepper direkt från kylen som lite het snacks ...

devil.gif

WOW ... hetare än dom jag provade på förut hehe
RB9310
Kul att jag fick respons så fort. Ska lägga upp lite bilder i morgon.

Mortlach, du och jag verkar ha flera gemensamma intressen. Har hunnit testa drygt 300 whiskies än så länge men gått över mer och mer till odling då det är betydligt billigare wink.gif

Btw testade ölsorter = 900+
malin88
Vad goa ni är allihop ^^. Sitter för fullt och funderar på vilka sorter jag ska testa nästa år men det är sjukt svårt att begränsa sig ohmy.gif!

Har läst lite sidor här och där på internet om chiliodling och har läst hela flashbacks 2010-års tråd och årets tråd och törstade efter ännu mer kunskap så jag snubblade in här wink.gif. Tyvärr hade jag redan gjort en hel del misstag som att vattna för ofta, plantera i endast jord utan något att "fluffa" till den med osv men man lär sig ju med tiden.

Jag hade tänkt skaffa lite belysning till nästa år ja PMK, har inte råd med riktig växtbelysning men har tänkt skaffa lysrör inom lämpligt färgspektra tills jag har lite mer pengar att lägga på hobbies.
PMK
Maler nu chilipulver i mortel i skrivande stund och har nog aldrig hostat så i hela mitt liv! biggrin.gif

EDIT: Nu är bloggen fylld med bilder från dagens pulver-makande!

Smygtitt biggrin.gif :

[attachment=63989:IMG_3324.jpg]
mattias__o
Härliga bilder allihop.

Nu börjar den första frukten på min Chocolate Scotch Bonnet mogna och skifta färg från grönt till brunt. Habanero Lemon har massor med mogna frukter klara för skörd. Smaken på Habanero Lemon är fantastisk och det ska bli spännande att göra sås på den.

[attachment=63994:namnl_st_70.jpg]

[attachment=63995:namnl_st_77.jpg]
RB9310
CITAT (PMK @ 16-08-2011, 18:23) *
Maler nu chilipulver i mortel i skrivande stund och har nog aldrig hostat så i hela mitt liv! biggrin.gif

EDIT: Nu är bloggen fylld med bilder från dagens pulver-makande!

Smygtitt biggrin.gif :

[attachment=63989:IMG_3324.jpg]

Jag har tillgång till en friskluftsmask. Låter som en bra ide att använda den när jag ska mortla smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon