|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
En av mina kom upp med ETT hjärtblad? ^^ Haha, lite wierd, får se hur den klarar sig!  Birre77, har ingen aning om hur du tänkt dig men en reflektor är väl en bra idé iaf, annar kmr du ju ha starkt ljus ''all over the place'' så att säga, om du nu tänkt vistas i närheten av odlingen kanske det inte är så kul i längden? Fantasin säger mig att man kan göra mkt med ståltråd och alu-folie..  Men jag har en armatur, kan ju titta närmare i bloggen hur jag har det. Har ingen ingående beskrivning för hur jag gjort (är utbildad elektriker ^^) men det är simpelt och vill du ha mer ingående info så säg till!  I övrigt verkar du va på helt rätt spår IMO!
tigrella
25-01-2011, 09:09
Men rackarns blomkronan jag tror att du har rätt  jag kollar efter chilifrön överallt! Läser vad ni har sedan kollar jag vad det är för något Det är bara att inse jag är fast och ändå har mina frön inte kommit i postlådan ännu, kommer nog idag! Då ska de ner i jord pronto!
Birre77
25-01-2011, 09:36
CITAT (PMK @ 24-01-2011, 23:40)  En av mina kom upp med ETT hjärtblad? ^^ Haha, lite wierd, får se hur den klarar sig!  Birre77, har ingen aning om hur du tänkt dig men en reflektor är väl en bra idé iaf, annar kmr du ju ha starkt ljus ''all over the place'' så att säga, om du nu tänkt vistas i närheten av odlingen kanske det inte är så kul i längden? Fantasin säger mig att man kan göra mkt med ståltråd och alu-folie..  Men jag har en armatur, kan ju titta närmare i bloggen hur jag har det. Har ingen ingående beskrivning för hur jag gjort (är utbildad elektriker ^^) men det är simpelt och vill du ha mer ingående info så säg till!  I övrigt verkar du va på helt rätt spår IMO! Jag hade nog inte tänkt klart riktigt med mina LE. Såg att Isabelle hade hängt ett par över och då behöver man ju inte snickra så mycket. Och skall ju inte vara där så länge. Det va mest med tanke på förbrukning jag tänkte LE. Ståltråd och folie i all ära men met får ju se hyfsat snygg ut också.  Din uppsättning ser ju riktigt fin ut så det är möjligt jag gör något liknande. Vart köpte du dina? Skall ta en sväng till CO och Jula och se hur de ser ut IRL.
gardengeek
25-01-2011, 10:01
CITAT (Birre77 @ 25-01-2011, 09:36)  Jag hade nog inte tänkt klart riktigt med mina LE. Såg att Isabelle hade hängt ett par över och då behöver man ju inte snickra så mycket. Och skall ju inte vara där så länge. Det va mest med tanke på förbrukning jag tänkte LE. Ståltråd och folie i all ära men met får ju se hyfsat snygg ut också.  Din uppsättning ser ju riktigt fin ut så det är möjligt jag gör något liknande. Vart köpte du dina? Skall ta en sväng till CO och Jula och se hur de ser ut IRL. Hej Birre, kul att du varit inne på min blogg ;-) Jo jag gjorde det ganska enkelt för mig och hängde bara upp 2 st LE lampor 23 W. Nackdelen med dom är att man får vrida lite på plantorna nån gång om dagen för de växer ju mot ljuset. Därför tror jag nog det är bättre med lysrör, kanske provar det nästa år :-) Men det är första gången jag odlar så får prova mig fram :-)
Birre77
25-01-2011, 10:16
CITAT (gardengeek @ 25-01-2011, 10:01)  Hej Birre,
kul att du varit inne på min blogg ;-)
Jo jag gjorde det ganska enkelt för mig och hängde bara upp 2 st LE lampor 23 W. Nackdelen med dom är att man får vrida lite på plantorna nån gång om dagen för de växer ju mot ljuset. Därför tror jag nog det är bättre med lysrör, kanske provar det nästa år :-)
Men det är första gången jag odlar så får prova mig fram :-) Vrida på dom en gång om dagen funkar för mej. Jag har 20W LE och en sockel skall jag väl kunna hitta här hemma någonstans. Jag gör nog som du. Fixar lysrör till nästa år då det kanske blir lite fler sorter också. Det är första "riktiga" gången för mej också. Har försökt läsa på lite mer. Förra året slängde jag ned 15-20 frön i varje 1L kruka, ställde i ett fönster och hoppades på det bästa. Det kom ju upp ett gäng men de kanske kunde utvecklat sej lite bättre. Har väl förstått att jag inte kunde gjort så många fler fel.  Jaja... I år blir det andra bullar hoppas jag!
CITAT (PMK @ 24-01-2011, 23:40)  En av mina kom upp med ETT hjärtblad? ^^ Haha, lite wierd, får se hur den klarar sig!  Birre77, har ingen aning om hur du tänkt dig men en reflektor är väl en bra idé iaf, annar kmr du ju ha starkt ljus ''all over the place'' så att säga, om du nu tänkt vistas i närheten av odlingen kanske det inte är så kul i längden? Fantasin säger mig att man kan göra mkt med ståltråd och alu-folie..  Men jag har en armatur, kan ju titta närmare i bloggen hur jag har det. Har ingen ingående beskrivning för hur jag gjort (är utbildad elektriker ^^) men det är simpelt och vill du ha mer ingående info så säg till!  I övrigt verkar du va på helt rätt spår IMO! Hej! Fin blog, så fina bilder jag får nog skärpa mig!  Var hittade du den översättningsverktyg du har på bloggen?
Laura: Tack! Ska försöka ta lite nya bilder idag, har hänt en del faktiskt, dem växer så det knakar under lysrören! Såg att du nu hade en översättningsgrej från Google translate, så du kanske är nöjd med den? Här hittade jag min iaf, lite hederligt Google-sökande löser det mesta vettu! http://www.google.se/#hl=sv&xhr=t&...515530a3c23e9efScriptet står ju där nere, jag fick experimentera lite men det är egentligen bara att välja en sån ''kod-gadget'' och den slänga in hela scriptet där!
CITAT (PMK @ 25-01-2011, 11:35)  Laura: Tack! Ska försöka ta lite nya bilder idag, har hänt en del faktiskt, dem växer så det knakar under lysrören! Såg att du nu hade en översättningsgrej från Google translate, så du kanske är nöjd med den? Här hittade jag min iaf, lite hederligt Google-sökande löser det mesta vettu! http://www.google.se/#hl=sv&xhr=t&...515530a3c23e9efScriptet står ju där nere, jag fick experimentera lite men det är egentligen bara att välja en sån ''kod-gadget'' och den slänga in hela scriptet där!  Jo tack, jag hittade detta till slut (har precis lagt till det). Jag googlade fram det också, men det fanns en del som inte funkade längre. Jag tror jag behålla denna nu även om själva översättning är löjligt rolig!
tommot123
25-01-2011, 12:42
Lite foton på mina plantor 2011! Datumet som står är när jag planterade om dem från rockwool till jord! Satte rockwoolen direkt i krukan med jord rund rockwoolen! Har även provat att så på hushållspapper och det funkar fint! Lägger sedan papperet med plantan direkt på jorden! Tyvärr tog sig inte Pimenta da neyde sig! Har sått sammanlagt 6 frön av denna! sådde dem 3 januari i rockwoolkuber och haft undervärme på ca 27-29grad celsius så jag tycker de borde ha grott? Hot paper lantern grodde på ett dygn så jag är rädd för att jag fått dålig kvalite på fröna? Eller så har jag varit för ambiös???? Sådd Januari-2011 Sådd 2011-01-15 Sådd 2011-01-15a Sådd2011-01-16
gardengeek
25-01-2011, 13:26
Mina Peter Peppers verkar trivas  Planterade den 7 januari 20 januari [attachment=57723:IMG_1411_2.jpg] 25 januari [attachment=57724:IMG_1422_2.jpg]
blomkronan
25-01-2011, 14:28
[attachment=57729:knoppen.JPG] Det har börjat komma knopp  på min Vita TV-Paprika Vad fort det gick? från frö till knopp 7 veckor. Men... dom ska man ju ta bort  står det överallt.
CITAT (blomkronan @ 25-01-2011, 14:28)  [attachment=57729:knoppen.JPG] Det har börjat komma knopp  på min Vita TV-Paprika Vad fort det gick? från frö till knopp 7 veckor. Men... dom ska man ju ta bort  står det överallt. ...sju veckor...!?
CITAT (Laura @ 25-01-2011, 15:19)  ...sju veckor...!? glöm inte jämföra samma sorter bara då de kan vara väääldigt olika men att det fanns en sort som var så snabb - kul! Hur ska du göra, blomkronan?
Kontrar gardengeek mf. med lite bilder jag tog nu bara för det!  Första är min bjässe, Hungerian Hot Wax, just denna har bara har tokväxt, stora fina blad!  Såddes 7 Januari, som alla andra (utom dem stora paprikaplantorna) [attachment=57734:IMG_0516_copy.jpg] Sen min sköna Ukrain Sweet som kom upp med endast ett blad, haha! Såhär ser den ut nu iaf. [attachment=57735:IMG_0478.JPG] Samma Purple Tiger som innan, har växt på bra den med. [attachment=57737:IMG_0533.JPG] Översikt (dem utåt vänsterkanten stod lite experimentellt på ett annat ställe tidigare = långa och rangliga, jag vet!) [attachment=57736:IMG_0511.JPG]
Birre77
25-01-2011, 18:08
CITAT (PMK @ 25-01-2011, 17:40)  Kontrar gardengeek mf. med lite bilder jag tog nu bara för det!  Första är min bjässe, Hungerian Hot Wax, just denna har bara har tokväxt, stora fina blad!  Såddes 7 Januari, som alla andra (utom dem stora paprikaplantorna) Sen min sköna Ukrain Sweet som kom upp med endast ett blad, haha! Såhär ser den ut nu iaf. Samma Purple Tiger som innan, har växt på bra den med. Översikt (dem utåt vänsterkanten stod lite experimentellt på ett annat ställe tidigare = långa och rangliga, jag vet!) Ni har så himla fina småttingar allihop! Hoppas att man kan komma ifatt och gå om.  Sicken skillnad det är på dina två Purple Tiger som sitter i samma kruka! Stor&liten.
blomkronan
25-01-2011, 19:21
CITAT (Laura @ 25-01-2011, 15:19)  ...sju veckor...!? Jag sa samma sak CITAT (elinh @ 25-01-2011, 15:21)  glöm inte jämföra samma sorter bara då de kan vara väääldigt olika men att det fanns en sort som var så snabb - kul! Hur ska du göra, blomkronan?  Jag låter den sitta [attachment=57738:paprika_..._st_rsta.JPG] Här är dom... 7 veckor gamla. Alla är (sweet) paprika sorter. mina starka sorter är betydligt mindre.
Hur gör ni som sätter två eller flera frön i samma kruka, delar ni på dem sedan? Eller skrotar den klenaste?
Birre: Precis, så är det, haha! Dem såddes samma kväll!  Lycka till!
blomkronan
25-01-2011, 20:57
CITAT (amonik @ 25-01-2011, 19:22)  Hur gör ni som sätter två eller flera frön i samma kruka, delar ni på dem sedan? Eller skrotar den klenaste? Här kastas inget  man borde nog sålla lite vid omplanteringarna, men det klarar jag inte av. omskolar man i tid... så hinner inte rötterna snurra in sig med varandra. Så om du vill ha flera planter av samma sort sparar du dom. Tänka bara på att dom blir STORA sen... beroende på sort.
Jag är mest rädd för platsbrist! Men å andra sidan har jag sett folk som odlar Red Savina på bara solljus i England, nu på vintern.. så tanken är att dem som inte får plats under lyset sen får stå i söderfönster istället, och ljus blir det ju mer och mer så.. hoppas!  EDIT: Nått jag INTE rekommenderar är att för ivrigt dra upp rullgardinen för att kika vilken sort som fastnat på bild och därmed riva ner TRE krukor rakt i backen.. -.-
Anja Danmark
25-01-2011, 21:28
CITAT (blomkronan @ 25-01-2011, 19:21)  Jag sa samma sak Jag låter den sitta  Du ved det jo godt - men jeg siger det alligevel... Du bør plukke blomsten af, så din plante kan blive større og give mange frugter! Hvis det skulle ske. at den første bliver bestøvet(pollinerat), så vil din plante nærmest ikke vokse, før frugten er moden, og det vil da være en skam, når du har mulighed for at få en fin og stor plante tidligt... Jeg har snart plukket 50 blomster af mine første planter - synes ikke, at de er store nok endnu! mvh Anja http://picasaweb.google.com/10992730822617...feat=directlink
blomkronan
25-01-2011, 21:37
CITAT (Anja Danmark @ 25-01-2011, 21:28)  Du ved det jo godt - men jeg siger det alligevel... Du bør plukke blomsten af, så din plante kan blive større og give mange frugter! Hvis det skulle ske. at den første bliver bestøvet(pollinerat), så vil din plante nærmest ikke vokse, før frugten er moden, og det vil da være en skam, når du har mulighed for at få en fin og stor plante tidligt... Jeg har snart plukket 50 blomster af mine første planter - synes ikke, at de er store nok endnu! mvh Anja http://picasaweb.google.com/10992730822617...feat=directlinkMen vist... du har sååå rätt  Det är ju en paprika (sweet) sort så det är extra "viktigt" att plocka bort den! På chile sorterna kan man låta bli att plocka om man vill det, jag har kontakt med flera chileodlare som säger att dom inte plockar av första knopparna. Men man får en kraftigare planta om man gör det...
Då uppdaterar jag min chiliodling Mina små buskiga aurorer växer sakta men verkar bli rejäla. resterande chilisar är sådda runt den 2-3 januari och dom växer så de knakar! Jag har redan klippt ner topparna på dom längsta ( gul peppar ) varav dom har utvecklat många nya fina toppar. Satte även någon sort av thai chili för några dagar sedan. på bild: Små buskiga (aurora) överst på bild (26:e januari) alla högväxta (klippta) gul spansk peppar nedersta bilden (26:e januari) piripiri & thaichili Har förövrigt klätt hyllplanerna med frigolit, gav ett mycket bättre ljus. foliet brände sönder växterna. P-jord och vattnar försiktigt med icas i love eco (humus)
Platinum
26-01-2011, 19:02
Snart dags för första omplanteringen av somliga sorter, på bild här namnlös peppar från torkad frukt. Frösådd 29/12, drivs i solljus endast.
malin72
26-01-2011, 19:38
Jag hade lite svårt att komma igång men ikväll har jag sått dom
det blev 7 sorter..
"meek and mild", Jalapeno "summer heat","big banana", "lemon drop","Bolivian Rainbow", "Razzamatazz","monkey face" Jag ställde dom på akvariearmaturen så dom får värme och så fort dom gror åker dom under lysrören...så nu går jag i väntans tider
blomkronan
26-01-2011, 20:56
CITAT (tudi @ 26-01-2011, 18:49)  Då uppdaterar jag min chiliodling Mina små buskiga aurorer växer sakta men verkar bli rejäla. resterande chilisar är sådda runt den 2-3 januari och dom växer så de knakar! Jag har redan klippt ner topparna på dom längsta ( gul peppar ) varav dom har utvecklat många nya fina toppar. Satte även någon sort av thai chili för några dagar sedan. på bild: Små buskiga (aurora) överst på bild (26:e januari) alla högväxta (klippta) gul spansk peppar nedersta bilden (26:e januari) piripiri & thaichili Har förövrigt klätt hyllplanerna med frigolit, gav ett mycket bättre ljus. foliet brände sönder växterna. P-jord och vattnar försiktigt med icas i love eco (humus)  Tack för tipset med frigoliten Hur har du fått auroran så buskig?, hur många timmar ljus har du? och vilket ljus använder du? Dom är ju jätte fina, P-jorden gör förstås en hel del... Varför har du klippt den högväxande chilin? har du en bättre bild på det? jag kan inte riktigt se hur dom ser ut efter att dom blivit klippta.
Nu står mina i 4 ggr 4 cm stora krukor, och jag funderar lite på när jag skall plantera om dem i större krukor? Är det, som jag hört tidigare, när det andra paret blad kommit ut, och det tredje börjar komma mellan dem så att säga?  Vad är lagom att byta upp dem till, i krukstorlek? Tror jag satsar på 50% såjord och 50% P-jord + Perlit i nästa kruka.. känns rätt!  Väldigt va dina har växt på 13 dagar tudi!
Anja Danmark
26-01-2011, 22:26
jeg planter om, når jeg kan se rødderne stikke ud i bunden af krukken - så skal de have mere plads...
Og jeg planter om en del gange, inden de når deres endelige krukkestørrelse. Det kan give problemer med f.eks. overvanding, hvis krukken er for stor i forhold plantens rødder, så jeg går fra 6x6 cm - 1liter - 2 eller 3 liter og derfra i den endelige størrelse.
någon som har hemsidor till hands som odlar riktigt starka chilepeppar? Mina verkar växa sååå långsamt... Anja, minns att du hade en Bhut Jolokia-bild någonstans men hittar den inte nu... Har du den till hands och hur gammal är den där?
EDIT: Var allmänt irriterad när jag skrev och har nu fattat bättre.. ^^ Ser heller ingen funktion som kan radera ett inlägg så då fick det bli såhär?
Zzzleepy
27-01-2011, 18:51
Tjo flöjt, här hemma går det fin fint. 17 frön som grott. Massa red savina som grott förutom habaneron som var först och mest. Nu kan man även skymta några små krokar i jorden av pimento de padro som jag sådde en vecka senare.
Riktigt roligt.
En sådan härlig tråd!!! Jag började första gången förra året med lite "tama" sorter men kände att det var så kul och det verkar ju finnas så många roliga sorter så i år blev det fler.... Undrar var dom ska få plats... växthuset blir ju fullt av tomater Här är sorterna jag prövar i år, sattes 13 jan och de flesta har kommit upp förutom dom som katten "planterade" om som jag fick sätta igen.... Cayenne variety, Serrano Tampiqueno Sweet Wrinkled old men Jamaican Bell Aji Panca Ancho Tiburon Chiluacle Negro Big Jim Paprika: Marconi Golden Yolo Wonder Big Banana Red Ancho Grande Alba Regia Sweet Chocolate Röd spetspaprika En del tycker nog att man är lite galen men jag har ju sett flera roliga sorter som jag skulle vilja ha men det får ju bli ett annat år kanske.... Lycka till alla med era sådder hälsar Irene
[quote name='PMK' date='25-01-2011, 17:40' post='1354566'] Kontrar gardengeek mf. med lite bilder jag tog nu bara för det!  Samma Purple Tiger som innan, har växt på bra den med. [attachment=57737:IMG_0533.JPG] Hej igen! Du tror inte att du skulle vilja byta till dig några frön av mig mot något av din Purple Tiger? Undrar Irene
Anja Danmark
27-01-2011, 20:55
CITAT (PMK @ 27-01-2011, 14:24)  Asså.. att byta upp sig i krukstorlek när rötterna letar sig ner till botten av brukar makes nooo sense to me what so ever? Då skulle man ju lika gärna kunna sätta i en stor direkt, vilket inte är bra? ^^ Eftersom rötterna aldrig möter nån vägg ändå (nån längre tid)? Som sagt, fattar inte grejen med att stegvis öka krukstorleken isåfall! ^^ Hvis man har en lille plante i en stor krukke, er det meget let at få givet den for meget vand - og det kan det lille rodsystem ikke klare, og rødderne rådner... For mig er det hovedårsagen til, at jeg planter om så ofte. Og de skal ikke bruge så meget plads, før det er tid til at flytte dem ud i drivhuset. mvh Anja
Mina Habanero har varit i jorden i 20 dagar nu och endast en ynka liten har tittat upp, och ytterligare en i en torvbricket som nästa dog av torka inatt!  Även Numex Twilight har jag haft svårt med, endast en enda har kommit upp.. I övrigt har jag nu mellan två och fem av varje sort, och.. 17 olika sorter tror jag! Arrangerade allt idag och strukturerade upp så jag nu har en planta per kruka, i finfina rader. Skönt med lite ordning, äntligen! Irene, skriver ett PM till dig nu!
CITAT (Zzzleepy @ 27-01-2011, 18:51)  Tjo flöjt, här hemma går det fin fint. 17 frön som grott. Massa red savina som grott förutom habaneron som var först och mest. Nu kan man även skymta några små krokar i jorden av pimento de padro som jag sådde en vecka senare.
Riktigt roligt. kul! pimento de padro följer jag gärna! Har själv sått några så'na frön.
CITAT (blomkronan @ 26-01-2011, 20:56)  Tack för tipset med frigoliten Hur har du fått auroran så buskig?, hur många timmar ljus har du? och vilket ljus använder du? Dom är ju jätte fina, P-jorden gör förstås en hel del... Varför har du klippt den högväxande chilin? har du en bättre bild på det? jag kan inte riktigt se hur dom ser ut efter att dom blivit klippta. aurorna har växt så buskiga ända sen dom tittade upp. jag använder 3 st lågenergilampor på varje hyllplan, jag har 2 hyllplaner. alltså 6 x 36 watt, dom ligger på 36 watt styck och har mycket blått ljus, (6500k) först så hadde jag ljuset på cirka 18 tim / dag, nu har ja minskat till 15. Jag klippte ner dom höga växterna pga begränsat växtutrymme. jag klippte typ alldeles ovanför 2 rejäla blad och där man kunde se att en "ny" förgrening började växa fram. jag kan försöka ta en bild. tänk på att om du ska klä väggarna med frigolit så behövs ett special lim. vanligt lim fräter sönder frigoliten.
tommot123
28-01-2011, 20:03
CITAT (tudi @ 26-01-2011, 18:49)  Har förövrigt klätt hyllplanerna med frigolit, gav ett mycket bättre ljus. foliet brände sönder växterna. P-jord och vattnar försiktigt med icas i love eco (humus)  Det är bättre att måla vitt istället för folie. Då bränner inte växterna och vitt reflekterar lika bra. Hade folie förra året men har nu vitmålat istället/tommy
CITAT (Laura @ 24-01-2011, 10:26)  Istället för att lägga in en massa bilder på alla mina småttingar, lägger jag in en länk till min blogg som jag nyss uppdaterad med några bilder (inte så jättespännande bilder iofs men för er som är intresserad...) http://ruralsweden.blogspot.com/2011/01/chilli-update.html var inne nu och la en kommentar. Såg att du hade satt Bhut Jolokia - har den dykt upp ovanför jord?
CITAT (tommot123 @ 28-01-2011, 20:03)  Det är bättre att måla vitt istället för folie. Då bränner inte växterna och vitt reflekterar lika bra. Hade folie förra året men har nu vitmålat istället/tommy jag har också bara vitt nuförtiden. Förut hade jag Diamond Mylar.
Svenska Chilepepparföreningen - någon här som är medlem där? Bra eller dåligt? Såg dem på trädgårdsmässan förra året. Jag köpte lite salsa. Lite dyr, kanske, men god ;-) CITAT (malin72 @ 26-01-2011, 19:38)  "meek and mild", Jalapeno "summer heat","big banana", "lemon drop","Bolivian Rainbow", "Razzamatazz","monkey face" hoppas att det går bra! Jalapeno odlade jag förra året och det gick smärtfritt :-)
Fröken Knuff
28-01-2011, 22:10
Av åtta sådda frön (de Cayenne) har en ynka liten grodd kommit upp! varför blir det så måntro..?? Visst de hamnar ju alltid lite olika långt ner och sådär, men ändå... vad har ni andra för erfarenheter, brukar chilisar ha dålig grobarhet/vara svåra att få att gro?? Den lille krabaten som kommit upp har iaf visat sig ha livskraft.. vuxit 3 cm på en dag!!
Crazy4Flowers
28-01-2011, 22:29
Hur länge sedan sådde du och hur djupt? Man ska inte ha dom djupt alls, bättre att strö på lite mera när dom väl har tittat upp.
Fröken Knuff
28-01-2011, 22:54
CITAT (Crazy4Flowers @ 28-01-2011, 22:29)  Hur länge sedan sådde du och hur djupt? Man ska inte ha dom djupt alls, bättre att strö på lite mera när dom väl har tittat upp. Sådde den 11 jan så grunt jag kunde.. kanske 2-3 mm djupt.. Bör jag strö på lite mer jord kring den som tittat upp nu då?
Birre77
29-01-2011, 10:52
It's alive!!! I morse så tittade Carribian Red, Bih Jolokia och Thai upp! Innan jag hittade dett fina forum och fått köpt lite riktigare grejjer så kunde jag inte riktigt hålla mej. Efter jag fått mina frön sådde jag två av varje i barnmatsburkar med gammal såjord och ställde dom på elementet den 18/1. Nu har de första äntligen tittat upp... Yooohooo! Upp med en 20w lågenergilampa och håll tummarna. Nu väntar jag bara på liv i pluggboxen som såddes två dagar senare. Äntligen händer det något!
CITAT (elinh @ 28-01-2011, 20:27)  Svenska Chilepepparföreningen - någon här som är medlem där? Bra eller dåligt? Såg dem på trädgårdsmässan förra året. Jag köpte lite salsa. Lite dyr, kanske, men god ;-) hoppas att det går bra! Jalapeno odlade jag förra året och det gick smärtfritt :-) Ja jag har också sett /läst lite på deras hemsida men inte gått med, undrar samma som du om någon har erfarenhet om föreningen???
Crazy4Flowers
29-01-2011, 15:51
Det skadar inte alls om man strör på lite mera jord, när man planterar om ska man stoppa ner dom till hjärtbladen ungefär om det går. Jag har lämnat lite plats i pluggboxarna denna gång så jag kan fylla på med lite mera jord när jag känner för det. Nästa gång jag sår ska jag nog lämna ännu mer plats för att fylla på.
mattias__o
29-01-2011, 19:55
Vilken härlig tråd.
Nu är jag också igång. I år blev det sex sorters chili och en paprika.
Chili: Rocoto Cayenne Long Red Slim Cayenne Golden Chocolate Scotch Bonnet Fishpepper Habanero Lemon
Paprika: Ukrain Sweet.
[attachment=57822:2011_01_29_001.jpg]
CITAT (mattias__o @ 29-01-2011, 19:55)  Rocoto [attachment=57822:2011_01_29_001.jpg] kul med en Rocoto. Jag har också några sådana på g, närmare bestämt Rocoto 'Red Peruvian'.
Fröken Knuff
30-01-2011, 10:37
Tack Crazy4Flowers! Då ska jag fylla på med jord på den lille kraken och hoppas att hans syskon också behagar komma till världen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|