Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164
gunsta
Tror faktiskt inte det - vi bor lite skyddat - men grannarna har nog haft det. Mycket lätt markfrost har vi haft på ett ställe - men termometern har inte visat minus.

Har du hört talas om författaren som fick Nobelpriset i litteratur idag ?
hattstugan
Nej!

Kan de inte ge priset till nån som folk känner till?
Motti
Nä det går ju inte ann !då är man ju inte interlektuell för sjutton !ju jäkligare det är att förstå vad författaren skriver ju bättre är det !vem orkar att traggla igenom en bok av en "Kines" på typ 1000 sidor eller mer .Då läser jag hellre Dorothy Eden ;)eller ?Det där med literaturpriset är ju för en pytteliten klick på typ 1000 pers !ingen annan orkar läsa dom böckerna .

Har du set Svamp Bobb fyrkant på Nickolodium smile.gif

gunsta
Nej - har jag missat något smile.gif

Har du lyssnat på T.Rex någon gång?
Myosotis
Nej jag trodde de var utdöda? unsure.gif
mamamaggan
Utdöda eller inte vet jag inte.

Har du köpt några amaryllislökar ?
hattstugan
Nej! Kommer nog inte att göra det heller! Har liksom inte plats!

Har du många växter inne?
Motti
Jopp !lite för många och de flesta är mina kära Pelargoner bla en jag själv tagit fram genom pollinering ,den blev limevit med rosa pestiller tummenupp.gif hoppas den klarar vintern nu så jag kan ta många sticklingar på den till våren :)Tyvär har det inte varit ett något bra pelargon år i år !

Har du satt lökar nu till våren ?
hattstugan
Jodå blivit ngr hundra och har en del kvar att sätta!

Vilken vårblomma är din favorit?
Natur liv
Förgätmigej (och många fler).

Har du någon särskild favoritfärg på blommor?
gunsta
När jag tänker efter så har jag nog inte det ....

Har du ätit en god lunch i dag?
Natur liv
Ja, fetaostfyllda kycklingfiléer med pasta. Det blir riktiga delikatessmåltider när jag måste äta upp alla matlådor för att få plats med älgköttet.

Är någon i din familj på älgjakt?
Eva i Skåne
Nej

Tycker du om viltsmak på kött?
Natur liv
Ja, det är för det mesta gott.

Vad åt du idag?
Tikka
Räkor

Vad gör du i morgon?
Natur liv
Fortsätter att rensa i frysen så att älgköttet får plats.

Har du en stor frys?
Tikka
Nä jag har ju inte det... sad.gif

Har du plockat nån svamp i år?
Natur liv
Nej, men sambon och grannen har, så vi har lite i frysen i alla fall.

Godaste svamprätten?
omk
Det enklaste är oftast det godaste, tycker jag.
Vad gäller kantareller, så äter jag dem helst smörstekta, sen ihopkokta med lite grädde och fint, fint hackad lök på en smörstekt surdegsbrödskiva. Kryddar med salt, vitpeppar och några droppar av den gröna Tabasco-såsen (den mildaste), det blir JÄTTEGOTT !

Har du plats att frysa in allt du vill, såhär på hösten ?
gunsta
Ja - vi har frys på landet och frys i stan - och vi är bara två personer.

Har du umgåtts med någon katt idag?
omk
Skämtar du ? laugh.gif
Har suttit på förstukvisten i solen, med en i knät, en vid sidan och en över axlarna. Var den fjärde var, vet jag inte ...
(Frågan tyder på att du inte haft besök idag ... trostar.gif )

Sköter du alla dina bankaffärer över nätet ?

Tikka
Ja

Har du haft frost än?
gunsta
Jo i natt så slog den till ..... omk - jag har en sovande kisse på soffan bakom mig nu - han kom sent idag (grannens lånekatt som vi älskar).

Vad ska du göra i morgon - bestämda planer?

hattstugan
Ska på barnbarnets 2-års kalas! Men innan det om vädret tillåter ska jag fixa saker ute!

Har du avslutat ute jobben för i år?
Motti
I stort set !men om vädret blir bra med lite sol och uppehåll så finns det lite till att göra om man vill och tycker det är gott att vara ute :)annars är allt klart växthus mm .

Har du börjat fundera över vad du ska hitta på för nytt pynt till jul smile.giftänker på utomhus då .
hattstugan
Nej pyntar varken inne eller ute! Gillar inte julen!

Har du sett några stjärnor i kväll?
Motti
Åh !du skulle bara se himmlen här i Nässjö i kväll full med stjärnor helt beströd av dom och sjön här utanför är betagande som en stor spegel alldeles stilla och blank med en och annan ljustråle som letar sig över till dena sidan ,helt underbart vackert i kväll wub.gif

Läger du märke till att ljuset ute har förändrats nu och är mer gult och varmt ?
hattstugan
Nej det kan jag inte se här! Kolmörkt hos mig!

Tar du promenader varje dag?
Natur liv
Nej, kanske inte varje dag. Men jag vill promenera mer.

Går du stavgång?
Anki på Öland
Nej - har 5 koppel att hålla i när jag går så jag skulle nog trassla in stavarna helt.... smile.gif

Går du på gym?
hattstugan
Nej!

Skiner solen?
Natur liv
Ja, det är en fin höstdag idag. Solen skiner, svag vind och lite kyligt.

Har du varit ute idag?
Anki på Öland
Ja, har varit ute och gått med hundarna i 35 minuter i ösregn.... ingen av oss tyckte det var toppen... men fint med en brasa och varmt kaffe när man kom hem smile.gif

Har du kamin eller öppen spis att elda i?
Natur liv
I torpet har jag vedspis. Synd att man inte ser elden.

Har du många stearinljus framme?
Anki på Öland
Inga alls - tänder aldrig ljus. Dels glömmer jag dom och dels är jag rädd att mina 4-benta ska välta dom eller något sånt.

Tycker du om att "kura skymning" eller vill du ha ljust där du vistas?
Natur liv
Jag vill gärna ha lite "skymning", jag tycker att jag slappnar av bättre med lite mildare ljus.

Har du glasögon?
Anki på Öland
ÖBs 30-kronorsbrillor när jag läser.

Har du glasögon?
gunsta
Ja

Har du gjort någon 'odlings-insats' idag?
Natur liv
Nej, ingen alls.

Har du många blommor inne?
Eva i Skåne
Många krukväxter JA - många övervintrare JA - trångt? JA :

Har du ofta tvn på utan att egentligen titta på något?
gunsta
Aldrig - eller nästan aldrig - gillar inte TV men brukar titta på nyheter och läsa Text-TV med ljudet avstängt.

Vad ska du äta i kväll?
Eva i Skåne
En liten stek (fransyska) med tillbehör

Har du alltid lite "finare" mat på veckosluten?

Natur liv
Jag gör kanske lite mer arbetad mat när jag har tid att laga mat, men jag vet inte om den är "finare".

Gillar du matlagning?
Eva i Skåne
Ibland, men är inte så förtjust i den stressiga vardagsmatlagningen

Vem i familjen lagar oftast mat hos dig?
Uggi
Vad tror du Eva, är det frugan eller jag, sätter en slant på att det är frugan.

Har du äppelträd och i.s.f. har du plockat ned frukten?
Natur liv
Ja, jag har äppelträd. Nej, jag har inte plockat ned dem ... de faller själva och jag plockar från marken. Fast det har inte blivit så många plockade i år, jag har fortfarande mos kvar från förra året.

Vad gör du med äpplena?
Eva i Skåne
Det blir mest kakor och desserter, men i år är dom så dåliga så det mesta hänger kvar

Har du rådjur som kommer och rensar dina träd?
Natur liv
Jag har rådjur, men jag har inte sett att de äter av träden. Mest på marken, så krokusen kommer jag antagligen inte se så mycket av till våren.

Har du bon för djur att övervintra eller sova för natten/dagen i?
omk
Nej, inga specifika, ännu ! Men jag har ett garage med glespanel, där jag märkt att fladdermöss gärna håller till, men jag vet inte om de övervintrar där. Annars finns det en mängd holkar lite överallt, två rishögar, som KANSKE ev igelkottar gillar. Har det dock ganska risigt och ovårdat på en stor del av tomten (har drygt 2 hektar !) så nånstans finns det säkert övervintrings-ställen för våra "vild-djur". Har faktiskt haft en råget som släppte sitt kid i vår syrenhäck !!

Har du sett en levande grävling nån gång ?
hattstugan
Ja men det är mer än 25 år sedan! Ändå så finns gryt bara ca 200 m från mitt hus! Men de är skygga!

Har du ett rikt viltliv nära dig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon