Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164
hattstugan
Har ätit Valbiff som var gott samt smakat Struts!

Har du smakat/ätit nåt av det?
Motti
Struts har jag ätit mycket och jag älskar det !problemet är ju själva styckningen av fågel ,det får inte ske på vilket styckbräde som helst och inte där det slaktas fläsk och nöt ,väldigt strickta förhållanden att slakta Struts är samma regler som för Kyckling höns Tupp osv .
Synd !för köttet är super gott !

Gillar du skaldjur ?
hattstugan
Jaa! Alla typer av skaldjur!

HAr du någon favorit bland skaldjur?
Motti
Den frågan va svår ;)jag tror jag föredra alla faktiskt !men Moul Marinee kokta blåmusslor i vitt vin slår det mesta smile.gifälskar grattinerade sniglar i vitlöksmör också
bravo.gif

Godaste fisken då ?
hattstugan
Hrm färskfångad lekgädda slår det mesta tycker jag!

Har du ätit det?
Motti
Jaja men !vi har sjötomt och därmed förpliktigar det att äta den fisken man får upp ;)Jag brukar göra Gäddpate det är så himmla gott .Vi brukar även röka Abbore som är hur gott som helst ju med potatis Knäckebröd och västerbotten ost och kall ÖL smile.gif Livet behöver inte vara krångligt när det gäller vad man äter wink.gif

Har du ätit Pite palt ?
hattstugan
Tyvärr inte!

Hur smakar det?
Motti
Nja lite svårt att förklara :)som en stor klimp med fläsk i rolleyes.gif Lite som öländska Kroppkakor fast bättre ! och så ska man ju äta rårörda lingon till naturligtvis :)Jag älskar att prova ny mat och nya smaker är aldrig rädd för att stoppa okända saker i munnen ,jag ser det som ett äventyr att få testa nya smaker !

Har du ätit Sniglar Provencal ?
Aqvakul
Ja, en favorit

Gillar du vitlök?
Klint
Vitlök ä gott (sniglar skulle jag aldrig äta)

Regn hos dej?
hattstugan
HAr regnat på fm men inte nu!

Tycker du om Äppelpaj?
Klint
Ja för att inte tala om Vaniljsåsen!!

Har du egna äpplen?
hattstugan
Nej! Äppelträden har döddit!

Bästa äpplet?
Lokan
Vet inte, äter sällan äppel...

Har du andra fruktträd?
hattstugan
Ett Victoria plommonträd! Som ger mängder med frukt!

Har vädret varit bra idag?
Motti
Nja så där ! solen har tittat fram stundvis men det har blåst väldigt hårt här på Höglandet inte så njutbart då .

Har du börjat tänka på julstök ?
Lokan
Lite grann eftersom vi kommer att vara fler än normalt här i år.

Köper du julklappar på nätet?
Motti
Är lite inne på det faktiskt !vi bor på landet och min man jobbar mycket och sent så det är ett alternativ att få klapparna i tid och inte i sista minuten smile.gif

Har du någon tradition till jul tex tillverka eller baka något speciellt ?
hattstugan
Nej! Vill helst slippa julen!

Har du bra vinterkläder?
gunsta
Ja det tror jag - fast jag vill helst inte ha några vinterkläder - avskyr snö och kyla.

Har du ätit god mat i kväll?
Motti
Jadå !gjorde Hamburgare egna sådana och lite Pommes till mycket rå lök tomater gurka smile.gif

Äter du mycket grönsaker ?
gunsta
Ja det gör jag - gillar fänkål, kikärter och morötter speciellt

Tycker du om svartrötter?
Motti
O ja !dom är jättegoda har odlat sådana men dom är lite "ogräs" Dom kallas ju för fattigmans sparris också .Vi äter dom alldeles för sällan och dom är underskattade .

Vad odlar du helst om du odlar något ?
hattstugan
Blommor!

Grönsaker eller blommor?
Motti
Både och !älskar att driva upp gurkor tomater i växthuset och sedan är jag lite galen i Pelargoner och gillar att så frön som är lite ovanliga ,inte alltid det lyckas men spännande är det smile.gif

Vad för blommor brukar du odla ?
hattstugan
Dahlior! Är urenkla att dra upp från frö!

Samlar du eget frö från blommor och grönsaker?
Motti
Jo jag samlar frön men mest från blommor ! till våren brukar vi byta med varandra här i byn vi som gillar att odla :)Brukar ta frön från papprikor och Chilli ibland .Dhalior har jag faktiskt inte odlat än !man kanske skulle göra ett frest och pröva !dom är ju jättevackra att se .Jo jag köppte dalia knölar från Odla men de skulle inte blomma förän året efter med det blev aldrig något av dom :(kanske vibor för blåsigt och kallt här vid sjön ?

Har du satt nya blommlökar till våren ?
Klint
Ja jag har satt påskliljor och krokus,sen fick jag ett lökpaket som jag glömt bort det var tulpaner och många krokusar så jag fick peta ner dem också!

Köper du mycket tidningar?
Motti
Nä aldrig nu mer ! får av grannen ibland:)Tycker det har blivit för jäkla dyrt med tidningar och det mesta kan man ju hitta här på nätet .

Brukar du köpa Jultidningar ?
Aqvakul
Nej

Brukar de gå runt och sälja jultidningar där du bor?
hattstugan
Nej! Fördel att bo så huset inte syns annat än från luften!

Hus eller lägenhet?
gunsta
Både ock

Om du har trädgård eller balkong/uteplats - brukar du vintertäcka vissa växter?
hattstugan
Näpp fjäskar inte för växterna!

Mandel eller nötter?
gunsta
Svårt val - båda är likvärdiga enligt mitt förmenade

Brukar du gå på teater?
Aqvakul
Ja, ganska ofta

Gillar du opera?
gunsta
Ja det gör jag

Sjunger du i kör/eller har du gjort det?
hattstugan
Nej bara i när jag gick i skolan!

Vilken typ av musik föredrar du?
gunsta
Jag är nog allätare - men s k dansbandsmusik är nog inte min grej inte heller hårdrock - just nu lyssnar jag på 70, 80 och 90-tals musik och tänker på min ungdom som är långt långt borta sad.gif

Gråter du ibland när du lyssnar på musik?
hattstugan
Jodå det händer!

Är du lättrörd?
gunsta
Ja smile.gif

Är du trött i kväll?
hattstugan
Nej! Borde vara det då jag sov endast 4 tim i natt!

Är du kvällsmänniska?
gunsta
Det skiftar - just nu börjar jag bli trött

Har du träffat någon positiv person idag?
hattstugan
Ja faktiskt flera!

Är du positiv?
gunsta
Nej tror inte det - mer pessimistiskt lagd

Har du mycket krukväxter?
hattstugan
Nja jo om man räknar in Fuchsiorna som jag ska försöka övervintra!

Har du någon Fuchsia?
Anki på Öland
Ja en som jag faktiskt lyckats hålla liv i i 3 år smile.gif

Har solen skinit på dig idag?
hattstugan
Jo på fm sen blev det mulet men solen visade sig igen straxt innan nedgång!

Har du gjort nåt skoj?
omk
Nja, jag trodde att det skulle bli skoj !
Fick veta att Huveröds Hund och Katt i Kållered hade 50% på ALLT ! Tänkte mig lite flera kattmatskålar, ev kattmat och kanske en eller två nya, fräschare kattlådor.

HA !!!
Kattmatskålarna var i metall (tjejerna, och jag, föredrar porslin, helt klart).
Kattmat, nja, vågade inte köpa på mig mat som de inte ätit förut, med risk för att sitta på 25 kg torrfoder som de inte gillar (jaaaa, jag vet att jag är "bortskämmande" !!).
Kattlådor; bara med huv / tak; mina katter (och jag) avskyr dem ! De luktar ...

SÅ, kontentan av detta besök blev NADA !!

Har du läst böckerna om Pettson och Findus ?
hattstugan
Tror inte det!

Blåser det hos dig?
Klint
Nej det är ganska ok här med 8-10gr. lite grått men men

Blir du påverkad av vädret?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon