Full version: Dagens bild
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48
andreas i uppsala
Dagens bild är lite fuskig, den kommer nämligen från igår, 15 oktober.
Jag kallar den, "på morgonpromenad"

Bilden togs igår morse i Cannes tongue.gif
yla
där ha jag faktiskt promenerat en gång rolleyes.gif
Betty
Hur varmt var det... Ser rätt blåsigt ut... rolleyes.gif

Hörs det hur avundsjuk jag är..? tongue.gif biggrin.gif
Ciczi
Min dagens bild är också ett par dagar gammal, nämligen från i tisdags
I bland har man tur och har kameran med sig. Någon som kan gissa vad det är?

Ciczi
andreas i uppsala
ösregn och en sten? tongue.gif
Sulawesii
..... stjärnor i bakgrunden.......?
renate
Säger som Andreas,en sten i regnet.

Hade inte kameran med när jag var på morgonpromenad med hunden.
Tog ett kort nu av mina höstaster,lite mörkt,det börga skymma redan.

Ciczi
Det är ganska nära det... Det är en sten men det regnar inte från himmlen!

Ciczi
renate
Aha!
Ligger den i en porlande bäck?
jendah
Igår tror jag... eller kanske i förrgår... men iaf.
Ciczi
Det är ett stenblock som har en skål högst upp. Det är en av fyra eller fem fontäner på Södervärns busstation i Malmö. Fontänerna är ljussatta underifrån och sedan strilar vattnet ner från skålen. Bilden är tagen klockan nio på kvällen. Jag hade tråkigt medan jag väntade på bussen så jag plåtade hejvilt på allt konstigt. En digitalkamera tillåter ju att man gör så.

Ciczi
andreas i uppsala
Betty, runt 18-23, första dagen regn och mulet sen blev det bättre tongue.gif Tempen i havet är fortfarande över 20 smile.gif
Betty
Här har det varit runt -1° idag och havet är iskallt... blink.gif
yla
dagens bild kanske borde vara i månadens bild

rolleyes.gif
estet
Här kommer en färsk bild från vår skogspromenad idag. Det stod en uråldrig traktor och potatisupplockare på ett ställe. När vi gått och sett ett tag såg vi rester av en lada också, massor av näver och rejäla stockar som var grunden. Maskinerna stog inne i ladan som hade rasat för länge sedan.

vickeva
CITAT (estet @ 17-10-2004, 21:02)
Här kommer en färsk bild från vår skogspromenad idag. Det stod en uråldrig traktor och potatisupplockare på ett ställe. När vi gått och sett ett tag såg vi rester av en lada också, massor av näver och rejäla stockar som var grunden. Maskinerna stog inne i ladan som hade rasat för länge sedan.

åååå vilken underbar bild, grattis till den!!!!!!!!!!!!!!!!!
CarMa
Jag var tvungen att klippa ner mina pelargoner för att få in dom i källaren.
Men kan man slänga alla söta blommor då?? Näää...
Här är Kordicumblommorna i en liten vas.....
Hannele
Kall morgonsol

yla
frost ÄR vackert

smile.gif
andreas i uppsala
men hemskt sad.gif Ja, göteborg hade ner åt 4-6 minus förra veckan enligt SMHI medan Halmstad hade 5-6 minus. Det är rena vintern.

Dagens bild, min Kamelia
Nutten
Hmm, blombilden har jag visst lagt i ett annat inlägg, under krukodling...så dagens bild får bli "björnkramen" mellan mina två katter. De busbråkar.....

Cassiopeia
Utsikt från vårt vardagsrumsfönster. Höst och grått. Taget idag.

amaira
Här finns också så många underbart härliga bilder, det ÄR så roligt att titta!!! wub.gif
astrid.m.s

Bild med blöta blad bidrar jag med idag.
Zanna
CITAT (oldwolfie @ 17-10-2004, 12:46)
dagens bild kanske borde vara i månadens bild

rolleyes.gif

Vad är detta för buske/träd? Vacker! Sådan vill jag nog ha.
yla
berberis
den växer vild här vid havet

jo den blir jättevacker tycker jag

jag tog en planta o satte den på torpet o den
ger verkligen lön för mödan rolleyes.gif
Vitsippan
Så söta katter!
Nutten
Här är dagens bild (ja egentligen gårdagens om jag ska vara riktigt ärlig...)

Vitsippan, kul du gillade katterna!
renate
Och här kommer mitt bidrag till dagens bild.

Det finns fler nya bilder i mitt album höst 2004 om någon vill titta. rolleyes.gif tongue.gif
Nutten
Vi har också maskrosor i blom härnere nu! Blev alldeles paff när jag såg det häromdagen. De lyste alldeles gula bland allt grönt gräs och bruna löv smile.gif
Zanna
CITAT (oldwolfie @ 20-10-2004, 10:25)
berberis
den växer vild här vid havet

jo den blir jättevacker tycker jag

jag tog en planta o satte den på torpet o den
ger verkligen lön för mödan rolleyes.gif

Jag tror det var en sådan jag såg i Trädgårdföreningens tidning när jag bläddrade i den i går. I morgon ska jag kanske till handelsträdgården, då ska jag nog skaffa en sådan om de har den och om det inte är för sent att plantera. Jag har inga växter som är vackra på hösten så jag måste plantera lite, det finns så mycket träd och buskar som blir vackrare på hösten när färgerna skiftar från grönt.
Anders zon 1
Ursäkta att jag lägger mig i, men jag tycker inte att busken på Oldwolfies bild ser ut att vara berberis utan snarare någon sorts oxbär. Berberis är en taggig buske (egentligen inte taggar utan tornar) med gul ved som syns om man bryter en gren. Oxbär saknar taggar och har inte gul ved. Flera arter av oxbär har spridit sig mycket under de senaste årtiondena i Sverige och man kan hitta dom till synes naturligt vildväxande i skogen på många håll.

Anders
yla
aha åhh oxbär va kul
för jag tycker att de här som jag kallat vilda berberis är mycket snyggare i växtsättet o sant dom HAR ju inga taggar ,,att jag kunde missa det
hoppas att du inte köpt fel buske nu Zanna
för den här växer på ett mycket skirt sätt som een spetsduk

tack anders för att du "la dej i" man vill ju inte gå o veta fel ju
rolleyes.gif rolleyes.gif
Wargen

Gråvädret gör inte lönnen rättvisa, men den är ändå så vacker.
yla
CITAT (Wargen @ 21-10-2004, 10:58)

Gråvädret gör inte lönnen rättvisa, men den är ändå så vacker.

en gigant jättefint
amaira
Och här kommer min berberis:

Sedan kan jag inte låta bli, att ännu en gång visa bilder från "den magiska gula stunden" här om dagen.

Så här var utsikten ner i min hage:

och

Tio minuter senare såg det ut såhär. Titta man noga ser man fortfarande regnbåden skymta svagt.

Det vara bara sanslöst... wub.gif Gissa det var en känsla!

/amaira
amaira
PS.

Min berberis är en häckberberis, och den är sanslöst vacker, en av mina favoriter (om det nu säger så mycket, så proppfull av favoriter som jag är).

På våren blommar den med mängder av gula blommor, älskade av bin och humlor.

På hösten kommer de vackra röda höstfärgerna på bladen, och så de underbart vackra bären som svämmar över i busken.

Bladen faller snart av, men bären står sig länge!

Jag har inte provat själv, men hela busken lär vara giftig, förutom bären som går att använda. Jag har ofta bären i kransar eller till andra prydnader.

Busken är också tålig att klippa och forma, om man vill det.

/amaira igen.
renate
Det var några sanslöst vackra bilder amaira,jag tror jag måste ha en Berberis med.Här kommer mitt bidrag från i dag.Jag hoppas Bambi syns,bilden är dåligt,fick upp kameran för sent.Hunden syns inte men hon är i närheten.
amaira
Åh visst syns Bambi! En stämningsfull bild!

Dagens bild idag, från mig, får bli på lönnen som dignar av mistlar.

Den här lönnen växer hos grannen, men jag har också mistlar i träden wub.gif wub.gif

/amaira
renate
Vilket knotigt träd,jättefint, och färgerna,man kan inte får nog av dem.
renate
Här kommer mitt bidrag till den 25 oktober,bilden är pinfärsk. tongue.gif
Zanna
CITAT (amaira @ 21-10-2004, 13:23)
Och här kommer min berberis:

Sedan kan jag inte låta bli, att ännu en gång visa bilder från "den magiska gula stunden" här om dagen.

Så här var utsikten ner i min hage:

och

Tio minuter senare såg det ut såhär. Titta man noga ser man fortfarande regnbåden skymta svagt.

Det vara bara sanslöst... wub.gif Gissa det var en känsla!

/amaira

Tala om att ha kameran framme vid rätt tillfälle Amira! Jätte fina bilder! Jätte fina bilder ni andra också!
amaira
Och så denna dagens bild, eller morgonens snarare.

Morgon vid Mälaren.
(nåja, förmiddag, närmare nio eller nåt, det ljusnar ju inte förr)

/amaira.
renate
En stämningsfull bild amaira,jag var ute när det var solnedgång,underbart ljus att fota.Tog bilder på mina midsommarrosor i sina höstfärger,finns i AoT. Rosor med höstfärg.Min Bambu visa lite färg med,det svarta i hörnet är Fritz.
yla
andlös av alla vackra bilder massor me beröm till alla härligt att se
o här kommer min kvällens bild på väg ner till havet i dimman
andreas i uppsala
Dagens eller kanske gårdagesn bild, platan med frukt i Humlegården
Zanna
CITAT (oldwolfie @ 21-10-2004, 10:12)
aha åhh oxbär va kul
för jag tycker att de här som jag kallat vilda berberis är mycket snyggare i växtsättet o sant dom HAR ju inga taggar ,,att jag kunde missa det
hoppas att du inte köpt fel buske nu Zanna
för den här växer på ett mycket skirt sätt som een spetsduk

tack anders för att du "la dej i" man vill ju inte gå o veta fel ju
rolleyes.gif rolleyes.gif

Jag var till plantskolan men de växter de hade såg så sorgliga ut att jag inte fick någon som helst inspiration (det blev bara en grep) så jag måste till en annan affär, det får bli Plantan, troligtvis i morgon. Då kan jag ju kolla på Oxbär och Berberis.

Tack för hjälpen!
amaira
Roligt med Dagens bild!
Roligt att se vad ni ser "idag" och vad som finns omkring er.
Det blir lite "hemma hos", dag för dag.

Oldwolfie ... jag vill också ha en sådan där "väg till havet" ... *suckar avundsjukt*.

Älskar havet, men får hålla till godo med lillasyster Mälaren - fast det är minsann inte fy skam det heller.
Jag skulle förstås gärna vilja ha "en sån där väg" oavsett vart den ledde.
Vackert.

Min egen dagens, får bli denna som visar hur det ser ut under en av grannens äppelträd (själv putar min mage ut i elva hörn rolleyes.gif ).

/amaira.
renate
Sååååååååååå många äpplen det vattnar nästan i munnen på mig.
Min dagen får blir en av mina Rugosabuskar i höstfärg.
Betty
...och jag bidrar med en bild på min lilla vita syrén som inte fattar att det är dags att släppa löven nu, grannbuskarna har ju släppt sina för länge sen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon