Full version: Dagens bild
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48
*Felix matte*
Fantastiskt vad naturen bjuder på vacker konst...isskulpturer, solnedgång och troll i skogen.
det krävs duktig fotograf till att fånga bilden och det är ni. wub.gif
Eva i Skåne
Tulpaner igen smile.gif
Visst hjälper tulpanbuketterna till att få en på gott humör när dagarna annars är grå rolleyes.gif Jag köper minst en bukett varje vecka.

Nu sjunger förra veckans bukett på sista versen, men nån dag till kan den hänga med,
men vad säger ni om denna blomma som fläker ut sig så? Oanständigt??? laugh.gif

evelina
Det här ser ju skönt ut!! tongue.gif
amaira

Dagens fredskalla.
Eva i Skåne
En riktigt fuktig, grådisig dag är det i Skåne idag,
men om man letar finns det alltid något vackert att glädjas åt. smile.gif

renate
Det är lite lugnt i denna tåden,har ni tröttnat,jag vet det är inte så många motiv man har till hands.Jag var ute i morse och tittade efter vårtecken,inte många måste jag säger.

Så här ser det ut i trädgården just nu.
cic
Ska bara dricka kaffe, sen ska jag ut och ta bilder! Jag ÄLSKAR den här tråden!
amaira
Jaha, så då vet jag vad du gör nu cic. smile.gif

Jag älskar också den här tråden wub.gif !! Och vill väldigt gärna se vad du fångar med din kamera just nu.

Och Renate, inte tröttnar jag inte! Och du har vintergäck på gång ser jag!! Mina har inte kommit upp än, mina vintergäck gäckar inte vintern än.

Här finns inga vårtecken, mer än "luften", som bara är ljuvlig, men den fångas inte på bild.
Det finns också ett speciellt "ljus", som jag inte kan fånga med kameran. Njuter av det ändå.

Och över åkrarna ljuder "tjongande" toner från Mälaren, när hon sjunger duett med isen som varsamt täcker och skyddar henne, när dagen går mot natt...
(fotat söndag em)

Nån som vill bada??

Här brukar vår båt ligga förtöjd.

Men isen håller inte att gå på, då blir det nog ett dopp om man försöker.
cic
Nu är jag hemma! (Med en ny kopp kaffe för övrigt.. laugh.gif )

Tvärs över vägen där jag bor kommer man in i en "bokdunge". (Skog är liksom att ta i )

Gillar bokar. De har släta stammar och är läckert kringel-krokiga.

Så kommer man då till en Jönköpingsstolthet.

John Bauer härstammar från trakterna och har fått en minnessten.

Tänk vad oldwolfie skulle hitta om hon gick omkring i "hans" skogar!!

Det finns får och getter. (Lite suddiga dock. De var en bit bort)

Jönköpings Södra IF ("de gröne") har sin arena här.

En mulen dag idag, men jag ville ändå ta en vybild över Jönköping, över Vättern bort mot Huskvarna. Finns inte en chans att se visingsö, men de bilderna kommer.

Och till sist. Ankdammen på hemvägen.

Tack för visat intresse. rolleyes.gif sleep.gif
evelina
Jag vill ha vår!!! Trött på att frysa nu!!! tongue.gif
amaira
CITAT (cic @ 09-02-2005, 14:32)
Tack för visat intresse. rolleyes.gif sleep.gif

Och tack för den fina guidningen wub.gif !!!
(kaffe är gott, särskilt med mycket mjölk i)
ninnisky
CITAT (cic @ 09-02-2005, 14:32)
Så kommer man då till en Jönköpingsstolthet.

Tack för visat intresse.  

Tack för de fina bilderna. Fick riktig "hemlängtan"

När jag var mycket yngre fanns det en stor dansbana i parken.
Det var söndagkvällarna som gällde.

Nu är jag i Jönköping bara när jag hälsar på mamma.

biggrin.gif biggrin.gif wub.gif wub.gif wub.gif biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Fina bilder wub.gif jag var i Jkpg i våras...fick för första gång i mitt liv se blommande träd wub.gif wub.gif wub.gif
Huskvarna besökte jag också men tyvärr så fixade jag inte att ta båten ut till Visingsö sad.gif tongue.gif laugh.gif
men.. jag köpte en burk Polkagrisar i Gränna biggrin.gif
ariana
Tack för alla fina bilder härliga wub.gif

Edra bilder visar att det finns alltid något positivt
att glädjas åt
även grå o trista dar
rolleyes.gif smile.gif wub.gif biggrin.gif
amaira
CITAT (Felix matte @ 09-02-2005, 23:03)
Fina bilder wub.gif jag var i Jkpg i våras...fick för första gång i mitt liv se blommande träd wub.gif wub.gif wub.gif

Va!??? Blommande träd ... har ni inte det där uppe?

Hmmm, jag är bestämt lika dum som statsministern (skönt att vara i gott sällskap rolleyes.gif ) och skulle alldeles säker komma i bikini om jag åkte upp till Kiruna nån gång. (nu överdriver jag igen, flåt sleep.gif )

Jag har varit i Kiruna, och i Abisko. Och om jag tänker efter så vet jag att vårt land är myyyyyyyycket långt, och att mina lönnar som blommar ljuvligt varje vår, och som är så självklara att jag inte tänker på dem fast jag njuter så mycket som det går att njuta, av doft och humlesurr och vår och ... ja, allt som hör ihop med de mäktiga blommande lönnarna, och så har det ju alltid varit, för jag är född här...

Nu blev jag för ivrig - trasslade in mig i meningen.

Jag vet ju, att lönn inte växer alltför långt norrut. Lönn är väl till och med ett "ädelträd" har jag för mig.

Hmmm, jag vet visst inte...

huh.gif
*Felix matte*
laugh.gif Rönnen blommar häruppe och hägg & syren (fast de kanske är buskar) rolleyes.gif unsure.gif

...minns en gång då jag var i Västerås... jag frågade en skåning vad trädet hette... Trädet sa hon....det är en prydnadsbuske sleep.gif laugh.gif laugh.gif

Här kallar vi (jag) allt som når högre än 3 meter TRÄD laugh.gif
amaira
Jamen, då har ni blommande träd där! (Fast rönnblommor luktar illa)
Buskar?? Träd?? Jasså.

Men det finns ju små träd också... Dvärgbjörk t.ex. rolleyes.gif och min yngsta lönn (som jag har i kruka för bonsaitankar) är bara ett par decimeter tongue.gif .
netaave
Fast uppe hos er blommar ju syrénerna i augusti, var i Gällivare ett år och minns att jag blev lite förvirrad av det.
Min kompis som bor där har lyckats övervintra röda gullvivor hon tagit på min tomt mot en södervägg, det är folkvandring när dom blommar.
*Felix matte*
Tror faktiskt att det var Gullviva (gula) jag hittade i somras smile.gif
Jag har faktiskt inte den blekaste om när syrenen blommar här...detta trots att vi har såna mittemot mitt köksfönster laugh.gif men att det var sent...det minns jag ...eftersom en del blomklasar (heter det så) var kvar när snön kom. wacko.gif laugh.gif
Dzad
Öh... alltså blommar inte t.ex. björken och barrväxterna där?
Visste ärligt talat inte om det. Med andra ord finns det inga frön och frukter på träden på hösten heller?
Inte direkt nån större risk för pollenallergi då! Oj vad skönt. smile.gif
Har nästan glömt bort hur besvärligt det var förra året, men då vistades jag runt mycket träd och sånt också. Iår behöver jag inte det.

Var går den geografiska gränsen för där blomningen börjar för sådana vanliga träd, och för t.ex. ädelträd som lönn?
*Felix matte*
Om björken och barrväxterna blommar!?... jag har då aldrig sett några blommor i dem ohmy.gif Frön eller frukter?... kottar har jag sett men däremot inga äpplen:P laugh.gif
Men att vi skulle slippa pollen och pollenallergi...det är ett önsketänkande.
Loratadin, kortison och droppar för näsa och ögon är ständiga följeslagare när naturen börjar grönska och ända fram till hösten.

Vad jag menar med blommande träd är såna som jag såg neråt landet... träd som har blommor som ser ut som blommor brukar göra... detta fotade jag på torget i Jönköping och det var första gången i mitt snart sextioåriga liv som jag såg blommande träd irl biggrin.gif
Sylvia
Mossan blossar på stenhällarna i februari!
stennie
Hej allesammans.
Jag är nybörjare här, men har tittat länge på alla inlägg och fantastiska bilder....så nu tänkte jag försöka.... med våriga bilder från sydkusten...

Och en till

http://www.odla.nu/album/data/stennie/tb_2...2483_p22857.jpg

Visst kommer våren !!!!!!!

Mvh Stennie i Trelleborg
stennie
Hej!

jisses va smått det blev...så här blir det bättre...

och den andra

Mvh Pia i Trelleborg
renate
Så fina bilder som ni har tagit. Det låter nästan oförställbart för mig att du aldrig tidigare har sett ett blommande träd Agneta. Jag kom ihåg en lägenhet vi bodde i Hamburg.Utanför köksfönstret stod 2 stora Japanska Bergkörsbärsträd.De var översållade av blommor i mai,det var så underbart vackert att jag aldrig glömmer det.Hade jag fönstret öppet strömmade doften in i köket.
Det har inget med dagens bild att göra för det är inte vackert.Vi har snöoväder här och bilden är tagen igenom fönsterruta för en liten stund sedan.Nu har världen utanför fönstret hunnit blir vit.
amaira
CITAT (Felix matte @ 11-02-2005, 20:18)
Vad jag menar med blommande träd är såna som jag såg neråt landet... träd som har blommor som ser ut som blommor brukar göra... detta fotade jag på torget i Jönköping och det var första gången i mitt snart sextioåriga liv som jag såg blommande träd irl biggrin.gif

Ett underbart körsbärsträd, Agneta! Ja, körsbär är ju onekligen att blommande träd.
Det på din bild är nog nåt prydnadskörsbär av nåt slag, gissar jag.

Här i min trädgård växer mängder med klarbär och brunbär och surbär och allt vad de heter. På våren kan det se ut som Körsbärsdalen i Bröderna Lejonhjärta! Med hela dungar av träd i blommande vitt. Och så några äppelträd i det hela, med lite rosa i också. Underbart!!! wub.gif wub.gif

Träden som blommar på våren, är ju en underbar upplevelse!

Stennie har också Vintergäck! Det måste väl onekligen vara den första blomman på året?

Är det ingen som har julros? (har den blommat ut nu, blommar den i november, eller närdå??? Vill ha en (flera), men de är så dyra.

Vilket härligt mosslandskap Syliva wub.gif med den blommande mossan som träd på slätten.

Ja, Evelinas bilder på katterna är ju också för härliga!! (har inte sagt det förut)

Gillar alla fotona här wub.gif (men det har jag sagt tusen gånger förut)
Dzad
Jahaja, du menar verkliga "blommor" och inte själva hängena... fast det är kanske jag som har fel. Kallas man inte det blomning då hängena kommer på våren?

Några sådana träd som har verkliga blommor på sig kan jag inte heller komma ihåg att finns här... Nåja finns väl nog nåt körsbärsträd, inte den äkta sorten, men har det blommor... vet inte riktigt.
Vilka är de mest nordliga träd som har blommor?

Här kommer förresten inte dagens bild, men åtminstone gårdagens bilder. Solig dag. Molnträsket på bild ett och contortatallar på bild 2,3... tycker själv de är fina med sin ljusgröna färg... finns ett antal vanliga tallar framför och brevid som man kan jämföra med. smile.gif

amaira
CITAT (Dzad @ 13-02-2005, 13:36)
contortatallar på bild 2,3... tycker själv de är fina med sin ljusgröna färg... finns ett antal vanliga tallar framför och brevid som man kan jämföra med. smile.gif

Vad fint du fick med det kanadensiska inplantatet (concortan, skogsbrukets odlade tall) och vår gamla vanlige hederliga inhemska.
Roligt att se dem sida vid sida. wub.gif

Jag skulle nog inte kunna se skillnad på dem själv...
Tack!
*Felix matte*
CITAT (Dzad @ 13-02-2005, 13:36)
Jahaja, du menar verkliga "blommor" och inte själva hängena... fast det är kanske jag som har fel. Kallas man inte det blomning då hängena kommer på våren?

Kallas säkert blomning men jag är väl som barn...blommor ska se ut som... blommor tongue.gif
ingen aning om hur högt upp i landet olika träd växer rolleyes.gif

Fina bilder wub.gif Sol från klarblå himmel har vi haft idag biggrin.gif
*Felix matte*
Mina Dagens bilder är inte tagna med kameran....dem har jag inom mig... vi har sett Hugo och Rosa (video) ikväll wub.gif

Två fantastiska människor
estet
Lönn -finns det alls här i norrbotten?? Vet då inte hur en sån ser ut...
*Felix matte*
Inte jag heller rolleyes.gif
Dzad
Ja inte vild åtminstone. Det finns den väl inte ens i Stockholm eller?
Men vem vet, kanske den klarar sig om man planterar. Går definitivt att plantera i åtminstone zon 5.
amaira
Några bilder från dagens skogspromenad wub.gif .

Ekarna har så härligt djupfåriga stammar.

Här är en av ekarna på lite längre avstånd. Bakom står alarna på parad längs med en av Mälalarens stränder (in i en vik).

Här går en av mina promenadvägar i en härlig skog bestående av gran, ek, hassel och lite annat.

Ekarna gillar inte att bli inträngda så här. Med tiden så dör de, när de inte får ha fritt runt fötterna. *snyft*

Här är en död ek som står kvar, lika majestätisk i döden som i livet, och flervåningsbostad åt många olika fåglar och insekter och skalbaggar och spindlar och lite annat.

En asp blir omkramad av en snöig gran.

Och här en ståtlig tall.

Överallt är det snö, snö snö...
Betty
CITAT (estet @ 13-02-2005, 23:12)

Visst finns det lönnar i Norrbotten! Här är några lönnbilder:
Blodlönn Manchurisk solfjäderslönn, Ginnalalönn Rysk lönn
amaira
Lönn är ett underbart stort träd. Med åren blir det stort i alla fall.

Det har ganska stora handflikiga blad, men på våren blommar det innan bladen kommer fram. Blommorna går i gulgrönt och älskas av bin och humlor, och det är ett ständigt surr under träden medan blomningen pågår wub.gif . Blommorna sitter i flock, och varje blomma är ca en cm stor. Framåt hösten har det blivit "näsor" av dem istället, som barnen klistrar på näsorna. (De klistrar fast sig själva)

Här i byn där jag bor, fyra mil från Stockholms city, växer det mängder med lönnar. I byn finns Norrgården, Sörgården och Lönngården, bl.a.

Runt mitt hus stoltserar ett tiotal stora lönnar, och oräkneliga små. De sprider sig mycket lätt.

Här är vårt gamla utedass under ett par lönnar.

På den här bilden ser man sillhuetterna av ett par av lönnarna intill huset. Högt över taket sträcker de sig.

På hösten glöder bladen i intensivt gult och rött - de vackraste höstträden här.
En närbild jag har i mitt album.

Men allra bäst bilder finns nog i Den virtuella floran: Lönn.

Sedan finns det flera olika förädlade varianter, som Betty visar.
Dzad
Äh. Ta ner det där trädet som bråkar med eken Amaira! wink.gif
Finns alldeles för få ekar och alldeles för många granar... håller ni inte med?
Betty
Håller verkligen med dig! Här i Norrbotten finns det då alldeles för mycket granar jämfört med ekar... wink.gif tongue.gif
Sylvia
Denna skylt kan jag inte undanhålla er!! Finns på väggen vid en gammal gränd i Alingsås, denna trevliga småstad med en massa kaféer och små härliga butiker!

Eva i Skåne
CITAT (Sylvia @ 14-02-2005, 22:16)
Denna skylt kan jag inte undanhålla er!! Finns på väggen vid en gammal gränd i Alingsås, denna trevliga småstad med en massa kaféer och små härliga butiker!

Endast vackra människor göre sig besvär wink.gif biggrin.gif
ninnisky
CITAT (Eva i Skåne @ 14-02-2005, 22:46)
Endast vackra människor göre sig besvär  ;)  :D

Oh, undrar om jag vågar gå dit någon mer gång......
cic
Där hör jag hemma! laugh.gif biggrin.gif
ninnisky
CITAT (cic @ 14-02-2005, 23:03)
Där hör jag hemma!  :lol:  :D

Det gör jag också, fast bara på sommaren wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
estet
CITAT (Betty @ 14-02-2005, 15:35)
CITAT (estet @ 13-02-2005, 23:12)

Visst finns det lönnar i Norrbotten! Här är några lönnbilder:

Ja nu är jag med! Den där lövformen går inte att ta miste på. (Kanada?) Vilka härliga träd! Jag tänkte mer att vi inte har de i vilt tillstånd, lönnarna.
Jag tycker vi har alldelens för mkt björk...alltså på kommunens ägo. Själv här på tomten har vi massor av stora gamla tallar. Och runt om står det mest gran sen nån björk och en aspdunge som det vinden spelar så vackert i.
amaira
CITAT (Dzad @ 14-02-2005, 18:13)
Äh. Ta ner det där trädet som bråkar med eken Amaira!  wink.gif

Det skulle jag göra mesamma (!!!) om det stod på mina ägor, men det gör det inte.

På mina ägor har jag två ekar, båda har ett stam-omfång på ca 1 dm. Ja du läste rätt, jag når runt med tummen och pekfingret laugh.gif .

De gamla eklarna har sina revir flera kilometer härifrån. Det är gamla hagmarker som håller på att växa igen, antingen med sly eller villor rolleyes.gif .

Skogen jag fotade i, tillhör Svartjöanstalten. I början på seklet var de ett mönsterjordbruk och även idag bedriver de jordbruk och uppfödning av fina herefordkor. De har stora, underbara marker, inte särskilt välbesökta av "folk" dessutom. Något som är ovanligt här, så nära Stockholm.

Det är en öppen anstalt, där många av de intagna arbetar i jordbruket.

Ja Estet, kanadensisk lönnsirap.
Saven från den (vilda) svenska lönnen är inte fy skam den heller. Brukar bryta av nån liten kvist och "snutta" lite på våren. Mums. (Men barken är besk).

För många granar? Ja, granar odlar man ju. Finns ytterst få "fria" granskogar i sverige. Liksom tall.
Vi är ett skog-odlar-land.

Björkar ... Ja, de växer som "ogräs". Liksom aspen förökar de sig snabbt och bildar "sly-skog". Men hur många riktigt gamla björkar finns det kvar?

Jag vet två stycken här på Mälaröarna (!!!) och ett par i Mariefred!

Det finns alltså fler gamla ekar än gamla björkar!
Eken är (? har varit) fridlyst, det har aldrig björken varit.

De är vackert mäktiga med sina enorma knotiga stammar, jag blir andanktsfull av att vara nära.

Det är sorgligt att träd sällan får bli gamla längre, i människans närhet. De blir "för stora" då, och "stör", och så sågar man ner dem - eller beskär dem på helt fel vis så de dör inom några år.

Tillsammans med de gamla trädens utrotning, utrotas också fåglar, insekter och skalbaggar.

CITAT
Sylvia. "Vite mot osnygghet"

laugh.gif laugh.gif

Nåja, drar jag en kam genom håret och byter strumpor, så kanske jag kommer in... sleep.gif.

wub.gif /amaira - Novis vid spis, men förtrogen med skogen.
*Felix matte*
CITAT (Sylvia @ 14-02-2005, 22:16)

laugh.gif
undrar om det inte handlar om att man ska hålla snyggt i gränden...alltså inte skräpa ner wink.gif biggrin.gif
amaira
CITAT (Felix matte @ 15-02-2005, 09:18)
undrar om det inte handlar om att man ska hålla snyggt i gränden...alltså inte skräpa ner wink.gif biggrin.gif

Mmmm, då kan man ju inte gå där och skräpa precis... laugh.gif
Sylvia
Ja, givetvis handlar den det som Felix matte säger, men den kan ju tolkas på roligare sätt!! Så vi får visst göra oss riktigt snygga innan vi beger oss dit! tongue.gif laugh.gif
Dzad
Trevligt med en trädredogörelse, Amaira... Är ju själv mest intresserad av träd.

Här finns inga vilda ekar, så ni som bor i Stockholm ska vara glad för att ni har sådana!
Fast, du har har rätt. Finns väldigt få stora björkar. I och för sig blir de inte lika gamla som ekar, men inte ser man heller skogar med stora tallar här åtminstone.
*Felix matte*
Så här ser det ut hos oss biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon