Full version: Dagens bild
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48
astrid.m.s
Jag väljer en bild av mina samplanteringar med Palettblad som jag ägnat mig åt under veckan.
Har fler bilder på de andra planteringarna i mitt album.

estet
Här kommer några av veckans bilder... om ni har saknat mej är det det här jag har haft för mej:)

yla
härliga bilder
från hela världen
man behöver inte resa själv man kan sitta hemma o s e ut i världen o in i stugor o trädgårdar o i andras vardagsrum o ja allt får man se här
I LOVE IT rolleyes.gif
amaira
Idag har jag tittat en liljebagge djupt i ögonen.

(Den é söööt, å lever än)

yla
nu e de solsken överallt många härliga gula solar

var låter du fotomodellen bo då amaira o äta??

söt va den ju men man ska inte kolla så djupt i deras ögon för då har man sen en hel kolloni me lijebaggar
gör som jag se dom inte alls
jo de e sant jaghar inte sett en enda faktiskt iår mer äbn den du just visade

kanske inte haft tid o kolla efter dom wub.gif
amaira
CITAT (oldwolfie @ 21-05-2005, 15:35)
gör som jag se dom inte alls

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif och MISSA den lycka och skönhetsupplevelse som de vackra varelserna ger mig!!! ???

Aldrig i livet!!! wub.gif Älskar mina liljebaggar!! Det är nog de vackraste skalbaggar som finns! De slår tordyveln med en halv skalbaggslängd smile.gif .
Skulle bli förtvivlad om de inte fanns i min trädgård, de har funnits sen jag var liten.

Dessutom är de inte särskilt rädda av sig, promenerar gärna omkring på min hand, och så "sjunger" de så charmerande!

Har haft ihjäl sådär ett hundratal i år redan sleep.gif sad.gif , men vill som sagt inte försöka få bort dem helt. Nu mosar jag de ägg jag ser. Hoppas jag missar några, för jag vill fota larverna också.

Alla liljorna får de inte ta, men lite får de "nagga i kanten".

Vi kommer överens. wub.gif wub.gif

Hälsningar från amaira och liljebaggarna ...

Fint foto förresten, det är en sådan ljuvligt vacker årstid nu. Njuter för högtryck.
Inga från Närke
Mitt bidrag till dagens bild i ett regnigt Närke. Mina 2 rabatter mot vägen:

amaira
De vilda veronikorna (ogräs?) är så vackra!!

En del är ganska små och "oansenliga", som till exempel denna majveronika. Som blir en sådan här skönhet i närbild.

Hörnan av en maskrosblomma indikerar storleken)

netaave
Är det skillnad på teveronika och andra veronikor? Mina är mörkt blå och inplanterade i gräsmattan för att jag vill ha dom där.
andreas i uppsala

det har börjat... biggrin.gif

fast de är väl ganska sena i år, brukar de inte vara fler normalt vid den här tiden?
Rossi
Härliga foton Andreas!
Rossi
Här kommer en bild på en bergklint från vår trädgård. Bilden togs för bara ett par timmar sedan.

flower
Den här sötnosen såg jag i skogen idag när jag var ute med Samba..
yla
Andreas de e inte klokt vilka massor
o jag har en enda o den e jag såå glad för rolleyes.gif
Ljusalfheim
*Felix matte*
och så här ser det ut hos mig just nu... satt här vid datorn och fotade för bara ett par minuter sedan

Virgo
Härligt!
Om en månad är det midsommar och sen blir det mörkare igen.
yla
burr fy attan agneta man fryser
men snart så har även ni sommar eller hur rolleyes.gif wub.gif
Virgo

Carabus violaceus

Hittade denna vackra jordlöpare idag. Trodde att den var utrotad, har inte sett den sen minst 15 år. Den är inte med på röda listan.
Rossi
Här kommer en bild på vår alpklematis som blommar för fullt just nu.

farbror B

Åker hellre till Rossi än till Felix matte av bilderna att döma...
Rossi
CITAT (farbror B @ 23-05-2005, 10:28)

Åker hellre till Rossi än till Felix matte av bilderna att döma...

Du är så välkommen så!
farbror B
smile.gif
Dzad
Felix Matte... borde inte snön vara borta snart där uppe? Tycker förresten dina bilder ibland ser lite mörka ut, egentligen borde det ju vara jätteljust där uppe den här tiden på året! Här är det bara mörkt några timmar per dag nu.
Virgo
CITAT (Dzad @ 23-05-2005, 10:55)
Felix Matte... borde inte snön vara borta snart där uppe? Tycker förresten dina bilder ibland ser lite mörka ut, egentligen borde det ju vara jätteljust där uppe den här tiden på året! Här är det bara mörkt några timmar per dag nu.

Här i Sverige är det bara mörkt några timmar per natt nu! tongue.gif
amaira
egentligen borde det ju vara jätteljust där uppe den här tiden på året!

biggrin.gif Är det inte? Titta på tiden för Felix mattes bild!
23:23 det är nästan halv tolv på natten det wub.gif .

Tjusig bild Virgo! (som vanligt wub.gif )
Här har jag den likaledes vackra parklöparen, Carabus nemoralis, som också har violett vacker glans, men gropar på ryggen.

Jag läser mig till att den gynnas av tätbebyggelse och tycks öka på bekostnad av andra carabus-arter.

Min dagens är en liten trädgårdssnäcka som krypit upp i min häckberberis som blommar så vacker nu.

Och så en morgonvy från hjärteväns altanfönster, innan dimmar har lättat helt. Fågeln är en ringduva som boar i en av granarna.

estet
Här ett exempel på hur det ser ut hos mej kl. 01.15. Fick syn på den vackra månen i natt.

Edit: Upptäckte att kameran visar fel tid, nu står det rätt i inlägget...
Rossi
Och lite kvällssol i Skåne i maj.

yla

om alla dessa blir bär o det håller va de lovar för varje buske ser ut på de här viset då kommer de bli massor me bär plockade iår av mej laugh.gif
*Felix matte*

Snön borde ha varit borta för länge sedan... men vad gör man...det är bara att acceptera. Idag är nästan all snö borta, regn i morse sedan sol och 14 plusgrader på skuggsidan. biggrin.gif
Vi har ljust dygnet runt sedan ett tag tillbaka...midnattssol om 5 dagar wub.gif
Anledning till att bilderna blir mörka är nog att jag inte ids kolla och ställa in som man ska. Senaste bilden satt jag vid datorn (4 meter från fönstret) och zoomade in....jag är lite lat tongue.gif laugh.gif

Här kan du kika på ljuset... välj kameran mot centrala stan.. den är rättvisande.
wolkenkrabber
fattar inte hur ungarna klara av det, dem borde få frost skador

*Felix matte*
CITAT (Virgo @ 22-05-2005, 23:40)
Härligt!
Om en månad är det midsommar och sen blir det mörkare igen.

Om man nu vill söka något positivt så är det väl att ljuset inte alls vänder efter midsommar... vi har midnattssol långt in i juli.biggrin.gif

Här kan du se solens upp o nedgång hos mig.
yla
CITAT (wolkenkrabber @ 23-05-2005, 21:25)
fattar inte hur ungarna klara av det, dem borde få frost skador

papparazzifotograf rolleyes.gif rolleyes.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 23-05-2005, 23:12)

Så fina bilder på de små i boet wub.gif

Vi har vacker fågelsång nästan dygnet runt nu... synd bara att jag inte kan identifiera dem.

Häromdagen hade vi (som vi tror) Rödvingetrastar på gården och idag har jag sett sex gräsänder flyga förbi... Björktrastarna "trampar" och letar mask... kul att se dem stå och "lyssna" och sedan kila iväg och plocka upp en mask. wub.gif
yla
CITAT (Felix matte @ 23-05-2005, 23:20)
CITAT (oldwolfie @ 23-05-2005, 23:12)

Så fina bilder på de små i boet wub.gif

Vi har vacker fågelsång nästan dygnet runt nu... synd bara att jag inte kan identifiera dem.

Häromdagen hade vi (som vi tror) Rödvingetrastar på gården och idag har jag sett sex gräsänder flyga förbi... Björktrastarna "trampar" och letar mask... kul att se dem stå och "lyssna" och sedan kila iväg och plocka upp en mask. wub.gif

j a de e härlig at få studera dom små liven
o egentligen spelar de juinte så stor roll vem de e som sjunger
men nyss då erik o jag va ute hörde vi ugglan
de finns flera sorters ugglor här

toppen e de o mysigt
amaira
Vad härligt Oldwolfie!! Med allt.

Här finns "bara" kattugglan, men jag älskar när honan "piper" nattetid, i den höga lönnen utanför mitt sovrumsfönster wub.gif . För att inte tala om när de hoar...

Näkertgalar hörde jag tre stycken samtidigt igår!!! De har ju verkligen en repertoar! Och en röst som man undrar varifrån den kommer. Det är ju en ganska liten fågel, dessutom.

Så göken huserar hos dig? Var GLAD för det!
Göken minskar i antal av någon anledning huh.gif och hemma hos mig har jag inte hört den på evigheterns evigheter.
Lär finnas några enstaka på några platser här på Mälaröarna.
Ett par av dem finns nära Hjärtevän, så jag kunde lyssna på den häromdagen. *lycka*

Förra året var nog första gången jag hörde den på ... tjugo år?? Den som alltid kokoade när jag var liten!
Tror inte den går på talgox-bon, men är inte säker. Tror den håller sig till vissa arter, eftersom äggen behöver vara lika. Och så är det inte alla arter som tolererar ett gökägg, utan de överger boet om det finns ett gökägg där.
Jag hoppas att göken ska komma tillbaka. *saknar den*
Rossi
Tovsippor från vår trädgård.

yla
CITAT (amaira @ 24-05-2005, 08:41)
Vad härligt Oldwolfie!! Med allt.

Här finns "bara" kattugglan, men jag älskar när honan "piper" nattetid, i den höga lönnen utanför mitt sovrumsfönster wub.gif . För att inte tala om när de hoar...

Näkertgalar hörde jag tre stycken samtidigt igår!!! De har ju verkligen en repertoar! Och en röst som man undrar varifrån den kommer. Det är ju en ganska liten fågel, dessutom.

Så göken huserar hos dig? Var GLAD för det!
Göken minskar i antal av någon anledning huh.gif och hemma hos mig har jag inte hört den på evigheterns evigheter.
Lär finnas några enstaka på några platser här på Mälaröarna.
Ett par av dem finns nära Hjärtevän, så jag kunde lyssna på den häromdagen. *lycka*

Förra året var nog första gången jag hörde den på ... tjugo år?? Den som alltid kokoade när jag var liten!
Tror inte den går på talgox-bon, men är inte säker. Tror den håller sig till vissa arter, eftersom äggen behöver vara lika. Och så är det inte alla arter som tolererar ett gökägg, utan de överger boet om det finns ett gökägg där.
Jag hoppas att göken ska komma tillbaka. *saknar den*

jag har tillomed sett en gök o de tror jag e ovanligt svårt
men de va en gång i närheten av helvetesfallen utanför orsa
det kom en gök flygande o kokokoade hej vilt så därför vet jag att de va en gök
o de va enda gången i mitt liv så det minns jag fast de va 1968 rolleyes.gif
jösses va längesedan de va ohmy.gif
*Felix matte*
Är det verkligen så ovanligt att se gök?
Vi har många gånger haft en gök sittandes på staketet alldeles intill huset och häromdagen flög en och satte sig i ett träd bara liten bit härifrån. Kokoar gör de inte ännu... inte här uppe iaf... kanske för att snön ännu inte är helt borta wink.gif unsure.gif
yla
man kanske ser göken oftare utan att veta vem de e rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 24-05-2005, 10:23)
man kanske ser göken oftare utan att veta vem de e rolleyes.gif

Ja det tror jag nog... den är ju inte speciellt färggrann.
Ska se om jag nån gång hinner få den på bild... brukar vara snabbt borta när man hämtar kameran. tongue.gif
wolkenkrabber
en liten bild ifrån en äldre gata i min by

*Felix matte*
Min rönn idag

åssså Hanna och morfar som leker tittut wub.gif

netaave
Vilken fin mössa Hanna har, är det du som stickat?
Eva i Skåne
Grattis Agneta. Äntligen ser det ut att ha blivit vår hos dig också wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 25-05-2005, 22:47)
Grattis Agneta. Äntligen ser det ut att ha blivit vår hos dig också   wub.gif

Tack! wub.gif 14 - 15 plusgrader i två dagar i sträck...nästan så man börjar undra ohmy.gif tongue.gif
Men iaf så har vi ljust dygnet runt... lite snö här o där men den försvinner snabbt.

Färsk bild

Här kan du se ljuset.. den mot centrala stan är mest rättvisande. [IMG]
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 25-05-2005, 22:44)
Vilken fin mössa Hanna har, är det du som stickat?

Nej... den har en kompis till Hannas mamma stickat. smile.gif
Fialotta
Hej Agneta!

Äntligen kommer våren till er däruppe...så skönt wub.gif
Ser att morfar har kul...han tältar redan smile.gif Hanna fick inte plats eller? laugh.gif tongue.gif
yla
här e dagens bilder de e sååå underbart därute

Agneta du vet ju vad som väntar nu då värmen kommer till er
härligt är det

men nu då de e så här fint o mysigt kan man ju komma ihåg hur de e då snön lyser vit o vacker laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon