Full version: Dagens bild
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48
HippieSpellan
åååh ni är alla så underbart duktiga på att ta bilder, jag är så imponerad! man blir så sugen att plantera just ERA blommor=)
Inga från Närke
CITAT (netaave @ 20-08-2005, 15:11)
CITAT (Inga från Närke @ 19-08-2005, 19:30)
CITAT (netaave @ 17-08-2005, 23:04)

Är det månne en jakaranda? Jag hade den i min brudbukett och tycker den ser likadan ut.

Menar du rosens namn eller vad svarade du på?

Ja

Jag hittade ingen ros med det namnet när jag sökte däremot en massa annat. Kan du skicka en länk om du hittar något.
Inga från Närke
Mitt bidrag till dagens bild 2005-08-21. Sista skörden för i år.
andreas i uppsala

Götheborg är tillbaka i Stockholm igen efter 270 år nånting
Fröis

kvällsdopp! tongue.gif
En promenad med en stunds andakt....
Biggan_
CITAT (Inga från Närke @ 21-08-2005, 14:33)
Mitt bidrag till dagens bild 2005-08-21. Sista skörden för i år.

Mina hösthallon börjar rodna nu smile.gif
netaave
CITAT (Inga från Närke @ 21-08-2005, 14:31)
CITAT (netaave @ 20-08-2005, 15:11)
CITAT (Inga från Närke @ 19-08-2005, 19:30)

Är det månne en jakaranda? Jag hade den i min brudbukett och tycker den ser likadan ut.

Menar du rosens namn eller vad svarade du på?

Ja

Jag hittade ingen ros med det namnet när jag sökte däremot en massa annat. Kan du skicka en länk om du hittar något.

Här finns den på bild i andra raden, jag tycker dock att färgen är lite missvisande men det var den enda bild jag hittade

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...ang_sv%26sa%3DN
lotta_
Har haft en underbar dag ute i skogen. Plockade 12 liter blåbär som nu är rensade och ligger i frysen.
Gjorde en god blåbärskaka. smile.gif

Fotot var jättefint innan alla förminskningar som jag var tvungen att göra för att få in det i mitt album. Hur gör ni? Vilka mått har ni på de foton som ni lägger in??
pejori
CITAT (lotta_ @ 21-08-2005, 21:44)
Har haft en underbar dag ute i skogen. Plockade 12 liter blåbär som nu är rensade och ligger i frysen.

vad duktig du är.
jag tyckte två liter var nog att plocka.
aj aj min rygg!!!!
lotta_
CITAT (pejori @ 21-08-2005, 22:16)
CITAT (lotta_ @ 21-08-2005, 21:44)

vad duktig du är.
jag tyckte två liter var nog att plocka.
aj aj min rygg!!!!

Av födsel och ohejdad vana har jag svårt att sluta plocka bär när jag väl kommit igång. Gillar att hamstra. biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Magdis

Å jag som trodde att Jakaranda var ett träslag! wub.gif Visste inte att det fanns en ros med det namnet.
Inga från Närke
CITAT (netaave @ 21-08-2005, 21:13)

Här finns den på bild i andra raden, jag tycker dock att färgen är lite missvisande men det var den enda bild jag hittade

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...ang_sv%26sa%3DN

Ja den är mera rosa. Min ros är mer åt lilarosa hållet. Var ute idag och tog en ny bild men har inte lagt in den ännu i albumet.
Diametern på rosen är ca 10 cm. Kanske det kan vara den men som sagt färgen är inte riktigt rätt.
Blev lite konstigt när jag raderade en del i texten men det får bli så.
netaave
CITAT (Inga från Närke @ 22-08-2005, 20:37)
Ja den är mera rosa. Min ros är mer åt lilarosa hållet. Var ute idag och tog en ny bild men har inte lagt in den ännu i albumet.
Diametern på rosen är ca 10 cm. Kanske det kan vara den men som sagt färgen är inte riktigt rätt.
Blev lite konstigt när jag raderade en del i texten men det får bli så.

Den är lite vinrödrosa med drag åt lila och så ser det ju inte ut på bilden.
*Felix matte*
men just nu är det lite dåligt sparkföre tongue.gif

*Felix matte*
En till ska jag väl våga lägga in...Brorsans svärfar (81 år) skickade alldeles nyupptagen mandel till oss wub.gif han vet att vi älskar dopp i kopp med färsk mandelpotatis tongue.gif wub.gif

Berit
Vad är dopp i kopp? ohmy.gif ohmy.gif
smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Berit @ 23-08-2005, 07:02)
Vad är dopp i kopp? ohmy.gif  ohmy.gif
smile.gif

du har smör + lite potatisvatten + hackad gul lök i en kopp...
koppen ställer du i grytan strax innan potatisen är klar så att smöret hinner smälta.... koppen har du sedan på tallriken... doppar potatisen i den... löksill är gott till. biggrin.gif

En annan variant av dopp.
pejori

idag hade nästan alla slagit ut.

Zanna
CITAT (Felix matte @ 22-08-2005, 22:27)
En till ska jag väl våga lägga in...Brorsans svärfar (81 år) skickade alldeles nyupptagen mandel till oss wub.gif han vet att vi älskar dopp i kopp med färsk mandelpotatis tongue.gif wub.gif

Oj, oj vad gott! Det vattnas i munnen. Inget är så gott som mandelpotatis - och dopp i kopp wub.gif wub.gif wub.gif

Vi hade surströmmingsskiva i lördags och fick äta det med annan potatis, jag har köpt mandelpotatis en gång här i Karlstadstrakten men den var bedrövlig (köpte i och för sig i färdigförpackad påse).
AvalonC
[/SIZE]
Rossi
Pejori! Oj, vilken fin bladkaktus! smile.gif
*Felix matte*
Instämmer... så otroligt vackra blommor i din kaktus Pejori wub.gif

Här kommer bild på min "konstiga" paprika tongue.gif
lotta_
CITAT (Felix matte @ 23-08-2005, 07:18)
smile.gif

koppen ställer du i grytan strax innan potatisen är klar så att smöret hinner smälta.... koppen har du sedan på tallriken... doppar potatisen i den... löksill är gott till. biggrin.gif

Åååååh så gott! Det var länge sedan jag åt det.
*Felix matte*
CITAT (Zanna @ 23-08-2005, 14:27)
Oj, oj vad gott! Det vattnas i munnen. Inget är så gott som mandelpotatis - och dopp i kopp  :wub:  :wub:  :wub:

Vi hade surströmmingsskiva i lördags och fick äta det med annan potatis, jag har köpt mandelpotatis en gång här i Karlstadstrakten men den var bedrövlig (köpte i och för sig i färdigförpackad påse).

Kommer du kanske här uppifrån eftersom du känner till dopp i kopp och äter surströmming rolleyes.gif

vi köpte en gång mandel som var odlad i Haningetrakten och den smakade absolut inget sad.gif

Lotta ... du får göra slag i saken och ha det till lunch eller middag imorron tongue.gif
lotta_
CITAT (Felix matte @ 23-08-2005, 20:31)
Lotta ... du får göra slag i saken och ha det till lunch eller middag imorron tongue.gif

Det blir dopp-i-kopp till middag i morgon, både min man och jag tycker att det är gott.
*Felix matte*
CITAT (lotta_ @ 23-08-2005, 21:05)
CITAT (Felix matte @ 23-08-2005, 20:31)

Det blir dopp-i-kopp till middag i morgon, både min man och jag tycker att det är gott.

Blir nog det här också... kan ju inte låta bli när man fick så fin potatis tongue.gif
*Felix matte*
Ja så var man då proppmätt... blir nog tvungen att ta en "femma" laugh.gif
testade gräslöksvarianten idag, inte lika gott som gul lök
amaira
Dopp i kopp - mmmmmmmm wub.gif
Men gul lök ska det vara förstås!

Jag har lärt mig från mamma, som brukade bjuda på denna delikatess när jag var liten. Från början var det väl lite "fattigmansmat", eller ?
Som delikatessen salt sill. wub.gif

Mandelpotatis däremot har jag aldrig "lärt mig".
Vår egen Vit Drottning dög utmärkt för mig.

Vit Drottning är potatisen som klarar lerjord, och som blivit Mälaröarnas och Mälardalens egen potatissort.
Nu är den utrotningshotad, för vem odlar potatis i lerjord numera? Det är inte ekonomiskt gångbart.

Men, men, min Dagens Bild har intet med potatisar att göra.

Det är en av mina älsklingsblommor, den söta lilla Ögontrösten, som får visa upp sig idag, tillsammans med Mindre Guldvinge och ett par rödklöverblommor.

silos
CITAT (Felix matte @ 24-08-2005, 10:17)
Ja så var man då proppmätt... blir nog tvungen att ta en "femma" laugh.gif
testade gräslöksvarianten idag, inte lika gott som gul lök

Felix matte:får jag komma på besök hos dig smile.gif
amaira

Fast just idag regnar det, och himlen är grå, och inga sländor i silhuett mot himlen...
flower
dagens bidrag blir på min altan..

Bobbo
Tack för alla fina bilder. behövs en sån här dyser dag! rolleyes.gif
kristerh
CITAT (lotta_ @ 23-08-2005, 20:16)
smile.gif

Pappas släkt från tornedalen kallar den för "koppisåsi" wink.gif stavningen är ju som den är men gott är det rolleyes.gif fast där äter de bara potatis och koppisåsi och utan potatisvatten, men löken skall vara mjuk efter att ha värmts upp tillsammans med smöret.
huh.gif laugh.gif
krister
flower
dagens bidrag blir på min klematis..
Rossi
Dagens bilder är tagna för en halvtimme sen.

Rossi
Dagens bilder är på Götheborg på besök i Malmö. Bilderna är tagna imorse.

Kölsvin? smile.gif

*Felix matte*
Jättefina bilder Rossi wub.gif
vad föranleder fyrverkeri... något jubileum?
Biggan_
Fina bilder som vanligt Rossi! Såg program på TV när dom höll på att bygga den.
Rossi
CITAT (Felix matte @ 26-08-2005, 22:51)
Jättefina bilder Rossi wub.gif
vad föranleder fyrverkeri... något jubileum?

Tack!

Det är avslutningen på Malmö-festivalen! Där går många skattepengar i luften, ha, ha! Tur att man flyttade från Malmös kommun för ett antal år sedan! laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 25-08-2005, 15:51)
CITAT (lotta_ @ 23-08-2005, 20:16)
smile.gif

Pappas släkt från tornedalen kallar den för "koppisåsi" wink.gif stavningen är ju som den är men gott är det rolleyes.gif fast där äter de bara potatis och koppisåsi och utan potatisvatten, men löken skall vara mjuk efter att ha värmts upp tillsammans med smöret.
huh.gif laugh.gif
krister

Kan den ha kallats så? Voikuppi (uttalas våjkoppi) hette den hos mig och jag bodde ju bara ett par tre mil från Pello rolleyes.gif
Du har alldeles rätt i att man inte hade potatisvatten i och för det mesta avåts den nog utan "tillbehör" biggrin.gif .. ja löken ska ha varit med och mjukats... Såååå gott! wub.gif
*Felix matte*
Dagens bild tog jag kl.08.00... löven börjar gulna sad.gif

amaira
Så fantastiskt fina bilder du tar Rossi wub.gif wub.gif wub.gif

Älskar den här:

Rossi
CITAT (amaira @ 27-08-2005, 08:12)
Så fantastiskt fina bilder du tar Rossi wub.gif wub.gif wub.gif

wub.gif wub.gif wub.gif Jag rodnar och tackar! Du är inte så dålig fotograf själv heller! smile.gif
amaira
Igår regnade det. Så såg det ut såhär från verandan wub.gif

Härligt ljus.
Inga från Närke
Min dagens bild. Finns fler i albumet "Trädgården Sommar/Höst 2005 nr 2 " från bild 7. Detta är bild 8
Rossi
CITAT (Inga från Närke @ 27-08-2005, 15:05)
Min dagens bild. Finns fler i albumet "Trädgården Sommar/Höst 2005 nr 2 " från bild 7. Detta är bild 8

Oh, så vacker! smile.gif
mulle
För en vecka sedan i Helsingfors.

(med hälsning till Rossi...
Mulle
Magdis
Morotsmamma med morotsbebis!! smile.gif smile.gif

LadyAdina
Ooohhh, så gulligt!!! wub.gif
Inga från Närke
CITAT (Rossi @ 27-08-2005, 22:03)
Oh, så vacker!  :)

Tack för det, roligt att någon svarar när jag lägger in mina bilder. La in kort på grannens katt i Djurlänken men inte en endaste kommentar till den men så fort någon annan lägger in så skrivs det och citeras väldiga.

Man blir extra glad när någon skriver en liten uppmuntran.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon