Full version: Dagens bild
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48
ninnisky
cic, jag har hemlängtan......
har du fotat nere vid hamnen på strandpromenaden .... nehe.... du har varit bortåt Huskavarnahållet smile.gif smile.gif smile.gif
cic
CITAT (ninnisky @ 27-02-2005, 19:33)
cic, jag har hemlängtan......
har du fotat nere vid hamnen på strandpromenaden .... nehe.... du har varit bortåt Huskavarnahållet smile.gif smile.gif smile.gif

Huvskvarnahållet!? På den sidan "vinbroa" skulle jag aldrig vara! wink.gif

Taget i Bankeryd, nära Domsands hamn.
ninnisky
ja, det är klart... hur skulle man få den vyn från Huskvarna, förlåt.
Men jag kommer igen. smile.gif smile.gif smile.gif
Trånghalla är inte heller så dumt rolleyes.gif rolleyes.gif

Och, vet du vad, vid vindbroa blåster det så f........ så där får man välja vänster eller höger wub.gif wub.gif
amaira
wub.gif

Idag bidrar jag med utsikten från mitt "data-fönster".
Genom fönstret bakom datorn, ser jag det gamla halvdöda knotiga plommonträdet mot en klarblå himmel.
Det är kallt, och snö- och iskristaller gnistrar som små lampor - lika fascinerande varje gång jag ser det, oavsett hur gammal jag blir och hur vanligt det är wub.gif wub.gif .

(Fast nu får jag nog balansera min ålder lite neråt, som jag skriver måste ni snart tro att jag är hundra, men till det är det fyrtiosju år kvar!! biggrin.gif biggrin.gif )

Som små lampor gnistrar kölden i det gamla plommonträdet, när solens morgonstrålar speglar sig. wub.gif .
*Felix matte*
Det här är min utsikt från datorplatsen. biggrin.gif harspåren finns där sen lördag.
yla
en bild från ett blåsigt alvar på öland,vi va ju o hälsade på hos annki på öland

o som vanligt har det ramlat in massor me härliga bilder då jag varit borta de e e så kul o se dom

kolla min site på februari där finns de lite fler bilder från februari
rolleyes.gif
amaira
Hej Oldwolfie! Skönt att se dig tillbaka! Har saknat dig, och började få allvarlig abstinens.
wub.gif
estet
Har varit på promenad i solen idag efter älven. Om ni vill följa med finns promenaden i mitt album. 15 grader kallt men solen värmde gott, jag var väl ute i två timmar.

vinteralbum
smile.gif
Dzad
Cic, är Gränna åt vänster på din första bild? Hur långt är det från Gränna till Jönköping? Har du inte varit i Gränna eller vid de där ruinerna ovanför på vintern? smile.gif
Åt en smörgås på sluttningen nedanför borgen och tittade på det vackra landskapet... i början av maj 2003. Konstigt blått vatten. Menar ni att effekten med blåare vatten visar sig även så kort ner som Jönköping, på samma sätt som vattnet är blått i t.ex. södra frankrike?
cic
På min bild ligger Gränna till höger. Helt i mitten är Visingsö. Utanför bilden ännu mer till höger ligger Huskvarna.
Har inte varit vid Brahe Hus (som jag tror att du menar) den här vintern. Men det var en bra idé!!

Vättern är så djup, så jag antar att det är därför den är så mörkblå. Sen förstärker ju såklart all is och snö runtomkring vattnets blåa färg.

Det är si så där 4 mil mellan Jkpg och Gränna.
estet
Roligt att höra från dej Oldwolfie! Fina bilder som vanligt och vilket speciellt ljus det är på bilden från Öland i ditt inlägg. smile.gif
amaira
Det var en härlig promenad, Estet! Vackert! Och många fina bilder.
Vilken är älven som du bor utmed?

Det har varit underbart vackert idag, soligt och blå himmel, kallt - och rätt som det är snömoln och stora fluffiga flingor så "utsikten" blir grå - och så klart igen.
Nu är det sådär tolv grader kallt, och stjärnklart.
estet
Det är Råneälven... En härlig dag har det varit men nu ikväll är det lite väl kallt, -24...
*Felix matte*
Välkommen hem igen Oldwolfie wub.gif Jättefina bilder på hemsidan...
"människoträdet"... har du mixtrat med bilden eller har naturen gjort skulpturen unsure.gif

Estet... Tack för vackra vinterbilder...förstår att du njöt av promenaden...inte alla har sååå vacker natur att vandra i wub.gif

gissar att det är rävspår på en av bilderna smile.gif
estet
Joo rävar finns det gott om här.
Å jag som tycker att du har jättefin natur, Felix Matte! laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (estet @ 28-02-2005, 21:42)
Joo rävar finns det gott om här.
Å jag som tycker att du har jättefin natur, Felix Matte! laugh.gif

Det får jag hålla med om..tror att vi (jag) är lite hemmablind...vi bor ju båda i härliga norr tongue.gif biggrin.gif
estet
biggrin.gif biggrin.gif
renate
Det var ett tag sedan jag hade någon bild att visa.i dag är här snöoväder,var ute i 2 timmer först med hunden i skogen,sedan snöskottning.Får ut en gång till i kväll och skotta.Katterna har fått en gång kring huset,men ingen vill går ut.Gjorde ett album i AoT,som jag länka hit.
1 mars 2005
yla
hej o hå nu har jag promenerat i era album o fått se mycken vacker snö
visst är det underbart me en riktig vinter
jag tog o gav mej ut en sväng trots att febern inte riktigt vill ge sej men inte kan man sitta inne en sån här dag

jag njöt i fulla drag av den blåblåblå himlen o knarret under fötterna

felix matte jo trädet är lite fixat men i stort så såg de ut så så de e nästan sant smile.gif

estet de va verkligen mysigt på öland fast de blåste vassa nålar men de blir ju fint ljus me moln o sånt,,

oså känns de mysigt att ni saknat mej lite rolleyes.gif laugh.gif tongue.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Lite upponervända världen idag...Renate..du har snöoväder och vi har sååå fint vårväder Sol och takdropp wub.gif gott om snö har vi också tongue.gif
Inga från Närke
Dessa tog jag med min mobilkamera kl. 17,45 idag genom köksfönstret.
renate
CITAT (Inga från Närke @ 02-03-2005, 18:14)
Dessa tog jag med min mobilkamera kl. 17,45 idag genom köksfönstret.

Så kärt besök du hade i din trädgård, de är hungriga nu.
renate
I eftermiddag hade vi strålande solsken,lite senare tog jag bilden av den här solnedgång genom fönstret.

Det finns fler vinterbilder i albumet mars 2005
Fenja
Så vackert Renate! wub.gif
Mvh
Fenja
Airamya
Jag måste erkänna en sak... Vet ni vad jag brukar göra? Nej, såklart... rolleyes.gif Jag gillar att byta bild på skrivbordet ganska ofta... så jag smiter in här emellanåt o kikar runt o hittar alltid nåt vackert att ha som bakgrund biggrin.gif
Just nu har jag 'lånat' en tjusig rugosa i höstbeklädnad... wub.gif

Tänkte bara säga tack smile.gif Hela familjen uppskattar datorns växtliv biggrin.gif
Nutten
Nu när det är snö runt om i landet, känns det lite roligt att hitta sådant här på sin balkong:

Är en stjärnklocka som tänker ge sig på att blomma snart. laugh.gif
yla
men nutten va har du för balkong e den inglasad vaaaaaaaaaaaaaaaaa??
renate
I dag vill jag bidrar med en solskensbild,det är inte mycket att ser på den,men att titta i den azurblå himlen var en oerhört fin känsla.Äppelträdet bildar en skarp kontrast. rolleyes.gif
Fenja
CITAT (renate @ 03-03-2005, 19:20)
I dag vill jag bidrar med en solskensbild,det är inte mycket att ser på den,men att titta i den azurblå himlen var en oerhört fin känsla.Äppelträdet bildar en skarp kontrast. rolleyes.gif

Så där har det sett ut i luften här med i dag, i lä var solen riktigt varm också! Men huvva för all snö och is på marken. I kväll är det -19 grader här.
Mvh
Fenja
Nutten
CITAT (oldwolfie @ 03-03-2005, 18:57)
men nutten va har du för balkong e den inglasad vaaaaaaaaaaaaaaaaa??

Du tog mig på bar gärning! biggrin.gif
amaira
Nynnar på en liten sång... "Sov du lilla videung..."

"... än så är det vinter...

Än så sova björk och ljung,
ros och hyacinter.
Än en liten solskenssång
vide liten blir så lång ..." ... ???

Äsch, har glömt texten sleep.gif .

Fotade viden igår. Himlen var precis så där azurblå som hos dig Renate wub.gif .
Och solnedgången var ljuvlig även här. (fina och stämningsfulla bider du har)

Inga! Visst är det roligt när rådjuren kommer på besök utanför fönstret! Celebert besök minsann!

Agneta, på din bild med snödrivorna ser bilarna ut som leksaksbilar
laugh.gif .
Förstår om du börjar bli trött på snön.

Vad roligt det ska bli när vårbilderna börjar rinna in sedan...
För NÅN gång måste väl vintern ge med sig???
Anki på Öland
Vid 8.30 när jag var ute och gav pippifåglarna mat hade vi fortfarnade -12 och solen strålade - kan det bli vackrare????

Anki
Dzad
Oj vad gemytligt det ser ut där Anki. smile.gif
Saknar snö på träden här.

Amaira, är videknopparna så där uppspruckna redan hos dig? Wow! Ett riktigt vårtecken. smile.gif
Här har de nog utvecklats lite också, men inte så där mycket.
Alltså, dum fråga, men ur själva knopparna.. eller det är kanske inte de som blir ludna så där, vad kommer det ur dem? Hanhängen?
amaira
CITAT (Dzad @ 04-03-2005, 13:56)
Amaira, är videknopparna så där uppspruckna redan hos dig? Wow! Ett riktigt vårtecken. smile.gif
Här har de nog utvecklats lite också, men inte så där mycket.
Alltså, dum fråga, men ur själva knopparna.. eller det är kanske inte de som blir ludna så där, vad kommer det ur dem? Hanhängen?

CITAT

Visst är det knopparna som är så där vackert och lent håriga.

Med tiden blir de blir långa och gula och smockfulla med pollen och är fjärilarnas, humlornas och binas (m.fl. insekters) första näringskällor.

Den här mycket vackra viden, är en framodlad variant som odlas här omkring. En del odlar, klipper och säljer i februari, mars, till "stan".

Den är extra vacker (och också extra tidig) med röda grenar och riktigt silvriga kissekatter.

Vide (sälg) är tvåbyggare, de har hon- och hanblommor på skilda träd.
Vilket det här är vet jag faktiskt inte ohmy.gif (måste jag ta reda på!!).

Du tycker ju mycket om träd Dzad! Om du PM:ar mig med din adress, kan jag skicka några "pinnar" på posten.

Det finns inte mycket som rotar sig snabbare och lättare än vide!!

Har själv flera stycken såna här träd (och på väg att bli träd) som jag tagit från överblivna pinnar efter att grannar skördat.

Mina egna har inga kissekatter än, den jag fotat står i ett gynnsamt läge.
amaira
CITAT (Anki på Öland @ 04-03-2005, 10:18)
Vid 8.30 när jag var ute och gav pippifåglarna mat hade vi fortfarnade -12 och solen strålade - kan det bli vackrare????

Nää wub.gif wub.gif .
Dzad
Snällt, men vi har nog vide här också så inte ska du behöva skicka det över landgränser... lite slöare i starten bara. smile.gif
Idag är det ljust och varmt och de har åtminstone vita knoppar nu, så det är trevligt.
Finns en massa man borde göra, men när det är sånt här bra väder vill man inte sitta inne och göra sånt (att sitta inne och skriva på odla.nu går dock bra). rolleyes.gif
lotta_
Vy över Kalixälven en härlig vårvinterdag.

yla
ja en backe i vinterskrud det va underbart ute
torr o fin snö o solen värmde
renate
Hurra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!i dag var det våååååååååååååår....nästan.......Härliga snöbilder ni visa. Ljuset är fantastiskt.Jag hade kameran med på promenaden igen.I dag vill Murvel följer med, men där var 2 pojkar och åkte pulka,då blev han rädd,feg som han är väntade han tills vi kom tillbaker.
Bilder finns i album promenad i naturen.
estet
Vi har varit ute också idag i solskenet. Men kameran åkte inte fram förrän på eftermiddan då solen försvann, typiskt. Här står jag i alla fall och har just gjort upp eld för att grilla korv. Här har det varit kramsnö i solgasset idag.
Agger
CITAT (estet @ 06-03-2005, 20:52)
Vi har varit ute också idag i solskenet. Men kameran åkte inte fram förrän på eftermiddan då solen försvann, typiskt. Här står jag i alla fall och har just gjort upp eld för att grilla korv. Här har det varit kramsnö i solgasset idag.

Ååh, so lovely det ser ut med skotern där, lite snyggt parkerad framför stugan. Korvgrillning lät ju inte så dumt.

Hjälmen som ligger på skoterdynan tyckte jag först såg ut som en trut...?? Eftersom det inte var så troligt så tittade jag en gång till laugh.gif laugh.gif
estet
CITAT (Agger @ 06-03-2005, 20:58)
Hjälmen som ligger på skoterdynan tyckte jag först såg ut som en trut...?? Eftersom det inte var så troligt så tittade jag en gång till laugh.gif  :lol:

Njä, inga fripassagerare här inte.
Däremot höll jag på att trampa på en söt liten mus när jag klev ut genom dörren till stugan. Den kilade in bakom dörrfodret snabbt som bara den. smile.gif
*Felix matte*
Trots att jag är hjärtligt less på vinter och snö så njuter jag av att se alla era snöiga bilder tongue.gif wub.gif
Heddas matte
fuskar lite med en vinterbild från i lördags.. idag hade jag tyvärr inte kameran med mig när jag råkade på tre arborister som hängde och svingade sig som apor högt högt uppe i lindarna i parken.. motorsågsljuden ekade i kör och emellan varven rasade det ner en gren... otroligt fascinerande.
estet
Härlig bild, Heddas matte!
*Felix matte*
Törs man...ta ett smakprov rolleyes.gif Hanna och Felix 7mars.

*Felix matte*
Solen skiner biggrin.gif nytaget foto...snart har vi midnattssol wub.gif
pisanggoreng
Första blomman på övervintrad chili! (Med en skånsk blå himmel i bakgrunden) biggrin.gif

Betty

Google, dagen efter... rolleyes.gif
Dzad
Bilder från min skogsdag denna lediga fredag. Inte ett moln, men bilderna blir så mörka med min kamera... sad.gif

Utsikt över ett kärr.

Ännu är det vinter... Tyckte det såg fint ut med den lilla granen i den tjocka snön.

Jag var faktiskt nära den fastän den blev så liten. smile.gif
Inte speciellt rädd talgoxe.

Titta ett lingon som övervintrat!

Stora aspar ger nästan ett lite ädelträdaktikt, bokaktigt, utseende på sätt och vis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon