|
Full version: Dagens bild
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48
Nä,nu kan jag nästan inte lägga in min dagens bild Agneta,för så mycket snö har inte jag att komma med.Bara så här lite,men mycket för oss här nere. Fin bild Agneta. Så här ser det ut hos mig i dag,Matilda mitt barnbarn skottade hela garageinfarten i går.  En vinterbild till,gatan jag bor sedd från min trädgård.
*Felix matte*
15-02-2005, 22:41
CITAT (renate @ 15-02-2005, 22:14) Nä,nu kan jag nästan inte lägga in min dagens bild Agneta,för så mycket snö har inte jag att komma med.Bara så här lite,men mycket för oss här nere. Fin bild Agneta. Så här ser det ut hos mig i dag,Matilda mitt barnbarn skottade hela garageinfarten i går. Sån tur du har....duktiga barnbarn som kan hjälpa till med skottandet Den största skillnaden ang. snö är att vi (åtminstone jag) häruppe är sååå less den medans ni som sällan har vitt på marken tycker det är mysigt.  men visst är det det fint med ren snö på dina bilder
CITAT (Dzad @ 15-02-2005, 16:17) Trevligt med en trädredogörelse, Amaira... Är ju själv mest intresserad av träd. Här kommer mera  . Fast på ett annat vis.  Det här är al. Ibland när vi sågar, brukar jag ta skivor av stammarna, när träet är extra vackert. Sedan får det torka utomhus, sakta så det inte spricker (fast det gör en del ändå). Väl torkade har jag dem som prydnader. De är underbara!  Den här alen har fått sin färg och sitt mönster, genom att den hade börjat murkna inuti.
*Felix matte*
16-02-2005, 17:59
Så fina träskivor amaira jag har en liten tunn skiva av rosenträ som jag fick för några år sedan
Var ute och kollade på änderna.. Lite söt.  Tar det lugnt.  Sen tittade jag lite närme på "den stora massan". Och där, mitt i högen såg jag nåt (för mig) märkligt.   Fula andungen? Är det vanligt? Kanske inte ens ÄR en and.. Nån som vet..?
*Felix matte*
16-02-2005, 22:47
Våra änder i sjön här intill...försvinner över vintern kan inte se vad som finns på din bild...men ungar har de väl knappast den här tiden på året.
CITAT (cic @ 16-02-2005, 22:04) Var ute och kollade på änderna..
Lite söt. Mmmm, mycket  . CITAT Sen tittade jag lite närme på "den stora massan". Och där, mitt i högen såg jag nåt (för mig) märkligt... Fula andungen? Är det vanligt? Kanske inte ens ÄR en and.. Nån som vet..? Ser ut som en förrymd anka. Det är inte allt för ovanligt att det dyker upp ank-rymlingar bland sina släktingar änderna. De kanske söker sina "rötter", det lär ju vara modernt  . Svårt att säga, men det skulle kunna vara en "svensk gul anka" (har själv haft sådana). Titta här.
Dagens bild - - är inte tagen idag - - men är för alla som idag - - längtar till våren - - och är för mig- - som håller på och lär mig något nytt - - idag - - i Adobe Photoshop. KUL *pust, stön  * Till slut går det, om man är envis...
... i alla fall nästan ...
Sulawesii
17-02-2005, 17:00
Anden har kanske råkat ut för samma sak som min kaja. "Min" kaja.Det heter leucism, vilket betyder att den har brist på mörka pigment.
Dagens bild: Amaryllisen Passadena har just slagit ut...
netaave
17-02-2005, 19:30
Så otroligt vacker, Betty! Jag har inte sett nån sån dubbel förut. Är det en sån sort?
Ja visst är den fin! I mitt Amaryllis-album finns en till bild på Passadenan, från när den blommade förra gången. Där finns även en bild på en annan fylld amaryllis, Elvas.
Min bild är från i går,medan mina barbarn åkte pulka, gick jag en liten runda i skogen,då såg jag den här Hackspett i en tall som bearbetade en kotte.
*Felix matte*
20-02-2005, 08:08
Bilden togs idag kl.07.05 termometern visar -12
Ser väldigt fint och orört ut där uppe hos dig.  Bilden är vädligt blå... inte faller väl ljuset på det där sättet högre upp inte? Antar att det är kamerans sätt att behandla mörker. Fastän det inte är soligt här idag så märker man direkt att solen står högre (om än den är bakom molnen). Förut var det bara grå himmel, men nu är den vit och fin.
Det är inte fullt dagsljus i Kiruna kl. 07.00 på morgonen i februari.
pisanggoreng
20-02-2005, 11:17
CITAT (Dzad @ 20-02-2005, 11:13) Ser väldigt fint och orört ut där uppe hos dig.  Bilden är vädligt blå... inte faller väl ljuset på det där sättet högre upp inte? Antar att det är kamerans sätt att behandla mörker. Fastän det inte är soligt här idag så märker man direkt att solen står högre (om än den är bakom molnen). Förut var det bara grå himmel, men nu är den vit och fin. jag tror det är kamerans sätt att behandla snö, det beror på...
CITAT Antar att det är kamerans sätt att behandla mörker. Ja, det var det jag menade.  Men inte är det blått här före solen gått upp... eller så är jag helt borta helt enkelt.
Ibland ser man ett blått sken i fjällvärlden, det är väldigt vackert "live".
Men ni kanske har rätt.
Rådjuren äter solrosfröskal under fågelbordet. Ibland roar jag mig med att fota genom fönstret.  "Va!? Tar du kort på mig!?" Ja, just det, och på din dotter sen förra våren:  Det är lätt att se skillnad på hona och hane (get och bock) även på avstånd. Den nedre bilden visar tydligt en get. Båda könen har ju den här vita akterspegeln, men bara honan har svansen sådär så den ser ut som en "pil neråt" eller hur jag nu säger det.
Vilka fina bilder, amaira. Vi kan också se rådjur från fönstret, men inte kommer dom så där nära.
Vilket kanonbra foto från "Bambi",mina kommer på natten eller tidig morgon. Här går de också under fågelborden och äter solrosfrön.
Tog en promenad längs vättern idag. Såklart hade jag med mig min kamera! Det är helt fantastiskt vad is kan vara vackert! Jag undrar hur det kan bli så här..  Eller så här..   Ett vackert valv!!  Och så hittade jag en grind. Undrar vart den leder..
ninnisky
20-02-2005, 17:53
Rosenlunds gård, kanske????
CITAT (ninnisky @ 20-02-2005, 17:53) Rosenlunds gård, kanske???? "Fel" sida vättern.. Men det kanske är någon hemlig rosgård!  Ska kolla upp det när knopparna brister.
CITAT (cic @ 20-02-2005, 17:37) Tog en promenad längs vättern idag. Såklart hade jag med mig min kamera! Det är helt fantastiskt vad is kan vara vackert! Jag undrar hur det kan bli så här.. Ja visst är det vackert  . Outsägligt, ljuvligt, fantastiskt VACKERT! Jag äääälskar "is"!! Och bilden på grinden är ju för härlig! En grind, bara sådär, mitt ute i "intet", utan tillhörande staket som talar om vad det rör sig om... Bara en grind... Symboliskt så det räcker. Fina bilder, liksom jag uppskattar alla era foton här. Det är så roligt att titta  .
*Felix matte*
21-02-2005, 16:08
Så vackra rådjuren är  det skall finnas några här i närheten men jag har aldrig sett dem. Iskonst...där är naturen bästa konstnär...så fina bilder
*Felix matte*
21-02-2005, 16:14
CITAT (Dzad @ 20-02-2005, 11:13) Ser väldigt fint och orört ut där uppe hos dig.  Bilden är vädligt blå... inte faller väl ljuset på det där sättet högre upp inte? Antar att det är kamerans sätt att behandla mörker. Fastän det inte är soligt här idag så märker man direkt att solen står högre (om än den är bakom molnen). Förut var det bara grå himmel, men nu är den vit och fin. Det var ovanligt blått ljus men ändå inte riktigt så blått som kameran visar. Blått ljus har vi också i december då solen inte orkar upp ovan horisonten  ...jättevackert är det då. 31 januari kl. 15.55 hade vi Rosa ljus...snön var ännu mer rosa än vad bilden visar, ett fantastiskt ljus som jag inte minns att jag sett någon gång tidigare. 
Min dagens bild blir på hibiskusen som blommade så fint i köket idag. För den som undrar så har min planta sitt ursprung i en stickling från en planta i Thailand. Ääääälskar dess skira uttryck med de fransiga kronbladen. Nackdelen med den är att blomman inte står länge, en dag brukar den bara vara, ibland två.
CITAT (Felix matte @ 21-02-2005, 16:14) Det var ovanligt blått ljus men ändå inte riktigt så blått som kameran visar. Blått ljus har vi också i december då solen inte orkar upp ovan horisonten  ...jättevackert är det då. 31 januari kl. 15.55 hade vi Rosa ljus...snön var ännu mer rosa än vad bilden visar, ett fantastiskt ljus som jag inte minns att jag sett någon gång tidigare. Det är såå läckert med alla ljusskiftningar vi har här uppe, men vi tänker inte på dom så mycket tror jag. Vi har haft en helt blå period här i januari.
*Felix matte*
21-02-2005, 20:33
CITAT (Agger @ 21-02-2005, 19:44) Det är såå läckert med alla ljusskiftningar vi har här uppe, men vi tänker inte på dom så mycket tror jag.
Vi har haft en helt blå period här i januari. Inte förrän jag blev medlem på Odla.nu och också skaffade digitalkamera...tänkte jag på alla skiftningar och hur vackert det kan vara även en höst- eller vinterdag häruppe. Förr var höst och vinter nästan pest. Nu gillar jag alla årstider och att plåta himlen i alla dess skepnader tillhör mina favoritsysslor...har ett album med en del himmelsbilder Visst bor du också i Norrbotten.
CITAT (Felix matte @ 21-02-2005, 20:33) Inte förrän jag blev medlem på Odla.nu och också skaffade digitalkamera...tänkte jag på alla skiftningar och hur vackert det kan vara även en höst- eller vinterdag häruppe. Det är faktiskt ännu en av tjusningarna med att fotografera!!! Man tillför en dimension till sitt seende! Man lägger märke till detaljer, helheter, ljus, nyanser, osv. Bara genom att äga en kamera, kan jag faktiskt både se och njuta ännu mera av världen, naturen och min omgivning än jag gör utan. Även när jag inte har kameran med mig. Det är alltid lika roligt att se dina bilder Agneta! Eftersom jag kontinuerligt liksom får följa tiden och årstiden där uppe hos dig. Och ljuset, inte minst ljuset. Det nordiska ljusets magiska skiftningar, olika över tiden och landet. I vintras när jag och sonen var ute på våra promenader, pratade vi mycket om solen, ljuset och mörkret, och om hur det var och såg ut i norra Sverige där solen aldrig gick upp. Tack vare dina bilder, lärde jag mig mycket. Jag har faktiskt trott att det var kolsvart dagtid också  Sonen visste bättre än mig, som bar på en aldrig ifrågasatt "inre bild" sen jag var barn. Nutten! Vilken hääärlig hibiskus! och så himla roligt att du lyckades få med den från Thailand, och få den att växa.
CITAT (Felix matte @ 21-02-2005, 20:33) CITAT (Agger @ 21-02-2005, 19:44) Det är såå läckert med alla ljusskiftningar vi har här uppe, men vi tänker inte på dom så mycket tror jag.
Vi har haft en helt blå period här i januari.
Inte förrän jag blev medlem på Odla.nu och också skaffade digitalkamera...tänkte jag på alla skiftningar och hur vackert det kan vara även en höst- eller vinterdag häruppe. Förr var höst och vinter nästan pest. Nu gillar jag alla årstider och att plåta himlen i alla dess skepnader tillhör mina favoritsysslor...har ett album med en del himmelsbilder Visst bor du också i Norrbotten. Japp! I Älvsbyn. Men i grunden är jag Jokkmokkare
 Nu på morgonen, -25 grader.
*Felix matte*
22-02-2005, 11:58
Vi hade -23 i morse då fotot togs...nu "bara" 14
netaave
22-02-2005, 14:34
Burr sa kasper! Men bilderna är fina.
Anki på Öland
22-02-2005, 16:46
Ohhhhh Felix matte - det där är riktig vinter!!! Ser helt underbart ut. Slår vida denna gråa dag jag har utanför just nu!!  Anki
Vi har riktig vinter här för första gången den här vintern... m.a.o. kallt och realtivt bra med snö... Trevligt att ni har sol där uppe i Norrland också!  Hur många timmar dagsljus har ni nu? Måste gå med stormens fart. Endast 40 minuter eller så mindre dagsljus här än i Malmö nu... annat var det för en och en halv månad sen eller så.
Eva i Skåne
22-02-2005, 18:04
Vilka FANTASTISKA vinterlandskap ni norrbottningar lägger in Så ser vinter nästan aldrig ut i sydsverige, här är det mest gråvinter, som Ankis bild från Öland. citat Agneta: "Inte förrän jag blev medlem på Odla.nu och också skaffade digitalkamera...tänkte jag på alla skiftningar och hur vackert det kan vara även en höst- eller vinterdag häruppe." citat Amaria: "Det är faktiskt ännu en av tjusningarna med att fotografera!!! Man tillför en dimension till sitt seende! Man lägger märke till detaljer, helheter, ljus, nyanser, osv. Bara genom att äga en kamera, kan jag faktiskt både se och njuta ännu mera av världen, naturen och min omgivning än jag gör utan. Även när jag inte har kameran med mig." Ni har så rätt  så jag kunde inte uttryckt det bättre själv Grannen tyckte inte jag var klok härom dagen när jag var ute med kameran i duggregnet, men det fanns så vackra detaljer.
CITAT (Dzad @ 22-02-2005, 17:39) Vi har riktig vinter här för första gången den här vintern... m.a.o. kallt och realtivt bra med snö... Trevligt att ni har sol där uppe i Norrland också!  Hur många timmar dagsljus har ni nu? Måste gå med stormens fart. Endast 40 minuter eller så mindre dagsljus här än i Malmö nu... annat var det för en och en halv månad sen eller så. Vi har nog 8-9 timmar ljust nu, jag vet inte, ska kolla imorron. Var bor du?
CITAT (Felix matte @ 22-02-2005, 11:58) Vi hade -23 i morse då fotot togs...nu "bara" 14  Nu när det ser ut så här är det hopp om livet!  Jag bara älskar vårsolen och den vita snön!
*Felix matte*
22-02-2005, 20:21
Vet inte heller hur många timmar dagsljus vi har men när solen skiner så vackert från blå himmel som den gjort i några dagar nu...då räcker det med inte sååå många...för min del Här kan man se solens upp o nergång på olika orter.
Jag bor i Vasa jag... Mittemot Umeå och något litet längre ner. 9 timmar och 35 minuter dagsljus hade vi idag... Snart 10 timmar! Tycker själv man borde dra tillbaks klockan nu så man börjar arbeta nästan två timmar tidigare. Inte behöver det vara så ljust då jag stiger upp... är ju för trött för att märka nåt då ändå.
wolkenkrabber
23-02-2005, 19:09
tog detta idag vid solnedgången med webcammen
*Felix matte*
23-02-2005, 19:16
CITAT (wolkenkrabber @ 23-02-2005, 19:09) tog detta idag vid solnedgången med webcammen Ser ju nästan ut som hos mig...himlen Du och jag har nästan exakt lika lång soltid idag...snart är vi om er...det går fort mot midnattssol har du panorama på din webcamera?
wolkenkrabber
23-02-2005, 19:35
CITAT (Felix matte @ 23-02-2005, 19:16) CITAT (wolkenkrabber @ 23-02-2005, 19:09) tog detta idag vid solnedgången med webcammen Ser ju nästan ut som hos mig...himlen Du och jag har nästan exakt lika lång soltid idag...snart är vi om er...det går fort mot midnattssol har du panorama på din webcamera? Nix, jag har klipp ihop lite slarvigt i paint, har tyvär inget panorama program förtillfället
*Felix matte*
24-02-2005, 20:38
Idag har jag varit på fotorunda...den här är tagen från centrum mot fjällen kl.14.25. Fler bilder HÄR nr 10 -16 är dagens.
Felix mattes bild nr 12:  Vad vackert du har där uppe!!!!!!!! Så annorlunda mot här! (Fast här är förstås lika vackert, fast på ett annat vis. Sverige är fantastiskt.) Bild nr 16 i albumet, fick jag titta på ett tag, innan jag fick "stuns" på det. Med mina mälarö-ögon ville det bli land av de nedersta molnen. En klippa/ landtunga längst ner, som går ut i vattnet i en sjö. På andra sidan sjön återkommer land, med en rand av vass först, och sedan granskog (eller blandskog, svårt att se) och så himmeln bakom. Allt i solnedgångsljus förstås.
Vilken helg det har varit! Kallt och klart. Underbart för långa promenader! Vättern är så härlig mörkblå nu. Beter sig lite som havet. Står på en sandbank och det som ser ut som strand är i själva verket snö och is. Man kan se Visingsö.  Mitt i skogen, i en glänta, var det nån som trodde att det är en sopstation..  Förstår mig inte på människor ibland. Dessutom låg det en massa adresserad post bland all bråte.. Lokala tidningen har tydligen skrivit om det och polisen är kontaktad. Men tills vidare bara ligger det där.  Solen lyser så vackert genom träden och det knarrar under fötterna.  Oliver gillar snö!! (Borde kanske inte lägga in bilden här, men den tillhör liksom promenaden..)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|