|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Aqvakul
17-11-2008, 07:52
Stor Kram, Biggan!
blomkronan
17-11-2008, 08:27
Vad skönt att du kan jobba igen det är bra att få annat att tänka på, själen får vila lite när du är på jobbet.  //Mari
Nostalgia
17-11-2008, 08:31
Måndags kram till dig Biggan
[attachment=27379:kram.jpg]
Lars-Olof Arvids
17-11-2008, 09:22
Ja, vad skönt att du klarar av att jobba lite igen! Jag tänker på dig och önskar dig all kraft att klara av den jobbiga veckan som ligger framför dig. Stor kram från Olle.
Sussie F-Flower
17-11-2008, 09:41
Bíggan tänker på dig
Håller tummarna för jobbet denna vecka också  Och för resten av veckan  Säker på att det hemma hålls små lurviga tassar och fötter och att de skickar en och annan lurvig puss o kram.  PUSS!!
Stor kram Biggan, tänker på dej
Biggan_
17-11-2008, 22:49
 på er! Jag har en undran! Det är ju några av er som är ensamstående, hur fixar ni det med maten? Lagar ni middag till er själva vareviga dag och sitter och äter den själv vid köksbordet? Några kanske äter på jobbet, men hur gör ni andra? Skåpäter, färdigrätter  , mackor eller riktig hemlagad god mat? Jag har ju en dotter som har ställt upp med mat varenda dag  , men nu får jag ta mej i kragen och fixa käket själv! Jag gillar inte rester eller uppvärmd mat. Mat skall vara nylagad.
Eva-Helene
17-11-2008, 23:04
Jaa du...jag som egentligen älskar att laga mat ogillar verkligen att äta ensam. Ibland så gör jag en riktig måltid, flera portioner som jag fryser in (strax innan det är helt färdigt). Annars, till vardags, så blir det endera "matiga" mackor, en "ta-vad-jag-hittar"-soppa...blir för det mesta 2 portioner så jag har nästa måltid också, eller makaroner och korv (isf kokar jag makaroner så det räcker till en av mina favoriträtter: Makaronipudding! mmm slurp). Måltiderna aväts endera framför tv:n eller tillsammans med en bok. Är inte någon vän av uppvärmd mat - men hellre det än bara mackor hela tiden.
Sussie F-Flower
17-11-2008, 23:20
Hej Biggan! Men det var ett stort steg i rätt rikting, tycker jag, att fundera på det... Jag är också mycket ensam. Erkänner motvilligt att när det bara är jag som ska äta så blir det bra mat till ung 60%. Resten kan vara varma koppen eller stekta ägg eller fil och fiberhavregryn. Jag äter alltid. Hoppar inte över middagen. Kan hoppa över lunchen ibland (ganska ofta faktiskt...) och bara ta macka och kaffe eller några frukter... Jag kokar nästan aldrig potatis eller ris när jag är själv utan använder mycket frysta wokgrönsaker istället. Även stekt vitkål med creme fraiche eller kronärtsskockehjärtan i vitlökssmör använder jag ist.f. potatis. Det sista är "LYX".... Ibland så gör jag mat så det blir till två pers. Sätter in det som blir kvar i kylen, till nästa dag. Idag gjorde jag tex råstekt potatis med purjo och strimlad kassler. Rörde i ett par msk creme fraiche och lite sweet chilii. Tog några av de sista tomaterna till. Kanongott. Tog 20 min att göra. Jag tycker inte heller om att äta mat som har stått. Även fast jag vet att det inte är något fel på den så bär det lite emot. Jag älskar att hitta på olika blandningar och olika rätter och har man bara stor variation på kryddor så tycker jag att man kan åstadkomma det mesta av ingenting... Stor Kram till Dig och sov så gott! Lycka till imorgon också på jobbet!
ängsvädd
18-11-2008, 09:03
Hej Biggan, jag lever ensam, om man bortser från djuren, och har nedsatt hälsa - jag lagar nästan aldrig mat.
Frukosten (efter kaffet) ser jag till är bra: cornflakes, musli ev., solroskärnor, russin, nötter, äpple eller banan o mjölk.
Jag ser till att alltid ha hemma sådant man kan äta utan att tillaga:
olika grönsaker som gurka, tomat, broccoli, majs, morot, vitkål; frukt, nötter, frysta räkor, sill, Kravmärkt kokt skinka o leverpastej, ost, ägg (koka ägg är enkelt), matbröd.
På så sätt får jag i mig näringsriktig mat även om jag inte orkar tillaga den.
Ibland äter jag varma koppen med olika färska tillägg i som exvis broccoli, ost.
Edit: Grillad kyckling köper jag hem ibland.
Edit2: Yogurt har jag alltid hemma.
Nostalgia
18-11-2008, 09:38
Tisdags kram till dig Biggan [attachment=27425:kram6.jpg] Jag äter ju sällan ensam, så jag har tyvärr inga goda råd till dig om detta, men som tur är finns det andra som hjälper dig med dina funderingar ser jag
Lars-Olof Arvids
18-11-2008, 10:37
Tisdagskram från mig också. Jag är också ensam och tyvärr ganska dålig på att laga mat. Oftast blir det spaghetti och korv till middag, ibland med någon god pastasås som omväxling. Nästan aldrig grönsaker till, där behövs skärpning! Jag äter nästan alltid ensam framför TV:n, har ju inte mycket val. Även till frukost blir det ibland spaghetti, om jag inte har flingor/müsli och mjölk hemma. Till lunch på jobbet blir det smörgåsar. Olle
lottapotta
18-11-2008, 10:38
Stoooor kram till dig Biggan. Jag har inte varit inne så mycket på sistone, och såg först idag vad som hänt. Jag känner med dig.
Big Hug
Myosotis
18-11-2008, 11:19
Det är jättetråkigt att äta ensam! Mycket roligare att dricka te. Jag lagar nästan aldrig mat till mig själv, och om jag gör det blir det minst dubbel portion så jag kan äta resten nästa dag (steka upp gårdagens pasta, ris eller potatis går snabbt) eller frysa in. Det går åt många bananer när jag har varit och handlat, de är jättebra när man är hungrig men orkes- och fantasilös. När de är slut (handlar högst en gång i veckan) finns det förhoppningsvis äpplen kvar. Tycker inte om smör och köper sällan ost, så det blir inte ens rediga mackor, men så länge brödet är färskt är det gott att äta torrt. Jag inser själv att det inte låter så där jättebra nu när jag skriver ner det så här. Om jag har ro att sitta ner när jag äter måste jag läsa en bok, annars blir jag helt rastlös. Ofta står jag och äter. Det konstiga är att jag kan vara sugen på något och exempelvis köpa majskolvar. Sen ligger de där och tittar förebrående på mig dag efter dag och blir allt torrare. Jag menar, hur svårt är det att koka dem? Men man orkar bara inte. Hönsen blir glada i alla fall.
Så bra att dottern har hjälpt dig, men som du säger det kan hon kanske inte göra för alltid  . Jag är ju inte ensam men när gubben är borta så slarvar jag ganska mycket. Jag gör en stor omgång spagetti och köttfärsås det kan jag leva på i en vecka om det skulle vara så  annars finns det ju nudlar, färdigskalade potatisar, frysta grönsaker. Man kan göra pannkakor också det är gott. Jag ser alltid på TV eller läser i en bok när jag är ensam hemma och ska äta.
AnnammA
18-11-2008, 12:07
Kramar  och lite ögongodis från mig. Godis
Solstorm
18-11-2008, 13:50
Jag kan berätta om min pappa. Han blev ensam när mamma dog för 6 år sedan. Innan dess så kunde han steka ägg och inte så mycket mer. I början så åt han ofta hos mig men nu har matlagning blivit ett intresse för honom. Han exprimenterar med olika recept och är mycket intresserad av matlagning nu. Han till och med bakar matbröd. Han närmar sig 80 år, alltså behöver han inte komma hem efter jobbet och ställa sig och laga mat. Själva matlagningen är intresset för honom, vissa dagar äter han mycket men många gånger så tycker han att själva ätandet är tråkigt. Tråkigt att sitta ensam och äta.
Själv är jag sällan ensam, men när jag är det så blir det tyvärr alldeles för mycket smörgås.
Vissa maträtter vinner faktiskt på att värmas upp dagen efter. Köttgrytor som går att variera i all oändlighet blir ju nästan alltid godare dagen efter. När jag gör paella så gör jag den medvetet dagen innan vi ska äta. Den blir lite geggiare då men smaken är alldeles oslagbar.
Ibland kan matresterna vara grund för en annan rätt. Det är ofta då man kan få till det där jättegoda, men det kräver förstås att lusten för matlagning finns. Och den lusten kan man ju inte tvinga fram.
Aqvakul
18-11-2008, 16:50
Stor Kram, Biggan! [attachment=27441:Biggan.gif]
Förs och främst...En jättekram för dej... Är ensam och älskar att laga mat, men inte till bara mej och inte att äta ensam. Så här slarvas det vilt. Lever på mest knäckebröd och kaffe tyvärr. När kroppen säger ifrån, tar jag mej i kragen några dagar, men sedan är jag där igen Vet ingen bra lösning på det, men försöker få med några andra hemmavarande här att laga gemensam middag med. Men som sagt, det är svårt...jättesvårt, när jag inte gillar halv/helfabrikat och heller inte äter gårdagens mat.
Anki på Öland
18-11-2008, 21:29
Beklagar din stora sorg! Är också ensam men tvärtemot de flesta här lagar jag mat till mig själv varje dag! Bestämde när min yngsta dotter flyttade hemifrån -92 att jag skulle äta lagad mat en gång per dag i alla lägen. Och det har jag gjort!! Finner ett nöje i att laga något gott och lägga upp fint och efteråt kunna resa mig och tänka Ohh vad gott det var!!  Anki
Biggan_
18-11-2008, 22:26
Tack för alla goa kramar! Tack för alla tips jag fått från er om matlagning och ensamätande. Jag köpte en 400gr köttfärspaket och gjorde köttfärssås med massor med paprika, purjo och vitlök i och krossade tomater. Pastaspiraler till. Det blev en portion i kväll och tre portioner i kylen. Jag kan ju göra köttfärsgratäng av den ena portionen och kanske en pizza på hönökaka av en portion. Jag har ont om plats i frysen nu också, där ligger en massa bär och grönsaker. Sen satt jag vid TV:n och åt, men det är ju inte samma mysfaktor som att sitta mitt emot varandra vid köksbordet. Nu kom jag att tänka på våra underbara frukostar i uterummet på sommarhalvåret!  ....och på härliga grillkvällar på altanen!
Biggan_
18-11-2008, 22:33
CITAT (Boxer @ 18-11-2008, 22:31)  Så söta!
En stor fortsätt kämpa på kram från mej! Att laga mat och äta ensam är ju bland det tråkigaste som finns, helt enig med alla andra som uttryckt samma åsikt. Enklaste är ju att göra som du gjort nu Biggan, laga stora lass och frysa till kommande dagar. Det där med ensamheten är ju värre att komma åt... Har du ingen vännina/vänninor som som oxå är ensamma, man skulle ju kunna äta tillsammans nån gång i veckan eller så, bara för att få lite mer sällskap till måltiderna. TV är ju ett oslagbart sällskap när man äter ensam, tyvärr!
Aqvakul
19-11-2008, 07:43
En stor Godmorgon-Kram till Biggan!
Nostalgia
19-11-2008, 08:21
Onsdags kram till dig Biggan [attachment=27452:puh.jpg] Lägga köttfärssåsen på hönökaka så det blir som en pizza lät gott, det måste jag prova
Myosotis
19-11-2008, 11:11
ninnisky
19-11-2008, 11:26
Tänker på Dig varje dag!
Krolliljan
19-11-2008, 19:50
[attachment=27467:IMG_0001_204.JPG]
Myosotis
19-11-2008, 20:50
Boxer, var hittar du alla söta krambilder?!
mamamaggan
20-11-2008, 03:57
Men snälla Biggan ! Har inte varit inne på länge och så får jag se detta.
Vad säger man?
Sänder dig många varma tankar coh tröstekramar.
Aqvakul
20-11-2008, 07:27
Puss och kram till Biggan!
Nostalgia
20-11-2008, 08:11
Torsdags kram till dig Biggan
[attachment=27487:kram7.jpg]
Lars-Olof Arvids
20-11-2008, 08:22
 Tänker på dig varenda dag Biggan
blomkronan
20-11-2008, 10:13
Hej Biggan Jag lever inte ensam men när jag inte orkar laga mat har jag lite i frysen som är lättlagat... brukar koka ris i massor och sedan frysa in det i portiner i påsar i frysen. sedan kan jag koka en bit fisk (i mikron)och hälla på någon färdig sås på flaska. Det tar ca 5 minuter att laga till! Köper kycklingsfile 1 kg-2kg, strimmlar steker med några goda kryddor, lägger i portionspåsar i frysen. Sen har jag styckfrysigt tortilla bröd, som jag kan ta fram ett och ett, hackar lite sallad, lök, paprika och kanske lite annat på med Slotts vitlöksås på flaska (den använder jag till mycke den är jätte god), rulla ihop, färdig på 5 minuter. Jätte gott... Med en påse vokgrönsaker, + kycklingspåse + rispåse Värms ihop så blir det en god wok på 5 minuter.  , jag tänker på dig, lycka till i morgon, det kommer att kännas mycket bättre, i morgonkväll när begravningen är över.  //Mari
Kramdags!
[attachment=27491:a_big_hug_4_u.jpg]
AnnammA
20-11-2008, 17:56
Torsdags  och ännu lite mer ögongodis. St N3.JPGSköt om dig, Biggan!
Biggan_
20-11-2008, 19:39
Oj, vad många bra mattips jag fick! Jag tänkte att jag måste sätta mej en stund och kolla på odla. Jag vandrar fram och tillbaka genom huset här och får ingen ro. I morgon är det begravning. Det känns så sorgligt och tungt.
Solstorm
20-11-2008, 20:01
Imorgon blir en jobbig dag, det finns nog inga ord i världen som kan lindra det. Går här hemma och tänker på dig ibland. Det kommer att vara jobbigt och sorgen kommer att vara tung länge, men efter imorgon så är botten på något sätt nådd. För visst är det ändå en lättnad när begravningen är över. Men det är ju faktiskt så att så länge du minns honom så finns han. Jag går här och pratar med "mina" döda ibland. Tycker helt enkelt att det känns bra att göra det. Du ska veta att vi är många som tänker på dig idag, inatt och imorgon.
Irene_L
20-11-2008, 20:27
Tänker på dig
När dagen är tung och livet känns kallt är det svårt att se en mening med allt.
Så ensamt det är att bära en sorg. Men bördan kan lätta med andras försorg.
För tankar kan värma och ord göra gott. En blick kan berätta att någon förstått...
Så känn att du har ett stöd här i mig. För det ska du veta - jag tänker på dig! (versen har jag inte skrivit, hittade den på nätet och den säger det jag vill säga dig!)
Snöflinga
20-11-2008, 20:43
Tänker på dig ... Du har en tuff dag framför dig i morgon, hoppas du fått något lugnande av din doktor. Det är så sorgesamt, ett avsked och ändå inte. Eftersom han alltid kommer att finnas inom dig och du så småningom kommer att kunna le, när du minns roliga stunder ni haft tillsammans...
På ett sätt skulle jag vilja stryka ett streck över morgondagen åt dig, men samtidigt är det något du behöver gå igenom. Det är tyvärr ett jättejobbigt sätt att göra ett avslut och ta farväl. Men du kommer att kunna gå vidare. Det är ju liksom nu, imorgon, som allt kan ta en ny vändning. Jag kommer tänka på dig HELA dagen imorgon. Jag vet också att jag inte kommer vra själv om det. Jag hoppas att du kommer känna styrkan vi skickar dig
tirlittan
20-11-2008, 21:06
Till alla er som har sorg: Jag rekommenderar en bok att läsa. Boken är skriven av Sylvia Browne och titeln är "Livet på andra sidan"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|