Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Aqvakul
Stor kramis smiley_small_hug.gif Biggan!
Irene_L
Åhh så ledsen jag blir för din skull! Det räcker väl med sorgen efter din sambo...så jobbigt när det bli som du har det. Skickar lite morgonkaffe att stärka dig med!!!
[attachment=30323:mat26.gif]

Jag håller tummarna för att ska lösa sig till det bästa!
[attachment=30322:tumme_9297970.jpg]

Skickar en staaaark björnkram som ger dig kraft!!!
[attachment=30321:E91_Bear..._Posters.jpg]

smiley_small_hug.gif
Krolliljan
[attachment=30324:Lk_20_23_.gif]

Och håller tummarna allt vad jag kan.
Nä Biggan det är mycket tråkigt vilka personliga egenskaper som kan komma fram vid bodelningar. Man kan lätt bli besviken. Sorgen påverkar kanske oss olika.Försöker sända lite styrka med tankekraft. smiley_small_hug.gif
Biggan_
Tack! kompiskram.gif
Jag resonerar som så, att det är ju bara grejor, och vill dom ha ut högsta marknadsvärdet på saker jag vill lösa ut så kan jag ju lika gärna köpa av någon annan. Men det hade ju varit praktiskt att behålla datorn och slippa koppla in en ny och föra över en massa personliga data. Den är reltivt ny,april 2008, och är duglig några år till. Bilen är välskött och jag känner mej "hemma" med den, men jag tycker att det är fult att försöka plocka mej på så mycket som möjligt för att dom vet att jag så gärna vill behålla vissa saker.
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Alba
Jag blir så upprörd när jag läser. Hur kan någon tänka i kronor när det är ett arv som borde vara självklart för dig Biggan.
Du borde inte bheöva gå igenom även detta mitt i din sorg.
Jag hoppas verkligen att de kommer till insikt och tänker även på dig.

smiley_small_hug.gif
Lars-Olof Arvids
Biggan, jag tänker på dig och önskar dig all kraft att klara av den här jobbiga veckan. Hoppas verkligen att du får behålla datorn och bilen.
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Olle
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 02-02-2009, 22:33) *
Jag håller på med att plocka fram alla sambons pinaler som hans barn skall ha.
I slutet av veckan skall bouppteckningen avslutas.
....och sedan kommer något väldigt svårt...jag skall försöka förhandla mig till ett rimligt pris för att lösa ut bilen och datorn som jag vill behålla.

ranting.gif "lösa ut!" Det är inte klokt! trostar.gif Tycker synd om dig. smiley_small_hug.gif
Biggan_
Gulliga ni é! wub.gif
Vi var ju inte gifta eller registrerade sambor så dom har ju all rätt till grejorna och gör som dom vill med dem. Men för den skull behöver dom inte utnyttja mej för att tjäna pengar på sin fars död. Han hade blivit förtvivlad om han visst hur dom skulle agera. sad.gif
Solstorm
Bilar är inte så lätta att sälja nu. Jag tycker att jag har förstått att det är svårt att sälja lite nyare begagnade bilar nu och det är svårt att få ut vad de egentligen är värda. Låt ungarna provsälja bilen på blocket och se vad de tror att de kan få ut. Bilen kanske är så svårsåld att du kan få den till en ganska låg peng.

Hur mycket kan man få ut för en begagnad dator? Inte många kronor inte. Kolla nypriset på en dator med samma kapacitet som den du har. Gissar att du kan komma billigare undan så.

Tråkigt naturligtvis att behöva joxet med nya grejer men det är nästan så att jag känner mig hämndlysten å dina vägnar. Hoppas de får ut så lite som möjligt! Visst blir man ledsen när människor bär sig dumt åt men lite ilska och adrenalin kan faktiskt vara bra ibland. Det är lättare att vara arg än ledsen.

Hoppas att allt löser sig till det bästa! trostar.gif
Irene_L
Precis Solstorm tummenupp.gif Så är mina tankar också!!

Kram på dig Biggan!!!
Aqvakul
Biggan, döm dem inte för hårt! I sorgen efter en nära anhörig så är det lätt att "spåra ur". kompiskram.gif //Anders
MariaS
En dator som är ett år gammal är som högst värd 700:- om du ber en värderare sätta prislappen. Är det en lapp-top blir priset ngn hundralapp mer.

Kostnaden för värdering och försäljning är högre! Sen ska ju du ha betalt för ditt arbete att rensa datorn från egna program och filer. Det är en rättighet du har.

Man får en ny dator i dag för mellan 2-4000:- beroende på prestandan.

BEgagnade bilar... Tja, lycka till. De kan ju inte ens sälja nya som det är på marknaden just nu!
Biggan_
CITAT (MariaS @ 03-02-2009, 16:48) *
En dator som är ett år gammal är som högst värd 700:- om du ber en värderare sätta prislappen. Är det en lapp-top blir priset ngn hundralapp mer.

Kostnaden för värdering och försäljning är högre! Sen ska ju du ha betalt för ditt arbete att rensa datorn från egna program och filer. Det är en rättighet du har.

Man får en ny dator i dag för mellan 2-4000:- beroende på prestandan.

BEgagnade bilar... Tja, lycka till. De kan ju inte ens sälja nya som det är på marknaden just nu!

Datorn, en Dell Dimension E521 hela paketet med skärm och allt kostade runt 12 000:- i april och dom vill ha 6000:- för den, är inte det lite mycket för en snart årsgammal dator? Eller sjunker inte priset lika mycket på Dell som på andra datorer?
MariaS
CITAT (Biggan_ @ 03-02-2009, 17:13) *
Datorn, en Dell Dimension E521 hela paketet med skärm och allt kostade runt 12 000:- i april och dom vill ha 6000:- för den, är inte det lite mycket för en snart årsgammal dator? Eller sjunker inte priset lika mycket på Dell som på andra datorer?

Det har ingen betydelse vad du betalat för datorn från början. I samma ögonblick man tar den i bruk, är värdet bara hälften, sen går det fort nedför.

Min dator med laser multiskrivare, som jag köpte till affären i oktober (12000:-) , värderades till 3000:- i december! Datorer idag är inte inventarier, det är rena förbrukningsvaror. Bokföringsmässigt, skrivs datorer och skrivare av efter första året idag.
Biggan_
CITAT (MariaS @ 03-02-2009, 17:31) *
Det har ingen betydelse vad du betalat för datorn från början. I samma ögonblick man tar den i bruk, är värdet bara hälften, sen går det fort nedför.

Min dator med laser multiskrivare, som jag köpte till affären i oktober (12000:-) , värderades till 3000:- i december! Datorer idag är inte inventarier, det är rena förbrukningsvaror. Bokföringsmässigt, skrivs datorer och skrivare av efter första året idag.

Ok, det var väl det jag trodde!
Lars-Olof Arvids
Gomorron Biggan! Idag får du många morgonkramar av mig!
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Olle
Betty
Jag blir så ledsen att se hur de där barnen försöker vrida ur varenda krona som går att få. Tyvärr är det inte ovanligt när det inte finns något testamente som hindrar. no.gif
Som Maria S tidigare sa så får de inte ut mer än ett par tre tusenlappar ur den där datorn vid en försäljning så den kan de lika gärna sälja för den summan till dig så slipper de besväret med att bekosta en värderingsman och annons. Följ med dem till några bilhandlare och låt dem få bilen värderad av en säljare så ska du se att de inte får ur den någon större summa heller, bilar sjunker fort i värde.
styrkekramar till dig smiley_small_hug.gif
Biggan_
Tack för stöd och kramar! kompiskram.gif
smiley_small_hug.gif
MariaS
På grund av många anledningar (som ovan), har jag och min sambo skrivit inbördes testamente, så att inga oklarheter ska finnas den dan någon av oss går bort!
Biggan_
CITAT (MariaS @ 04-02-2009, 15:11) *
På grund av många anledningar (som ovan), har jag och min sambo skrivit inbördes testamente, så att inga oklarheter ska finnas den dan någon av oss går bort!

Jo det är lätt att vara efterklok, men detta hade jag aldrig kunnat tänka mej! no.gif
MariaS
Det är av andras misstag man ska lära...
Krolliljan
[attachment=30358:032.gif] smiley_small_hug.gif
Irene_L
Godmorgon Biggan!
[attachment=30382:Goodmorningnalle.jpg]
smiley_small_hug.gif
Lars-Olof Arvids
Gomorrom Biggan! smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Olle
Lady Hamilton
Godmorgon Biggan kompiskram.gif hoppas att du sovit gott i natt
Krolliljan
[attachment=30426:kat.gif] smiley_small_hug.gif
Aqvakul
Hallo Biggan! [attachment=30427:Biggan3.gif] kompiskram.gif
Boxer
smiley_small_hug.gif fredagskramen rose.gif
Alba
Jag hoppas du får en bra kväll och en bra helg. Tänker på dig.
smiley_small_hug.gif
Myosotis
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Gillan
Hur gick det för dig Biggan? Håller tummarna för att det gick dina vägar tummenupp.gif

Massor med helgkramar från mig
kompiskram.gif smiley_small_hug.gif kompiskram.gif smiley_small_hug.gif
Krolliljan
[attachment=30549:love551.gif]
Boxer
Söndags- smiley_small_hug.gif -en
Irene_L
Jag hoppas att det ordnade sig med bilen och datorn!! kompiskram.gif
[attachment=30550:555539g4kkbtduip.gif]
smiley_small_hug.gif
Biggan_
Tack snälla ni för allt stöd och uppmuntran! kompiskram.gif
Jag har haft fullt upp men hade lite tid över idag och skulle logga in och det gick ju inte! no.gif
Bouppteckningen gick bra, så nu är den delen över för min del, barnen skall ju ha arvsskifte också.
Vi har kommit överens om priset på bilen och skall ev göra upp affären imorgon. Vi måste ta reda på om barnen kan sälja bilen till mej direkt eller om den skall registreras om i deras namn först? Någon av er som vet kanske?
Värdet på bilen hos bilhandlare är ca 32500 kronor och jag får den för 25000 och datorn och skrivaren på köpet. Jag nöjer mej med det för jag orkar inte hålla på och tjafsa. Dessutom köpte vi nya sommardäck i somras så det slipper jag tänka på de närmsta åren. Bilen, en Saab är i mycket gott skick och har gått knappt 11000 mil. Jag undrar om det är lönt att ta mer än trafikförsäkring på den nu för man får väl inte ut så mycket om det händer något?
Kram till er alla smiley_small_hug.gif

Aqvakul
Bamsekramar... smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Lars-Olof Arvids
Kramar härifrån också.

Olle
Gillan
Skönt att åtminstonde biten med dator och bil är över...............fast jag önskar ff att du kunde ha fått dem utan behöva betala för dem. I mina ögon så var de lika mycket dina som hans, oavsett vem som stog som ägare, men jag förstår ju att det är ett överspelat kapitel nu................Önskar av hela mitt hjärta att du ska må så bra som det alls går nu framöver kompiskram.gif smiley_small_hug.gif kompiskram.gif ................Ni har ju snart vår där nere hos dig, försök att se det vackra och tänk på hur din sambo skulle ha sett det........och nicka instämmande om du håller med yes.gif biggrin.gif
Biggan_
yes.gif yes.gif yes.gif smiley_small_hug.gif
Chamomille
smiley_small_hug.gif
Biggan_
CITAT (Chamomille @ 08-02-2009, 23:03) *
smiley_small_hug.gif

kompiskram.gif smiley_small_hug.gif
Wilmer
tummenupp.gif :tummenuppnu kommer vårsolen med lite grtatstisglädje också
Krolliljan
[attachment=30573:27.gif]
Irene_L
[attachment=30574:good_11morning.gif]

Vad skönt att du får ett avslut på det där med bilen och datorn. Trist att du måste betala en massa för det som jag tycker du automatiskt skulle få men, men ............tråkigt när det blir så där!
smiley_small_hug.gif
Betty
CITAT (Biggan_ @ 08-02-2009, 21:44) *
Tack snälla ni för allt stöd och uppmuntran! kompiskram.gif
Jag har haft fullt upp men hade lite tid över idag och skulle logga in och det gick ju inte! no.gif
Bouppteckningen gick bra, så nu är den delen över för min del, barnen skall ju ha arvsskifte också.
Vi har kommit överens om priset på bilen och skall ev göra upp affären imorgon. Vi måste ta reda på om barnen kan sälja bilen till mej direkt eller om den skall registreras om i deras namn först? Någon av er som vet kanske?
Värdet på bilen hos bilhandlare är ca 32500 kronor och jag får den för 25000 och datorn och skrivaren på köpet. Jag nöjer mej med det för jag orkar inte hålla på och tjafsa. Dessutom köpte vi nya sommardäck i somras så det slipper jag tänka på de närmsta åren. Bilen, en Saab är i mycket gott skick och har gått knappt 11000 mil. Jag undrar om det är lönt att ta mer än trafikförsäkring på den nu för man får väl inte ut så mycket om det händer något?
Kram till er alla smiley_small_hug.gif

Skönt att bouppteckningen är över och att ni kom till en uppgörelse.
Jag tycker att du ska ta en halvförsäkring på bilen i alla fall. Jag råkade ut för bilinbrott för några år sedan, halvförsäkringen ersatte krossade rutor, bilstereo och reparation av bucklor (busarna hade roat sig med att sparka stora bucklor på framdörrarna).

Klipp från Insurancefinder :
Halvförsäkring innehåller stöld-, brand-, glas-, maskin-, räddnings- och rättsskyddsförsäkring.
*Stöldförsäkring ersätter skador genom stöld eller tillgrepp.
*Brandförsäkring betalar skada genom brand, åsknedslag och explosion.
*Maskinskadeförsäkring kan betala skador på t ex motor och växellåda.
*Glasruteförsäkring betalar skador på vind-, sido- och bakruta.
*Räddningsförsäkring betalar transport av förare, passagerare och fordon.
*Rättsskyddsförsäkring betalar kostnader för juridiskt ombud samt andra rättegångskostnader, vid vissa tvister om t ex bilköp eller vållande.
Alba
God morgon Biggan

Så skönt att du nu får lägga detta med bouppteckningen bakom dig. Jag hoppas du kan se framåt nu och inte älta denna del.

Sköt om dig och ha en bra dag.

smiley_small_hug.gif
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 08-02-2009, 23:34) *
grtatstisglädje

blink.gif

grtatstis?!
Betty
CITAT (Myosotis @ 09-02-2009, 13:16) *
blink.gif

grtatstis?!

Gratis! biggrin.gif
Stevieboy
Kära trädgårdsvän.
Jag har inte läst igenom alla inlägg här, men naturligt vis läst om det du går igenom. Jag vill säga att jag tycker att det är storartat och oerhört positivt att du kommit så långt idag och att du är på god väg. Jag har inte hanterat liknande saker på lika bra sätt alttid och då har det dragit ut på tiden. Men jag vill ge ett litet tips. Skriv, skriv och skriv, ned dina tankar och känslor, det du går igenom idag, hur du känner då det är som värst och hur du känner det då du känner dig bättre. Du kan alltid gå tillbaka och läsa hur du tänkte då du kännde dig bättre i stunder då det är värre. Självterapi tror jag det kallas. Jag satt en hel månad på min soffa, tände ljus då jag vaknade, skrev i min bok och bara fanns till, mitt i chocken och förtvivlan. Hit in ska inget ont komma tänkte jag, ingen mer sorg. Sedan började jag acceptera...för att acceptera förlusten är ett stort steg har jag förstått. Sedan börja gå vidare. Du verkar ha börjat gå vidare och kommit en bra bit på väg. Det är glädjande och det kommer bara att bli bättre. Nästa gång du behöver hantera en liknande situation, vilket jag naturligtvis hoppas att du ska få slippa, kommer du att se att du fått verktyg från dina erfarenheter. Att du snabbare kommer att kunna gå igenom det svåra. Det kommer att göra lika ont, men du har verktygen. Man står där i tomheten och har inga verktyg, vet inte hur man ska hantera det. Men om du skulle hamna i en situation med en stor sorg eller förlust nästa gång, så har du en stark grund att stå på. Jag önskar dig fortsatt lycka till och följer din positiva utveckling här. Du är en beundransvärd och stark person. Ha dina fina minnen kvar, acceptera och minns det fina, gå vidare och möt framtiden. Det finns faktiskt en framtid ändå. Jag hoppas du sover klokt, det är det viktigaste av allt. Kroppen läker sår då vi sover. Rutiner ochg näring lika så. En jättestor kram till dig från mig

Med vänliga hälsningar

Stephen
Skruttis
Godmorgon Biggan!
Jag har inte läst i tråden på en stund och jag blev så arg när jag nu i morse såg vad som hänt dig. Jag förstår mig inte på människor som försöker sko sig på en tragedi. ranting.gif
Tyvärr känner jag igen beteendet från två tillfällen när närstående till mig gått bort. De gamiga fula trynen som visade sig bland släktingarna blev en chock.
Jag hoppas innerligt att du orkar med känslomässigt och att din ekonomi också klarar sig.

Tänker på dig vännen och ger dig en smiley_small_hug.gif
Sköt om dig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon