Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Krolliljan
smiley_small_hug.gif
Myosotis
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Irene_L
Tänker på dig!
[attachment=28092:efbdbf30...e9fd56a7.jpg]
Biggan_
Tack snälla för alla kramar! kompiskram.gif
Nu har jag jobbat mitt helgpass och är ledig två dagar på raken. Jag måste nog ut och handla julklappar till små barnbarnen men det är inte detsamma att julshoppa ensam. Vi brukade alltid julhandla tillsammans. De äldre barnbarnen får pengar att själv handla för.
Det är väldigt mycket som inte är som det brukar. Det är så tomt att komma hem från jobbet, och det är mörkt och tyst i huset.
smiley_small_hug.gif från mej!
Boxer
smiley_small_hug.gif Kram på dig Biggan. Sov så gott! sleeping.gif
Biggan_
CITAT (Boxer @ 07-12-2008, 23:40) *
smiley_small_hug.gif Kram på dig Biggan. Sov så gott! sleeping.gif

Tack detsamma! smiley_small_hug.gif
Krolliljan
God morgon- smiley_small_hug.gif
Aqvakul
Stor Godmorgon smiley_small_hug.gif Vännen min!

Lars-Olof Arvids
Gomorron Biggan! smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Olle
Betty
smiley_small_hug.gif kompiskram.gif hoppas du får en bra dag!
Eva i Höga
Godmorgon Biggan! Gå nu ut och handla julklappar till dina kära barnbarn så har du klarat av det också. smiley_small_hug.gif
Irene_L
Förstår att det är tomt och ensamt.....skickar en styrkekram!
[attachment=28109:Hugs_20_27_.gif]

Om du känner dig ensam på fm kom gärna in i chatten och prata bort en stund. Vi är oftast där vid 10.00.
smiley_small_hug.gif

Nostalgia
Hej Biggan, att det känns ensamt kan jag förstå trostar.gif men jag hoppas ändå att du har det så bra du bara kan nu när du är ledig ett par dagar och att du hittar lite julklappar till dina små barnbarn.

smiley_small_hug.gif till dig

[attachment=28111:nalle.jpg]
Solstorm
Tidigare i tråden så pratade vi om att laga mat för en person. Här kommer ett sopprecept som jag kan göra till bara mig ibland, och ibland till hela familjen. Mina barn som inte brukar tycka om soppa annars älskar den här soppan, även med lite olika variationer på den.

Börja med att koka en halv vitlök per person i vatten och bongs oxfond. (Det låter mycket med en halv vitlök per person men när den kokat en stund så är det inte alls starkt.)
Skålla tomat och skär i bitar och låt koka med.
När det har kokat en stund så vitlöksklyftorna sjunker till botten så kan man fylla på med morot.
Gul lök är också gott i.
Jag brukar bryta ner lite spagetti eller nudlar och ha i soppan, där får man ju beräkna lite hur lång koktid de behöver så man vet när man ska lägga i dem.
På slutet lägger jag i purjolök som bara får koka i en minut.

Man kan ju äta soppan så här som en ren grönsakssoppa. Om man vill så kan man strimla ner lite påläggsskinka och ta en skvätt grädde eller ost i.
Något som är vansinnigt gott är tonfisk (den i olja har mer smak och är godare) och pressad citron i.
En gång la jag i några piripirifrukter. Den soppan döptes snabbt till djävulsutdrivingssoppa. Trots att jag fyllde på med dubbelt så mycket vatten så blev den alldeles för stark. Jag har aldrig mer använt den pepparn.

Det här är en jättebra rätt när man är ensam. Enkel att göra och alla ingredienser är utbytbara utom vitlök och bongs oxfond. Det måste vara just den fonden för att det ska bli rätt smak.

Smaklig måltid Biggan!
Biggan_
Jo, nu har jag köpt de flesta julklapparna och jag har också köpt julskinka. Vi brukar ha knytkalas på julen, d.v.s att vi tar med oss några rätter var för att det inte skall bli så dyrt för dem som skall ha julen och arbetet med julmaten blir jämt fördelat på alla. Skinkan och gröten ligger på mitt ansvar.
Solstorm, den där soppan verkar ju himla god! Bongs oxbuljong, är det den där flytande buljongen i flaska du menar? ....och i så fall, hur mycket buljong till t.ex en liter vatten?
Så får jag också passa på att tacka för alla goa kramar och vänliga ord! kompiskram.gif ....och smiley_small_hug.gif
Chatten ja, där hinner jag ju inte med i ert tempo! När jag har tänkt och skrivit färdigt så snackar ni ju om nåt helt annat! giggle.gif

Krolliljan
God morgon smiley_small_hug.gif
Aqvakul
Många Stora Kramar till Biggan!

smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Lars-Olof Arvids
Gomorron gomorron! smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Olle
Nostalgia
Morgon smiley_small_hug.gif Biggan

[attachment=28124:morgonhund.jpg]
Irene_L
[attachment=28126:img_45ea881de60d7.jpg]

Visst ska du våga testa chatten. Vi är sååå snälla ....kommer det någon som inte hinner skriva så fort så pratar vi l å n g s a m t giggle.gif
Nostalgia
Testa chatten du Biggan, jag kan intyga att dom är sååå snälla, hjälpsamma och trevliga där tummenupp.gif

Och dom har världens tålamod och hinner man inte med så är det bara att säga till så pratar dom mycket l å n g s a m t eller ja man behöver inte ens säga till, det märker dom snart blush.gif

[attachment=28127:dator.jpg]
Gillan
Ha det gott Biggan smiley_small_hug.gif

Eva i Höga
Kram Biggan! Gott att du har lyckats med de flesta julklapparna och du har julmaten och förberedelser att tänka på när du får vara med dina nära. Ett steg i taget och det går framåt! smiley_small_hug.gif
Boxer
En STOR tisdagskram till dig smiley_small_hug.gif
Solstorm
http://www1.campbells.se/kampanjerforstast...oT%20Oxfond.pdf

Bild på fonden. Jag vet inte hur mycket jag tar, en skvätt sådär, smakar och tar lite till.
Den är jättegod när man ska göra sås och inte har någon god sky eller buljong att göra sås på.
God mat är ju ett av många glädjeämnen som finns i livet.

Jag hoppas att du inte bara är ledsen hela tiden utan kommer ihåg att du ska skämma bort dig själv också Biggan.
Ta dig tid att fundera på vad du tycker är roligt och vad du mår bra av. Försök att ta för dig av det som får dig att må bra.
netaave
Oj oj oj är ju bara här på små blixtvisiter numer och hade inte läst denna tråd. Nu har jag skummat genom alla 19 sidorna.
Först är jag ju naturligtvis precis lika ledsen som alla andra för din skull. Livet måste gå vidare och konstigt nog så gör det så också.
Man gruvar sig för begravningen, men oftast går den bättre än man trodde den skulle göra, det fina i cermonin, stödet från nära o kära, musiken, blommorna och ljusen bidrar till ett slags lugn.
Att sen tro att "det går över" som en del skriver, det gör det naturligtvis inte och ska inte så göra heller. När man råkar ut för detta så hamnar man först i ett vacum, en del kallar det för att rasa ner i ett hål. Man är totalt passiv klarar inte mycket. Så småningom vaknar man ur förlamningen, man hänger med men så mkt mer är det inte.
Finns ett uttryck som heter tiden läker alla sår, i ett sånt här fall läker det kanske inte helt och inte så fort heller, vissa dar går riktigt bra men sen kommer man att tänka på nåt, som t.ex. det du skriver om frukostar o grillmiddagar Biggan. Då rasar man en stund igen.
Man har ett behov av att ventilera och det är livsviktigt att man får göra det, även senare om ett halvår eller ett år. Därför måste vi hålla liv i denna tråd länge.
Om man nu ska likna sorgen vid de där hålen man rasar ner i, så är det hål lite överallt i början och dom är djupast då också.
Första året då man ska göra allt och uppleva "utan" julen o andra högtider, födelsedagar, semester ja allt som man traditionsenligt gör i en familj blir svårt, men har man ändå barn o barnbarn runt sig så sörjer man inte dessa saker ensam.
Hålen ja dom finns så småningom inte överallt längre. Dom som finns blir grundare, till slut kanske bara en platå som man kan likna vid en rabatt, där växer minnena. Minnen som man kan minnas med glädje och förtröstan och som man vårdar likt sina blommor.
Kanske orkar du så småningom också närma dig de forum för personer som mist en anhörig som finns på nätet. Dom kan nog ännu mer än dom av oss här på odla som inte varit i samma sits förstå din situation för dom har själva varit precis där du är nu. Där kan du också så småningom trösta andra när du är "före" dom. Säkert hitta nya vänner också.
Livet är inte slut även om det känns så nu, det är bara mycket, mycket annorlunda.

Sänder dig kraft och styrka nu att orka, allt praktiskt som måste göras o som du säkert är mitt i nu, att orka med julen som kommer så snart efter, ja hela det första annorlunda året.

Vi finns här för dig, kram kram!
Biggan_
Tack netaave, så fint skrivet! kompiskram.gif
...och tack alla för ert stöd! Ni hjälper mej att kravla mig upp när jag fallit ner i de där hålen som netaave pratar om. smiley_small_hug.gif
Jag skall prova din soppa sedan en dag Solstorm, när jag köpt buljongen, tack för tipset!
pejori
Härligt att se dej "på banan" igen... tummenupp.gif
Det kommer att bli lite turbulent ett tag, men du klarar det....
Massor av smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif och tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif
Snöflinga
Tänker på dig smiley_small_hug.gif
Irene_L
[attachment=28167:img_4676f3e519867.gif]
Hoppas att du ska kunna sova inatt!
smiley_small_hug.gif

Hoppas att vi ses i chatten imorgon tummenupp.gif
Biggan_
Kanske ses vi i chatten, ja! kompiskram.gif
Nostalgia
Måste bara få göra ett glädje yahoo.gif det är så härligt att "se" dig igen Biggan smiley_small_hug.gif

Hoppas du kan sova inatt, själv knyter jag mig nu, så Natti natti

[attachment=28171:nos.jpg]

Biggan_
CITAT (Nostalgia @ 09-12-2008, 21:59) *
Måste bara få göra ett glädje yahoo.gif det är så härligt att "se" dig igen Biggan smiley_small_hug.gif

smiley_small_hug.gif
Aqvakul
God Morgon Biggan! smiley_small_hug.gif
Nostalgia
God Morgon Biggan smiley_small_hug.gif

[attachment=28178:bj_rn.jpg]
Alba
CITAT (Biggan_ @ 09-12-2008, 21:40) *
Kanske ses vi i chatten, ja! kompiskram.gif

Sååå roligt Biggan det var att du hittade till chatten idag.
Jag hoppas du tittar in fler gånger. kompiskram.gif
Biggan_
CITAT (Alba @ 10-12-2008, 13:58) *
Sååå roligt Biggan det var att du hittade till chatten idag.
Jag hoppas du tittar in fler gånger. kompiskram.gif

Jo det var jättetrevligt! tummenupp.gif Synd bara att min telefon ringde så det bröts! Tittar nog in igen en vacker dag! biggrin.gif
Irene_L
Godnatt Biggan! Hoppas att vi ses i chatten i morgon fm!! yes.gif
[attachment=28212:69.jpg]
Lady Hamilton
Tänker på dig varje dag och är här inne å läser Vad kul att du hittat till chatten
(men jag måste varna dig för dem som brukar hålla till där...... unsure.gif De är alldelens för trevliga yes.gif så VIPS! har tiden försvunnit..........och sedan är chatten beroende framkallande också bara så du vet flirting.gif )

Aqvakul
God Morgon Biggan! smiley_small_hug.gif

Gillan
Hoppas du hade en bra kväll på jobbet Biggan smiley_small_hug.gif , och att du åt ordentligt, att du kunde sova i natt....................och en massa mer. Och jaa, det var verkligen roligt att se dig i chatten ( Och du! En del varningar ska man ta på allvar, vi är faktiskt väldigt trevliga "där inne" angel_not.gif )...............åtminstonde så haar vi väldigt trevligt giggle.gif )

Välkommen tillbax Biggan kompiskram.gif
Irene_L
Godnatt Biggan! Här kommer lite sovpulver så du sover bra!
[attachment=28241:CA0X4BRL.gif]

kompiskram.gif

Hoppas att vi ses i chatten imorgon fm....märker du att man lätt blir beroende giggle.gif
Chamomille
CITAT (Nostalgia @ 09-12-2008, 21:59) *

Hallå! Vad är det där för tryne??? wub.gif
Och kram Biggan. trostar.gif
Krolliljan
God Morgon Biggan smiley_small_hug.gif
Aqvakul
God Morgon smiley_small_hug.gif Biggan[attachment=28248:Biggan.gif]!
Irene_L
Godmorgon Biggan!
[attachment=28247:img_462da50dbbc5a.jpg]

kompiskram.gif
Nostalgia
God Morgon Biggan smile.gif

[attachment=28251:kram7.jpg]
Biggan_
Tack snälla ni för alla goa kramar! kompiskram.gif
Jag skall jobba i kväll också, sedan är jag ledig i helgen.
Det skall bli skönt att få vila sej ett tag igen för jag är bara så trött efter ett arbetspass. Jag är på helspänn hela tiden för att inte tankarna skall få fritt spelrum på jobbet.
Ha en trivsam fredagskväll! smiley_small_hug.gif
Betty
Ha en skön fredagskväll du med kompiskram.gif !
Alba
Sov Gott Biggan.

Jag hoppas du får en skön helg och kan sova bra.

Tack för en trevlig pratstund idag.

smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon