Full version: Ny vädertråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Betty
I natt blev vi bönhörda, det blev äntligen regn! Tack för det alla ni som har regndansat! biggrin.gif Ett rejält åskväder mellan 01.30 och 02.30 helt omöjligt att sova till det oväsendet... Fick 17 mm i regnmätaren på en timme.
Soligt och fint idag igen och luften har kännts mycket skönare att andas idag, inte så kvavt och tungt som de senaste dagarna innan regnet.
Så här får det gärna vara - ett par timmars regn mitt i natten och soligt och fint på dagarna. biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 08-07-2006, 23:12)
I natt blev vi bönhörda, det blev äntligen regn! Tack för det alla ni som har regndansat! biggrin.gif Ett rejält åskväder mellan 01.30 och 02.30 helt omöjligt att sova till det oväsendet... Fick 17 mm i regnmätaren på en timme.
Soligt och fint idag igen och luften har kännts mycket skönare att andas idag, inte så kvavt och tungt som de senaste dagarna innan regnet.
Så här får det gärna vara - ett par timmars regn mitt i natten och soligt och fint på dagarna. biggrin.gif

+13,4 just nu hos mig och bara ett par droppar regn i mätaren sad.gif
Älskar åskväder. tongue.gif

Håller tumme för minst 23 plusgrader imorron. smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag vill med ha åska mad.gif sad.gif mad.gif sad.gif
Betty
CITAT (Felix matte @ 08-07-2006, 23:17)

+16,5° här just nu. Jag gillade åskväder - förr, innan blixten kom på besök i vår telefon... ohmy.gif Har stor respekt för åskväder numera.
Lady Hamilton
Ja själva åskan är inte så farlig men blixtarna! Och har man sett eldklot/eldkvastar komma ut genom vägg uttagen då......då får man respekt för "naturens krafter" sad.gif
smile.gif Det är därför som jag önskar flaxx m.fl. ett "mildare åskväder" wub.gif än det som vi hade.
(Nu var det inte riktigt så illa sist vi hade åska men jag har varit med om det tidigare)
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 08-07-2006, 23:25)
CITAT (Felix matte @ 08-07-2006, 23:17)

+16,5° här just nu. Jag gillade åskväder - förr, innan blixten kom på besök i vår telefon... ohmy.gif Har stor respekt för åskväder numera.

Jag har varit med om att åskan slagit ner... klotet vandrat uppifrån och ner i flaggstång...fortsatt mot boningshuset (lämnade fåra efter sig) sedan upp på taket och igenom där
I vinden fanns byns Hemvärns hela ammunitionsförråd... Jämrans vilka knallar... huset brann ner till grunden sad.gif

Har också varit med om fler åsknedslag... alltid lika fascinerande.
Klotet... har man någonsin fått förklarat vad det är unsure.gif
Betty
Fakta om klotblixtar.
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 08-07-2006, 23:50)

Tack för länken! wub.gif

Ljud och lukt: Ibland ger den ifrån sig ett fräsande ljud och en stank av svavel eller ozon

Visst... precis så har jag många ggr upplevt det. smile.gif
Inte numera, men när jag bodde i byn.
Betty
Jag har också haft en kulblixtupplevelse, men jag stötte på fenomenet mitt i ett bostadsområde här i stan. Jag stod ute på vår altan och beundrade ett fantastiskt åskväder när en kulblixt kom sprakandes som ett tomtebloss på ca en meters höjd mellan ett par hyreshus. Den passerade mig på bara ett par meters avstånd. huh.gif
Gillan
Här är det just nu 19 grader och himlen är ganska grå.
Men på regnfronten intet nytt sleep.gif
Här hör man på radion om väldiga oväder i norra och södra sverige.
Än vi då ! ohmy.gif . Våran växtlighet behöver ju också lite vätska sad.gif .

Ja,ja....jag är glad så länge inte vattnet sinar i brunnen laugh.gif
Alexander-VG-zon3
jag har bara varit med om att blixten slagit ner hos grannen å nära men inte i vårt hur . hos grannen slåg dte ner i spisen eller var det mikorvågsungen .
men jag vill ha ett ritikgt oväder med åska inte mildare utan ett oväder med åska som en åskstorm . här är nu 23c solen skiner halft å himlen är delvismolnig
Magdis
Äntligen regn!! Det kom två riktiga skyfall idag och lite åskmuller. Dottern och jag jublade ikapp och turades om att skrika "Shit pommfritt vad det regnar!"

Marken är nog glad nu. smile.gif Hoppas inte allt dunstade bort med detsamma. Inatt var det närapå tropisk värme. Jag jobbade så jag var ju vaken hela natten och kastade ett öga på termometern när jag gick förbi. 19,8 som kallast var det.
Betty
Ett litet muller - på håll och sedan ca ½mm i regnmätaren vid 21.30-tiden... annars har det varit en solig och fin dag här som vanligt. biggrin.gif
stina
Det ösregnar här på landet nu (Trosa-trakten)

/Stina
Rossi
20 grader varmt halvsex imorse. Lite mulet idag.
Gillan
Lite försenade efterverkningar av regndansandet, men nu
äntligen kom det lite grann. Inte så mycket, ca 5mm kanske,
men dock smile.gif . De lovar dessutom blandad kompott i dag, med
både sol och regn. Så backen kanske kommer att må liiite
bättre i alla fall. 18,9+ har vi så det är rätt skönt.

Ha det bra, vilket väder ni än har och vart ni än bor biggrin.gif

Själva fortsätter vi med vårt nyaste projekt, ( poolbygge ) wub.gif
Reserv
18.5 och det har skvalat rätt rejält nu ett par timmar, visserligen så behöver växtligheten det.....men inte mitt humör sad.gif
Rossi
Jag hade gärna fått lite regn. Det enda vi har fått under helgen är 3 mm och inte är det regn i sikte heller. Just nu är det varmt och strålande solsken. Puh!
Alexander-VG-zon3
i natt fick vi kanske 5min regn sen inget mer *sov inte i natt så jag vet*
nu är det 25c å sen vet jag inte mer
malin72
ojoj här skulle man ha en regn mätare det har åskat och SPÖ regnat så hårt att jag trodde jag skulle förlora hela min lilla trädgård men som tur var så klarade sig nästan allt någon riddare som låg på backen...
jag är hus vakt och det regnade så mycket att det är vatten nere i garaget som jag och min son ska ta reda på ikväll och ställa dit avfuktare unsure.gif kan säga att om någon läste förra sommaren att man åkte vatten skoter i centrum här i nynäshamn så kanske ni kan tänka hur det forsade imorse ohmy.gif ohmy.gif
kan säga att nu är det strålande sol igen... så för en gångs skull en kväll som jag inte behöver vattna tongue.gif
titti49zon6
Hurra det har kommit liiite regn,hoppas att det kommer mer biggrin.gif
Här har det kommit endast 5 mm sedan början av juni så det är otroligt torrt i backen,hjälper snart inte att vattna för då blir man ruinerad
Alexander-VG-zon3
nu ska jag erkänna en sak wink.gif sleep.gif sleep.gif
men jag vill ha ett ritikgt skyfall nu
märkte att min stockros å dvärg persikan mår dåligt å mitt granatäpple som är planterat där dte är torrt .
men värmen har gjort så att min frilandshibiskus klknoppar så här tidigt så dte är ju nåt.
men nu vill ja emd att det ska regna
*Felix matte*
Natten till igår fick vi 15 mm regn på ett par tim...
idag lite regn på em och kväll....
var å kollade på mätaren, 6mm.

Säkert bra för naturen med lite regn, men jag vill ha SOL och VÄRME varje dag tongue.gif
Anki på Öland
21 grader nu - inget regn och varmt, varmt, varmt under dagen!
Anki
*Felix matte*
CITAT (Anki på Öland @ 10-07-2006, 22:27)
21 grader nu - inget regn och varmt, varmt, varmt under dagen!
Anki

+ 13,6 just nu... och småregnande sad.gif

En fördel är att alla miljoners mygg vi hade här igår... de är borta nu smile.gif
Lars-Olof Arvids
Nu regnar det ordentligt i Stenungsund! wub.gif
Effektivare än alla regndanser är förstås att ge sig ut i bara T-shirt, så långt från närmaste tak som möjligt! biggrin.gif

Olle
Rossi
Jaha, jag hann inte mer än putsa klart fönsterna förrän det kom en skur .... Fast det var ju skönt i och för sig. Tyvärr blev det bara några droppar.
Betty
Solen skiner i Luleå och det har den gjort hela dan. biggrin.gif
Magdis
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-07-2006, 14:54)
Nu regnar det ordentligt i Stenungsund! wub.gif
Effektivare än alla regndanser är förstås att ge sig ut i bara T-shirt, så långt från närmaste tak som möjligt! biggrin.gif

Olle

Att ta fram solstolarna och hänga ut tvätt på tork brukar också vara ett säkert kort! biggrin.gif
Inga från Närke
Nu har det regnat här hos mig från ca kl. 16,00 och håller på lite ännu. Men det har varit ett fint regn som inte har förstört något.
Skönt då behöver man inte ut och vattna idag.
Gillan
Här har det regnar hela eftermiddagen. Också ett bra
sådant. Så här såg det ut kl 20.

Gillan
Idag skiner solen från klarblå himmel igen smile.gif
Jag tror det kom så mycket regn att man slipper vattna
rabattena i alla fall. 18 grader varmt är det smile.gif
titti49zon6
Alla som dansar regndansen SLUTA GENAST
Nu har det regnat i nästan två dygn dessutom blåser det
Stackars alla mina plantor,visst är dom glada åt vattnet men inte blåsten
Pionerna och riddarsporrarna far mest illa sad.gif
Ja,jag vet att jag skulle ha bundit upp dom men tänkte att det hinner jag senare rolleyes.gif som vanligt
Nu vill jag ha sol igen
Alexander-VG-zon3
här blåser men inte så det är kallt . 23c å blå himel
Rossi
Sol och varmt .... Vi har bara fått 3 mm regn på de senaste veckorna. Jag vill gärna ha lite regn ....
Magdis
CITAT (Rossi @ 13-07-2006, 13:40)
Sol och varmt .... Vi har bara fått 3 mm regn på de senaste veckorna. Jag vill gärna ha lite regn ....

Ni kan få vårt regnväder...vi har fått tillräckligt nu! biggrin.gif Fast nu ser det lite ljusare ut ändå.
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-07-2006, 12:56)
CITAT (Rossi @ 13-07-2006, 13:40)

Ni kan få vårt regnväder...vi har fått tillräckligt nu! biggrin.gif Fast nu ser det lite ljusare ut ändå.

Ja, varför kan det aldrig vara lagom ....?

Hela förra veckan hade jag 29 grader varmt på rummet på jobbet. Nu har jag "bara" 26 grader så man ska väl inte klaga ... Det tar på krafterna att sitta nio timmar om dagen i sådan värme. När jag kom hem i förra veckan var jag helt orkeslös och trött.
*Felix matte*
CITAT (Felix matte @ 10-07-2006, 22:18)
Natten till igår fick vi 15 mm regn på ett par tim...
idag lite regn på em och kväll....
var å kollade på mätaren, 6mm.

Säkert bra för naturen med lite regn, men jag vill ha SOL och VÄRME varje dag tongue.gif

Sedan dess har vi fått 15 mm och inatt återigen 14 mm = 50 mm på fyra dygn
Marken är mättad nu... Jag vill ha sol och +23 och vindstilla.smile.gif
Just nu blåser det friska vindar och bara +11,1 sad.gif
Inga från Närke
Här har det inte regnat sedan i tisdags. I går kväll vid 19,30 tiden i skuggan såg det ut så här:

*Felix matte*
Avis blir jag sad.gif fastän vi haft sol och värme idag, men just nu
är temperaturen +10,5

Kanske ska man inte alltid bara se till graderna som termometern visar på skuggsidan.
Dotter & pojkvän var här idag... De sa bägge att så här varmt är det inte
någon annanstans i stan..... "När man kommer hit så känns det
som att komma utomlands":D

Balkong och altan rakt i söder och vindskydd mot väster. smile.gif
Betty
CITAT (Felix matte @ 15-07-2006, 22:06)
Kanske ska man inte alltid bara se till graderna som termometern visar på skuggsidan.

Som hos oss då... Altan i söder och väggar i både öst och väst + litet skogsparti i söder som gör atriumkänslan total. biggrin.gif Går mest klädd i bikiniöverdel och shorts utomhus här hemma, glömmer lätt att det inte är så vindstilla och hett "där utanför"... får lov att ta en titt på termometern på norrsidan för att få ett hum om hur vädret biggrin.gif egentligen är innan man vet hur mycket man bör klä sig om man ska åka iväg nånstans... rolleyes.gif
Snöflinga
Här är det +27,4 just nu, fast det blåser lite så det känns ändå inte sååå varmt ... var hos sonen idag som har en stor kastanj vars bladmassa blir som ett jätteparasoll... tror jag skall flytta dit wub.gif
Magdis
CITAT (Betty @ 16-07-2006, 02:33)
CITAT (Felix matte @ 15-07-2006, 22:06)

Som hos oss då... Altan i söder och väggar i både öst och väst + litet skogsparti i söder som gör atriumkänslan total. biggrin.gif Går mest klädd i bikiniöverdel och shorts utomhus här hemma, glömmer lätt att det inte är så vindstilla och hett "där utanför"... får lov att ta en titt på termometern på norrsidan för att få ett hum om hur vädret biggrin.gif egentligen är innan man vet hur mycket man bör klä sig om man ska åka iväg nånstans... rolleyes.gif

Samma sak på min altan, dit når solen ända från den stiger upp tills den går ner. Det är så varmt där så man tror man är utomlands. Rabatten framför den kan nog sägas ligga i zon 3 snarare än 5.
Rossi
Sol och värme fortfarande. Inte en droppe regn på flera veckor. Det hade inte gjort något om vi hade fått en skur om jag säger så ....
Anki på Öland
Samma sak här. Vi har fått 4,5 mm sedan början av juni.......
Anki
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rossi @ 17-07-2006, 07:58)
Sol och värme fortfarande. Inte en droppe regn på flera veckor. Det hade inte gjort något om vi hade fått en skur om jag säger så ....

säger samma här är nu 25c en da med bara ösregn hadde varit skönt både för trädgårdear å naturen .
så i da att björkarna har börjat att smått gulna både små å stora i naturen å inte . å gräset ska man inte tala om . och i broby är där ett pra döa träd .
cic
MEN VAD DET BLÅSER IDAG!! *skriker så mina ord inte försvinner i vinden*

Varmt som vanligt, men det har inte upplevts så idag pga blåsten.
stina
Inatt vaknade vi att att regnet ÖSTE ner! smile.gif
Reserv
13 grader, och det regnet inte lyckades slå sönder häromveckan har blåsten slitit sönder nu. sad.gif
Rossi
Varmt, varmt, varmt. Och som tur är lite blåst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon