Full version: Ny vädertråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Betty
Hörde alldeles nyss ett gammalt bekant ljud som jag inte har hört på länge, ja det är faktiskt åtskilliga veckor sen sist...
DET REGNAR!!!
Vi blev äntligen bönhörda!!! Hoppas det håller på hela natten!

Förhoppningsvis regnar det där borta i Bodenskogarna med, så att de får kontroll på bränderna. wub.gif
Alexander-VG-zon3
härligt att det regnar där det behövs här i da har varit från å till .
iblan mulit å kallt sen solsken å varmnt med ett par regnskurar nu är det 12c
Betty
CITAT (flaxss @ 16-08-2006, 23:13)
härligt att det regnar där det behövs här i da har varit  från å till .
iblan mulit å kallt  sen solsken å varmnt med ett par regnskurar nu är det 12c

Här har varit mulet och kvavt hela eftermiddan så jag hoppas verkligen att vi inte bara får ett stort våldsamt åskregn som bara rinner på ytan. Det är så torrt i marken så den kan nästan inte ta emot vattnet när man vattnar med trädgårdsslangen, det rinner bara ovanpå. Hoppas det ska strila så där lagom långsamt och helst hela natten. biggrin.gif wub.gif
Betty
Jublade visst lite för tidigt... nu har det slutat, redan... huh.gif sad.gif
Magdis
CITAT (Betty @ 17-08-2006, 01:03)
Jublade visst lite för tidigt... nu har det slutat, redan... huh.gif sad.gif

en sån plutteliten skur hade vi här igår natt. den avdunstade väl nästan genast från marken.
Betty
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-08-2006, 00:08)
CITAT (Betty @ 17-08-2006, 01:03)
Jublade visst lite för tidigt... nu har det slutat, redan...  :huh:  :(

en sån plutteliten skur hade vi här igår natt. den avdunstade väl nästan genast från marken.

Vad har du för inställning på klockan Magdis? När du citerade mig så ser det ut som om jag har skrivit det där inlägget - om en timme... blink.gif
Magdis
Min Odlaklocka går en timme för snabbt och jag vet inte hur jag ska ändra det.

Precis när jag skrev det där om den pluttelilla regnskuren så började det hällregna här. Jippie!! Fast jag tror tyvärr det har slutat redan.
*Felix matte*
+18 ..nu börjar solen skymta
ut me kaffemuggen ska jag smile.gif

Magdis gå in på din Kontrollpanel... Foruminställningar
där ser du Är det sommartid? avbocka den lilla rutan till höger
så får du rätt tid. smile.gif
Magdis
CITAT (Felix matte @ 17-08-2006, 10:19)
Magdis gå in på din Kontrollpanel... Foruminställningar
där ser du Är det sommartid? avbocka den lilla rutan till höger
så får du rätt tid. smile.gif

Testing testing...blev det rätt nu?! Hade aldrig sett den där lilla rutan eftersom man var tvungen att scrolla åt höger för att den skulle dyka upp. Dags att skaffa lite större bildskärm kanske! smile.gif

Inatt har det kommit en del regn men idag är det bara mulet.
mulle
Och jag fick 14 mm till!!!!!
Mest fascinerad är jag kanske av gräsmattan som var brun. Och då menar jag brun - helt sönderbränd. Idag är den knallgrön igen.
Och alla perenner och buskar har rätat upp sig. Underbart!
wub.gif
Mulle
Alexander-VG-zon3
här har det varit mulet med par regn .
i natt svinkallt +10c nu runt 18c
Betty
Ja inte var det mycket till regn vi fick igår natt, kollade regnmätaren i morse: 0,5 mm huh.gif
Idag är det också mulet, luften känns regntung men inte en enda droppe har de gråa molnen släppt ifrån sig. Termometern står på 15°, det känns rått och ruggigt där ute, jag håller tummarna och hoppas vi ska få mycket mer av det våta... smile.gif
Magdis
NU vet jag varför det började vräka ner regn igår kväll!!! Jag hade ju tvättat den lilla madrassen till vaggan och lagt ut på mattställningen för att torka och sen glömde jag bort den när jag hörde ösregnet komma. Jag blev bara glad över att det äntligen regnade. Det gick inte så bra för madrassen att torka! unsure.gif
Alexander-VG-zon3
ojoj nu blixtra å smäller det här å össregnar med .
får stänga av datorn
mittas
God morgon alla vakna glada odlare

Just nu kl 08.00 skiner solen från en klarblå himmel, första gången
på mina 3 veckors semester wub.gif
får hoppas att dagen fortsätter så, har nämligen plockat fram
kött, tänkte grilla framtåt eftermiddag,kväll rolleyes.gif

MVH Catarina
Alexander-VG-zon3
i da solit å fint nu ca 24c
Betty
Har varit soligt och varmt tidigare idag, dryga 20°, men hör och häpna: Nu regnar det! Ett lagom strilande sommarregn, åskan har mullrat lite svagt i fjärran men inget allvarligt. smile.gif Äntligen får vi regn!
Betty
Jaha, så var det med det! "Underbart är kort" som man brukar säga... Nu lyser solen igen. rolleyes.gif
Betty
Ingen större ordning på vädret idag... Nu regnar det igen OCH solen skiner samtidigt. rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
trode det skulle bli fint i da varit 23c i da å framm till ca12.30 var det vramnt å solen sken . men nu är himlen mörk å först regnade det lätt sen börjjasde vinden ta i å det hhaglade lite å nu är det ett skyfall .
det kommer säkert börja åska med
Betty
Vindstilla, +20°, solen skiner från en molnfri himmel.
Med andra ord - vackert sommarväder i Sveriges soligaste stad! (som vanligt...) biggrin.gif
kristerh
Mullrar och åskar, igår fick jag 57mm på ett par timmar.
*Felix matte*
Inne en kort sväng å svalkar mig...
Sol från molnfri himmel +21,6 i skuggan biggrin.gif

Leder solligan senaste veckan smile.gif
Betty
CITAT (kristerh @ 22-08-2006, 13:51)
Mullrar och åskar, igår fick jag 57mm på ett par timmar.

Ja jag såg på nyheterna på TV igår att ni hade drabbats av värsta skyfallet igår. ohmy.gif Visst vill man väl ha lite regn - men det där ni fick var ju att överdriva å det grövsta! wink.gif
mulle
Här kom det en skur igen nyss så nu kan jag strunta i gräsklippandet idag också! tongue.gif
Krister, hur klarade sig dina växter i störtregnet?
Mulle
Betty
CITAT (Felix matte @ 22-08-2006, 13:54)

Senaste veckan ja... tongue.gif Utslaget på hela sommaren så vinner vi! laugh.gif laugh.gif tongue.gif
kristerh
CITAT (mulle @ 22-08-2006, 13:56)
Mulle

Faktiskt bra, hade väntat mig massaker, bla av mina 2 m höga dahlior, men de hade klarat sig jättebra, likaså allt annat, grusgången var så hårt packad av regnet så det inte ens klapprade när jag gick på den.
mulle
CITAT (kristerh @ 22-08-2006, 14:03)
CITAT (mulle @ 22-08-2006, 13:56)
Mulle

Faktiskt bra, hade väntat mig massaker, bla av mina 2 m höga dahlior, men de hade klarat sig jättebra, likaså allt annat, grusgången var så hårt packad av regnet så det inte ens klapprade när jag gick på den.

Vilken tur! Jag tänkte på er Stockholmare då jag såg nyheterna igår.
Mulle
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 22-08-2006, 13:57)

Senaste veckan ja... tongue.gif Utslaget på hela sommaren så vinner vi! laugh.gif laugh.gif tongue.gif

Säg den glädje som varar sad.gif .... laugh.gif
nåja... vi har iaf sååå otroligt fin sommar med nästan inget regn alls smile.gif
Betty
CITAT (Felix matte @ 22-08-2006, 20:42)

Säg den glädje som varar sad.gif .... laugh.gif
nåja... vi har iaf sååå otroligt fin sommar med nästan inget regn alls smile.gif

Ja visst är det underbart, om man inte är skogsägare förståss...! huh.gif

Läste i morrontidningen att det brinner okontrollerat i Haparandaskogarna också nu, Bodenskogen brinner än - men den elden är under kontroll i alla fall.
Fattar inte hur folk kan vara så obetänksamma att de gör upp lägereldar i snustorra skogar när de rimligtvis måste vara medvetna om att det har regnat bara 2 - 3 ggr totalt på hela sommaren (och då räknade jag med det högst lokala lilla åskvädret vi hade här för några veckor sen) wacko.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 22-08-2006, 22:05)
Ja visst är det underbart, om man inte är skogsägare förståss...! huh.gif

Läste i morrontidningen att det brinner okontrollerat i Haparandaskogarna också nu, Bodenskogen brinner än - men den elden är under kontroll i alla fall.
Fattar inte hur folk kan vara så obetänksamma att de gör upp lägereldar i snustorra skogar när de rimligtvis måste vara medvetna om att det har regnat bara 2 - 3 ggr totalt på hela sommaren (och då räknade jag med det högst lokala lilla åskvädret vi hade här för några veckor sen)  :wacko:

Undrar också hur den är funtad som gör upp eld i markerna tid som nu är wacko.gif

Iag har vi haft två bränder här i stan.
Magdis
Fattar inte hur folk kan vara så obetänksamma att de gör upp lägereldar i snustorra skogar när de rimligtvis måste vara medvetna om att det har regnat bara 2 - 3 ggr totalt på hela sommaren (och då räknade jag med det högst lokala lilla åskvädret vi hade här för några veckor sen) wacko.gif

Hutlöst korkat! wacko.gif
Betty
CITAT (Felix matte @ 22-08-2006, 22:11)
Idag har vi haft två bränder här i stan.

Usch så otäckt! Brand i hus med bostäder är bland det värsta... ohmy.gif
Anki på Öland
Utslaget på hela sommaren så vinner vi! laugh.gif laugh.gif tongue.gif

............och vi var bara 3 timmat efter!!
Anki
Reserv
Efter 30 mm regn igår så försöker solen tränga igenom ett tunt soldis nu biggrin.gif Det blir ännu en skön sommardag får man hoppas på, så man kan sitta i solen och mysa när man är ut och röker på rasterna rolleyes.gif
kristerh

Det behöver inte vara en lägereld som anlägger en skogsbrand wink.gif det räcker om någon grillar och det sprakar till så gnistorna flyger iväg, eller en osläckt cigarettfimp, är det riktigt torrt behövs inte mycket för att det ska börja brinna, och det kan börja brinna långt senare.
scorpan
CITAT (kristerh @ 23-08-2006, 11:18)
Fattar inte hur folk kan vara så obetänksamma att de gör upp lägereldar i snustorra skogar när de rimligtvis måste vara medvetna om att det har regnat bara 2 - 3 ggr totalt på hela sommaren (och då räknade jag med det högst lokala lilla åskvädret vi hade här för några veckor sen)  :wacko:

Det behöver inte vara en lägereld som anlägger en skogsbrand wink.gif det räcker om någon grillar och det sprakar till så gnistorna flyger iväg, eller en osläckt cigarettfimp, är det riktigt torrt behövs inte mycket för att det ska börja brinna, och det kan börja brinna långt senare.

Här vill jag tillägga att det kan vara en skogsmaskin oxå.....som är grunden till en skogsbrand tex. När det är snustorrt så kan det tom räcka med ett trasigt glas och att solstrålarna går igenom glaset och startar en brand i gräset .....orsakerna kan vara många.....
Betty
CITAT (scorpan @ 23-08-2006, 11:27)
CITAT (kristerh @ 23-08-2006, 11:18)
Fattar inte hur folk kan vara så obetänksamma att de gör upp lägereldar i snustorra skogar när de rimligtvis måste vara medvetna om att det har regnat bara 2 - 3 ggr totalt på hela sommaren (och då räknade jag med det högst lokala lilla åskvädret vi hade här för några veckor sen)  wacko.gif

Här vill jag tillägga att det kan vara en skogsmaskin oxå.....som är grunden till en skogsbrand tex. När det är snustorrt så kan det tom räcka med ett trasigt glas och att solstrålarna går igenom glaset och startar en brand i gräset .....orsakerna kan vara många.....

Jag kanske inte var så tydlig i mitt ordval... men i mitt inlägg syftade jag på branden i Haparandaskogen, den är f.ö. under kontroll nu enligt dagens tidning.
Det framgick i artikeln att den branden mest troligt uppstod av att någon gjort upp en lägereld invid en skogsväg, det var t.o.m. bild på härden.

Vi har fortfarande eldningsförbud i hela länet, har så haft hela sommaren + att flera skogsmaskiner har tagits ur bruk för att inte riskera gnistbildning ute i de torra skogarna
scorpan
CITAT (Betty @ 23-08-2006, 11:54)
Jag kanske inte var så tydlig i mitt ordval... men i mitt inlägg syftade jag på branden i Haparandaskogen, den är f.ö. under kontroll nu enligt dagens tidning.
Det framgick i artikeln att den branden mest troligt uppstod av att någon gjort upp en lägereld invid en skogsväg, det var t.o.m. bild på härden.

Vi har och har fortfarande eldningsförbud i hela länet + att flera skogsmaskiner har tagits ur bruk för att inte riskera gnistbildning ute i de torra skogarna

jo i den du menade var det kanske så ,men jag sa bara att det kunde finnas flera olika möjligheter,och nämnde några ohmy.gif
Betty
CITAT (scorpan @ 23-08-2006, 11:59)
jo i den du menade var det kanske så ,men jag sa bara att det kunde finnas flera olika möjligheter,och nämnde några ohmy.gif

OK smile.gif
kristerh

jag med laugh.gif
kristerh
Nu är jag trött på regnet wink.gif i måndags kom det 57 mm, i tisdags endast 3
och i morse innan jag gick till jobbet hade det kommit 20mm, och det vräker ner fortfarande, vill inte ha mer, skicka det till norrlänningarna de behöver...
Lars-Olof Arvids
Här på västkusten är det inte precis någon brandrisk. Igår när jag var ute och plockade björnbär kom det ett rejält åskregn, så jag fick ta skydd under några träd. Här har regnat varje dag och är riktigt vått i markerna. Kan inte alla vi här i söder hjälpas åt att blåsa iväg regnmolnen norrut? Puffffffffffffffffffffffffffffffff!!! Fast just nu tittar solen faktiskt fram här också.

Olle
Betty
CITAT (kristerh @ 23-08-2006, 12:13)

jag med laugh.gif

OK,OK - jag missuppfattade väl er bägge två då!! laugh.gif tongue.gif

Ja tack skicka hit lite regn, det skulle inte komma till skada! biggrin.gif

Idag är det som vanligt soligt och klarblå himmel här, temp kring 20°. smile.gif
Alexander-VG-zon3
härär rätt så fint i mellan åt med ca22c och solen titar fram iblan . men jag har
e n känsla av att dte inte kommer vara så länge till .

vad va det jag sa han inte mer än ut å regnet kom
mulle
Ösregn
Mulle
Alexander-VG-zon3
här kom det några droppar sen har det nu mest varit inte soligt men lite varmnt men inte alls så det steker för dte är molnigt typ
Anki på Öland
Solsken och vackert här på ön, men jag har hängt ut tvätt så man vet ju aldrig..... rolleyes.gif
Anki
Elisabeth-Västkustkolonisten
I Göteborg ösregnar det just nu. Hård regn är det som kommer ner.

Det e la tur att man är inne just nu

Elisabeth
Lars-Olof Arvids
Ösregn i Göteborg? Idag? Vädret kan tydligen växla lokalt, för i Stenungund har det för en gångs skull varit soligt och fint hela dagen!

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon