Full version: Ny vädertråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
stina
Och jag vill ha fortsatt sol! rolleyes.gif Verkar som om vi ska få det här i Stockholmsområdet. Tids nog kommer hösten med vågrät regn, höststormar och hutter....

/Stina
Betty
CITAT (stina @ 07-08-2006, 19:58)
Och jag vill ha fortsatt sol! rolleyes.gif Verkar som om vi ska få det här i Stockholmsområdet. Tids nog kommer hösten med vågrät regn, höststormar och hutter....

/Stina

Jag vill också ha sol, regna kan det få göra på nätterna men bara så där lagom mycket. rolleyes.gif biggrin.gif
*Felix matte*
26 plusgrader och kvavt, kvavt har vi haft idag biggrin.gif
Ikväll kom åska och regn 5mm.. nu hörs inte längre något mullrande
men temperaturen gick snabbt ner från + 21 till bara 12,5
Alexander-VG-zon3
har har varit 29c å solen har stekt på men har cfaktist varit lite molnig i mellan men inte alls så mycket .
nuär det ca runt 20+
Gossen Ruda
Det mullrar över Götet och molnen växer till men däremellan är det blå himmel. Ca 28 grader och klibbigt. Jag har varit ute och jagat steklar men det blev inte så många. Istället höll jag på att föräta mig på björnbär och blåhallon.
mulle
Fortfarande samma gass och infernaliska hetta och inte har man lust att svalka sig i havet längre...
Här är det snart bara algerna som blommar.
Ytterst få växter är fortfarande fräscha och jag känner det som om vattenslangen har blivit en lika viktig accessoar som handväskan.
sad.gif
Mulle
Gurkan
Förmiddagens åska och störtregn hölll på att förvandla min del av landet till ett nytt Atlantis !!! ohmy.gif Det fyller förhoppningsvis på min bevattningsbrunn rejält.
Farbror Blå
OJ, regn och åska? här är det sol som gäller
LadyG
CITAT (Farbror Blå @ 09-08-2006, 15:25)
OJ, regn och åska? här är det sol som gäller

Japp, här (i Stockholm) också och det är jag glad för. Vackert väder kan man inte få nog av smile.gif
Gossen Ruda
Möjligen kommer en del torkskadade Ålänningar och andra att bli förtvivlade men förra veckan kom det ca 60 mm över Landvetter och igår kom det 50 till. Lite väl häftigt för det hade blivit erosionsskador på stigen till sommarstugan. biggrin.gif
Piccante
Läste precis på nätet att det kraftiga regnandet idag har orsakat översvämning i källare i ett grannsamhälle. Åskan har mullrat på ett tag nu, men det verkar gå över. Annars har media (som vanligt) överdrivit förväntningarna på åskan som drog in idag. Tv-sändaren utanför Borås brukar störas ut när det åskar något rent för j-ligt men det har inte hänt än. Så det blir nog inte så farligt.
mulle
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2006, 15:49)
Möjligen kommer en del torkskadade Ålänningar och andra att bli förtvivlade

Förtvivlad, nej...

Men AVUNDSJUKAN härskar i djupet av mitt hjärta!

Mulle
Ophelia
Det grånar på....åsså sen spricker det upp. Ingen rim och reson alls rolleyes.gif
Gossen Ruda
Nu åskar det och regnar över mig och förmodligen också över EM-tävlingarna.
Inga från Närke
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2006, 13:11)
Nu åskar det och regnar över mig och förmodligen också över EM-tävlingarna.

Ser på TV att det är ett riktigt oväder i Göteborg. Här i Närke hos mig är det soligt men lite vind. Men på himlen finns det lite mörkare moln så det kanske blir något fram mot kvällen. Just nu är det +25,3 gr på mätaren som solen just har lämnat.
stina
Här i Stockholm har vi ett väldigt behagligt väder idag. Inte så tryckande varmt och växlande molnighet. "Ingen-temp" som jag brukar kalla det, alltså varken kallt eller varmt känns det.

/Stina
Lars-Olof Arvids
Nu störtregnar det i Stenungsund! Mycket välkommet för min del. biggrin.gif

Olle
LadyG
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-08-2006, 15:04)
Nu störtregnar det i Stenungsund! Mycket välkommet för min del. biggrin.gif

Olle

Avundsjuk, det är vad jag är.

Jag skulle gärna se ett och annat skyfall här. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
kallt å blåsigt i da
Magdis
Här har det visst inte regnat en droppe under de två veckor vi varit bortresta. Tur att grannen har vattnat i grönsakshinkarna och i pallkragarna! Man känner sig som Gulliver i jättarnas land när man stiger ut på altanen, till höger ett vajande majsfält och rakt framför en skog av paprikor o tomater. Gräsmattan har inte vuxit ett dugg förstås eftersom det varit så torrt, så den behöver vi inte klippa nu heller! biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
åskan väckte mig nu
så här åskar å regnar det nu sääkert 19-22c
mulle
I morse drog ett åsk- och regnväder över Åland, det har regnat så attans.
Men närmaste droppen föll 5 km från mig...
sad.gif sad.gif sad.gif
Mulle
Alexander-VG-zon3
regn å kallt bara 16ute plus det blåser lite
Anki på Öland
Idag har vi fått 18 mm (hittills) - mera än vi fått tillsammans under hela sommaren!!
Anki
Betty
CITAT (Anki på Öland @ 12-08-2006, 19:17)
Idag har vi fått 18 mm (hittills) - mera än vi fått tillsammans under hela sommaren!!
Anki

Avundsjuk, jag är så avundsjuk... *nynnar* rolleyes.gif
Kommer just in efter att ha vattnat mina stackars torra träd och buskar med ytterligare några hundra liter vstten och läser ditt inlägg. laugh.gif
kerstin z5-6
+25 och mer idag -tack och lov ska det bli lika fint i morron smile.gif
*Felix matte*
Fortsatt sol och värme +25 idag också. biggrin.gif
Grillar, äter gott och bara myser wub.gif

Åskan mullrade tidigare ikväll men inte en droppe regn. smile.gif
pejori
här regnar och åskar det mer än vad som är nödvändigt sad.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 12-08-2006, 22:03)
här regnar och åskar det mer än vad som är nödvändigt sad.gif

Oj då! Jag ville se blixtar men hörde bara muller sad.gif
Sen kom grannen ovanför och skröt med hur stooor blixt hon minsann sett...
just när jag var på toa ohmy.gif sad.gif mad.gif

men kanske lurades hon bara tongue.gif
Hannele
Ca 13 m/s i byar, när jag filmade dagens segeltävling. Mycket för små båtar och svårt att hålla filmkameran still. Ganska dramatiskt, utan att det hände något otrevligt, mycket uppskattat av seglare och andra att direkt kunna efter tävlingen se allt som hänt under dagen och närbilder på alla som kapsejsat. smile.gif
Lite regn på eftermiddag, en fin dag, lika varm i luften som i vatten.
Dzad
över 20 grader som vanligt i västra Finland... Har inte regnat på nån månad... el. kommer egentligen inte ihåg... säkert en och en halv månad sen riktig regnskur.

Förra veckan lovade de regn på måndag, men nu visar de sol/mulet...
Berith
Äntligen regnar det. Tömde mätaren kl 6 och det hade kommit 10 mm sen igår kväll. Nästan mer än det kommit på hela sommaren. Kanske att gräsmattan hinner hämta sej lite innan det blir vinter. Den har tagit storstryk, den är brun och torr och på en del ställen är det till och med bara jorden. Sorgligt... sad.gif Och rabatterna är inte vad man önskade heller, ibland är det bara bruna "spret" kvar. Får väl se till våren vad som har överlevt.

Men nu regnar det! biggrin.gif
Gillan
CITAT (Berith @ 14-08-2006, 07:20)
Äntligen regnar det.

!!! Hm, nja, joo, nog hörde jag att det regnade inatt.
Glad i hågen gick jag ut i morse för att kolla! Hela 2mm hade det kommit wacko.gif

Den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket, sägs det ju.
Och nog stämmer det alltid wink.gif ,. Så här mycket sol och värme har jag
drömt om i många år nu. Men jag har defenitivt inte drömt om att allt
ska torka ihop och dö blink.gif

Här befinner vi oss i den delikata situationen att vi får välja mellan
att duscha eller vattna blink.gif . Vad tror ni det blir laugh.gif , vattna såklart.
Vi överlever ju, det gör inte växterna. Gräset får dock inget. Och det
har jag inte klippt sen skiftet juni/juli. Det finns ju inget att klippa wacko.gif

Ja,ja, det är alltid nåt som gör att man inte är nöjd wink.gif laugh.gif laugh.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-08-2006, 19:15)
Här har det visst inte regnat en droppe under de två veckor vi varit bortresta. Tur att grannen har vattnat i grönsakshinkarna och i pallkragarna! Man känner sig som Gulliver i jättarnas land när man stiger ut på altanen, till höger ett vajande majsfält och rakt framför en skog av paprikor o tomater. Gräsmattan har inte vuxit ett dugg förstås eftersom det varit så torrt, så den behöver vi inte klippa nu heller! biggrin.gif

Magdis, vad har du för väder idag? Jag såg på väderkartan igår att ditt hörn skulle få sol medan nästan hela övriga Sverige skulle få regn. Det skulle ju vara typiskt om regnbehovet hos dig fortfarande är lika stort! Här i bohuslän stämmer i alla fall prognoserna - det har regnat hela natten. För tillfället är det uppehåll men så mörka moln som här är kommer det säkert en skur snart igen.

Olle
Gossen Ruda
Ja, nu börjar jag bli trött på detta eviga pissande. Det har regnat varje dag sen i onsdags. Just nu ösregnar det. Aldrig är man nöjd. laugh.gif

Undrar hur det har gått för Mulle? Någon regndroppe MÅSTE det väl ha kommit över Åland.
AnitaO
Regnar är bara förnamnet laugh.gif
Öser ner, åskan mullrar.
Äntligen måste jag nog säga.
Här har varit torrt som fnöske och alla små regnmoln har tagit omvägar förbi oss dom senaste 6 veckorna.
"Huset som Gud glömde" var det någon som skrev i en annan tråd laugh.gif
Betty
Ännu en solig sommardag, den 23:e på raken enligt morrontidningen. Den dagen - den 22 juli hade vi ett åskväder under eftermiddan. Jag fick 12 mm regn i regnmätaren. Före det hade det inte kommit nåt regn på en månad. Idag är det +23°. smile.gif

Tyvärr är det nu så torrt i Norrbotten så skogsbränderna avlöser varann, ett par byar några mil härifrån, i Bodens kommun, evakuerades i förrgår för att elden hade kommit hotfullt nära bebyggelsen, som tur var så vände vinden innan några hus kom till skada.

Min gräsmatta är nu knastertorr, brun och ful, vattenräkningen kommer att bli skyhög - Men i vinter när det är en meter djup snö och 15° kallt så ska jag minnas tillbaka till denna kanonsommar - med glädje. biggrin.gif
Gossen Ruda
Var inne på SMHI och kollade radarbilderna. Det regnar lite här och var i sydsverige men norrut ser det värre ut. Dock har ett regnområde från Baltikum just nått Åland och rör sig mot nordnordväst. Ser ut att vara mycket regn också, hoppas inte Mulle regnar bort. Med lite tur kan det nog nå Norrlandskusten också.
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 14-08-2006, 14:23)
Med lite tur kan det nog nå Norrlandskusten också.

Håller tummarna så de vitnar - medan solen den bara gassar på... biggrin.gif
Gossen Ruda
Vet inte om det kommer så långt norrut men siktet verkar vara inställt på Härnösand och ankomst beräknas till kl 7 ikväll. Sen tycks det mest sprida sig mot väster och söder men även lite mot norr.
Betty
Det är nästan 50 mil till Härnösand härifrån, vi blir nog utan den här gången med... huh.gif
*Felix matte*
Sol idag också biggrin.gif Igår åska och skur som gav 2mm.
mulle
CITAT (Gossen Ruda @ 14-08-2006, 14:23)
Dock har ett regnområde från Baltikum just nått Åland och rör sig mot nordnordväst. Ser ut att vara mycket regn också, hoppas inte Mulle regnar bort.

I en och en halv månad har jag längtat efter regn. Inte bara längtat - trånat, bönat, bett, regndansat...
Men:
Det fanns EN ENDA kväll inbokad på hela sommaren då regn SKULLE BLI EN KATASTROF.
Det var igår då det projekt som jag har jobbat med i tre år avslutades med ett besök av Finlands president inklusive ett utomhustal och ett fyrverkeri.

Och vad tror ni då att det gjorde på Åland igår???????
Och vem tror ni att slet sitt hår??????

Nå, det gick bra i alla fall - en säkerhetsvakt höll ett paraply över presidenten hela den tid hon stod i talarstolen och fyrvekeripjäserna klarade molngränsen....
Och då jag på morgonnatten äntligen tassade in i min trädgård var det såååå fräscht och doftande och syrerikt och ljuvligt att jag blev alldeles yr av glädje!
wub.gif
Idag har det regnat massor. Och åskat.
I morgon ska jag ta morgonkaffet med ut till regnmätaren!
Mulle
Alexander-VG-zon3
åskar här vaknade ca07.30 av att det smällde till sen nån minut efter dte började det regna som bara den slåghårt på föntret sen har det åskat hela morronen å gör dte än men regnet varade en kort tid . 15c å 12c i natt
Gossen Ruda
Ja du Mulle, aldrig får man vara helt nöjd. laugh.gif Fast det måste kännas bra med allt regn och så hoppas vi att det även skall drabba norrbottenskusten också.
Gillan
Nu regnar det här också och det kommer massor.

Jag är hellycklig och lovar och svär att jag ska försöka
att låta bli och klaga om det håller i sig ett tag wub.gif laugh.gif laugh.gif

Kan inte minnas att jag någonsin längtat så efter regn förut wub.gif
Men det är klart, minnet kan ibland vara väldigt kort sleep.gif
Berith
Det blev totalt 23 mm häromdan. Jippi!! biggrin.gif Och inatt kom det nya fräscha 5 mm, det klafsar så gott när man går i "gräset".
mulle
Mitt saldo blev 34 mm!!!!
wub.gif wub.gif wub.gif
Mulle
Betty
Här uppe har det fortfarande inte kommit en enda droppe... Mulet och blåsigt idag. Skogarna brinner vidare utan kontroll. sad.gif
mulle
Nu brakar åskan loss igen och det är bara att stänga av datorn och all annan elektronik...
För ett par år sedan smalt min fax, före det en radio och jag tror inte att någon i byn har en parabol som inte har drabbats.
Jag bor på en "cursed" plats. tongue.gif

Och jag som har så mycket att ta igen på forumet.... sad.gif

Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon