|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62
Aqvakul
05-06-2008, 07:06
Lund: Ingen större dramatik. Solen strålar och temperaturen är just nu knappt 16 grader och stigande.
Klar himmel och 24° just nu. [attachment=19238:Solande.gif]
Aqvakul
05-06-2008, 09:13
Här har vi "bara" 21 grader!
Här i Umeå har vi 28,6 grader i skuggan
Idag när jag kom hem hem var temperaturen uppe i 31 grader.Inte undra på att man flämtat på jobbet...
Himla bra sida, om hur varmt/kallt det är Temperatur
Krolliljan
05-06-2008, 19:19
CITAT (Bettis @ 05-06-2008, 19:45)  Himla bra sida, om hur varmt/kallt det är Temperatur finns nu i mina favoriter
Förlåt Vädergudarna att jag klagade på värmen. I dag har vi 14° mulet och det blåser som bara den. [attachment=19275:Fryser.gif]
Bettis------Tack för länken. Ligger nu i mina favoriter.
Biggan_
06-06-2008, 10:44
 Bettis! Ligger nu som genväg på skrivbordet! Bra att man kan se min- och maxtemperatur!
Bra mycket svalare idag, växlande molnighet, lite blåsigt och bara 15 grader ännu så länge... stor skillnad jämfört med gårdagens +28... Tröstar mig med att trädgården mår bättre av lite svalare väder, det blommar inte ut så fort då.
Ungefär samma väder idag som igår, kring 15 grader, växl. molnighet och svag vind.
+ 30 under dagen, men framemot eftermiddagen började det molna till sig, och temperaturen ligger nu runt 20. Men inget regn. Västlig vind, ganska måttlig.
Svalt idag och växlande kall vind... bara 15 grader som varmast idag. Nu duggregnar det sen en timme tillbaka och termometern visar på futtiga 9,8 grader.
Aqvakul
08-06-2008, 20:57
Lund: Nu har det svalnat av till 21 grader......
Krolliljan
08-06-2008, 21:01
25,5 som varmast idag men härlig frisk vind. Nu 19 grader.
Oj vad det blåser nu. Fönstren knakar, och saker far omkring på gården, inklusive rätt mycket matjord från landet.
Sol och 13 grader på skuggsidan.
Vi fick inte mer än 3 mm regn igår kväll... Mulet idag med men man kan ana solen bakom de rätt tunna slöjorna. Tempen är inte mycket att skryta med idag, bara +8 grader just nu
"Bara" 19 grader idag och det fläktar ordentligt.
Och jag som klagade på att det bara var 8 grader i morse... nu är termometern uppe i 10 grader hos mig här i Luleå. Solen lyser fortfarande med sin frånvaro. Kan inte varit roligt att vara Kirunabo idag... Klippt från Norrbottens Kuriren:  Foto: Åsa Poromaa Vintern vägrar släppa greppetKIRUNA. Måndag morgon den 9 juni och Kirunaborna trodde knappt sina ögon när de drog upp persiennerna. Hela stan var täckt av ett flera centimeter tjockt snötäckte och termometern visade ett par minusgrader. Det ni!
Här regnar det för fullt. Började i går morse med lite regn men ökade under dagen. Nu har det regnat hela natten och verkar ska fortsätta även idag. Regnet behövs verkligen. Jag är i alla fall tacksam att det inte komemr ner i snö.
Kallt och blåsigt i Luleå idag, temperatur 8,6 grader och det är uppehållsväder - än så länge... Regnmolnen hopar sig men kanske att sjöbrisen orkar hålla regnmolnen borta från det yttersta kustbandet som vanligt...
CITAT (Betty @ 09-06-2008, 15:08)  Och jag som klagade på att det bara var 8 grader i morse... nu är termometern uppe i 10 grader hos mig här i Luleå. Solen lyser fortfarande med sin frånvaro. Kan inte varit roligt att vara Kirunabo idag... Klippt från Norrbottens Kuriren:  Foto: Åsa Poromaa Vintern vägrar släppa greppetKIRUNA. Måndag morgon den 9 juni och Kirunaborna trodde knappt sina ögon när de drog upp persiennerna. Hela stan var täckt av ett flera centimeter tjockt snötäckte och termometern visade ett par minusgrader. Det ni!  Oh shit!! Sånt där vill inte jag ha.  Här blåser det idag, och det kom några regnstänk i natt som redan var borttorkade i morse och regnmätaren var kruttorr. Första regnet sen urminnes tider, känns det som. 22° nu, mot runt 32° dom senaste dagarna...
Alla som klagat på värmen kanske skulle flytta till Kiruna. Det är ganska typiskt svenskt att det bara hinner vara ett par få soliga och varma dagar så börjar det klagas.
Aqvakul
10-06-2008, 11:14
CITAT (Magdis @ 10-06-2008, 11:53)  Alla som klagat på värmen kanske skulle flytta till Kiruna. Det är ganska typiskt svenskt att det bara hinner vara ett par få soliga och varma dagar så börjar det klagas. Instämmer livligt! Det är alldelels för mkt gnäll.....
Det är väl skillnad på klagan och gnäll.
Sorry, men jag tror inte att ni förstår vad vi andra pratar om. Ni skulle se min trädgård, den är alldeles brun och nertorkad. Torkskador som kanske aldrig går att reparera. Ok, gräsmattan kommer väl förhoppningsvis igen, men annat kanske inte klarar det här. Buskar och träd tex, som kanske inte visar några tecken på dööööd förrän om några år eller så.... Sorgligt.
Aqvakul
10-06-2008, 12:00
Min trädgård har också fått rejäla och irreparabla torkskador, men sånt är tyvärr livet......
CITAT (Magdis @ 10-06-2008, 11:53)  Alla som klagat på värmen kanske skulle flytta till Kiruna. Det är ganska typiskt svenskt att det bara hinner vara ett par få soliga och varma dagar så börjar det klagas. Du höll ju med Magdis om det här, och jag svarade på det. Om du också råkat ut för den här torkan som varat nån månad nu - inte ett par dar som Magdis sa och du höll med om - så förstår du kanske lite bättre vår andras oro.
Om jag tycker det är för varmt.....gnäller jag då ?
I Göteborg är det just nu +17,6 och storm, nää det stormar inte men det blåser så in i h**** och nu ska jag gnälla för att det blåser för mycket.
Snart kommer regnet och då ska jag gnälla över det, sedan blir det nog varmt igen och då ska jag gnälla över det snart är vintern här och då tänker jag gnälla över att det är för kallt osv osv bara så att ni vet, ska försöka hitta något mer sedan att gnälla över.
Aqvakul
10-06-2008, 13:22
Varför gnälla - du kan ändå inte göra ett dyft åt vädret..... Jag hade en granne när jag bodde på landet, som faktiskt var lantbrukare, och som tyckte att vi i Sverige är väldigt lyckligt lottade när det gäller vädret i relation till växtligheten. Vi har sällan riktigt rejäla "katastrofer" och i slutändan så brukar det jämna ut sig på årsbasis. Klok man....
Lund just nu: 20 grader, kvavt, viss vind, svarta moln som släppt ifrån sig några försumbara droppar....
+ 18, mulet och blåser utav bara den. Kom 10 droppar för en stund sen
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2008, 14:22)  Varför gnälla --- Undras om det inte finns en tråd som är skapad för enbart gnäll...? Klok man som du sa, finns ju inget vi kan göra åt det. I alla fall inte på kort sikt.
CITAT (Berith @ 10-06-2008, 14:58)  Undras om det inte finns en tråd som är skapad för enbart gnäll...?  Ja, jag vet att det finns en tråd för gnäll  , men jag tycker att så fort man tycker att det t.ex är för varmt, så blir man direkt påhoppad att man gnäller, jag brukar sällan klaga/gnälla men man måste väl för 17 få tycka att det t.ex är för varmt/kallt/blåsigt/regnigt, så om nu några tycker att det är gnäll  så ska jag fortsätta med det  tycker inte själv att det är gnäll, själv har jag hemskt ont av värmen som har varit pga olika anledningar, därför tyckte jag att det var för varmt  och idag är det för blåsigt
CITAT (Berith @ 10-06-2008, 12:37)  Det är väl skillnad på klagan och gnäll.
Sorry, men jag tror inte att ni förstår vad vi andra pratar om. Ni skulle se min trädgård, den är alldeles brun och nertorkad. Torkskador som kanske aldrig går att reparera. Ok, gräsmattan kommer väl förhoppningsvis igen, men annat kanske inte klarar det här. Buskar och träd tex, som kanske inte visar några tecken på dööööd förrän om några år eller så.... Sorgligt. Jag har full förståelse för all er klagan där söderöver, jag minns alltför väl sommaren -06... Här i Luleå regnade det inte ett enda "normalt" regn på juni, juli och augusti det året. Vi fick hålla till godo med ett kort åskregn/månad - och gissa om jag klagade! Ett ungt äppelträd kom igång fint på våren förra året men vissnade senare och dog för mig under sommaren, jag är övertygad om att torkan sommaren innan var boven. Min Maackia höll också på att stryka med, den uppträdde på samma sätt som den unga apeln, kom fint på våren men vissnade sedan ner. Men det är tack och lov ett seglivat träd, den har skjutit rotskott och nu får de grenarna bli grunden för min "nygamla" flerstammiga Maackia. Jag får försöka få tag på en ny enstammig Maackia så småningom... Även ett par rosbuskar dog för mig trots att de ska klara den här zonen, de kan iofs ha dött av nåt annat men jag skyller på torkan året innan i alla fall. Hur mina övriga träd och buskar klarade den stora torkan får tiden utvisa. Ovanligt många unga träd planterade på allmänna platser vissnade och dog förra sommaren enligt trädgårdsansvariga på kommunen, deras bedömning var att träddöden berodde på torkan sommaren innan och att det finns risk att ytterligare ungträd kommeer att stryka med den här sommaren.
Såklart ni får klaga om ni vill, själv tänker jag klaga på att det bara är 9+ och blåser kallt och snålt som f*n här.  Det jag menade är att det är ganska typiskt att folk börjar klaga på värmen efter bara några dagars sol. Här hade vi bara haft ett par dagars värme när man hörde folk klaga nämligen. Det var ingen särskild på det här forumet jag syftade på alltså. Vi har ju så otroligt få dagar med sol och värme i det här landet och alla längtar sig ju blåa till våren och sommaren men den hinner knappt börja förrän folk vill ha snö och kallt igen, det är det jag tycker är typiskt svenskt.
CITAT (Bettis @ 10-06-2008, 15:08)  Ja, jag vet att det finns en tråd för gnäll  , men jag tycker att så fort man tycker att det t.ex är för varmt, så blir man direkt påhoppad att man gnäller, jag brukar sällan klaga/gnälla men man måste väl för 17 få tycka att det t.ex är för varmt/kallt/blåsigt/regnigt, så om nu några tycker att det är gnäll  så ska jag fortsätta med det  tycker inte själv att det är gnäll, själv har jag hemskt ont av värmen som har varit pga olika anledningar, därför tyckte jag att det var för varmt  och idag är det för blåsigt  Heja Bettis-  ......vi får nog bilda egen klubb. Odlas gnällspikar.....eller vad ska vi heta ?
CITAT (Betty @ 10-06-2008, 15:16)  Jag har full förståelse för all er klagan där söderöver, jag minns alltför väl sommaren -06... Här i Luleå regnade det inte ett enda "normalt" regn på juni, juli och augusti det året. Vi fick hålla till godo med ett kort åskregn/månad - och gissa om jag klagade! Ett ungt äppelträd kom igång fint på våren förra året men vissnade senare och dog för mig under sommaren, jag är övertygad om att torkan sommaren innan var boven. Min Maackia höll också på att stryka med, den uppträdde på samma sätt som den unga apeln, kom fint på våren men vissnade sedan ner. Men det är tack och lov ett seglivat träd, den har skjutit rotskott och nu får de grenarna bli grunden för min "nygamla" flerstammiga Maackia. Jag får försöka få tag på en ny enstammig Maackia så småningom... Även ett par rosbuskar dog för mig trots att de ska klara den här zonen, de kan iofs ha dött av nåt annat men jag skyller på torkan året innan i alla fall. Hur mina övriga träd och buskar klarade den stora torkan får tiden utvisa.
Ovanligt många unga träd planterade på allmänna platser vissnade och dog förra sommaren enligt trädgårdsansvariga på kommunen, deras bedömning var att träddöden berodde på torkan sommaren innan och att det finns risk att ytterligare ungträd kommeer att stryka med den här sommaren. Precis sånt jag tänker på, att det inte syns förrän senare. Och för att hoppa tillbaka till vädret  så är det soligt och 24° nu men blåser jättemycket från ena hållet till det andra.
skogstroll
10-06-2008, 15:43
ja ruskigt va det blåser - prylarna flyger åt höger och vänster. Katten vågar inte gå ut ens... hon smög försiktigt ut genom dörren pressad mot golvet och öronen bak, men så kom en rejäl vindpust så då pep hon och sprang in igen
[attachment=19521:våghöjd.JPG] Våghöjden Vid Väderörana på västkusten. Inte illa. Tur man är långt därifrån och iland.
Det är aldrig lagom.... Från enveten och solpinad torka till åska, störtregn(25mm på tio minuter), hagel och halv storm. Nu är det sol och lugnt, men stora svarta moln runt omkring...
PS jag går gärna med i gnällspiksklubben (fast jag är egentligen en ganska glad och positiv tant)
Aqvakul
10-06-2008, 17:01
CITAT (NIKEN @ 10-06-2008, 17:42)  PS jag går gärna med i gnällspiksklubben (fast jag är egentligen en ganska glad och positiv tant) PS jag avstår från att bli "gnällspik" (fast jag ibland kan vara en ganska sur gubbe)
[quote name='Aqvakul' post='855359' date='10-06-2008, 18:01']PS jag avstår från att bli "gällspik" Du vet vad det innebär att gälla någon ( av manligt kön) ? PS Citatet blev lite konstigt...
Aqvakul
10-06-2008, 17:49
CITAT (NIKEN @ 10-06-2008, 18:04)  CITAT (Aqvakul @ 10-06-2008, 18:01)  PS jag avstår från att bli "gällspik" Du vet vad det innebär att gälla någon ( av manligt kön) ? PS Citatet blev lite konstigt... Hmmm..Ibland blir det roligare än man tänkt sig  - är lite för snabb på tangentgbordet ibland.....
Här har det regnat hela dagen, +8grader, huvaligen va det känns kallt.
Alphaville
11-06-2008, 04:54
Det regnade en stund tidigt i morse. Första regnet på mer än en månad. Friskare luft och bra för de bruna gräsmattorna. Mindre trevligt för de som ska sluta skolan idag, att det kan komma mer regn under dagen
Det kom några ynkliga droppar igår men det blev knappt blött.
Efter 2 dagars regn försöker nu solen komma fram mellan molnen. Men det blåser rejält idag.
Lisbeth zon2
11-06-2008, 10:04
CITAT (Berith @ 10-06-2008, 14:58)  Undras om det inte finns en tråd som är skapad för enbart gnäll...?  Aldrig nöjda här, för kallt, för varmt, för mycket vatten, för lite regn...
DragonLady
11-06-2008, 10:29
Här på ön har det inte kommit en endaste droppe regn än... o nu har det blåst i 2 dagar o då blir det ju ännu torrare, brandrisken är stor. Just nu mojnar vinden och ligger på 15 m/s, var uppe i 23 m/s, sol med stackmoln och 16 grader.
skogstroll
11-06-2008, 11:51
härligt att det äntligen öser ner regn
Krolliljan
11-06-2008, 12:15
Det blåser rejält, växlande molnighet[attachment=19551:ecureuil_espiegle.gif]. Inget regn  , för inte kan man räkna de ynka dropparna som kom igår kväll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|