|
Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Alexander-VG-zon3
12-01-2008, 14:28
CITAT (freddie @ 12-01-2008, 14:22)  Dum fråga 1: vilka insekter gör jobbet? Dum fråga 2: gör spindlar jobbet? spindlar gör inte jobbet , men som exempel humlor och bin och fjärilar gör jobbet
freddie
12-01-2008, 14:46
CITAT (flaxss @ 12-01-2008, 14:28)  spindlar gör inte jobbet , men som exempel humlor och bin och fjärilar gör jobbet Då kan jag meddela att kalamondiner inte behöver penslas.
Alexander-VG-zon3
12-01-2008, 15:50
CITAT (freddie @ 12-01-2008, 14:46)  Då kan jag meddela att kalamondiner inte behöver penslas.  har du gott om det ?
Jag har faktiskt aldrig penslat Calamondinerna jag heller...och har aldrig sett några flygande varelser i närheten av den som jag brukar göra runt dom andra blommorna. Det behöver förstås inte betyda att dom inte har haft besök av någon som gillar doften..,
freddie
12-01-2008, 20:45
CITAT (flaxss @ 12-01-2008, 15:50)  har du gott om det ? Frukt? Svar ja! Spindlar? Svar ja! Däremot väldigt lite flygfä, eftersom jag bor inne i stan!
Alexander-VG-zon3
12-01-2008, 20:54
CITAT (freddie @ 12-01-2008, 20:45)  Frukt? Svar ja! Spindlar? Svar ja! Däremot väldigt lite flygfä, eftersom jag bor inne i stan! alltså menar har du gott om flygande saker , för spindlar gör ju inte jobbet .
freddie
12-01-2008, 21:41
dåligt med flygfä, som sagt!
Alexander-VG-zon3
12-01-2008, 21:53
CITAT (freddie @ 12-01-2008, 21:41)  dåligt med flygfä, som sagt! då får du pensla
Freddie, jag bor också mitt i stan, och det finns mer flygfän än vad vi tror
freddie
12-01-2008, 22:17
Här skall penslas!
freddie
15-01-2008, 18:02
Tahiti Lime skjuter skott
freddie
15-01-2008, 19:02
CITAT (freddie @ 01-01-2008, 23:41)  Jepp! Dessa skott kom i somras. Alltså är det bättre om jag tar in den tidigare, eftersom jag inte kan erbjuda ett lämpligt mellanalternativ avseende temperaturen? Kolla in färgen. "Utekalamondinen" har blekare frukter. Svårt att se på bilden, men jag tycker att färgen är annorlunda. Dessutom har den tappat flera frukter. Ja, du har nog rätt att den blivit chockad! Ärligt talat, Flaxss! Kolla igen på bilden! Kolla färgen på de äldre bladen på respektive växt! (Men tack i alla fall att du tycker båda är fina!) Kalamondiner 1 januari 2008.jpgLaddar upp ny bild tagen idag 15 januari. Jämför! Kalamondiner 15 januari 2008
CITAT (freddie @ 15-01-2008, 18:02)  Tahiti Lime skjuter skottDen skjuter inta bara skott ser jag. För det är väl blommor jag ser i nedre vänstra hörnet...
freddie
15-01-2008, 20:02
CITAT (MariaS @ 15-01-2008, 19:06)  Den skjuter inta bara skott ser jag. För det är väl blommor jag ser i nedre vänstra hörnet... That's right, sir!
mmmm, det blir härlig doft inomhus nu med små blommor...Grattis
freddie
21-01-2008, 19:17
CITAT (freddie @ 15-01-2008, 19:02)  Laddar upp ny bild tagen idag 15 januari. Jämför! Kalamondiner 15 januari 2008Här kommer nästa bild (20 januari): Kalamondiner 20 januari 2008
Alexander-VG-zon3
24-01-2008, 19:41
dom ser väl friska ut ,, bägge två
bara att den ena har kommit längre för att den har haft en längre ''vår'' än den andre .
mina egna citrusar har jag ute än och råkade faktiskt glömma dom ute nu i två frost nätter ( ena ner till -2c och den andra -6c och sen står dom skyddat så som lägst har dom väl känt -3c )
men dom vilar djupt nu och inväntar våren
freddie
25-01-2008, 19:18
CITAT (flaxss @ 24-01-2008, 19:41)  dom ser väl friska ut ,, bägge två Okej, då!  Den högra har tappat säker hälften av sina blad senaste månaden. Beror nog på det som vi tidigare kom fram till, att den stod ute till 11 nov (1 månad längre än den andra) och sen fick en chock när den kom in i 7-15 grader. sjukdomsteckan kan jag inte se i alla fall. Alternativt att denhögra har sämre individuella egenskaper. Kan nämna att den på stammen, strax under ympningen har läckt ut en massa koda. Så nu att senaste bilden jag laddade upp står de spegelvänt, bidrar till förvirring eventuellt, sorry!
freddie
25-01-2008, 19:35
Slänger upp en ny bild på min Tahiti Lime osså (hon är i full fart)! Trevlig Helg, alla! Blommande Tahiti Lime
Alexander-VG-zon3
25-01-2008, 19:40
CITAT (freddie @ 25-01-2008, 19:18)  Okej, då!  Den högra har tappat säker hälften av sina blad senaste månaden. Beror nog på det som vi tidigare kom fram till, att den stod ute till 11 nov (1 månad längre än den andra) och sen fick en chock när den kom in i 7-15 grader. sjukdomsteckan kan jag inte se i alla fall. Alternativt att denhögra har sämre individuella egenskaper. Kan nämna att den på stammen, strax under ympningen har läckt ut en massa koda. Så nu att senaste bilden jag laddade upp står de spegelvänt, bidrar till förvirring eventuellt, sorry! kollade närmre på stammarna nu ,, tycker dom ser sjuka ut . så ser inte min ut ?? kanske dålig ympning eller att stammarna är skade . för ymp underlaget tycker jag ser skadat eller sjukt ut hos dina . har faktiskt inte lagt märke till det fören du skrev det nu . för det man ympat på ser jätte friskt ut . dock borde den inte tappat blad nu , den borde ha vant sig vid inne liv nu plus att det börjar bli ljusare . men att den ena tappar blad kan ju ha att göra med stammarna också .
HAr ni dom ympade ??? det är inte min...vad blir det för skillnad om man ympar ?? Jag tycker att den största skillnden på dina Freddie, är att dom i växtsättet är helt olika, och det gör att det blir ännu svårare att jämföra deras växtlighet öht
Alexander-VG-zon3
26-01-2008, 13:23
CITAT (lissa @ 26-01-2008, 00:30)  HAr ni dom ympade ??? det är inte min...vad blir det för skillnad om man ympar ?? Jag tycker att den största skillnden på dina Freddie, är att dom i växtsättet är helt olika, och det gör att det blir ännu svårare att jämföra deras växtlighet öht  är du säker ?? har du köpt den är den ympad . om man ympar dom ger dom frukt tidigare plus blir lägre och en tåligare sort .
Ja jag kan inte se någon ympning, och jag köpte den som liten liten MEN MED FRUKT på IKea, men det är ju ingen citron, det är en kalamondin som jag har.. jUST NU RÄNNER DEN IVÄG PÅ HÖJDEN ALLDELES FÖR MYCKET ..förlåt, jag skrek inte , det blev bara stor bokstäver ändå...Lat dsom man blir klockan 3 så orkar jag inte skriva om det  Kan man bara kapa av den på höjden rakt av, blir den inte alldeles för grenig då ?? Jag gillar nämligen kon-formen den har nu ..
freddie
27-01-2008, 16:53
Tack för svaren, Lissa och Flaxss Bladlöss!!! Jag har bladlöss på mina upptäckte jag idag... på de färska skotten... Ja, ja, sånt är livet. Lissa du undrar om man kan toppa den; självklart kan du det, säger jag. När den är under tillväxt kan man kliippa lite hur som helst. Dock skall man inte överdriva. Någonstans har jag läst att man inte får blommor på de grenar man toppat samma år. Förresten, Lissa, var du nykter igårkväll?  CITAT (flaxss @ 25-01-2008, 19:40)  för ymp underlaget tycker jag ser skadat eller sjukt ut hos dina . Hur menar du, flaxss?
Alexander-VG-zon3
27-01-2008, 17:17
CITAT (lissa @ 27-01-2008, 03:11)  Ja jag kan inte se någon ympning, och jag köpte den som liten liten MEN MED FRUKT på IKea, men det är ju ingen citron, det är en kalamondin som jag har.. jUST NU RÄNNER DEN IVÄG PÅ HÖJDEN ALLDELES FÖR MYCKET ..förlåt, jag skrek inte , det blev bara stor bokstäver ändå...Lat dsom man blir klockan 3 så orkar jag inte skriva om det  Kan man bara kapa av den på höjden rakt av, blir den inte alldeles för grenig då ?? Jag gillar nämligen kon-formen den har nu ..  den är ympad även om du inte ser ympningen . CITAT (freddie @ 27-01-2008, 16:53)  Hur menar du, flaxss? jo jag kollade på stammarna på dina , och dom ser sjuka ut . svart i barken och så kåda .
freddie
27-01-2008, 17:28
CITAT (flaxss @ 27-01-2008, 17:17)  jo jag kollade på stammarna på dina , och dom ser sjuka ut . svart i barken och så kåda . Eventuellt kommer det svarta från själva ympningen. Det såg ut som två svarta "plåster" när jag köpte dem.
Alexander-VG-zon3
27-01-2008, 17:55
CITAT (freddie @ 27-01-2008, 17:28)  Eventuellt kommer det svarta från själva ympningen. Det såg ut som två svarta "plåster" när jag köpte dem. det jag menar ,, ympningen ser inte frisk ut .
CITAT (lissa @ 27-01-2008, 03:11)  Ja jag kan inte se någon ympning, och jag köpte den som liten liten MEN MED FRUKT på IKea, men det är ju ingen citron, det är en kalamondin som jag har.. jUST NU RÄNNER DEN IVÄG PÅ HÖJDEN ALLDELES FÖR MYCKET ..förlåt, jag skrek inte , det blev bara stor bokstäver ändå...Lat dsom man blir klockan 3 så orkar jag inte skriva om det  Kan man bara kapa av den på höjden rakt av, blir den inte alldeles för grenig då ?? Jag gillar nämligen kon-formen den har nu ..  Nej, Lissa, om du inte ser någon ympning då är det en rotade stickling du äger. Freddie har rotade ympade sticklingar. Nästan ingen av citrus träd i form av en bonsai är ympad på en fröplanta. Sådana är några hundra kronor dyrare i Sverige i jämförelse med förstnämnda om de överhuvudtaget säljs. MVH/clivia
freddie
27-01-2008, 20:32
CITAT (flaxss @ 27-01-2008, 17:55)  det jag menar ,, ympningen ser inte frisk ut . kan du vara lite mer specifik?
Alexander-VG-zon3
27-01-2008, 22:43
CITAT (freddie @ 27-01-2008, 20:32)  kan du vara lite mer specifik? visa mig en närbild på enbart stammen ska jag sedan förklara
Hej Clivia, det var ett tag sedan vi sågs i formet nu  Tack för din förklaring, men bara av nyfikenhet, är det dom ympade sticklingarna som är dyrare än dom rotade sticklingarna ?? Jag försökte hitta något som såg ut som en ympning men såg ingen, i morgon tar jag luppen Freddie, jag var spik nykter, men varför frågar du det, skrev jag något konstigt eller ?? Visst, jag såg nu att det var ett par stavfel, men det är väl inte så underligt så sent på natten
CITAT (lissa @ 27-01-2008, 23:13)  Hej Clivia, det var ett tag sedan vi sågs i formet nu  Tack för din förklaring, men bara av nyfikenhet, är det dom ympade sticklingarna som är dyrare än dom rotade sticklingarna ?? Jag försökte hitta något som såg ut som en ympning men såg ingen, i morgon tar jag luppen Freddie, jag var spik nykter, men varför frågar du det, skrev jag något konstigt eller ?? Visst, jag såg nu att det var ett par stavfel, men det är väl inte så underligt så sent på natten  Nej, Lissa, dyrare är de som är ympade på en fröstam, men det tar tid tills fröstam är så pass stor att du kan ympa den(minst 9 månader, i Sverige ännu mer), mycket enklare är att göra sticklingar av lämpliga härdiga citrusträd (vanliga är Poncirus trifoliata-citrontörne eller Citrus aurantium-pomerans), ympa de före rotningen och påskynda hela processen med växthormoner. De ser ut som "äkta" ympade träd och det är inte så stor skillnad i priset mellan ympade sticklingar och "enkla" sticklingar, båda säljs i Sverige. Problemet är att alla sticklingar (båda ympade och oympade) har kortare liv och svagare rotsystem än klassiska träd från frö. För min del är det bättre att driva upp en härdig citrus från fröet (vanligtvis två år i svenska förhållanden) och sedan ympa den på egen hand med den sort man vill ha på den för att påskynda fruktbarhet. Men det tar lite tid och tålamod behövs. Jag tror inte att kalamondin behöver pollineras, frukter bildas även utan pollinering (partenokarp fruktutveckling), de är bara lite mindre och utan kärnor. MVH/clivia
Sen är väl frågan om det ens är värt att hålla på att ympa i Barcelona. De behöver ju inte extra härdiga stammar.... Krukväxterna därnere, förökas och säljs ju inte som här i Sverige.
CITAT (MariaS @ 28-01-2008, 14:14)  Sen är väl frågan om det ens är värt att hålla på att ympa i Barcelona. De behöver ju inte extra härdiga stammar.... Krukväxterna därnere, förökas och säljs ju inte som här i Sverige. Det finns en hel del literatur om härdighet gentemot sjukdomar...Men jag är öppen för ny information om förökning av citrusträd. Krukväxterna därnere, förökas och säljs ju inte som här i Sverige. Jag vet inte vad du vill säga med denna meningen. MVH/clivia
CITAT (clivia @ 28-01-2008, 14:46)  Det finns en hel del literatur om härdighet gentemot sjukdomar...Men jag är öppen för ny information om förökning av citrusträd. Krukväxterna därnere, förökas och säljs ju inte som här i Sverige. Jag vet inte vad du vill säga med denna meningen.
MVH/clivia Lissa bor i Barcelona och köper väl sina växter där.
CITAT (MariaS @ 28-01-2008, 15:19)  Lissa bor i Barcelona och köper väl sina växter där. Och? MVH/clivia
CITAT (clivia @ 28-01-2008, 15:53)  Och?
MVH/clivia det var väl hennes eventuella avsaknad av ymp som diskuterades. Den kan ju vara en ren stickling då.
CITAT (MariaS @ 28-01-2008, 16:25)  det var väl hennes eventuella avsaknad av ymp som diskuterades. Den kan ju vara en ren stickling då. Detta skrev jag i föregående inlägg: Nej, Lissa, om du inte ser någon ympning då är det en rotade stickling du äger. Freddie har rotade ympade sticklingar. Nästan ingen av citrus träd i form av en bonsai är ympad på en fröplanta. Sådana är några hundra kronor dyrare i Sverige i jämförelse med förstnämnda om de överhuvudtaget säljs. MVH/clivia
CITAT (clivia @ 28-01-2008, 14:46)  Det finns en hel del literatur om härdighet gentemot sjukdomar...Men jag är öppen för ny information om förökning av citrusträd. Krukväxterna därnere, förökas och säljs ju inte som här i Sverige. Jag vet inte vad du vill säga med denna meningen.
MVH/clivia Nu måste jag bara fråga en sak till, för du skriver bla .härdighet gentemot sjukdomar, och sen att du är öppen för ny info om förökning av citrus träd... Har förökningen något att göra med härdighet mot sjukdomar ?? Som du ser är jag helt ovetande om såna saker. Nu kom jag på att jag inte tittade efter ympen idag, det tar jag imorgon.. Men mina Calamondiner har kärnor...för dom 4 småplantorna jag bytte kruka till igår kommer från kärnor som jag brukar pula ner i en kruka när jag hittar någon.... Återkommer med kort på stammen också..och tack för era svar
freddie
30-01-2008, 18:56
CITAT (flaxss @ 25-01-2008, 19:40)  kollade närmre på stammarna nu ,, tycker dom ser sjuka ut . så ser inte min ut ??
kanske dålig ympning eller att stammarna är skade . för ymp underlaget tycker jag ser skadat eller sjukt ut hos dina .
har faktiskt inte lagt märke till det fören du skrev det nu . för det man ympat på ser jätte friskt ut .
dock borde den inte tappat blad nu , den borde ha vant sig vid inne liv nu plus att det börjar bli ljusare . men att den ena tappar blad kan ju ha att göra med stammarna också . Flaxss! Jag laddar upp närbilder på ympningarna inom kort!
freddie
31-01-2008, 20:59
Ympning kalamondin 2.jpg Ympning kalamondin.jpg
Alexander-VG-zon3
31-01-2008, 21:10
jaså det är så det ser ut . jag hade tat veck det svarta
freddie
31-01-2008, 21:13
CITAT (flaxss @ 31-01-2008, 21:10)  jaså det är så det ser ut . jag hade tat veck det svarta varför?
Alexander-VG-zon3
31-01-2008, 21:20
CITAT (freddie @ 31-01-2008, 21:13)  varför? för att det ser fult ut och behövs inte . min har ju inget !! min egen är ute i en snöstorm nu !! undra hur det går för den . dom andra mina frösådder har ju redan varit med om både snö,hagel,kalla vindar,frost m..m en för denna är det förta gången .
Det är gamla ympvaxrester som sitter kvar vid ympen. Du kan pilla bort det försiktigt om du vill, men det ramlar snart ändå.
Freddie, om du vill att dina kalamondiner överlever till sommaren är det högst tid att plocka bort alla frukter och underlätta för dina träd att överleva den här perioden. Det är bra att veta - för livnäring av var och en av frukterna på trädet i kruka behöver kalamondin minst cca 15 välutvecklade och väl fungerade blad. Om trädet börjar tappa bladen är det ett tecken på svaghet. Det är lätt att insjukna i det här tillståndet.
MVH/clivia
freddie
03-02-2008, 18:07
CITAT (clivia @ 03-02-2008, 17:40)  Freddie, om du vill att dina kalamondiner överlever till sommaren är det högst tid att plocka bort alla frukter och underlätta för dina träd att överleva den här perioden. Det är bra att veta - för livnäring av var och en av frukterna på trädet i kruka behöver kalamondin minst cca 15 välutvecklade och väl fungerade blad. Om trädet börjar tappa bladen är det ett tecken på svaghet. Det är lätt att insjukna i det här tillståndet.
MVH/clivia Jag har hört att citrusväxter självmant fäller frukt om den behöver mer kraft.
CITAT (freddie @ 03-02-2008, 18:07)  Jag har hört att citrusväxter självmant fäller frukt om den behöver mer kraft. Du kan inte jämföra din växt med växterna i naturen. Dina växter finns i onaturlig miljö. Det kan hända att det är bara frukter som du har kvar på trädet efter vintern i lägenheten. Du har en ympad växt och jag anar att du inte vet någonting om den stammen din kalamondin är ympad på. Problemet är att det finns citrus stammar som behöver kall förvaring och ympade växter kan ändra sina egenskaper just tack vare stammen de är ympade på. Jag har erfarenhet att sådana här växter inte håller i längden när vi förvarar de i varma lägenheter. Du måste underlätta för den att anpassa sig till mycket ansträngda förhållanden och inte förvänta dig att den ska bete sig naturligt i din lägenhet. Det bara går inte. Ja, men du kan försöka att låta bli och se vad som händer, det var bara ett råd  ... MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
03-02-2008, 21:05
CITAT (freddie @ 03-02-2008, 18:07)  Jag har hört att citrusväxter självmant fäller frukt om den behöver mer kraft. du behöver inte ta veck frukterna . den kommer ändå överleva till sommaren med frukter . och du har haft din svalt ju innan . så allt är lugnt tycker jag .
freddie
03-02-2008, 21:34
CITAT (clivia @ 03-02-2008, 20:30)  Jag har erfarenhet att sådana här växter inte håller i längden när vi förvarar de i varma lägenheter. MVH/clivia Clivia, hade du läst hela tråden hade du vetat att de inte står i lägenhetsvärme. De står i 7-15 grader (rum utan element och fönster på liten glänt). Jag ger dem också extraljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|