Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
MariaS
CITAT (juddan @ 11-10-2008, 12:26) *
Jag har ett ständigt problem med mina citrusfrukter som ni kanske har något tips på. Varje sommar får de massvis med blommor och små frukter, men varje höst tappar dom nästan varenda kart. Jag vet att citrusfrukter självgallrar sig, men mina gör det verkligen överdrivet mycket. Mitt stora mandarinträd har inte en enda frukt, mitt kalamondin träd har två frukter efter en hel sommar av blomning och kart och citronträdet har bara de frukter den hade när jag köpte den. Jag har misstankar om att det helt enkelt är så att förhållandena är för dåliga för dom, för lite ljus och värme, men jag bor i umeå så det är ju som inte så mycket att göra åt. Och träden ser otroligt friska ut till övrigt. Jag vattnar dom regelbundet också. Citrusträd verkar så knepiga, är det näringen som är problemet? Just nu står de i ett vinterväxthus med typ 5-18 grader i. Tacksam för svar /Judit

Jag skulle nog satsat på jordbyte och mer näring. Jorden de kommer i, är inte alltid den bästa!
Alexander-VG-zon3
fast näring och ny jord är väl bättre att ge på våren väl Maria ?

oftast att dom tappar frukter är att dom inte mår bra eller att miljön är dålig eller att plantan mår för bra och skippar fruktsättnigen .

saker som gör att dom tappar kart/frukt är

fel vinterförvaring +5c till +18c är fel . det ska helst vara på natten mellan +1c +5c och på dagen +10c . plus fuktig om grenarna och lite torrare i jorden och ljust . eller tropiska förhållanden kan den också övervintra i då krävs hög fukt,mycket ljuse och en temp på +15c +20c .
för torrt och för varmt
för lite ljuse
ohyra
för mycket eller för lite näring
för ung planta
fel beskärning
för kallt dvs att det blir frost under tiden den har kart . då kan ibland karten skadas och då tappar den dom . plantan överlever dock
och även vad Maria skrev dålig jord eller mycket med rötter . då kan du planterar om den i citrusjord till våren typ feb-maj

allt som allt brukar jag få av 100blommor ca 5-10frukter . dels vissnar en del blommor ner utan att bilda kart, sedan gallrar plantan själv ,sedan klipper jag veck dom sämsta , sedan trillar några av när den kommer in för vintervilan , och även när den ska ut trillar någon frukt av.
MariaS
Eftersom den redan mådde dåligt ganska direkt, föreslog jag jordbyte och näring. Jag tror faktiskt att Juddan inser att detta är lämpligast till våren, inte nu.

Ber om ursäkt om jag var lite otydlig.

Ash, jag glömde ju. Jag skulle ju lägga ut bild på min magnifika mandarin.
Ängeln i bakgrunden är en stickling, drygt 80cm hög.

[attachment=25671:Bild029.jpg]
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 11-10-2008, 15:59) *
Eftersom den redan mådde dåligt ganska direkt, föreslog jag jordbyte och näring. Jag tror faktiskt att Juddan inser att detta är lämpligast till våren, inte nu.

Ber om ursäkt om jag var lite otydlig.

Ash, jag glömde ju. Jag skulle ju lägga ut bild på min magnifika mandarin.
Ängeln i bakgrunden är en stickling, drygt 80cm hög.

[attachment=25671:Bild029.jpg]

jätte fin Mandarin tummenupp.gif
MariaS
Ska nog gå ut och fota resten av citrusarna också....
De har ju faktiskt vuxit till sig bra i sommar (Igen)
MariaS
Då ska vi se...
Först ut är calamondinerna. Den bakre vänstra är frösådd och blommar första gången i år!
[attachment=25678:Citrofortunella2.jpg]
Sen tar vi citronerna. Den högra är 120cm från plattorna!
[attachment=25679:Citrus_limone_x2.jpg]
Nästa ut, är chinotträdet. Det gallrar minsann inte sig självt!
[attachment=25680:Citrus_myrtifolia2.jpg]
Osså, några kumquat. Den mindre frösådd och nu 2 år gammal.
[attachment=25681:Fortunel...ponica_2.jpg]

Nästa omgång (tjuvar på citrustråden nu)
Här kommer först min stora Passiflora edulis. Lika hög som mig!
[attachment=25682:Passiflo...is_stor2.jpg]
Sen en bild på alla tre edulisarna. Samtliga fulla med knoppar... FORTFARANDE!
[attachment=25683:Passiflo...is_alla2.jpg]
och lilla guavan, som inte är så liten längre. Hoppas fortfarande på att den ska blomma... SNART!
[attachment=25684:Psidium_guajava2.2.jpg]

Tjuvar bara liiite till giggle.gif

Fikus.
De som har stått i kruka, har redan gått i vila som synes.
[attachment=25685:Ficus_ca...vilande2.jpg]
men denna confused.gif som växer på friland (och ska stanna där) börjar i alla fall se ut som om den kanske....
[attachment=25686:Ficus_ca...friland2.jpg]
Den har föresten nästan tredubblat sig i sommar, medans de andra i krukorna vuxit ca 20cm!
Alexander-VG-zon3
jätte vackra växter bravo.gif
MariaS
CITAT (flaxss @ 11-10-2008, 18:03) *
jätte vackra växter bravo.gif

Har du ngn spontan förklaring till fikonen då?
Alexander-VG-zon3
av att dom tappar löven olika eller att dom växer olika ?

att dom växer bättre i marken kan man ju förstå . mer utrymme för rötterna tycker jag ger högre tillväxt än i krukor .

att dom tappar löven olika är att du har olika plantor med olika proviens . dom som tappar löven tidigt eller någon gång innan frosten kommer har en nordlig proviens ( sticklingen kommer från plantor som är vana vid ett nordligare klimat ) , och är därför vana vid att det blir kyligt på vintern och är generellt härdigare vintern igenom . då dom inte fryser vid första frost och även kan vara härdigare någon grad . plus växer bättre under sämre somrar

dom som behåller bladen gröna tills frosten kommer har en sydlig proviens ( sticklingar som kommer från plantor som är vana vid klimat där det enbart ''blir'' svalt på vintern och även kort svalperiod ) , dessa plantor vet inte att det ska bli vinter och dom fryser oftast när första frostnatten kommer eller första rejäla . och kan bli skadade redan vid -3c -5c , även dessa brukar klara vintern men är känsligare och kan växa sämre under sommaren . och passar då bättre att krukodlas svalt inne där dom senare under vintern kommer tappa bladen . jag har två Bornholms fikon där den ena liknar din nu och där den ena har varit bladlös hela okt .
MariaS
Med andra ord har jag valt fel planta på friland, eller....

JAg har nämligen inga sortnamn på någon av dem. Den största "kan vara" ett bornholmsfikon och var den som tappade bladen först. Den lilla nakna, har nyss fällt bladen, och som du sett, den på friland har ALLA bladen kvar. Ska jag byta tror du?
Alexander-VG-zon3
den du har på friland har ju fattat galoppen den är ju gul på några blad så den har börjat att invintra och kommer nog klara första frostnätterna utan att frysa ner tror även den kommer klara vintern . hade din däremot varit helt grön och haft gröna skott då hade det varit annat . vill du så kan du byta till våren jag tror dom andra är bättre kandidater . sedan kan det ändra sig från år till år är det en väldigt varm höst följt av en chockad frostnatt då kan ju även dom andra vara mer gröna än normalt och bli skadade .

dom jag har nu i krukor har jag en som ser ut som din fast alla blad är sommargröna utom 2-3som är gula , den fryser vid första frost . resten jag har i krukor har tappat alla bladen .

dom nere i trädgården på friland jag inte hur dom ser ut för tillfället . men förra hösten blev det så här

så ficus carica Lila och Jordan brukar frysa vid första frostnatt och är mindre . medan Kadota,Brown turkey och en typ av Bornholm alltid får gula blad innan frosten eller är bladlösa innan första frost och dom är även större än övriga och klarar vintern bättre .
MariaS
Skulle med andra ord kanske skicka några blad till syrran, så jag får veta vad det är. Men sorterna kanske inte går att ta fram så...
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 11-10-2008, 18:32) *
Skulle med andra ord kanske skicka några blad till syrran, så jag får veta vad det är. Men sorterna kanske inte går att ta fram så...

det blir nog svårt att se det enbart igenom bladen , jag kan se det på en del blad men även frukterna vilken sort det är .

det som gör det svårt med bladen är att dels finns det många många namnsorter med samma blad och dels ändrar fikonen blad under utvecklingen både som unga och äldre och både under vår-sommar-höst utvecklade blad .

Alexander-VG-zon3
här Maria ser du lite olika bladformer plus den ena busken som är grön än , då ser du ju skillnad !

[attachment=25693:IMG_6047.jpg]

fler bilder

här ser du den gröna busken och en bredvid som håller på att fälla löven
[attachment=25694:IMG_5995.jpg]

och den ena gule ( som nu är bladlös )

[attachment=25695:IMG_5999.jpg]
MariaS
Mycket intressant flaxss. kräver nog en närmare utredning till nästa år flirting.gif
djur7
CITAT (Lady Hamilton @ 17-10-2007, 14:34) *
Stora "Riktiga" Apelsin/Citron/Madarin/Clementin träd brukar finnas att köpa på större seriösa handelsträdgårdar eller så kan de ta hem. Men räkna med att de kostar från 500kr o uppåt Men så är de tillräckligt stora för att blomma och bära frukt. Själv har jag en Citron och ett Mandarin träd som båda är fulla med frukt.

Citrusar är själv sållande, så du behöver INTE plocka bort blommor eller kart Trädet bär inte fler frukter än vad det klarar att mogna (stora Citrus frukter tar lååång tid på sig att mogna ca 6-18mån) Odlar man Citrusar för frukternas skull så bör man inte utsätta sitt träd för minusgrader när det blommar eller bär kart/frukt. Själv har jag (i min vinterträdgård) odlat citrusfrukter i ett par år nu och aldrig utsatt dem för minusgrader. Jag tar ut träden i början på Juni och tar in dem i slutet av Augusti unjefär. Det är inte bara temperatur utan jag vill inte heller utsätta träden för de värsta höst stormarna med risk att de skall blåsa sönder. I vinterträdgården har jag ca +10° och lysrörs belysning och där mår mina träd utmärkt

Hejsan!

Jag skulle vilja se bilder på din vinterträdgård, har alltid önskat mig en sådan och skulle gärna vilja se lite bilder för att få lite idéer.
freddie
Jag konsumerade min första egenodlade limefrukt i helgen. Tog cirka 8 månader på sig att mogna och smakade gott i groggen. smile.gif
lissa
Grattis, jag kan tänka mig att den groggen smakade extra gott , och att den blev urdrucken med andakt... tongue.gif
clivia
Grattis till din lime, Freddie, egenodlade citrusfrukter är alltid mycket godare... yes.gif

Mina är inte mogna ännu...

citrusar på balkongen, okt.2008
[attachment=26051:citrusar...okt.2008.jpg]

Citrus limon
[attachment=26050:Citrus_l...okt.2008.jpg]

mandariner
[attachment=26052:mandarin...okt.2008.jpg]

apelsiner
[attachment=26049:apelsine...okt.2008.jpg]

Hur det går för dina andra citrusar, Freddie?

MVH/clivia
lissa
Dom ser ju väldigt fina ut Clivia. Dom blir nog mogna till julen som sig bör. Jag förknippar blodapelsiner med jul, för innan jul har jag inget minne av att ha ätit apelsiner öht...men det var då det, nu finns ju all frukt under hela året, vilket kanske gör att vi inte äter frukten när det är den rätta tiden för den.

Fråga: Kan en Kalamondin som ine har ett enda blad kvar vakna till livs igen...vad tror ni ??? sad.gif
clivia
CITAT (lissa @ 18-10-2008, 01:49) *
Dom ser ju väldigt fina ut Clivia. Dom blir nog mogna till julen som sig bör. Jag förknippar blodapelsiner med jul, för innan jul har jag inget minne av att ha ätit apelsiner öht...men det var då det, nu finns ju all frukt under hela året, vilket kanske gör att vi inte äter frukten när det är den rätta tiden för den.

Fråga: Kan en Kalamondin som ine har ett enda blad kvar vakna till livs igen...vad tror ni ??? sad.gif

Tack, Lissa....Ja, nuförtiden kan vi ha citrusfrukter hela året för att det är lätt och inte så dyrt att importera från världens alla hörn...

trostar.gif Det går alltid att rädda citrusväxten om den är grön och har åtminstone några friska rötter kvar men tyvärr är vi människor för snabba med att slänga dem...Om du har tålamod kan du försöka men det kan hända att det dröjer länge...jag tror inte på någon tillväxt tills våren kommer, Lissa,...Du måste omplantera den, ta bort alla sjuka och torra rötter och se till att den inte får för mycket vatten...Ett försök är den värd i alla fall, tror jag... yes.gif

kram2.gif

MVH/clivia
lissa
Tack för svaret Clivia...naturligtvis är dom värda att vänta på om det finns hopp. Jag ska ta en titt på rötterna och sen får den stå ifred ute om rötterna ser ut att ha liv i sig. Jag tillhör dom som för det mesta har det för torrt i krukorna...Sen jag äntligen fick tag på en ny fuktmätare behöver jag ju inte frukta att dom står helt snustorra utan kan hålla en någon sånär jämn fuktighet.. smile.gif
Alexander-VG-zon3
Lissa - den kommer klara sig bra skulle jag tror . jag själv hade dock väntat med till våren att plantera om . den ska väl snart vila ?och det är väl inte bra att störa den i vilan . är bara grenarna gröna och friska kommer det nya blad .

någon som har varit med om detta innan ???

jag brukar ju så kärnor lite när som helst om jag hittar i frukterna och under hela året . så jag har ju nu mängder av små plantor så som denna . fast denna plantan skiljer sig från resten då den är helt vit !! den får nya blad men den är vit . växer gör den ( dock sämre än dom andra ) och verkar inte vilja ändra färg . den kan väl inte må sädr jätte bra med enbart vita blad . vad tror ni har hänt den ? och tror ni att den kommer överleva ?

laddar upp en dålig bild på den
[attachment=26256:21okt08_003.jpg]

freddie
CITAT (clivia @ 17-10-2008, 16:41) *
Hur det går för dina andra citrusar, Freddie?

MVH/clivia

Just nu (21 okt) står min meyeri och sinensis kvar ute på balkongen. Jag har hittils inte haft frost, lägsta temp 5 grader. Sinensisen blommar sedan mitten av september. På balkongen har jag även tre 1½ år gamla frösådder av grape och citron. Resten (Latifolian och sticklingar av latifolia och limon) står inne i svalt utrymme med extraljus. Jag har fyra mogna lime frukter som jag tänker skörda efterhand. smile.gif
clivia
CITAT (flaxss @ 21-10-2008, 13:10) *
Lissa - den kommer klara sig bra skulle jag tror . jag själv hade dock väntat med till våren att plantera om . den ska väl snart vila ?och det är väl inte bra att störa den i vilan . är bara grenarna gröna och friska kommer det nya blad .

någon som har varit med om detta innan ???

jag brukar ju så kärnor lite när som helst om jag hittar i frukterna och under hela året . så jag har ju nu mängder av små plantor så som denna . fast denna plantan skiljer sig från resten då den är helt vit !! den får nya blad men den är vit . växer gör den ( dock sämre än dom andra ) och verkar inte vilja ändra färg . den kan väl inte må sädr jätte bra med enbart vita blad . vad tror ni har hänt den ? och tror ni att den kommer överleva ?

laddar upp en dålig bild på den
[attachment=26256:21okt08_003.jpg]

Vita plantor (albinos) kommer aldrig att överleva, de kollapsar när alla näringsämnen i frön tar slut...Det behövs åtminstone lite grön färg i blad till för att överleva...

MVH/clivia
clivia
CITAT (freddie @ 21-10-2008, 18:25) *
Just nu (21 okt) står min meyeri och sinensis kvar ute på balkongen. Jag har hittils inte haft frost, lägsta temp 5 grader. Sinensisen blommar sedan mitten av september. På balkongen har jag även tre 1½ år gamla frösådder av grape och citron. Resten (Latifolian och sticklingar av latifolia och limon) står inne i svalt utrymme med extraljus. Jag har fyra mogna lime frukter som jag tänker skörda efterhand. smile.gif

Hoppas att det går bra det här året... smile.gif
Vad gäller C. sinensis skulle jag ta bort blommorna efter blomningen, det är inte bra med nya små frukter nu...De tar energi som trädet behöver för att överleva vintern.

Har du bild på dina mogna lime frukter? shy.gif

MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
CITAT (clivia @ 26-10-2008, 22:49) *
Vita plantor (albinos) kommer aldrig att överleva, de kollapsar när alla näringsämnen i frön tar slut...Det behövs åtminstone lite grön färg i blad till för att överleva...

MVH/clivia

det var det jag tänkte ,, men tror du att den kommer överleva ? alltså jag menar då att den ev kan få gröna blad ? eller få blandat ? vet inte riktigt hur det fungerar detta då jag aldrig haft det förr . eller tror du att den enbart kommer få vita och sedan dö ? ( vet ju att den måste ha nåt grönt som du skrev ) , sedan bilden togs har den växt lite till men som du skrev det är ju näring från kärnan som än är intakt . .
clivia
CITAT (flaxss @ 26-10-2008, 23:36) *
det var det jag tänkte ,, men tror du att den kommer överleva ? alltså jag menar då att den ev kan få gröna blad ? eller få blandat ? vet inte riktigt hur det fungerar detta då jag aldrig haft det förr . eller tror du att den enbart kommer få vita och sedan dö ? ( vet ju att den måste ha nåt grönt som du skrev ) , sedan bilden togs har den växt lite till men som du skrev det är ju näring från kärnan som än är intakt . .

Flaxss, det finns växter som kan ändra färg, även om de är vita från början, jag såg clivior som började sitt liv som helt vita att ändra färg till den gröna (men deras frö är stor och räcker länge och kanske har det någonting med korsningen att göra)... Det sker, tyvärr, inte hos alla växter och bara ibland...Har aldrig upplevt det tex hos citrusar eller andra växter, gemensamt för alla albinos är, när föda i fröet tar slut och plantan inte har ändrat färg, dör den..., det är också svårt att hålla i livet växter med mycket lite variegering, för min del är det är bara att vänta och se...Vi kan inte alla svar...

MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
CITAT (clivia @ 27-10-2008, 17:51) *
Flaxss, det finns växter som kan ändra färg, även om de är vita från början, jag såg clivior som började sitt liv som helt vita att ändra färg till den gröna (men deras frö är stor och räcker länge och kanske har det någonting med korsningen att göra)... Det sker, tyvärr, inte hos alla växter och bara ibland...Har aldrig upplevt det tex hos citrusar eller andra växter, gemensamt för alla albinos är, när föda i fröet tar slut och plantan inte har ändrat färg, dör den..., det är också svårt att hålla i livet växter med mycket lite variegering, för min del är det är bara att vänta och se...Vi kan inte alla svar...

MVH/clivia

tack tack för svar kompiskram.gif ,, jag får vänta och se hur den artar sig .
freddie
CITAT (freddie @ 21-10-2008, 18:25) *

30 okt.: Har nu plockat in samtliga växter från balkongen. Står svalt 10-15 grader med extraljus, precis som förra vintern.
Alexander-VG-zon3
hos mig har träden istället flyttat upp på balkongen( skyddad balkong som håller ett par grader varmare än uteplatsen ) . dock med skydd nu på nätterna , enligt vädret ska det blir milt och ca +10c på dagen efter den här köldperioden .
freddie
CITAT (flaxss @ 30-10-2008, 20:06) *
hos mig har träden istället flyttat upp på balkongen( skyddad balkong som håller ett par grader varmare än uteplatsen ) . dock med skydd nu på nätterna , enligt vädret ska det blir milt och ca +10c på dagen efter den här köldperioden .

Jepp, även jag kanske kan ha dem på balkongen i några veckor till, men det är för min del inte värt mödan att vakta frosten. Skall bli spännande att se om jag slipper ohyra denna vintern. smile.gif
freddie
Hejsan svejsan, igen! smile.gif Dags att ladda upp lite aktuella "ohyre- bilder" tagna idag. Vad är det måntro?

Ohyra på Lime 10 nov -08.jpg

Ohyra på Lime 10 nov -08 bild nr2.jpg

Alexander-VG-zon3
spinn har du fått , duchs växten rejält så blir du av med dom .

freddie
CITAT (flaxss @ 10-11-2008, 17:19) *
spinn har du fått.

ser man på. ja, ja sånt ä'r livet....
lissa
Inte direkt vad man väntar sig vid den här tiden på året direkt.men .det gör det antagligen lättare att bli av med dom rackarna.....
MariaS
Spinn gillar varken kyla eller fukt, vilket citrusarna faktiskt föredrar så här års. Duscha med kallt vatten två ggr om dagen i tre dagar. Sen duschar du dina citrusar minst en gång/vecka.
Citrusarna tål t.o.m. att man lägger dem på sidan i badkaret, så man kan duscha dem ordentligt underifrån, och då blir inte jorden så blöt heller.
freddie
Tack för svar, Mariah, Lissa och flaxss. smile.gif Det tycks som att odjuren kommer från två av mina frösådder som är helt "överlusade". De drabbades under sensommaren då de stod utomhus på balkongen, lite paradoxalt med tanke på årets fuktiga augusti. Jag visste inte att det var spinn då, men nu har jag förstått att det var det. Bladen var prickiga och missfärgade redan i somras. mina stora träd har hittils inte drabbats nämnvärt, men jag vill absolut hålla efter dem med hjälp av i första hand "nyttiga" bekämpningsmedel så att jag kan fortsätta njuta av frukterna. smile.gif
Alexander-VG-zon3
citroner får väldigt lätt spinn också så håll koll på den .
lissa
Nu ber jag dig om ursäkt Freddie, för nu gör jag en liten "off topic" unsure.gif fråga..men jag ser att MariaS säger att man kan lägga den på sidan....betyder det att ni alltid duschar dom i duschen??? Jag brukar använda mig av en vanlig blomspruta, men det kanske inte räcker???
blomkronan
CITAT (lissa @ 12-11-2008, 01:10) *
Nu ber jag dig om ursäkt Freddie, för nu gör jag en liten "off topic" unsure.gif fråga..men jag ser att MariaS säger att man kan lägga den på sidan....betyder det att ni alltid duschar dom i duschen??? Jag brukar använda mig av en vanlig blomspruta, men det kanske inte räcker???

Spola med duschen när den har fått ohyra, annars vill den ha dusch från blomsprutan.
lissa
OK, Tack för svaret, men hu så jobbigt med jord i badkaret tongue.gif
freddie
Sätt plastpåse kring krukan. smile.gif
lissa
Tack Freddie, det var en bra ide som jag ska prova i vår bravo.gif
Alexander-VG-zon3
nu har mina Citrusar fått kommit in i Lägenheten och en del ner i källaren . varit inne i sådär någon vecka .

än så länge ingen ohyra eller bladavfall .

Citronen
[attachment=27503:Bild_097.jpg]

frukterna mognar sakta men säkert
[attachment=27504:Bild_099.jpg]

Apelsinen
[attachment=27505:Bild_103.jpg]

Bladverket på Apelsinen .

[attachment=27506:Bild_104.jpg]
lissa
Grattis Flaxss, den ser jättefin ut, hopas att den kommer att fortsätta att må bra inne så att du får en mssa underbar blomsterdoft i vår
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 21-11-2008, 02:03) *
Grattis Flaxss, den ser jättefin ut, hopas att den kommer att fortsätta att må bra inne så att du får en mssa underbar blomsterdoft i vår

hoppas med att dom fortsätter att må bra , även om dom tappar alla blad eller får ohyra så vet jag att dom kommer överleva . men det är ju klart bättre med blad i behåll och utan ohyra .
freddie
CITAT (freddie @ 01-09-2008, 19:14) *
NU ÄR DET DAGS IGEN (Ni som varit med i tråden från början vet vad jag syftar på!) SE BILD!:

Citrus - kåda på stam 1 sept -08.jpg

Detta är en Citrus Limon inköpt för knappt två månader sedan. Kan tillägga att jag köpte den på samma ställe som de två kalamondiner som dog för mig i våras och som också hade kåda på stammen. Det känns som repris. Jag har inte haft problem med mina övriga citrusar köpta på andra ställen och jag börjar nu misstänka leverantören. Vad säger ni?

HEJ ALLA NÖRDAR!

Kommer ni ihåg mitt ovanstående problem?

Kan rapportera att nämnda växt, en citrus limon, börjar skjuta skott som tusan och verkar må bra. Kådan/såret på stammen finns ej mer. Skall jag berätta om min behandling? Jo, så här gjorde jag: Den 10:e september, efter att ha varit i affären och reklamerat utan att få pengar tillbaka, tog jag den ur krukan och slängde den i skogen här i närheten. Det var ett beslut i affekt, eftersom jag mot bakgrund av tidigare erfarenheter var övertygad om att den inte skulle överleva. Den såg trött ut, sköt inga nya skott och så hade den det där blödande såret på stammen. Den låg i skogen i en dryg månad. Den 21:e oktober fick jag en oemotståndlig ingivelse att hämta in den, frost var på väg och jag kunde inte släppa tanken att testa. Planterade om den i plastkruka i citrusjord och ställde den bland de andra i köket under extraljus. Jag har stoppat provadopinnar i jorden med tanke på eventuell ohyra från skogen. Uppenbarligen var mitt beslut att "lappa ihop vårt förhållande" rätt... Se bilder nedan. Vi får la' se hur länge det roliga varar... Jag njuter så länge i alla fall!

Citrus Limon 23 nov 2008 2.jpg

Citrus Limon 23 nov 2008.jpg

Citrus Limon 23 nov 2008 3.jpg

lissa
Du hörde hur den ropade på dig verkar det som..Hoppas att den av tiden i skogen har sanerat sin sjuka för alltid, och att den nu mår så bra att den visar sin tacksamhet i form av nytillväxt..Lycka till med den smile.gif
blomkronan
CITAT
HEJ ALLA NÖRDAR!

Kommer ni ihåg mitt ovanstående problem?

tummenupp.gif kul... att höra, ibland får man ge dom en omgång för att dom ska lyssna på oss... vi vill dom ju bara väll, den insåg att livet med dig var inte så dåligt iallafall giggle.gif

Men... har du den inne i rumstemperatur??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon