Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 30-04-2010, 21:46) *
Ok, då ska jag skörda frukten bums! smile.gif
Tackar.
Kart det har den inte alls. Är väl att den stått inne från förra sommaren kanske. All kart från dess har blivit frukt men det har ej kommit ny kart.

Klementin har jag med. Den går väl också att ställa ut då va?

Jag ställer alla i skugga ute imorn eftermiddag, sedan får de stå kvar. Vad kul!
Tack

den måste ju blomma först får att det ska bli kart. och blommar gör den när den kommer ut och pollineras blommorna så kommer kart och sen mogen frukt.

ja solen är viktig att skydda emot i början så att inte bladen bränns, speciellt om dom varit inne. men du måste ta in dom vid frost. annars så tål dom att vara ute nu i maj snart. och där du bor är det ju ganska milt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Smarterchild @ 30-04-2010, 21:45) *
Jag köpte ett lime träd förra våren det blomma överdådigt i somras och i år typ feb-mars. Men vad jag än gör tappar den karten. crying.gif

Jag hade planterat i blomjord blandat med lera och leca plus långtidsverkande gödsel i. för 2-3 veckor sen planterade jag om i en blandning av kögödsel och torv. Men jag märkte att rötterna inte ens hade fyllt krukan, beror det på dålig jord? trädet ser iallafall fortfarande ut som det fått ett kok stryk. Och all kart som bildades i februari har redan ramlat av. Hjälper det om jag sätter ut eländet på altanen nu eller är det för tidigt?

Är det förresten nån som har köpt citrus träd från odla nån gång? Såg att de hade både citrus och kalamondin, ha begäret är stort, men vilken är lättsköttast egentligen? wacko.gif

Lime är för tidigt att sätta ut än tycker jag, efter att frostrisken är helt förbi och det på dagen är över +15c kan du sätta ut den. även där måste du avhärda mot solen.

att den tappar kart kan beror på flera orsaker (men den orkar ju inte behålla karten). men ohyra, fel skötsel, fel jord, fel klimat, fel miljö, torka, övervattning m.m. kan göra att dom tappar karten.

citrusar vill inte ha så mycket lera, dom vill ha en lucker jord med lågt ph (blomjord brukar man ibland tillsätta kalk så den då får ett högre ph). kogödsel och torv kan nog bli för fuktig för rötterna om du inte blandade upp den extra med grus eller leca. alla mina citrusar planterar jag i rhododendronjord som jags edan blandar upp extra med grus, leca.

har rötterna inte växt så mycket så behöver du inte plantera om den bara för det ska så va. hur ser rötterna ut är dom friska ?

utan det är bättre att plantera ut den när krukan är rotfylld (men innan det blivit rotsnurr).

jag har inte köpt från odla, men det ska nog inte vara några problem. dock dom arterna som odla har är en av de vanligaste så dom finns ofta på plantskolor och i blomsterbutiker.

kalamondin är lättskött.
Smarterchild
Jag tyckte rötterna såg okej ut, jag vet inte hur de ska se ut men jag kommer inte ihåg nåt konstigt på rötterna vid omplanteringen.

Då ska jag plantera om igen och blanda ner extra mkt grus när jag sätter ut det senare i Maj. När jag köpte trädet var krukan fylld med rötter och jag har inte vågat peta med rötterna så mycket, de sitter liksom fortfarande i en och samma klump. Bör man luckra upp dem eller är de för känsliga?

Alexander-VG-zon3
prova annars först och se hur den mår i den blandningen som du har för det är inte bra att störa rötterna för mycket (eller om du planterar om den försiktig).

det beror ju på hur jorden är i mitten om du ska luckar upp den lite eller ej, är det lerjord kan det vara bra att luckra upp den lite.
Alexander-VG-zon3
det har ju varit varmt ett tag nu (även om det var -2c inatt, och alla var ute men ibland har man turen på sin sida) och alla citrusarna där ute skjuter mängder med skott och en del blommar och andra ska snart börja.

har beskärt många av mina större citrusar i år, men alla skjuter nya skott.

några bilder på 3 av mina citrusar

mina två brokbladiga (kalamondin och citron)
[attachment=49545:brokbladiga.jpg]

Meyer Citron
[attachment=49546:citrus1.jpg]

Tahitiapelsin
[attachment=49547:DSC_0785.jpg]

frukterna på den

[attachment=49548:frukter.jpg]
Smarterchild
Snygga brokbladiga sorter! Säg till om du skulle råka ha sticklingar till salu nångång. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Smarterchild @ 02-05-2010, 16:49) *
Snygga brokbladiga sorter! Säg till om du skulle råka ha sticklingar till salu nångång. smile.gif

tack thanks.gif , japp jag ska komma ihåg det om jag har några sticklingar på dom.
BigDaddy
Min Kalamondin börjar se riktigt vissen ut. Bladen kupar sig mer & mer. Gulnar också & blir flammiga.
Jag planterade ju om den för c:a 2 månader sedan då den inte hade växt på skitlänge.
Den har en massa frukt ff. Ska jag plocka av de stora mogna så den kanske kommer igång?

Den varken har växt alls & nu ser det ut som den börjar må kasst också. Behöver den citrusnäring?

Ja varför jag planterade om & dylikt står ju några rader upp.

En annan kortis jag funderade på. Såg att ngn skrev att de samlar regnvatten & vattnar med. I vilket syfte kan det månne vara? Är det vattnet bättre att vattna med?
Snackar växterna i allmänhet nu alltså.
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 06-05-2010, 22:23) *
Min Kalamondin börjar se riktigt vissen ut. Bladen kupar sig mer & mer. Gulnar också & blir flammiga.
Jag planterade ju om den för c:a 2 månader sedan då den inte hade växt på skitlänge.
Den har en massa frukt ff. Ska jag plocka av de stora mogna så den kanske kommer igång?

Den varken har växt alls & nu ser det ut som den börjar må kasst också. Behöver den citrusnäring?

Ja varför jag planterade om & dylikt står ju några rader upp.

En annan kortis jag funderade på. Såg att ngn skrev att de samlar regnvatten & vattnar med. I vilket syfte kan det månne vara? Är det vattnet bättre att vattna med?
Snackar växterna i allmänhet nu alltså.

svårt att säga utan bild, vad som kan vara fel. den har inte fått för lite eller för mycket vatten ? har du kollat efter ohyra ? hur är rötterna ? vad för jord har den ?

mår den dåligt så ge ingen näring.

är frukterna mogna kan du ta veck dom.

regnvatten har lågt ph och är bra för växter som inte gillar kalk. som citrus.
BigDaddy
Den ser snustorr ut varje dag så jag vattnar den säkert iaf 2 dagar av 3. Det låter mycket nu när jag skriver det så kanske skulle dra ned ngt på det?
Dock vattnar jag relativt mycket & den blir torr, precis som alla mina växter känns det som, rätt snabbt.
Ja iaf varannan dag vattnar jag nog. Körde med näring ngt tillfälle för ngn månad sedan men ska tänka på det till Kalamondinen tills den mår bra.

Kolla om du ser ohyra men jag tvivlar på det. Ser inget iaf. Jag har bland alla växterna sådana där småflugor som surrar runt men just Kalamondinen är det nog ingen direkt på. Mestdels tomaterna, paprika & alla som är satta i år i jord.

Ska lägga in några bilder. Tog fler så be om mer om du behöver det.
Ska lägga upp lite nya bilder på mina olivsådder också jag tog bilder på. Plus lite mer i albumet men gör det i helgen.

Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 07-05-2010, 17:26) *
Ska lägga upp lite nya bilder på mina olivsådder också jag tog bilder på. Plus lite mer i albumet men gör det i helgen.

men den ser ju inte så sjuk ut, och när du vattnar så låt den torka upp och sedan vattna igen.

frukterna är helt mogna och dom kan du klippa veck och använda till marmelad.

har du den ute, såfall har du avhärdat den som man ska ? annars kan det ju vara att dom nya bladen inte riktigt har hängt med när den togs ut. men annars att dom rullar sig sådär är antigen kyla eller torka.

men jag hade låtit den vara och sedan klippa va frukterna som är mogna och vänta på att den växer på nytt, det har ju blivit kyligt nu igen så då växer den inte så mycket.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 07-05-2010, 17:48) *
men den ser ju inte så sjuk ut, och när du vattnar så låt den torka upp och sedan vattna igen.

frukterna är helt mogna och dom kan du klippa veck och använda till marmelad.

har du den ute, såfall har du avhärdat den som man ska ? annars kan det ju vara att dom nya bladen inte riktigt har hängt med när den togs ut. men annars att dom rullar sig sådär är antigen kyla eller torka.

men jag hade låtit den vara och sedan klippa va frukterna som är mogna och vänta på att den växer på nytt, det har ju blivit kyligt nu igen så då växer den inte så mycket.

Hehe smile.gif
Det är ju bra isf.
Men den var grönare förr. Bladen börjar både rulla sig, bli gulare & torrare känns det som.
Den är inte lika frodig som tidigare när den köptes.

Var ska jag klippa av frukterna? Hur långt in på pinnen de sitter på?
Just nu sitter det kvar pluppar sedan tidigare frukter jag bara plockat bort så den där lilla platta saken ej följer med.
Ska ev testa marmelad, annars fryser jag in klyftorna & har som isbitar. Var ngn som föreslog en gång. smile.gif

Jag avhärdar den just nu. Får stå några timmar ute varje dag, sedan tas den in under natten. har gjort så 5-6 dagar men inte hunnit med ett par däremellan då den stått inne hela dygnet.
Stått i mestadels skugga ute.
Klart lite kyligt har de ju blivit för den men inte under 3-5 grader plus.
Torka kan jag inte tänka mig som jag vattnar den. smile.gif

Ok jag plockar av frukterna tills vidare.
Saken är den att, som du skrev att den har nya blad som kan ta skada, den inte växt 1 millimeter någonstans sedan den köptes i mitten av förra sommaren. Frukter har bildats från blommor som var då & kart har blivit till frukt, men inte ett skott el inte en gren har växt alls.
Det är lite trist men kanske beror på att den haft mycket frukt hela tiden. Nu har den några stora men har vart säkert fyradubbelt med frukt från början då jag fick den.

Skönt att höra att den ff mår bra. Tack smile.gif

BigDaddy
Jag har nu klippt bort 8st stora frukter. Får se om mamma får göra marmelad på dem el om jag fryser in dem som klyftor. Har ätit några stycken förr & de smakar ok tycker jag. Tycker om sura frukter & äter faktiskt ibland citroner. smile.gif
Kanske äter jag upp dessa med.

Jag hoppas den nu börjar växa lite. Sitter några frukter kvar på den men de är inte så stora så jag kan inte tänka mig att de är mogna än.

Jag har ett aber till är jag ändå är igång. En frösådd Apelsin som jag satte för 2-3 år sedan. Den började nu tidigt i våras att förgrena sig av sig själv. Plantan är väl c:a 60cm hög från jorden.
Den fick 2st grenar åt var sitt håll medans den mittersta grenen slutade växa.
Den ena som sticker ut har inte växt så mycket, kanske 4-5cm.
Den adra dock har växt säkert 40cm rakt ut vilket gör att den både tar plats, ser lite märklig ut & får hela plantan att luta lite åt det hållet.
Hur får jag de att växa annorlunda...smile.gif

Ska jag klippa den långa grenen tycker ni?
El ska jag låta den vara & kanske stadga upp den med tråd el ngn pinne kanske?
Denna planta hade jag från början tänkt skulle få växa fritt medan jag testar lite olika beskärningar med andra av mina frösådder.

Kan det vart att jag lät den sidan som den långt utväxta grenen har fått tidigare stå mot solen hela tide utan att vrida på krukan?

Är det tidigt att börja förgrena sig vid 2-3 års ålder & 60cm hög?

Brukar grenarna som blir förgreningar växa rätt ut åt sidan som denna? Hade önskat den växte snett uppåt ist. smile.gif

Jaja, kul att den förgrenat sig iaf. Känns trist att klippa av den långa utväxten för det är i princip bara den delen som växt i år IOM att mittdelen stannat upp.
Alexander-VG-zon3
vill du så kan du toppa den långa tillväxten. eller om du istället vill ha den kvar och stadga upp den det kvittar. det kan du själv bestämma.

en del frösådder har det i generna att förgrena sig tidigt. andra väntar till att förgrena sig.

det är lite olika hur dom växer, en del växer raktupp medans andra växer raktut. dom följer ju noderna och sedan sträcker sig mot ljuset.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 12-05-2010, 11:32) *
vill du så kan du toppa den långa tillväxten. eller om du istället vill ha den kvar och stadga upp den det kvittar. det kan du själv bestämma.

en del frösådder har det i generna att förgrena sig tidigt. andra väntar till att förgrena sig.

det är lite olika hur dom växer, en del växer raktupp medans andra växer raktut. dom följer ju noderna och sedan sträcker sig mot ljuset.

Ok. Funderar på att toppa den för det blir väldigt svårt att ha den kvar när grenen växer rätt ut såhär.
Tyvärr är detta enda stället den växer på. Mittdelen av plantan stannade upp helt när den förgrenade sig & den andre förgreningen åt andra hållet står i princip still den med.
Så toppar jag in den stora utväxten är jag rädd den inte växer ngn annastans. Men jag får väl testa. smile.gif

Såhär märklig utgrening funkar inte riktigt så har ju inte så mycket val. Jag har nu stadgat upp den & det går ju förutom att det tar för mycket plats & hela växten börjar luta åt hållet utväxten är åt.

Tack ska du ha.
KRT
CITAT (flaxss @ 12-05-2010, 11:32) *

Intressant att du skriver det för jag har två stycken frösådda citroner (från mycker sura stora gula frukter - så det måste vara citron och ingen annan citrus smile.gif) och den ena växer bara rakt upp och den andra har börjat grena sig. Kommer från samma frukt, sådda samtidigt och har fått exakt samma betingelser eftersom de delar kruka (är vara ca 2 dm än så länge)....... Det är alltså genetiskt, inte jag som gjort något fel? Började oroa mig lite faktiskt smile.gif

Eftersom plantorna är ganska små fortfarande, mår de bäst inne i år eller kan jag sätta ut dem?
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 15-05-2010, 09:48) *
Intressant att du skriver det för jag har två stycken frösådda citroner (från mycker sura stora gula frukter - så det måste vara citron och ingen annan citrus smile.gif) och den ena växer bara rakt upp och den andra har börjat grena sig. Kommer från samma frukt, sådda samtidigt och har fått exakt samma betingelser eftersom de delar kruka (är vara ca 2 dm än så länge)....... Det är alltså genetiskt, inte jag som gjort något fel? Började oroa mig lite faktiskt smile.gif

Eftersom plantorna är ganska små fortfarande, mår de bäst inne i år eller kan jag sätta ut dem?

många citrusar har mycket inblandat i generna och därför kan det bli olika även från samma frukt. många dvärgformer har man ju fått fram även från frösådd.

du kan sätta ut dom i år om du vill, är det frösådder så vänta tills det är ''sommar'' på riktigt. större småplantor kan du hantera som du skulle gjort med andra större plantor dvs sätta ut efter att frostrisken är förbi helt om det nu gäller citron (eller liknade) alltså tropiska citrusar får man vänta med att sätta ut även större plantor.
BigDaddy
Jag satte ut för ngn månad sedan på dagtid, sista 2 veckorna dygnet om, frösådder av Citron & Apelsin.
De flesta av dem har blivit mörka i toppen. Lila-aktiga.
Känns som de stannat upp lite i växten även om en av dem fått ut ett helt nytt blad som blev lila.
Hur ska jag göra nu?
Ta in dem pånytt el låta dem stå kvar.
Klarar de sig tro?
Frösådderna är från vår förra året.
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 31-05-2010, 23:14) *
Jag satte ut för ngn månad sedan på dagtid, sista 2 veckorna dygnet om, frösådder av Citron & Apelsin.
De flesta av dem har blivit mörka i toppen. Lila-aktiga.
Känns som de stannat upp lite i växten även om en av dem fått ut ett helt nytt blad som blev lila.
Hur ska jag göra nu?
Ta in dem pånytt el låta dem stå kvar.
Klarar de sig tro?
Frösådderna är från vår förra året.

det verkar som de fått frostskador.

annars blev det lite svalare nu i mitten-slutet av maj. vilket är förståeligt att dom växer saktare. plus ingår det i avhärdningen att dom ska vänja sig vid att vara ute. och dom växer saktare i början tills dom vant sig.

de är inga problem med dom så länge det bara är några blad. är esten av växterna gröna och fina så kommer de snabbt igen med blad när väl värmen kommer igång. så låt dom stå kvar ute det är ju ändå juni om 30min. och frostrisken är nog helt förbi hos dig i juni.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 31-05-2010, 23:29) *
det verkar som de fått frostskador.

annars blev det lite svalare nu i mitten-slutet av maj. vilket är förståeligt att dom växer saktare. plus ingår det i avhärdningen att dom ska vänja sig vid att vara ute. och dom växer saktare i början tills dom vant sig.

de är inga problem med dom så länge det bara är några blad. är esten av växterna gröna och fina så kommer de snabbt igen med blad när väl värmen kommer igång. så låt dom stå kvar ute det är ju ändå juni om 30min. och frostrisken är nog helt förbi hos dig i juni.

Ok det låter tryggt. smile.gif
Tack.
Ja det är ynka lite mörka de blivit & som du skriver så låter det tryggt då.

Är det kanske snart dax att ställa ut årets frösådder av liknande citrusar tro el ska jag vänta till nästa säsong?
Alexander-VG-zon3
första års frösådder kan du vänta lite tills in i juni, så att det blir lite varmare nätter. avhärda först. eller om du har något växthus ute eller drivbänk så kan dom står där.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 01-06-2010, 10:13) *
första års frösådder kan du vänta lite tills in i juni, så att det blir lite varmare nätter. avhärda först. eller om du har något växthus ute eller drivbänk så kan dom står där.

Ok, låter bra. smile.gif

Tänkte jag skulle ta & försöka rota en stickling från ett citronträd. Haft det några veckor & det har stått ute i princip sedan dess. Kanske 3-4 veckor & planterades även om då när det inskaffades.
Det ser ok ut sedan det ställdes ut förutom att blades på de övre grenarna, som är lite ljusare i färgen, hänger lite.
Är väl lite ovana att vara ute kan tänkas men tycker det borde anpassat sig nu. Men men.
Iaf tänkte jag ta stickling från den & rota i vatten.
Några frågor jag funderar över:
Vad är toppskott?
Tänker det är ett skott högt upp men kan också tänkas vara ett skott på en huvudgren, längst ut. Så är lite osäker.Om det är toppen på en gren el ett skott från en gren högt upp i trädet.
Jag kör i vatten för i jord funkar det aldrig för mig. Testar så denna gång då jag inte orkar krångla till det. Har inte annat än planteringsjord & citrusjord just nu & ngt annat krångligt sett orkar jag inte riktigt.
Kort bara; 4st nodder, 2st under vatten & 2st över - stämmer?

Tänkte, ursäkta OT, även ta skott från ett olivträd som ser ut att må prima. Ngt annorlunda jag ska tänka på här jämfört med citrus?
Sätter även denna i vatten.

Ska de stå i direkt sol el halvskugga?
Ska blad/blommor/frukt/kart plockas bort från dem?

Kör även med fikon snart, på den är frukt också. Ska de plockas bort?

Nu kör jag vatten & håller tummarna för dessa 3 arter. Vill så gärna lyckas! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 02-06-2010, 23:33) *
Ok, låter bra. smile.gif

Tänkte jag skulle ta & försöka rota en stickling från ett citronträd. Haft det några veckor & det har stått ute i princip sedan dess. Kanske 3-4 veckor & planterades även om då när det inskaffades.
Det ser ok ut sedan det ställdes ut förutom att blades på de övre grenarna, som är lite ljusare i färgen, hänger lite.
Är väl lite ovana att vara ute kan tänkas men tycker det borde anpassat sig nu. Men men.
Iaf tänkte jag ta stickling från den & rota i vatten.
Några frågor jag funderar över:
Vad är toppskott?
Tänker det är ett skott högt upp men kan också tänkas vara ett skott på en huvudgren, längst ut. Så är lite osäker.Om det är toppen på en gren el ett skott från en gren högt upp i trädet.
Jag kör i vatten för i jord funkar det aldrig för mig. Testar så denna gång då jag inte orkar krångla till det. Har inte annat än planteringsjord & citrusjord just nu & ngt annat krångligt sett orkar jag inte riktigt.
Kort bara; 4st nodder, 2st under vatten & 2st över - stämmer?

Tänkte, ursäkta OT, även ta skott från ett olivträd som ser ut att må prima. Ngt annorlunda jag ska tänka på här jämfört med citrus?
Sätter även denna i vatten.

Ska de stå i direkt sol el halvskugga?
Ska blad/blommor/frukt/kart plockas bort från dem?

Kör även med fikon snart, på den är frukt också. Ska de plockas bort?

Nu kör jag vatten & håller tummarna för dessa 3 arter. Vill så gärna lyckas! smile.gif

låter som du fått skador på dina citrusar av att dom inte avhärdats ordenligt eller inte vant sig än. när du tog ut dom satte du i skugga med väv om ? i 2-3v ? och sedan tog in vid ev frostrisk ? och sedan placera dom soligare och soligare.

har du gjort detta och du sedan ställt dom ljusare så brukar dom inte få solskador eller frostskador. dock märker du att dom får skador får man sätta tillbaka dom i skuggan och vänta lite längre till tills dom vant isg. citrusar som varit inne och aldrig vatit ute innan är väldigt känsliga i början så man måste avhärda ordenligt.

ett toppskott är det skott som är längst ut på grenarna, det låter bra med 2-3noder under och 2över. du kan plantera dom antigen i vatten eller i jord. har du så använda rotningshormoner. finns att skaffa hos impecta.

oliven är det samma för, även om den funkar bättre i jord tycker jag den brukar ruttna för mig i vatten. oliv kan du ta sticklingar och sätta direkt i marken ute om du vill testa. eller sätter du i krukor.

håll stciklingar varmt med undervärme i halvskugga och skyddat.

du ska ta veck blommor, frukt och kart. sedan har man bara 1-2bladpar per sticklingan.

att man inte lyckas i jord, är antingen håller man för svalt, för blött i jorden eller har man fått sorgmyggor som äter upp rötterna på sticklingar. citrus och oliv är ganska svårrotade om dom inte får det varmt och lagom ljust. ha med en liten förvedad del längst ner på sticklingarna.
Sussie F-Flower
CITAT (BigDaddy @ 07-05-2010, 17:26) *
Den ser snustorr ut varje dag så jag vattnar den säkert iaf 2 dagar av 3. Det låter mycket nu när jag skriver det så kanske skulle dra ned ngt på det?
Dock vattnar jag relativt mycket & den blir torr, precis som alla mina växter känns det som, rätt snabbt.
Ja iaf varannan dag vattnar jag nog. Körde med näring ngt tillfälle för ngn månad sedan men ska tänka på det till Kalamondinen tills den mår bra.

Kolla om du ser ohyra men jag tvivlar på det. Ser inget iaf. Jag har bland alla växterna sådana där småflugor som surrar runt men just Kalamondinen är det nog ingen direkt på. Mestdels tomaterna, paprika & alla som är satta i år i jord.

Hej "Storpappa" smile.gif
Vilken knubbig och fin Kalamondin du har. wub.gif
Jag har tittat på dina bilder och det jag reagerar på är att den ser så dammig ut. Är den det? Kanske du skulle duscha den varmt, vid flera tillfällen så att du får bort den där beläggningen på bladen. Om det är damm och sånt så täpper det till porerna på bladen och då "andas" dom ju sämre.
Bara ett tips... yes.gif

//Sussie.
BigDaddy
CITAT (Sussie F-Flower @ 03-06-2010, 08:33) *
Hej "Storpappa" smile.gif
Vilken knubbig och fin Kalamondin du har. wub.gif
Jag har tittat på dina bilder och det jag reagerar på är att den ser så dammig ut. Är den det? Kanske du skulle duscha den varmt, vid flera tillfällen så att du får bort den där beläggningen på bladen. Om det är damm och sånt så täpper det till porerna på bladen och då "andas" dom ju sämre.
Bara ett tips... yes.gif

//Sussie.

Oj tack! smile.gif
Du det kan nog mycket väl stämma & vara en anledning till att den växer ngt dåligt.
Vi har haft renovering här inne i lgh:en hela året med en massa byggdamm & ngn gång sköljde jag nog av den men det kan absolut vara så att den behöver mer. När du skriver det så låter det självklart.
Tack, ska ske bums. wink.gif
BigDaddy
Ok ska testa detta.
Jo jag har nog haft sorgmygg men även kanske inte tillräckligt varmt.
Sedan har jag inte haft ngn påse över & sätter jag ngn i jord så ska jag testa det.
Kanske kan hindra från sorgmyggen också men även ge mer fuktighet.

Ja citrusen som hänger ställdes nog ut hastigt utan avhärdning också. Den står i halvskugga & finns tyvärr inte utrymme till ngt annat så jag måste helt sonika låta den stå & hoppas den mår bättre snart.
Ser bra ut större delen, bara de övre ljusare bladen som hänger lite.
Har ju redan stått där snart en månad så känns som det är lika bra att låta den stå kvar ändå.
Men ska testa stickling då även på den.
Testar även från syrran mins citron.
Nu jäklar ska det gå vägen! smile.gif

Alexander-VG-zon3
när man avhärdar och inte kan sätta dom i skugga eller i ett skyddat läge, så täcker man plantorna med fiberduk, vitt lakan, vit handduk m.m. . det skyddar växter och mildrar blåsten lite och gör det till viss del lite jämnar temperatur. tummenupp.gif

lycka till med sticklingarna hoppas det går vägen denna gång.
Husihelvete
Hej

Jag har ärvt en Kumkwat av en kollega som nu gått i pension. Jag har fraktat hem den och har den i min vinterträdgård tillsdess att vädret blir tillräckligt varm och det inte längre är risk för frost.

Plantan, eller snarare det mindre trädet, har visserligen fått vatten men inte mycket mer. Det är en 'kontors-planta' och den har därför inte planterats om vart efter, inte heller gödning eller tillräckligt med ljus. Bristen på ljus har gjort att den växt lite konstigt då växten sökt sig till där det finns mest ljus.

Jag har planterat om den i en stor kruka, jag har använt citrusjord. Sedan har jag gjort något som jag kanske inte borde gjort och det är därför jag skriver detta inlägg. Jag beskar den. Det fanns en ganska grov gren som växte helt knasigt ungefär på halva 'trädets' höjd. Skulle jag låtit den vara? Chockar jag plantan genom att ställa den varmt, soligt i ny jord efter så lång tids kontorsplacering?

Med andra ord.... Hjälp
Bassam
Hej

att ställa den varmt, soligt i ny jord , naturligtvis ska bli chock , du kan passera den till ny plats några timmar varje dag några dagar först.
H:Bassam

BigDaddy
Funderar på att plantera om en av mina citrusar till en ny kruka. Den som den står i är inte dräneringshål i nämligen.
Är det för sent i år & ska jag avvakta till våren istället el tycker ni jag ska plantera om den nu direkt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 25-07-2010, 11:51) *
Funderar på att plantera om en av mina citrusar till en ny kruka. Den som den står i är inte dräneringshål i nämligen.
Är det för sent i år & ska jag avvakta till våren istället el tycker ni jag ska plantera om den nu direkt?

plantera om dom nu direkt det är ingen fara.

CITAT (Husihelvete @ 04-06-2010, 13:12) *
Hej

Jag har ärvt en Kumkwat av en kollega som nu gått i pension. Jag har fraktat hem den och har den i min vinterträdgård tillsdess att vädret blir tillräckligt varm och det inte längre är risk för frost.

Plantan, eller snarare det mindre trädet, har visserligen fått vatten men inte mycket mer. Det är en 'kontors-planta' och den har därför inte planterats om vart efter, inte heller gödning eller tillräckligt med ljus. Bristen på ljus har gjort att den växt lite konstigt då växten sökt sig till där det finns mest ljus.

Jag har planterat om den i en stor kruka, jag har använt citrusjord. Sedan har jag gjort något som jag kanske inte borde gjort och det är därför jag skriver detta inlägg. Jag beskar den. Det fanns en ganska grov gren som växte helt knasigt ungefär på halva 'trädets' höjd. Skulle jag låtit den vara? Chockar jag plantan genom att ställa den varmt, soligt i ny jord efter så lång tids kontorsplacering?

Med andra ord.... Hjälp

det är nog ingen fara med den att du klippte av den grenen. har du den bakom glas så blir det inte så intensiv sol som ute. och värme tål dom sålänge den inte torkar ut eller att du inte otg veck så många sugrötter, tog du veck många sugrötter vid omplantering kan det vara bra att ställa den i skuggan någon vecka.

jag antar att den är ute nu ?
Bassam
Hej
Bästa omplantering under JAS period.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 25-07-2010, 23:23) *
Hej
Bästa omplantering under JAS period.

JAS är mer av en beskärnings sak som man använder det uttrycket i. Citrus ska man inte plantera om på hösten eller vintern. däremot på våren-sommaren och till juli går det bra, in i början av aug också. men inte i sept.
BigDaddy
Ok tack. Då gör jag det bums imorgon.
Det är jobbigt att ha dem i ytterkrukor, har 2st så, utan dräneringshål & utan leca i.

Dessutom är det fula krukor så ska bli bra att plantera om dem. Har tid imorn så då görs det. smile.gif

Det är frösådder. Har så himla mycket nu. Har 2sr köpta. 1st Kalamondin & 1st Citron. Sedan har jag en massa frösådder. Alla möjliga citrusar & flera av varje. Blir jobbigt att få plats med men det är himla skoj att se dem växa upp från ett frö & bli stora. De är nästan roligare än de köpta, el de är det.
Sedan misslyckas jag som vanligt med alla mina sticklinsförsök av både citrusen & alla andra växter jag vill föröka så.
Men men, skam den som ger sig. Körde ner 2st fikonförsök igår igen i jord. Lite OT men har även en massa citronsticklingar i vatten men de har inte slagit rot efter 4v där. Ser ff gröna & fina ut i bladen dock.
Hur lång tid kan det ta tro?
Har även ett par olika citrusar jag fått tag i i jord med påse runt. Också gröna efter ca 4 veckor men ingen av dem växer.
Alexander-VG-zon3
jag använder inte ytterkrukor alls, jag har bara lerkukor och plastkrukor och så fat under.

ja det är roligt och speciellt att fröså dom och sedan se dom växa upp och bli stora och fina.

köp impectas sticklingshjälp sedan häll i pulvret och sätt i fikon sticklingen där efter 2-8veckor är dom rotade.

eller testar du att sätta din sticklingar i Clonex.
http://ebboflod.se/sv/rotning/

citrus varierar det när dom är rotade plus är dom svårrotade. men dom kräver hög värme för att rota sig.
BigDaddy
Egentligen har jag samma på allt som du. Lerkrukor & några plastkrukor, men dessa satte jag för ngt år sedan då jag hemma inte hade några andra krukor att tillgå. Men det har jag ju nu.

Ja jag vet inte. Tror inte jag kör med sticklingshjälp. Jag ger mig inte & ngn gång ska det funka.
Iaf så ska jag försöka ett tag till utan ngt medel.

Tack för all info!
BigDaddy
Hej jag funderar även på om det är för sent att beskära nu i slutet av juli/början på augusti?

Jag vet nu i början på året skulle jag vänta med att beskära till mars men mellan januari-mars växte de som sjutton. Lite i onödan tyckte jag då de skulle beskäras & jag fick vänta.
Därför undrar jag nu om jag redan nu kan beskära lite några av mina frösådda citrusar så de fögrenar sig fint när de nästa säsong börjar växa igen efter vintervila.

Har galet många frösådda citrusar nu. smile.gif
De växer så det knakar så platsbrist är det verkligen.
Vissa står utspridda lite varstans nu. På innergården, hos farfar, på föräldrarnas land, på jobbet & såklart hemma då i min lgh.

Jag tog faktiskt in alla citrusar idag på eftermiddagen. Har regnat sjukt mycket så det var dyblött i krukorna på balkongen. Sedan började det blåsa storm & ska regna mer så var det rätt/fel att ta in dem under natten?
Min ena långa apelsin hade huvudstammen vikt sig där ute. Snörat upp den nu & hoppas att den klarar sig. Den är lite gänglig.
Har tänkt att den ska få växa fritt så hoppas jag inte behöver beskära den.
Alexander-VG-zon3
här har varit samma väder också, jag låter allt stå kvar ute. det ända jag gjorde var att flytta någon citrus med mycket frukt lite mer skyddat. annars har jag väl tagit ut dom på våren så står dom ute till hösten i ur och skur i storm och hagel. har inga växter inne nu allt är ute och där får de gilla läget. alla mina krukor har hål så överskottsvatten rinner ut och ''regnperioder'' tål de. annars är det ju inte bra att jorden blir vattensjuk.

det finns inget rätt eller fel, man får själva göra som man tycker. vill du ta in dom och tycker att det känns bra så tycker jag absolut du ska göra det. vill du ha kvar dom ute så ha det.

här hos mig har jag dock mina flesta citrus-frösådder/fröplantor i en drivbänk (ett gammalt akvarium som står ute). så hos dom har det inte regnat eller blåsigt men resten som stått ute oskyddat har rullat runder på gräsmattan idag. sånt är livet hos mig i morgon får jag nog gå ut och plantera.

du kan beskära dom nu under sensommaren likväl som under våren.

CITAT (BigDaddy @ 30-07-2010, 21:17) *
Min ena långa apelsin hade huvudstammen vikt sig där ute. Snörat upp den nu & hoppas att den klarar sig. Den är lite gänglig.
Har tänkt att den ska få växa fritt så hoppas jag inte behöver beskära den.

hoppas den klarar sig, skulle vara tråkigt annars kompiskram.gif
BigDaddy
Ja hoppas det. Himla väder!
Tack ska du ha. Ska skära lite i dem imorn då. smile.gif

Ja apelsinplantan var den första jag sådde för 3 år sedan så den är året äldre än övriga minst, så jag hoppas den klarar sig fint.
Syns inget på att den låg dubbelvikt nu när jag snörat upp den men är lite rädd ändå.

Ja citrusarna kanske åker ut imorn igen även om jag ser att det ska blåsa mycket. Eg. var det nog mest mina chili & liknande jag var mest rädd för i vädret som är men jag tog in allt nästan ändå.
Jag får kanske sätta stödpinnar & snöra runt på citrusarna så de klarar blåst & oväder bättre. Kanske dessutom växer lite rakare för vissa har växt lite snett. smile.gif
ScoobyBear
Varför tappar mina citrusar bladen??
Jag hade en Calamondin förra året som vid den här tiden började skjuta nya blad, blommor och kart i rasande fart. Sammtidigt började den fälla blad i samma tempo. I September/Oktober fanns inte ett blad kvar och trädet var tort som kaffeved. Jag har läst att de kan tappa bladen till vintern men augusti tycker inte jag är vinter tongue.gif Iom detta tolkade jag den som död och kastade det i december.
I år har jag skaffat en Sinensis och en Calamondin till och de börjar göra precis samma sak nu!
Träden ser ut att vara friska och må bra men de gör de uppenbarligen inte.

Förra året hade jag den inne och i år har de stått på balkongen i söderläge.
De förses med vatten med näring regelbundet.

Jag har sökt och funnit en del info men inget stämmer in på mitt scenario tycker jag. Vad gör jag för fel!?
Alexander-VG-zon3
CITAT (ScoobyBear @ 02-08-2010, 19:18) *
Varför tappar mina citrusar bladen??
Jag hade en Calamondin förra året som vid den här tiden började skjuta nya blad, blommor och kart i rasande fart. Sammtidigt började den fälla blad i samma tempo. I September/Oktober fanns inte ett blad kvar och trädet var tort som kaffeved. Jag har läst att de kan tappa bladen till vintern men augusti tycker inte jag är vinter tongue.gif Iom detta tolkade jag den som död och kastade det i december.
I år har jag skaffat en Sinensis och en Calamondin till och de börjar göra precis samma sak nu!
Träden ser ut att vara friska och må bra men de gör de uppenbarligen inte.

Förra året hade jag den inne och i år har de stått på balkongen i söderläge.
De förses med vatten med näring regelbundet.

Jag har sökt och funnit en del info men inget stämmer in på mitt scenario tycker jag. Vad gör jag för fel!?

det är svårt att ge råd när jag inte vet hur du sköter dom exakt,

vilket läge (då förutom att dom står i söder) ? mur mycket vatten får dom ? hur mycket näring får dom ? vilken temperatur har dom haft ? vad har dom för jord ? och för krukstorlek ? har du sett ohyra ? har dom haft ? hur ser bladen ut som faller ? hur mycket/lite blommor/frukt/skott får dom ? m.m.

ja att dom fäller bladen under sommaren-hösten kan beror på flera orsaker.

några orsaker för mycket/lite näring/vatten, torka, hög värme eller kyla, ohyra, hastigt ändrade förhållanden, fel jord, trångt om rötterna m.m.

dock fäller dom alla blad så kan dom skjuta nya skott om grenarna lever.
ScoobyBear
CITAT (flaxss @ 02-08-2010, 19:35) *
det är svårt att ge råd när jag inte vet hur du sköter dom exakt,

vilket läge (då förutom att dom står i söder) ? mur mycket vatten får dom ? hur mycket näring får dom ? vilken temperatur har dom haft ? vad har dom för jord ? och för krukstorlek ? har du sett ohyra ? har dom haft ? hur ser bladen ut som faller ? hur mycket/lite blommor/frukt/skott får dom ? m.m.

ja att dom fäller bladen under sommaren-hösten kan beror på flera orsaker.

några orsaker för mycket/lite näring/vatten, torka, hög värme eller kyla, ohyra, hastigt ändrade förhållanden, fel jord, trångt om rötterna m.m.

dock fäller dom alla blad så kan dom skjuta nya skott om grenarna lever.

De står som sagt ute på en balkong i söderläge, 1tr. upp under tak. Dock kommer regnet åt dem om det regnar ordentligt. Sol i princip hela dagen.
Jag brukar vattna dem när de är torra på ytan vilket brukar betyda ca 1-2ggr veckan. Då vattnar jag tills det rinner genom krukan. Jag blandar i näring varje gång och brukar iof ta lite mer näring än rekommenderat på förpackningen pga. att växterna visade tecken på för lite näring när jag doserade enl. rekommendation.
Calmondinen planterade jag om i Citrus-jord när jag köpte den i våras. Sinensisen står fortfarande i den kruka/jord som den var när jag köpte den i våras.

Storlekarna är som följer:
Sinensis är ca 95cm hög och står i en kruka som är ca 28cm i diameter samt ca 25cm hög.
Calamondin är ca 30cm hög och står i en kruka som är ca 16cm hög och 16cm i diameter.
Jag har aldrig sett någon tendens till ohyra på dem.
Temperaturen är väl mellan 15-30 grader ungefär. Som det är ute i Stockholmsområdet smile.gif
De flesta bladen som faller är gröna och fina och ser friska ut. Precis som hela träden.
De får massor med nya blad och blommor. Kan inte räkna dem. Sinensisen får inga frukter dock.
Alexander-VG-zon3
jag tycker nästan 1-2gånger per vecka kan låta som för mycket vatten speciellt på sensommaren-hösten , och dom ska gärna torka upp några dagar innan man vattnar igen. dock det beror ju på. är det svalt och fuktigt vattnar man mindre så dom inte ruttnar eller får för mycket, är det värmebölja och väldigt soligt så vattnar man mer.

och oftast är dom planterade i lerjord från början när dom kommer från odlaren. vilket håller fukten väldigt bra. en lucker jord gör att vattnet rinner igenom lättare och bara lämnar en fuktigjord. medan en lerjord lämnar en vattensjukjord vilket gör att rötterna ruttnar. citrusjord är bra när det gäller dränering men en del märken innehåller kalk, citrusar vill ha lågt ph. jag själv använder rhododendronjord som jag ibland blandar upp extra med grus eller leca eller
orkidekompost (eller liknade som barkmull). sedan bara för att ytan torkar upp så är det inte alltid säkert är rötterna är torra. när man vattnar är det bra att känna på krukan känns den tung, eller knacka lite lätt och se om det låter torrt eller blöt (dovtljud = blött). och att man känner med fingret och sticker ner fingret i jorden och känner efter om den är fuktig-blöt-eller torr.

och kanske också lite(men bara lite) för mycket näring, om en citrus visar visar näringsbrist ska man antingen plantera om den i nyjord eller öka med en extra näringsdos en vecka eller öka en näringsdos en månad. beroende väder och tillväxt kan man ge till citrusar 2-4gånger per månad då ger man dom antigen en gång varje månad eller en gång varannan vecka eller nåt liknade. typ varannan söndag eller varje söndag. när man märker att dom har återhämtat sig från näringsbristen (får nya friska blad) så kan man sänka näringsbehovet lite.

jag ger mina från mars-maj (beroende på tillväxt och väder) och slutar oftast i juli-aug. i slutet av aug och sept och okt får dom bara vatten om det behövs. oftast regnar det så mycket då att det inte behövs.

hur man vattnar och ger näring är något man själv får lära sig just om sina egna växter. jag kan bara ge råd men jag kan inte säga exakt hur du ska göra för dina. att dom tappar bladen gröna tyder på rotproblem eller väderproblem, exempel kyla kan få dom till att fälla bladen gröna medan hög värme och torka gör att bladen fälls vissna .

har du bild så kan det vara lättare att bedöma ?

Apelsin kan ha svårt att få frukt i sverige.
ScoobyBear
CITAT (flaxss @ 03-08-2010, 11:25) *
jag tycker nästan 1-2gånger per vecka kan låta som för mycket vatten speciellt på sensommaren-hösten , och dom ska gärna torka upp några dagar innan man vattnar igen. dock det beror ju på. är det svalt och fuktigt vattnar man mindre så dom inte ruttnar eller får för mycket, är det värmebölja och väldigt soligt så vattnar man mer.

och oftast är dom planterade i lerjord från början när dom kommer från odlaren. vilket håller fukten väldigt bra. en lucker jord gör att vattnet rinner igenom lättare och bara lämnar en fuktigjord. medan en lerjord lämnar en vattensjukjord vilket gör att rötterna ruttnar. citrusjord är bra när det gäller dränering men en del märken innehåller kalk, citrusar vill ha lågt ph. jag själv använder rhododendronjord som jag ibland blandar upp extra med grus eller leca eller
orkidekompost (eller liknade som barkmull). sedan bara för att ytan torkar upp så är det inte alltid säkert är rötterna är torra. när man vattnar är det bra att känna på krukan känns den tung, eller knacka lite lätt och se om det låter torrt eller blöt (dovtljud = blött). och att man känner med fingret och sticker ner fingret i jorden och känner efter om den är fuktig-blöt-eller torr.

och kanske också lite(men bara lite) för mycket näring, om en citrus visar visar näringsbrist ska man antingen plantera om den i nyjord eller öka med en extra näringsdos en vecka eller öka en näringsdos en månad. beroende väder och tillväxt kan man ge till citrusar 2-4gånger per månad då ger man dom antigen en gång varje månad eller en gång varannan vecka eller nåt liknade. typ varannan söndag eller varje söndag. när man märker att dom har återhämtat sig från näringsbristen (får nya friska blad) så kan man sänka näringsbehovet lite.

jag ger mina från mars-maj (beroende på tillväxt och väder) och slutar oftast i juli-aug. i slutet av aug och sept och okt får dom bara vatten om det behövs. oftast regnar det så mycket då att det inte behövs.

hur man vattnar och ger näring är något man själv får lära sig just om sina egna växter. jag kan bara ge råd men jag kan inte säga exakt hur du ska göra för dina. att dom tappar bladen gröna tyder på rotproblem eller väderproblem, exempel kyla kan få dom till att fälla bladen gröna medan hög värme och torka gör att bladen fälls vissna .

har du bild så kan det vara lättare att bedöma ?

Apelsin kan ha svårt att få frukt i sverige.

Ja, 2ggr veckan hände bara tidigare i somras när det var 30+ grader och full sol hela dagarna. Jag brukar känna i jorden om den är fuktig.

Jag trodde citrusar hatade kalk? Och ändå blandar de i det i jord speciellt framtagen för citrusar? Vad är logiken i det??
Men jag kanske skulle ta och plantera om även apelsin-trädet då... Men du rekommenderar att jag blandar egen jord alltså? Lat som man är tyckte jag det var smidigt att köpa färdigblandad tongue.gif

Någon kyla kan det knappas bero på tycker jag om det inte är så att de inte gillar omslag. För det är ju bra mycket kallare nu än det var för några veckor sedan. Möjligen att de inte gillade vinden och den störtskur som kom för inte så länge sedan. Jag tog in dem när det blåste som värst. Men de fick sig en rejäl dusch när det regnade som bäst. Jag har inte vattnat dem på någon vecka nu och de verkar lite som om det minskat med bladfällningen. Kan kanske vara så att de blev lite för blöta då.

Det jag tycker är väldigt konstigt är att det verkar komma i samma stund som den börjar blomma och skjuta nya blad. Nästan som om den inte har ork att både blomma och ha massa blad.
Framförallt apelsinträdet är bra mycket tunnare nu än det var för några veckor sedan. Calmondinen verkar inte ha drabbats lika hårt. Den tappade mest blommor och frukter.

Här är bilder på träden:

Alexander-VG-zon3
när du köper citrusjord så läs vad den innehåller, olika för olika märken. roddisjord ger på mina plantor mörkgröna och fina blad. om du vill blanda eller inte är upp till dig. men det går ju hitta större säckar av roddisjord av citrusjorden tror jag det är 18-20L eller nåt.

av att bedöma av dina bilder tycker jag dina plantor ser väldigt friska ut och vackra.

mina citrusar har inget problem med vädret eller några kyliga (men frostfria) sommarnätter, dom blommar och sätter frukt och får nya blad som vanligt. men det som gäller för mina kanske inte gäller för dina två sorter.

jo det kan ju vara att dom har mycket blommor och ny tillväxt så att dom fäller dom gamla bladen. så som du skrev. och samtidigt hastiga väderomslag och lite för mycket vatten.

vattning och näringsbehovet kan ibland vara det svåraste att få rätt. du får se hur dom artar sig sålänge dom tappar lite blad och får ny tillväxt i toppen hade inte jag varit för orolig. börjare däremot bladen rasa i högtakt. så kan du börjar bli orolig.

CITAT (ScoobyBear @ 03-08-2010, 18:46) *

dom skotten som kommer nere vid är Citrontörne-skott (kommer från ympen din apelsin verkar vara toppympad) dom har inte samma blad som apelsin. dessa skott kan du ta veck om du vill. och vill du ha en citrontörne kan du försöka får rötter på skotten.

den döda ''tappen, stubben'' i mitten av kronan kan du ta bort precis ovanför där friskved är. det döda kan inte läka men klipper du veck den så kan den friska väven läka och därmed skydda skadan mot mögel, svamp, bakterier död ved kan annars bli en inkörsport för sånt.
fuchsian
Hej alla ni!

Har läst på denna tråd flera gånger och kan bara säga att vad ni är duktiga och vilken tålamod! Trodde inte att detta var möjligt, men man ska inte sluta blunda ..... ni har gett mig en jäklans kick att kunna ta del av er allas erfarenheter hur man gör.
Jag har inte velat hoppa med i tråden utan tänkte att det ni berättar behöver jag inte fråga om, det är bara och läsa igen. Tack er alla! ....fuchian...
Rohan
Jag har suttit här nu och försökt hitta lite information på nätet men lyckas inte så väl. Skulle vilja veta hur stora normalstora kärnor som kan gro är i olika citrusfrukter. Den grapefrukt jag köpte igår hade massor med små kärnor, ca 2mm.

Lyckades konstatera att stora citrusfrukter normalt har fler kärnor än små frukter men hur stora är dessa kärnor?
Alexander-VG-zon3
hur många kärnor en frukt har är väldigt svårt att säga eller veta. då pollineras inte frukten bildas inga eller få kärnor. pollineras frukten bildas det kärnor och då ibland stora och fina.

så inom samma sort kan det variera.

och större citrusfrukt innebär inte alltid stora eller fler kärnor. Citrus maxima och Citrus medica som är ganska stora citrusfrukter får en del sorter väldigt dåligt med kärnor.

och det finns mandariner som är späckat med kärnor och andra som knappt har några alls och mandariner är små citrus frukter.

dock normalt sett ska kärnor av citrus vara tjocka och ganska fylliga om dom ska ha grobarhet. inte små och platta.
WingDing
Känns nästan lite som tråden håller på att dö....

Gärna lite uppdatteringar oja lite bilder att drägla över vore kul med.

Min Citrus Mitti å min Citron fick ta plats i förådet i dag vågar inte ha den ute mer.

Mvh lillabamse
BigDaddy
Mitt cintronträd börjar må lite kasst.
Bladen bucklar sig inåt på flera ställen. Vissa ställen hänger de lite.
Förutsättningarna för den är inget vidare, jag vet, men ngt jag kan göra?

Just nu står citronträdet, ihop med olivträdet & kalamondinen, i en balkongdörr som står på glänt nästan hela tiden. Helt stängt ett par timmar ngn dag då sambon min fryser.
Fönster hela vägen ner. Har lagt en termometer där swom visar mellan 7-15 grader beroende på tid på dygnet plus hur mkt sol det är.

Jag har 3st lågenergilampor över var & en av dem. Det enda jag kan erbjuda.

Dock blir det troligtvis värre. Jag har köpt hus igår men inflytt först 1 dec. Då kan jag nog ordna med bättre förutsättningar.
Dock inte än.
Jag flyttar från min lgh sista Okt, alltså 1 månad däremellan jag måste bo i mina föräldrars lgh, med än mindre plats. Troligtvis blir det ytterligare mindre ljus än det redan är. Just nu står dem i västerläge men IOM att solen ligger lågt kommer den sällan in i min lgh så här års ändå.

Kommer bli mkt flyttar & lite ljus. Jag tror just nu temperaturen är ok, för att vara lgh. Dock blir det nog normal varmt i Nov månad för dem, alltså 20 grader.
Svårt att få alla mina växter att få plats i fönster då min mor även hon har en del, ganska mkt.

Jag vet inte riktigt om jag kan göra ngt ytterligare för att få dem att må bättre?
Några tips?

Sedan en fråga till. Jag är väldigt orolig att de ska dö. Tror ni de kan klara sig?
De stod ute fram tills det började bli lite kallare. Ett par nätter med ngn minusgrad, sedan åkte de in.
Har stått ute hela säsongen annars.
Kalamondinen ser ut att må bra ff, liksom Oliven. Citronen är den som börjar böja lite blad. Tappat 2st hittills.
Inte jättemycket men tycker de börjar bli lite frasiga även om de flesta blad ff är gröna & ok.
Kommer de palla denna vinter?

I huset finns väl lite mer jag kan erbjuda. Lite mer ljus från fönstrerna iaf plus ett svalare rum.
Huset har nämligen 7-8 rum & vi är bra 2st, så det finns rum att låta dem stå & ha lite svalare.
Inglasade altanen i söderläge håller ju inte under vintern då det ej är uppvärmt. El?
Nä det kan jag inte tänka mig. Blir nog för kallt där nattetid.
Kan man flytta dem dit under dagen el är det bara att stjälpa än mer?
Jaja, det är ju först i Dec jag kommer till huset så det kan jag ta då.

I övrigt SJUUUUUUKT skoj med hus!!!!!!!
Jag längtar sååååå. Speciellt till våren, el i början av nästa år då jag ska börja sätta fröer. Kommer ha ofantligt mkt mer plats nu.
1100 m2 tomt.
Växthus
Stort hus
Kommker från lgh mitt i Gbg centrum på 50m2 så det blir en jätteskillnad.

Ni ska få hjälpa mig med hur allt ska organiseras & byggas upp. Hela tomten. smile.gif
Det ser jag fram emot. smile.gif
Men först detta ja. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon