Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Alexander-VG-zon3
jag vet ju inte hur du har sköt dom eller hur de har sköts innan ,, denna sjukdom kommer när växterna står fuktig eller att växten är skadad och att det sen börjar ruttna . och detta är en svamp som finns i jorden . har du inte den i jorden så bryter den inte ut då den som drabbar citrus inte finns i norden . och den bryter bara ut om det är extremt fuktig eller varmt då denna svamp inte trivs om det blir för kallt ( den som drabbar citrusar måste har varma förhållanden för att utvecklas ). vilket också är en anledning till att den inte finns i Sverige då det är för kallt . ja den finns i sverige Phytophthora men inte den som drabbar citrus .

så visst är dina citrusar odlade i tropiskt klimat och om du håller dom extremt fuktiga så kan du ha denna sjukdommen . och då det du kan göra är att byta jord och hålla den torrare men oftast har det börjat så kommer den svamp sprida sig .

så dom du köpte dom av kan då ha odlat dom varmt och fuktig och fått med det i jorden som gjort att det bryter ut .

har du denna svamp kommer du senare se att barken blir förstörd . då denna ''äter'' sig in i barken .
juddan
CITAT (flaxss @ 01-09-2008, 20:55) *
att dom bildat nya knoppar tyder inte på att växten rotat sig det var det första jag lärde mig på trädgårds utbildningen . sticklingar suger dels vatten som vanliga ''snittblommor'' plus ibland sätter man dom extra varmt,fuktig och soligt då kan knoppar börja växa utan att växten har fått rötter . plus har jag själv satt sticklingar av citron och den skulle både blomma och få nya bladknoppar så jag försökte planterade om den ,, icke där va inga nya rötter . så vänta tills du ''ser'' rötter .

Jag började nästan misstänka något sånt, för nu har alla mina grapesticklingar fått knoppar. Lyckades du rota dina citrusar tillslut eller kommer det en olycklig del av sagan efter knopparna? Har du nåt tips på hur man lyckas?
Alexander-VG-zon3
CITAT (juddan @ 07-09-2008, 08:42) *
Jag började nästan misstänka något sånt, för nu har alla mina grapesticklingar fått knoppar. Lyckades du rota dina citrusar tillslut eller kommer det en olycklig del av sagan efter knopparna? Har du nåt tips på hur man lyckas?

alla blomknoppar ska du ta veck . blad knoppar och nya blad ska vara kvar . men håll den varmt,fuktig,soligt och vänta tills du ser rötter under krukan . att chansa att den har rötter eller inte är inte ett bra sett , så vänta tills du ser rötterna komma !!
freddie
CITAT (juddan @ 07-09-2008, 09:42) *

Clonex, konstant värme underifrån (25 grader) och hög luftfuktighet (jorden/mediet skall ej vara blött, bara fuktigt). klipp av stora blad till en tredjedels storlek. Spara ett eller två hela blad.
Basil
Hej jag sådde några apelsinkärnor och nu är ett apelsinträd ca 20 cm högt. Jag vill det ska växta snabbt och bli högt fort kan jag nu skära bort blad/grenar längre ner på stammen eller tar den skada då?
freddie
CITAT (Basil @ 08-09-2008, 22:12) *
Hej jag sådde några apelsinkärnor och nu är ett apelsinträd ca 20 cm högt. Jag vill det ska växta snabbt och bli högt fort kan jag nu skära bort blad/grenar längre ner på stammen eller tar den skada då?

Jag vet ej om det lönar sig att klippa bort blad. Jag har ett 10-tal frösådder som jag sådde ungefär samtidigt för drygt ett år sedan och de skiljer sig väldigt mycket åt. En del har vuxit 30 cm och har frodigt bladverk, medans andra ser ut som tunna pinnar, 10-20 cm, med endast några futtiga blad längst upp. Har endast gett dem vatten och sparsamt med citrusnäring, ingen särskild skötsel i övrigt. Skulle tippa på att val av jord är mycket viktigt för de unga citrusplantorna.
freddie
CITAT (freddie @ 01-09-2008, 20:14) *
NU ÄR DET DAGS IGEN (Ni som varit med i tråden från början vet vad jag syftar på!) SE BILD!:

Citrus - kåda på stam 1 sept -08.jpg

Detta är en Citrus Limon inköpt för knappt två månader sedan. Kan tillägga att jag köpte den på samma ställe som de två kalamondiner som dog för mig i våras och som också hade kåda på stammen. Det känns som repris. Jag har inte haft problem med mina övriga citrusar köpta på andra ställen och jag börjar nu misstänka leverantören. Vad säger ni?

Jag var och visade upp denna växt på inköpsstället idag. Svaret jag fick var att det inte gick att byta/få pengar tillbaka. De hade aldrig sett något liknande och var mycket nyfikna på vad det kunde vara, om det nu rörde sig om en sjukdom. Vi kom överrens om att jag skulle återkomma och vidarebefordra info från denna tråd.
lissa
CITAT (Citrona @ 03-09-2008, 09:47) *
Lissa, jag köpte citrusnäring på Blomsterlandet häromdagen, en vanlig flaska i storlek som annan krukväxtnäring.

Tack för det tipset Citrona, ska iväg och kolla om vi har det här också..

Vilken otur Freddie, men du verkar samlad trots allt, jag hade nog blivit väldigt .....
Konstigt att dom aldrig hade sett något liknande när du har fått såna från det stället tdigare, och att bara dina skulle bli sjuka är väl lite konstigt. Bra att vi har skrivit så mycket om det, och med foton dessutom.

Min Kalamondin mår inte bra alls, jag tror att den har fått värmeslag när jag var borta...Dumt nog hade jag flyttat på den, och det var nog inte så bra..
Hoppas att allt går bra med era citrusar...och att dom kanske vaknar till och ger dig en ny växt Freddie
nymedlem222
Hej e ny här å kan inget om växter men har ändå problem med en växt.

Nu till mitt problem, det är att vi har ett sånt där jävla citrus som vi köpte i affären då den tydligen skulle vara bra för miljön och luften inne i lägenheten (tyckte tjejen, inte jag som skiter i de här me växter) Men det slutade med att vi köpte det fucking trädet ändå sad.gif

Nu till saken är att jag är själv hemma i ett halvår och vet inte hur jag ska hantera den fucking jävla växten. Den växer fan ingenting och tappar blad. Testade att vattna det jävla trädet för 3 dar sen men ser ingen jävla skillnad.

Tjejen kommer bli rasande på mig om trädhelvetet dör så måste ha hjälp fort... Funderade oxå på tanken att slänga trädet då det går mig på nerverna åta bara helvete med sina fucking omöjliga skötselkrav och sedan köpa ett nytt någon vecka innan hon kommer hem. tror ni hon kommer märka detta isåfall?

Snälla kan nån svara för är i akut behov av hjälp med trädet enbart för hennes skull och detta e jävligt fustrerande sad.gif
nymedlem222
men kom inge nu nån måste ju kunna hjälpa mig. kan inte slänga ut det fucking trädet och köpa nytt då det inte var billigt heller.' Snälla måste ha hjälp, det jävla fucking trädet tar knäcken på mig sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (nymedlem222 @ 12-09-2008, 19:55) *
Hej e ny här å kan inget om växter men har ändå problem med en växt.

Nu till mitt problem, det är att vi har ett sånt där jävla citrus som vi köpte i affären då den tydligen skulle vara bra för miljön och luften inne i lägenheten (tyckte tjejen, inte jag som skiter i de här me växter) Men det slutade med att vi köpte det fucking trädet ändå sad.gif

Nu till saken är att jag är själv hemma i ett halvår och vet inte hur jag ska hantera den fucking jävla växten. Den växer fan ingenting och tappar blad. Testade att vattna det jävla trädet för 3 dar sen men ser ingen jävla skillnad.

Tjejen kommer bli rasande på mig om trädhelvetet dör så måste ha hjälp fort... Funderade oxå på tanken att slänga trädet då det går mig på nerverna åta bara helvete med sina fucking omöjliga skötselkrav och sedan köpa ett nytt någon vecka innan hon kommer hem. tror ni hon kommer märka detta isåfall?

Snälla kan nån svara för är i akut behov av hjälp med trädet enbart för hennes skull och detta e jävligt fustrerande sad.gif

är du 15 eller ?

har aldrig läst så mycket ''fucking'' och ''jävla'' på forumet innan . lite irriterande att läsa . ja det märks att du inte kan nåt om växter , bit i den sura citronen och köp en ny innan din tjej kommer hem . eller sköt den bättre den nya ni köper .

då sköter du den så här
håll den lätt fuktig hela tiden , ha den gärna ute under den frostfria delen och övervintra den inne svalt och extra belysning på vintern . så kommer den nog trivas bättre .
nymedlem222
Tack för svaret jag fick av dig flasx. ursäkta svordomarna me ska försöka att tänka på det. Köpa nytt träd går inte då detta kostat en del och vi båda e studenter så vi har inte obegränst me pengar. Ska försöka hålla trädet fuktigt.

Undrar om jag ska cutta bort de delar på trädet som e skadade? Mest blad, men även en del av ena grenen.

Jag måste klara av detta så att trädet lever när tjejen kommer hem i februari för gör jag inte det kommer jag vara jävligt död sad.gif
Limoncella
Hahahahaha!

laugh.gif

Det var det roligaste inlägget jag läst på år & dag (& det är inte varje kväll jag flatgarvar så magen hoppar)...

"fucking trädet" "trädhelvetet"

Menar du att ni har en Citrofortunella microcarpa X "fucking jävla" eller möjligtvis en Citrus Limón X "fucking växt"?

Det känns som om du & flickvännen har en del att prata om.

smile.gif
WingDing
NOOO Comments rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Mvh Fredrik
nymedlem222
Inte vet ja vad det jävla trädet heter exakt men nåt med "citrus iaf"

Har provat att hålla det fuktigt, men inte fan har de hjälpt, blir så jävla frustrerad och ledsen, (ursäkta språket, vissa tyckte ju tydligen de va opassande). Men jag måste ju få de att överleva, men har inte råd att lägga studiemedlet och all energi (som ja måste använda till plugg) på något fucking träd sad.gif

Vad ska ja diskutera med tjejen, har ju inget val... va inte ja som ville ha det h******s trädet, var ju tvungen att köpa det ändå sad.gif
Alexander-VG-zon3
den är nog död då . helt fucking dött .
Myosotis
CITAT (flaxss @ 17-09-2008, 22:59) *
den är nog död då . helt fucking dött .

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Dagens skratt. Vilken jävla rolig tråd!!
Fast egentligen skulle jag bara ställa en fråga, vet inte om detta diskuterats tidigare:

Varför är det mörkröda blad på det här citronträdet? Det var bara den här lilla grenen, annars såg det normalt ut. Det är inte mitt träd, jag blev bara nyfiken.

lissa
Hmm, något sånt har jag aldrig sett förut...Deom verkar ju vara helt friska dessutom, lite buckliga blad, men ingen torrhet eller fläckar. Ska bli spännande att höra vad det kan handla om... g.gif
clivia
CITAT (Myosotis @ 18-09-2008, 00:03) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Dagens skratt. Vilken jävla rolig tråd!!
Fast egentligen skulle jag bara ställa en fråga, vet inte om detta diskuterats tidigare:

Varför är det mörkröda blad på det här citronträdet? Det var bara den här lilla grenen, annars såg det normalt ut. Det är inte mitt träd, jag blev bara nyfiken.

just därför att det är citronträdet...Ny tillväxt hos det brukar vara mörkröd...Bladen kommer att bli gröna så småningom... yes.gif

MVH/clivia
Myosotis
Jaha! Var det så enkelt! Tack för svaret. Jag har haft små citronplantor som jag själv dragit upp från frön, och på dem var det aldrig något rött. Gäller det bara äldre träd kanske?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 18-09-2008, 09:49) *
Jaha! Var det så enkelt! Tack för svaret. Jag har haft små citronplantor som jag själv dragit upp från frön, och på dem var det aldrig något rött. Gäller det bara äldre träd kanske?

beror på vilken sort det är ,, citron får röda skott . står den soligare får den mer rödaskott även om det är kyligt i samband med utvecklingen av skotten får den röda . så står den skuggigt-varmt så får den gröna skott .

att dom blir röda är för att skydda sig till att sedan utvecklas och bli gröna . det brukar kallas för Antocyanbildnigen .

det gäller i alla stadier ,, men kan vara mer rödare när den gått ur juvenilt stadium .

och att dina sådder inte har det röda kan dels beror på stadiet men också på om det är en citron eller något annat du fått frön fröet . bland citrus växterna finns apogami och kärnor/frön med flera embryon . då finns där i fröet både embryon som blir olikt modern ( då får du ingen citron ) sedan finns där embryon som kallas för vegetativa embryot som blir exakt samma som modern ( som en stickling ) och då får man en citron .
får man en vegetativa embryot som gror så växer den bättre och får oftast två groddar .
juddan
Mitt citronträd har haft knallröda skott hela sommaren, det är väldigt vackert tycker jag!
Suz
En fråga...är det bara citroner som får röda blad???
Jag har både citroner/apelsiner och mandarin och ett av mina apelsinträd har i sommar fått röda skott/blad confused.gif
Eller var jag trött i fingrarna när jag skrev märkningen........
Alexander-VG-zon3
CITAT (Suz @ 19-09-2008, 12:57) *
En fråga...är det bara citroner som får röda blad???
Jag har både citroner/apelsiner och mandarin och ett av mina apelsinträd har i sommar fått röda skott/blad confused.gif
Eller var jag trött i fingrarna när jag skrev märkningen........

nej det är inte bara citroner som får det ,, utan det är flera arter av citrus som får det . mer eller mindre beroende art .
Suz
CITAT (flaxss @ 19-09-2008, 14:06) *
nej det är inte bara citroner som får det ,, utan det är flera arter av citrus som får det . mer eller mindre beroende art .

Tack för svaret!
clivia
Inte bara citroner...men apelsiner och mandariner har gröna skott från början. Det går att reda på om du har citronträd för att om du gnuggar bladet mellan dina fingrar avger den en karakteristisk doft, det går inte att ta miste på...

MVH/clivia
Suz
CITAT (clivia @ 19-09-2008, 14:32) *
Inte bara citroner...men apelsiner och mandariner har gröna skott från början. Det går att reda på om du har citronträd för att om du gnuggar bladet mellan dina fingrar avger den en karakteristisk doft, det går inte att ta miste på...

MVH/clivia

Har gnuggat... blush.gif
Ja det var en citron jag hade där med.
Undrar om jag luktat på vinkorken vid märkningen?? crazy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (clivia @ 19-09-2008, 13:32) *

MVH/clivia

alla citrus doftar ''citrus'' men det går ju avgöra om man har bra doftsinne om det är en citron eller apelsin man har eller annan dock citron doftar starkt citron om man bryter bladet ,, för dom doftar lite som frukterna dom ger .
Suz
CITAT (flaxss @ 19-09-2008, 15:12) *
alla citrus doftar ''citrus'' men det går ju avgöra om man har bra doftsinne om det är en citron eller apelsin man har eller annan dock citron doftar starkt citron om man bryter bladet ,, för dom doftar lite som frukterna dom ger .

Ja jag jämförde med de andra citrusarna.
Mandarinerna luktade knappt någonting, apelsinerna doftade citrus de med fast mycket svagare än denna som hade en kraftig citrondoft, likaså de övriga citronerna.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Suz @ 19-09-2008, 14:16) *
Ja jag jämförde med de andra citrusarna.
Mandarinerna luktade knappt någonting, apelsinerna doftade citrus de med fast mycket svagare än denna som hade en kraftig citrondoft, likaså de övriga citronerna.

samma sak är det med äppel,päron bryter man en kvist så kan man lukta äppel eller päron . samma med dom olika citrus arterna . men citron är ju en av dom som doftar mest i bladen . även mandarin har någon lätt doft .
Suz
CITAT (flaxss @ 19-09-2008, 15:20) *
samma sak är det med äppel,päron bryter man en kvist så kan man lukta äppel eller päron . samma med dom olika citrus arterna . men citron är ju en av dom som doftar mest i bladen . även mandarin har någon lätt doft .

Härligt med så mycket kunskap!! Jag lär mig något varje dag.
Nu är jag en smula snuvig så det kanske är därför inte mina Mandariner luktade något.
Får ta gubben till hjälp när han kommer hem!
Alexander-VG-zon3
jag vet inte om det skiljer sig från Mandarin till Mandarin !!

freddie
CITAT (flaxss @ 19-09-2008, 15:12) *

flaxss, man behöver absolut inte vara naturbegåvning vad gäller doftsinne. Åtminstone lime, citron apelsin kan lätt gå att skilja åt genom att smula blad och lukta! Lime luktar exakt som Lacosteparfymen jag öste på mig på 80-talet. Citronen är också mycket stark och frisk i doften men har en klart annan karaktär än limen och går att särskilja. Apelsinen luktar mindre kraftful än de andral. Jag är inte så imponerad av sistnämnda. Däremot tycker jag att den har de starkast doftande blommorna, följt av citronen. Limens blomster doftar inte alls så starkt. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 19-09-2008, 14:35) *
flaxss, man behöver absolut inte vara naturbegåvning vad gäller doftsinne. Åtminstone lime, citron apelsin kan lätt gå att skilja åt genom att smula blad och lukta! Lime luktar exakt som Lacosteparfymen jag öste på mig på 80-talet. Citronen är också mycket stark och frisk i doften men har en klart annan karaktär än limen och går att särskilja. Apelsinen luktar mindre kraftful än de andral. Jag är inte så imponerad av sistnämnda. Däremot tycker jag att den har de starkast doftande blommorna, följt av citronen. Limens blomster doftar inte alls så starkt. smile.gif

jag skrev inte att man behöver va naturbegåvad för att känna av de olika lukterna , men så många citrus arter det finns så ska du urskilja dom på enbart lukt(bladen) så bör du vara lukt expert vilket inte jag är .

det andra du skrev där har jag ju redan skrivit innan nästan bara att du la till någon sort . plus dom du skrev upp är ju rätt så vanliga sorter med urskiljbara lukter .
Myosotis
Tack för alla svaren om röda blad!

CITAT (freddie @ 19-09-2008, 15:35) *
Lime luktar exakt som Lacosteparfymen jag öste på mig på 80-talet.

blink.gif Men hur ska vi veta hur du luktade på 80-talet?

I morgon ska jag lukta på äppelträdet, det verkar ju spännande, har aldrig tänkt på det där.
freddie
CITAT (Myosotis @ 19-09-2008, 20:12) *

Fråga inte mig! smile.gif

CITAT (flaxss @ 19-09-2008, 15:42) *
det andra du skrev där har jag ju redan skrivit innan nästan bara att du la till någon sort . plus dom du skrev upp är ju rätt så vanliga sorter med urskiljbara lukter .

Fast jag tycker att de borde vara lätt urskiljbara för vem som helst med luktsinne. kanske man inte kan pricka in rätt sort om man är okunnig, men nog är det väldigt stor stor skillnad mellan dem. Om man sedan jämför en citrus x limon med en citrus x meyeri så kanske det inte är lika lätt att pricka rätt.
Alexander-VG-zon3
alla har inte jätte stor skillnad på blad doft .

CITAT (Myosotis @ 19-09-2008, 19:12) *
Tack för alla svaren om röda blad!

I morgon ska jag lukta på äppelträdet, det verkar ju spännande, har aldrig tänkt på det där.

man kan ju testa på olika fruktträd . när vi skulle lära oss om vinterknoppar hur man kände igen träd på vintern . så fick vi lukta på krossad bark och då ingick både äpple och päron plus några till .
Myosotis
Jag har nog bara luktat på rönn, den doften tror jag att jag kommer ihåg. Och så luktar det ju förstås väldigt speciellt när man kokar ekbark.
arsleryd
Hej!

Jag ska bemöda att fatta mig så lapidariskt som möjligt.

Jag bestämde mig för att utarbeta denna text av den orsaken att jag är i behov av imminent assistans. Det hela förefaller sig så att jag införskaffat ett na rangi-träd. Det som är problematiskt är att jag inte helt sonika kan skrodera om min växtinsikt.

Som ni säkert hugsar så skulle jag alltså åstunda tips på hur man vålvetar trädet på bästa vis. Ni skulle vara väldig tillmötesgående om ni komplierar detta.

Bästa hälsningar Arsleryd
freddie
Någon som har kommentarer till denna bild?

problem- frågetecken.jpg

MariaS
början till spinn?
lissa
vill minnas att jag har haft detsamma, men är inte helt säker på om det var den där som jag inte minns vad den heter, men som ser ut såhär[attachment=24625:DSCN7264.JPG] Mjöl-löss eller som dom kallas här, bomullslöss. men jag är inte helt säker på om det var den som lämnade
det där vita efter sig , det kan ha varit något annat...
Min stora Kalamondin är just nu en massa kala pinnar. Löven hade torkat in, så då klippte jag ner den totalt. Hoppas att den kommer tillbaka, men om den inte gör det , då vet jag att jag iaf gav den en chans..
juddan
Jag har haft något som såg exakt likadant ut! Vita prickar som låg på bladen och i bladveck. Det var på min calamondin. Jag blev less och visste inte vad jag skulle göra, så jag ställde den under ett träd långt ifrån de andra växterna. Sen glömde jag bort den lite halft med vilja. När jag upptäckte den efter en månad fick jag dåligt samvete och bestämde att ge den en andra chans. Den var då såklart halvdöd, kruttorr och full med vita fläckar. Chansen jag gav den var att jag spolade den med den absolut hårdaste spolen på trädgårdsslangen, rakt på bladen så att de vita fläckarna skulle åka bort. Jag spolade länge tills den såg helt ren ut. Det var såklart jobbigt för den, ingen växt vill ha så hård behandling, men det var chansen den fick. En vecka senare hade den mer blommor än någonsin och nu två år senare mår den hur bra som helst och har aldrig haft en fläck igen. Du kan ju prova det om du vill, kanske göra en light version om du är snällare än jag.
freddie
Tack juddan, för dina praktiska tipsen. Men frågan är vad det är för någonting. Spinn, mögel eller annat?

problem- frågetecken.jpg

Alexander-VG-zon3
jag har svårt att se på bilden vad det är för nåt .
lissa
[attachment=24759:DSCN7269.JPG]
Om du tittar noga i grenvecket så ser du att den har samma "grejs", det kommer från den här " bomullslusen , eller vad den kallas i Sverige....
Judans råd är bra, men kanske såpvatten är bättre. Jag brukr spä ut lite sprit och tvätta stället noga.
Om du inte ser bilden bra kan du ta en lupp för att komma närmare...
clivia
Jag tycker som Lissa att det är bomullslöss (ullöss), jag hade dem på min Coffea arabica fröplantor inte så lång tid tillbaka, att duscha dem ordentligt verkligen hjälper... yes.gif, de gillar inte fuktig miljö...

Jag har två bilder på dem...

[attachment=24762:bomullslöss.....jpg][attachment=24763:bomullslöss....2.jpg]

MVH/clivia
lissa
Ja på din bild ser man kanske bättre vad den lämnar efter sig, än vad man ser på min bild..för som jag sa så var ju min bild i första hand att visa (o)djuret i riktig närbild...Hoppas att det går bra Freddie smile.gif
juddan
Det skrev jag inte in tidigare, men faktum är att jag hade de där fläckarna på citrusträdet rätt länge och lät det stå bland mina andra växter innan jag orkade ta itu med det, och det ända träd det spred sig till var mitt kaffeträd. Spännande. Jag minns inte om det försvann från kaffeträdet, det dog en plötslig död ett halvår senare...
juddan
Jag har ett ständigt problem med mina citrusfrukter som ni kanske har något tips på. Varje sommar får de massvis med blommor och små frukter, men varje höst tappar dom nästan varenda kart. Jag vet att citrusfrukter självgallrar sig, men mina gör det verkligen överdrivet mycket. Mitt stora mandarinträd har inte en enda frukt, mitt kalamondin träd har två frukter efter en hel sommar av blomning och kart och citronträdet har bara de frukter den hade när jag köpte den. Jag har misstankar om att det helt enkelt är så att förhållandena är för dåliga för dom, för lite ljus och värme, men jag bor i umeå så det är ju som inte så mycket att göra åt. Och träden ser otroligt friska ut till övrigt. Jag vattnar dom regelbundet också. Citrusträd verkar så knepiga, är det näringen som är problemet? Just nu står de i ett vinterväxthus med typ 5-18 grader i. Tacksam för svar /Judit
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon