Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
MariaS
CITAT (jonatan @ 07-12-2008, 16:10) *
ok, visste inte att dom var ätbara allihop... har ju sett många av dom runt om i olika affärer men inte velat köpa eftersom jag inte vetat vad det var.. men nu blir det andra bullar nästa gång jag ser såna... smile.gif

hade du några länkar till sidor som säljer olika citrus'ar ?

De är inte bara ätbara. De är kalas att göra marmelad på! Både kalamondin och kumquaten!
jonatan
CITAT (MariaS @ 08-12-2008, 09:53) *
De är inte bara ätbara. De är kalas att göra marmelad på! Både kalamondin och kumquaten!

låter ju kul att kunna göra sin egen marmelad... fast själva "göra" biten överlåter jag nog till min sambo för säkerhets skull... men äta kan jag ju göra...

tar dom där "småcitrusarna" oxå så lång tid på sig för att mogna som dom "större" ?
MariaS
CITAT (jonatan @ 08-12-2008, 10:09) *
låter ju kul att kunna göra sin egen marmelad... fast själva "göra" biten överlåter jag nog till min sambo för säkerhets skull... men äta kan jag ju göra...

tar dom där "småcitrusarna" oxå så lång tid på sig för att mogna som dom "större" ?

Nä. Småttingarna brukar vara mogna inom ett år från blomning till skörd
jonatan
CITAT (MariaS @ 08-12-2008, 12:25) *
Nä. Småttingarna brukar vara mogna inom ett år från blomning till skörd

ok... då vet jag det... tack...
Stefan P
Hej, jag har en fråga om mitt citronträd som jag köpte för 2,5 år sedan. Jag har två år övervintrat den inomhus i ca 15 grader utan att det verkar ha tagit skada. Fram tills helt nyligen hade det inte tappat ett enda blad! Blommor har gett frukt och jag har kunnat plocka 3 mogna citroner.

Nu när jag för tredje gången tagit in det för vintern börjar det plötsligt att tappa mängder med blad! Skötsel och gödsling är samma som tidigare. Det utsattes inte för frost utomhus och det har inte åkt på någon direkt temperaturchock.

Jag vet att citrusbladen har en livslängd på 2-3 år innan de fälls. Kan det vara så att den här lövfällningen helt enkelt är ett naturligt utbyte av blad? Samtidigt som bladen faller kommer en hel del blomknoppar, så trädet är knappast döende.

Någon gissning vad det kan bero på eller tips på vad jag kan göra?

/Stefan
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stefan P @ 09-12-2008, 21:34) *
Hej, jag har en fråga om mitt citronträd som jag köpte för 2,5 år sedan. Jag har två år övervintrat den inomhus i ca 15 grader utan att det verkar ha tagit skada. Fram tills helt nyligen hade det inte tappat ett enda blad! Blommor har gett frukt och jag har kunnat plocka 3 mogna citroner.

Nu när jag för tredje gången tagit in det för vintern börjar det plötsligt att tappa mängder med blad! Skötsel och gödsling är samma som tidigare. Det utsattes inte för frost utomhus och det har inte åkt på någon direkt temperaturchock.

Jag vet att citrusbladen har en livslängd på 2-3 år innan de fälls. Kan det vara så att den här lövfällningen helt enkelt är ett naturligt utbyte av blad? Samtidigt som bladen faller kommer en hel del blomknoppar, så trädet är knappast döende.

/Stefan

mina citrusar har aldrig fällt blad efter 2-3år. en del säger att dom naturligt byter blad vart 2-3år medan andra
(som jag) har citrusar som aldrig byter blad. hur det kommer sig vet jag inte.

hur har du ''exakt'' sköt den detta år? typ hur har du vattnat och gett den näring och hur har du ev beskärt den och hur har den varit placerad innan i år och nu, hur är jorden och ser du någon ohyra m.m ??
renate
Mitt stora frösådda citrussträd (inga blommor ingen frukt)har ibland fällt nästan alla blad det kommer nya till våren.Jag hade mitt för varmt och ganskar torrt.Nu står det i hallen ca 16° grön ännu.Jag vattnar ytterst sparsamt under vintern.Den får ljus av ett takfönster och lite extra belysning när det är mörkt.
lissa
Hej igen, det här verkar vara tråden som har mest inlägg just nu..

Det har hänt "nästan" samma sak med Stefan Ps träd som med min Kalamondin. Den har ju fungerat jättebra dom sista 3-4 åren, men som en del av er vet, så började den helt plötsligt att fälla alla blad. Annars har den ju fällt och fått nya som alltid , men inte nu, den har varit helt kal alldeles för länge nu tycker jag ....men den står kvar i sin hörna på balkongen, hoppet är det sista man förlorar heter det ju, så den får stå kvar tills i vår..
Egentligen ville jag bara titta in för att gratta till bra inköp, härliga bilder, och även till alla blommor, kart och frukter ni har fått sen jag var inne här sist.. smile.gif
Stefan P
Vad gäller skötsel och gödsling: under tiden utomhus vattnade jag en gång i veckan och gödslade med citrusnäring enligt instruktionen på flaskan. Dessutom är 3 Provado-pinnar nedstuckna i jorden i förebyggande syfte eftersom en annan planta (en feijoa) dragit på sig sköldlöss.

Jag har en jämnstor kalamondin som jag skött på samma sätt under lika lång tid. Den verkar inte alla ha något problem efter flytten inomhus. Bladen sitter kvar och blommor är på väg. Vi får se hur det slutar. Det är ju positivt att några av er har varit med om att snudd på kala träd får nya blad framåt våren.

Tack för svaren!

/Stefan
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stefan P @ 10-12-2008, 08:53) *
Vad gäller skötsel och gödsling: under tiden utomhus vattnade jag en gång i veckan och gödslade med citrusnäring enligt instruktionen på flaskan. Dessutom är 3 Provado-pinnar nedstuckna i jorden i förebyggande syfte eftersom en annan planta (en feijoa) dragit på sig sköldlöss.

Jag har en jämnstor kalamondin som jag skött på samma sätt under lika lång tid. Den verkar inte alla ha något problem efter flytten inomhus. Bladen sitter kvar och blommor är på väg. Vi får se hur det slutar. Det är ju positivt att några av er har varit med om att snudd på kala träd får nya blad framåt våren.

Tack för svaren!

/Stefan

sålänge grenarna är gröna. så kommer nya blad till våren.
MariaS
CITAT (Stefan P @ 10-12-2008, 08:53) *

Tack för svaren!

/Stefan

Skulle tro att det kan vara så, att din citrus har vuxit till sig så pass att den behöver ny jord och större kruka.
Har varit med om ngt liknande när min första citron växte ur sin kruka!
Om det är så, kan du faktiskt kruka om den redan nu i mitten av januari och ge den rejält med extra belysning.
freddie
CITAT (Stefan P @ 09-12-2008, 21:34) *

/Stefan

Jag tror inte det är normalt att den tappar alla bladen samtidigt. Min lilla erfarehet säger mig att bladen fälls efter hand, omkring ett blad i månaden på friska plantor. Det finns en tråd om något som skall kallas WFL (winter leaf drop) som kanske kan vara applicerbart. För låg temperatur om rötterna versus temperatur i bladverk kan kanske vara ditt problem.
freddie
Bomber och granater. Nu blommar det:

Citrus Limon 12 dec 2008

Tahiti Lime 12 dec 2008.jpg

Citrus Limon 12 dec 2008 4.jpg

blomkronan
CITAT (freddie @ 13-12-2008, 16:55) *

Citrus Limon 12 dec 2008

Va kul... bravo.gif Var har du den placerad? i rumstemeratur eller i kyligare rum?
freddie
CITAT (blomkronan @ 13-12-2008, 17:25) *
Va kul... bravo.gif Var har du den placerad? i rumstemeratur eller i kyligare rum?

15-23 grader.
lissa
Grattis Freddie...och måste berömma dina bilder, verkligen vackra och nästan proffsiga. bravo.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 13-12-2008, 16:55) *

Citrus Limon 12 dec 2008

vackra bilder !

här är lite bilder om du vill se på mina träds aktivitet

[attachment=28290:citrus_017.JPG]
[attachment=28291:citrus_022.JPG]

freddie
CITAT (lissa @ 13-12-2008, 23:41) *
Grattis Freddie...och måste berömma dina bilder, verkligen vackra och nästan proffsiga. bravo.gif

Tack Lissa. Jag är fotograf på deltid, så du har nästan rätt.
MariaS
Får väl inte vara sämre jag då...
Här är en blomma på min Citrus limone
[attachment=28350:limone.jpg]
Min Citrus reticulata verkar inte må så dåligt den heller i +8 grader... Har ju MASSOR med knoppar!
[attachment=28351:retikulata.jpg]
Bilderna tagna 15.30 idag!
MariaS
Har föresten skördat min första frukt från chinotträdet idag. (Citrus myrtifolia) Ska bli kul att se vad den smakar...
freddie
Senast igår skördade jag en lime till min fisk. smile.gif
lissa
Roligt med lite äkta citrusblomdoft i dom här tiderna..njut ni lyckliga..
Freddie...lime till din fisk??? Är det månne en drink , eller gillar fiskar lime??
På tal om lime, någon frågade mig för ett bra tag sean om Limen här nee hade kärnor, har fortfarande inte hittat lime i lösvikt, men fortsätter att leta. Här används den nästan inte alls, det är på senare år som man upptäckt att den existerar öht, och det är genom invandrarna. Men jag vil bara att du ska veta att jag fortfarande letar, för jag vill inte köpa en stor förpackning eftersom jag inte använder lime till någonting....
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 15-12-2008, 23:03) *
Freddie...lime till din fisk??? Är det månne en drink , eller gillar fiskar lime??
På tal om lime, någon frågade mig för ett bra tag sean om Limen här nee hade kärnor, har fortfarande inte hittat lime i lösvikt, men fortsätter att leta. Här används den nästan inte alls, det är på senare år som man upptäckt att den existerar öht, och det är genom invandrarna. Men jag vil bara att du ska veta att jag fortfarande letar, för jag vill inte köpa en stor förpackning eftersom jag inte använder lime till någonting....

Ibland kan det vara gott att pressa lite Lime eller Citron över ''fisken'' ,alltså middagen.
freddie
CITAT (flaxss @ 16-12-2008, 01:18) *
Ibland kan det vara gott att pressa lite Lime eller Citron över ''fisken'' ,alltså middagen.

Jepp, och inte nog med det jag river ner skalet också, asiatiskt stuk. Och min granne bakade en limesockerkaka häromveckan på min lime förresten, fantastiskt god.
blomkronan
CITAT (lissa @ 15-12-2008, 23:03) *

Hej Lissa
Det var jag som fråga om ni hade kärnor i eran lime, jag och jonatan har letat... det finns inte i våra lime i sverige... angry.gif
Vi väntar och ser om du kan hitta lösvikt, man var ju mest nyfiken på om det finns hos dig...

Föresten...Finns det någon på odla som har hittat känor i en lime...????

edit: fixa stavfel smile.gif
MariaS
CITAT (blomkronan @ 16-12-2008, 09:30) *
Hej Lissa
Det var jag som fråga om ni hade kärnor i eran lime, jag och jonatan har letat... det finns inte i våra lime i sverige... angry.gif
Vi väntar och ser om du kan hitta lösvikt, man var ju mest nyfiken på om det finns hos dig...

Inte ännu! Så bidrag av sticklingar emottages tacksamt whistling.gif angel_not.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 16-12-2008, 09:30) *
Hej Lissa

Jag har för mig att jag har hittat kärnor i Lime och fått upp plantor. Dock blir jag osäker om det verkligen var Lime men jag tror det.
freddie
x latifolia'n saknar kärnor.
lissa
Jaja, hur dum får man bli.inte trodde jag att det kunde vara så enkeltt som att det gällde en vanlig fisk, vad hade jag i hvudet egentligen, hiihi
Nu fick vi dessutom veta att lime inte har kärnor, det beyder att den alltid är påympad, eller ??
Konstigt egentligen att det kan finnas blommor som ger frukt utan frön, för huvudsaken för dom flesta växterna är ju att föröka sig confused.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 16-12-2008, 12:32) *
x latifolia'n saknar kärnor.

Lime heter på latin Citrus aurantifolia och dom frukterna ha kärnor (dvs som jag sått, äkta lime) som även går att hitta i butiker i sverige.

Citrus xlatifolia är en annan art som finns vissa sorter som ''Tahiti lime'' som säljs i sverige och är kärnfria ja dom får oftast felaktig namn i butikerna som just Lime. Dom förökas med sticklingar.

CITAT (lissa @ 16-12-2008, 19:52) *
Nu fick vi dessutom veta att lime inte har kärnor, det beyder att den alltid är påympad, eller ??
Konstigt egentligen att det kan finnas blommor som ger frukt utan frön, för huvudsaken för dom flesta växterna är ju att föröka sig confused.gif

Som jag skrev Lime har kärnor. men det är svårt att hitta dom frukterna i sverige.
freddie
CITAT (flaxss @ 16-12-2008, 20:27) *
Lime heter på latin Citrus aurantifolia och dom frukterna ha kärnor (dvs som jag sått, äkta lime) som även går att hitta i butiker i sverige.

Kallas i folkmun för "Key Lime" eller "Mexican Lime". "Äkta lime" har jag inte hört talas om, men det är alltså så det ligger till. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 16-12-2008, 20:38) *
Kallas i folkmun för "Key Lime" eller "Mexican Lime". "Äkta lime" har jag inte hört talas om, men det är alltså så det ligger till. biggrin.gif

Latin - Citrus aurantifolia
Svenska - Lime
Engelska - Key Lime,Mexican Lime
freddie
Skånska - "Laajm"
lissa
Jag blev lit nyfiken och googlade lite, och av alla dom här laimarna borde väl NÅGON sort ha kärnor... tongue.gif
Plants known as "lime"
Australian limes
Australian desert lime (Citrus glauca)
Australian finger lime (Citrus australasica)
Australian round lime (Citrus australis)
Blood lime
Kaffir lime (Citrus hystrix) (a.k.a. kieffer lime; makrut, or magrood)
Key lime (Citrus aurantifolia) (a.k.a. Mexican, West Indian, or Bartender's lime)
Mandarin lime (Citrus limonia)
Musk lime (X Citrofortunella mitis)
Palestine sweet lime (Citrus limettioides)
Persian lime (Citrus x latifolia) (a.k.a. Tahiti or Bearss lime)
Spanish lime (Melicoccus bijugatus) (a.k.a. mamoncillo, mamón, ginep, quenepa, or limoncillo) (not a citrus)
Sweet lime (Citrus limetta) (a.k.a. sweet limetta, Mediterranean sweet lemon)
Wild lime (Adelia ricinella)
Limequat (lime × kumquat)
Lime tree (Tilia sp.)
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 16-12-2008, 23:35) *
Jag blev lit nyfiken och googlade lite, och av alla dom här laimarna borde väl NÅGON sort ha kärnor... tongue.gif
Plants known as "lime"
Australian limes
Blood lime
Key lime (Citrus aurantifolia) (a.k.a. Mexican, West Indian, or Bartender's lime)
Spanish lime (Melicoccus bijugatus) (a.k.a. mamoncillo, mamón, ginep, quenepa, or limoncillo) (not a citrus)
Lime tree (Tilia sp.)

jag vet inte vilka som har kärnor men exempel ''key lime'' har men inte Persian lime
blomkronan
Plants known as "lime"
Australian limes
Blood lime
Lime tree (Tilia sp.)

Oj, vá mycke lime du hitta... vilket jobb du har lagt ner smile.gif som sagt frågan är vilken lime det finns frön i??
synd att grönsakshandlaren på torget har tagit vinterledigt annars skulle jag ha "beställt" en av varje sort han kunde få tag på giggle.gif Han kommer tillbaka i april då ska han få jobb...
När jag är i stan nästa gång ska jag gå till saluhallen, kanske man kan hitta något där blush.gif
till saken hör att jag aldrig är i stan giggle.gif
MariaS
laugh.gif vilken citrustråd detta börjar utveckla sig till, när t.o.m. kalamondinen hamnar under limelista... giggle.gif

Ja snacka om efterforskningar altså...
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 17-12-2008, 09:29) *
laugh.gif vilken citrustråd detta börjar utveckla sig till, när t.o.m. kalamondinen hamnar under limelista... giggle.gif

Ja snacka om efterforskningar altså...

Även Tilia kom med!

Plants known as "lime"
Australian limes
Blood lime
Lime tree (Tilia sp.)

såg inte det först men du fick med några som inte är citrusar som
Spanish lime (Melicoccus bijugatus)
Lime tree (Tilia sp.)
lissa
CITAT (flaxss @ 17-12-2008, 10:00) *
Även Tilia kom med!
såg inte det först men du fick med några som inte är citrusar som
Lime tree (Tilia sp.)

Vi fåri skriva och klaga hos wilkipedia, Tur att jag skrev att jag bara hade kopierat och klistrat så att ni inte tror att jag inte har gjort min hemläxa....Men i sanningens namn så står det ju faktiskt not a citrus , efter spanish lime.... alltid något hihihi
blomkronan
Ni är makalösa... hur kan ni allt??? Började ni läsa Carl von Linnés lära när ni var 3 år???
jag såg ingen skillnad... det stog ju "lime" i texten!

Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 18-12-2008, 00:39) *
Ni är makalösa... hur kan ni allt??? Började ni läsa Carl von Linnés lära när ni var 3 år???
jag såg ingen skillnad... det stog ju "lime" i texten!

Citrus heter så på Latin,

Lime tree (Tilia sp.)

Du har växterna latin inom parentes. Ingen av dom heter citrus.
Orange
Her er en side som en kan ha nytte av om en dyrker Citrus. Prøv også Voss sin side. Holder til ved Hamburg.
http://users.kymp.net/citruspages/home.html
freddie
CITAT (Orange @ 20-12-2008, 16:56) *
Her er en side som en kan ha nytte av om en dyrker Citrus. Prøv også Voss sin side. Holder til ved Hamburg.
http://users.kymp.net/citruspages/home.html

WOW. Mange tack! smile.gif
flinga100
Hej!

Jag blev så inspirerad av era bilder att jag sådde en citronkärna för ett par veckor sedan och satte under plast i ett fönster på ett element. Men ingenting har hänt.

Hur lång tid tar citroner (kravmärkta köpt i vanlig affär) på sig att gro? Klarar de kanske inte av att komma upp så här års?

Helen
MariaS
CITAT (flinga100 @ 21-12-2008, 15:23) *
Hej!

Jag blev så inspirerad av era bilder att jag sådde en citronkärna för ett par veckor sedan och satte under plast i ett fönster på ett element. Men ingenting har hänt.

Hur lång tid tar citroner (kravmärkta köpt i vanlig affär) på sig att gro? Klarar de kanske inte av att komma upp så här års?

Helen

De kan ta allt från två veckor till sex månader på sig att gro. Ha tålamod ett tag till i alla fall...
Alexander-VG-zon3
hur går det med era citrusar nu ?

hos mig blomstrar det bra! bedövande doft. apelsinen har dock börjat att tappa lite blad (5-10som mest) men annars så skjuter den nya skott och är grön,lite kletig bara för där är bladlössmen det tål den . temperaturen i natt hos citrusarna var +6c och på dagen runt +15c +20c har fönstret öppet och elementet avstängt.
blomkronan
Vet inte riktigt om det är helt bra faktist...
Jag var ut och vattnade i vinterförådet i fredags, och då såg min mandarin ledsen ut.
Jag gav lite vattnen och tänkte att den blir bättre. Men den ser lika dan ut fortfarande??
Bladen har liksom "rullat i hop"?? Vad vill den säga? mera vatten?
Jag har mellan 8-12 grader i förådet beroende på ute tempen.
Den har inte tappat några blad.
[attachment=28581:DSC00877.JPG]

Sen jag jag ute och skulle handla julklappar i dag och var ju tvungen att gå in på plantagen naughty.gif
Och jag fick med mig en mandarin... den ser väldigt ledsen ut på halva sidan! andra sidan har fått en massa nya skott. Köpte den billigt, så jag tänkte jag skulle chansa... Den är spaljead! jag klippte bort alla snören som tvingade den fast vid spaljen och retade ut grenarna lite. Jag vill inte ha den på spalje... Ska jag klippa bort alla torkade grenar nu eller ska jag vänta till i vår...
[attachment=28582:DSC00875.JPG]
På vänstersida har dom tvingat ner "toppen" när jag retade upp den blev den nästan en meter hög.
Tyvärr så tog batterierna slut i kamran så det blev inga fler bilder...
på ett par blad upptäkte jag att på undersidan sitter det fast något kristall liknande saker i vit... kan det vara ohyra?
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 21-12-2008, 18:48) *
Sen jag jag ute och skulle handla julklappar i dag och var ju tvungen att gå in på plantagen naughty.gif
Och jag fick med mig en mandarin... den ser väldigt ledsen ut på halva sidan! andra sidan har fått en massa nya skott. Köpte den billigt, så jag tänkte jag skulle chansa... Den är spaljead! jag klippte bort alla snören som tvingade den fast vid spaljen och retade ut grenarna lite. Jag vill inte ha den på spalje... Ska jag klippa bort alla torkade grenar nu eller ska jag vänta till i vår...
[attachment=28582:DSC00875.JPG]
På vänstersida har dom tvingat ner "toppen" när jag retade upp den blev den nästan en meter hög.
Tyvärr så tog batterierna slut i kamran så det blev inga fler bilder...
på ett par blad upptäkte jag att på undersidan sitter det fast något kristall liknande saker i vit... kan det vara ohyra?

att den ena grenen är död har att göra med att dom bryter sönder grenarna. tycker det är fult när man gör så med dom.

CITAT (blomkronan @ 21-12-2008, 18:48) *
Vet inte riktigt om det är helt bra faktist...
Jag var ut och vattnade i vinterförådet i fredags, och då såg min mandarin ledsen ut.
Jag gav lite vattnen och tänkte att den blir bättre. Men den ser lika dan ut fortfarande??
Bladen har liksom "rullat i hop"?? Vad vill den säga? mera vatten?
Jag har mellan 8-12 grader i förådet beroende på ute tempen.
Den har inte tappat några blad.
[attachment=28581:DSC00877.JPG]

du har vattnat den för lite eller förvarm lampa förnära. det kan också var ohyra som skadat den.
blomkronan
CITAT (flaxss @ 21-12-2008, 19:16) *
att den ena grenen är död har att göra med att dom bryter sönder grenarna. tycker det är fult när man gör så med dom.

Jag gillar inte heller när dom gör så med citrusar...
Men vad ska jag göra??? ska jag klippa bort allt tortt nu eller vänta till våren?
Vit kristall liknande grejer, på 3 st blad. Ohyra??? räcker det med att ta bort bladen?
Jag har kollat i min blombok men kan inte hitta någon ohyra som set ut som kristaller!
CITAT
du har vattnat den för lite eller förvarm lampa förnära. det kan också var ohyra som skadat den.

Jag ska ta och vattna lite till, lampan kanske lite nära jag flyttar på mandarinen lite... ohyra har jag inte sett smile.gif
Får se om några dagar... om den piggar på sig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 21-12-2008, 19:43) *
Jag gillar inte heller när dom gör så med citrusar...
Men vad ska jag göra??? ska jag klippa bort allt tortt nu eller vänta till våren?
Vit kristall liknande grejer, på 3 st blad. Ohyra??? räcker det med att ta bort bladen?
Jag har kollat i min blombok men kan inte hitta någon ohyra som set ut som kristaller!

Jag ska ta och vattna lite till, lampan kanske lite nära jag flyttar på mandarinen lite... ohyra har jag inte sett smile.gif
Får se om några dagar... om den piggar på sig.

du kan klippa av allt dött nu eller till våren det kvittar.

du får ta kort på det vita. men torka annars bara veck det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon