Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Gustav Calamondin
Tack för snabbt svar! Skrapade lite och det var grönt. Kan en växtlampa vara en idé? Läste någonstans att de nya bladen ibland kunde ha svårt att tränga genom barken, stämmer det och kan man i så fall göra något för att hjälpa till?
Lady Hamilton
Placera en lågenergilampa över din citrus (vanlig glödlampa blir för varm)
Har inte upplevt att ny blad skall ha svårt att komma fram. Men se upp för övervattning innan det kommit fram nya blad
Alexander-VG-zon3
freddie hur går det nu ??

mina är alla ute nu ännu och gröna och fina dom gillar väl det milda vädret som kom innan i veckan med grader runt 8-10c ,, köpte även en calamondin nu i veckan för en billig päng som jag ställde ute .

gustav -- bladen kommer nya till våren utan större problem . tror som lady hamilton för mycket vatten och dålig luft och för lite ljuse . dom vill ju helst vila nu i +10c +15c och extra ljuse med lite torrare jord och fuktigare luft och har man den ute under sommaren är det viktigt med rätt vintervila så man inte chockar den .
Gustav Calamondin
Underbart! Stort tack för era svar. Vi får ser hur det går om några månader.
lissa
Hoppas verkligen att det går bra för den i vår. Eftersom jag har så milt klimat är min Calamondin fortfarande ute och jag har just tagit in 5 bittra frukter,men så här såg den ut igår, förmodligen kommer den att tappa en massa blad nu, och varje gång det sker , blir jag lika orolig, trots att det är normalt[attachment=10371:IMG_0562.JPG]
MariaS
Och jag är inte sick.gif avis på ditt klimat inte. Nejdå innocent.gif whistling.gif
lissa
Men Maria, tänk på att i sommar kommer det att vara tvärt om... giggle.gif
MariaS
CITAT (lissa @ 10-12-2007, 01:17) *

Får väl gå då...
freddie
CITAT (Stefan P @ 26-11-2007, 13:20) *
Freddie, jag läste i tråden att du har ett limeträd, är det citrus aurantifolia det handlar om? Jag har aldrig sett limecitrus i handeln, vet du var de kan köpas? Utbudet av citrussorter är ganska litet, tycker jag. Allra vanligast är kalamondin, därefter citron och kumquat. På enstaka garden centers har jag sett chinottoträd (citrus myrtifolia) och grape (citrus paradisii). Dessutom är det trist att sortnamnen så sällan står på etiketterna. Johan Lemte räknar i sin bok Kulturväxter i kruka upp en hel drös citrussorter som jag aldrig sett i handeln, bl a många varianter på citrus limon.

/Stefan

Det är en Citrus x latifolia, kallas vanligtvis för persian lime, tahiti lime eller bearss lime. Länk till odlarens hemsida:

http://www.citrusplants.com/

Logga in med kod: cj23iordk (om du vill veta mer!)

Sen kan jag väl passa på och skryta lite också. har nämligen även lyckats få tag på sticklingar av meyer citron (citrus x meyeri). En av de köldhärdigaste citrusvarianterna. sägs att den klarar ner mot -10 under korta perioder. Frukterna är sötare än vanlig citron och finns ej i livsmedelsbutikerna. Skall vara en rätt speciell smak och utseende, någonstans mellan apelsin och citron.
freddie
CITAT (flaxss @ 09-12-2007, 15:49) *
freddie hur går det nu ??

mina är alla ute nu ännu och gröna och fina dom gillar väl det milda vädret som kom innan i veckan med grader runt 8-10c ,, köpte även en calamondin nu i veckan för en billig päng som jag ställde ute .

gustav -- bladen kommer nya till våren utan större problem . tror som lady hamilton för mycket vatten och dålig luft och för lite ljuse . dom vill ju helst vila nu i +10c +15c och extra ljuse med lite torrare jord och fuktigare luft och har man den ute under sommaren är det viktigt med rätt vintervila så man inte chockar den .

Det går bra. Jag har alla mina citrusar inomhus (svalt 7-18 grader med extraljus, som sagt) trots det milda klimatet f.n. Limen knoppas så sakteliga, säkert 30-tal knoppar. har ej slagit ut, tänkte ladda upp bilder när den är i blom. Slänger ut en fråga: Måste jag pensla blomorna för att få frukt?

Nu åter till min raportering:
Vad jag har observerat är att den ena av mina kalamondiner (den som jag tog in först av de båda, närmare i bestämt i mitten av oktober) ser mycket grönare och friskare ut än den andra kalamondinen som jag behöll utomhus till 11 november. Den ser trött och glåmig ut, har börjat skjuta små skott men inte i närheten av den första, som har blomknoppar färdiga att spricka ut, samt skjutit flera rejäla nya kvistar. Inte så konstigt att den kommit lite längre, men jag tycker mig kunnna se skillnad i lövverkets färg och friskhet. Kan ju ha att göra med plantans individuella förutsättningar, men jag gissar att den extra månaden ute påverkat i jämförelse negativt. Kankse den fick för mycket fukt, i kombination med några nätter kring 0-graderssträcket. Blivit försvagad av det, kanske. Men detta är bara en teori. Som sagt, jag återkommer med blomningsbilder. Kanske lagom till jul!? smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 10-12-2007, 21:21) *
Det är en Citrus x latifolia, kallas vanligtvis för persian lime, tahiti lime eller bearss lime. Länk till odlarens hemsida:

http://www.citrusplants.com/

Logga in med kod: cj23iordk (om du vill veta mer!)

Sen kan jag väl passa på och skryta lite också. har nämligen även lyckats få tag på sticklingar av meyer citron (citrus x meyeri). En av de köldhärdigaste citrusvarianterna. sägs att den klarar ner mot -10 under korta perioder. Frukterna är sötare än vanlig citron och finns ej i livsmedelsbutikerna. Skall vara en rätt speciell smak och utseende, någonstans mellan apelsin och citron.

http://www.worldwideplants.com/hardy_citrus.htm här kan du läsa om fler härdigare citrus
freddie
CITAT (flaxss @ 10-12-2007, 21:42) *
http://www.worldwideplants.com/hardy_citrus.htm här kan du läsa om fler härdigare citrus

Ser man på! Spännande!

CITAT (lissa @ 10-12-2007, 01:17) *

Well, well... Sommaren i spanien är väl inte helt fel heller...
lissa
Dom där sticklingarna låter väldigt intressanta, hoppas att du lyckas med dom och att vi får se kort så smånngom. Att Calamondinen du tog in mår bättre än den som stod ute var också intressant. Min började nämligen att bli lite slak i löven och frukten blev lite "skrynklig" i skalet efter att natt temperaturen gick ner till 4 grader direkt från 16 grader, antagligen alldeles för bryskt. Men efter att ha läst om dina, så ska jag nog ta in min om det blir så snabba växlingar igen, för sånt tär ju verkligen på dom stackarna. smile.gif

CITAT (freddie @ 10-12-2007, 21:56) *
Well, well... Sommaren i spanien är väl inte helt fel heller...

Nja, det bästa är ju att man kan vara rätt säker på att den inte kommer att regna bort...än så länge, för här har vi också stora klimatförändringar. Augusti är ju vara den varmaste och fuktigaste månaden , men i somras var det faktiskt inte alls så ..man kunde sova med lakan, och att dom inte klibbade sig var helt unikt. Det brukar nästan bara vara turister i BCN i augusti, men i år var det faktiskt inte så, men fördyrningen efter € införande också gjort att folk inte har flytt som dom brukar ..
Sommarnätterna i Sverige är ojämförbara, och ljuset ska vi inte tala om, och sen har ni ju en blomsterprakt utan like hela sommaren. Jag kollade mina foton, och såg att efter Maj har jag inte mycket att komma med i blomsterväg, men lite av det får jag igen nu på hösten..
freddie
CITAT (lissa @ 11-12-2007, 00:26) *
Dom där sticklingarna låter väldigt intressanta, hoppas att du lyckas med dom och att vi får se kort så smånngom. Att Calamondinen du tog in mår bättre än den som stod ute var också intressant. Min började nämligen att bli lite slak i löven och frukten blev lite "skrynklig" i skalet efter att natt temperaturen gick ner till 4 grader direkt från 16 grader, antagligen alldeles för bryskt. Men efter att ha läst om dina, så ska jag nog ta in min om det blir så snabba växlingar igen, för sånt tär ju verkligen på dom stackarna. smile.gif

Intressant. Hur är klimatet i Barcelona så här års? Kring 0 grader på natten, 8-10 på dagen?
lissa
Ursäkta förseningen, julstök tongue.gif Temperaturen har rasat sen igår, då hade vi min +4 max +11, idag +3 max +11, säger dom på TV, men jag ror att det har vart kallare.. Jag ar plockat fram dom stora tjocka yllemössorna och har dom verkligen nedtrykta biggrin.gif
Det värsta här när det blir kallt är att det är så fruktansvärt rått..När jag är i Sverige så är det inte ovanligt medn17+ på kvällen i augusti, och då fryser jag inte alls, en kofta räcker. När vi har 17 + här åker dom tjocka jackorna fram..

Nu har alla utom 2 kommit in ( frukter menar jag krukan står kvar ute) och har ätit 2, dom var mycket sötare än vad dom var förra året,, Kan det bero på kylan kanske ?? Vad tror ni. ?
Den ena frukten hade 2 stora kärnor som ska ner i jorden i morgon....
freddie
CITAT (lissa @ 16-12-2007, 02:25) *
Ursäkta förseningen, julstök tongue.gif Temperaturen har rasat sen igår, då hade vi min +4 max +11, idag +3 max +11, säger dom på TV, men jag ror att det har vart kallare.. Jag ar plockat fram dom stora tjocka yllemössorna och har dom verkligen nedtrykta biggrin.gif
Det värsta här när det blir kallt är att det är så fruktansvärt rått..När jag är i Sverige så är det inte ovanligt medn17+ på kvällen i augusti, och då fryser jag inte alls, en kofta räcker. När vi har 17 + här åker dom tjocka jackorna fram..

Nu har alla utom 2 kommit in ( frukter menar jag krukan står kvar ute) och har ätit 2, dom var mycket sötare än vad dom var förra året,, Kan det bero på kylan kanske ?? Vad tror ni. ?
Den ena frukten hade 2 stora kärnor som ska ner i jorden i morgon....

No problemo vad gäller förseningen! smile.gif Men du, klimatet i södra Sverige under november-december är nog trots allt svårt att slå vad gäller råhet enligt min mening... Spanjorerna är ju överlag rätt känsliga måste jag säga, på kanarieöarna har de täckjackor på kvällarna när tempen går under 17 grader...

Men vad var det för frukter du tog in?

lissa
Det var Kalamondinerna som kom in, och alla utom 2 blev uppätna.
Jag vet inte hur det är med råheten i södra Sverige, men märker att det är väldigt individuellt med ur man upplever rå väderlek, själv fryser jag mer här nere på vintern med 8 grader än vad jag gjorde i STO vid nollgradigt. Det är stor skillad på värme och kyla om man jämför Barcelona och Madrid...i MAD har dom torrt, och dom flesta anser att man lider mindre av vädret där..men man vänjer sig väl vid det mesta smile.gif
freddie
CITAT (lissa @ 16-12-2007, 22:53) *
Jag vet inte hur det är med råheten i södra Sverige, men märker att det är väldigt individuellt med ur man upplever rå väderlek, själv fryser jag mer här nere på vintern med 8 grader än vad jag gjorde i STO vid nollgradigt.

Du har utvecklat ett spanskt temperament kanske! smile.gif

Äter du kalamondinerna direkt? Själv har jag också gjort, men mest haft i drinkar för "hotta" up dom!
freddie
NU TILL YTTERLIGARE EN CITRUS FRÅGA:

Jag tog in två av mina inköpta sticklingar i rumstemp (20-21) med extrabelysning för ca 1 månad sedan. De har skjutit flera rejäla skott som utvecklades till nya bladverk. MEN - cirka hälften av skotten torkade ut. Plus att de skott som fortsatte skjuta ut från de nyabladverken också tokade ut. Varför? Den torra luften gjorde att de inte orkade hela vägen? Flaxxs och Lady H, vad säger ni! Laddar upp bild också om en stund.

Här kommer de:

Torkade skott på citrus x meyeri.jpg

Ovanstående uttorkade skott sitter på färskt bladverk

Torkade, tappade skott på citrus x meyeri.jpg

Här har de nya skotten trillat av. Även dessa satt på helt färskt/nyutvecklat bladverk.

lissa
Du kanske har antagligen rätt i det där med att jag har fått Spanskt temperament, men då blev min ex svensk vid första besöket till STO, för han gick utan rock vid noll giggle.gif

Jag brukar äta dom som dom är trots beskheten, för dom blir ju inte speciellt stora, men som jag sa,i år var dom faktiskt nästan lite söta, det kan ju vara kylan.

Kan din inte ha blivit stressad när den kom in i värmen och fick nytt bladverk så pass snabbt.. Det ihop med torrheten kan ju ha gjort att skotten på dom nyutvecklade bladen helt enkelt blev för mycket för den att orka med??
Ska bli interessant att se vad Lady H och Flaxxs anser smile.gif
freddie
CITAT (lissa @ 17-12-2007, 22:24) *
Kan din inte ha blivit stressad när den kom in i värmen och fick nytt bladverk så pass snabbt.

Kanske det, men de har gått från en månad med 10-15 grader till inomhusmiljö 20-21, alltså inte direkt från utomhus.
Lady Hamilton
Jag gissar på för torr luft ev. i komb. med för lite vatten? confused.gif eller närings brist? Har du duschat bladen?
Sedan anser jag att 1 mån är alldelens för kort tid att förvara Citrusar svalt På den korta tiden hinner inte plantorna "vila"
Mina Citrusar står svalt från Okt-Feb men med tilläggs belysning
På bilderna tycker jag mig se att du har någon form av "angrepp" på själva växten? stämmer det att "något" ätit på blad kanterna?

Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 17-12-2007, 19:32) *
NU TILL YTTERLIGARE EN CITRUS FRÅGA:

Jag tog in två av mina inköpta sticklingar i rumstemp (20-21) med extrabelysning för ca 1 månad sedan. De har skjutit flera rejäla skott som utvecklades till nya bladverk. MEN - cirka hälften av skotten torkade ut. Plus att de skott som fortsatte skjuta ut från de nyabladverken också tokade ut. Varför? Den torra luften gjorde att de inte orkade hela vägen? Flaxxs och Lady H, vad säger ni! Laddar upp bild också om en stund.

Här kommer de:

Torkade skott på citrus x meyeri.jpg

Ovanstående uttorkade skott sitter på färskt bladverk

Torkade, tappade skott på citrus x meyeri.jpg

Här har de nya skotten trillat av. Även dessa satt på helt färskt/nyutvecklat bladverk.

hur långt har sticklingarna kommit ??

dvs har dom rötter och börjat växa ?

en del kan ju få 'nya skott' utan att ha rötter . och sticklingar bör du inte ha haft ute ute , utan inne i en uppvärm miljö med extra ljuse och fukt för att få så bra utveckling som möjligt , sen nästa vår eller nästa vår igen kan du prova att ha dom ute . då förutser jag att dom har växt till sig och bildat ordentligt med rötter .

sätt sticklingarna i uppvärmt mini drivhus eller nåt likande och med extra ljuse . sen ha dom där tills du kan plantera om dom i ny kruka och sen ha dom inne . och när dom har blivit fina plantor med bra utvecklade rötter kan du ta ut dom .
freddie
CITAT (Lady Hamilton @ 19-12-2007, 08:29) *
Jag gissar på för torr luft ev. i komb. med för lite vatten? confused.gif eller närings brist? Har du duschat bladen?
Sedan anser jag att 1 mån är alldelens för kort tid att förvara Citrusar svalt På den korta tiden hinner inte plantorna "vila"
kanterna?

Duschar bladen nästan varje dag. Det är sitcklingar som rotat sig ordentligt. De har stått utomhus till t.o.m. november, därefter svalt 10-15 grader med extraljus under några veckor, för en knapp månad sedan tog jag in dem i rumstemp med extraljus.
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 19-12-2007, 21:42) *
Duschar bladen nästan varje dag. Det är sitcklingar som rotat sig ordentligt. De har stått utomhus till t.o.m. november, därefter svalt 10-15 grader med extraljus under några veckor, för en knapp månad sedan tog jag in dem i rumstemp med extraljus.

hur länge har dom stått ute ??

alltså när tog du ut dom ?

jag tror dom har fått en chock , vilket jag skrev innan i denna tråd kan hända . och som jag skrev sätt dom i ett mini drivhus/växt hus med fukt och värme så rättar problemet till sig sen . tummenupp.gif
MariaS
CITAT (flaxss @ 19-12-2007, 21:49) *
hur länge har dom stått ute ??

alltså när tog du ut dom ?

jag tror dom har fått en chock , vilket jag skrev innan i denna tråd kan hända . och som jag skrev sätt dom i ett mini drivhus/växt hus med fukt och värme så rättar problemet till sig sen . tummenupp.gif

Jag håller med om att det verkar vara bristen på luftfuktighet som saknas. Man kan enkelt lösa det med att göra ett plasttält av genomskinlig plast runt cirusen eller skaffa färdigt minidrivhus. Ställ också in ett fat med vatten i "tältet" för att snabbare få upp fuktigheten. Sen öppnar man succesivt i kanterna (Minst 1½ - 2 månader) till normal rumsfuktighet. Man kan också ställa ett kärl med vatten på elementet för att öka luftfuktigheten, risken är bara att det kan ge fuktskador om man inte ser upp.

Jula har haft väldigt bra "minidrivhus" med hyllor för 95:- (kanske finns fortfarande). Dessa använder jag i växthuset, när det är dags att dra igång sådderna till våren. Därmed får jag automatiskt olika odlingsförhållanden redan tidigt på våren.

freddie
CITAT (MariaS @ 20-12-2007, 14:14) *
Jula har haft väldigt bra "minidrivhus" med hyllor för 95:- (kanske finns fortfarande). Dessa använder jag i växthuset, när det är dags att dra igång sådderna till våren. Därmed får jag automatiskt olika odlingsförhållanden redan tidigt på våren.

Thanks for "the tips" Mariah! coolgleam.gif tummenupp.gif
freddie
CITAT (freddie @ 10-12-2007, 21:41) *
Vad jag har observerat är att den ena av mina kalamondiner (den som jag tog in först av de båda, närmare i bestämt i mitten av oktober) ser mycket grönare och friskare ut än den andra kalamondinen som jag behöll utomhus till 11 november. Den ser trött och glåmig ut, har börjat skjuta små skott men inte i närheten av den första, som har blomknoppar färdiga att spricka ut, samt skjutit flera rejäla nya kvistar. Inte så konstigt att den kommit lite längre, men jag tycker mig kunnna se skillnad i lövverkets färg och friskhet. Kan ju ha att göra med plantans individuella förutsättningar, men jag gissar att den extra månaden ute påverkat i jämförelse negativt. Kankse den fick för mycket fukt, i kombination med några nätter kring 0-graderssträcket. Blivit försvagad av det, kanske. Men detta är bara en teori. Som sagt, jag återkommer med blomningsbilder. Kanske lagom till jul!? smile.gif

Här kommer bild. Talar nog för sig själv. Vilken av dem har stått ute längst?

Kalamondiner 1 januari 2008.jpg

Alexander-VG-zon3
att den ena skjuter skott och får blomknoppar är att den har fått värme och (ev extra ljuse??). hade du haft kvar den andre där ute och om det inte blivit kallt och sen blivit vår hade den gjort lika dant . den kan ju inte skjuta skott när den är i vila .

bägge du har där är inte i vila , den du hade ute längre sov än . där av skillnaden . dom båda mådde lika bra , jag ser ingen skillnad på din bild på dina två mer än att den andre har skjutit bleka vinter skott (vilket inte är det bästa ) . och dom blir inte försvagade av att vara ute tvärt om så länge det inte är frost är det en perfekt sval vintermiljö för dom . jag tycker dina två ser friskas och välmående ut

mina egna citrusar , har jag ute än och dom är fina än och mår bra . dom har nu varit ute i 11månader utan att komma in nån gång .
freddie
Hej flaxss! Jag tar in dina synpunkter. Bleka skott som den till höger på bilden skjuter ut nu, kom dock även i somras - på båda. Beträffande skillnad, så tycker jag också att man tydligt ser att den högra - den som jag tog in tidigare- har betydligt mörkare och friskare bladverk. Skall även tillägga att den vänstra - alltså den som stod ute längst och som även fick känna på flera nätter kring nollan - har tappat cirka 10 blad de senaste två veckorna. Den högra har inte tappat ett enda! Du kan även se skillnad på frukterna. Jämför storlek och färg.
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 01-01-2008, 20:37) *
Hej flaxss! Jag tar in dina synpunkter. Bleka skott som den till höger på bilden skjuter ut nu, kom dock även i somras - på båda. Beträffande skillnad, så tycker jag också att man tydligt ser att den högra - den som jag tog in tidigare- har betydligt mörkare och friskare bladverk. Skall även tillägga att den vänstra - alltså den som stod ute längst och som även fick känna på flera nätter kring nollan - har tappat cirka 10 blad de senaste två veckorna. Den högra har inte tappat ett enda! Du kan även se skillnad på frukterna. Jämför storlek och färg.

jo men nu tog du in den direkt , vilket gör att den tappar blad . att det är skillnad på frukterna är att den ena har hunnit mogna längre . hade du haft kvar den ute så hade den inte tappat blad . det är inte bra att chocka växter från direkt ute till inne även om du har 8-15grader inne . dom nya skotten kom dom nu ?? i nov-dev , för jag tycker det ser ut som bleka vinter skott . den andra ( utan skott ) har bättre nya skott , kompakta skott och fin mörk färg . och jag ser ingen skillnad på dina två allvarligt . tycker bägge ser lika fina ut .
freddie
CITAT (flaxss @ 01-01-2008, 23:28) *
dom nya skotten kom dom nu ?? i nov-dev

Jepp!

den andra ( utan skott ) har bättre nya skott , kompakta skott och fin mörk färg .

Dessa skott kom i somras.

det är inte bra att chocka växter från direkt ute till inne även om du har 8-15grader inne .

Alltså är det bättre om jag tar in den tidigare, eftersom jag inte kan erbjuda ett lämpligt mellanalternativ avseende temperaturen?

att det är skillnad på frukterna är att den ena har hunnit mogna längre .

Kolla in färgen. "Utekalamondinen" har blekare frukter. Svårt att se på bilden, men jag tycker att färgen är annorlunda. Dessutom har den tappat flera frukter. Ja, du har nog rätt att den blivit chockad!

och jag ser ingen skillnad på dina två allvarligt . tycker bägge ser lika fina ut .

Ärligt talat, Flaxss! Kolla igen på bilden! Kolla färgen på de äldre bladen på respektive växt! (Men tack i alla fall att du tycker båda är fina!)

Kalamondiner 1 januari 2008.jpg
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 01-01-2008, 23:41) *
Jepp!
Dessa skott kom i somras.
Alltså är det bättre om jag tar in den tidigare, eftersom jag inte kan erbjuda ett lämpligt mellanalternativ avseende temperaturen?
Kolla in färgen. "Utekalamondinen" har blekare frukter. Svårt att se på bilden, men jag tycker att färgen är annorlunda. Dessutom har den tappat flera frukter. Ja, du har nog rätt att den blivit chockad!
Ärligt talat, Flaxss! Kolla igen på bilden! Kolla färgen på de äldre bladen på respektive växt! (Men tack i alla fall att du tycker båda är fina!)

dom nya skotten ser ut att vara bleka vinter skott vilket dom får inne i dålig vintermiljö och eller för lite ljuse .

ja du ska ta in dom tidigare såfall för att inte chocka dom ( växten överlever ändå ) eller sätter du dom svalt och fuktig och extra ljuse runt +5c +10c . eller vänjer dom vid inne klimat som när du vänjer ut dom . för den du hade ute längre tappade väl inte blad ute ? . att tappa frukter är ett sett för den att överleva chocken .

vilken av dom är den du hade ute längst ?? den med långa skott tycker jag ser sämst ut , nästan svarta blad ju

den med utan långa skott har en bra och fin färg som dom ska ha , plus ser välmående ut i gammal och unga blad och har fått finare skott . så jag är ärlig nu jag tycker den utan långa skott ser friskare och bättre ut än den andre med långa bleka skott plus nästan svarta blad och/eller svart-gröna blad . min ser ut som den utan långa skott . och nu är jag helt ärlig och kolalt nopa smile.gif tummenupp.gif plus den utan långa skott har ju många fina kompakta skott och en normal blad färg . den med långa skott tycker jag har få och långa skott (glest mellan noder ) ,, men sen vet jag inte riktig heller vem som är vem .

men ärligt nu så tycker jag den utan långa skott ser friskare ut ( dock enligt mig är bägge välmående ) , så du verkar sköta dom bra tummenupp.gif och även om den börjar tappa blad så kommer nya friska till våren ( ute eller inne ) . mina har varit helt bladlösa en gång och ändå vuxit ut nytt friskt .

kan visa dig bilder på mina nästa vecka om du vill ??

att frukterna är blekare på den andre är att dom är i ett annat mognads stadier . och jag tycker att jag ser både gröna,mogna och bleka frukter på bägge .

lissa
Det där med långa ljusa skott behöver inte betyda varken att det är vinteskott eller att dom är svagare.. Åtminstode min skjuter såna skott ibland , och dom blir fina sen. Vid ett tillfälle råddes jag att klippa av dom för att dom trodde att det var vattenskott, just för att dom såg ljusa ut plus långa och helt spikraka...som tur var klippte jag dom inte, för där har jag fått jättefina frukter..
Jag tog inte in min dom kallaste nätterna, och frukten jag hade kvar på den blev lite halvskrynklig och gul alldeles för fort, och ändå hade vi bara 4+. Normalt tror jag att dom anpassar sig vid klimatet dom står i, och om man inte behöver flytta dom. så mår dom nog bäst.
Nu har ni ju inte mycket att välja på, så jag menar naturligtvis att OM man har möjlighet att inte byta miljö, så är det det bästa.
Jag tycker att dom ser fina ut båda två, men som jag ser det , så tycker jag nog att den högra ser lite friskare ut i färgen, men man vet ju inte om båda hade fått exakt samma behandling om dom ändå inte hade sett olika ut, för det är ju vanligare att 2 växter även om dom är syskon ser lite olika ut.. Dom kommer säkert att bli jättefina nu på våren smile.gif
freddie
CITAT (lissa @ 03-01-2008, 00:59) *
men man vet ju inte om båda hade fått exakt samma behandling om dom ändå inte hade sett olika ut, för det är ju vanligare att 2 växter även om dom är syskon ser lite olika ut.. Dom kommer säkert att bli jättefina nu på våren smile.gif

Där har du en poäng, vi skall nog inte dra förhastade slutsatser av detta högst ovetenskapliga lilla experiment! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 03-01-2008, 00:59) *
Jag tog inte in min dom kallaste nätterna, och frukten jag hade kvar på den blev lite halvskrynklig och gul alldeles för fort, och ändå hade vi bara 4+. Normalt tror jag att dom anpassar sig vid klimatet dom står i, och om man inte behöver flytta dom. så mår dom nog bäst.

men du kan ju ha ute din åretrunt ,, skydda dom om det blir frost bara . +5c +4c är ju en vilotemp för dessa .
freddie
CITAT (flaxss @ 03-01-2008, 23:00) *
men du kan ju ha ute din åretrunt ,, skydda dom om det blir frost bara . +5c +4c är ju en vilotemp för dessa .

Hörni! Talar ni fikon i min citrustråd nu ?!? rtfm.gif
lissa
dunno.gif Fikon ??? Nää, bara calamondiner, för jag har inga fikon...ännu biggrin.gif
Flaxss, jag tror nog att det kan vara vilotemp ibland, men det händer så mycket konstigt på min terrass i år ..men bäst vi håller oss till Calamondinerna
jag skrev ju
" om man inte behöver flytta dom. så mår dom nog bäst.
Nu har ni ju inte mycket att välja på, så jag menar naturligtvis att OM man har möjlighet att inte byta miljö, så är det det bästa"
Jag skrev den lilla grejen eftersom jag vet att det är annorlunda för er på vintern, ja på somrarna också, för då har jag ju alldeles för varmt för att växterna ska trivas riktigt..Men du ska inte tro att jag är så där väldigt lugn i år, för med en natt-temp på runt +4 , men med regn och iskall blåst, så är det ju kanske inte ett bra "viloklimat" för alla som behöver ha en vintervila, och det är därför jag är ovanligt orolig i år för vissa av växterna.
Freddie, bara en liten parentes..( 2 av hibiskusarna tex. har fått köldskador, för det känner jag igen från ett annat år då jag var tvungen att klippa ner dom jättemycket och hade tur, men jag ska kanske hellre öppna en ny tråd där jag berättar om mina konstigheter..Faktum är att i mitt spanska forum är min terrass berömd för sina underligheter tongue.gif )
Så, nu tillbaka till ditt experiment..Jag tror att generna kan ha inflytande, och att mina kanske har i sina gener att de kan vara ute jämt, och kan ta bryska tempförändringar ( till en viss gräns) men att dina däremot har i sina gener ett behov av att ha en jämnare temperatur året runt, utan chocker...
Det ska bli inressant att se hur det går för dom, speciellt nu på vårkanten, för snart har vi vår igen rolleyes.gif
freddie
CITAT (lissa @ 03-01-2008, 23:58) *
dunno.gif Fikon ??? Nää, bara calamondiner, för jag har inga fikon...ännu biggrin.gif

Sorry, Lissa. Glömde bort att du kan ha dina ute hela året. Fick för mig att flaxss yrade om fikon, som han brukar! ( wink.gif )
lissa
laugh.gif giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 04-01-2008, 00:16) *
Sorry, Lissa. Glömde bort att du kan ha dina ute hela året. Fick för mig att flaxss yrade om fikon, som han brukar! ( wink.gif )

jag ''yrar'' inte om fikon confused.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 03-01-2008, 23:58) *
Flaxss, jag tror nog att det kan vara vilotemp ibland, men det händer så mycket konstigt på min terrass i år ..men bäst vi håller oss till Calamondinerna
jag skrev ju
" om man inte behöver flytta dom. så mår dom nog bäst.
Nu har ni ju inte mycket att välja på, så jag menar naturligtvis att OM man har möjlighet att inte byta miljö, så är det det bästa"
Jag skrev den lilla grejen eftersom jag vet att det är annorlunda för er på vintern, ja på somrarna också, för då har jag ju alldeles för varmt för att växterna ska trivas riktigt..Men du ska inte tro att jag är så där väldigt lugn i år, för med en natt-temp på runt +4 , men med regn och iskall blåst, så är det ju kanske inte ett bra "viloklimat" för alla som behöver ha en vintervila, och det är därför jag är ovanligt orolig i år för vissa av växterna.
Freddie, bara en liten parentes..( 2 av hibiskusarna tex. har fått köldskador, för det känner jag igen från ett annat år då jag var tvungen att klippa ner dom jättemycket och hade tur, men jag ska kanske hellre öppna en ny tråd där jag berättar om mina konstigheter..Faktum är att i mitt spanska forum är min terrass berömd för sina underligheter tongue.gif )
Så, nu tillbaka till ditt experiment..Jag tror att generna kan ha inflytande, och att mina kanske har i sina gener att de kan vara ute jämt, och kan ta bryska tempförändringar ( till en viss gräns) men att dina däremot har i sina gener ett behov av att ha en jämnare temperatur året runt, utan chocker...
Det ska bli inressant att se hur det går för dom, speciellt nu på vårkanten, för snart har vi vår igen rolleyes.gif

blåst är inte bra när det än händer , men så är naturen . allt är inte perfekt . och jo det är ju bra om du kan hålla växterna helt ute(dom blir härdade med tiden ) istället för att ta ut och in dom . och så är det ju var man än är . så jag tror nog du får ett bättre resultat med att skydda dom när det blir kallt . för när väl värmen kommer igen kommer dom ju växa fina . och inga växter trivs ju med att bli chockad .

och angående dina hibiskusar har jag glömt vad som hände eller hur dom såg ut ?? , men va det frost eller kyl skador ?? eller enbart blås skador ??

för mina blir lövfällnade i låg temp dvs runt +5c och nytt växer ut till våren, för sommaren 06 hade jag mina ''inne'' hibiksuar ute hela okt(även nån dag i nov) även då det kom ett snö fall plus svala nätter . och dom stod i full blom ändå . så du hade nog inte behövt klippa dom alls , utan dom hade nog kommit igen även om dom såg taskiga ut i bladen . lika dant där har du hibiskusra så behöver du bara hålla dom torra på vintern och sen sätta dom skyddat som mot väggen när det går under +1c ev skydda dom eller sätta värmeljus om dom . för dom första vintrar kan dina växter se lite halv taskiga ut men sen härdas dom och blir mer robusta . plus är väter väldigt tåliga och även om där blir nån lätt skada kommer dom tillbaka i ditt klimat bra igen till våren . naturen är ju aldrig perfekt . men sen ska jag inte säga nåt när jag inte vet hur kallt du kan få under kalla kalla eller blåsiga vintrar .

föressten hur går det nu för din jakaranda ?? , är den grön än eller tappat bladen ??

min har jag inne i källaren nu då bladlös , men är rädd att den kan ha möglat av allt för fuktig källar miljö(fast den har klarat att övervintra där innan hmm) ,trist för min del om den har möglat och är död. men hoppas att den kanske lever till våren får se . annars köper jag en ny och försöker hålla dne torrae om vintern .

annars får jag glädjas av din istället wub.gif

här är mina ''inne'' hibiskusar ( rättar mig själv dom va ute hela okt och fram till den 17nov då jag tog in dom )

http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052RloNvn
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052YMSyuQ
och med dom här bilderna vill jag bara visa att dom är extremt tåliga både mot kyla dvs runt +5c +10c och snö plus lite vindar .

(förlåt för att jag skriver i denna tråd om sånt här ),, LISSA !! du kan kanske skicka ett pm istället så kan vi prata vidare där smile.gif istället för i denna tråd

plus kan du inte visa lite bilder från din balkong hur den ser ut nu , alla dina växter är jätte spänd på att se dom , om du vill starta en ny tråd och visa . skulle va jätte kul .
freddie
CITAT (flaxss @ 04-01-2008, 00:51) *
jag ''yrar'' inte om fikon confused.gif

Skojar beträffande "yrar", men jag slipper gärna frågor om fikon, rosmarin, hibiskusar i "min" citrustråd! Lite disciplin, tack! rtfm.gif
Alexander-VG-zon3
alla mina citrusar är ute än . två bilder

alla välmående

[attachment=11446:vinter_001.jpg]
min Calamondin ( har inte tappat blad eller fått hängiga blad )

[attachment=11447:vinter_003.jpg]
bild på´några frösådder plus min Calamondin (frösååderna har nu varit ute 12månader tror jag )

sen har jag några i ett växthus
lissa
Ja dom ser ju jättefina och fräscha ut, mycket finare än min som har fått gulaktiga blad i toppen...
freddie
Flaxss, dina står alltså fortfarande ute. Vad fina dom är! Kan tänka att din kalamondin kommer att blomma "som en ko på grönbete" i vår när värmen kommer! wink.gif

Från det ena till det andra. Laddar upp bild på min blommande lime (äntligen! den har bildat knoppar under 2 månader och de första sprack ut i veckan!) . Passar på att slänga ut frågan om det är någon på forummet som vet om jag behöver pensla blommorna för att få frukt. Det rör sig alltså om en lime av variant (Citrus x latifolia)! smile.gif

Blommande Lime (Citrus x latifolia)

Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 11-01-2008, 23:11) *
Flaxss, dina står alltså fortfarande ute. Vad fina dom är! Kan tänka att din kalamondin kommer att blomma "som en ko på grönbete" i vår när värmen kommer! wink.gif

Från det ena till det andra. Laddar upp bild på min blommande lime (äntligen! den har bildat knoppar under 2 månader och de första sprack ut i veckan!) . Passar på att slänga ut frågan om det är någon på forummet som vet om jag behöver pensla blommorna för att få frukt. Det rör sig alltså om en lime av variant (Citrus x latifolia)! smile.gif

Blommande Lime (Citrus x latifolia)

jag hade penslat ,, väldigt vacker bild !! smile.gif

japp står ute än . har inte tat in dom . va ju +8c i dag så det gillar väl den .
Lady Hamilton
CITAT (freddie @ 11-01-2008, 23:11) *
....Passar på att slänga ut frågan om det är någon på forummet som vet om jag behöver pensla blommorna för att få frukt. Det rör sig alltså om en lime av variant (Citrus x latifolia)! smile.gif

Jag penslar alltid mina citrusar om det inte finns insekter som kan göra "jobbet" tummenupp.gif
freddie
CITAT (Lady Hamilton @ 11-01-2008, 23:32) *
Jag penslar alltid mina citrusar om det inte finns insekter som kan göra "jobbet" tummenupp.gif

Dum fråga 1: vilka insekter gör jobbet? Dum fråga 2: gör spindlar jobbet?
Lady Hamilton
Så länge jag har FLYGANDE insekter kvar i uterummet brukar pollineringen skötas av dem. Spindlar har jag svårt att tro är 'arbetsvilliga' g.gif brukar inte de 'spinna nät' och sedan bara sätta sig och vänta på bytet?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon