Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
lissa
Japp, jag har också självbevattnande , och så har jag lagt ett lager med lavasten i krukan som står ute jämt, dom andra kommer nog också att få det när dom blir lite större. Jag tycker att fukten fördelas i jorden på ett annat sätt i krukorna som har ett lager sten..
Nästa gång säger jag att det var Kalamondin som fick resa i ett videofodral som stickling tongue.gif
Nej , allvarligt talat så ber jag om ursäkt , du har så rätt, och det var inte meningen att nästan börja en off topic blomma.gif
Limoncella
Alltid trevligt med fler som vill snacka citrus - välkommen i tråden!

Jag har testat med självbevattning med blandat resultat - jag tror att resultatet var avhängigt vilket medium jag använde i krukorna - nu står samtliga av mina citrusar i lerkrukor - de står oftast i växthuset med timer- & sensor inställd mistbevattning - håller jord och luft på en behaglig fuktighetsnivå.

Jo jag vet att jag inte bara är en växtmupp utan också en tekniknörd - men det är ju sååå kul ju.

När det blir riktigt varmt på min balkong så lyfter jag ut växterna och vattnar på känn - det går åt massor av vatten i södersol men morgon & kväll brukar räcka.

Här kommer dessutom fler bilder - var god observera min lilla frösådda Lemón - nog är han bra söt?

tummenupp.gif
freddie
Är det verkligen bra med självvattnande krukor till citrus? Någonstans har jag hört att det inte är att rekommendera, kommer dock ej ihåg var jag hört det. Har också hört att citrusväxter inte skall ha stående vatten i fatet.
lissa
Jag vet inte om det inte är så bra Freddie, men min Kalamondin har alltid stått i den krukan. Jag tror att det där med dom gula bladen mycket väl kan bero på att jag borde byta både kruka och jord, för den är nog inne på 3dje året i den krukan. Det som är bra med självbevattningen är ju att dom inte står med fötterna i vatten, jorden är jämt fuktig när man sköter påfyllningen som man ska. I skrivande stund, kom jag på att rötterna kanske har letet sig mer i vattenmagasinet ( har hänt ibland när dom står länge) och det blir ju samma effekt som att ha vatten på fatet...i höst byter jag.. stoppar in en bild på småttingarna. Jag trodde inte att det skulle bli några, men det blir det smile.gif
[attachment=18679:DSCN6762.JPG]
Limoncella
Hej alla!

Hur går det för er med era citrusar? Jag kan misstänka att många håller sig utomhus i det fina vädret - själv sitter jag på balkongen och njuter av mitt senaste nyförvärv - inte en citrus men väl en Fortunella Margarita som stod ensam och övergiven i ett hörn på Plantagen (98 kr). Toppymp på en tumtjock stam av citrontörne så ser den faktiskt ut som ett litet träd.

Jag har också just skördat en Citron från min Lemón för att avlasta den då den blommar och sätter nya skott - jag får återkomma med bilder på vad det blir av detta. Citronen har bra syra och saft - riktigt god.

Jo, just det - jag har naturligtvis flyttat ut allt ur växthuset så det är fullt över hela balkongen - då trivs citrusen allra bäst - det verkar ibland som om resten av året är något av en transportsträcka.

coolgleam.gif
freddie
CITAT (Limoncella @ 03-06-2008, 21:10) *
Hej alla!

Hur går det för er med era citrusar? Jag kan misstänka att många håller sig utomhus i det fina vädret - själv sitter jag på balkongen och njuter av mitt senaste nyförvärv - inte en citrus men väl en Fortunella Margarita som stod ensam och övergiven i ett hörn på Plantagen (98 kr). Toppymp på en tumtjock stam av citrontörne så ser den faktiskt ut som ett litet träd.

Jag har också just skördat en Citron från min Lemón för att avlasta den då den blommar och sätter nya skott - jag får återkomma med bilder på vad det blir av detta. Citronen har bra syra och saft - riktigt god.

Jo, just det - jag har naturligtvis flyttat ut allt ur växthuset så det är fullt över hela balkongen - då trivs citrusen allra bäst - det verkar ibland som om resten av året är något av en transportsträcka.

coolgleam.gif

Hej Limoncella!

Fina bilder!

För min del så går det väl bra med mina citrus"rackare". Samtliga (x meyeri, x latifolia, x sinensis + 5 frösådda av olika sort) står utomhus på väderutsatt österbalkong. Jag har tyvärr råkat solbränna min x latifolia så den har tappat en del blad i toppen, men den skjuter skott och blommar och mår bra, så jag känner mig inte speciellt orolig. Svårigheterna för min del består f.n. i att bedömma fuktigheten i krukan. Funderar på att köpa fuktighetsmätare. Räcker ju inte med ett finger i detta avseende... Jag har plastkrukor för att behålla jämn fuktighet men det känns ändå svårt. Kanske jag är för petig och orolig, men mitt citrusprojekt är ju en utmaning för mig och jag vill lyckas få dem att må bra år efter år! smile.gif Tyvär kan jag meddela att min andra kalamondin, som var en av de växter som denna tråd ursprungligen handlade om, verkar ha lämnat in, plockat ner skylten, tappat lusten, eller vad man skall kalla det. Den har tappat nästan alla blad. Inga nya skott. Verkar kört. Den står utomhus och jag tänker låta den stå över sommaren. Om inget händer lär det väl vara kört.... sorgligt, eftersom jag var så glad när jag köpte den förra sommaren. sad.gif
lissa
Aj Freddie, vad tråkigt att det skulle bli så, men man vet ju aldrig, den kanske behöver stå ute i friska luften för att komma ihåg att den är en Kalamondin, och vakna till livs. Det är åtminstonde vad jag hoppas , det skulle inte vara första gången som en växt som blir lite bortglömd kommer igen som Fenix.
Min har en massa mörkgröna små runda "knappar" som jag hoppas får sitta kvar och mogna fram. Inte många blommor att tala om tyvärr, för förutom doften försäkrar dom ju tillväxten..
Håller tummarna för din Kalamondin smile.gif

Limoncella
Trist när det händer - men hoppet är inte ute än - med lite tur så kanske den "kaxar" till sig över sommaren - min lemón har genomlidigt ett liknade beteende.

När det gäller fuktighet - såhär under den soligaste perioden så håller jag jorden i mina krukor (bara lerkrukor - iof en del med emaljering - plast = slutet och dåligt på att "svettas") full med vatten - alltså när jag vattnar - beroende på vädret hur ofta - så vatnnar jag tills jorden släpper vatten som då syns på fatet.

En annan sak som inte är att förakta är långtidsgödning blandad i jorden - jag har ett antal andra växter med andra krav så man kan ju inte springa runt med 10 olika blandningar liksom.

Jag måste också avsluta med att tillägga att jag nu frösått egen citron och väntar med spänning på vad det må bli av detta...

ohmy.gif)
freddie
Vad säger ni, är det kört?:

Kalamondin som inte mår bra...jpg

MariaS
CITAT (freddie @ 03-07-2008, 20:37) *

Nu är det snart dags för kameran igen...
Min kalamondin ser exakt på pricken sån ut, med den enda skilnaden att det är fullt med blomknoppar på de nakna grenarna.
Anledning:
jag hade för bråttom ut med plantan och avhärdade inte ordentligt innan.

Så ge inte upp. Sköt den som du brukar, så kommer den snart igen.
MariaS
Här kommer utlovade bilder då...
[attachment=20628:Citrofortunella3.1.jpg][attachment=20629:Citrofortunella3.2.jp
g]
Kalamondin i bedrövligt skick?!
[attachment=20630:Citrus_limone3.jpg]
Även citronen visar sitt rätta jag...
[attachment=20631:citrus_a..._rabatt2.jpg]
Sen kunde jag inte låta bli att ta kort på HELA citrus och aloe-samlingen på samma kort...
clivia
CITAT (freddie @ 03-07-2008, 20:37) *

som jag har redan sagt, freddie, plantan orkar inte fylla dina förväntningar. Det är inte en maskin, det är en levande organism som bara inte orkar att blomma, bära massor av frukter och växa i begränsat utrymme. Du har fått svar att hon inte gillar det . Nu är det bara att vänta och ge henne tid att återhämta sig. Tillåt inte blomningen tills den inte är stark nog annars kommer du att förlora det här exemplaret också. Tänk på 15 gröna väl utvecklade blad på en frukt...Blomningen på nakna grenar är tecken på sjuktillstånd och desperat försök att överleva genom sina avkommor...Till slut går det inte att förhindra blomningen för att växten sätter bara blomknoppar och inga som helst bladknoppar...Men då är der redan kört...

MVH/clivia
lissa
Clivia, du är en riktig blompsykolog som får det att låta allt så logiskt.. Jag hade ingen aning om att det måste finnas 15 friska blad /blomma, så tack för det rådet. Min Kalamondin är lite konstig den också. Den har inte haft färre blad /blomma, men bladen gulnar och faller av, men det kommer nya, och blommorna har blivit små mörkgröna knappar. Jag tror att värmen har mycket med det att göra, det är väldigt varmt och med väldigt hör luftfuktighet. Igår hade vi 30 grader, men när dom räknar med fuktigheten får dom fram en bekvämlighetstemperatur, och den låg på 38 !!!
Samma händer med bouganvillan också, och jag har vänner med exakt samma problem..
Hur som helst, nu ska jag verkligen lägga på minnet det där om dom 15 bladen..Åter igen kommer ett varmt tack från Barcelona
clivia
CITAT (lissa @ 05-07-2008, 01:48) *
Clivia, du är en riktig blompsykolog som får det att låta allt så logiskt.. Jag hade ingen aning om att det måste finnas 15 friska blad /blomma, så tack för det rådet. Min Kalamondin är lite konstig den också. Den har inte haft färre blad /blomma, men bladen gulnar och faller av, men det kommer nya, och blommorna har blivit små mörkgröna knappar. Jag tror att värmen har mycket med det att göra, det är väldigt varmt och med väldigt hör luftfuktighet. Igår hade vi 30 grader, men när dom räknar med fuktigheten får dom fram en bekvämlighetstemperatur, och den låg på 38 !!!
Samma händer med bouganvillan också, och jag har vänner med exakt samma problem..
Hur som helst, nu ska jag verkligen lägga på minnet det där om dom 15 bladen..Åter igen kommer ett varmt tack från Barcelona

Det har du rätt i, Lissa, temperaturen är inte den bästa vad gäller blomningen, blommor gillar svalare förhållandena, när det är mycket varmt utvecklas många missbildade blommor hos citrusar... och ja, det måste finnas tillräckligt med den gröna massan för att den hela livscirkeln ska fungera i krukans begränsade utrymme...Kanske räcker det med 13, 14 blad men det är alltid bättre att överdriva vad gäller antal blad per en frukt, tro mig...Om du rubbar balans mellan den gröna ytan, växtstorleken och antalet frukter riskerar du hela växtens liv...det vill du inte göra, antar jag... blomma.gif

MVH/clivia
freddie
Nu är det slut. Min andra kalamondin är definitift död. sad.gif Fullständigt uttorkad och har tappat sina sista blad. Inget grönt eller tecken på liv i övrigt. Har slängt den. Kanske dags att stänga denna tråden och fortsätta framåt. Jag hoppas lyckas bättre med mina andra växter i citrussläktet; citrus x meyeri, citrus x sinensis, citrus x latifolia. Den sistnämnda har jag med framgång lyckats övervintra så det kan bevisligen fungera. Tack alla som bidragit till denna tråd. smile.gif
lissa
Så råkigt Freddie sad.gif Betyder det tt du skippar Kalamondiner för alltid ??Men jag förstår dig, jag har också bestämt mig för att sluta med växter som under 2 år rad går under pga ohyra eller andra orsaker. Det är ju bättre att ägna sig åt sånt som fungerar bra så att man får njuta isf att vara bekymrad....Lycka till med resten av växterna... smile.gif
clivia
CITAT (freddie @ 12-07-2008, 21:01) *
Nu är det slut. Min andra kalamondin är definitift död. sad.gif Fullständigt uttorkad och har tappat sina sista blad. Inget grönt eller tecken på liv i övrigt. Har slängt den. Kanske dags att stänga denna tråden och fortsätta framåt. Jag hoppas lyckas bättre med mina andra växter i citrussläktet; citrus x meyeri, citrus x sinensis, citrus x latifolia. Den sistnämnda har jag med framgång lyckats övervintra så det kan bevisligen fungera. Tack alla som bidragit till denna tråd. smile.gif

Jag tror inte att det är tid att stänga denna tråden...Varför? Är det inte bättre att samla all information och erfarenheter på ett ställe istället för att öppna tråd för varje enskild fråga om citrusar? Kanske bara byta namn på den...Ja, men det är bara min åsikt och din tråd... flirting.gif

Det är synd att du har slängt den igen..., på bilden såg den visserligen ledsen ut men absolut inte död.... no.gif det finns alltid chans att rädda sådana växter enligt mig...

Livet går i alla fall vidare...

Jag håller tummarna att du lyckas med de andra citrusarna. De kommer säkert att lyssna på dig om du inte ställer för stora krav på dem. smile.gif

lite bilder på mina citrusar så här års:

Citrus limon:

[attachment=21317:frukter_...7.7.2008.jpg]

Citrus deliciosa:

[attachment=21313:citrus_d...7.7.2008.jpg][attachment=21314:Citrus_d...7.7.2008.
jpg]

Citrus sinensis:

[attachment=21315:Citrus_s...7.7.2008.jpg][attachment=21316:Citrus_s...7.7.2008.
jpg]
[attachment=21319:C._sinen...7.7.2008.jpg]

Lycka till!!!
blomma.gif

MVH/clivia

freddie
CITAT (clivia @ 17-07-2008, 10:27) *
Jag tror inte att det är tid att stänga denna tråden...Varför? Är det inte bättre att samla all information och erfarenheter på ett ställe istället för att öppna tråd för varje enskild fråga om citrusar? Kanske bara byta namn på den...Ja, men det är bara min åsikt och din tråd... flirting.gif

Tack för supporten, Clivia! smile.gif

Frågan är om man kan byta namn på tråden. I så fall skulle den kunna heta "citrustråden" eller liknande. Jag kan inte hitta någon sådan tråd på odla, så det kanske hade varit idé att byta namn frågan är bara vem som kan hjälpa mig med det.
MariaS
CITAT (freddie @ 18-07-2008, 18:57) *
Tack för supporten, Clivia! smile.gif

Frågan är om man kan byta namn på tråden. I så fall skulle den kunna heta "citrustråden" eller liknande. Jag kan inte hitta någon sådan tråd på odla, så det kanske hade varit idé att byta namn frågan är bara vem som kan hjälpa mig med det.

Prova med att kontakta Admin. De hjälper även till med att byta nickname om man vill.

Citrustråden tycker jag låter som ett bra namn annars tummenupp.gif
lissa
JA det fins ju mycket info i den här tråden, så det skulle vara lite synd om den sjunker långt ner bland trådarna...
Clivia..dom ser verkligen ut att trivas allihop.Jag har kommit fram till att min stackare nog behöver den speciella citrusnäringen som jag ine har köpt, den finns bara i stora förpackningar, och om man bara har 1 citrus skulle den antagligen räcka i minst 10 år...... tongue.gif
MariaS
CITAT (lissa @ 19-07-2008, 00:15) *
JA det fins ju mycket info i den här tråden, så det skulle vara lite synd om den sjunker långt ner bland trådarna...
Clivia..dom ser verkligen ut att trivas allihop.Jag har kommit fram till att min stackare nog behöver den speciella citrusnäringen som jag ine har köpt, den finns bara i stora förpackningar, och om man bara har 1 citrus skulle den antagligen räcka i minst 10 år...... tongue.gif

Skicka resten till mig då... naughty.gif
lissa
JA ,med alla du har räcker säkert inte ens dom stora förpackningarna dom har här så värst länge..Om jag köper så vet jag vem överskottet borde komma till biggrin.gif biggrin.gif
clivia

När planterade du om din kalamondin sist, Lissa?

MVH/clivia

lissa
blush.gif blush.gif jag satt och tänkte på det då jag skrev om näringen, Jag kom fram till att det måste ha varit minst 3 år sedan= hög tid..men just nu är vi inne i en värmebölja utan like, och jag tror att det skulle tära mer på den att bli stressad nu. Stackarn, eftersom den hela tiden har blommat och kommit med frukter har jag inte tänkt på omplantering, det är nu när jag ser dom gula bladen som den dessutom tappar som jag tänkte efter... .
Frode
Jeg har ett citron tre som står ute på terrassen. Det er ca 1 m høyt. Det har ikke blomstret i år men har 30-40 cm lange skudd. Nå etter at jeg har byttet potte og det har vært sol og fint vær har det skjedd noe nytt som jeg lurer på. I spissen av mange av grenen har planten delt seg og det har kommet nye skudd. Disse skuddene ser helt friske ut men de har en mørk lilla farge. Er dette normalt eller er det en beskjed om at noe er galt?
clivia
CITAT (Frode @ 21-07-2008, 14:36) *
Jeg har ett citron tre som står ute på terrassen. Det er ca 1 m høyt. Det har ikke blomstret i år men har 30-40 cm lange skudd. Nå etter at jeg har byttet potte og det har vært sol og fint vær har det skjedd noe nytt som jeg lurer på. I spissen av mange av grenen har planten delt seg og det har kommet nye skudd. Disse skuddene ser helt friske ut men de har en mørk lilla farge. Er dette normalt eller er det en beskjed om at noe er galt?

Frode, det är helt normalt hos citronträdet, allt tyder på att du har en frisk växt. yes.gif

MVH/clivia
clivia
Du har lyckats, Freddie !!! tummenupp.gif

lite bilder på mina citrusfrukter så här året:

citroner august 2008:
[attachment=22884:citron_p...ust_2008.jpg][attachment=22883:en_till_...ust_2008.
jpg]

apelsin:
[attachment=22882:apelsin_...ust_2008.jpg]

några mandariner:
[attachment=22885:några_ma...ust_2008.jpg]

Håller tummarna att det går bra för dina citrusar...

rose.gif

MVH/clivia

lissa
Tillbaka igen , men bara till imorgon...
Clivia, jag lyckas inte fixa höjden på vattenkrukan som ska ge dom andra vatten genom remsorna...men sen har jag ju inte haft så många dagar att prova på..Nu har jag lagt remsorna ovanpå jorden så att jordytan inte blir snustorr på en gång.. Det konstiga är att dom stora krukorn har bra med fukt efter 10 dagar..tur för mig det.
Mina småplantor har vuxit till sig.. Vet ju inte vad dom är, kan vara Kalamondin eller mandarin ev clementin.. Har 4 i samma kruka, 2 har exakt samma växtsätt. Dom delar på sig väldigt underligt, för i Yet som bildas är det så fullt med blad att man inte ser stammen...Vad anseer ni, ska jag klippa lite eller bara binda upp. Ställer frågan idag trots att jag inte kommer kunna läsa svaren före den 24/8...
Så här ser dom ut
1. den största.....2. lång men dåligt med delning
[attachment=22902:DSCN7185.JPG][attachment=22903:DSCN7196.JPG]
3...här alla 4, men otydligbild pga bakgrunden 4. minstingen som har samma delning som den stora
[attachment=22904:DSCN7184.JPG][attachment=22905:DSCN7197.JPG]
clivia
CITAT (lissa @ 18-08-2008, 02:10) *
Tillbaka igen , men bara till imorgon...
Clivia, jag lyckas inte fixa höjden på vattenkrukan som ska ge dom andra vatten genom remsorna...men sen har jag ju inte haft så många dagar att prova på..Nu har jag lagt remsorna ovanpå jorden så att jordytan inte blir snustorr på en gång.. Det konstiga är att dom stora krukorn har bra med fukt efter 10 dagar..tur för mig det.
Mina småplantor har vuxit till sig.. Vet ju inte vad dom är, kan vara Kalamondin eller mandarin ev clementin.. Har 4 i samma kruka, 2 har exakt samma växtsätt. Dom delar på sig väldigt underligt, för i Yet som bildas är det så fullt med blad att man inte ser stammen...Vad anseer ni, ska jag klippa lite eller bara binda upp. Ställer frågan idag trots att jag inte kommer kunna läsa svaren före den 24/8...
Så här ser dom ut
1. den största.....2. lång men dåligt med delning
[attachment=22902:DSCN7185.JPG][attachment=22903:DSCN7196.JPG]
3...här alla 4, men otydligbild pga bakgrunden 4. minstingen som har samma delning som den stora
[attachment=22904:DSCN7184.JPG][attachment=22905:DSCN7197.JPG]

Det kanske behövs lite mer försök att fixa det hela, Lisa, ... jag själv har inte provat det, då kan jag inte svara vad som är optimalt.
Du har fina citrusfröplantor, jag tror att det är kalamondiner men ja, det kan vara mandariner också, det är svårt att avgöra... Jag skulle inte klippa dem ännu...Det kan göras på hösten efter avslutad tillväxtperiod.

MVH/clivia
freddie
CITAT (clivia @ 17-08-2008, 20:16) *
Du har lyckats, Freddie !!! tummenupp.gif

Vad kul att det gick!

För att fira trådens namnbyte (tack admin smile.gif ) laddar även jag upp lite nya bilder på mina citrusar.

Citrus Limon 17 juli 2008.jpg

Frösådd Citrus 1 aug 2008.jpg
Denna planta är exakt ett år gammal. Sådd från grapefruktkärna.

Stickling citrus x Latifolia 2 aug 2008.jpg

Citrus x Meyeri 5 aug 2008.jpg

Citrus x Latifolia 5 aug 2008.jpg

Hoppas på en fortsatt trevlig tråd. Jag kommer snart att skriva nytt i tråden inför vintern. Hittils har jag ju lyckats ta död på två kalamondiner så jag behöver all hjälp jag kan få... Plus att jag tycker det är väldigt kul att lära mig mer. Och kul att höra hur det går för andra på forumet också. Jag vill verkligen lyckas med mina citrusväxter när jag nu väl gett mig in på det. Tanken är att de skall vara med mig under många år, som en krydda i tillvaron!
lissa
Tack Clivia smile.gif , och grattis Freddie. både till dom fina bilderna och till växterna. Dom ser verkligen ut att trivas, friska och gröna som bara den...Man ser stor skillnad på våra växter, för mina är också 1 år och inte alls så stora som dina, men jag kommer igen biggrin.gif
lissa
Idag när jag tittade på min frösådda förmodligen Kalamondin , så slog det mig att man kanske kan stamma upp den..Tror n att man skulle kunna göra det ? Det vore roligt att försöka...
clivia
CITAT (lissa @ 24-08-2008, 04:13) *
Idag när jag tittade på min frösådda förmodligen Kalamondin , så slog det mig att man kanske kan stamma upp den..Tror n att man skulle kunna göra det ? Det vore roligt att försöka...

Ursprungligen är kalamondin ett träd, inte en buske, Lissa, jag förstår inte riktigt vad du menar med stamma upp den...

MVH/clivia
juddan
Hej allihopa, vad kul med en citrustråd! Ni kanske kan svara på en sak jag går och funderar på. Jag tycker jätte mycket om citrusar, jag har citron, calamondin och mandarin. Men nu är det så att jag jätte länge har velat ha röd grapefrukt, och jag såg ett sånt träd på botaniska trädgården i köpenhamn, så fast jag har läst på forumet att citrus är jätte svårt att rota så kunde jag inte låta bli att tjuva några små obetydliga grenar som knappt syntes. blush.gif Sen stoppade jag dom i en kruka med trädgårdsjord och sand och la dom i ett slags miniväxthus med en växtlampa ovanför. Nu är det så att två av dom har fått rejäla knoppar!!! Vad betyder det, jag vågar inte bli glad förren någon här bekräftar, är det så att dom har rotat sig? Jag har varit och sprejat med vatten rätt rejält, kan det räcka för att dom ska ge knoppar? Och om dom har rotat sig, vad gör jag då? Jag vill verkligen inte förlora dom!

Jag har kollat igenom era bilder på citrusar förresten, vilka vackra växter!

Vänliga hälsningar från Judit
Alexander-VG-zon3
det är inte säkert att dom har rotat sig bara för den har knoppar ( du menar blad knoppar då ? ) ,,blomknoppar ska du ta veck .

du ska vänta tills du ser rötter igenom dräneringshållet i krukans botten .

CITAT (lissa @ 24-08-2008, 03:13) *

japp det borde gå bra att stamma upp den .
freddie
CITAT (juddan @ 27-08-2008, 19:49) *
Hej allihopa, vad kul med en citrustråd! Ni kanske kan svara på en sak jag går och funderar på. Jag tycker jätte mycket om citrusar, jag har citron, calamondin och mandarin. Men nu är det så att jag jätte länge har velat ha röd grapefrukt, och jag såg ett sånt träd på botaniska trädgården i köpenhamn, så fast jag har läst på forumet att citrus är jätte svårt att rota så kunde jag inte låta bli att tjuva några små obetydliga grenar som knappt syntes. blush.gif Sen stoppade jag dom i en kruka med trädgårdsjord och sand och la dom i ett slags miniväxthus med en växtlampa ovanför. Nu är det så att två av dom har fått rejäla knoppar!!! Vad betyder det, jag vågar inte bli glad förren någon här bekräftar, är det så att dom har rotat sig? Jag har varit och sprejat med vatten rätt rejält, kan det räcka för att dom ska ge knoppar? Och om dom har rotat sig, vad gör jag då? Jag vill verkligen inte förlora dom!

Jag har kollat igenom era bilder på citrusar förresten, vilka vackra växter!

Vänliga hälsningar från Judit

Grattis! Jag skulle tippa att de rotat sig. Jag har själv lyckats ta stickling av citron och av lime och de började inte sätta nya blad förrän de fått ordentligt med rötter. Jag använde i och för sig clonex till mina, vet inte om det kan påverka. De tips jag läst om är att man skall avhärda dem efterhand. Men du kan säkert låta dem stå där de står ett tag till för att vara på den säkra sidan att de rotar sig ordentligt. Skadar knappast skulle jag tro. smile.gif
lissa
Clivia, när jag läste ditt svar såg jag själv hur dumt frågan var formulerad, för det är klart att dom är träd rotfl.gif
Det jag hade i huvudet var att jag skulle vilja ha ett träd med en lång kal stam och en rund krona upptill....så egentligen skulle frågan vara, grenar den sig bra om man bara klipper rakt av när stammen är lagom hög ? blush.gif
Alexander-VG-zon3
alla mina frösådda citrusar har jag börjat att satmma upp ,, så det borde väl gå med din ockås väl ?
lissa
Har du gjort en sån där boll som jag vill ha upptill ?? Det var inga problem med att få den att förgrena sig upptill ??
juddan
CITAT (freddie @ 27-08-2008, 22:18) *
De tips jag läst om är att man skall avhärda dem efterhand.

Vad betyder avhärda? Jag hoppas det är så som du säger att den nog har rotat sig, det vore så himla kul. tack för svar! /Judit
freddie
CITAT (juddan @ 28-08-2008, 19:45) *
Vad betyder avhärda? Jag hoppas det är så som du säger att den nog har rotat sig, det vore så himla kul. tack för svar! /Judit

Att sakta vänja växten till ändrade förhållanden. smile.gif
freddie
NU ÄR DET DAGS IGEN (Ni som varit med i tråden från början vet vad jag syftar på!) SE BILD!:

Citrus - kåda på stam 1 sept -08.jpg

Detta är en Citrus Limon inköpt för knappt två månader sedan. Kan tillägga att jag köpte den på samma ställe som de två kalamondiner som dog för mig i våras och som också hade kåda på stammen. Det känns som repris. Jag har inte haft problem med mina övriga citrusar köpta på andra ställen och jag börjar nu misstänka leverantören. Vad säger ni?
Alexander-VG-zon3
CITAT (juddan @ 28-08-2008, 18:45) *

att dom bildat nya knoppar tyder inte på att växten rotat sig det var det första jag lärde mig på trädgårds utbildningen . sticklingar suger dels vatten som vanliga ''snittblommor'' plus ibland sätter man dom extra varmt,fuktig och soligt då kan knoppar börja växa utan att växten har fått rötter . plus har jag själv satt sticklingar av citron och den skulle både blomma och få nya bladknoppar så jag försökte planterade om den ,, icke där va inga nya rötter . så vänta tills du ''ser'' rötter .

CITAT (lissa @ 28-08-2008, 01:24) *
Har du gjort en sån där boll som jag vill ha upptill ?? Det var inga problem med att få den att förgrena sig upptill ??

hur menar du som boll ? att forma den ? .

att stamma upp har jag gjort men inga bollar tror inte cutris är bra att ha som formklippta växter .

CITAT (freddie @ 01-09-2008, 19:14) *
NU ÄR DET DAGS IGEN (Ni som varit med i tråden från början vet vad jag syftar på!) SE BILD!:

Detta är en Citrus Limon inköpt för knappt två månader sedan. Kan tillägga att jag köpte den på samma ställe som de två kalamondiner som dog för mig i våras och som också hade kåda på stammen. Det känns som repris. Jag har inte haft problem med mina övriga citrusar köpta på andra ställen och jag börjar nu misstänka leverantören. Vad säger ni?

att deras växter inte mår bra och att det är av dålig kvalitet .
MariaS
CITAT (freddie @ 01-09-2008, 20:14) *

GÅ TILL ANNAN LEVERANTÖR!
Limoncella
Hej alla!

Jo Freddie - jag håller nog med de andra - byta leverentör verkar som en bra idé. Det ser ju faktiskt ut som om kådan uppträder på basen och inte på ympen - eller är det en "ren" stickling? Jag tycker att det liknar mekanisk påverkan av något slag - men det är svårt att se.

Vad göra nu då? Tja - kan vara idé att sätta i karantän och sedan byta medium samt skämma bort med mycket ljus och hög fuktighet.

ohmy.gif)

blomkronan
CITAT (freddie @ 01-09-2008, 20:14) *

Jag tycker du ska gå tillbaka ditt där du köpt den och förklara att det har hänt tidigare oxå, be om en ny planta fast från en annan odlare. eller pengarna tillbaka har dom plantgaranti? (som plantagen har)

Lycka till /Mari
Citrona

Lissa, jag köpte citrusnäring på Blomsterlandet häromdagen, en vanlig flaska i storlek som annan krukväxtnäring.
freddie
CITAT (Limoncella @ 02-09-2008, 23:40) *
Det ser ju faktiskt ut som om kådan uppträder på basen och inte på ympen - eller är det en "ren" stickling? Jag tycker att det liknar mekanisk påverkan av något slag - men det är svårt att se.

Det är en ympad växt. Och det rör sig om en svampsjukdom på rötterna enligt Clivia. Jag har två rotade sticklingar från denna växt, så jag kommer oavsett hur det går att få den att leva vidare. Men jag kommer även att gå tillbaka till leverantören (som är en stor känd affärskedja i landet) och reklamera. Kommer att vara försiktig med just denna leverantör i fortsättningen. smile.gif Jag har även noterat en speciell sötaktig doft från jord och stam som jag kommer att vara mycket observant på när jag inhandlar växter i fortsättningen. Går ej att ta miste på. / smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 03-09-2008, 21:47) *
Det är en ympad växt. Och det rör sig om en svampsjukdom på rötterna enligt Clivia. Jag har två rotade sticklingar från denna växt, så jag kommer oavsett hur det går att få den att leva vidare. Men jag kommer även att gå tillbaka till leverantören (som är en stor känd affärskedja i landet) och reklamera. Kommer att vara försiktig med just denna leverantör i fortsättningen. smile.gif Jag har även noterat en speciell sötaktig doft från jord och stam som jag kommer att vara mycket observant på när jag inhandlar växter i fortsättningen. Går ej att ta miste på. / smile.gif

jag tror inte det är den sjukdommen . men det har vi ju redan diskuterat innan .
freddie
CITAT (flaxss @ 03-09-2008, 23:34) *
jag tror inte det är den sjukdommen . men det har vi ju redan diskuterat innan .

Jepp, stämmer. Vi är oense på den punkten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon