|
Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Freddie, jag vet hur det såg ut i januari men jag skulle vilja veta hur det ser ut nu...eller har du kastat ut det redan  ? MVH/clivia
freddie
03-04-2008, 22:16
Återupptar min citrustråd. Lägesrapport: Jag har nu placerat citrusarna i västerfönster, flyttat från kyligt österfönster. Har nu tagit bort extrabelysningen som jag använde i österfönstret (2 st 125 w lågenergilampor, tända 6-10 timmar om dagen). Element avstängt även i västerfönstret, fönstret öppet med liten springa. Fönsterbrädan håller 13-25 grader beroende på tid på dygnet och väderlek, luftfuktigheten oftast mellan 40-50%. Nu får de mycket ljus, direkt sol från 13 fram till solnedgången. Kan inte tänka mig att de behöver extraljus längre! Laddar snart upp bilder tänkte jag, för allmän beskådan. Kan meddela att även min andra kalamondin tappade en hel del blad under feb-mars. Men nu verkar det som att den börjar vakna till liv igen. Trodde ett tag att det var kört även för den.  Någon, t.e.x. flaxss, kommer kanske hävda att jag skall ställa ut dem på balkong redan nu, men jag avser att vänta tills det blir riktigt varmt (läs juni). Jag vill ge dem de bästa förutsättningar de kan få att återhämta sig efter vintern.
Alexander-VG-zon3
03-04-2008, 22:44
någon som tex flaxss ,, säger du kan sätta ut dom när det är +15c . så rädd behöver du inte va att vänta till juni är ju rätt långt in . dom får ju faktisk dom bästa förutsättningarna ute och det blir ju inte bättre att vänta till juni . om den andre även tappat blad så var det inte att den va ute som va problem eller hur ? . plus den får en snabbare återhämting ute än inne . jag är ju direkt ingen nybörjare , men vill du inte lyssna ska jag inte störa . den har ju ändå 13grader sa du ,, det är UTE temp . lite motsägelsefull är du . det är ju varmare på dagen i solen än +13c . plus är det inte bra om det växlar upp till +25c på dagen och sedan ner till +13c på natten . kan man chocka den mer , inte konstigt att den tappar blad . det roliga är att min egen som stått ute nästan hela vintern och våren har inte tappat några blad ,, men dina har hmmm . min har även fått nya skott nu ute i vårvärmen . det du !!! sedan ska jag ha den ute åretrunt då jag läste den är rätt tålig mot kyla . tack å hej .
freddie
06-04-2008, 22:59
CITAT (flaxss @ 03-04-2008, 23:44)  sedan ska jag ha den ute åretrunt då jag läste den är rätt tålig mot kyla . Well, well. Du skall då alltid vara värst, flaxss. Ute året om, jo jag tackar! Jag är imponerad över din ihärdiga övertygelse om växernas härdighet! Min filosofi är att få så livskraftiga växter som möjligt. Vill ge dem en riktigt bra start på sommarhalvåret genom att ha dem inne i den relativa värmen (15-25 grader) och i ljust västerläge fram till juni. Kom ihåg i sammanhanget att min balkong är i öster. Men några kommer jag så klart att ställa ut redan nu. Har en mängd frösådda, som jag inte är så värst rädd om . De kan vara försökskaniner. Köldknäppen över påsk tog t.e.x. död på tre frösådda som jag hade på balkongen. Eftersom jag var bortrest så kunde jag inte ta in dem. Det var då -6.7 som kallast och de klarade inte av detta (ettåriga frödådda från citronkärnor). Men nä, de växter jag är riktigt rädd om ställer jag inte ut i första taget!
Vad tråkigt att dom inte klarade köldknäppen , men om det var deras första år så är det ju egentligen normalt att dom ine klarar köld.. När mina Albizier var nyfödda så blev jag rådd att inte ha dom ute dom 2 första vintrarna, och ändå är ju mina vintrar inte som era, och en citrus är inte som en Albizia, men bebisar är bebisar.. Egentligen ville jag bara tala om att jag idag har sett en massa knoppar på min Calamondin  jag blir fortfarande lika glad när det händer,..egentligen var det min näsa som "såg" dom först...vilken underbar doft..Jag var lite orolig eftersom den har fått väldigt ljusa blad i topparna, men om den blommar är det nog OK.. Lycka till med dina...
CITAT (lissa @ 07-04-2008, 01:28)  Vad tråkigt att dom inte klarade köldknäppen , men om det var deras första år så är det ju egentligen normalt att dom ine klarar köld.. När mina Albizier var nyfödda så blev jag rådd att inte ha dom ute dom 2 första vintrarna, och ändå är ju mina vintrar inte som era, och en citrus är inte som en Albizia, men bebisar är bebisar.. Egentligen ville jag bara tala om att jag idag har sett en massa knoppar på min Calamondin  jag blir fortfarande lika glad när det händer,..egentligen var det min näsa som "såg" dom först...vilken underbar doft..Jag var lite orolig eftersom den har fått väldigt ljusa blad i topparna, men om den blommar är det nog OK.. Lycka till med dina...  Jo jo. Jag var och hämtade ett av mina citronträd i växthuset igår. (För att skylta med i affären) Då såg jag att min calamondin också började sätta knopp! Då är det fortfarande bara +4 i växthuset på nätterna! Men jag tycker att det verkar som om just calamondinen verkar tåligast i våra nordliga förutsättningar.
MariaÖrebro
07-04-2008, 16:04
Jag måste få fråga en sak, nu när en citrustråd öppnats på nytt: Jag har chans att få tre citrusträd och två olivträd genom jobbet. Någon dåre har ställt dem utomhus hela vintern, av oklar anledning. (Arbetstränar på Blomsterlandet, och nu ser jag min chans att ta hem dem när de börjat prata om att kasta dem...) Eventuellt kan det ha varit ett angrepp av något slag. Hur som helst så ser de ganska risiga ut... De har stått under tak i en hylla, och lite skyddande från väder och vind. Vattning har det varit värre med. Det har ju kommit en och annan köldknäpp, så jag vet inte om jag kan klara dem. Samtidigt är de ju kraftiga och välväxta, så det är inga "småungar" som jag har att göra med. Vad tror ni??? Och hur ska jag göra om jag får ta hem dem? Jag tänker så här: de måste ut på balkongen direkt. Jag får ställa dem på nåt som är isolerande, och täcka dem när/om det blir minusgrader och snöstorm. Tänkte klippa bort det som ser dött ut. Eller ska jag vänta tills det (förhoppningsvis) börjar komma små skott? Det är så lätt att ge andra tips, men när jag står där själv med växter för flera tusen så blir jag osäker! Ska fortsätta bearbeta dem imorgon! Vi håller på att försöka ta reda på vem som ställt ut dem, och varför  och så fort vi vet det kan vi bestämma om de ska "svinnas" eller inte. Önska mig lycka till!
Oliverna är det bara att köra på med. Bara att börja vattna. De har fått vad de vill ha helt enkelt. Förvänta dig blomning under våren istället.
Citrusarna kan det vara lite svårare med. Antingen gör du som du själv föreslår och låter dem stå på balkongen direkt. Annars kan du nu försiktigt börja vänja dem vid värmen inne, bara för att snabbt få reda på vilka det är liv i. Grundstammen kommer nästan med all säkerhet att skjuta skott, så kolla var ympen sitter. Det är ovanför ympen som den "riktiga" veden ska komma. Klipp bort de delar som är helt intorkade, så träden vet att det händer saker. Vattna bara nu i början. Inget jordbyte eller gödning, förrän du ser att det bryter nya skott. Jag önskar dig lycka till och att de inte tagit allt för stor skada
freddie
07-04-2008, 17:51
CITAT (MariaS @ 07-04-2008, 13:41)  Jo jo. Jag var och hämtade ett av mina citronträd i växthuset igår. (För att skylta med i affären) Då såg jag att min calamondin också började sätta knopp! Då är det fortfarande bara +4 i växthuset på nätterna! Men jag tycker att det verkar som om just calamondinen verkar tåligast i våra nordliga förutsättningar. Min kvarlevande Kalamondin visar än så länge inga tecken på att sätta knoppar. Sist den gjorde det var i januari då den försökte blomma, men blommorna åts upp av bladlöss och torkade in. Jag misstänker att den har samma problem som den som dog, någon form av skada/sjukdom på rötterna. Alla mina andra citrusar - frösådder av citron och blodgrape, 1 st Tahiti-Lime, 2 stycken Citrus x meyeri - skjuter nya skott just nu. Kalamondinen särskiljer sig alltså. Flaxss har väl rätt som vanligt!
CITAT (freddie @ 07-04-2008, 18:51)  Jag misstänker att den har samma problem som den som dog, någon form av skada/sjukdom på rötterna. Alla mina andra citrusar - frösådder av citron och blodgrape, 1 st Tahiti-Lime, 2 stycken Citrus x meyeri - skjuter nya skott just nu. Kalamondinen särskiljer sig alltså. Flaxss har väl rätt som vanligt!  Jo det stämmer nog att Flaxxs väldigt ofta har rätt, och han blir säkert en riktig expert på allt som har med Flora att göra..och borde ha det som jobb Ge Kalamondinen lite mer tid, för den kanske blev trött av att försöka blomma ,och nu vill den kanske vila lite.. Jag är som du vet ingen expert alls, men ibland har jag försökt med andra växter att tukta dom ordentligt samtidigt som jag byter jord och kollar upp rötterna ordentligt..om en växt inte är frisk och kanske måste dumpas , då har man ju inget att förlora på att försöka.. Roligt att alla dom andra har börjat blomma.. Härlig tid vi går mot nu.... Och Maria i Örebro, jag håller med dig ...det är stor skillnad på att ge råd till andra, för man blir mer tveksam när det gäller ens egna växter.. Jag tycker att allt vad MariaS säger låter vettigt och bra, för om dom stackars citrusarna har lidit , så är det viktigt att dom med " flytten" inte blir utsatta för för stora temperatur/vatten förändringar, pö om pö är alltid det säkraste kortet..och som hon också säger, oliverna har fått det dom behöver.. Men om du har andra växter, då tror jag att du borde isolera dom nya en tid..man vet ju inte om dom har någon sjukdom som smittar... Man kan ju alltid hoppas att personen som "dumpade" dom gjorde det för att ge dom en chans att leva hos någon som har tid att sköta dom..Håller tummarna och önskar dig lycka till
Alexander-VG-zon3
07-04-2008, 20:01
freddie - då min Kalamondin har varit ute hela vintern (förutom då inne i svalt utrymme 1-3nätter ) utan att tappa blad så skulle jag tror den tål kyla plus på ett forum läste jag att den överlevt en köldknäpp neråt -8c och jag skrev inte att den va härdig det skrev du ,,du vet det är en skillnad på härdig och tålig mot en viss kyla . och då jag har dadelpalmer på friland som bara tål -5c och är känsligare än Kalamondin så ska jag ha min ute åretrunt,, då jag har övervintrat dadelpalmer nu i två vintrar . plus man blir ju lite irriterad när någon skriver så och när man kommer hem från sitt jobb kl20.45 och har jobbat r***n av sig . Lissa -- jag jobbar på en plantskola också heltid nu . CITAT (MariaÖrebro @ 07-04-2008, 16:04)  Jag måste få fråga en sak, nu när en citrustråd öppnats på nytt: Jag har chans att få tre citrusträd och två olivträd genom jobbet. oliver är tåliga ,, och överlever frost nätter ner till -12c -15c med att bara tappa blad . dock behöver dom inte mer än -5c för att blomma bra så du kan ju ta in den efter det varit -5c och sedan övervintra svalt och ljust . jag hade satt dom ute är dom vana vid ute liv så får du så fall vänja dom försiktig till att vara inne . sätter du in dom direkt kommer dom må dåligt . CITAT (freddie @ 06-04-2008, 22:59)  Well, well. Du skall då alltid vara värst, flaxss. Ute året om, jo jag tackar! Jag är imponerad över din ihärdiga övertygelse om växernas härdighet! Min filosofi är att få så livskraftiga växter som möjligt. Vill ge dem en riktigt bra start på sommarhalvåret genom att ha dem inne i den relativa värmen (15-25 grader) och i ljust västerläge fram till juni. Kom ihåg i sammanhanget att min balkong är i öster. Men några kommer jag så klart att ställa ut redan nu. Har en mängd frösådda, som jag inte är så värst rädd om . De kan vara försökskaniner. Köldknäppen över påsk tog t.e.x. död på tre frösådda som jag hade på balkongen. Eftersom jag var bortrest så kunde jag inte ta in dem. Det var då -6.7 som kallast och de klarade inte av detta (ettåriga frödådda från citronkärnor). Men nä, de växter jag är riktigt rädd om ställer jag inte ut i första taget!  du hade nyss +13c +25c till din Kalamondin ,, vilket inte är så bra eller hur . jag själv hade ju +15c i skuggan nu i veckan och det är ju varmare än vad du hade inne då på natten . du gör som du vill . dom får det bättre ute . om man bara gör det på rätt sätt och vänjer dom vid ute liv och inte chocka dom fram och tillbaka . du skrev ju själv innan att dina va fina när dom va ute i höstas-vintras och allt hände när du tog in dom ,, vad kan det va !!
freddie
07-04-2008, 21:14
CITAT (flaxss @ 07-04-2008, 21:01)  du skrev ju själv innan att dina va fina när dom va ute i höstas-vintras och allt hände när du tog in dom ,, vad kan det va !! Ja, det var för att jag trodde att de mådde bra då. Eftersom de såg ut att må bra. Men nu så här efteråt så tror jag att de fick för mycket fukt och drabbades av mögelskador/rotsjukdom/svamp. De mådde inte dåligt direkt när jag tog in dem i oktober-november, flaxss. Den som dog började se sjuk ut och tappade blad först i januari, alltså nästan 3 månader efter att den flyttades inomhus vilket tyder på någon form av sjukdom, snarare än på chock p.g.a. flytten till inomhusmiljö (eller snarare sval inomhusmiljö).
freddie
07-04-2008, 21:25
CITAT (flaxss @ 07-04-2008, 21:01)  du hade nyss +13c +25c till din Kalamondin ,, vilket inte är så bra eller hur . jag själv hade ju +15c i skuggan nu i veckan och det är ju varmare än vad du hade inne då på natten . Vad menar du?
Med risk för att bli totalt utskälld, men borde inte den här tråden byta namn? Typ "botanisk dokusåpa i tre akter" eller ngt i den stilen?  Jag menar den har ju kommit att handla om mer än ett par oktoberskott, dessutom är det ju en del intriger och "spännande" handling!
MariaÖrebro
08-04-2008, 13:30
CITAT (Kee @ 07-04-2008, 23:37)  Med risk för att bli totalt utskälld, men borde inte den här tråden byta namn? Typ "botanisk dokusåpa i tre akter" eller ngt i den stilen?  Jag menar den har ju kommit att handla om mer än ett par oktoberskott, dessutom är det ju en del intriger och "spännande" handling!  Ha ha! Du kanske har rätt, men nu har vi ju dragit igång det här, så då är det nog lika bra att vi fortsätter! Dagens goda nyhet: JAG FICK TA HEM CITRUSARNA OCH OLIVERNA!!!!! Är så glad!  På jobbet skar vi lite i stammarna, och det såg ut som att de var i högsta grad levande. Däremot ansåg de att man inte kan sälja dem, så jag fick ta hem dem! Troligtvis var det någon idiot till kund om ställt ut dem, antingen för att h*n skulle köpa dem och sedan glömt bort dem, eller som ställt ut dem där bara för att förstöra! Nåja, det var ju bra för mig! Nu har jag ställt dem på balkongen på tidningar, eftersom det isolerar lite. På nätterna samt om det blir kallt ska jag täcka in dem i filtar (har ingen täckduk). Gör som MariaS sa och väntar med att plantera om dem tills de börjar vakna till liv igen. Ska rapportera hur det går med "Operation Livräddning"! Finns det någonsom har fler kloka tips? [attachment=16442:080408.jpg]
freddie
08-04-2008, 17:42
CITAT (Kee @ 07-04-2008, 23:37)  Med risk för att bli totalt utskälld, men borde inte den här tråden byta namn? Typ "botanisk dokusåpa i tre akter" eller ngt i den stilen?  Jag menar den har ju kommit att handla om mer än ett par oktoberskott, dessutom är det ju en del intriger och "spännande" handling!  Dokusåpa? Que? Nu får du allt förklara dig, jag förstår inte vad du menar!
CITAT (MariaÖrebro @ 08-04-2008, 14:30)  Ha ha! Du kanske har rätt, men nu har vi ju dragit igång det här, så då är det nog lika bra att vi fortsätter! Dagens goda nyhet: JAG FICK TA HEM CITRUSARNA OCH OLIVERNA!!!!! Är så glad!  På jobbet skar vi lite i stammarna, och det såg ut som att de var i högsta grad levande. Däremot ansåg de att man inte kan sälja dem, så jag fick ta hem dem! Troligtvis var det någon idiot till kund om ställt ut dem, antingen för att h*n skulle köpa dem och sedan glömt bort dem, eller som ställt ut dem där bara för att förstöra! Nåja, det var ju bra för mig! Nu har jag ställt dem på balkongen på tidningar, eftersom det isolerar lite. På nätterna samt om det blir kallt ska jag täcka in dem i filtar (har ingen täckduk). Gör som MariaS sa och väntar med att plantera om dem tills de börjar vakna till liv igen. Ska rapportera hur det går med "Operation Livräddning"! Finns det någonsom har fler kloka tips? [attachment=16442:080408.jpg] Oliverna ser ju faktiskt riktigt fräsha ut! De kommer nog med största sannolikhet att blomma, ska du se. Citrusarna ser faktiskt inte allt för illa ut de heller. Jag tror att de kommmer igång igen. Men var bara försiktig med ökningen av värme nu i början. Ställ dem i balkongdörren, med dörren öppen, så rumsvärmen kommer ut till dem i början och vänj dem sedan sakta med att komma in, eller ännu bättre... låt dem stå kvar på balkongen i det soligaste hörnet, så tror jag faktiskt att de överlever. (såvida inget allvarligt hänt med rötterna....)
Alexander-VG-zon3
08-04-2008, 20:02
CITAT (freddie @ 07-04-2008, 21:25)  Vad menar du? jo du skrev att den hade +13c +25c först sedan ändrade du det till +15c +25c . och jag har haft varmare än +15c både i solen och skuggan ute . CITAT (Kee @ 07-04-2008, 22:37)  Med risk för att bli totalt utskälld, men borde inte den här tråden byta namn? Typ "botanisk dokusåpa i tre akter" eller ngt i den stilen?  Jag menar den har ju kommit att handla om mer än ett par oktoberskott, dessutom är det ju en del intriger och "spännande" handling!  håller med ,, ska nog lämna denna tråd då jag inte tillför nåt . jag kommer ju ingen större vart här heller .
Nej det menar du inte Flaxxs, förhoppningsfullt tillför vi väl alla något Jag tillför kanske inte så mycket i inlärd kunskap i det här läget, men lägger in ett par bilder på småknoppar... Det är inte spinn på bladen, vi har frömjöl till tusen som virvlar runt i stan just nu...[attachment=16460:DSCN6395.JPG]  Redigerar...Jag glömde ju att gratta Maria i Ö för att du fick ta hem växterna. Jag tycker också att dom ser bättre ut än vad det verkade i din post, speciellt Oliverna...Lycka till med dom
MariaÖrebro
09-04-2008, 12:36
CITAT (MariaS @ 08-04-2008, 20:33)  Oliverna ser ju faktiskt riktigt fräsha ut! De kommer nog med största sannolikhet att blomma, ska du se. Citrusarna ser faktiskt inte allt för illa ut de heller. Jag tror att de kommmer igång igen. Men var bara försiktig med ökningen av värme nu i början. Ställ dem i balkongdörren, med dörren öppen, så rumsvärmen kommer ut till dem i början och vänj dem sedan sakta med att komma in, eller ännu bättre... låt dem stå kvar på balkongen i det soligaste hörnet, så tror jag faktiskt att de överlever. (såvida inget allvarligt hänt med rötterna....) Jo de ser oförskämt fräscha ut, det håller jag med om. Har skurit längs några mellantjocka grenar på varje träd och det kommer fin, fräsch ved på varje gren! Då är ju stammarna med 110 % säkerhet också levande. Det är egentligen bara bladen som är vissna. Jag tänker låta allihopa stanna kvar ute, eftersom det är det de är vana vid. Vem vet, kanske har de gått ner i vila och drömmer om vår och värme... Om det blir minusgrader täcker jag dem, men annars får de snällt stå där. Är såå glad!!! De kostar ju för tusan 449 kr styck, och oliverna 249 kr! Så dyra växter borde det vara straffbart att bara kasta i en sopsäck! CITAT Jag glömde ju att gratta Maria i Ö för att du fick ta hem växterna. Jag tycker också att dom ser bättre ut än vad det verkade i din post, speciellt Oliverna...Lycka till med dom Tack lissa! Det känns som om jag vunnit på lotto eller nåt. Men eftersom jag är helt galen i citrusar så är det kanske inte så konstigt. Är inte galen i övrigt!  Hoppas jag... Det här är mina första "köpecitrusar", alltså såna som jag inte sått själv från kärnor. Jag vet ju att dessa kommer att ge frukt och blomma, så det kommer att bli extra kul. De andra varken blommar eller ger frukt. Kanske får de för sig att göra det en vacker dag, men det finns ju inga garantier för det. Men men, jag har all tid i världen på mig...
freddie
09-04-2008, 19:00
CITAT (flaxss @ 08-04-2008, 21:02)  jo du skrev att den hade +13c +25c först sedan ändrade du det till +15c +25c . och jag har haft varmare än +15c både i solen och skuggan ute . håller med ,, ska nog lämna denna tråd då jag inte tillför nåt . jag kommer ju ingen större vart här heller . Natuligtvis anser du att du gör rätt eftersom du gör som du gör, Flaxss, men håller inte riktigt med dig. Jag skall försöka förklara mig: Jag har varmare inomhus än utomhus just nu, vilket gör att citrusväxterna kommer igång ordentligt om de får fortsätta stå inne ett tag till. Det är ju trots allt medelhavsväxter vi pratar om! Jag vill ge dem ett klimat så likt medelhavet de kan få! Jag tänker att mitt västerfönster (som står öppet på glänt) just nu är det närmaste jag kan komma: svala nätter och svenskt sommarvarma dagar, precis som det är vid medelhavet just nu. Jag kan ha fel, men jag är precis som du experimentellt lagd och vill prova mig fram. Och sedan använder jag denna tråden för att få synpunkter på mitt handlande. Jag är inte ute efter att komma fram till om någon har rätt eller fel i frågan. Jag tycker visst att denna tråden leder någonvart, jag lär mig jättemycket, b.l.a. tack vare dig, Flaxss. Vad jag insett är dock att du är väldigt experimentell och risktagande vad gäller odling av känsliga växter. Observera att jag inte lägger någon värdering i detta. Men jag tar dina råd med en nypa salt i vissa avseenden, eftersom jag själv inte är beredd att ta samma risker som du. Jag tycker alltså att det är roligt att få ta del av allt ditt kunnande inom området. Om du väljer att lämna tråden är ju helt och hållet upp till dig, jag har då aldrig tvingat dig hit.
Alexander-VG-zon3
09-04-2008, 20:42
du tar inga risker med att sätta ut dom i april-maj tvärtom . då dom ska vila svalt och börjar växa i relativ svalt temp . men jag tänker inte diskutera mer i denna tråd .
och ar är ju inga medelhavsväxter ju . och jag är inte experimentell,, utan jag ger bara skötsel råd av vad som funkar för dessa växter . huruvida man sen gör är upp till var och en .
jag kan ju inte hjälpa att du har chockat dina . det är inte så bra att ta in dom direkt från kallt till en varm lägenhet inne . lika så är det inte bra med att ha dom så kallt som +13c på natten och +25c på dagen men åa andra sidan är dom väl vana vid att bli chockade .
du förstår ju inte att dom inte får dom bästa förutsättningarna inne . vilket du tror . citrusar vill gärna övervintra ljust och svalt runt 0c +10c och sedan ut på våren när det är runt +10c och sedan in innan frosten kommer . och bara torka upp lätt sköter man dom så kommer dom blomma bra och ge frukt .
det var ju faktiskt du själv som hade dom ute så länge det är väl vad denna tråd handlar om ?? jag har ju inte sagt att du skulle ha det eller hur ??
citat från dig själv
De står fortfarande ute, jag har inte haft någon frost än, men nästan (+0.1). Skotten har kommit senaste veckan. Någon som har ide om det är ett hälsotecken eller tecken på stress p.g.a. kylan.
jag svarade
helt normalt , står den ute och det går över +15c börjar den växa . och sätta blommor . mina gör så varje höst under en solig period . problemet är att den nya tillväxten inte är tålig mot kyla och när den väl kommer in torkar dom nya skotten lätt . har hänt mig flera gånger bägge sakerna ,själva plantan kommer skjuta nya skott till våren . även om den nya tillväxten skulle frusa bort i en frost natt
ser du skillnad ?? ,, nu orkar jag faktiskt inte med denna tråd .
CITAT (freddie @ 08-04-2008, 18:42)  Dokusåpa? Que? Nu får du allt förklara dig, jag förstår inte vad du menar! Bara meningen att vara lite "lustig". Ville inte trampa ngn på tårna.
freddie
10-04-2008, 16:33
CITAT (Kee @ 09-04-2008, 22:51)  Bara meningen att vara lite "lustig". Ville inte trampa ngn på tårna.  Jag vet inte om du trampat någon på tårna, jag förstod bara inte vad du menade!
freddie
10-04-2008, 17:14
CITAT (flaxss @ 09-04-2008, 21:42)  det var ju faktiskt du själv som hade dom ute så länge det är väl vad denna tråd handlar om ?? jag har ju inte sagt att du skulle ha det eller hur ??
citat från dig själv
De står fortfarande ute, jag har inte haft någon frost än, men nästan (+0.1). Skotten har kommit senaste veckan. Någon som har ide om det är ett hälsotecken eller tecken på stress p.g.a. kylan.
jag svarade
helt normalt , står den ute och det går över +15c börjar den växa . och sätta blommor . mina gör så varje höst under en solig period . problemet är att den nya tillväxten inte är tålig mot kyla och när den väl kommer in torkar dom nya skotten lätt . har hänt mig flera gånger bägge sakerna ,själva plantan kommer skjuta nya skott till våren . även om den nya tillväxten skulle frusa bort i en frost natt
ser du skillnad ?? ,, nu orkar jag faktiskt inte med denna tråd . flaxss, låt tråden vara ett tag då! Bara du inte lämnar den för gott! Visst hade jag mina ute när det var nästan frost i höstas, men det var då. Nu kommer jag att vara mycket mer försiktig och ta in dem tidigare, plus att vara försiktig med att låta dem bli för fuktiga under kyliga förhållanden. Som jag tidigare skrev så är min teori att de drabbades av fuktrelaterad sjukdom på rötterna p.g.a. den regniga hösten och även den regniga och svala sommaren. I höstas trodde jag att fukt var bra fö citrus, men jag har sedan dess samlat information som säger att citrusens blad inte bör vara fuktiga mer än högst ett par timmar om dagen. Detta gäller särkilt vid kyla då risken för svamp och mögelangrepp ökar markant. Jag kommer nu att testa att ha mina värdefullaste citrusar inne ett tag till trots råd att ställa ut dem nu direkt. Jag tänker ställa ut dem först när det blir 15-20 grader. Får se hur det går. Kan gå åt skogen, kan funka... Jag kommer att redovisa i denna tråden hur det går för mig!  Laddar upp lite nytagna bilder också!
Grattis Freddie...dom ser verkligen fräscha ut.. Brukar du klippa ner dom under vintern ?? Min är proppad med blommor just nu, visst har dom väl en härlig doft...
freddie
14-04-2008, 20:27
Vad kul att du tycker de är fina! Jag klipper inte ner dem på vintern. Däremot har jag tagit enstaka skott från kalamondinen och limen och försökt få sticklingar att rota sig. Utan framgång tyvärr.  LAddar upp en bild till, närbild på fräsha skott. Bilden togs igår. Citrus x Meyeri 3 april 2008.jpg
Wow, vilket bra kort,,,och vad man blir glad när man ser att dom äntligen kommer upp, och ännu mer när dom ser så fina ut... Grattis igen.. Måste ladda ur min kamera så att jag kan sätta in en bild på blommorna som nästan dofttar
freddie
15-04-2008, 23:26
CITAT (lissa @ 15-04-2008, 03:19)  Måste ladda ur min kamera så att jag kan sätta in en bild på blommorna som nästan dofttar  Ser fram emot lite "pictures from Barcelona" - jag gillar Barcelona.
Citrona
16-04-2008, 07:10
Freddie, vad är Citrus x Meyeri? Citron? Var har du fått tag i limen? Jag skulle vilja ha ett limeträd och ett apelsinträd (alltså stora apelsiner, inte småcitrus) på svagväxande stam, går det att få tag i? Så här ser mitt citronträd ut idag:
[attachment=16838:DSCF0896...olution_.JPG]
freddie
16-04-2008, 17:26
CITAT (Citrona @ 16-04-2008, 08:10)  Freddie, vad är Citrus x Meyeri? Citron? Var har du fått tag i limen? Citrus x Meyeri kallas för "Meyercitron" (eng. Meyer Lemon) och är en sötare citronvariant. Det finns teorier om att det är en korsning mellan citron och någon annan citrusväxt, ev mandarin. Namnet kommer efter den som "upptäckte" växten. Den skall vara ganska köldhärdig och klarar kortare rejala frostknäppar enligt uppgift jag fått från säljaren. Än så länge så har jag ingen frukt, träden är bara 30 cm höga. Limeträdet köpte jag på Blekingeplantan i höstas. Fann den av ren tillfällighet, har inte sett den någon annanstans å andra sidan har jag inte heller letat. Jag kommer nog inte att kunna undvika att ta mig dit igen så småningom för att införskaffa någon ny citrusväxt att ersätta min döda kalamondin. Det är samma lime som man köper i livsmedelsaffären om jag är rätt underrättad! (Jag ser jättemycket fram emot att plocka mogna frukter till sensommaren/hösten!). Jag precis som du vilja ha ett apelsinträd också - aldrig nöjd - men det verkar mycket ovanligt hos vanliga trädgårdshandlare av någon anledning. Tjena!  CITAT (Citrona @ 16-04-2008, 08:10)  Så här ser mitt citronträd ut idag:
[attachment=16838:DSCF0896...olution_.JPG] Skojar du att jag är impad av ditt träd, förresten! Snyggt!
Det blev inga toppbilder på Calamondinerna direkt, och resten av mina växter kan jag förmodligen inte stoppa in här, alldeles för mycket "off topic" t om för mig  Det här är tre små , förmodligen Calamondiner, ev clementiner /mandariner , inte säker eftersom jag pular ner alla kärnor i jorden. Satte dom ihop och flätade stammarna nu när dom är lätta att böja [attachment=16932:DSCN6450.JPG] Jag har fått strul med dom andra bilderna, så nu skickar jag det här så länge...
freddie
18-04-2008, 21:58
CITAT (Citrona @ 16-04-2008, 08:10)  Jag skulle vilja ha ett limeträd och ett apelsinträd (alltså stora apelsiner, inte småcitrus) på svagväxande stam, går det att få tag i? Citrona! Jag vet inte vad "svagväxande stam" är för något, men jag har i alla fall fått tag på ett ex citrus sinensis i veckan. Varför kunde jag inte låta bli? ...... Citrus Sinensis.jpg CITAT (lissa @ 17-04-2008, 23:28)  Det blev inga toppbilder på Calamondinerna direkt, och resten av mina växter kan jag förmodligen inte stoppa in här, alldeles för mycket "off topic" t om för mig  Snygga "pics"!
Det blev ju bara ett kort igår, så nu kommer 2 till, ett på den gamla vanliga, ( synd att jag darrade lite på handen )och ett på en kruka ut där det finns flera av ?? [attachment=16987:DSCN6419.JPG][attachment=16988:DSCN6486.JPG]
Citrona
19-04-2008, 08:38
Shit, Freddie! VAR hittade du apelsinen???
freddie
20-04-2008, 18:57
CITAT (Citrona @ 19-04-2008, 09:38)  Shit, Freddie! VAR hittade du apelsinen??? Blekingeplantan i Nättraby! En bit från Uppsala, tyvärr...
freddie
20-04-2008, 20:11
CITAT (lissa @ 19-04-2008, 01:41)  Det blev ju bara ett kort igår, så nu kommer 2 till, ett på den gamla vanliga, ( synd att jag darrade lite på handen ) Fina bilder trots att du darrade på handen! De verkar verkligen trivas därnere hos dig! Jag är fortfarande tveksam till om det verkligen går att odla citrus hemma i Sverige, men jag fortsätter mitt experiment! Ha det bra! Vi ses kanske när jag kommer ner till Barcelona nästa gång!
Limoncella
02-05-2008, 20:15
Hej alla!
Tack för en mycket underhållande tråd - huruvida det är en dokusåpa eller ej skiter jag i - trevlig läsning har det iaf varit för mig.
Jag blev med citrus (Citrus Limón X mathilde) i julas - min svägerska med samma namn som tyckte att jag saknade en (är känd i familjekretsen som orkidé-odlare).
Jag var helt övertygad om den var på väg att stryka flagg - tappade typ 70-80%% av alla blad men behöll de tre ganska stora frukterna som satt på - ja, det är en ymp - min gissning är på törne men ja g har inte undersökt saken närmare. Tidigt i April så köpte jag ett mini-växthus på Jula och stoppade in den där tillsamman med ett antal frösädder - i mitten av April så flyttade jag ut hela härligheten till balkongen med en frostvakt liggande längst ned i det lilla växthuset (jo - jag vet att det inte är ett växthus utan snarare att se som ett växtskåp som jag är van vid i annan odling).
Glad och nöjd över min balkong så åkte jag till Plantagen för att kolla lite på de stammade citrusarna de säljer (dyra så man kan börja lipa) och jag gjorde en oerhört trevlig upptäckt - de hade också nynkommna rotade sticklingar från Holländska "patioplants" - jag slog till och slutade på dryga tusenlappen (med nya krukor, jord, gödning och det hela).
Jag är nu stolt över att kunna meddela att min Citrus Limón sätter nya blad och har säkert 20 blommor på G - de sticklingar jag köpte är redan i blom - funderingen är närmast hur en så klen stam ska kunna bära frukt - men jag låter dem hållas. Receptet då? Tja... Bra jord, mycket vatten med rätt PH och precis som flaxx ordinerar massor med frisk luft - ännu så länge verkar det fungera över förväntan. Mitt bekymmer (som så många andra) är övervintringen - då jag saknar kallt utrymme är nu planen att sätta dem i växtskåp med subtropiskt klimat hela vintern - naturligt så har de inte alltid en viloperiod.
Kul att se att någon odlar i Barcelona - själv spenderar jag en stor del av sommaren i Katalonien - även på vintern gör jag spontana besök - jag brukar befinna mig i Pineda de Mar - just norr om Calella - cirka 5 mil norrut från storstaden räknat och kan konstatera att klimatet är väldigt varierande beroende på vilken sida bergen du bor (kust- eller inlandsklimat). Jag har vänner som bor i Villa nueva de Vayes som skrapar rutorna på mornarna vintertid. Vore kul att veta om du har några vettiga citrus-tips - jag har sett att i Calella så har många träd som bara står och väntar på innergårdarna - kan man hygglig spanska och en gnutta Catalá så borde man kunna be om en stickling - har du några vänner kvar i Sverige som testat?
Som sagt - trevig läsning - tack alla - jag hänger på från och med nu - och flaxx - tröttna inte allt för fort på att dela intressen och erfarenheter - då hade jag tröttnat för mycket länge sedan.
Testar att ladda upp en bild...
trevlig kväll!
// Å
Limoncella
08-05-2008, 21:29
Sådär ja!
Då har den ena sticklingen passerat blomningen och sätter frukt - vad tror ni? En sak vet jag med säkerhet - det är inte en Citrus Limón för bladen har en liten antydan till rygg (och jag har en sådan an jämföra med) - skulle kunna vara Sinensis eller kanske möjligtvis Reticulata eller någon Latifolia variant. Jag tror att det stod Mitis på krukan men det tror jag stämmer illa...
Som jag konstaterat i en annan tråd så ser alla tre sticklingarna väldigt lika ut - spänningen stiger allteftersom de sätter frukt - är det någon som tror sig veta vad det är jag fått tag i??
Alexander-VG-zon3
08-05-2008, 21:47
CITAT (Limoncella @ 02-05-2008, 20:15)  Som sagt - trevig läsning - tack alla - jag hänger på från och med nu - och flaxx - tröttna inte allt för fort på att dela intressen och erfarenheter - då hade jag tröttnat för mycket länge sedan hej förstod tyvärr inte vad du menade ?? här är lite bilder på mina citrusar ( som konstig nog överlever att vara ut väldigt tidigt ) http://flickr.com/photos/9224757@N03/2464235166/sizes/l/http://flickr.com/photos/9224757@N03/2463400621/sizes/l/http://flickr.com/photos/9224757@N03/2464233646/sizes/l/http://flickr.com/photos/9224757@N03/2463395961/sizes/l/frön från egna frukter har en massa grott .
CITAT (Limoncella @ 02-05-2008, 21:15)  Kul att se att någon odlar i Barcelona - själv spenderar jag en stor del av sommaren i Katalonien - även på vintern gör jag spontana besök - jag brukar befinna mig i Pineda de Mar - just norr om Calella - cirka 5 mil norrut från storstaden räknat och kan konstatera att klimatet är väldigt varierande beroende på vilken sida bergen du bor (kust- eller inlandsklimat). Jag har vänner som bor i Villa nueva de Vayes som skrapar rutorna på mornarna vintertid. Vore kul att veta om du har några vettiga citrus-tips - jag har sett att i Calella så har många träd som bara står och väntar på innergårdarna - kan man hygglig spanska och en gnutta Catalá så borde man kunna be om en stickling - har du några vänner kvar i Sverige som testat?
Som sagt - trevig läsning - tack alla - jag hänger på från och med nu - och flaxx - tröttna inte allt för fort på att dela intressen och erfarenheter - då hade jag tröttnat för mycket länge sedan.
Testar att ladda upp en bild...
trevlig kväll!
// Å Hej Limoncella, Känner till Pineda och har varit där några gånger, nu var det länge sedan, så det är säkert föändrat sen dess.. Däremot hittar jag ingen Villa nueva i Valles distriktet..det står inte upptaget på kartorna, kan det ha annat namn,? för ibland tar man bort bitar av ett namn när man pratar om den i vardagsprat , som ex kallar jag Playa de Aro bara för Playa etc etc, vore kul att veta vr det ligger... Känner ingen som har tagit citrus sticklingar med sig härifrån, och min erfarenhet av Citrusar är väldigt liten..Jag har bara en Kalamondin och sen några småttingar som har kommit upp från frön som jag pular ner i krukorna när jag äter en frukt.. Nu är jag lite rädd för att min Kalamondin inte mår så bra. Den tappar alla "gamla" blad efter att dom först har blivit gula,nästan som om dom har haft för mycket sol, men den har alltid stått på samma ställe, så det kan det inte bero på.. och tvivlar på att blommorna kommer att bli frukt, för blommorna blir bruna torkar och trillar av...Jag tror att jag ska byta kruka trots att årstiden kanske inte är den bästa, för jag ser att era krukor är mycket större än min, och den har inte fått helt ny jord på väldigt länge.. Konstigt att det är lätt att ge råd om sånt man har läst om, men när det gäller ens egen växter tvekar man mer...om man inte har upplevt det förr vill säga.. Jag ska försöka ta ett nytt kort , för på dom jag har ser man annan grönska också, och det är lite vilseledande... Fina bilder och fina växter Flaxss
Limoncella
10-05-2008, 01:13
flaxss: Riktigt fina bilder - jag inser att jag måste hitta ett bra ställe för att kunna ladda upp lite högupplöst där man ser ngt liksom. Jag menade i mitt tidigare inlägg att jag personligen tycker att du skriver vettiga inlägg och dessutom kan stoltsera med att ha givit mig ett antal handfasta tips - så sluta inte vara aktiv på forumet för .... lissa: Först en länk: http://maps.google.se/maps?f=s&utm_cam...;utm_term=kartaSedan en vägbeskrivning: Kör norrut till Mataró - sväng vänster vid macken som om du skulle in i stan - men håll sedan vänster och kör förbi vingården till höger över bergskammen - fortsätt och passera campingen på vänster sida och du har just anlänt till den nybyggda byn där mina vänner bor. Jag åker ned måndagen efter midsommar och stannar en månad - jag kommer att plocka så mycket sticklingar som bagaget tillåter (flyger ju spanair denna gång så det blir nog en del). Om du åker mot Calella så kan du säkerligen se en lång, stor blond snuar snubbe som går och småflinar - det är troligtvis jag. Sedan ska jag hem till Sverige och jobba någon månad och sedan drar jag ned när mina vänner har semester - då kommer jag att hämta förhoppningsvis rotade sticklingar...  )
På bilden du skickar så ser jag att ungefär så ser mina blad ut innan dom trillar av, en aning gulare , så jag har kanske hopp om att min tar sig igen.. Jaha, nu kan jag bara inse att jag inte kan hitta orter på en karta längre. Jag tror att jag var inne på samma karta men inte hittade jag något vilanova , men antagligen var det stavningen som inte hade blivit rätt, att du menade valles isf vayes förstod jag, men vilanova, och villa nueva är ju lite skillnad, jag visste inte att jag var tvungen att översätta till Catalan först, och kartor är ju så känsliga numera Får du ta med dig rotade sticklingar ?? Jag vill minnas att man inte får ta med sig något som har jord, för det är ju där det kan finnas en massa saker som varken finns eller man vill ha i landet. Men du kan ju ta ur dom ur krukorn och tvätta av rötterna och sen slå in dom i vått kökspapper och sen stoppar dú in sticklingen i en tub av något slag för att skydda den...
Limoncella
10-05-2008, 20:45
Jag ber om ursäkt - färgerna gör inte mina växter rättvisa - här kommer ett nytt försök.
Limoncella
10-05-2008, 22:12
hmmmmm - något blir snett med upplösningen - sabla skräp detta med uppladdning av bilder. Denna gång stämmer ju iaf färgerna - hahahahah - man undrar vart felet finns.... När det gäller att smuggla växter så är jag i det närmaste expert - PET-flaskor är det enligt empirisk vetenskap det bästa sättet - men jag brukar fylla bilen när jag kör ner - just nu så flyger man och lägger pengarna på annat - det kostar ju knappt 3 loppor t/r - med bilen kommer man sällan under 15.... Planen är att "strippa" en del sticklingar och ta med en del med medium. Jag ber om ursäkt för kass stavning (jag är ju matematiker i grunden så det kan ju funka kanske).
Nu var jag ute och tog ett par kort, det har regnat precis hela dagen idag också, och jag har samlat in ca 40 L vatten hitintills, det blir mumma för mina växter Så här ser den ut nu, men jag ser att det inte är så många gula blad kvar, man ser fler i dagsljus..och om ni förstorar bilden så syns dom bättre, plus torra bladkanter.. regnet har säkert hjälp till att få fram dom nya glänsande bladen, det känns lugnande faktiskt.. [attachment=18019:DSCN6637.JPG] Limoncella Finns massa bra sätt att smuggla växter..Jag är med i ett litet spanskt forum som även har medlemmar från sydamerika, och vi skickar sticklingar och frön på diverse sätt. Eftersom flygresorna tar lång tid, och posten ligger i oklimatiserade lastrum kan man ibland få otrevliga överraskningar. Fick en rätt stor Passiflora quadrangularis stickling , men bladen frös under resan. Den var inte bra packad, för den hade plast närmast bladen ist hushållspapper. Pet flaskor fungerar ju bra, men med videoaskar kan man manipulera dom lättare, för man öppnar ju asken som en bok och man får plats med vått hshållspapper till rötterna utan problem...och då behöver man ju inte ta med sig jord in i landet.. Jag tänker ofta på det där med sniglarna, så lätt det kan vara att föra in eller ut organismer som kan skada.. Menar du att det går på 15.000 sek med bil ner??
Limoncella
11-05-2008, 08:36
lissa: Ja - bensin, motorvägs- och färjeavgifter, 2 övernattningar åt varje håll - man landar där någonstans - jag har 274 mil enkel resa och 548 mil t/r. Dyrt - men kul och ibland tvunget.
freddie
19-05-2008, 17:02
Planterar härmed in nytt liv i "min" citrustråd med denna fråga: Hur håller jag på bästa sätt rätt fuktighet i mina krukor. Jag vill veta hur ni andra gör. Med era citrusar. OBS! inga andra växter tillåtna här!
CITAT (freddie @ 19-05-2008, 18:02)  Planterar härmed in nytt liv i "min" citrustråd med denna fråga: Hur håller jag på bästa sätt rätt fuktighet i mina krukor. Jag vill veta hur ni andra gör. Med era citrusar. OBS! inga andra växter tillåtna här!  Mycke enkelt. Självvatnnande krukor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|