Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
KRT
En fundering; jag har två citrusar som jag dragit upp från citronkärnor - kan det vara npgot annat än citron då??? Inga konstiga hybridef väl?

Har också en liten citrus om jag dragit upp från en clementinkärna - men den vöxer så fruktansvärt långsamt. Den har stått ute tillsammans m mina citrone i sommar och de har nog växt en dm men clementinen har nog ibte växt mer än någon enstaka cm.... Har de olika sorterna olika krav på värma, vatten och näring tro?

Och till sist, vad var hette nu arten som ger limeblad till mat? Jag har frågat innan men glömt det och orkar inte leta igenom 55 sidor smile.gif
Alexander-VG-zon3
Jag har 28 sidor på min dator giggle.gif

Sår man från en hybrid eller namnsort så får man oftast nåt helt annat än vad man sått ifrån. Vill man ha en specifik art eller namnsort så får man köpa ympade eller sticklingsförökade plantor eller ta sticklingar själv (om man känner någon dom har en citrus man gillar till exempel). Små fröplantor av citrus kan vara lite sega i början. Och växa sakta innan rötterna har växt till sig ordenligt. Mycket värme och sol och näring ger bra resultat, har sommaren varit dålig så kan man få låg tillväxt.

Citron är en hybrid, clementin anses antingen vara en typ av småcitrus (citrus reticulata) eller en egen hybrid (citrus x clementina).

Bladen man använder är nog mest från arten Citrus hystrix - papeda.
KRT
Det i sammanhanget märkliga är att mina två citroner såddes tidigt våren 10, frös nästan ihjäl i vintras eftersom deras övervintringsrum gick ner till flera minusgrader när det blev -20 ute i Skåne och ändå har de växt så de är nästan 50 cm höga, buskiga och fina - knappt 2 år gamla! Jag klagar inte alls på att de växer wink.gif, men jag är helt förundrad över dessa två tuffingar..... Och vill naturligtvis gärna veta deras hemlighet. Speciellt eftersom som clementinen är SÅ seg i tillväxten.

En annan fråga, citrusarna står nu i tvättstugan, vi har ingen värme på men det blir ändå mellan 15-18 grder. De har extraljus, men hu mycket vatten behöve de? Antar att det inte blir någon riktig vintervila så....?
Alexander-VG-zon3
Tillväxten är ju individuellt, men generellt dom ''clementiner'' jag sått har växt mycket saktare än andra. Men citron kärnor sådda från samma frukt har jag fått upp en med mindre blad som växer sakta och en med stora blad som växer snabbt och får samma skötsel.

Har man en som växer sakta öka ljus och värme och ev näringen under tillväxten.

Ge dom vatten som om du gjort under sommaren ev också lite näring om dom är aktva.
KRT
Har lagt in en bild på citronerna, de har ganska stora blad och taggar, upptäckte jag när jag flyttade in dem smile.gif
[attachment=65583:citroner.JPG]

Angående vatten, i somras fick de vatten när det regnade ute smile.gif Med tanke på att det var den blötaste sommaren på länge så kan det väl knappast vara så mycket en citron vill ha normalt???
marie86
[attachment=65725:IMG_1448.JPG]Citronen har stått på balkongen hel sommaren. trivts som bara den, växt så det knakar och blommat som det ska. Doftar helt underbart dessutom smile.gif
dock lyckades solen bränna lite på några blad innan jag fick upp skydd..
hur ska jag göra med dessa blad? ta bort endast bladen, låta dem trilla av själva?

Skulle även vara tacksam för tips på lampor för inne-säsongen.

//M
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 17-10-2011, 18:41) *
Har lagt in en bild på citronerna, de har ganska stora blad och taggar, upptäckte jag när jag flyttade in dem smile.gif
[attachment=65583:citroner.JPG]

Angående vatten, i somras fick de vatten när det regnade ute smile.gif Med tanke på att det var den blötaste sommaren på länge så kan det väl knappast vara så mycket en citron vill ha normalt???

Vackra plantor du fått upp tummenupp.gif , låt dom torka upp lite och sedan vattna dom igen. Glömer man någon gång eller en liten längre tid så dör dom inte i första taget. Men när bladen börja se matta ut och hänger lite lätt är det inte förtsent om man vattna, låter man det gå länge så börjar den tappa blad men då kan man fortfarande rädda den med att vattna. Därefter om det går ännu längre börjar skott och grenar dö då får man vattna upp den i taget så den inte ruttnar istället. Men annars låter man dom bara torka upp lite lätt (inte torka ut) så brukar det bli bra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (marie86 @ 24-10-2011, 11:27) *
[attachment=65725:IMG_1448.JPG]Citronen har stått på balkongen hel sommaren. trivts som bara den, växt så det knakar och blommat som det ska. Doftar helt underbart dessutom smile.gif
dock lyckades solen bränna lite på några blad innan jag fick upp skydd..
hur ska jag göra med dessa blad? ta bort endast bladen, låta dem trilla av själva?

Skulle även vara tacksam för tips på lampor för inne-säsongen.

//M

Du kan ta veck bladen om du vill för utseendet, men annars allt grönt är ju bra för växten.

Det finns ju MÅNGA lampor och sätt att ha till sina växter. Testa och se vad du tycker bäst som passar dig, LED,-Lågenergi(kallvits),-kallvita lysrör,-färgadelysrör,- fullfärgade lysrör.

Själv har jag lysrör med blåa och röda färger (för att vara exakt olika ''akvarielysrör'' som sylvania aquastar, aquarelle philips, powerglo m.f). Tända som mest 18timmar när det är som mörkast 10cm ovanför högsta växten.
Bassam
Hej

kallvita lysrör är bäst på grund att de är billiga och  innehåller alla ljusstrålar.

Obs

Det är mycket med 18 timmar ljus

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 25-10-2011, 06:01) *
Det är mycket med 18 timmar ljus

Då för du ha mindre än så, om du nu vill det. Jag har inte det och var och en för bestämma och testa vad som passar en bäst tummenupp.gif

Just nu knoppas och blommar mina citrusar, tahitiapelsin som mest.
KRT
Jag har 14 h ljus och det är mest av praktiska skäl, annars skulle jag haft mer wink.gif

En fundering - jag planterade om dem i våras, men krukorna är på gränsen till för små nu. Ska jag plantera om nu, eller vänta till våren? Spontant känns våren som en bättre tid, men kan de ta skada av att stå i för små krukor över vintern?
Alexander-VG-zon3
Ta omplantering till våren istället. Dom klarar sig.
Alexander-VG-zon3
Lite bilder från idag

Skördat Tahiti apelsin, äter inte frukterna (även om det blir god marmelad av dom). Dom hade kunnat bli större, men brukar klippa veck dom innan och ha dom som prydnad och så får trädet börja med nästa års fruktsättning (vilket den dock redan har börjat med, detta är en citrus som blommar hela tiden och sätter frukt hela tiden).

Tahiti Lime, börjat bildat kart, den blommar alltid när den kommer in. Och har väl stått inne nu sen Sept.

Apelsinen växer in i armaturen
charlotte_13
Upptäckte till min förvåning och glädje att mitt Satsumasträd börjat blomma för fullt nu när det fått komma in i källaren med tillskottsbelysning 14 h/dygn. Källaren är ju ännu inte så väldigt sval än, 15-17 grader ungefär, men lär ju bli några grader svalare när(om=?) det blir kallare här i Skåne.

Hur hanterar jag nu detta på bästa sätt vad gäller gödning etc, trädet vilar ju inte än, så jag antar att det är vattning och gödning som vanligt? Blommorna penslar jag då det är ganska begränsat med flygfän i källaren..
Alexander-VG-zon3
Det beror ju på temperaturen, håller det sig lägst +15c hela vintern kan man fortsätta ge lite näring vintern igenom. Blir det kallare längre fram så ingen näringen och mindre vatten. Trädet fäller den kart den inte orkar bära.
Bock
Hejsan Flaxss...

Jag gjorde som du sa och har mitt citronträd i växthuset och har på värme +15 - +20 grader och det doftar citron i hela mitt växthus hehe ( 18,5m ) och växer så det knakar och sätter hur mycket blommor som helst....

Ha Det !

Ps: hittar jag min kamera så ska lägga in lite bilder
charlotte_13
Ok, lägger ner näringstillförseln när det går under 15 grader.

En annan fråga när jag väl har er på "tråden" smile.gif

Till våren när jag tänkt plantera om iaf två av de träd jag har så står det i den litteratur jag har (Eva Rönnbloms citrusbok) att man bör tillföra gödsel, ko/hästgödsel i samband med omplantering. Funderar dock på den "kogödsel" som säljs hos de stora kedjorna, den innehåller väl alltid också hönsgödsel=kalk.., vilket spontant då inte känns bra. Om man nu inte råkar ha en ko/häst nästgårds, är det då blåkorn som gäller som kalkfritt alternativ, eller hur gör ni? Jag menar nu alltså gödseltillförsel i samband med omplantering, inte regelbunden näring i form av citrusnäring.
Iren
Hej! Här är då min "Netto" citrus som roligt nog verkar behålla sin fina citron o den har blivit lite gulare, till höger är pomerans. Ingen av dom blommar nu men jag har dom kallare ca +10 o vattnar knappt. De knoppar dom hade i höstas har ramlat av men dom verkar behålla frukten i alla fall. Blir det bra med 10 grader eller blir det för kallt tro...[attachment=65996:blommor_2011_314.jpg]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bock @ 07-11-2011, 11:55) *
Hejsan Flaxss...

Jag gjorde som du sa och har mitt citronträd i växthuset och har på värme +15 - +20 grader och det doftar citron i hela mitt växthus hehe ( 18,5m ) och växer så det knakar och sätter hur mycket blommor som helst....

Ha Det !

Ps: hittar jag min kamera så ska lägga in lite bilder

Vad roligt att den trivs, håll koll på vattningen så det nu inte blir för mycket eller för lite då får du blad och fruktfall.
Alexander-VG-zon3
CITAT (charlotte_13 @ 07-11-2011, 13:53) *
Ok, lägger ner näringstillförseln när det går under 15 grader.

En annan fråga när jag väl har er på "tråden" smile.gif

Till våren när jag tänkt plantera om iaf två av de träd jag har så står det i den litteratur jag har (Eva Rönnbloms citrusbok) att man bör tillföra gödsel, ko/hästgödsel i samband med omplantering. Funderar dock på den "kogödsel" som säljs hos de stora kedjorna, den innehåller väl alltid också hönsgödsel=kalk.., vilket spontant då inte känns bra. Om man nu inte råkar ha en ko/häst nästgårds, är det då blåkorn som gäller som kalkfritt alternativ, eller hur gör ni? Jag menar nu alltså gödseltillförsel i samband med omplantering, inte regelbunden näring i form av citrusnäring.

Kommer utrymmet hålla sig lägst +15c +10c ? eller kommer det bli kallare ? blir det kallare är det bättre att inte ge näring nu. Blir det bara något kallare så ge näring sålänge den växer. När citrusen växer mindre minska näringen.

Du kan blanda i kopåpåse (som är koskit och torv och annat, men inte hönsskit vad jag vet?). Jag själv kör roddisjord (färdig, innehåller näring) och sedan vattengödlsar jag våren-sommaren och ev hösten och vintern för dom som behöver. Så mina får inte ko-på-påse eller likande. men skulle kunna göra om jag vill.

Jag ger olika, allt från guldvatten till blåkorn (vitagro).

CITAT (Iren @ 07-11-2011, 16:59) *
Hej! Här är då min "Netto" citrus som roligt nog verkar behålla sin fina citron o den har blivit lite gulare, till höger är pomerans. Ingen av dom blommar nu men jag har dom kallare ca +10 o vattnar knappt. De knoppar dom hade i höstas har ramlat av men dom verkar behålla frukten i alla fall. Blir det bra med 10 grader eller blir det för kallt tro...[attachment=65996:blommor_2011_314.jpg]

vacker frukt du fått, dom har växt bra tummenupp.gif för citrusar som tål och vill ha vintervila är +10c inga problem, bara det inte blir frost.
http://flaxss.webs.com/sktselrd.htm
charlotte_13
CITAT (flaxss @ 07-11-2011, 18:51) *
Kommer utrymmet hålla sig lägst +15c +10c ? eller kommer det bli kallare ? blir det kallare är det bättre att inte ge näring nu. Blir det bara något kallare så ge näring sålänge den växer. När citrusen växer mindre minska näringen.

Du kan blanda i kopåpåse (som är koskit och torv och annat, men inte hönsskit vad jag vet?). Jag själv kör roddisjord (färdig, innehåller näring) och sedan vattengödlsar jag våren-sommaren och ev hösten och vintern för dom som behöver. Så mina får inte ko-på-påse eller likande. men skulle kunna göra om jag vill.

Jag ger olika, allt från guldvatten till blåkorn (vitagro).

Det lär inte gå under 10 grader.
Ok, kopåpåse var en ny bekantskap, ska kolla upp det. Du vattengödslar även med citrusnäring antar jag, eller funkar det med den jordblandning du har och den vattengödsling du nämner, dvs behöver du inte komplettera med det som säljs som "citrusnäring"?
Alexander-VG-zon3
Nej jag köper inte citrusjord och citrunäring (men det gör ingen skada) jag lägger pengar på att köpa stora säckar av roddisjord (citrusjord har jag inte hittat i 50L). Roddisjord uppblandat med orkidékompost/alt grus/alt leca ger en väldigt bra jord har jag märkt på mina citrusar, gröna fina blad och mycket blommor. Ger vanlig näring och ingen visar brist.

Lite citrusar som står i fönstret

Lite av övervintrarna (fler ska in)
charlotte_13
CITAT (flaxss @ 07-11-2011, 20:05) *
Nej jag köper inte citrusjord och citrunäring (men det gör ingen skada) jag lägger pengar på att köpa stora säckar av roddisjord (citrusjord har jag inte hittat i 50L). Roddisjord uppblandat med orkidékompost/alt grus/alt leca ger en väldigt bra jord har jag märkt på mina citrusar, gröna fina blad och mycket blommor. Ger vanlig näring och ingen visar brist.

Lite citrusar som står i fönstret

Lite av övervintrarna (fler ska in)

Haha, ja bildbevis som heter duga! Tänker ta och testa den varianten på ett par av mina till våren! Tack som vanligt för dina svar.
Iren
Ja tack för utförliga svar flaxss! Bussigt o så fina citrusar du har;-D
Bock
Har mitt citrusträd i växthuset och det blommar för fullt... Nu undrar jag om det går plantera om det i en annan större kruka eller ska man vänta till våren??? Har ca 15-20 grader varmt i växthuset....

Tacksam för hjälp...
Alexander-VG-zon3
Vänta till våren-försommaren med det.
Bock
Tack för svaret Flaxss då borde det bli i juli 2012 då....
Alexander-VG-zon3
Jag brukar ta det i april-maj-juni för dom som behöver det. Men det är inte så himla noga, bara det är under den delen av året då vi har mycket sol och värme, så det blir en bra återhämtning och tillväxt av såväl rötter och blad/skott.
Woodii
Mitt citronträd har tappat en del blad och en del ser lite gulaktiga ut. Det är lite ojämnt fördelat, någon gulaktig gren, någon nästan bladlös, några som tappat enstaka blad och en hel del som ser fina ut. Är det någon fara eller normalt?

Den ska inte gödas så här års va? Har väl varit lite snål med det i somras... Den står på glasveranda i söderläge, väldigt ljust jämfört med fönsterbrädorna inne, men utan extrabelysning. Där är väl mellan ca +2-15C där nu beroende på väder, tänkte sätta på lite värme när det blir kallare så det håller sig lite över nollan men särskilt varmt ska där inte bli, siktar på 5-10C.

Jag fick bespruta den med lite Calypso i somras då den hade ohyra, då hade den många pyttecitroner som nu blivit något större. Kan man äta dem när de mognat eller stannar giftet kvar i dem för gott?
Alexander-VG-zon3
Då man kan ge näring till citrusar under vintern är om dom står varmt och under extraljus och man ser att dom växer och är aktiva. Citrusar är näringskärvande och bäst är att vara noga med att ge dom under tillväxtperioden.

Men står den svalt nu och ska stå svalare så ingen näring bara vatten när det behövs. Jag tror Calypso går in i växten om det vattnas ut i jorden, vet dock inte hur långtid det tar innan man kan äta frukterna.
Woodii
Tack, Flaxss!

Citronen har inte stannat upp helt ändå, såg att den börjar få några nya knoppar... Nu har det varit 2 plusgrader på verandan de senaste nätterna, så den kanske snart fattar att det ska föreställa vinter.

Ska testa rhododendronjord när jag planterar om den till våren, jag har en stor säck liggande och ingen rhododendron, och dina citrusar såg ju nöjda ut! Men det måste bli mörkt inne hos dig när du har en skog framför fönstret? smile.gif

Vad är det på övre bilden förresten, den med en gul och en grön rund frukt, och den till höger närmast kameran med flikiga blad och "taggar"?
Alexander-VG-zon3
Citrusen är Citrus × taitensis - Tahitiapelsin med sina omogna helt klot runda frukter. Som äldre blir dom mer skrynkliga och plattare. Och en väldigt härlig orange färg.

Den andra är en Sterculia art.

Jag har mycket extraljus plus fritt östläge utanför. Men jag klipper växterna under ifrån och håller dom luftiga så det blir ändå ljust både i fönstret och i rummet.
Woodii
Sterculia har jag aldrig hört talas om, fick googla. Riktigt häftiga frukter de ser ut att få, illaluktande stod det?

Apelsinen var fin, kan tänka mig att den blir snygg när de mognat, det är läckert med orange frukter mot det gröna!
pleximaster
Jag hänger på denna tråd...

Jag tror har haft lite för hög luftfuktighet (över 80%) i orangeriet där jag håller drygt 10 grader. Det finns en takfläkt som konstant cirkulerar luften. Ett par av mina citrus träd har fått mögel på ovansidan av vissa blad. Nu har jag sänkt luftfuktigheten 70-75%. Ska jag göra något åt saken, duscha, duscha med nåt svampmedel och i så fall vad eller bara låta de vara? Flaxx och andra cirus experter hjälp!

mvh plexi
Alexander-VG-zon3
CITAT (Woodii @ 15-11-2011, 02:21) *
Sterculia har jag aldrig hört talas om, fick googla. Riktigt häftiga frukter de ser ut att få, illaluktande stod det?

Apelsinen var fin, kan tänka mig att den blir snygg när de mognat, det är läckert med orange frukter mot det gröna!

Min har inte blommat så vet inte om den luktar illa.

Ja den är en av mina citrusar som jag gillar mest. Egentligen ingen apelsin utan hybrid mellan mandarin (Små citrus c.reticulata) och lime och citron. Men väldigt tålig och bra sort. Den skrev också ibland så här Citus × limonia 'Otaheite'.

CITAT (pleximaster @ 16-11-2011, 09:24) *
Jag hänger på denna tråd...

Jag tror har haft lite för hög luftfuktighet (över 80%) i orangeriet där jag håller drygt 10 grader. Det finns en takfläkt som konstant cirkulerar luften. Ett par av mina citrus träd har fått mögel på ovansidan av vissa blad. Nu har jag sänkt luftfuktigheten 70-75%. Ska jag göra något åt saken, duscha, duscha med nåt svampmedel och i så fall vad eller bara låta de vara? Flaxx och andra cirus experter hjälp!

mvh plexi

Har aldrig haft problem med det, men hade nog försökt torka av bladen med en trasa eller handuk och sedan då använda nåt medel mot svamp.
Sjögurkan
Hejsan!

Jag frösådde tre citroner i våras, de har vuxit lite olika snabbt. En av plantorna har helt andra blad än de andra två, och ändå tror jag att det var samma citron (kan ha varit två olika, men ica-citron som ica-citron?). Hur som haver, den "största" är cirka 3 dm hög nu, och undrar bara lite när jag ska toppa den för att få ett snyggt "miniträd". Om jag toppar plantan vid säg 4-5 dm är detta då stammens totala höjd för evigt? eller kommer stammen även den bli lite högre med tiden?

Har ju tre plantor så tänkte ändå testa lite "learning-by-doing" men skadar ju inte o höra sig för tongue.gif

Mvh Sjögurkan
marie86
Hur och när är det bäst att ta skott? är det svårt att får bra med citrus?
Bassam
Hej

Vi kan ta ympa pennor under våren innan knopparna öppa.

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (marie86 @ 02-12-2011, 12:20) *
Hur och när är det bäst att ta skott? är det svårt att får bra med citrus?

På våren-sommaren ta lite halvförvedade skott. Dra av hälften av dom nedersta bladen och sätt i sandblandad jord och placera varmt och ljust och håll lätt fuktigt. Vissa citrus rotar sig lätt medan andra har svårare att rota sig.

CITAT (Sjögurkan @ 01-12-2011, 21:15) *
Hejsan!

Jag frösådde tre citroner i våras, de har vuxit lite olika snabbt. En av plantorna har helt andra blad än de andra två, och ändå tror jag att det var samma citron (kan ha varit två olika, men ica-citron som ica-citron?). Hur som haver, den "största" är cirka 3 dm hög nu, och undrar bara lite när jag ska toppa den för att få ett snyggt "miniträd". Om jag toppar plantan vid säg 4-5 dm är detta då stammens totala höjd för evigt? eller kommer stammen även den bli lite högre med tiden?

Har ju tre plantor så tänkte ändå testa lite "learning-by-doing" men skadar ju inte o höra sig för tongue.gif

Mvh Sjögurkan

Toppa den efter hur du vill ha stammen, vill du ha som ett träd så toppa efter 50-150cm hur högt du nu vill ha det. Men stammen kommer även tjockna till sig och bli större med tiden, så mycket högre brukar dom inte bli bara grövre och större.
Sainty
CITAT (Sjögurkan @ 01-12-2011, 21:15) *
Hejsan!

Mvh Sjögurkan

Kolla in mitt projekt!
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1441725

Tänk på att du kan böja stammen så att trädet blir kortare. En böjd stam får ju lite fler grenar så att den på så sätt blir puffigare. Jag skulle faktiskt rekommendera att du vrider stammen än klipper ner den för kort.

Fast om du måste ha en rak stam så skulle jag rekommendera att du låter citronerna växa högt så att du får en tjock stam. Sedan ympar du. Är det dina första försökskaniner så planera 5-10 stycken kärnor så att du kan experimentera utan att behöva gå orolig.

Klipper du ner stammen när plantan är ung så kommer det ta 10 år innan trädet får en stam som är tjock som ett finger. Minst. Så man brukar då ympa för att få en finare form på sin växt.

Lycka till!

Och glöm inte att lägga ut bilder när du väl är klar för bilder tycker alla om!
Suz
Hej!

Alla mina citrusar började må dåligt när jag tog in dem i höstas, trots att jag fixat med extraljus mm.
Jag upptäckte spinn på dem.
Duschade dem med såpa i omgångar och de fick provado.
De fick åter spinn och jag gjorde om behandlingen, osv, osv.

Till slut rasade alla bladen av dem ändå, men jag levde på hoppet att de skulle repa sig.

Nu för vilken gg i ordningen vet jag inte, har de kala grenarna åter spinn, antar att det är det iaf, ett nät som sakta men säkert täcker in grenarna.
Och jag orkar inte en gång till så nu blir det nog komposten tyvärr crying.gif
Har haft dem utan problem i fyra eller om det är fem år och de största är ca 1.60cm höga.
Alexander-VG-zon3
Gav du dom provado pinnar eller spray för spinn ?

Om du kan så dränk dom (stora växter i badkaret) i 40-42gradigt vatten i ca 20-30minuter. Nackdelen är att dom blir blöta. Städa noga sen där dom står. Och dränk ev verktyg, krukor, fat m.m. som stått i deras närhet.

Står dom kallt eller varmt där dom står ? Om du kan öka extraljus till 18timmar och vill du ha tillväxt sätt dom något svalare än rumstemp. Då borde det om dom har blivit av med spinnet få skott inom några veckor.
Suz
CITAT (flaxss @ 22-12-2011, 12:04) *
Gav du dom provado pinnar eller spray för spinn ?

Om du kan så dränk dom (stora växter i badkaret) i 40-42gradigt vatten i ca 20-30minuter. Nackdelen är att dom blir blöta. Städa noga sen där dom står. Och dränk ev verktyg, krukor, fat m.m. som stått i deras närhet.

Står dom kallt eller varmt där dom står ? Om du kan öka extraljus till 18timmar och vill du ha tillväxt sätt dom något svalare än rumstemp. Då borde det om dom har blivit av med spinnet få skott inom några veckor.

De fick pinnarna, mest för att förebygga sköldlöss (som de hade massor av förra året)
Extrabelysning har de (växtlampa)....de står lite svalare än rumstemp.

Så du tror att det finns hopp??
20-30min...inkl kruka eller bara själva växten? (om jag nu lyckas få ner de stora på nåt sätt.)
Alexander-VG-zon3
Pinnarna dödar inte spinn, utan såfall får du köpa provado plus spray som även dödar spinn.

Ska du köra vattenmetod så måste du ta allt, både kruka och fat och det som varit i närheten (spinn vandrar mellan växterna). tummenupp.gif

Lever stammarna är där alltid stort hopp yes.gif
Suz
CITAT (flaxss @ 22-12-2011, 16:53) *
Pinnarna dödar inte spinn, utan såfall får du köpa provado plus spray som även dödar spinn.

Ska du köra vattenmetod så måste du ta allt, både kruka och fat och det som varit i närheten (spinn vandrar mellan växterna). tummenupp.gif

Lever stammarna är där alltid stort hopp yes.gif

Sände genast gubben att handla sprayen...känns enklare!

Vet du Linus....du är verkligen en klippa!!!
Stort tack för din hjälp!!!
Hoppas jag kan återgälda allt som du hjälpt mig med någongång!!
smiley_small_hug.gif
Sainty
CITAT (Suz @ 22-12-2011, 17:25) *
Sände genast gubben att handla sprayen...känns enklare!

Vet du Linus....du är verkligen en klippa!!!
Stort tack för din hjälp!!!
Hoppas jag kan återgälda allt som du hjälpt mig med någongång!!
smiley_small_hug.gif

Glöm inte att tokstäda fönsterbrädet/fönstret med kemikalier där växten stod och ska stå!
Bassam
Hej
Eftersom spinnet står under blad. Så ska vi koncentrera sprutning på under bladen. Annars kommer vi att få dåliga resultat.
H.Bassam
Suz
CITAT (Sainty @ 22-12-2011, 23:53) *
Glöm inte att tokstäda fönsterbrädet/fönstret med kemikalier där växten stod och ska stå!

De ska jag göra men tillfälligtvis får de flytta till övervåningen över jul!

CITAT (Bassam @ 23-12-2011, 03:41) *
Hej
Eftersom spinnet står under blad. Så ska vi koncentrera sprutning på under bladen. Annars kommer vi att få dåliga resultat.
H.Bassam

De blir inga problem då de inte har några blad...bara en av alla som har en fem blad ungefär.
Bassam
Hej
De kan inte flytta . Om du använder min två recept:
1 Spreja växter på blandning (ättiksyra + hård paprika + vatten ).
2 torka krukor och hyllorna på Ajax som har Limon lukt. Jag går nästan Varje dag. jag sprejer ajax med limon lukt på krukorna och
hyllor och sedan Torkar med trasa och ibland torkar också golvet på samma sätt. Det
Fungerar bra på två sidor. först försvinner insekter andra huset luktar god
H.Bassam
charlotte_13
En fråga ang omplantering av citrusträd. Jag har ett par halvstora träd som jag tänkt plantera om nu till våren och har några banala frågor.

1. När man planterar om trädet i en större kruka, behåller man den gamla jordklumpen, eller brukar ni rensa bort den gamla jorden?

2. Hittills har de varit planterade i en plastkruka (som sedan stått i ytterkruka), är det en bra idé att fortsätta ha dem planterade i plastkruka, eller bättre att plantera dem direkt i en lerkruka? Hur gör ni andra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon