Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Alexander-VG-zon3
Även sticklingar från frösådda plantor tar lika långtid måste var sticklingar från växter som redan ger blommor eller är ympade och då får sticklingen frukt så snart den är etablerad brukar gå på ett år, de olika lime sorterna som finns kan dock börja blomma inom 3-5år från frösådd (gäller dock ej den ''vanliga'' lime vi hittar här i matbutiker då den inte innehåller frön).

viktoribanez
sparvuggla, håller helt med dig om att det är fint när frukter sitter på trädet smile.gif men blir dina kalamondiner söta om du låter dom hänga kvar längre och mogna eller är det en sur frukt?

Alexander, jag tänkte ta en stickling från mitt kumquat träd som redan ger frukt och blommor, så om jag kan ha frukt efter redan ett år blir jag glad.

Såg precis en bra video om hur jag går tillväga med sticklingar (http://www.youtube.com/watch?v=hTRC1DQ8AXo), ska testa det sättet fast jag kanske skippar rothormoner, är det verkligen nödvändigt ändå? Om det är det får jag väl inhandla det men skulle vara skönt o slippa. Genom att plasta in sticklingen sen och vattna den underifrån hoppas jag kunna hålla sorgmyggorna borta också så dom inte börjar gnaga på rötterna.

Någon här som har lyckats med citrusstickling?
viktoribanez
Nu har jag precis gjort min första stickling, jag är inte särskilt nöjd men jag hoppas på det bästa. Här kommer bilder.

Började med att fixa jord i krukan och ett ca 2cm djupt hål.
[attachment=77899:1.JPG]

Valde sedan ut en gren som jag hoppas blir bra, ca 15cm lång, klippte av alla blad utom 2 översta, dom klippte jag av så dom är ca 2cm. Skrapade även upp längst ner på sticklingen för att öka sticklingens chans att suga upp näring och bilda rötter (stämmer?)
[attachment=77900:2.JPG]

Satte ner sticklingen i jorden och vattnade.
[attachment=77901:3.JPG]

Satte plastpåse över sticklingen för att skydda mot skadedjur och även för att den ska få ett ännu varmare och fuktigare klimat. Som den står nu får den inget direkt solljus, men den får gott om värme (mellan 18-35 grader i rummet den står), hoppas inte det är för varmt.
[attachment=77902:4.JPG]

Nu hoppas jag att jag har gjort det så bra som möjligt och om någon har tips dela gärna smile.gif
sparvuggla
Det går säkert bra.
Jag rotade några sticklingar på nerium, dom fick rötter på mindre än 2 veckor i vatten. Men jag har inga större förhoppningar då dom lär kräva rätt så kall vintertemperatur vilket inte jag kan ordna.
Men det är kul att prova.
viktoribanez
CITAT (sparvuggla @ 08-08-2013, 07:25) *
Det går säkert bra.
Jag rotade några sticklingar på nerium, dom fick rötter på mindre än 2 veckor i vatten. Men jag har inga större förhoppningar då dom lär kräva rätt så kall vintertemperatur vilket inte jag kan ordna.
Men det är kul att prova.

Ok, synd att du inte kan ordna det :/ Har märkt att jag nog måste sätta upp något inuti plastpåsen så den inte hänger på sticklingen hela tiden, rädd att den ruttnar eller dör annars

edit: nu har jag satt 4 sugrör på insidan av plastpåsen så dom håller upp plastpåsen smile.gif
viktoribanez
Här händer det inte mycket nu??

Bytte plastpåse över sticklingen till en mer klar påse så man ser in, plus att den får mer ljus är nog bra smile.gif

[attachment=77968:4.JPG]
viktoribanez
Nu har min sotra kumquat börja blomma som en galning! Dock när jag vattnade den igår så märkte jag att det har kommit ut 1-2 rötter nere i hålen på krukan, bara små rötter dock. Så jag funderar på om jag kanske redan igen måste fixa en större kruka? Är det någon som har ett bra recept på att blanda jord till en kumquat? Har använt citrusjord, sand och grus, det har funkat bra men kanske finns ännu bättre recept?

Inget att rapportera på sticklingen än smile.gif
Bassam
Hej
sand och grus är bästa jord till dom.
men du kan blanda lite lera med för att minska vattning behöv.
H.Bassam
KRT
CITAT (Bassam @ 16-08-2013, 21:34) *
Hej
sand och grus är bästa jord till dom.
men du kan blanda lite lera med för att minska vattning behöv.
H.Bassam

Finns väl ingen som helst orsak att plantera en citrus i grus och sand?!?!? Och varför i hela friden blanda i lera, det blir rena cementen av det!!!

Citrusar ska stå i jord, och jag tror faktiskt inte de är så kinkiga, mina citroner växer enormt bra i vanlig plantjord, med lite gräsklipp som strös på ytan när vi klipper. Speciell citrusjord känns som ett PR-knep, möjligen kan jag tänka mig att vissa sorter kanske vill ha det lite surare/kalkfritt och då kanske det kan vara en bra idé att blanda i lite rhoddis-jord. Fast viktigare är nog att vattna med kalkfritt (mjukt) vatten, annars lär surheten försvinna illa kvickt smile.gif

En annan fråga - jag har en frösådd citron som snart är 4 år och ca 1,2 hög. Den växer på väldigt bra, antar att den trivs ute, men hur snart kan man tänka sig att den blommar? Det senaste året har den börjat bli mer trädlik alldeles av sig själv och den grenar sig fint. Stammen börjar också bli riktigt förvedad och det börjar se ut som riktig trädbark.
Alexander-VG-zon3
Jag kör bara med roddisjord och vattnar med vanligt vatten (sommar tid regn, inne vinter kranvatten) för då får man ändå lite kalk (kalcium), citrus ska inte vara HELT utan kalk men det får inte bli i sådan grad att det binder. För lågt ph ger också skador (mörkt svarta fläckar på bladen). Också är olika arter tåligare, vissa tål väldigt högt ph/och hårt vatten utan att må dåligt.

Kan tänka mig att planteringsjord och att man kör med kalkfritt vatten nästan blir samma sak som jag gör fast jag har riddisjord och kör med vanligt vatten.

Vissa märken av citrusjord har dålig sammansättning och olika tillsatt både med extra kalk och extra järn, vissa sorter bättre såklart. Plantjord av hög kvalite och roddisjord har nog bättre sammansättning. Därför skulle jag om jag bara kunde välja vanlig jord och citrusjord välja vanlig jord istället.

Från frösådd får man generellt minst vänta 10år.
KRT
Undrar hur stor den kommer vara om 5-6 år smile.gif
Har faktiskt planterat om den 2 ggr i år, sista gången tog jag till rejält och nu står den i en 40 l -kruka. Undrar hur länge den räcker till...

Eftersom min står ute får den mest regnvatten, men om det är torka kan det hända att den får kranvatten ( i sista hand, i första hand tar jag vatten från regnvatten-tunnan), så det kan nog hända att det går på ett ut. Vi senaste omplanteringen höll jag på att lägga ner en rabatt med väldigt bra jord (lucker matjord med iblandad lera och välbrunnen hästgödsel) så jag tog ca 1/3 av det i krukan och resten plantjord m grönkompost. Det verkar falla citronen i smaken för den var växt på väldigt fint sedan dess, alla bladen har fin färg och de nya skotten är hälsosamt rödaktiga.
Alexander-VG-zon3
Blir lite lägre hastigt på tillväxten när den blir äldre vilket kanske är bra. Men det blir spännande att se vad man får från frösådd om man får vänta ut tiden och sköta den så bra som möjligt.

Vet många som gillar att använda från egen kompost och även jord ute ifrån till krukväxter. Jag gör det dock inte då man nästan garanterat får in mängder med mask (om inte så blir det fler snabbt) och kanske även sniglar. Men det ger nog bra sammansättning av näring och annat och en bra struktur som citrus gillar.
KRT
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 17-08-2013, 17:07) *
Blir lite lägre hastigt på tillväxten när den blir äldre vilket kanske är bra. Men det blir spännande att se vad man får från frösådd om man får vänta ut tiden och sköta den så bra som möjligt.

Vet många som gillar att använda från egen kompost och även jord ute ifrån till krukväxter. Jag gör det dock inte då man nästan garanterat får in mängder med mask (om inte så blir det fler snabbt) och kanske även sniglar. Men det ger nog bra sammansättning av näring och annat och en bra struktur som citrus gillar.

Eftersom krukorna står ute, så får jag osökt sniglar, tvestjärtar och annat på/i plantorna ändå, så det ser jag inte som något större problem. Och övervintrar gör jag i växthuset, så jag tar aldrig in mina större citrusar. Det är rena uteväxter, så jag tror inte mask eller sniglar gör varken till eller från smile.gif Eller???
Alexander-VG-zon3
Det är i krukan som mask blir problem, för urnväxter/krukväxter ute på sommaren. Dom gräver och stör mycket för rötterna och kan täppa till så växten ruttnar och i liten volym så blir det snabbt mycket mask. Innan för ett tag sen var jag inte alls noga med att ha fat under krukväxterna som står ute och det blev snabbt mycket mask som kröp in och jorden blev fort geggig.

Öppet i jorden blir inte samma problem för där är varken mask eller växt instängd i kruka.
viktoribanez
Okej tack för alla tips smile.gif

När ni omplanterar till större kruka, brukar ni försöka ta bort all den gamla jorden som sitter på rötterna? Eller försöker ni ha kvar den gamla "klumpen" så gott det går och bara fylla på med mer jord i nya krukan?

Sist försökte jag ta bort all jord, genom att försiktigt skaka bort och sen spola bort det, det gick bra den gången så om man är försiktig kanske det är bra att göra det så den får så mycket ny jord som möjligt.

Blir nog till nästa helg jag planterar om, nu börjar det bli en rejäl kruka den får stå i tongue.gif
sparvuggla
CITAT (viktoribanez @ 18-08-2013, 11:22) *
Okej tack för alla tips smile.gif

När ni omplanterar till större kruka, brukar ni försöka ta bort all den gamla jorden som sitter på rötterna? Eller försöker ni ha kvar den gamla "klumpen" så gott det går och bara fylla på med mer jord i nya krukan?

Sist försökte jag ta bort all jord, genom att försiktigt skaka bort och sen spola bort det, det gick bra den gången så om man är försiktig kanske det är bra att göra det så den får så mycket ny jord som möjligt.

Blir nog till nästa helg jag planterar om, nu börjar det bli en rejäl kruka den får stå i tongue.gif

Beslutet är ditt, men jag planterar inte om några växter alls den här årstiden, även om det är trångt i krukan. Växterna går i vila snart, mer eller mindre.

Mina citrusar och kaffeplantor står i rätt små krukor, men dom frodas. Jag väntar till mars.

Ang. jord, det är inte fel att blanda i sand. Det gör jorden mer genomsläpplig så rötterna får syre.
viktoribanez
CITAT (sparvuggla @ 18-08-2013, 12:41) *
Beslutet är ditt, men jag planterar inte om några växter alls den här årstiden, även om det är trångt i krukan. Växterna går i vila snart, mer eller mindre.

Mina citrusar och kaffeplantor står i rätt små krukor, men dom frodas. Jag väntar till mars.

Ang. jord, det är inte fel att blanda i sand. Det gör jorden mer genomsläpplig så rötterna får syre.

Tror jag följer ditt råd om att vänta med omplanteringen då, det är som sagt bara ett "finger" som har kommit ut, jag petade försiktigt tillbaka det i krukan.

Min kumquat stickling är nu 3 veckor gammal, har inte hänt något än tror jag men det ser ut som att lite växt kan vara på gång smile.gif

Är det någon här som känner till någon bra luftfuktare? Tänkte köpa en till växtrummet, den här smile.gif
viktoribanez
Nu har min kumquat stickling tagit sig! Det ser ut som att den blommar istället för att växa nya blad?? Kan det stämma? Isåfall borde jag ta bort blommorna så fort jag har konstaterat att det är blommor och inga nya blad? Vore väl dumt om en stickling med knappt några rötter eller blad börjar blomma?
sparvuggla
CITAT (viktoribanez @ 28-08-2013, 19:01) *
Tror jag följer ditt råd om att vänta med omplanteringen då, det är som sagt bara ett "finger" som har kommit ut, jag petade försiktigt tillbaka det i krukan.

Min kumquat stickling är nu 3 veckor gammal, har inte hänt något än tror jag men det ser ut som att lite växt kan vara på gång smile.gif

Är det någon här som känner till någon bra luftfuktare? Tänkte köpa en till växtrummet, den här smile.gif

Måste vara luftfuktarnas Rolls Royce för det priset.......
viktoribanez
CITAT (sparvuggla @ 04-09-2013, 17:02) *
Måste vara luftfuktarnas Rolls Royce för det priset.......

Hehe, ja kanske det tongue.gif

Kan nu konstatera att min kumquat stickling blommar istället för att bilda nya blad. Kan inte vara bra.. Är det någon som vet varför den gör det, och vad man kan göra för att rädda stackaren?
viktoribanez
Är det någon här som har ett clementinträd? Är nu sugen på att skaffa ett eller så ett själv, och få så söta och goda clementiner som möjligt (vilken art?) Har sökt lite på google om det men kan inte hitta något, har även käkat clementiner för att få tag i en kärna, men dem har ju nästan aldrig kärnor i sig! Och att så från kärnan kan ju ge mig något annat än goda clementiner, plus ta lång tid tongue.gif
Bassam
Hej
Det är första problem att de tar lång tid.

H.Bassam
sparvuggla
Den kalamondin som jag haft på balkongen under sommaren är alldeles full med vita blomknoppar, och ännu mer små knoppar är på gång.
Jag rensade den nästan från alla frukter också då jag tog in den.
Även citronen har blomknoppar.

Men dom som stått inomhus har inga alls nu.
sparvuggla
Apelsinblomdoften är påtaglig nu....

[attachment=79194:kalamond...ober2013.jpg]
Chili Linkan
Dem är trevliga, min kalamondin har get skörd tre gånger på mindre än ett år, och den har bara stått i ett väst fönster. Nån kulinarisk upplevelse är dem dock inte i mitt tycke men en mycket lättodlad citrus. Jag har gödit min med bio bact tomat.
sparvuggla
Har ni redan planterat om eran citrusväxter?
Mina har ännu inte satt fart, så jag tänker vänta tills man ser att dom har kommit igång.
Alexander-VG-zon3
Med extraljus och hyfsat varmt har de växt hela vintern, har bara planterat om Tahitiapelsinen i kokosjord och beskärt den främst stammat upp. Var tvungen att plantera om i rejälare kruka och klippa då den var topp tung.

Tyvärr verkar en av mina lime dö av en svamp/bakteriesjukdom.
koja72
Vad gör jag för fel ? Har haft tre fina citrussticklingar och två av dem har bara torkat upp och blivit kruttorra och dött. Bladen utvecklar sig inte fullt. Har fått kärnorna av en vän som är tagna från frukt i butik tror jag, kan det vara därför ?
Alexander-VG-zon3
menar försådder och inte sticklingar (skott man själv sätter i jord) ?

Hur har du skött dom ? har dom bara grott så brukar det gå vägen.

Är det sticklingar så kan mycket gå fel och dessutom kan dom ju föra med sig sjukdomar och annat som kan ta död på dom.
koja72
Alexander, har petat ner dem som kärnor och de har rotat sig och växt upp. Den sista jag har kvar nu är ca 15 cm hög. Ser tanig it, men ännu så länge är den vid liv. Ska försöka ta kort på den. Bladen brukar ju vara stora och fina, men är avlånga och liksom inte fullt utvecklade

Står i fönster med sol, får torka upp en aning innan jag vattnar igen. Finns element under fönsterbrädan
sparvuggla
CITAT (koja72 @ 25-02-2014, 11:24) *
Alexander, har petat ner dem som kärnor och de har rotat sig och växt upp. Den sista jag har kvar nu är ca 15 cm hög. Ser tanig it, men ännu så länge är den vid liv. Ska försöka ta kort på den. Bladen brukar ju vara stora och fina, men är avlånga och liksom inte fullt utvecklade

Står i fönster med sol, får torka upp en aning innan jag vattnar igen. Finns element under fönsterbrädan

Det låter bra annars förutom det där sista, elementet.
Den torra luften som stiger upp är skadligt för många växter, speciellt citrusar som helst vill ha 2- 10 grader vintertid. Vissa sorter klarar dock rumsvärmen bra förutsatt att dom får tillräckligt med ljus.
Alexander-VG-zon3
Dock frösådda på inte mer än 15cm höga är väldigt väldigt juvenila och behöver inte svalka nu, utan istället extaljus och värme (dock ej elemntvärme).

En bild är nog bra så man kan se hur bladen ser ut.
DanBanan
Är dom frösådda brukar dom anpassa sig till den omgivningen dom växer upp i, har aldrig haft problem med att mina citrusar står ovanför ett element.
Däremot har dom ont av torr luft, så spreja dom ofta med vattensprutan.
Är dom små så sätt en plastpåse över.
Stella_
Mina citrusar stod ute på balkongen en hel dag i solskenet. Efteråt såg jag att en av dem hade fått 'torra' fläckar på några av bladen. Är det brännskada från solen eller något annat?

[attachment=81496:blad.jpg]
Bassam
Hej
Det är faktiskt bränn skada.
Lycka till
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
Brännskada blir aldrig så lokalt utan det blir ett område över hela bladet och framförallt så blir hela sidan mot solen på växten bränd. Det ser ut som trips har förstört bladen eller annan ohyra som har sugit ut bladen, som gjort att cellerna kollapsat (och bildar dessa insjukna fläckar).

Så här ser typiska solskador ut ;
http://forums.gardenweb.com/forums/load/ci...23013991.html?3

Hittade ingen bra bild på citrus med trips men här är en annan växt
http://www7.inra.fr/hyppz/IMAGES/7033260.jpg

Notera dom svarta prickarna har du det så är det nog trips.
Stella_
Tack Bassam och Alexander för svar! Jag har kollat på växten noga och det finns inga trips, bara enstaka små spinnkvalster (vilket är ett annat problem). Jag lutar åt att detta är en nöt/skrubbskada. Dessa citrusar flyttas ofta, och jag har en fullpackad balkong mot en rappad husvägg. Möjligen att den skrapats mot väggen och cellerna har tryckts till och dött.
Alexander-VG-zon3
Trips är dock svåra att upptäcka, man ser nästan aldrig djuret. Utan det finns i luften, och har man dom ute en balkong är det og nästintill omöjligt att upptäcka själva djuret däremot skadorna ser man.

Citrus blad har väldigt tuffa och ''sega'' blad och man måste nog ta exempel gnugga med sandpapper för det ska bli skrapskador, att det ligger mot en rapsig vägg eller dras emot blir inga skador, och skulle det vara så hade det blivit mekaniskskada med sönder slitna blad inte insjukna blad där celler dött vilket är skador av att någon sugit ut innehållet eller att nåt annat gjort att cellern dött inifrån.
mamamaggan
Har frågat om mitt citronträd i en egen tråd men så upptäckte jag den här.

Då ställer jag frågan här nu.

Mitt citronträd har en vit gegga på frukterna , på undersidan av bladen och i vecken mellan gren och stam. När vi har kollat med förstoringsglas så tycker vi att vi sett något som rör sig , pytte pytte små insekter.

Har sprutat flera gånger med Pyrsollösning . Det har blivit mycket mindre gegga men det vill inte ge sig helt.

Dessutom tar trädet stryk , tappar blad och en del grenar torkar in.

Vad har trädet drabbats av och vad kan vi göra ?
Alexander-VG-zon3
Har aldrig varit med om vit gegga på citrus ? har du bild ? hur ser insekterna ut i formen ?

Sitter det löst borde väl en noga och ordentlig duschning ta bort.
mamamaggan
Har tyvärr inga bilder .

Det som vi tycker är insekter , när vi tittat i förstoringsglas så tycker vi att det är något som rör sig , är små små och vita .

Geggan är som om man tänker sig tät tät fuktig spindelnät. När man tar i det så är det lite segt och klibbar fast på fingrarna.

Den uppträder som sagt på undersidan av bladen , mest där de ligger emot varandra , på frukterna och i grenklykorna.
Alexander-VG-zon3
Det ända jag kan tänka mig är så fall spottstrit, Philaenus spumarius. Fast dom bildar typ bubblor i samlingar (ser ut som spott).

Är det dom gör dom inte jätte stor skada på citrus, vet inte egentligen vad dom skulle kunna skada på en citrus ? men att duscha med slang regelbundet borde hålla det borta.
mamamaggan
Är övertygad om att det är någon insekt som kan förflytta sig en bra bit , flyga kanske , för det har dykt upp på en krukväxt flera meter från citronen.
Alexander-VG-zon3
Du kan inte försöka fixa bild ? för tror inte jag kan hjälpa mer/komma på vad det är om jag inte ser det. Hoppas någon annan kan hjälpa dig smile.gif
sparvuggla
Jag tänker på ull- eller sköldlöss. Får dom fäste kan dom vara besvärliga.
Bassam
Hej
Man kan se noga på dem och ser insekter, men lös ock samma insekter som sug växter vätska, de kommer på växter för att inom hus finns torr luft med varme, så ska man duscha växter inom hus. eller lägga krukor på tallrikar〉 som har sand och försöka att sand ska bli ofta fuktig.
H.Bassam
Stella_
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 26-06-2014, 16:19) *
Trips är dock svåra att upptäcka, man ser nästan aldrig djuret. Utan det finns i luften, och har man dom ute en balkong är det og nästintill omöjligt att upptäcka själva djuret däremot skadorna ser man.

Citrus blad har väldigt tuffa och ''sega'' blad och man måste nog ta exempel gnugga med sandpapper för det ska bli skrapskador, att det ligger mot en rapsig vägg eller dras emot blir inga skador, och skulle det vara så hade det blivit mekaniskskada med sönder slitna blad inte insjukna blad där celler dött vilket är skador av att någon sugit ut innehållet eller att nåt annat gjort att cellern dött inifrån.

Jag har lyckats få skrapskador på citrus när jag gick lös på dem med en svinborstmålarpensel för att få bort spinn förut. smile.gif De syntes inte direkt men när bladen åldrades såg man var varje strå i penseln hade tagit. Så det går utan sandpapper.

Men det lutar åt att det är trips på min balkong, för sockerärternas blad har börjar gulna och 'pappra' sig, likaså cherimoyan. Den andra citrusen har också fått exakt samma fläckar. Finns det några tips mot trips? Trips-tips? biggrin.gif
Eller är det bara att ge upp balkongen och flytta in allt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stella_ @ 05-07-2014, 15:47) *
Jag har lyckats få skrapskador på citrus när jag gick lös på dem med en svinborstmålarpensel för att få bort spinn förut. smile.gif De syntes inte direkt men när bladen åldrades såg man var varje strå i penseln hade tagit. Så det går utan sandpapper.

Men det lutar åt att det är trips på min balkong, för sockerärternas blad har börjar gulna och 'pappra' sig, likaså cherimoyan. Den andra citrusen har också fått exakt samma fläckar. Finns det några tips mot trips? Trips-tips? biggrin.gif
Eller är det bara att ge upp balkongen och flytta in allt?

Fast nu var det ju inte just att enbart sandpapper repar citrus blad utan poängen var att man måste själv ta i och orsaka skadan för att det ska bli mekaniska skador vad du än använder hammare, svinto, stålborste, spikmatta. Att bara bladen går emot en vägg av att man flyttar dom gör inga skador, om det inte exempelvis i vindutsatt läge hela tiden skrapar emot.

Trips-Tips ;
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T084/FVT084.HTM
http://www.nyttodjur.se/skadevoldere/trips.aspx
ingetansvar
Hej, har en fråga som jag inte lyckats hitta någon information om efter lite sökningar på google.

Vad är det för spröt som kommer upp på ovansidan om där bladet är fäst på stammen?
Det kommer upp 2-4 spröt på flera av "bladen"

Mvh
fruitmentor
Jag har lyckats odla citrusträd från skott. Det som krävs är rätt temperatur, luftfuktighet och ljusmängd. Jag skrev en artikel och spelade in en video som jag tror att du skulle kunna uppskatta.

Du hittar artikeln här:
Odla citrusträd från skott

Du hittar videon här:
Odla citrusträd från skott (video)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon