|
Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
CITAT (freddie @ 03-02-2008, 21:34)  Clivia, hade du läst hela tråden hade du vetat att de inte står i lägenhetsvärme. De står i 7-15 grader (rum utan element och fönster på liten glänt). Jag ger dem också extraljus. Ok, Freddie, inte lägenhetsvärme, jag har missat det inlägget du har skrivit i detta, men att döma aktivitet på bladlössen och på grund av att ditt andra träd har tappat blad anar jag att det är omkring 15 grader i ditt förvaringsrum, väl över 10 gr som är gränsen för förvaring av citrus träd i vinterdvala, omkring 13 grader börjar aktivitet i citrus trädet... MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
03-02-2008, 22:50
CITAT (clivia @ 03-02-2008, 22:44)  Ok, Freddie, inte lägenhetsvärme, jag har missat det inlägget du har skrivit i detta, men att döma aktivitet på bladlössen och på grund av att ditt andra träd har tappat blad anar jag att det är omkring 15 grader i ditt förvaringsrum, väl över 10 gr som är gränsen för förvaring av citrus träd i vinterdvala, omkring 13 grader börjar aktivitet i citrus trädet...
MVH/clivia det går mycket väl att vinterförvara citrus växter i +15c +20c också , om man ger dom blad näring och ger en fuktig miljö plus extra ljuse . citrusväxter är också subtropiska och eller tropiska . men man kan också övervintra dom svalt-kallt 0c +5c och i en torrare miljö . vet ett par på odla som övervintrar sina i en varmare temp än +5c +10c . jag själv har mina ute så länge det går (detta å förra året har dom varit ute 13mån ) sedan övervintrar jag dom +10c å mörkt och dom kommer ut så fort det är på plussidan . jag själv brukar rekommendera att övervintra dom ljust å runt +10c +15c . å i denna miljö kan dom både blomma å bära frukt och överleva vintern .
freddie
03-02-2008, 23:15
CITAT (clivia @ 03-02-2008, 22:44)  Ok, Freddie, inte lägenhetsvärme, jag har missat det inlägget du har skrivit i detta, men att döma aktivitet på bladlössen och på grund av att ditt andra träd har tappat blad anar jag att det är omkring 15 grader i ditt förvaringsrum, väl över 10 gr som är gränsen för förvaring av citrus träd i vinterdvala, omkring 13 grader börjar aktivitet i citrus trädet...
MVH/clivia Stämmer som du skriver Clivia, de är inte i dvala. De växer så smått, samt blommar och sätter frukt. På natten är det mellan 7 och 10 grader på fönsterbrädan, ibland ner mot 5 grader om det är kyligt ute. Jag har placerat handdukar i fönsterspringan för att det inte skall bli för kallt och dragigt. På dagen när extra belysningen är tänd och när jag rör mig i rummet (köket) så kan det bli som mest 15 grader. Extrabelysningen (2 st 125W envirolites lågenergilampor med specialarmatur) som jag har tänd mellan 9 och 16 gör att att det kan bli strålningsvärme på cirka 20-22 grader högst upp i lövverken (jag har mätt temperaturen, det blir inte varmare!). Några gånger i veckan sprejduschar jag dem på kvällen. Som sagt, den ena kalamondinen tappar bland. Den andra kalamondinen, Tahiti limen och de andra citrusarna verkar däremot må hur bra som helst. De har inte tappat ett enda blad på hela vintern (!). Det är alltså enbart den ena kalamondinen som tappar blad, och min teori så här långt är att det beror på chock. Dels stod den konstant ute på min väderutsatta balkong till mitten november och fick känna på mycket fukt, samt några lätta frostnätter. Därefter fick den nog chock när den kom in. Eventuellt är den försvagad. Detta är min teori. Men frågan är nu: Hur jag skall göra med den som tappar bladen. Låta vara - let it be? Eller skall jag ta bort frukterna? Någon mer som har synpunkter vore jag glad och tacksam!
Alexander-VG-zon3
04-02-2008, 07:39
har du kollat efter andra saker !!?? rötter å ohyra å stam m.m. ??
för är det chock bådre den inte tappa blad längre . men låt den va
freddie
04-02-2008, 16:16
CITAT (flaxss @ 04-02-2008, 07:39)  har du kollat efter andra saker !!?? rötter å ohyra å stam m.m. ??
för är det chock bådre den inte tappa blad längre . men låt den va jag kör "let it be"- metoden så får vi se vad som händer!
freddie
05-02-2008, 22:45
CITAT (flaxss @ 04-02-2008, 07:39)  har du kollat efter andra saker !!?? rötter å ohyra å stam m.m. ??
för är det chock bådre den inte tappa blad längre . men låt den va Jag kunde inte "let it be" så länge. Laddar upp bild på tänkbart problem. Kåda på Kalamondinstam.jpg
Oj, jag visste inte att dom kunde ha kåda.. Jag vet att det är din citrus tråd Freddie, men nu har jag gjort en närbild på min stam, och jag kan inte se någon ymp , den är bara lite tjockare just innan den delar sig...eller är det jag som inte ser bra?+[attachment=12933:DSCN5847.JPG]
CITAT (lissa @ 05-02-2008, 23:34)  Oj, jag visste inte att dom kunde ha kåda.. Jag vet att det är din citrus tråd Freddie, men nu har jag gjort en närbild på min stam, och jag kan inte se någon ymp , den är bara lite tjockare just innan den delar sig...eller är det jag som inte ser bra?+[attachment=12933:DSCN5847.JPG] Lissa, din kalamondin är ympad på det här sättet: [attachment=12935:ympning.jpg] MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
06-02-2008, 11:24
CITAT (clivia @ 06-02-2008, 10:52)  Lissa, din kalamondin är ympad på det här sättet: [attachment=12935:ympning.jpg]
MVH/clivia så som jag skrev att den är ympad , visste väl det  CITAT (freddie @ 05-02-2008, 22:45)  Jag kunde inte "let it be" så länge. Laddar upp bild på tänkbart problem. Kåda på Kalamondinstam.jpgden är sjuk skulle jag tro , vet inte säkert
CITAT (freddie @ 05-02-2008, 22:45)  Jag kunde inte "let it be" så länge. Laddar upp bild på tänkbart problem. Kåda på Kalamondinstam.jpgJa, Freddie, den är sjuk utan tvekan men det ser man på den första bilden också. Kåda på stammen hos citrus träd är alltid symptom på sjukdom. MVH/clivia
Tack för den upplysningen, där ser man, alltid något nytt att lära sig, och som teckningen visar ju perfekt vad som har gjorts, speciellt med bilden bredvid..Jag misstänker att jag när jag såg närbilden fick en känsla av att det kunde vara en ympning , och att det var därför jag la in den.. Man sköter den väl som vanligt, eller ska jag ändra på något?? Jst nu står den stilla, frukterna som var kvar mognar fram, och bladen blir större, men den växer inte på varken höjd eller bredd, men den kanske vilar sig.. Tack igen
CITAT (lissa @ 07-02-2008, 00:44)  Tack för den upplysningen, där ser man, alltid något nytt att lära sig, och som teckningen visar ju perfekt vad som har gjorts, speciellt med bilden bredvid..Jag misstänker att jag när jag såg närbilden fick en känsla av att det kunde vara en ympning , och att det var därför jag la in den.. Man sköter den väl som vanligt, eller ska jag ändra på något?? Jst nu står den stilla, frukterna som var kvar mognar fram, och bladen blir större, men den växer inte på varken höjd eller bredd, men den kanske vilar sig.. Tack igen  Nej, Lissa du behöver inte sköta ditt träd på annat sätt det mår perfekt hos dig  . Alltid är det så att man måste prova sig fram vad som är best för ens plantor för att omständigheterna för odling av olika växter är individuella. Hos mig finns det fyra citrus träd en Citrus limon "Lisbon", en Citrus deliciosa och en Citrus sinensis alla ympade på Citrus aurantium och en kalamondin. En har jag vunnit genom Aftonbladet, en är en ymp från Kreta och en har jag fått på min födelsedag. Kalamondin har jag 6 år här i Sverige och den är en fröplanta cca 1m stort träd nu men tyvärr utan frukt. Min balkong [attachment=12994:subtropi...lkong....jpg] Mina citroner [attachment=12995:citroner....jpg] En till... [attachment=12996:en_till_citron....jpg] Citrus deliciosa [attachment=12998:Citrus_deliciosa.jpg] Detta är Citrus paradisi i Plzen (Tjeckien), inte min [attachment=12997:vstupna_..._v_Plzni.jpg] MVH/clivia
freddie
09-02-2008, 16:09
CITAT (clivia @ 06-02-2008, 12:59)  Kåda på stammen hos citrus träd är alltid symptom på sjukdom. Typ? CITAT (flaxss @ 31-01-2008, 21:10)  jag hade tat veck det svarta Go skånska, flaxss! Var bara tvungen att kommentera ditt "tatt veck"! Tack för tipset också
Typ av sjukdom...
Gummosis, phytophtora
Rio Grande Gummosis
This is one of several well-known gumming diseases of citrus. Gum formation on the trunk or branches is a characteristic symptom. Gum exudes from blisters containing gum pockets, usually located on the trunk. The wood beneath the blister shows a pink-orange color.
Several factors such as freeze damage, high water table and salt accumulation contribute to the disease. Gummosis is believed to be a condition of weak and injured trees and is reported to be infectious. Symptoms of the disease were reproduced when healthy trees were inoculated with the fungus Diplodia natalenris.
No reliable cure exists for gummosis. Keeping trees vigorously growing is the best way to avoid the problem. [attachment=13138:gummosis.jpg]
Phytophthora Foot Rot
Foot rot, also known as brown rot gummosis, is caused by one or more species of the fungus Phytophthora. This disease can affect the root system, the trunk below and above ground, branches, leaves, blossoms and fruit. It is especially troublesome during prolonged rainy periods. Trees with the bud union beneath or close to the soil and trees in poorly-drained locations are highly susceptible. [attachment=13137:phyto2.jpg]
Ja, dessa är bara två möjliga.
MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
09-02-2008, 19:44
CITAT (freddie @ 09-02-2008, 16:09)  Typ? Go skånska, flaxss! Var bara tvungen att kommentera ditt "tatt veck"! Tack för tipset också  haha ,, du skulle bara höra när jag brer på sydskånska för att jävlas med folk . fast iför sig räcker det att jag pratar min normala skånska folk fattar inte ändå
freddie
09-02-2008, 19:45
Väldigt intressant Clivia, tackar och bugar för att du tog dig tid! Det kan alltså vara problem p.g.a. väta och/eller frysskada  Båda stämmer in på hur denna planta hade det på min balkong under okt- 15:e nov. Framför allt var det väldigt fuktigt. Även enstaka frostnatt på cirka -1. Är hoppet ute för denna planta?
Alexander-VG-zon3
09-02-2008, 21:12
men är det frysskada och väta så skulle ju min vara total död ,, har ju haft min ute i flera nätter med frost och hög väta . och den har inte ens släppt en frukt eller blad .
ska det vara frysskada ska barken spricka av frost för att detta ska sätta sig . och då tillsammans med mycket regn eller väta bilda ''gummiflöde''
och denna sjukdom är inte vanlig på citrus i Sverige ,, och orsaken att det blir så är att trädet är stressat eller skadat av nånting med kombination hög väta eller dålig jord .
visst det kan vara frysskada ,, men då skulle det vara hårdare frost än -1c tycker jag för det måste bli en skada för att det ska bilda detta . jag tror att den kan vara nåt annat som är fel som dålig ympning . är det vid ympningen är det troligt att det är det eller sjukdom eller annan skada .
och ''Phytophthora Foot Rot'' har inte göra med temp, utan det är nåt som är i dåliga jordar . som sedan sätter sig på trädet .
och phytophtora händer även där det är varmt åretrunt
Härlig balkong Clivia, och stora frukter på dina träd desstom., Är dom lika goda som dom ser ut?? .
CITAT (flaxss @ 09-02-2008, 21:12)  men är det frysskada och väta så skulle ju min vara total död ,, har ju haft min ute i flera nätter med frost och hög väta . och den har inte ens släppt en frukt eller blad .
ska det vara frysskada ska barken spricka av frost för att detta ska sätta sig . och då tillsammans med mycket regn eller väta bilda ''gummiflöde''
och denna sjukdom är inte vanlig på citrus i Sverige ,, och orsaken att det blir så är att trädet är stressat eller skadat av nånting med kombination hög väta eller dålig jord .
visst det kan vara frysskada ,, men då skulle det vara hårdare frost än -1c tycker jag för det måste bli en skada för att det ska bilda detta . jag tror att den kan vara nåt annat som är fel som dålig ympning . är det vid ympningen är det troligt att det är det eller sjukdom eller annan skada .
och ''Phytophthora Foot Rot'' har inte göra med temp, utan det är nåt som är i dåliga jordar . som sedan sätter sig på trädet .
och phytophtora händer även där det är varmt åretrunt ja, Phytophtora citrophthora är aktiv när der är kallt och P. parasitica när det är varmt. MVH/clivia
CITAT (freddie @ 09-02-2008, 19:45)  Väldigt intressant Clivia, tackar och bugar för att du tog dig tid! Det kan alltså vara problem p.g.a. väta och/eller frysskada  Båda stämmer in på hur denna planta hade det på min balkong under okt- 15:e nov. Framför allt var det väldigt fuktigt. Även enstaka frostnatt på cirka -1. Är hoppet ute för denna planta?  Hoppet är aldrig ute om ens planta lever. Jag skulle använda en svag lösning av potassium permanganate KMnO4 för desinfektion efter bortagning av alla drabbade vävnader. En annan möjlighet är att använda eld men din planta är för tunn för denna lösningen, tror jag. Vattna mycket, mycket sparsamt. Ja och ta bort alla frukter från den här plantan, den behöver krafter att kämpa emot sjukdomen. Det finns säkert andra lösningar, Freddie. Kanske kan hjälpa att ta den till varmare och torrare förhållanden att bromsa ruttnandet. Eller plantera om i steriliserade jord och ta bort alla drabbade delar. Du måste välja själv. Jag vet inte hur pass djupt är din planta drabbad men du kan i alla fall försöka rädda den. Lycka till. MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
09-02-2008, 23:00
tyvärr jag hade nog slängt den jag ser ju på bilden att den ser väldigt svart ut även invändigt och runt om och då är det kört . ev gör det torrare och bytjord och använd nåt medel som clivia säger , tror än det är problem med ympen och dålig jord och överdriven fukt,vattnig . CITAT (clivia @ 09-02-2008, 22:17)  ja, Phytophtora citrophthora är aktiv när der är kallt och P. parasitica när det är varmt.
MVH/clivia rättar mig lite ,, den lever på bark och på rötterna ju . så det behövs ingen inre skada för att den ska få detta . men clivia denna sjukdom du menar gör som mest skada när det är fuktigt,överdriven fukt och regnigt . i samband med att plantan är skadad eller stressad . inte så värst i temp .
CITAT (lissa @ 09-02-2008, 21:54)  Härlig balkong Clivia, och stora frukter på dina träd desstom., Är dom lika goda som dom ser ut?? .  Ja, tack Lissa  , klementiner (bättre kanske att säga mandariner) har en underbar doft och är mycket goda, det fanns fyra eller fem förra året på min mandarin träd. Jag räcknar för en frukt minst 15-20 blad annars har trädet för mycket att göra och kan inte hålla längre än 5-7 år. Ja, men det är bara min erfarenhet och några andras som jag delar erfarenheter med. Alla kan prova sig fram och se vad som ens planta eller träd står ut. Citroner är mycket sura som de ska vara  . Idag har jag använt några för mina sjuka barn. Bättre än alla mediciner tillsammans.  Apelsiner hade jag inte förra året. Lycka till med dina gröna älskningar, Lissa  våren kommer snart... MVH/clivia Citrus deliciosa, blomma [attachment=13173:mandarin_blomma.jpg]
freddie
10-02-2008, 19:16
Jag har idag gjort gjort följande:
* tagit bort all frukt * skurit bort kådan + eldat försiktigt på stammen där kådan satt * flyttat till torrare miljö, vanlig lägenhetsmiljö cirka 20 grader, 35-40% luftfuktighet i nuläget.
Återstår bara att se vad som händer...
Alexander-VG-zon3
10-02-2008, 19:41
vill inte låta negativ men jag hade slängt den . stammen ser rätt illa ut och då hjälper det inte att elda eller ta bort frukt eller att skära veck kådan . du vill väl inte att den andra ska få likadant ?
men lycka till med den och vi får hoppas den återhämtar sig .
freddie
10-02-2008, 20:47
Det smittar alltså?
Alexander-VG-zon3
10-02-2008, 21:28
CITAT (freddie @ 10-02-2008, 20:47)  Det smittar alltså? jag vet inte men har en det kan ju den säkert också få det ,, men vågar du chansa ??? jag hade inte chansat utan slängt den sjuka är du smart slänger du den dåliga och gör det bättre för den friska .  dvs bytjord hos den friska och vattna men låt torka upp och få ut så fort som möjligt ( du kan ju ta ut den när det är runt +10c med tanke på att du har det svalt plus att den va ute innan ) eller har den kvar inne svalt och extra ljuse min egen trivs som en kung just nu å är ute . i dag och igår var det soligt och runt +10c +15c där den står (södersida ,svartmålad vägg=hög värme ) .
freddie
10-02-2008, 21:41
Jag skall INTE slänga den! Har betalt 400 kronor, plus affektionsvärdet. Och så vill jag faktiskt se om det går att få den att överleva. Men jag tar till mig ditt tips om smittsamheten. Jag kommer inte att ha den sjuke i närheten av de friska!
Alexander-VG-zon3
10-02-2008, 22:07
wow så mycket !!
min kostade enbart 100kr
freddie
10-02-2008, 22:14
CITAT (flaxss @ 10-02-2008, 22:07)  wow så mycket !! Ja, 390, eller nått' .... Men framför allt bär det mig emot att slänga den, den var så fin i somras och ända fram till nyår. Och sen helt plötsligt börjar den tappa blad. Jag kan inte slänga den helt enkelt! Jag gör ett försök att rädda den.
Alexander-VG-zon3
10-02-2008, 22:16
CITAT (freddie @ 10-02-2008, 22:14)  Ja, 390, eller nått' .... Men framför allt bär det mig emot att slänga den, den var så fin i somras och ända fram till nyår. Och sen helt plötsligt börjar den tappa blad. Jag kan inte slänga den helt enkelt! Jag gör ett försök att rädda den. min å dina är ju samma storlek , tyckte det var dyrt för den . eller fick jag bara ett bra pris för min !!. försök att rädda den ,, hoppas att den återhämtar sig men tyvärr tror jag att den är illa däran
Freddie..Usch vad tråkigt att den är riktigt sjuk, Jag förstår dig helt och fullt med att du vill försöka rädda den. Skulle du lyckas så bir det ju dubbel glädje, först att du får ha den kvar, och sen att du har lyckats med att lura sjukdomen, för när man lyckas med sånt känner man sig både glad och lite stolt..Så jag hoppas verkligen att du lyckas, Friskt vågat , hälften vunnet säger man väl Clivia..15-20 blad/frukt, det ska jag hålla i minnet, så tack för det rådet.. Mamma gav mig alltid kallt citronvatten när jag hade feber. Även om jag försöker göra det själv så blir det aldrig exakt samma sak, men med egna citroner som dina blir det säkert både nyttigare och mer uppfriskande för febriga strupar Och visst är det skönt att man redan börjar se att dagarna blir lite längre för var dag...och idag slog min första Freesia ut . Jag stod med näsan i den och bara njöt av den söta doften
JAg håller tummarna för dig Freddie. Det ska bli intressant att följa utvecklingen och se om det lyckas.
Lissa, jag vill bara visa dig att många citrusar har partenokarpiska frukter om du inte befruktar dem. Den här frukten (typisk Lisbon citron) har vi plockat idag. Den är helt utan kärnor:
Citronen från april blomningen 2008: [attachment=13239:citronen...gen_2007.jpg] [attachment=13240:citronen...gen_2007.jpg]
MVH/clivia
Oj, blir det så bara för att den inte är befruktad, eller är den behandlad för att inte få kärnor?? Den har mycket fruktkött trots att skalet ser ut som på dom som inte har mycket kött..saliven rinner till bär man ser den
CITAT (lissa @ 13-02-2008, 20:51)  Oj, blir det så bara för att den inte är befruktad, eller är den behandlad för att inte få kärnor?? Den har mycket fruktkött trots att skalet ser ut som på dom som inte har mycket kött..saliven rinner till bär man ser den  Nej, Lissa, den bara inte blivit befruktad. Detta kallas automatisk partenokarpi. Om man behandlar citrus träd (tex. C.reticulata hybrider med gibberellin A3) för att inte få kärnor pratar vi om stimulativ partenokarpi men det är lite svårare att förklara. Din kalamondin kan också ha partenokarpiska frukter utan pollinering, om den pollineras blir det kärnor, det finns många plantor som producerar frukt utan kärnor. Titta på den här kiwin, den är helt utan kärnor (inte befruktad): [attachment=13359:PA200211.JPG] Den är lite mindre än den skulle vara om den blev pollinerad. MVH/clivia
 Det är första gången jag ser en kiwi utan kärnor !! Tack för dom upplysningarna, verkligen intressant för en oinsatt balkongodlare som jag. Det betyder alltså att jag har lite flygfän som pollinerar eftersom jag har hittat kärnor i alla frukter jag har fått
MariaÖrebro
25-02-2008, 16:06
Fredde: TACK för en toppenbra och informativ tråd!!! Har lärt mig massor under den stund jag läst den! Jag har en fundering: Jag har drivit upp alla mina citrusar genom kärnor (jag har apelsin, ugly, citron, clementin, sweet lemon, key lime, kaffir lime, mandarinquat, blodgrape, vit grape, pomelo, kumquat och ponderosa lemon, plus ett 15-tal olika kärnor som ligger i jorden och som borde komma upp snart). Ingen av dem har någonsin blommat eller burit frukt! Min citron planterade jag för ca 12 år sedan, och den är 180 cm hög. Jag toppar den för att den ska bli buskig och fin. Jag slänger ut dem på sommaren när risken för frost är över, men annars behandlar jag dem som vanliga krukväxter som står i fönstret. Ska jag låta dem stå ute längre in på hösten så de får en liten köldknäpp, och sedan bära upp dem på vinden där det är mörkt och bara någon enstaka plusgrad? Det är den enda kalla förvaring jag har att erbjuda, annars blir det lägenheten. De är ju så fina, så jag vill ju gärna njuta av dem året runt... Eftersom jag bor i Örebro blir det rätt så kallt på vintern...
[attachment=13915:Blandat_001.jpg][attachment=13916:Blandat_002.jpg]
Alexander-VG-zon3
25-02-2008, 19:02
jag hade satt dom svalt runt +5c och extra ljuse . sen ha dom ute tills frosten kommer men inte utsätta dom för frost .
freddie
03-03-2008, 20:03
CITAT (MariaÖrebro @ 25-02-2008, 16:06)  Fredde: TACK för en toppenbra och informativ tråd!!! Har lärt mig massor under den stund jag läst den! Jag har en fundering: Jag har drivit upp alla mina citrusar genom kärnor (jag har apelsin, ugly, citron, clementin, sweet lemon, key lime, kaffir lime, mandarinquat, blodgrape, vit grape, pomelo, kumquat och ponderosa lemon, plus ett 15-tal olika kärnor som ligger i jorden och som borde komma upp snart). Ingen av dem har någonsin blommat eller burit frukt! Min citron planterade jag för ca 12 år sedan, och den är 180 cm hög. Jag toppar den för att den ska bli buskig och fin. Jag slänger ut dem på sommaren när risken för frost är över, men annars behandlar jag dem som vanliga krukväxter som står i fönstret. Ska jag låta dem stå ute längre in på hösten så de får en liten köldknäpp, och sedan bära upp dem på vinden där det är mörkt och bara någon enstaka plusgrad? Det är den enda kalla förvaring jag har att erbjuda, annars blir det lägenheten. De är ju så fina, så jag vill ju gärna njuta av dem året runt... Eftersom jag bor i Örebro blir det rätt så kallt på vintern...
[attachment=13915:Blandat_001.jpg][attachment=13916:Blandat_002.jpg] Hej! Tack själv för imponerande bilder! Jag är inte expert, så jag överlåter åt andra att vara tvärsäkra. Min erfarenhet hittils är att man bör vara försiktig med att låta citrusen stå ute för länge under hösten. Främst med tanke på fukten. En av mina som du kan läsa om i tråden drabbades troligen av ett angrepp på rötterna p.g.a. fukt i kombination med kyla under hösten -07. Den är ny helt bladlös och på väg att kastas i spoen, kan jag meddela. Jag är verkligen super-imponerad av dina frösådda citrusar!
Alexander-VG-zon3
03-03-2008, 20:13
CITAT (freddie @ 03-03-2008, 20:03)  Hej! Tack själv för imponerande bilder! Jag är inte expert, så jag överlåter åt andra att vara tvärsäkra. Min erfarenhet hittils är att man bör vara försiktig med att låta citrusen stå ute för länge under hösten. Främst med tanke på fukten. En av mina som du kan läsa om i tråden drabbades troligen av ett angrepp på rötterna p.g.a. fukt i kombination med kyla under hösten -07. Den är ny helt bladlös och på väg att kastas i spoen, kan jag meddela.
Jag är verkligen super-imponerad av dina frösådda citrusar! fast å andra sidan har inte mina blivit dåliga av att stå ute ,, dom har nu stått ute hela vintern förutom 2nätter . man kan ha dom ute långt ut på hösten om det bara är runt +1c men då måste man övervintra dom svalt också . det som du gjord fel va att chocka den där är problemet . när den väl var ute var det inget fel på den eller hur ? kan man dock inte ge en sval övervintring ( 0c +5c ) ja då är det inte klokt att ha den ute så pass länge som du hade . tvärt om trivs dom väldigt bra med det . som jag skrev innan så det du fick är en ovanlig sjukdom som har att göra med dålig jord,ymp i samband med överdriven fukt och att plantan är försvagad inte temp .
freddie
03-03-2008, 20:20
Visst kan det ha berott på chock. Det har jag ju själv teoretiserat kring också. Men faktum är att den redan i samband med att jag tog in den från balkongen i mitten av november -07 såg betydligt "klenare" ut än den som jag tog in en månad tidigare. Alltså kan det även ha att göra med att den stod ute längre! Eller att det var ett svagare exemplar - dock bör tilläggas att jag köpte båda plantorna hos samma handlare. Men sammanfattningsvis köper jag chock-teorin som förklaring på att den över huvudtaget inte överlevde.
Alexander-VG-zon3
03-03-2008, 20:35
CITAT (freddie @ 03-03-2008, 20:20)  Visst kan det ha berott på chock. Det har jag ju själv teoretiserat kring också. Men faktum är att den redan i samband med att jag tog in den från balkongen i mitten av november -07 såg betydligt "klenare" ut än den som jag tog in en månad tidigare. Alltså kan det även ha att göra med att den stod ute längre! Eller att det var ett svagare exemplar - dock bör tilläggas att jag köpte båda plantorna hos samma handlare. Men sammanfattningsvis köper jag chock-teorin som förklaring på att den över huvudtaget inte överlevde.  1dålig ympning syns på bilden 2dålig jord 3du chocka den, som ledde till att den blev svagare där har du felen ,, som jag tycker . då min egen planta är exakt samma som dina 2 och den mår utmärkt .
freddie
03-03-2008, 20:37
Dålig ympning har du inte sagt något om tidigare, flaxss!
Alexander-VG-zon3
03-03-2008, 20:40
CITAT (flaxss @ 25-01-2008, 19:40)  kollade närmre på stammarna nu ,, tycker dom ser sjuka ut . så ser inte min ut ??
kanske dålig ympning eller att stammarna är skade . för ymp underlaget tycker jag ser skadat eller sjukt ut hos dina .
har faktiskt inte lagt märke till det fören du skrev det nu . för det man ympat på ser jätte friskt ut .
dock borde den inte tappat blad nu , den borde ha vant sig vid inne liv nu plus att det börjar bli ljusare . men att den ena tappar blad kan ju ha att göra med stammarna också . här skrev jag det
freddie
03-03-2008, 20:47
Men då var det ett "kanske". Nu verkar du vara säker på att dålig ympning var en bidragande orsak. Är det så jag skall tolka det?
Alexander-VG-zon3
03-03-2008, 21:24
CITAT (freddie @ 03-03-2008, 20:47)  Men då var det ett "kanske". Nu verkar du vara säker på att dålig ympning var en bidragande orsak. Är det så jag skall tolka det? tror jag har för mig att jag skrev dålig ympning ,, förlåt om ja är otydlig ., men ja dålig ymp som jag tycker det ser ut att va ha en bidragande orsak . men det är bara min tolkning .
freddie
03-03-2008, 21:43
Kollade igenom tråden en gång extra, stämmer att du skrev om ympningen tidigare, men då verkade du inte lika säker som nu.
CITAT (freddie @ 03-03-2008, 21:43)  Kollade igenom tråden en gång extra, stämmer att du skrev om ympningen tidigare, men då verkade du inte lika säker som nu.  Freddie, hur ser ditt träd ut nu? Kan du lägga hit närbilden på det? MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
04-03-2008, 07:46
CITAT (freddie @ 03-03-2008, 21:43)  Kollade igenom tråden en gång extra, stämmer att du skrev om ympningen tidigare, men då verkade du inte lika säker som nu.  är det fel på ympnigen är det inte mycket du kan göra ,, du kan ju kolla hur ympnigen ser ut . har du bytt jorden till den ??
freddie
04-03-2008, 11:45
CITAT (clivia @ 03-03-2008, 22:29)  Freddie, hur ser ditt träd ut nu? Kan du lägga hit närbilden på det?
MVH/clivia Ympning kalamondin.jpg Så här såg den ut i januari.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|