Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Alexander-VG-zon3
Det beror ju på vilken jord dom har nu, är det en dålig jord som dom inte trivs i så försök luckra upp/ta veck lite av den jorden som är där och fyll sen på me dny runt rötterna.

Är det en jord som är bra för dom som dom trivs i och omplantering bara gäller av att rötterna fyllt ut, så kan du sätta över direkt utan att ta vcek jorden, ev sära lite på rötterna om dom växt i hop väldigt mycket.

Jag använder aldrig ytterkurkor, har antingen plast eller lerkruka och så fat då. Tycker det ser snyggare ut och är mer stabilare.
KRT
En snabbfråga; fyndade en calmondin i eftermiddags, den hade nog stått i affären ett tag och såg inte helt pigg ut. Men den hade faktiskt några blommor och en frukt. Den var spaljerad på någon fjantig liten sak som jag genast tog bort. Det jag funderar över är bladen. En del av dem var lite fläckvis gulaktiga, jag misstänker att det är någon form av näringsbrist men är det en bra idé att ge dem näring nu, eller ska jag vänta till våren?

Satte den i tvättstugan (strax under rumstemperatur) och under extraljus (14 h per dygn), efter att ha duschat den (var lite dammig). Funderar dock på om det bli för mycket ljus på en gång?

Grenarna var lite klena, och ger växten ett lite slokande utseende, men visst borde de stärka upp sig när den kan växa fritt?
Alexander-VG-zon3
Lite näring kan du nog ge om du har extraljus. Det blir inte för mycket ljus det är så fall bara bra att den får ljus.

Jag hade rensat ur den (klipp veck döda och skadade grenar och tappar utan noder) tunna eller veka grenar kan du också klippa in till 2-4noder, bladpar är där dock mycket blommor kan du vänta med till tills senare (efter skörd). Har den varit bunden på spalje är det inte säkert att grenarna blir bättre och också har dom säkert varit nedtygdna av frukt innan.
KRT
Tja, de var mer tunna och inte så förvedade, snarare än "felväxta". Mitt intryck är att man tagit en ganska ung planta, toppat den så det utvecklades sidogrenar och sedan tagit dessa sidogrenar och bundit upp dem medan de fortfarande var böjliga. När jag lossade dem verkar de vilja gå tillbaka mot en mer naturlig form, så jag tror inte att de varit uppbunda så jättelänge. Men jag antar att det bara är att vänta och se smile.gif
Den lär iaf må mycket bättre hos mig, är dessutom lite exalterad över att ha blommor. Mna andra citrusar är frösådda och inte gamla nog att blomma ännu.....

Förresten, vad vill de har för näring? Jag har vanlig krukväxtnäring och orkidénäring hemma, kan det fungera eller måste jag köpa specialnäring?
deathbykebab
Hej hej hallå!

Jag är nykomling och sökfunktionen verkar inte funka så ni får ursäkta mig om jag tar upp något som redan diskuterats.

Det är så att jag har ett litet egensått citronträd som står i ett fönster åt väster och det mår nu inte så bra.
Jag funderar på om växtbelysning kan vara något och undrar då om någon har tips på en speciell lampa som kan passa.

KRT
I stort sett vilken lampa som helst, och så kallt ljus som möjligt. Många citroner mår halvdåligt just nu eftersom det är så torrt inomhus, så duscha gärna det då och då! Bra idé att kolla ohyra också, växterna får det gärna när de inte mår toppen....
Suz
Även jag "fyndade" en liten Limonella som har massor av frukter.
Är den frukten ätbar?
Alexander-VG-zon3
Alla citrusar går att äta, beror dock på hur mycket syra man gillar vissa är nästintill oätliga imed dom är sura. Dock tycker jag personligen inte Limequat är så goda (det är den du köpt), gillar exempel kumquat mer.

Dock har jag aldrig fått så bra med frukt på mina Limequat vilket kan ha gjort att dom fått dålig smak och dåliga frukter.
Woodii
NEJ, värmefläkten på glasverandan funkar inte och nu har där varit frost i natt! Nere på -4... Typiskt att den ska krångla nu när det blir kallt, det har ju hållt sig så bra på 5-6 grader hela vintern hittills.

Citronträdet har mörkare gröna runda fläckar som jag inte sett förut på både blad och citroner, är det frostskador tro? Bladen är än så länge normala för övrigt.

Hur gör man nu för att det ska bli så bra som möjligt? Ska så klart skaffa en ny värmefläkt, och tills dess får dörren in vara öppen. Men på dagarna blir det över 20 grader nu när det är soligt, så även utan fläktkrångel är det omöjligt att hålla temperaturen lika låg och jämn som förut. Suck... sad.gif Att plocka in allt i rumstemperatur helt plötsligt känns inte bra, har ett svalt uthus också men där vet jag inte riktigt hur temperaturen ligger och där finns inte alls sådana stora ljusa fönster. En växtlampa har jag som jag skulle kunna erbjuda iofs.

Det är inte bara citronen som verkar påverkad, venusflugfällans gröna blad har skrumpnat, paradisträdens blad är också konstiga och en del andra växter vet jag inte om de tagit stryk eller inte, men VFF:en är billig att ersätta och paradisträden har jag en mindre inne, så även om det är trist om de inte skulle klara sig är det inte lika illa som om citronen tackar för sig. Den har en hel del kart också så vi har ju hoppats på lite skörd till sommaren...

Passionsblomman, dendrobium, myrten och plättar i luften verkar lika glada som förut, alltid något.
Suz
CITAT (flaxss @ 04-02-2012, 13:29) *
Alla citrusar går att äta, beror dock på hur mycket syra man gillar vissa är nästintill oätliga imed dom är sura. Dock tycker jag personligen inte Limequat är så goda (det är den du köpt), gillar exempel kumquat mer.

Dock har jag aldrig fått så bra med frukt på mina Limequat vilket kan ha gjort att dom fått dålig smak och dåliga frukter.

Tack Linus!
Då måste jag ju prova en i alla fall!

Kan tala om att de övriga citrusarna faktiskt överlevde efter ditt tips!!
Nu kommer det blad och de ser pigga ut!!
Tack!!
Utan dig hade de hamnat på komposten!!
Suz
Mina citrusar är nu på sin 3e omgång med Provadosprayen......spinnet verkar inte alls ge sig så lätt.
Nu är det åter bara kala pinnar utan blad och jag undrar om jag kanske ska klippa ner dem lite också??
Vissa är ca 160cm.....eller är det fel tid att klippa ner dem??
Alexander-VG-zon3
Det går klippa dom nu, synd att spinnet inte vill ge med sig, har du testa biologisk bekämpning ? ''kvalster'' som gör att spinnet utrotas ?

http://www.nyttodjur.se/produkt/spinnrovkvalster.aspx
Suz
CITAT (flaxss @ 05-03-2012, 00:42) *
Det går klippa dom nu, synd att spinnet inte vill ge med sig, har du testa biologisk bekämpning ? ''kvalster'' som gör att spinnet utrotas ?

http://www.nyttodjur.se/produkt/spinnrovkvalster.aspx

Tack för ditt svar!
Kvalster....det lät lite äckligt att ha inne -fear-.gif
Jag provar med Provadon och biter det inte tar jag och gör en beställning av det där tills det är dags att sätta ut växterna ( om de överlever tills dess).

Min lilla Limonella är uppspaljerad och jag tänkte ta bort spaljen men lyckades givetvis bryta en gren.....
Jag funderar på om den kan överleva, grenen alltså...om jag tar väck frukterna som den har på grenen och hur är bäst att rota den?
I vatten eller jord?
Micke32
Har också problem med spinn på min stora citronplanta, förhoppningsvis har det avstannat nu med provadospray och provadopinnar.

För er med facebook, kan jag tipsa om citrusgruppen smile.gif

Bassam
Hej
Jag råder alla mina kolleger i rummet bort Användningen av kemiska bekämpningsmedel och försöka borta insekter genom miljöförhållandena

Exempelvis
ger växter lämpliga skötsel som gödsling , vatten, ljus, luft fukt, och jord, så växter blir starkare och insekter kan inte attackera dem, för att insekter attackera bara svaga växter.

Obs
Så insekter skador händer ofta inne, på grund av omständigheterna är inte lämpliga för livet av växter

H.Bassam
Sainty
Spontanbild. Bara för att.
Hur ser era surisar ut en dag som denna?

[attachment=68820:citron120331.jpg]
Stella_
Appropå kvalser mot spinn så testade jag det med gott resultat i somras. Kvalstren käkade upp spinndjuren och sedan försvann de... antar att de dog av matbrist. Kvalstren är jättesmå, de syns knappt. Och det är äckligare med spinn än med kvalster hur som helst. smile.gif

Mina stora (frösådda, juvenila) apelsiner tappade alla bladen nu under vintern, så jag kapade stammarna ned till ca 60 cm. Det har kommit pyttesmå blad längst stammarna, men nu märker jag att de svartar och faller av?! Hjälp! Varför? De står under extraljus. Är luften för torr? Jag försöker vattna "lagom", vattnade ordenligt igår för skotten såg hängiga ut men de ser än värre ut idag så ryckte upp rotklumpen, petade ur lite jord och ställde ned den igen i krukan m lite av den uppluftade jorden runt om så att den torkar ut.

Min åtgärdsplan är nu:
- lufta rotklumpen så mkt som möjligt (den har inte blivit omplanterad på många år)
- skaffa rhododendronjord + leca och plantera om den
- spruta m vatten
- fortsätta m extraljus
- hålla tummarna!

Har någon andra förslag?
Woodii
CITAT (Sainty @ 31-03-2012, 16:04) *
Spontanbild. Bara för att.
Hur ser era surisar ut en dag som denna?

Tänkte svara men det går inte att ladda upp bilder?

Edit: Nu gick det, så här ful är min!
[attachment=69673:DSC05532.JPG]

Vårt citronträd tog ju en del stryk när det blev minusgrader på verandan, och all kart blev tyvärr förstörd, så ingen citronskörd här i sommar. sad.gif En del blad trillade också. För någon månad sedan blev det omplantering och nu har det vaknat ur vinterdvalan på allvar och fått nya knoppar, nya blad är också på gång. Det går åt rätt håll åtminstone!

Någon som vet var man kan få tag på en Key lime-planta (Citrus aurantifolia)?
sparvuggla
PUH !
Nu har jag läst (nästan) alla 59 sidorna på den här citrustråden!
Mycket trevligt och intressant läsning!
Det blir till att skaffa nån citrusplanta. Av allt som skrivits verkar det som om Kalamondin är enklast i lägenheten.
Många fina bilder var det också här!
Chili Linkan
Intressant tråd, har skummat igenom det mesta, men säkert missat en del.

Jag har en fråga om Lime vs Kaffir Lime hur pass lika eller olika är dom i smaken?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Woodii @ 01-05-2012, 21:52) *
Tänkte svara men det går inte att ladda upp bilder?

Edit: Nu gick det, så här ful är min!
[attachment=69673:DSC05532.JPG]

Vårt citronträd tog ju en del stryk när det blev minusgrader på verandan, och all kart blev tyvärr förstörd, så ingen citronskörd här i sommar. sad.gif En del blad trillade också. För någon månad sedan blev det omplantering och nu har det vaknat ur vinterdvalan på allvar och fått nya knoppar, nya blad är också på gång. Det går åt rätt håll åtminstone!

Någon som vet var man kan få tag på en Key lime-planta (Citrus aurantifolia)?

Det kan dock komma blommor i efterhand vissa har ju en huvudblomning och sedan kommer det lite då och då andra citrusar blommar hela tiden. Vill du handla från Europa ? så fall finns den ju att hitta

http://www.palmenmann.de/shop/index.php?xb...keywords=citrus

http://www.hodnik.com/catalog/advanced_sea...amp;x=0&y=0
Chili Linkan
Ingen som smakat en Kaffirlime?
Alexander-VG-zon3
Jo jag har smakat kaffirlime,, kraftig syrlig lime smak. Men inget jag äter direkt från trädet utan mer i mat och då bladen.
Chili Linkan
Låter spännande då, det kanske får bli min tredje citrusplanta! smile.gif
sparvuggla
Flaxx, länken till din citrussida har inte fungerat på länge.
Alexander-VG-zon3
CITAT (sparvuggla @ 30-06-2013, 16:31) *
Flaxx, länken till din citrussida har inte fungerat på länge.

Kolla om denna funkar, gjorde om sidorna för ett tag sen och då kanske vissa länkar blev brutna http://flaxss.webs.com/ tummenupp.gif

Har inte uppdaterat den på ett tag har lagt mer tid på min fikon sida http://swefig.webs.com/
sparvuggla
Nu idag fungerar din bra sida om citrusväxter igen.

Det står att du har chinotto citrus myrtifolia också, vad har du för erfarenheter av den? Verkar ha jättevackra blommor. Är lite sugen på en sån också efter att det gått så bra med dom andra jag köpte i maj. (Kalamondin, citron) Dom växer så det knakar, och frukterna mognar och blir större, dom trivs verkligen, både inne och ute på balkongen. Fint mörkgrönt tät bladverk.
Jättefina och vackra växter, att jag inte upptäckt dom tidigare.....................
Men vi får se hur övervintringen lyckas.
Alexander-VG-zon3
CITAT (sparvuggla @ 04-07-2013, 17:30) *
Nu idag fungerar din bra sida om citrusväxter igen.

Det står att du har chinotto citrus myrtifolia också, vad har du för erfarenheter av den? Verkar ha jättevackra blommor. Är lite sugen på en sån också efter att det gått så bra med dom andra jag köpte i maj. (Kalamondin, citron) Dom växer så det knakar, och frukterna mognar och blir större, dom trivs verkligen, både inne och ute på balkongen. Fint mörkgrönt tät bladverk.
Jättefina och vackra växter, att jag inte upptäckt dom tidigare.....................
Men vi får se hur övervintringen lyckas.

Har inte uppdaterat listan har inte kvar den, har gett bort den för att få plats med mer roligare arter/sorter. Men väldigt lättskött och blomvillig doftar jättegott. Växer saktare än andra och frukten inte så ätlig direkt men doftar gott och går göra marmelad på.
sparvuggla
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 04-07-2013, 17:39) *
Har inte uppdaterat listan har inte kvar den, har gett bort den för att få plats med mer roligare arter/sorter. Men väldigt lättskött och blomvillig doftar jättegott. Växer saktare än andra och frukten inte så ätlig direkt men doftar gott och går göra marmelad på.

OK.
Det finns tydligen en som även kan klara vintern utomhus, citrontörne. Har du provat?
viktoribanez
Hej, tänkte kolla om någon vet varför min kumquats blommor verkat dö?

Den blommade jättefina blommor, men efter ca 5-7 dagar så trillade blommorna av.

Min kumquat står inomhus i ett uterum, sol flera timmar om dagen, blir 30-40 grader soliga dagar. Vattnar när översta 2-4 cm av jord är torr. Trädet planterade jag om i citrusjord och lite sand för ett tag sen, efter jag gjort det verkade det må jättebra, massa nya fina blad etc. Trädet mår fortfarande jättebra men undrar varför blommorna bara föll av?

Tack på förhand smile.gif
Mr.Tomat
CITAT (viktoribanez @ 28-07-2013, 16:13) *
Hej, tänkte kolla om någon vet varför min kumquats blommor verkat dö?

Den blommade jättefina blommor, men efter ca 5-7 dagar så trillade blommorna av.

Min kumquat står inomhus i ett uterum, sol flera timmar om dagen, blir 30-40 grader soliga dagar. Vattnar när översta 2-4 cm av jord är torr. Trädet planterade jag om i citrusjord och lite sand för ett tag sen, efter jag gjort det verkade det må jättebra, massa nya fina blad etc. Trädet mår fortfarande jättebra men undrar varför blommorna bara föll av?

Tack på förhand smile.gif

Blir de pollinerade?
Alexander-VG-zon3
Trillar blommorna av eller också även karten ? blir det någon kart alls ?
viktoribanez
Hej!

Jag pollinerade inte dom förräns dom började visa tecken på att dö/trilla av, antagligen för sent då? Men det tog bara ca 5 dagar sen trillade dom av. Trodde blommorna skulle växa i 1-2 veckor.

Jag är nybörjare på det här ser ni! Är karten den lilla delen som blommorna växer på? Isåfall verkar den ha blivit dålig på vissa. Jag bifogar lite bilder.

viktoribanez
Här är 3 bilder till, första är vad jag tror var en blomma innan som dog.

Andra är min egna planterade kumquat där jag tog kärna från en av frukterna.

Tredje är intressant, där var det en blomma innan som kanske har satt igång med en frukt? Vad tror ni?

Sen är det konstiga flugor som verkar trivas i jorden på mitt träd, dom är ungefäär som bananflugor och jag såg en del gåendes på jorden, tar försiktigt bort dom och dammsuger ovanför jorden så dom sugs upp haha. Någon som vet vad det är för kryp och hur man kan bli av med det?

Använder mig av en luftfuktare som jag sätter på 60%. Ibland blir det 40 grader i rummet, det är för varmt va?

Tacksam för svar! Ha det fint!
Alexander-VG-zon3
Den ''döda karten'' är ett visset fruktfäste där en frukt innan har suttit, bara att klippa veck och sista bilden är kart som börjat att bildas. Blomblad ska normalt fällas och tappar trädet kart så är det för att den inte orkar behåll alla utan utvecklar dom frukt den klarar av (så mår den sämre fälls mer kart). Flugorna kan vara sorgmyggor eller trips.
viktoribanez
Okej! Är det viktigt att klippa bort det gamla fruktfästet eller är det bara för syns skull man tar bort dom?

Normalt sett på kumquats hur lång tid ska en blomma utvecklas innan man börjar pollinera den?

Jag har även fått för mig att mitt träd fokuserar mycket energi på nya blad, eftersom nya fina blad växer så det knakar.

Då ska jag söka lite om sorgmyggor och trips och se vad jag kan göra smile.gif

Tack igen!
Bassam

Hej

Jag tycker om också att det är tecken på stress p.g.a. kylan.

Obs
Det händer när växter känna sig hotat på livet, så försöker de ge nya generationen snabbt som möjligt.

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (viktoribanez @ 30-07-2013, 20:15) *
Okej! Är det viktigt att klippa bort det gamla fruktfästet eller är det bara för syns skull man tar bort dom?

Normalt sett på kumquats hur lång tid ska en blomma utvecklas innan man börjar pollinera den?

Jag har även fått för mig att mitt träd fokuserar mycket energi på nya blad, eftersom nya fina blad växer så det knakar.

Då ska jag söka lite om sorgmyggor och trips och se vad jag kan göra smile.gif

Tack igen!

Allt som är visset/dött ska veck, annars är gamla fästen bara en fråga om syns skull.

Du ser när pollen börjar att bildas (ser ut som mjöl) detta mjöl = pollen tas till en annans blomma klibbiga mitt = pistill sedan blir det frukt. Dock bestämmer trädet hur mycket frukt den orkar bära och kommer själv gallra resten. Unga träd kan fälla alla kart. Kumquat är en citrus som inte blommar hela tiden (kan dock komma fåtal blommor då och då beroende på hur dom står) utan kumquat är en citrus som får en intensiv huvudblomning under vårvintern-våren eller försommaren, därefter bildas frukt och nya blad. Blad och grenar fortsätter hela sommaren. Sedan till hösten avstannar den och den ska vintervila.

Därtill är kumquat en citrus som inte passar så bra att odla inne åretrunt då det är en ren art citrus och behöver vintervila på ca 5c +10c för att blomma bra och trivas. Plantor som stått ute hela sommaren tål dom första frostnätterna på hösten utan problem. Dock tål den ej vårfrost/järnnätter.
viktoribanez
Okej då vet jag!

Det verkar som att den nya karten mår dåligt med, konstigt. Brukar vattna när de 2-3 översta CM av jorden är torr, och då vattnar jag ca 3-4 liter, varannan gång med citrusnäring (står dock att man kan göra det varje gång mellan mars-september), men jag vill inte överdriva med näringen.

Jag har ett perfekt uterum där mina växter står, som jag kan reglera värmen ganska bra på, kan nog få det att vara mellan 3+ till 10+. Det är vad jag sikter på iallafall under vintern, och extra ljus såklart.
sparvuggla
CITAT (viktoribanez @ 02-08-2013, 20:26) *
Okej då vet jag!

Det verkar som att den nya karten mår dåligt med, konstigt. Brukar vattna när de 2-3 översta CM av jorden är torr, och då vattnar jag ca 3-4 liter, varannan gång med citrusnäring (står dock att man kan göra det varje gång mellan mars-september), men jag vill inte överdriva med näringen.

Jag har ett perfekt uterum där mina växter står, som jag kan reglera värmen ganska bra på, kan nog få det att vara mellan 3+ till 10+. Det är vad jag sikter på iallafall under vintern, och extra ljus såklart.

Jag får uppfattningen att dina citrusar mår jättebra. Att den tappar blommor är helt normalt, och det blir inte frukt på varje blomma. Av dina bilder syns både en liten liten fruktkart samt opoolinerat fruktfäste.
Att den växer så det knakar är bevis på att den mår bra.

Mina citrusar växer också så det knakar, på dryga 2 månader har dom blivit avsevärt större, frukterna försvinner nästan i bladverket. Mina kalamondin har någon enstaka blomma nästan hela tiden. Blommar håller bara några dagar.
Jag lägger bild på en av mina citrusar här under. Kan inte ni andra också visa hur era citrusar ser ut?

[attachment=77834:kalamondin.jpg]
viktoribanez
Det är kanske som du säger, jag var bara så förväntansfull när det dök upp blommor för första gången (har bara haft den i snart 2 månader). Så egentligen ska jag nog vara nöjd med hur bra den mår smile.gif

Den ser fin ut din! Kalamondin är den något lik kumquat? Tänker då på frukterna är dom lika goda? Har funderat lite på att köpa en.

Jag ska ta bilder på mina, har även 2 olea europaea som jag försöker rädda (mor som nästan dödat en, och en kompis som nästan dödat en tongue.gif)
Bassam
Hej

Jag tycker att måste finns balans mellan grönskar , rötter och blommor, jag såg att växter har tätta blad som förbjuda ljus att komma tillräckligt till blommor, så kan man få mindre blommor och dåligt kvalite , så tycker jag att man måste minska antal blad, och ger näring vid behöv.
H.Bassam
viktoribanez
Hej,

Bassam, menar du på min kumquat? Isåfall, ska jag ta bort blad som ser lite sämre ut? Finns några från när jag köpte den, som ser ut att ha blivit attackerade av skadedjur eller något.

Här är min kumquat, misstänker att den kanske får för lite timmar direkt solljus som det är nu. Jag ska kolla lite mer exakt men jag tror den får direkt solljus vid 14:00. Är det så att den hade mått bättre av direkt solljus redan från låt säga 10:00?

[attachment=77847:2013_08_04.JPG]
[attachment=77848:2013_08_04__2_.JPG]

Alexander-VG-zon3
Mina citrusar som jag har kvar, har förminskat min samling rejält.

Citrontörne

Tahiti lime

Papeda (Kaffirlime)

Tahitiapelsin

sparvuggla
Roligt att se hur dina citrusar se ut. Fin kaffir-lime och citrontörne du har. Och alla andra. Har du citrontörnen ute året om? Den blir väl kal till vintern? Jag skaffade en liten sån, har redan börjat växa, har den inomhus.

Sen köpte jag en liten stickling på 5 cm på Lidl för 2 månader sen. Är inte helt säker vad det är för sort men ser ut som kalamondin. Den växer så det knakar, trots att jag hunnit toppa den rätt rejält redan 2 gånger.
Dom verkar passa bra även i ampel smile.gif

[attachment=77857:kalamondin2.jpg]

CITAT (viktoribanez @ 04-08-2013, 10:50) *
Hej,

Bassam, menar du på min kumquat? Isåfall, ska jag ta bort blad som ser lite sämre ut? Finns några från när jag köpte den, som ser ut att ha blivit attackerade av skadedjur eller något.

Här är min kumquat, misstänker att den kanske får för lite timmar direkt solljus som det är nu. Jag ska kolla lite mer exakt men jag tror den får direkt solljus vid 14:00. Är det så att den hade mått bättre av direkt solljus redan från låt säga 10:00?

Du behöver inte fråga, dina växter ser fantastiska ut!
Kalamondin ska vara den mest lättskötta av citrusar vad jag vet. Ska bli spännande hur dom klarar vintern, för jag kan inte ordna 3-7 grader som du.
Bassam
Hej

Jag har två citroner som var står på balkongen, deras blad såg ut som din växt, så jag ger lösning näring och flytta dem inne i vardags rum på fönster som ligger i norr, och det finns två lysrör på taket, men de har mycket fina gröna blad nu, plus en av dem ger frukt knoppar.
H.Bassam
viktoribanez
Det var ändå ingen liten samling du hade Alexander, ser bra ut smile.gif

sparvuggla, man tackar smile.gif Ska kika efter en kalamondin imorgon, ska in och handla lite jord och diverse, min tomatplanta växer så fort så jag får byta till större kruka hela tiden känns det som.

Bassam, har du citrusar i norr-fönster? Då får dom ju inte alls mycket sol, det är väl inte bra?

Sen har jag idag märkt att min fröodlade kumquat, som ni ser på bild ovan tagen idag, den har fått vita prickar på bladen och ser ut att må väldigt dåligt. Är rädd att den kommer dö, fort dessutom. Det kan vara sorgmyggor som jag kanske har bland mina växter, som äter dens rötter. Är det någon som vet vad de vita prickarna och att den ser hängig ut kan bero på? Misstänker att jag kanske har vattnat den för mycket när jag vattnar den. Märkte även nu att jag har väldigt mycket sand i jorden, blandat nästan 50/50 med Citrusjord och sand, det kanske inte var så smart?
Alexander-VG-zon3
CITAT (sparvuggla @ 04-08-2013, 17:29) *
Roligt att se hur dina citrusar se ut. Fin kaffir-lime och citrontörne du har. Och alla andra. Har du citrontörnen ute året om? Den blir väl kal till vintern? Jag skaffade en liten sån, har redan börjat växa, har den inomhus.

Sen köpte jag en liten stickling på 5 cm på Lidl för 2 månader sen. Är inte helt säker vad det är för sort men ser ut som kalamondin. Den växer så det knakar, trots att jag hunnit toppa den rätt rejält redan 2 gånger.
Dom verkar passa bra även i ampel smile.gif

Nej den tas in, men ska ev ut på friland till nästa år. Fäller bladen men får snabbt nya inne. Låter den stå ute så det blir några frostnätter. Men rötterna är känsligare för frost i kruka. Inga blommor än på min planta men hoppas snart.

Din ampel citrus ser ut att trivas väldigt bra tummenupp.gif kalamondin är en som går att odla inne åretrunt.

CITAT (viktoribanez @ 04-08-2013, 19:55) *
Det var ändå ingen liten samling du hade Alexander, ser bra ut smile.gif

Hade över 30olika sorter som mest,, vilket blev för mycket och vissa trivdes jätte bra andra inte. Har nu bara 4stycken kvar resten är sålda eller getts bort. Nu har jag tid att sköta dom.
viktoribanez
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 04-08-2013, 23:00) *
Hade över 30olika sorter som mest,, vilket blev för mycket och vissa trivdes jätte bra andra inte. Har nu bara 4stycken kvar resten är sålda eller getts bort. Nu har jag tid att sköta dom.

Oj, förstår om det kan ha varit för mycket. Men nu kan du de 4 du har kvar ännu bättre smile.gif

sparvuggla, jag såg bara en kalamondin idag när jag handlade, och på den stod det att man inte kunde äta frukterna, så jag köpte inte den. Kan du äta dina? Och varför skulle man inte kunna äta frukterna? tongue.gif

Jag ger upp mina fröodlade kumquats nu. Ska försöka mig på en stickling från min stora kumquat istället. Har en liten uppfattning om hur det ska göras, har försökt söka men inte lyckats så bra. Ska söka mer innan jag gör det men vore tacksam för tips smile.gif

sparvuggla
CITAT (viktoribanez @ 05-08-2013, 16:51) *
Oj, förstår om det kan ha varit för mycket. Men nu kan du de 4 du har kvar ännu bättre smile.gif

sparvuggla, jag såg bara en kalamondin idag när jag handlade, och på den stod det att man inte kunde äta frukterna, så jag köpte inte den. Kan du äta dina? Och varför skulle man inte kunna äta frukterna? tongue.gif

Jag ger upp mina fröodlade kumquats nu. Ska försöka mig på en stickling från min stora kumquat istället. Har en liten uppfattning om hur det ska göras, har försökt söka men inte lyckats så bra. Ska söka mer innan jag gör det men vore tacksam för tips smile.gif

Det går bra att äta frukterna, fast jag haft mina bara ett par månader har jag ätit 10-15 st. Men dom är väldigt sura.
Jag vill att dom ska sitta kvar så länge som möjligt, det är det som gör trädet så vackert. Även dom knallgröna i olika mognadsstadier är en fröjd för ögat.

Det sägs att det tar ca 15 år innan man får frukt på fröodlade, däremot sticklingar kan bära frukt redan efter 2-3 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon