|
Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
BigDaddy
25-04-2011, 23:08
Kan dessvärre inte hjälpa dig KRT. Slänger ist. iväg en fråga.
Har ett Limeträd som räddades i vintras från ett soprum. Såg inte bra ut. Tappat alla blad. Fanns dock flera mogna frukter i vintras jag tog väck & åt. Nu har jag börjat ställa ut trädet på dagarna, gett lite näring & vattnat. Inte vågat plantera om än. Jag kan inte mkt om ympning men jag skulle tippa på att varje gren är ympad. Kan det stämma? Och att huvudstammen är en annan art? Ser så ut & tror min cintron är likadan.
Det har nu skett ngt mkt märkligt i mina ögon. Jag var säker på att trädet var stendött. Aalla grenar är torra & frasiga. För 3-5 dagar sedan så började det dock komma ut massvis med små skott från stammen. Jättemånga som växer fort. Grenarna sker ingenting på dock. Ser lika döda ut. Trädet är metern högt & de nya skotten växer ända nerefrån & upp. Kanske 30st.
Är stamsorten antar jag men är det inte märkligt det ploppar ut en massa på detta vis? Kkul det finns ngt liv i trädet dock.
Funderar på att använda stammen som ymp framöver. Har aldrig testat men kanske skulle göra det. Vill dock även få ngt skott från de som växer ut att överleva. Jag vet inte, el så låter jag bara det vara men kommer se rätt märkligt ut snart.
ryss_борис
04-05-2011, 21:46
Hur länge (antal år) kan behöva vänta innan trädhelvetet kan blomma och få frukt?
Är det vanligt att citron/apelsinträd sådd från frö taget ur citron/apelsin från Ica aldrig kan blomma?
Det kan ta ganska många år för en planta att bli så stor att den blommar. Har en känsla av att det kan gå fortare m sticklingar? Har en fundering om arter och sorter; jag satte en kärna från en clementin i vintras och den har tagit sig nu - eftersom jag tog kärnan från en köpeclementin måste det väl vara clementin och ingen konstig hybrid? Undrar också var man köper träd av något ovanligare slag? Apelsin och citron hittar man överallt men var hittar man lime eller citrontörne? Till sist, vad är det för sorts lime man får limeblad som används i asiatisk matagning? Vanlig lime, samma som frukten kommer ifrån??? Så Flaxss - masa dig hit och svara nu
Rebecca
08-05-2011, 16:24
CITAT (Ammoura @ 10-04-2011, 18:30)  [attachment=59627:CIMG5752.JPG] Så här ser mitt citronträd ut idag. Ser ju inte jätteroligt ut nu när den stått stilla i växten så länge men oavsätt är jag rätt stolt över det  Åh, vad fint, vad roligt att se! Jag har nämligen också ett citronträd som är runt 6 år, fast jag har inte stammat upp den på samma sätt som du så min är lite mer buskformad. Min kommer från två frön från början, varav det kom upp två skott ur det ena fröet så i krukan står det tre stammar. Visst är man stolt över en sådan fin växt som man odlat upp helt från scratch och som faktiskt klarat sig så länge? Jag förstår precis hur du känner dig, heja oss! Nu har jag flyttat hemifrån och citronen fick bo kvar "hemma", men jag har lyckats ta lite sticklingar. I vintras trodde jag det var kört då de stod i vatten och tappade alla blad, men sen fick jag ner dom i lite jord och NU har en riktig växtknäpp satt in och de växer som tusan! Känns jätteroligt att ha några bitar av den "riktiga" citronen här nere i min egen lägenhet! Dessutom har jag satt fyra grapefruktfrön förra våren som nu växer på riktigt bra. De bor alla i samma kruka, alltså ganska trångt nu när det växer men de är mitt lilla experiment. Jag gillar det här med att beskära och forma så vi får se om jag kan få nåt buskigt av det hela...
Alexander-VG-zon3
08-05-2011, 17:03
CITAT (Socktrollet @ 01-04-2011, 17:41)  Är det någon här som kan gissa sig till vad det kan vara för frukt? Det vore klart intressant att försöka få tag på som eget träd...
Tyvärr hade frukten vi åt inga kärnor att spara, men den avvikande grenen har fått vara kvar. Nu under våren har den fått flera nya blad som är c a tre gånger så stora som kalamondinens. det är olika man ympar på cedrat, pomerans, citrontörne bland annat. tror inte frukten ni åt var mogen. omogna frukter brukar ha tunnare skal och gulare fruktkött. CITAT (KRT @ 22-04-2011, 17:37)  En fråga ang mina fd frysta citronplantor; de har återhämtat sig fint och fått massor med nya blad, och uppenbarligen växer rötterna också bra för det börjar sticka ut rötter undertill, vilket jag antar betyder att det är dags för en omplantering. Men vågar jag (rädd att det blir stor påfrestning) och vad ska jag använda för jord? Nu står de i vanlig plantjord (m grönkompost, fr Sysav), och de verkar gilla den jorden..... roddis jord brukar funka bra, men trivs dom i jorden dom är i nu så fortsätt på samma sätt, det är inga problem att plantera om. CITAT (BigDaddy @ 26-04-2011, 00:08)  Jag kan inte mkt om ympning men jag skulle tippa på att varje gren är ympad. Kan det stämma? Och att huvudstammen är en annan art?
Det har nu skett ngt mkt märkligt i mina ögon. Jag var säker på att trädet var stendött. Aalla grenar är torra & frasiga. För 3-5 dagar sedan så började det dock komma ut massvis med små skott från stammen. Jättemånga som växer fort. Grenarna sker ingenting på dock. Ser lika döda ut. Trädet är metern högt & de nya skotten växer ända nerefrån & upp. Kanske 30st.
Är stamsorten antar jag men är det inte märkligt det ploppar ut en massa på detta vis? Kkul det finns ngt liv i trädet dock.
Funderar på att använda stammen som ymp framöver. Har aldrig testat men kanske skulle göra det. Vill dock även få ngt skott från de som växer ut att överleva. Jag vet inte, el så låter jag bara det vara men kommer se rätt märkligt ut snart. dom som säljs ympas det aldrig in grenar på utan det ympas antingen på rötter eller på stam. det du kan ha hittat kan ju annars vara ''hemma ympning'' där någon ympad in sorter på grenar istället. på citrusar där ädelsorten dör (dvs det man ympat in) så brukar grundstammen skjuta hysteriskt med skott, på alla noder. senare då du ser vad som lever kan du klippa veck det döda. CITAT (ryss_бори @ 04-05-2011, 22:46)  Hur länge (antal år) kan behöva vänta innan trädhelvetet kan blomma och få frukt?
Är det vanligt att citron/apelsinträd sådd från frö taget ur citron/apelsin från Ica aldrig kan blomma? det kan ta väldigt lång tid, 10-50år. klipp den så lite som möjligt låt den utvecklas själv.
Alexander-VG-zon3
08-05-2011, 17:11
CITAT (KRT @ 08-05-2011, 16:27)  Det kan ta ganska många år för en planta att bli så stor att den blommar. Har en känsla av att det kan gå fortare m sticklingar? Har en fundering om arter och sorter; jag satte en kärna från en clementin i vintras och den har tagit sig nu - eftersom jag tog kärnan från en köpeclementin måste det väl vara clementin och ingen konstig hybrid? Undrar också var man köper träd av något ovanligare slag? Apelsin och citron hittar man överallt men var hittar man lime eller citrontörne? Till sist, vad är det för sorts lime man får limeblad som används i asiatisk matagning? Vanlig lime, samma som frukten kommer ifrån??? Så Flaxss - masa dig hit och svara nu  de flesta citrusar är hybrider (naturliga eller inte). det går fortare om sticklingen kommer från träd som redan ger blommor, tar man stickling från en frösådd gör det ingen skillnad. den från blad är från arten Citrus hystrix - Papeda (enligt vissa är detta också en hybrid och ska då ha ett x emellan namnen dock verkar den från frösådd ge sortäkta. inte samma lime som man hittar i mataffären. inom EU kan du hitta lite roligare citrusar även den ''härdiga'' Citrus trifoliata - Citrontörne
Woe, det var många svar på en gång! Tack!!! Tror du det går att hitta bladlime i Sverige?
Alexander-VG-zon3
08-05-2011, 17:34
CITAT (KRT @ 08-05-2011, 18:17)  Woe, det var många svar på en gång! Tack!!! Tror du det går att hitta bladlime i Sverige? jag hade mägnder med frösådder innan för ett bra tag sen som jag gav bort, först började med en som jag skrev till på forumet som ville ha därefter blev det fler och fler tills dom tog slut. var tydligen väldigt populärt  hade du sagt till innan hade jag kunnat skicka såklart. den plantan jag har (som är färdig till att blomma) har jag klippt ner hårt för att den var för yvig så jag vet inte om den kommer blomma iår, men blir där frukt kan jag skicka kärnor. den får små knöliga frukter.
Wow, det hade varit toppen!!!! Jättegärna  Går det att äta frukterna också, eller är det bara bladen som är användbara? Hittade en plantskola (svensk) som sålde citrontörne som en vanl vintergrön buske för friland (zon 1), kan det verkligen stämma???
Alexander-VG-zon3
08-05-2011, 20:11
vi får hoppas på frukt då, dom går att äta är som lime. vad var det för plantskola ? den fäller bladen men kan i milt klimat vara vintergrön/delvis städsegrön.
Rångedala (stavning?)... Kan man räkna den som härdig i Sverige? På friland? Huruvida den behåller eller tappar sina blad bryr jag mig midre om, så länge den återuppstår på våren  Tycker det är så häftigt att det finns så många olika sorters cirtusar - tidigare var en lime en lime, en cutron en citron och apelsiner fanns i två carianter; vanliga och blod.... Mtp hur många olika sorters äpplen det finns är det kanske inte konstigt men man tänker inte alltid så långt
BigDaddy
09-05-2011, 00:11
Ja det verkligen spryutar ut små skott från stammen. Grenarna ser stendöda ut. Borde ju hänt ngt där med om de var vid liv. Skotten är så små än så kan inte urskilja från bladen vilken citrus det är. Men den ser ympad ut på grenarna faktiskt. Tyvärr. Annars hade jag ju haft en massa skott med lime. Det är nog en härdig stam, citrontörne typ.
Hur tycker du jag ska sköta den nu? Är ju tokmånga skott ända ner till jorden & upp. Ska jag på ngt sätt försöka forma en ny krona & ta ner skotten nedtill? De torra grenarna som fanns sedan innan ska jag ta väck dem?
Jag ska lägga in en bild i veckan så du/ni får se. Ser mkt märkligt ut.
Alexander-VG-zon3
09-05-2011, 08:25
CITAT (KRT @ 08-05-2011, 23:58)  Rångedala (stavning?)... Kan man räkna den som härdig i Sverige? På friland? Huruvida den behåller eller tappar sina blad bryr jag mig midre om, så länge den återuppstår på våren Tycker det är så häftigt att det finns så många olika sorters cirtusar - tidigare var en lime en lime, en cutron en citron och apelsiner fanns i två carianter; vanliga och blod.... Mtp hur många olika sorters äpplen det finns är det kanske inte konstigt men man tänker inte alltid så långt  rångedala är en bra plantskola med bra sortiment, fast den ligger närmre mig än dig, men den är värt att åka till. har inte sett citrontörne där trodde inte dom sålde det ens. men ser nu på deras sida att den finns med bland deras växter. ja hos dig är det nog inga problem, sätt den skyddat och varmt läge. CITAT (BigDaddy @ 09-05-2011, 01:11)  Ja det verkligen spryutar ut små skott från stammen. Grenarna ser stendöda ut. Borde ju hänt ngt där med om de var vid liv. Skotten är så små än så kan inte urskilja från bladen vilken citrus det är. Men den ser ympad ut på grenarna faktiskt. Tyvärr. Annars hade jag ju haft en massa skott med lime. Det är nog en härdig stam, citrontörne typ.
Hur tycker du jag ska sköta den nu? Är ju tokmånga skott ända ner till jorden & upp. Ska jag på ngt sätt försöka forma en ny krona & ta ner skotten nedtill? De torra grenarna som fanns sedan innan ska jag ta väck dem?
Jag ska lägga in en bild i veckan så du/ni får se. Ser mkt märkligt ut. citrontörne ser man ju direkt på bladen om det är då dom inte har hela blad. sköt den som du sköter dina andra citrusar. vill du kan du klippa och forma en nya krona och ta veck det döda.
BigDaddy
09-05-2011, 22:15
Idag såg jag att bladen var olik andra citrusar. 3 flikar ser det ut att vara på varje blad även om de är små än. Jag ska försöka ta bort en del & forma en ny krona. Stammen är himla tjock bara så jag får såga i den. Vill ha ner den lite.
Tack för infon. Grenarna som fanns där tar jag bort nu för de är döda. Skulle ha hänt ngt med annars nu tycker man.
BigDaddy
14-05-2011, 11:04
Ja såhär ser mitt märkliga limeträd ut. Nu är bilderna snart 2vekor gamla så det har växt mer, både fler skott & längre nu. Man ser tydligt att det är en ymp 1 dm upp. Nedan den citrontörne & ovan lime. Jag tror sammanlagt det är typ 30-40 skott som kommit ut, minst.
Längst upp ser ni torra grenar. Ska jag klippa bort dem? Inget grönt syns i dem & inget växer så de måste ju vara döda?
Det växer inte jättemkt skott längst upp vid gamla kronan. Kanske 3-4st. Jag vet inte hur jag ska behandla trädet nu. Vill försöka forma en ny krona.
Frågan är om jag ska kapa den grova stammen en bit så där det är som mest skott blir toppen?
Frågan är också om jag ska börja beskära skotten som kommit ut vid typ 2a-3e bladpar? Så den grenar sig fint.
Och skotten med citrontörne, ska jag låta dem sitta? Funderar på att kapa dem & försöka få dem att slå rot för att ha ngt av den sorten för sig & kanske ett par skott att senare ympa på? El om det är kul att låta dem vara nederst?
Just nu ser ni ju att det ser helknas ut. Har dessutom kommit ut flera till skott sedan bilden togs men alla i princip nederst. 1-2 dm upp. Vissa precis vid jordytan.
Trädet är inte omplanterat men tror jag gör det snart. Gett den lite näring bara än så länge & försökt att jordförbättra.
Jag är glad att den är vid liv även om det är väldigt knas.
Alexander-VG-zon3
14-05-2011, 13:47
allt som är dött kan du ta veck, vill du försöka få rötter på dom så låt dom växa till sig innan du tar dom.
jag hade försök ta skott både på limen och på citrontörnen och börjat om med nya sticklingar och beskära som du vill, men ändå spara den du har nu. får du rötter på citrontörne så ympa inte in på alla (eller du får göra som du vill, men kan ju vara kul att ha en citrontörne som bara är citrontörne, den är ju köldtålig du kan nog testa den på friland).
CITAT (ryss_бори @ 04-05-2011, 22:46)  Hur länge (antal år) kan behöva vänta innan trädhelvetet kan blomma och få frukt?
Är det vanligt att citron/apelsinträd sådd från frö taget ur citron/apelsin från Ica aldrig kan blomma? Det är vanligt att träd från en köpefruktens kärnor aldrig kommer att blomma då man idag använder så mycket kemikalier kring besprutning att avkomman blir steril. Har du tur så bör du se trädet blomma och ge frukt när det blivit runt 7 år gammalt. Sedan stannar blommningen av efter att trädet blivit 30 år - men då kan man ta stickningar och så är trädet pånyttfött!  Stickningar från citronträd brukar blomma efter 1-3 år. I vissa fall även samma år de sattes i jorden men de utvecklar sällan frukt så tidigt.
CITAT (KRT @ 08-05-2011, 23:58)  Tycker det är så häftigt att det finns så många olika sorters cirtusar - tidigare var en lime en lime, en cutron en citron och apelsiner fanns i två carianter; vanliga och blod.... Mtp hur många olika sorters äpplen det finns är det kanske inte konstigt men man tänker inte alltid så långt  Citrusar är som med exempelvis äpple och potatis - odlar du från kärna så får du automatiskt en ny art. Det nya träder kommer aldrig att ge samma sorts frukt som från frukten du åt den från. Så bli inte förvånad om dina framtida citroner smakar lime eller grape ;-)
Alexander-VG-zon3
14-05-2011, 16:26
CITAT (Sainty @ 14-05-2011, 17:17)  Det är vanligt att träd från en köpefruktens kärnor aldrig kommer att blomma då man idag använder så mycket kemikalier kring besprutning att avkomman blir steril. Har du tur så bör du se trädet blomma och ge frukt när det blivit runt 7 år gammalt. Sedan stannar blommningen av efter att trädet blivit 30 år - men då kan man ta stickningar och så är trädet pånyttfött! Stickningar från citronträd brukar blomma efter 1-3 år. I vissa fall även samma år de sattes i jorden men de utvecklar sällan frukt så tidigt. fast den blommar ju även om den är steril, bara det att det fattas ''könsdelar'' i blomman, det är förövrigt vanligt att dom blommar med sterilablommor. många citrusar från frösådd kan blomma redan efter 1-3år med enstaka blommor (grape, lime exempel), dock oftast utan att kunna bilda frukt. när en citrus blommar är individuellt lime är ganska snabba till att blomma. medan andra kan ta väldigt långtid. en stickling är bara en kopia och då måste moderplantan vara redo för att blomma också.
Alexander-VG-zon3
14-05-2011, 16:54
CITAT (Sainty @ 14-05-2011, 17:25)  Citrusar är som med exempelvis äpple och potatis - odlar du från kärna så får du automatiskt en ny art. Det nya träder kommer aldrig att ge samma sorts frukt som från frukten du åt den från. Så bli inte förvånad om dina framtida citroner smakar lime eller grape ;-) citrus har också asexuell ''frö'' förökning vilket ger lika avkomma från föräldern.
Fick ett citronträd i kruka för några månader sedan. Det fick lite brännskador på bladen efter att ha stått på glasverandan, verkar f ö piggt och har skjutit nya skott. Nu står det ute i trädgården dygnet runt.
Men jorden var stenhård när vi fick det, kändes verkligen som en betongklump. Ville helst inte plantera om den förut då varje flyttning fick blommor eller frukt att trilla av. Vi luckrade upp den med en skruvmejsel, och det blev något bättre men det är fortfarande hårt och vattnet ligger kvar ovanpå ett bra tag när man vattnar.
Bör vi plantera om det? Vad för typ av jord i så fall och är det något särskilt att tänka på?
Hej
Lättlera är bästa jord till citron.
Bassam
CITAT (Woodii @ 22-05-2011, 18:31)  Fick ett citronträd i kruka för några månader sedan. Det fick lite brännskador på bladen efter att ha stått på glasverandan, verkar f ö piggt och har skjutit nya skott. Nu står det ute i trädgården dygnet runt.
Men jorden var stenhård när vi fick det, kändes verkligen som en betongklump. Ville helst inte plantera om den förut då varje flyttning fick blommor eller frukt att trilla av. Vi luckrade upp den med en skruvmejsel, och det blev något bättre men det är fortfarande hårt och vattnet ligger kvar ovanpå ett bra tag när man vattnar.
Bör vi plantera om det? Vad för typ av jord i så fall och är det något särskilt att tänka på? Citronträd brukar vara planterade i hård lera och det är ganska svårt att luckra upp den. När man planterar om måste man ta av ca 2-3 cm från jordklumpen runt om och 5 cm i botten, blanda in det bortskrapade i den nya jorden(citrusjord utan kalk). Om man bara sätter ner lerklumpen i ny jord, hittar kanske inte rötterna ut ur lerklumpen och tynar då bort. När citronen blommar och bär frukt, vill den ha ganska mycket gödning utan kalk. Vattna gärna med regnvatten, för att undvika kalk.
Mina tre citroner har samtliga dött i vinter :/ Dom var tre resp fyra år gamla och har förvarats likadant varje vinter, I krukor svalt och mörkt. Men i år "vaknade" dom inte efter vilan. Ingen av dom. Finns det något som helst hopp för dom om jag bara låter dom vara eller är det kört ?
ilPadrino
24-05-2011, 08:51
Har liknande problem, ett jättevackert citronträd som jag fick svåra sköldlössangrepp på står nu bara som ett brunt skal. Troligen för att jag påbörjade behandlingen allt för sent.  Det märkliga är att om jag knipsar en gren eller skrapar lite på ytan så är det grönt och fuktigt där innanför - så nån form av liv finns det - men hur länge ska jag behöva vänta innan det händer något??? En släkting sa visserligen i vintras att jag skulle räkna med att det nog börjar hända saker först framåt midsommar eftersom den var hårt medtagen. Är det normalt att det går så trögt?
Alexander-VG-zon3
24-05-2011, 18:28
sega citrusar som inte vaknar väntar jag med in till juni innan de slängs, har du kollat rötterna på ditt citronträd ? är rötterna dåliga så vaknar det inte även fast det lever. om du förstod. är rötterna torkade, frysskadade, ruttna så kan dom inte suga upp näring, vatten att försörja tillväxt och då står de stilla utan att ''vakna''.
glömde citera mitt svar var till ilPadrino,
ilPadrino
25-05-2011, 07:16
CITAT (flaxss @ 24-05-2011, 19:28)  sega citrusar som inte vaknar väntar jag med in till juni innan de slängs, har du kollat rötterna på ditt citronträd ? är rötterna dåliga så vaknar det inte även fast det lever. om du förstod. är rötterna torkade, frysskadade, ruttna så kan dom inte suga upp näring, vatten att försörja tillväxt och då står de stilla utan att ''vakna''.
glömde citera mitt svar var till ilPadrino, Ok, tack för tipset! Nej rötterna har jag inte kollat utan bara knipsat kvistar och skrapat bark... Ska genast undersöka! Men jag väntar någon månad till innan jag ger upp.
ilPadrino
27-05-2011, 08:25
Jaha nu händer det plötsligt någonting!! Längst nere på stammen sticker det ut nya små skott och på ett ställe till och med antydan till en liten kvist, men uppe i kronan där mav VILL ha grönska händer absolut ingenting.
Frågan är nu vad som är smartast. Ska jag ta bort det nya gröna enda livstecknet nere vid stammen för att skicka energin uppåt eller ska jag låta det nya komma och vara glad och tacksam för det lilla som lever??
CITAT (flaxss @ 14-05-2011, 17:26)  fast den blommar ju även om den är steril, bara det att det fattas ''könsdelar'' i blomman, det är förövrigt vanligt att dom blommar med sterilablommor. många citrusar från frösådd kan blomma redan efter 1-3år med enstaka blommor (grape, lime exempel), dock oftast utan att kunna bilda frukt.
när en citrus blommar är individuellt lime är ganska snabba till att blomma. medan andra kan ta väldigt långtid. en stickling är bara en kopia och då måste moderplantan vara redo för att blomma också. I stand corrected! Men jag använde nog fel ordval. Jag menade att de inte blommar överhuvud taget. Jag har ingen erfarenhet av odling av köpecitroner, det var bara info vad jag snappat upp på vägen. CITAT (flaxss @ 14-05-2011, 17:54)  citrus har också asexuell ''frö'' förökning vilket ger lika avkomma från föräldern. Här är jag 100% säker på att jag har rätt. Dagens frukter är hybrider som reproducerats asexuellt av producenter tills de hittar den perfekta frukten, men planerar du en kärna från en sådan frukt kommer inte den inte vara samma frukt som du ätit. Jag har hört att det finns en citrusart som är polyembryonisk (två kärnor i ett, varav en är en exakt kopia), men då ska också chanserna vara endast 50% att trädet blir en exakt kopia av moderträdet enligt uppgifterna. (Vet inte om den är naturlig eller om man har genmanipulerat arten)
Alexander-VG-zon3
31-05-2011, 19:34
CITAT (Sainty @ 31-05-2011, 14:14)  Här är jag 100% säker på att jag har rätt. Dagens frukter är hybrider som reproducerats asexuellt av producenter tills de hittar den perfekta frukten, men planerar du en kärna från en sådan frukt kommer inte den inte vara samma frukt som du ätit.
Jag har hört att det finns en citrusart som är polyembryonisk (två kärnor i ett, varav en är en exakt kopia), men då ska också chanserna vara endast 50% att trädet blir en exakt kopia av moderträdet enligt uppgifterna. (Vet inte om den är naturlig eller om man har genmanipulerat arten) polyembryoni har flera embryon, varav flera är kopia och enligt källor utvecklas sällan zygot embryon. får man fler skott i en kärna så är dom starkväxandes skotten sortäkta. därför kan man redan tidigt ta veck det som växer svagast om man vill ha sortäkta. monoembryoni är zygot, ger en. blir inte sortäkta (kan ge en ny, eller liknande någon av föräldrarna). förökas vegetativt. detta är inte för ett få arter/sorter utom är ganska vanligt inom citrus (citrus genetik är invecklat), ska jag vara ärlig har jag inte orkat läsa igenom min på eng citrusbok om genetik så noga. ''dagens'' citrusfrukter är också av mutation. som väl hybrider.
DragonLady
06-06-2011, 00:35
Hej! Vad görs för fel när bladen blir gula? är det för mycket/lite vatten, för lite/mycket gödning? Ohyra? Citronträdet har 5 frukter varav 3 snart är mogna o en höjd på dryga metern utan kruka, hur stor skall krukan vara?
Alexander-VG-zon3
06-06-2011, 00:53
hur är bladen gula ? är det jämnt gula över hela bladet utan vissna parti ? eller är det gröna nerver och gula blad ? eller är det olika gula marmoreringar i bladet ? eller är det mer vissna blad som gulnar ?
är det äldre eller nya blad som gulnar ?
hur stor kruka har den nu ?
DragonLady
06-06-2011, 09:01
Hej! Jag tog lite bilder ist. lättare då Kan det vara spinn oxå.. Funderar på om den mår bättre av att ställas ute ist.för inne i uterummet..
Alexander-VG-zon3
06-06-2011, 09:38
det är näringsbrist visar främst magnesium, kväve, järn brist, eller att rötterna mår dåligt/har det för kallt och/eller att jorden inte är rätt.
vad har den för jord ? krukan tror jag inte du behöver oroa dig för om den inte är fylld med rötter då kan du plantera om den i större.
hur ges den näring ? hur ofta ? och hur står den i vilken temperatur ? hur ges den vatten ?
DragonLady
06-06-2011, 10:08
Planterade den i citrusjord förra sommaren. Tippar på att jag inte gett den tillräckligt med näring då.. varit rädd o ge den för mycket. vattnar med "Effect CitrusGödsel" Den står ju i uterummet.. det blir ju väldigt varmt där inne vid sol.. har en fläkt på på dagtid.. temp. ligger då på ca: 30 grader i skuggan. Har bestämt mig för att flytta ut den idag, sätter det i skydd för solen så trädet får vänja sig vid solen. Har gödselvattnat den nu + duschat bladen med dito. Funderar oxå på att sätta den i en lite större kruka.
Alexander-VG-zon3
06-06-2011, 10:27
planterade du om den förra sommaren behöver du nog inte göra det i år, ge lite extra näring och se om den blir bättre. jag tror inte den hade mått dåligt av att stå i uterummet, dom tål värme bara man inte glömmer vattna annars trivs den ju bra ute med, men som du tänkt ta det försiktigt första tiden så den vänjer sig.
DragonLady
06-06-2011, 10:59
Har sätt den i en lite större kruka nu.. såg att det inte behövdes för rötterna hade gott om plats men men Har oxå ställt den ute skyddad för solen till o börja med.. tror den har det lättast att må bra ute, såg lite "väv" i toppen oxå (spinn) de jävlarna trivs ju i torrt klimat  så nu blir det ju bättre med det när den står ute  skall duscha den lite senare oxå! Tack flaxss.. du e en pärla
Om bladen inte har bruna kanter så är det med största sannolikhet näringsbrist. Kan det vara så att du vattnat så häftigt att all näring försvunnit med dräneringsvattnet? Eller använt för lite näring? Har du så många frukter så lär den behöva ordentligt med näring. Jag brukar köra en halv dos näring i veckan, året runt.
Som akut lösning kan du springa ner till apoteket och köpa Epsomsalt (magnesiumsulfat) och sprida ca en halv deciliter ovanpå jorden. Magnesiumsulfatet ger citroner grönare blad, samtidigt som bakterier genererar tillsammans med sulfatet surare jord vilken citron trivs i.
Mitt citronträd har torra bruna fläckar på en del blad, jag har trott att det är brännskador eftersom den stod på glasverandan och fick lite för stark vårsol... Men nu har jag sett att det är små små svarta korn på några av fläckarna. Är detta någon ohyra eller något annat?
Så här ser det ut:[attachment=61873:DSC05314.JPG] [attachment=61874:DSC05315.JPG]
Alexander-VG-zon3
18-06-2011, 23:51
har du små svarta insekter som flyger i närheten ? tycker det ser ut som tripsskador.
CITAT (flaxss @ 19-06-2011, 00:51)  har du små svarta insekter som flyger i närheten ? tycker det ser ut som tripsskador. Oj, det var snabbt! Vet inte faktiskt, den står ju ute nu, så man går bara förbi och vattnar och kollar läget lite... Har inte lagt märke till några. Men nu när du säger det så har jag däremot haft små skuttiga flygfän i jorden hos paraplyaraliorna i farstun, och där ute har den faktiskt stått några kalla nätter i våras. Vill den också ha några provadopinnar tro?
Alexander-VG-zon3
19-06-2011, 09:25
Jag tycker det ser ut som att någon ohyra har sugit på bladen och dels ''ohyra skit'' dom svarta prickarna. Prova med provado, dock tror jag inte när den står ute att det kommer bli så mycket mer problem.
EDIT;råkade dubbel skicka.
Alexander-VG-zon3
16-07-2011, 23:11
Skakar liv i freddie's tråd Händer mycket bland citrusarna Tahitiapelsinen blommar mycket. En Citrusar som blommar mycket hela sommaren-hösten-vintern. Bilder     Papeda börjar blomma och skjuta skott, nästan svarta skott. 
Alexander-VG-zon3
16-07-2011, 23:16
Pomerans små söta ''frukter''  Tyvärr växer karten för snabbt så det bildas torrsprickor. För mycket regn kan också ge sprickor. Apelsinerna tar sig fint, 5st är snart mogna.  Limetten nedan börjar blomma
Det är fina och täta citrusar du har flaxss. Tahitiapelsinen var extra fin med sitt lila tillslag på blommorna. Och dessutom är det skönt att få se friska träd i tråden emellanåt hehe
Hej
Mången citrus blir gul blad på grund att dem saknas näring som ( kalium K järn fe zink zn och Magnesium Mg ) på grund mera kalk på jorden eller överflodiga vatten .
Obs
Ger dem lösning näring eller naturliga gödsel som ko gödsel.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
18-07-2011, 11:03
CITAT (Sainty @ 17-07-2011, 20:36)  Det är fina och täta citrusar du har flaxss. Tahitiapelsinen var extra fin med sitt lila tillslag på blommorna. Och dessutom är det skönt att få se friska träd i tråden emellanåt hehe Tack  , några är för täta som min kalamondin får varje sommar massiv bladtillväxt och inga blommor längre, tror jag ger den för mycket näring. Ja tahitiapelsinen gillar jag mycket, var på en plantskola och gick mot citrusarna där dom hade mägnder med citron och kalamondin i alla dess storlekar och längst in stod denna, knappt någon jord (tror en kund hade tappat den eller nåt, satt löst). Och hade växt dåligt och dåliga blad med en jätte frukt på. Tog den direkt och är nog en av de citrusar som jag gillar mest av mina, den har trivs bra under de år jag haft den nu.
DragonLady
02-08-2011, 22:43
Min citron börjar så sakterliga återhämta sig nu.. många knoppar o nya blad samt de som var gula som inte ramlade av har börjat få en normal grön färg nu. 1 frukt skördad o 2 frukter som snart e färdiga och 3 halvstora gröna o några små som nog inte blir färdiga förrän nästa sommar
Pingis23
07-10-2011, 11:08
Undrar lite, säkert har ngn annan redan frågat. Men jag ids inte läsa igenom alla inlägg här... Köpte ett citronträd i våras. Eller, träd? mer en stickling. Planterad i medelhavsjord. Tog in den för ett par veckor sen, in till rumstemp i ljust rum, ej direkt sol. Då började den blomma. Nu tappar den alla blommor och idag när jag råkade stöta till den lite så ramlade massor av blad bort. VARFÖR tappar den bladen? Ska jag vara orolig?
Alexander-VG-zon3
07-10-2011, 19:27
CITAT (DragonLady @ 02-08-2011, 23:43)  Min citron börjar så sakterliga återhämta sig nu.. många knoppar o nya blad samt de som var gula som inte ramlade av har börjat få en normal grön färg nu. 1 frukt skördad o 2 frukter som snart e färdiga och 3 halvstora gröna o några små som nog inte blir färdiga förrän nästa sommar  Vacker den är, roligt att den har återhämtat sig. CITAT (Pingis23 @ 07-10-2011, 12:08)  Undrar lite, säkert har ngn annan redan frågat. Men jag ids inte läsa igenom alla inlägg här... Köpte ett citronträd i våras. Eller, träd? mer en stickling. Planterad i medelhavsjord. Tog in den för ett par veckor sen, in till rumstemp i ljust rum, ej direkt sol. Då började den blomma. Nu tappar den alla blommor och idag när jag råkade stöta till den lite så ramlade massor av blad bort. VARFÖR tappar den bladen? Ska jag vara orolig?  Citrus måste ha så mycket sol och ljus som möjligt när dom står inne, mycket sol (soligt fönster) plus extraljus är nästan tvunget för de flesta citrusar om dom ska klarar av att övervintras inne i rumstemp och normal inomhus klimat. Och har den börjat blomma inne är det bra att ge lite extra näring (står dom under extraljus och är aktiva hela vintern kan man fortsätta med regelbunda men svaga näringsdoser). Också är det viktigt att den inte torkar ut för mycket. Ej heller för mycket vatten, men att den torkar upp några dagar kan vara lagom och sedan vattna igenom. Så varför den tappar blad kan vara många orsaker för lite ljus, för torrt i jorden (eller för fuktigt), för lite näring (främst blommor och frukt om dessa fälls), omjämntemperatur, ohyra, rotproblem m.m. Bladfall har många orsaker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|