Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 17-05-2009, 20:07) *
ÄNTLIGEN! Nu har jag hittat den

Vacker Apelsin, vad roligt att du äntligen hittat en. då får du snart egen odlade Apelsiner kanske.

Limen var med vacker. och fullt med blommor.
freddie
CITAT (MariaS @ 17-05-2009, 20:07) *
yahoo.gif yahoo.gif ÄNTLIGEN! Nu har jag hittat den, giggle.gif en Citrus sinensis! 180cm hög för endast 579:- minus personalrabatt! Sen åkte det med en Citrus aurentifolia också, när den ändå stod där i min väg... angel_not.gif whistling.gif

Kul, grattis. Är lite avundsjuk, jag hittade en sinensis förra året som jag tog död på. Den tappade alla bladen på några veckor i vintras. Hoppas det går bättre för dig. smile.gif
MariaS
Jag ska vårda dem lika ömt som alla mina andra citrusar. Förutsättningarna är ju goda biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
jag tycker Citrus sinensis är lätt skött, har inte haft några problem alls. blommade jätte mycket nu under vårvintern och har haft kvar nästan alla blad i vintras även då den stod i rumstemp och utan extra ljus.

och nu står den där ute, och har klarat solen utan skador och skjuter nya skott. och har även klarat svala men frostfria nätter och stormvindar UTAN avhärdning. håller sig frisk och välmående.

bild på min Apelsin
[attachment=34973:uteplats...9maj_001.JPG]
MariaS
Bananen till vänster ser ju inte lika välmående ut giggle.gif kompiskram.gif
Martin_Blomberg
Gödning till citrusplantor? Finns det ngn billigare variant än den som säljs på plantagen och heter Substral Citrusgödning? Tycker det var dyrt med 69 kr för den lilla flaskan (250 ml).
Alternativt: kan man göra ett eget hopkok? Typ ta ngn billig standardgödning (flytande) och tillsätta de där mikronutrienterna som citrus behöver? Ngn som har recept på ett sådant hopkok?

Jord till citrusplantor?
Tycke jag såg i denna tråd att ngn hade Rhodendodenjord till Citrusväxterna. Stämmer det? Annars samma sak där, kan man göra en egen blandning? Ngn som har recept på egen jordblandning till citrusar?
MariaS
Det finns blomgödning för gröna växter med extra järn. Den är likvärdig med citrusgödningen och kostar en bråkdel.

Jorden ja... Den får nog flaxss lämna recept på. Jag köper min citrusjord som vanligt. Men jag har i o för sig så många citrusar, att gubben tar med en halvpall från Hasselfors, när han ändå är där med lastbilen i andra ärenden. Och då svarar jag direkt på följdfrågan, nej jag delar inte med mig. Jorden går åt här.
mamamaggan
Oj vilka fina plantor/träd ni har !!!

Själv har jag petat ner lite olika kärnor men inte märkt alla tyvärr . Hur vet man vad som är citron , apelsin, clementin eller lime ?

Har en lite äldre planta ( c:a 3 år ) som börjar få trädform och när man tar på bladan så luktar det citron . Luktar alla citrusar så eller är det en citron ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 19-05-2009, 21:50) *
Bananen till vänster ser ju inte lika välmående ut giggle.gif kompiskram.gif

det kan ju va för att det är en Japansk fiberbanan som ska övervintras svalt och torrt. och inte växer aktivt förens det blir riktigt varmt. så den har ju inte börjat att växa än så bladet som syns är det som varit där i vintras.

annars är den också högst välmående, har planterat om den i en större kruka med nya och näringsrik jord det som fattas är nu ett riktigt banan väder. så den får nya blad, tyvärr är ju sommaren för musa basjoo inte den varmaste.

snart ser mina bananer ut så här tummenupp.gif kompiskram.gif
[attachment=34996:24086105.jpg]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 19-05-2009, 22:02) *
Gödning till citrusplantor? Finns det ngn billigare variant än den som säljs på plantagen och heter Substral Citrusgödning? Tycker det var dyrt med 69 kr för den lilla flaskan (250 ml).
Alternativt: kan man göra ett eget hopkok? Typ ta ngn billig standardgödning (flytande) och tillsätta de där mikronutrienterna som citrus behöver? Ngn som har recept på ett sådant hopkok?

Jord till citrusplantor?
Tycke jag såg i denna tråd att ngn hade Rhodendodenjord till Citrusväxterna. Stämmer det? Annars samma sak där, kan man göra en egen blandning? Ngn som har recept på egen jordblandning till citrusar?

alla näring funkar för citrus såväl blåkorn som guldvatten, dte får inte innehålla kalk eller nåt som höjer ph gör det inte det så funkar det.

Citrusjord är en jord som inte ska innehålla kalk. jorden ska vara lucker och luftigt och dränerande. bara det inte innehåller kalk så funkar det. alltså man måste inte köpa citrusjord. roddisjord eller grovtorv som man blandar upp med grus, leca funkar lika bra. '

jag själv kör med roddisjord ibland och ibland med citrusjord, köper du citrusjord så får du kolla vad den innehåller, då dom som gör jordarna har olika innehåll dvs en del med kalk och en del utan. citrusar blir vackare i en jord som inte har högt ph. dvs dom kräver samma jord, näring som kamelia och roddisar gör.

även om exempel citron tål ett väldigt högt ph värde tycker jag den trivs bättre med lägre.

Martin_Blomberg
CITAT (MariaS @ 19-05-2009, 22:07) *
Det finns blomgödning för gröna växter med extra järn. Den är likvärdig med citrusgödningen och kostar en bråkdel.

Behöver tips på vart man kan köpa blomgödning med extra järn. Kan ngn tipsa om bra inköpställen och märkepå produkten?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Martin_Blomberg @ 30-05-2009, 17:31) *
Behöver tips på vart man kan köpa blomgödning med extra järn. Kan ngn tipsa om bra inköpställen och märkepå produkten?

blomstra har en med extrajärn. men vanlig blåkorn funkar lika bra eller annat fullgödsel som inte innehåller kalk. lika så kan du ge rhododendron gödsel till dina citrusar den passar dom perfekt.
WingDing
CITAT (flaxss @ 19-05-2009, 22:57) *
alla näring funkar för citrus såväl blåkorn som guldvatten, dte får inte innehålla kalk eller nåt som höjer ph gör det inte det så funkar det.

Citrusjord är en jord som inte ska innehålla kalk. jorden ska vara lucker och luftigt och dränerande. bara det inte innehåller kalk så funkar det. alltså man måste inte köpa citrusjord. roddisjord eller grovtorv som man blandar upp med grus, leca funkar lika bra. '

jag själv kör med roddisjord ibland och ibland med citrusjord, köper du citrusjord så får du kolla vad den innehåller, då dom som gör jordarna har olika innehåll dvs en del med kalk och en del utan. citrusar blir vackare i en jord som inte har högt ph. dvs dom kräver samma jord, näring som kamelia och roddisar gör.

även om exempel citron tål ett väldigt högt ph värde tycker jag den trivs bättre med lägre.

Såg nån Medelhavs jord på nån handelsträdgård minns ej vilken suck skulle det funka att ha till en citrus planta med ?

Den fanns likson i 50l säck till skillnad citrus jord som inte finns i så stor förpackning.
Basil
Extra järn... går det bra att stoppa ner en eller flera rostiga spikar i jorden?
Alexander-VG-zon3
CITAT (WingDing @ 01-06-2009, 21:43) *
Såg nån Medelhavs jord på nån handelsträdgård minns ej vilken suck skulle det funka att ha till en citrus planta med ?

Den fanns likson i 50l säck till skillnad citrus jord som inte finns i så stor förpackning.

innehåller den extra järn och inte innehåller så mycket kalk så funkar den, annars brukar Medelhavsjord innehålla kalk som citrusar inte vill ha.

annars köper du rododendronjord som du blandar upp med leca, grus. då får du en bra jords för dina citrusar.
WingDing
Nu när man är inne på jord...

Jag gjorde som så många andra köpte Citrus Mitti på Netto vissa fick träd som tappade alla löv mm men mina köpte 2 en till lilla mamma (fyllde 65år) å en till mig växer så det knakar står ute mamsen flyttar dem så de har sol hela dan å flyttar undan innan skyfall .

Jorden som nu finns i krukan hmmmjaa tror där är MYCKET sand å sten i den för när man kollar med fuktmätar pinnen eller vad man kallar den så är den snudd på omöjligt att få ner pga alla stenar, Krukan vägen mycket typ 7-10kg

Omplantering japp en bra fråga mina har frukt + blommat igen skall jag vänta å plantera om till våren eller skall man vänta ett år eller 2 innan man gör det ?
Alexander-VG-zon3
citrusar gillar inte den sand/lerjorden dom är planterade i. utan dom vill ha en lucker och luftig och dränerande jord med lågt ph. så plantera om den nästa vår i feb-maj. jag har planterat om citrusar som blommat och haft frukt, den tappade lite frukter men blommade som vanligt.
MariaS
CITAT (WingDing @ 02-06-2009, 22:03) *
Nu när man är inne på jord...

Jag gjorde som så många andra köpte Citrus Mitti på Netto vissa fick träd som tappade alla löv mm men mina köpte 2 en till lilla mamma (fyllde 65år) å en till mig växer så det knakar står ute mamsen flyttar dem så de har sol hela dan å flyttar undan innan skyfall .

Jorden som nu finns i krukan hmmmjaa tror där är MYCKET sand å sten i den för när man kollar med fuktmätar pinnen eller vad man kallar den så är den snudd på omöjligt att få ner pga alla stenar, Krukan vägen mycket typ 7-10kg

Omplantering japp en bra fråga mina har frukt + blommat igen skall jag vänta å plantera om till våren eller skall man vänta ett år eller 2 innan man gör det ?

Om du är snabb kan du faktiskt plantera om den redan nu. Att den tappar bladen är ett tecken på att den inte mår så bra, vilket med stor säkerhet beror på "jorden" den står i.

Jag har också "fyndat" på Netto, men jag planterar om direkt efter hemkomst. Lite svinn får man räkna med, men det är åtminstone mindre med omplanteringen, än utan...
MariaS
Har just konstaterat att mina citrusar mår bra i alla fall.

Min äääälskade apelsin har börjat skjuta skott! wub.gif
[attachment=35829:apelsin.jpg]

Limen har snällt satt frukter efter alla blommor... wub.gif
[attachment=35831:lime.jpg]

...och vem var det som sa att grape inte bär frukt efter första blomning år ett efter sådd? wub.gif
[attachment=35830:grape.jpg]
Alexander-VG-zon3
åhh så trevligt med Limefrukter och Grapefrukt wub.gif tummenupp.gif

update från mig

Frösåddserna och småplantorna - växer som vanligt.

Citronen - har fått en liten åter blomning (dock liten), karten växer fram sakta från blomningen i vintras.

kalamondin - står stilla, dock är den ju fullproppad med frukt som sakta mognar.

Apelsinen - har slutat att växa, istället skickar den blomskott i varje bladveck. karten växer sakta.

WingDing
CITAT (MariaS @ 03-06-2009, 00:41) *
Om du är snabb kan du faktiskt plantera om den redan nu. Att den tappar bladen är ett tecken på att den inte mår så bra, vilket med stor säkerhet beror på "jorden" den står i.

Jag har också "fyndat" på Netto, men jag planterar om direkt efter hemkomst. Lite svinn får man räkna med, men det är åtminstone mindre med omplanteringen, än utan...

Att de som köpte plantor på Netto å förlorade mycket blad mm de har haft otur mm läste om det har på odla tror jag.

Mina Citrus mitti växer som aldrig förr å har inte tappat några blad eller frukter MEN snabb kan jag inte vara hinner ju inte med inte nu när hotrod/bilträffarna har startat.

Så jag gissar att du MariaS bara missuppfattade lite vad jag skrev..Shit Happens
MariaS
CITAT (WingDing @ 03-06-2009, 20:42) *
Att de som köpte plantor på Netto å förlorade mycket blad mm de har haft otur mm läste om det har på odla tror jag.

Mina Citrus mitti växer som aldrig förr å har inte tappat några blad eller frukter MEN snabb kan jag inte vara hinner ju inte med inte nu när hotrod/bilträffarna har startat.

Så jag gissar att du MariaS bara missuppfattade lite vad jag skrev..Shit Happens

Asch, lite bilträffar varje veckoslut är väl inget, omplanteringar tar bara en halv kafferast giggle.gif Åker faktiskt själv på en hel del träffar nu, men kärleksfull omvårdnad till citrusarna, den tiden den tar jag mig...
freddie
CITAT (MariaS @ 03-06-2009, 17:28) *
Har just konstaterat att mina citrusar mår bra i alla fall.

Min äääälskade apelsin har börjat skjuta skott! wub.gif
[attachment=35829:apelsin.jpg]

Limen har snällt satt frukter efter alla blommor... wub.gif
[attachment=35831:lime.jpg]

...och vem var det som sa att grape inte bär frukt efter första blomning år ett efter sådd? wub.gif
[attachment=35830:grape.jpg]

Kul att det går bra! smile.gif
jag laddar åsso opp litta bilder inom kort. har tyvärr inte varit så aktiv på på senaste, men jag skall skärpa mig. biggrin.gif
WOW att du får frukt på grape-sådd, grattis, min är på tredje året ej blommat mer än första året.
freddie

Tahiti Lime (stickling) och C x paradisi (frösådd 2 år gamma

Frösådd Grape Maj 2009.jpg

Citrus x Limon Maj 12 maj 2009.jpg

Citrus x Limon (stickling) Maj 2009.jpg
Här kommer lite bilder. Huvadet är kallt ute nu, förresten. Helt galet kallt och det gynnar ju inte tillväxten direkt. Redan risiga växter, blir ännu tröttare hos mig. /
MariaS
Men de ser inte ut att må allt för dåligt ändå. Att det är lite kyligt nu, gynnar ju bara blomningen lite senare istället. Och så får de den där lilla extra vilan dina så väl behöver tummenupp.gif
freddie
CITAT (MariaS @ 08-06-2009, 20:11) *
Men de ser inte ut att må allt för dåligt ändå. Att det är lite kyligt nu, gynnar ju bara blomningen lite senare istället. Och så får de den där lilla extra vilan dina så väl behöver tummenupp.gif

Thanks for the support! smile.gif

För övrigt kan jag meddela att blommning är på gång/påbörjad för mina storvuxna (x latifolian, x limon). Min x sinensis dog i vintras förresten. väntar med spänning på mina frösådder och på X meyerin, som är inne på sitt tredje år nu utan att blomma. Well, well. Köpte förresten en rackarns calamondin idag på citygross för 99 kronor, kunde inte låta bli. coolgleam.gif Ha det gott! / f
WingDing
En kanske dum fråga men om man har orken å tiden att köra en frö sådd med citrus frön måste man köra "vinter vila" för de unga små liven med lr kör man med vila typ efter 1 lr 2 år ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (WingDing @ 14-06-2009, 01:23) *
En kanske dum fråga men om man har orken å tiden att köra en frö sådd med citrus frön måste man köra "vinter vila" för de unga små liven med lr kör man med vila typ efter 1 lr 2 år ?

frösådder måste inte ha vintervila dom första åren och blir generellt tåligare med att ha varm vinter ''alltid'' än köpta plantor. dock så snabbare vintervila dom kan få desto snabbare stimuleras dom till att blomma.

jag har ju även mina frösådder ute så långt det går på hösten och ger dom även första år vintervila ute, sedan tar jag in dom och placerar dom inne under extra ljus i en temp på +15cf +20c. när jag gör så så får dom välbehövling vintervila (det räcker med 1månad under +10c för alla citrusar som vila, vilket oftast går att fixa ute under hösten). och sedan får dom tillväxt från nov tills jag tar ut dom i april-maj sedan en nytillväxt under sommaren. så man får också snabbt stora och fina plantor dvs man ger dom ett subtropiskt klimat med lång sommar och en kort och sval vinter.

Österläge
Flaxxs: Aha, så det är inte som med olivträd, att man övervintrar dem i 5-10 grader, utan man har dem ute ca en månad under 10 grader o sen kan de stå i vanlig rumstemp med extra ljus?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Österläge @ 16-06-2009, 16:45) *
Flaxxs: Aha, så det är inte som med olivträd, att man övervintrar dem i 5-10 grader, utan man har dem ute ca en månad under 10 grader o sen kan de stå i vanlig rumstemp med extra ljus?

nej det är en metod för dom som inte kan ge sina växter vintervila inne i +5c +10c. att man har dom ute så långt det går på hösten och övervintra dom sedan inne i rumstemp med extra ljus. detta funkar på citrus, oliv, nerium m.m. det funkar alltså på dom flesta växter som kräver vintervila men som ändå växer i klimat där det inte blir en riktigt vinter.

men problemet är ju att man måste ha dom ute länge och sedan avhärda dom till att vara inne.

för många av dom krukväxter vi har som man övervintra inne kallt-svalt behöver bara 1-2månader med temp under +10c +5c under en längre tid för att ''somna''.

sedan finns det då andra växter som vi odlar i kruka som bara är härdiga i sydligaste skåne eller knappthärdiga i sverige av att sommaren är dålig och sådana växter som växer där det blir riktigt vinter. dom måste man dock övervintra under +5c under 2-4månader.
Österläge
OK, så det funkar likadant med olivträd? Bra att veta om man inte kan övervintra svalt...
MariaS
VAr just ute och vattnade mina citrusar på glasverandan. (För mörkt för kort, återkommer med det imorgon) Där jag ser att min lime har stora knoppar ibland de små alldeles nya skotten blink.gif Trivs den då?
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 22-06-2009, 23:47) *
blink.gif Trivs den då?

klart den trivs! tummenupp.gif lika bra som min apelsin kanske?

du får visa kort på dina andra med när du ändå är i farten.
MariaS
Här kommer då de utlovade bilderna. Börjar väl med limen...
[attachment=36844:lime.jpg][attachment=36845:lime_frukt.jpg]

Sen kan jag meddela att i alla fall den ena grapen fortfarande växer, Den andra gick av i blåsten häromsistens -cry-.gif
[attachment=36846:grape_nagel.jpg]

Sen är det inte så mycke mer att orda, mer än att här står en del av citrusarna på grönbete...
[attachment=36847:citrusar3.jpg]
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 23-06-2009, 17:03) *
Här kommer då de utlovade bilderna

vackra citrusar! det verkar gå bra med allt.

försökte mig på att ta närbilder, men blev inte så nöjd plus så la kameran ner när jag skulle ta närbild på citronen röda skott.

[attachment=36890:24juni_2009_007.JPG]

[attachment=36891:24juni_2009_014.JPG]

försökte igen, men blev ingen toppen kort. men dom får ju så himla vackra skott

[attachment=36893:IMG_7732.JPG]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Österläge @ 17-06-2009, 21:22) *
OK, så det funkar likadant med olivträd? Bra att veta om man inte kan övervintra svalt...

oliv är lite känsligare när man tar in det så man får avhärda det mer, annars så funkar det med oliver också har själv gjort så.
MariaS
sick.gif Inget avis på din sinensis innocent.gif men min ska väl komma i blom den med. Räknar i alla fall inte med blommor förrän tidigast nästa år. Vill nog se mer skott på den i år istället...

Jag håller med dig om citronskotten wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 24-06-2009, 14:09) *
sick.gif Inget avis på din sinensis innocent.gif men min ska väl komma i blom den med. Räknar i alla fall inte med blommor förrän tidigast nästa år. Vill nog se mer skott på den i år istället...

Jag håller med dig om citronskotten wub.gif

samma som med Limen whistling.gif när jag får råd ska jag beställa en del roliga citrusar från floratoskana dom fraktar tydligen till sverige också. dom har sjukt mycket roligt till salu!

första säsongen blommade mina dåligt jag tror det är rätt så normalt när dom byter miljö, och sedan så sätter dom fart. så din kommer nog explodera i blommor till våren. nåt som min är dålig med är att sätta frukt brukar alltid tappa karten, frukten. medans dom andra får bra med frukt/kart.
MariaS
Min sinensis är ju juvenil. Därför förväntar jag mig inget just nu. Sen har jag förstått av litteraturen att apelsiner inte är så bra på fruktsättningen de första åren.

Det är visst först på 5-6:e året, det börjar bli fart på apelsinerna, efter första blomning.
freddie
sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif

Aaaaaaargghhhhhh! Jag blir vansinnig på dessa ihållande norostvindar! Det blåser som sautan här nere i söder. Tar snart livet av mina balkongcitrusar. Gud, varför har du övergivit mig?

sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif

TheLan
Ni citrusfantaster smile.gif har någon av er en Chinotto och i så fall, hur svåra är dom?, Var fick ni tag i den? Tror ni det går att beställa en via en plantskola?
Tycker dom är så fina och deras bladverk är så dekorativt wub.gif Har för mig att jag har läst att dom skall vara ganska tacksamma och lätta att odla. unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 24-06-2009, 14:34) *
Min sinensis är ju juvenil. Därför förväntar jag mig inget just nu. Sen har jag förstått av litteraturen att apelsiner inte är så bra på fruktsättningen de första åren.

Det är visst först på 5-6:e året, det börjar bli fart på apelsinerna, efter första blomning.

Citrus x sinensis är en hybrid varav man oftast inte säljer fröförökade plantor då det blir lite vad som helst. utan man ympar på sinensis på en stam eller rot, och då tar man sticklingar från ''vuxna'' plantor inte juvenila plantor.

alltså köper man en ympad planta som är förökad med juvenila sticklingar så bör man nog begära tillbaka pengarna eller åtminstone få den billigare, samma sak gäller om man köpt en frösådd. då dessa två senaste alt är juvenila plantor som tar 5-15år innan dom blommar och ger frukt och inget man bör köpa.

min egen planta är ympad i toppen på en pomerans har jag för mig och då blommar dom redan andra eller tredje år efter man ympat dom och sedan säljs dom oftast med blommor och frukt. att min inte ger så mycket frukt tro jag snarare på klimatet/vintern dom andra verkar klarar av det bättre än apelsinen. och som jag sa innan så blommade mina dåligt första säsongen vilket också är normalt för apelsin.

skaffade mig en Citrus limetta idag full med kart och blommor en rejäla planta för 299kr. hittade en Tahiti Lime också för ca 400kr men den var spalje så jag ville inte ha den hade den varit som en planta hade den också följt med hem även den full med kart.

CITAT (TheLan @ 26-06-2009, 17:38) *
Ni citrusfantaster smile.gif har någon av er en Chinotto och i så fall, hur svåra är dom?, Var fick ni tag i den? Tror ni det går att beställa en via en plantskola?
Tycker dom är så fina och deras bladverk är så dekorativt wub.gif Har för mig att jag har läst att dom skall vara ganska tacksamma och lätta att odla. unsure.gif

Chinotto - är väldigt lätt skött klarar av att övervintra både kallt och i rumstemp med extra ljus, trivs ute under den frostfria perioden i ett varmt och soligt läge (skydda den först mot solen). den trivs inte i blåst tål att torka lite men vill hållas lätt fuktig hela sommaren och ge den normal dos med citrusnäring. klarar sig med små krukor.

har sett den på blomsterlandet och bogrönt till salu.
freddie

C x Latifoilia 27 juni 2009.jpg

C x Latifoilia 2 27 juni 2009.jpg

C x Latifoilia 3 27 juni 2009.jpg
Latifolian är pålitlig. Står inomhus och stortrivs, slipper blåsten och torkan. Blommar med ett hundratal blomster, doftar gott. / cool.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 27-06-2009, 20:27) *
C x Latifoilia

underbart vackra bilder !
Basil
Finns det någon fördel att låta frösådda citrusar stå kvar i lite såjord och växa sakta? Har varit lite lat och inte planterat om några av citrusarna och nu ser de ut såhär men jag kanske ska låta dem vara kvar?

Bild på de nyduschade småttingarna

freddie
Tack flaxss. Tagna med vanlig digitalkamera med närbildsinställning. Latifolian stod ute från påsk (ej frost, sydkusten) till mitten av maj sen tog jag in den. Förmodligen därför den blommar så mycket nu.

Annars, hur går det? själv har jag faktiskt tagit in några av balkongcitrusarna för att inte de skall bli helt sönderblåsta. Jag har en mycket väderutsatt österbalkong när det blåser från "fel" håll. Jag skulle hellre vilja bo i hus och ha ett växthus och annat kul... / smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Basil @ 27-06-2009, 22:08) *
Finns det någon fördel att låta frösådda citrusar stå kvar i lite såjord och växa sakta? Har varit lite lat och inte planterat om några av citrusarna och nu ser de ut såhär men jag kanske ska låta dem vara kvar?

mina frösådda citrusar när dom var i din storlek har jag planterat om i större krukor och i ny citrusjord och dom har svarat väl på det och vuxit bra och blivit fina plantor. jag hade planterat om dom dock behöver du inte göra det nu utan du kan vänta till nästa vår.
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 27-06-2009, 22:08) *
Tack flaxss. Tagna med vanlig digitalkamera med närbildsinställning. Latifolian stod ute från påsk (ej frost, sydkusten) till mitten av maj sen tog jag in den. Förmodligen därför den blommar så mycket nu.

Annars, hur går det? själv har jag faktiskt tagit in några av balkongcitrusarna för att inte de skall bli helt sönderblåsta. Jag har en mycket väderutsatt österbalkong när det blåser från "fel" håll. Jag skulle hellre vilja bo i hus och ha ett växthus och annat kul... / smile.gif

Limen gillar ju tropiska förhålladen, kalla nätter och blåst är den nog inte så förtjust i så det var nog bättre att du tog in den, även odlingarna i usa får dom problem med lime skörden i exempel Florida där dom måste skydda dom.

ja ett växthus hade inte varit fel, har ju några av mina frösådder i akvarium med täckglas det största (200L) växer det på rätt bra och ger ett bra klimat för dom OM jag kommer ihåg att lufta vll säga annars går det lätt över +45c +50c och det verkar ingen av citrusarna trivas med även om dom klarar av det.

jag tog ut mina i feb-mars nånting kommer inte ihåg exakt, men då fick dom skydd plus så tog jag in dom under kalla nätter. har satt upp spalje så här är det lugnare från nord. men annars blåser det från öst tar det i. annars verkar mina trivas med att vara ute, citronen skjuter mängder med nya skott, apelsinen skjuter med en massa skott MEN jag råkade torka ut den lite väl för mycket så nästan hälften av alla knoppar trillade av hade ca 5-15knoppar på varje skott så det var lite trist. Limettan som jag köpte verkar trivas bra även här, den stod ju ute på plantskolan så den är härdad. sedan funderar jag på att köpa en Tahiti lime även om jag tyckte den var lite väl dyr får se.

av frösådderna så går det bra

UGLI, Lime, Citron, Apelsin, Grape, Kalamondin, kumquat, Blodgrape m.f - växer på bra och verkar trivas, klippte ner många av dom idag för tyckte dom fått en massa långa skott i vintras. men nya skott kommer. sedan får jag se om det blir det jag sått, om jag nu får uppleva frukt på dom.

så här går det hos mig.
Alexander-VG-zon3
daggsfärska bilder

citrus limetta
http://www.pixbox.se/pic_show_id28289276.html

citron
http://www.pixbox.se/pic_show_id28289259.html

apelsinen
http://www.pixbox.se/pic_show_id28289249.html

calamondin på långt håll, den har tappat en del frukter i blåsten.

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289252.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id28289250.html
freddie

C x Latifoilia 1 årig stickling 29 juni 2009.jpg
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

CITAT (Basil @ 27-06-2009, 22:08) *

Har inte läst vad flaxss skrivit, men spontant tror jag växter generellt mår bra att få utveckla sina rotsystem i lätt jord. Man kan ju alltid vattna med rotstimulerande gödning och vanlig gödning för att kompensera den "tunna" jorden. / smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon