|
Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Hej
1 Frö som kommer från sammasort sina bebisar blir likadana . 2 men frö som kommer från korsa två olika sorter sina bebisar blir diverse från föräldrar.
Obs Så växter som kommer från 2 , man kan öka dom från sticklingar ,
H:Bassam
Micke32
29-01-2010, 23:39
Mina sticklingar av Pomelo verkar klara sig  Ser friska och krya ut och nya blad kommer  Även mina andra 3 citrusträd ser ut att ha klarat av vintern än så länge utan problem.
Ang. spinn och bekämpningsmedel.- Är ni inte rädda för att kemikalier ska ackumuleras i frukten? Citronerna hänger ju i 12 månader så det är svårt att passa på när de inte bär frukt. Jag har fått spinn i år men valde att duscha med vanligt vatten. Detta fungerar väldigt bra för mig och mina citronväxter. Högt tryck fixar
Åsa, mälardalen zon 2
30-01-2010, 10:12
CITAT (Sainty @ 30-01-2010, 10:04)  Ang. spinn och bekämpningsmedel.- Är ni inte rädda för att kemikalier ska ackumuleras i frukten? Citronerna hänger ju i 12 månader så det är svårt att passa på när de inte bär frukt. Jag har fått spinn i år men valde att duscha med vanligt vatten. Detta fungerar väldigt bra för mig och mina citronväxter. Högt tryck fixar Provado plus och liknande är ju bara godkänt för prydnadsväxter och inte ätligt. Medlet bryts dock ner (gifter som accumuleras typ PCB och liknande är förbjudna) så jag tror inte att det är speciellt stor risk för att frukterna är giftiga ifall man sprutar när frukterna är små och sedan skördar många månader senare, det är en övervägning man får ta själv. Imadokloprid är dock även är ett ganska vanligt medel i citrusodlingar söderut, dessa frukter hamnar ju sedan i våra matbutiker.
Alexander-VG-zon3
30-01-2010, 11:20
CITAT (Sainty @ 30-01-2010, 10:04)  Ang. spinn och bekämpningsmedel.- Är ni inte rädda för att kemikalier ska ackumuleras i frukten? Citronerna hänger ju i 12 månader så det är svårt att passa på när de inte bär frukt. Jag har fått spinn i år men valde att duscha med vanligt vatten. Detta fungerar väldigt bra för mig och mina citronväxter. Högt tryck fixar att duscha med vatten ger ju bara en tillfällig lösning (dödar/duschar av spinnet) mår planta fortfarande dåligt eller är i fel miljö så att spinnet kommer, så kommer dom komma tillbaka. får man spinn ska man först få veck dom en gång sedan ska man gå igenom sin skötsel och miljön där växten växer i och åtgärda det så att spinnet inte kommer tillbaka. andra liknade medel/metoder har bara tillfällig lösning. jag själv brukar dränka växten/krukor/fat/redskap allt när jag har spinn, man dränker växten i varmt vatten (40-42c) i 20-30min gör man det så drunknar spinnen. sedan finns det ju då biologisk bekämpning i form av andra predators detta ger ju långvarig effekt likaså provado plus ger en långvarig effekt och andra likande medel men som jag skrev man bör också förbättra för växten.
BigDaddy
05-02-2010, 19:43
Idag så skulle min sambo sätta upp nya gardiner & hon plockade ner min extra belysning till Kalamondinen. Jag har inte satt upp den igen utan tänkte att nu när hon var trött på den, plockade ner det, & det är en bit in i februari så kanske det inte behövs mer. Tycker ni den ska upp igen el kan det räcka nu med extraljuset den fått?
Den har tappat lite blad men det mesta sitter kvar. Har endast haft en 9W lågenergi över sig. Den ser ut att må rätt fint som det är just nu.
Solen går upp ca 8 nu & ner ca 17 i Götet. Västerfönster.
edit. Förresten hade Netto otroligt fina citrusar häromdagen för 179kr. Var bland de finaste träden jag sett även om jag inte kollat så mycket. Stora & fina. Det måste vart väldigt billigt. Var sugen men fick inte. Har för mycket redan tyckte hon. Dock fick jag syrran till att köpa en citron. Fanns lite olika sorter.
Smarterchild
07-02-2010, 17:23
Fick upp tre limette kärnor häromveckan, de växer bra och så men den ena är helt vit (bladen och allt) Är det nån mutation tro?
Hej
Jag tycker att det beror på sorter .
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
08-02-2010, 10:00
CITAT (Smarterchild @ 07-02-2010, 17:23)  Fick upp tre limette kärnor häromveckan, de växer bra och så men den ena är helt vit (bladen och allt) Är det nån mutation tro? alla sorter/arter av citrus kan få vita frösplantor (det är ganska vanligt), dessa dör snart efter att de grott av att de inte kan fotosyntera. de saknar gröna delar.
Alexander-VG-zon3
08-02-2010, 11:09
CITAT (BigDaddy @ 05-02-2010, 19:43)  Idag så skulle min sambo sätta upp nya gardiner & hon plockade ner min extra belysning till Kalamondinen. Jag har inte satt upp den igen utan tänkte att nu när hon var trött på den, plockade ner det, & det är en bit in i februari så kanske det inte behövs mer. Tycker ni den ska upp igen el kan det räcka nu med extraljuset den fått?
Den har tappat lite blad men det mesta sitter kvar. Har endast haft en 9W lågenergi över sig. Den ser ut att må rätt fint som det är just nu.
Solen går upp ca 8 nu & ner ca 17 i Götet. Västerfönster.
edit. Förresten hade Netto otroligt fina citrusar häromdagen för 179kr. Var bland de finaste träden jag sett även om jag inte kollat så mycket. Stora & fina. Det måste vart väldigt billigt. Var sugen men fick inte. Har för mycket redan tyckte hon. Dock fick jag syrran till att köpa en citron. Fanns lite olika sorter. du kan nog skippa extra belysningen nu. skulle den däremot börja må dåligt igen så kanske du ska försöka sätta tillbaka belysningen igen. du får se hur plantan tar sig och mår. mina citrusar har dock lyset feb-mars ut. jag såg också dom på netto för ett tag sen, väldigt billiga och fina. netto brukar ha fina citrusar varje år i feb-mars (ibland har dom även citrusar inne längre fram i april-maj). jag köpte en kumquat, men då jag gick hem och det var ca -8c och inte hade nåt att skydda den med så frös nästan hela kronan bort. får se om den skjuter nya skott från de tjocka grenarna som verkar ha klarat sig. jag vet att det var lite korkat av mig att köpa en citrus när det är så kallt men kunde inte hålla mig ifrån när det var så billigt och jag trodde jag skulle hinna hem innan skadorna började visa sig.
Citrona
09-02-2010, 08:22
Christina i Taxinge (HEJ förresten :-) och ni andra med ohyra på era växter: Jag bekämpar spinn och bladlöss med såpsprit, det är mycket effektivt och vad jag förstår också miljövänligt och ofarligt för människor om man skall äta frukterna sen. 5 dl vatten, 1/2 dl såpa och 1/2-1 msk T-röd blandas i en sprayflaska och sprutas rikligt på de otäcka krypen.
Själv har jag slarvat med tillsynen av min citron och min apelsin som står i förråd (10 grader) med extra ljus, när jag kom in där förra veckan hängde bladen på citronen, den var helt uttorkad. Och apelsinen fullkomligt kryllade av bladlöss! Jag vattnade och besprutade och skall in dit idag igen och spruta en gång till om det behövs (troligen). Apelsinträdet var i alla fall helt FULLT med knoppar! Det kommer knoppar på citronen också, men de har inte kommit lika långt.
för drygt en vecka sedan kom blomknoppar på kalamondinen! CITAT (BigDaddy @ 05-02-2010, 19:43)  edit. Förresten hade Netto otroligt fina citrusar häromdagen för 179kr. Var bland de finaste träden jag sett även om jag inte kollat så mycket. Stora & fina. Det måste vart väldigt billigt. Var sugen men fick inte. Har för mycket redan tyckte hon. Dock fick jag syrran till att köpa en citron. Fanns lite olika sorter. och nu rear dom för 139 kr/st.
freddie
26-02-2010, 18:52
CITAT (Citrona @ 09-02-2010, 08:22)  5 dl vatten, 1/2 dl såpa och 1/2-1 msk T-röd blandas i en sprayflaska och sprutas rikligt på de otäcka krypen. Hej, kul tips. Jag skall prova detta nästa gång och jämföra med min tidigare metod. / F
freddie
26-02-2010, 19:05
Lite nya pics: Latifolia feb -10.jpg Latifolian är risig. Tappat många blad över vintern. Limon feb-10.jpg Verkar lite trött den med. Ingen tillväxt på flera månader trots inomhus med extraljus.
Alexander-VG-zon3
26-02-2010, 20:32
CITAT (freddie @ 26-02-2010, 19:05)  Lite nya pics:
Latifolia feb -10.jpg Latifolian är risig. Tappat många blad över vintern.
Limon feb-10.jpg Verkar lite trött den med. Ingen tillväxt på flera månader trots inomhus med extraljus. jätte vackra citrusar du har  , hos mig är det full tillväxt på de flesta. jag klippte ner min lime den fick en massa sköldlöss men den skjuter skott nu. tillväxt exempel på min röda grape som fått gigantiska blad på 18-20cm långa! och dessutom har den bara fått sådana stora blad på en gren, andra grenar får skott med normala blad. [attachment=47585:DSC_0002.JPG] [attachment=47586:DSC_0003.JPG] lite off-topic men ändå samma familj. köpte också idag en citrus släkting en murraya (tror jag det stavas, har haft en sådan innan men den dog). vackra blad och får vita doftande citrus likande blommor och röda lime likande bär har jag för mig. [attachment=47587:DSC_0004.JPG] CITAT (lovwal @ 09-02-2010, 10:12)  för drygt en vecka sedan kom blomknoppar på kalamondinen!  vad roligt, grattis
Hade för många år sen en citrus som jag dragit upp från frö. Jag hade haft den i många år men en sommar fick hunden ett anfall av extrem leklust, rusade förbi min citrus på altanen, grabbar tag i den och hugger till! Den gick mitt av! Då var hunden inte populär, kan jag lova! Har inte haft intresse sen men nu läser jag tråden och blir sugen igen! Har satt både clementin- och citronkärnor nu så kanske det inleds en ny citrusperiod här hemma igen!
freddie
02-03-2010, 20:03
CITAT (flaxss @ 26-02-2010, 20:32)  köpte också idag en citrus släkting en murraya (tror jag det stavas, har haft en sådan innan men den dog). vackra blad och får vita doftande citrus likande blommor och röda lime likande bär har jag för mig.
[attachment=47587:DSC_0004.JPG] Häftigt. Hoppas det går bra denna gången.
BigDaddy
03-03-2010, 15:30
Här kommer en massa frågor:  Om jag ni i dagarna börjar toppa ett par av mina frösådda citrusar, stannar de helt i växten då? Hur går det till? Får man fortsätta toppa hela tiden? Sedan för att det ska bli en stam rycker man av alla blad längs stammen då? För det sitter ju blad hela vägen ner. Vill experimentera lite med dem. Göra lite olika. Vissa ska jag låta vara, vissa ska jag försöka få till träd medan vissa tanken är ska bli mer buskiga. Mina citrusar jag tänkt mixtra med har längd mellan 15-43 cm. Ingen har förgrenat sig själv av alla jag har utan är långa stickor bara med blad. Sedan har jag fått som råd, om jag minns rätt, att kapa dem just över bladpar/nod. Är 1mm el 1cm lagom avstånd över nod el vad säger ni? Är osäker på exakt hur långt över jag ska kapa dem. Ska jag klippa med nagelsax, går det bra tro? Om jag även denna vår tänkt plantera om en del, vilken ordning ska jag ta det i & hur ska jag lägga upp det? Har inskaffat näring nu med till dem. När ska det börjas ges? Citrusnäring. Han i butik sa att jag även kan använda citrusnäring till alla växter. Det skulle inte skilja så mycket mellan de olika näringarna tydligen. Kan jag ge det till alla mina nygrodda fröer & sticklingar av olika arter också? edit. Jag har bilder på de flesta i mitt album hur de ser ut. Dock är de ca 2 månader gamla bilder. Sedan tänkte jag plantera om min Kalamondin. Är denna vecka lämplig för det el är det för tidigt ff? Köpt citrusjord till det. Den bör väl bli bra som den är va? Och sedan lite näring pö om pö...(?)
Alexander-VG-zon3
03-03-2010, 16:02
CITAT (freddie @ 02-03-2010, 20:03)  Hoppas det går bra denna gången.  ?
Alexander-VG-zon3
03-03-2010, 16:20
CITAT (BigDaddy @ 03-03-2010, 15:30)  Här kommer en massa frågor: Om jag ni i dagarna börjar toppa ett par av mina frösådda citrusar, stannar de helt i växten då? Hur går det till? Får man fortsätta toppa hela tiden? Sedan för att det ska bli en stam rycker man av alla blad längs stammen då? För det sitter ju blad hela vägen ner. Vill experimentera lite med dem. Göra lite olika. Vissa ska jag låta vara, vissa ska jag försöka få till träd medan vissa tanken är ska bli mer buskiga. toppar du dom så kommer det nya skott på sidorna från noderna. det är dessa skott som man sedan bygger upp kronan med. stam har du ju redan och den kommer bildas mer och mer med tiden, du kan dock ta veck bladen om du vill ha en mer synlig stam. vill du ha träd så är det lagom att toppa dom när dom nåt en höjd av 50-100cm. CITAT (BigDaddy @ 03-03-2010, 15:30)  Mina citrusar jag tänkt mixtra med har längd mellan 15-43 cm. Ingen har förgrenat sig själv av alla jag har utan är långa stickor bara med blad. med tiden även utan beskärning så kommer grenar, att man klipper dom är ju att ''påskynda'' deras form. för med tiden kommer dom utvecklas till träd. CITAT (BigDaddy @ 03-03-2010, 15:30)  Sedan har jag fått som råd, om jag minns rätt, att kapa dem just över bladpar/nod. Är 1mm el 1cm lagom avstånd över nod el vad säger ni? Är osäker på exakt hur långt över jag ska kapa dem. Ska jag klippa med nagelsax, går det bra tro? ca 5mm ovanför en nod är lagom, vid noderna kommer skott. klipper du i mellan noderna kommer stammen dö till den nästa friska nod. och döda ''bitar'' vill man inte ha. du kan klippa med vad du vill. CITAT (BigDaddy @ 03-03-2010, 15:30)  Om jag även denna vår tänkt plantera om en del, vilken ordning ska jag ta det i & hur ska jag lägga upp det? det kvittar vilken ordning du tar. CITAT (BigDaddy @ 03-03-2010, 15:30)  Har inskaffat näring nu med till dem. När ska det börjas ges? Citrusnäring. Han i butik sa att jag även kan använda citrusnäring till alla växter. Det skulle inte skilja så mycket mellan de olika näringarna tydligen. Kan jag ge det till alla mina nygrodda fröer & sticklingar av olika arter också? du ger dom näring när dom har börjat att växa. du ger inte näring till nygrodda planter eller sticklingar. utan man ger näring till växter som har ett utvecklad rotsystem och som behöver det. när dina frösådder har fått bättre rotsystem och börjat växa med fler blad så skolar du om dom i ny jord (vanlig jord) sedan 4-8v efter det är det dags att ev ge näring. ja du kan ge citrusnäring till alla växter som vill ha lågt ph. dock är citrusnäring ganska dyrt plus måste man inte köpa citrusnäring. de flesta märken innehåller inte kalk och då kan man vanlig krukväxtnäring till citrusarna. dock läs innehållsförteckningen för att vara säker. blomstra, blåkorn, kogödsel, hönsgödsel, guldvatten, nässelvatten funkar till citrusar. CITAT (BigDaddy @ 03-03-2010, 15:30)  Sedan tänkte jag plantera om min Kalamondin. Är denna vecka lämplig för det el är det för tidigt ff? Köpt citrusjord till det. Den bör väl bli bra som den är va? Och sedan lite näring pö om pö...(?) när den börjar att växa kan du plantera om den. citrusjord får du kolla vad den innehåller en del innehåller kalk och andra märken innehåller inte kalk. citrusar vill ju ha lågt ph så du köper det märke som inte har kalk i sig. jag själv köper inte citrusjord alls utan använder rhododendronjord och blandar ev upp den med olika saker för att få den bra ev leca, kompost, grus m.f. närings ges ca 4-8v efter omplantering. det gäller nästan alla växter.
BigDaddy
03-03-2010, 17:01
Tusen tack. Det var verkligen svar på allt.  Kalamondinen har inte växt alls sedan köpet i slutet av sommaren. Kanske beror på att den ff står i samma jord som den köptes i. Jag ska till helgen försöka plantera om den & då kanske den kommer igång förhoppningsvis. Är ff orolig för den även om den ser helt ok ut fortfarande. Frukterna på den har växt & gulnat sedan den köptes dock. Jag sätter den i samma kruka men ger den ny jord nu då till helgen. Ja jag har tänkt göra nässelvatten men fick en citrusnäring 'på köpet' kan man säga när jag av en vän köpte lite fröer där plus jord. Gör slut på den först men tycker det verkar även skojigare att göra näringen själv av nässlor. Så det blir det i framtiden.
Malva15
07-03-2010, 22:00
Jag har nyligen köpt ett citrusträd och vill veta lite om sorten jag köpte. På etiketten står det "limonella" och jag har sökt på nätet om sådana men kan inte hitta någon information. På krukan står det bara "citrofortunella". Den har inte lika breda blad som kalamondinen och frukterna är runda men lite åt det ovala och gula. Vet någon vad det kan röra sig om?
Alexander-VG-zon3
07-03-2010, 22:17
CITAT (Malva15 @ 07-03-2010, 22:00)  Jag har nyligen köpt ett citrusträd och vill veta lite om sorten jag köpte. På etiketten står det "limonella" och jag har sökt på nätet om sådana men kan inte hitta någon information. På krukan står det bara "citrofortunella". Den har inte lika breda blad som kalamondinen och frukterna är runda men lite åt det ovala och gula. Vet någon vad det kan röra sig om? det låter som om du har en; Citrus × floridana - Limequat (hette innan × Citrofortunella floridana). alt kan det också vara någon Kumquat - Citrus japonica eller Oval kumquat - Citrus margarita detta släkte hette innan Fortunella. Kalamondin heter Citrus × microcarpa. det blev mycket namn här lite om Kalamondin och varför dom inte heter ''Fortunella''. http://flaxss.webs.com/kalamondin.htmCITAT (BigDaddy @ 03-03-2010, 17:01)  Tusen tack. Det var verkligen svar på allt. Kalamondinen har inte växt alls sedan köpet i slutet av sommaren. Kanske beror på att den ff står i samma jord som den köptes i. Jag ska till helgen försöka plantera om den & då kanske den kommer igång förhoppningsvis. Är ff orolig för den även om den ser helt ok ut fortfarande. Frukterna på den har växt & gulnat sedan den köptes dock. Jag sätter den i samma kruka men ger den ny jord nu då till helgen. antigen är ljuset för svagt än eller så tar frukterna kraft just nu som gör att den inte växer så mycket.
BigDaddy
17-03-2010, 19:29
Citrusjord, roddisjord el medelhavsjord till citrusar. Det har jag snappat upp.
Jag har dessa: Citrusjord, rosjord & planteringsjord.
Citrusjorden räcker inte till alla citrusar. Vet att planteringsjord ihop med citrusnäring, vilket jag har, är ok med. Dock skulle jag vilja göra mig av med hela jättepåsen med rosjord jag av ngn anledning köpte. Vet inte vad jag ska använda den till. Kan jag ha den till citrusar tro?
Alltså planteringsjorden räcker ihop med citrusjorden men vill gärna göra mig av med rosjorden på ngt sätt. Så det är frågan även om jag alltid trasslar in mig i meningarna.
edit. Har ju iof 7st olivsmåttingar jag tänkt plantera om också. Ska jag månne ta rosjorden till dem ist.? El ska jag göra ngn blandning av de jorder jag har? Jaja....ni får välja
Alexander-VG-zon3
17-03-2010, 19:34
CITAT (BigDaddy @ 17-03-2010, 19:29)  Citrusjord, roddisjord el medelhavsjord till citrusar. Det har jag snappat upp.
Jag har dessa: Citrusjord, rosjord & planteringsjord.
Citrusjorden räcker inte till alla citrusar. Vet att planteringsjord ihop med citrusnäring, vilket jag har, är ok med. Dock skulle jag vilja göra mig av med hela jättepåsen med rosjord jag av ngn anledning köpte. Vet inte vad jag ska använda den till. Kan jag ha den till citrusar tro?
Alltså planteringsjorden räcker ihop med citrusjorden men vill gärna göra mig av med rosjorden på ngt sätt. Så det är frågan även om jag alltid trasslar in mig i meningarna. den jord som har lägst ph (minst kalk) kan du blanda upp med citrusjorden. så ska det nog blir bra. eller tar du alla 3jordarna och blandar runt och planterar i, och så får du se hur det går. citrusar är ganska tåliga speciellt frösådda och kan trivas i jordar som inte är helt perfekta. annars så vill citrusar ha en jord med lägre ph (som inte innehåller så mycket kalk) plus lucker jord.
BigDaddy
26-03-2010, 07:17
Nu har det vart plusgrader vad jag vet dygnet runt några dagar. Kan man snart börja väbja in växterna att stå på balkongen, iaf nu under korta stunder till att börja med? Citrusarna då. 10-gradigt är det kallt för dem om de inte är vana?
Skulle det bli kallare & risk för frost så har jag dem inte ute såklart.
Hur har du det? Börjat plocka ut dem lite smått...?
Alexander-VG-zon3
26-03-2010, 08:54
dom mest köldtåligaste/och för övrigt tåliga jag har har jag satt ut och de har varit ute i ett pardagar, annars är det för ostabilt än för de flesta att sättas ut tycker jag och frostrisken är inte helt förbi än och det gäller för hela sverige. sätter man ut dom för tidigt dom som inte vill så kan dom tappa knoppar och kart.
när tempen börjar närmar sig +15c en längre period och risken för frost är över kan du börja att sätta ut de flesta citrusar. en del känsligare som Lime, storcitrus, fingercitron, grapefrukt, limequat sätter ut när tempen börjar närmar sig runt +20c.
BigDaddy
26-03-2010, 19:17
Ok då avvaktar jag lite till. Tack.
Nu har jag endast, utöver min Kalamondin, frösådda. Det är fullt hus här men ska köpa mig en ny citrus snarast men måste få ut lite av dessa först. Vill inte göra mig av med mina frösådda jag tänkt klippa & mixtra lite med. Tycker dessutom det är sjukt kul att sått dem från frö.
Sedan ska jag ta ett par sticklingar senare i vår med. Ska bli spännande. Men först mer plats.
Av alla mina frösådda så har det nu på våren visat sig att mina här hemma, som fått utstå en tuff period, blivit lite tristare än de jag har på jobbet. De är långa, smala & rangliga. Bladen mindre dessutom. Har en tanke att byta ut dem mot de på jobbet men blir lite krångligt. Det jag funderar lite över är tror du mina kan bli fina igen el är risken stor att de inte tar ikapp de andra från jobbet? Det är lite ljusare där & ngt bättre förutsättningar men de har haft det extra tufft här hemma under vintern. Så blir det inte mer. Byggdamm, kyla etc. Min balkong här hemma är i västerläge utan tak, så får en del södersol med. Så såfort de kommer ut så får de mer solljus.
Jag tänker; De börjar bli stora & blir krångligare att byta plats på framöver, speciellt när vissa ska planteras om nu i större krukor. Jag kommer dessutom ev byta jobb snart, ev efter sommaren. Hade du bytt ut dem nu el kan de bli riktigt starka & fina här med så småningom? Jag menar har denna uppväxtperioden satt sina spår forever?
De är inte fula, inte mycket lägre, men smalare, mindre blad etc. De växer på höjden väldigt mycket här hemma också.
edit. Ååååhhh jag vill köpa hus snart så jag får plats för allt!
Alexander-VG-zon3
26-03-2010, 21:31
har du plantor som du självsått av citron, apelsin, mandarin, kalamondin, kumquat som börjar att få en storlek, så kan man ta ut de rätt så tidigt (när det är runt +5c +15c på dagen och frostfritt). de tål det. för det har jag själv gjort varje år. men skydda dom mot solen först när det är första gången i hela deras liv dom kommer ut. senare med högre ålder tål dom vårsolen bättre.
små fröplantor/unga plantor, bör man ta ut när det är varmare runt +15c +20c och efter att frostrisken är förbi då.
även om de blivit lite rangliga och klena i början. så brukar det rätta till sig längre fram och de växer till sug och stadgar upp sig.
Hej
Rangliga och klena och höga beror på lite ljus så de följer ljus.
H Bassam
BigDaddy
27-03-2010, 19:46
CITAT (Bassam @ 27-03-2010, 02:35)  Hej
Rangliga och klena och höga beror på lite ljus så de följer ljus.
H Bassam Ja det stämmer nog. De får mindre ljus här än i min förra lgh tror jag, speciellt nu denna tid dä de stått lite konstigt i trängseln här. Hoppas bara de blir fina igen för jag planterar om dem nu. Jag är lite lite orolig för om de alltid kommer vara fulare nu än de som stått bättre i solljus. Men det får väl tiden visa. Jag ska försöka få dem fina & kraftiga igen nu när solen kommer mer & balkongen snart finns redo.
Alexander-VG-zon3
27-03-2010, 19:54
CITAT (BigDaddy @ 27-03-2010, 19:46)  Ja det stämmer nog. De får mindre ljus här än i min förra lgh tror jag, speciellt nu denna tid dä de stått lite konstigt i trängseln här. Hoppas bara de blir fina igen för jag planterar om dem nu. Jag är lite lite orolig för om de alltid kommer vara fulare nu än de som stått bättre i solljus. Men det får väl tiden visa. Jag ska försöka få dem fina & kraftiga igen nu när solen kommer mer & balkongen snart finns redo. va inte för orolig, alla dina fröplantor kommer säkert bli vackra och ståliga när dom växt till sig. jag har haft många taniga och fruktansvärt rangliga fröplantor som nu växt till sig och blivit finare.
freddie
28-03-2010, 12:42
Hej alla! Först och främst, kul att tråden lever vidare. Nu till min fråga. Jag är orolig. Anledning, se bild: Krumma skott på citrus meyeri.jpg Alla mina citrusar skjuter skott som blir krumma/"skrynkliga". Skotten utvecklas aldrig till fullstora blad. Bladen har gul/gröna prickar och skrovliga områden på undersidan. Jag har nu haft dem i tre år och har inte sett något liknande detta tidigare. De verkar inte vilja komma igång och växa ordentligt. Dessutom har min latifolia tappat jättemycket blad, minst hälften under vintern och den har inte visat tendens att återhämta sig, skjuter lika klena skott som den på bilden. Jag har letat efter spinn men kan inte finna några större mängder. Vad kan det vara tror ni? Det har varit såhär den senaste 1-2 månaderna. för er som inte vet, övervintrar jag i sval rumstemp med extraljus. Tidigare år aldrig varit några problem.
Alexander-VG-zon3
28-03-2010, 13:02
har du kollat efter sköldlöss/bladlöss/ulllöss ?
när dom får något av denna ohyra så blir bladen/grenar/inredning kletiga och bladen bli också buckliga/små/rullade/vridna.
en annan ohyra jag tänker på är trips, dom brukar lämna efter sig på bladen prickar och döda områden (cellkollaps) i svarta eller gula färger.
freddie
28-03-2010, 14:40
Jag hittar inga djur, i alla fall inget som rör sig. Sköldlöss kan jag inte se, men vissa sorter kanske är såra att upptäcka? Tog några närbilder på min Latifoliastickling (ej den stora som tappat hälften afv sina blad): Latifolia blad framsida 28 mars -10.jpg Latifolia blad baksida 28 mars -10.jpg Vad tror du, flaxss?
CITAT (freddie @ 28-03-2010, 15:40)  Jag hittar inga djur, i alla fall inget som rör sig. Sköldlöss kan jag inte se, men vissa sorter kanske är såra att upptäcka? Tog några närbilder på min Latifoliastickling (ej den stora som tappat hälften afv sina blad): Latifolia blad framsida 28 mars -10.jpg Latifolia blad baksida 28 mars -10.jpg Vad tror du, flaxss? Det är någon sorts svampsjukdom, Freddie. MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
28-03-2010, 16:48
jag tror fortfarande på sköldlöss eller nåt annat löss, och det klibbiga på bladen är honungsdagg. sköldlöss är svart/bruna/gröna och sitter inne i grenverket både på grövre/äldre stammar och grenar och yngreskott. de döljer sig väldigt väl och du måste kolla noga.
är det svamp som clivia skrev så kan du testa med atamon. söker du på forumet hittar du info om det.
freddie
28-03-2010, 17:06
Clivia, svampsjukdom kan kanske stämma med tanke på att jag i några krukor haft små gula prickar/korn och i något fall ett antal större skumgummiliknande gula saker. Jag kanske borde testa den där atamongrejen?/ f
CITAT (freddie @ 28-03-2010, 18:06)  Clivia, svampsjukdom kan kanske stämma med tanke på att jag i några krukor haft små gula prickar/korn och i något fall ett antal större skumgummiliknande gula saker. Jag kanske borde testa den där atamongrejen?/ f Jag vet inte, Freddie, om natriumbensoat är det rätta medlet, har aldrig provat det... Det är fungicider på kopparbasen som gäller i detta fallet enligt mig och vädra så mycket som möjligt... Jag har aldrig stött på det här problem i Sverige och känner inte till några bekämpningsmedel som du kan använda, tyvärr... MVH/clivia
freddie
28-03-2010, 19:08
Finns det några risker förknippat med atamon? Om inte, så kan jag ju oavsett problemet prova detta det är ju ändå så billigt alternativ menar jag. /f
Alexander-VG-zon3
28-03-2010, 19:12
vad är det för svamp då ? men visst jag kan ha fel. outvecklade blad och blad som är buckliga/skrynkliga på citrus brukar inte tyda på svamp utan på växtförhållanden eller ohyra. atamon brukar rekommenderas på forumet. när jag funderar vidare så funderar jag på om det kan vara Citrus canker kanske ett tidigt stadium, du fått ? det är en bakterieinfektion som jag tror inte går att behandla och kan hända alla citrusar. även detta ger buckliga blad och prickar. googla på det och jämför. kan iförsig ladda upp en bild som jag hittade på nätet, undersidan av ett blad.
freddie
11-04-2010, 17:36
Oavsett vad det är så verkar det nu vara rätt kört för min latifolia. Inte många blad kvar nu. Visserligen har de nya skott som kommit utvecklats ordentligt, men den ser inte ut att hämta sig tillräckligt. Tur att jag har en till synes välmående stickling av denna växt. Den har dock också konstigheter på vissa blad. Men den tappar inte ett enda blad på flera veckor. Sätter frukt också. Frågan är om den går samma öde tillmötes eller om jag kan förebygga på något sätt, förutom då att att klippa bort konstiga blad. Annars funkar det bra med de andra växterna. Trivs i vårljuset. Mestadelen står nu skuggigt på balkong precis som förra året vid det här tiden. / f
Alexander-VG-zon3
11-04-2010, 17:43
jag är ganska säker på att du har fått ett tidigtstadie av Citrus canker, nu när jag kollat på dina bilder mer och mer. 100% säker är jag inte. du får googla och kolla.
vad roligt att det för övrigt går bra, och roligt att det äntligen blivit varmt och vårigt. även hos mig har citrusarna fått komma ut och så har jag köpt en ny citrus till samlingen, fast den står inne än.
freddie
30-04-2010, 17:08
Flaxss, jag googlade, rättare sagt "growynade" citrus canker. Jag kan inte hitta några bilder som påminner om mina. Betänk att mina bilder är väldigt förstorade. På bilderna jag hittat på internet är angreppen på bladen större och mer "distinkta" (med det menar jag att de är mer tydliga och avgränsade, se t.e.x. http://www.doacs.state.fl.us/pi/canker/photos.html). Angreppen (eller vad de nu skall kallas) på mina växter är inte så stora och har inte den gula "halo" som beskrivs. Jag tror/hoppas att du har fel, flaxss.  / f
freddie
30-04-2010, 17:17
Precis exakt i detta nu dunkade f.ö. den sista limefrukten i golvet... Jag är ledsen.  / f
Alexander-VG-zon3
30-04-2010, 17:43
jag ser ju inte dina i verklighet så jag vet ju inte säkert va det är. jag kan ju bara gissa och skriva vad jag tror det är (och vad andra tror det är). sedan får du ju jämföra med dina växter och googla och se vad du tycker det kan vara. jag har aldrig själv fått nåt liknade symptom. du kan kolla här, här finns många sjukdomar med både virus och svamp/bakterier och andra. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_citrus_diseaseshttp://edis.ifas.ufl.edu/topic_citrus_pests_diseaseshar du provat att behandla mot svamp om det kan vara det ? eller har du etsat nåt annat ? annars får du klippa veck allt som är dåligt och klippa ner dom till några noder och hoppas på att dom skjuter nya friska skott. det är ju väldigt tråkigt det som händer.
BigDaddy
30-04-2010, 20:13
Jag måste fråga igen. Har frågat för ett par månader sedan men ff samma nu. Jag köpte en Kalamondin, el jag fick en, i slutet av förra sommaren. Jag lät den stå kvar i samma jord & kruka fram tills i början på Mars. Fram tills dess hade den inte växt ngt alls. Den såg likadan ut ff i övrigt & frukterna har växt hela tiden.
IOM att inget hände så planterade jag om den i citrusjord. Förvisso ska man nog inte plantera om dem när de inte mår helt 100 men jag tänkte det kanske var alldeles för lite näring i jorden den stod & testade.
Nu efter snart 2 månader har ff ingenting skett. Den är inte hängig, vissen el ful. Förvisso relativt torra blad men det har den haft hela tiden. De är gröna men lite smått kupade & småtorra. Så har den alltid sett ut. Jag undrar varför den aldrig växer? Inte ett skott skjuter ut.
Det sitter väl c:a 10-15 frukter på men var från början minst det dubbla. Några har mognat & ett par föll av under omplanteringen. De var också rätt mogna så de föll enkelt av.
Jag har aldrig haft ngn citrus förr mer än mina frösådda som växer som bara den. Varför växer inte Kalamondinen? Klarar den inte växa med en massa frukter på el är den död? Mår dåligt?
Har för övrigt börja avvänja den utomhus med mina andra växter. Är lite tidigt än för natten va? Hur många dagar bör mina växter stå ute innan de kan vara ute dygnet om? (ifall det inte blir frostgrader alltså) De verkar inte må dåligt alls av det. Inte hängiga.
Frösådder. Jan jag avvänja dem för utomhus ockå el är de känsligare? Har inte sett att de ogillar det.
Alexander-VG-zon3
30-04-2010, 20:31
CITAT (BigDaddy @ 30-04-2010, 21:13)  Jag måste fråga igen. Har frågat för ett par månader sedan men ff samma nu. Jag köpte en Kalamondin, el jag fick en, i slutet av förra sommaren. Jag lät den stå kvar i samma jord & kruka fram tills i början på Mars. Fram tills dess hade den inte växt ngt alls. Den såg likadan ut ff i övrigt & frukterna har växt hela tiden.
IOM att inget hände så planterade jag om den i citrusjord. Förvisso ska man nog inte plantera om dem när de inte mår helt 100 men jag tänkte det kanske var alldeles för lite näring i jorden den stod & testade.
Nu efter snart 2 månader har ff ingenting skett. Den är inte hängig, vissen el ful. Förvisso relativt torra blad men det har den haft hela tiden. De är gröna men lite smått kupade & småtorra. Så har den alltid sett ut. Jag undrar varför den aldrig växer? Inte ett skott skjuter ut.
Det sitter väl c:a 10-15 frukter på men var från början minst det dubbla. Några har mognat & ett par föll av under omplanteringen. De var också rätt mogna så de föll enkelt av.
Jag har aldrig haft ngn citrus förr mer än mina frösådda som växer som bara den. Varför växer inte Kalamondinen? Klarar den inte växa med en massa frukter på el är den död? Mår dåligt?
Har för övrigt börja avvänja den utomhus med mina andra växter. Är lite tidigt än för natten va? Hur många dagar bör mina växter stå ute innan de kan vara ute dygnet om? (ifall det inte blir frostgrader alltså) De verkar inte må dåligt alls av det. Inte hängiga.
Frösådder. Jan jag avvänja dem för utomhus ockå el är de känsligare? Har inte sett att de ogillar det. du kan ställa ut alla dina citrusar nu, även dygnet runt. det har jag gjort med alla mina förutom dom som är tropiska de står inne än. men citron, kalamondin, apelsin, mandarin, kumquat kan man ställa ut nu. det du ska göra är att avhärda dom mot solen (ställ dom i skuggan och täck med lakan, juteväv, fiberduk) och ta in vid ev sena frostnätter. att din kalamondin inte växer beror på att den har en massa frukter, skördar du den och tar veck frukterna så kommer den att börja växa. min som står ute nu har börjat att växa lite, men den har ju bara kart nu då jag redan har skördat alla frukter.
Smarterchild
30-04-2010, 20:45
Jag köpte ett lime träd förra våren det blomma överdådigt i somras och i år typ feb-mars. Men vad jag än gör tappar den karten. Jag hade planterat i blomjord blandat med lera och leca plus långtidsverkande gödsel i. för 2-3 veckor sen planterade jag om i en blandning av kögödsel och torv. Men jag märkte att rötterna inte ens hade fyllt krukan, beror det på dålig jord? trädet ser iallafall fortfarande ut som det fått ett kok stryk. Och all kart som bildades i februari har redan ramlat av. Hjälper det om jag sätter ut eländet på altanen nu eller är det för tidigt? Är det förresten nån som har köpt citrus träd från odla nån gång? Såg att de hade både citrus och kalamondin, ha begäret är stort, men vilken är lättsköttast egentligen?
BigDaddy
30-04-2010, 20:46
Ok, då ska jag skörda frukten bums!  Tackar. Kart det har den inte alls. Är väl att den stått inne från förra sommaren kanske. All kart från dess har blivit frukt men det har ej kommit ny kart. Klementin har jag med. Den går väl också att ställa ut då va? Jag ställer alla i skugga ute imorn eftermiddag, sedan får de stå kvar. Vad kul! Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|