Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
freddie
CITAT (blomkronan @ 24-11-2008, 01:08) *
Men... har du den inne i rumstemperatur??

Ja, 15-22 grader med extraljus.
juddan
Jag vet inte om det är fler än jag som har citron "skörd" såhär i December, jag antar att citronerna inte mognar exakt lika tidsbestämt här i Sverige som i Italien, men i alla fall så har jag tidigare år haft problem med att komma på ett användningsområde till mina citroner som är fint nog åt något man väntat på så länge, och eftersom att jag kommit på det så skulle jag vilja dela med mig.

Det här är ett recept på vita citrontryfflar som är så himla goda och otroligt vackra. Dessutom lämpligt både till jul och "citronskörden", det är ju också en otroligt fin pressent att ge bort tryfflar av hemodlade citroner.

Här är receptet:
20-25 stycken
skal av en citron
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
200 gram vit choklad
1 msk blåa vallmofrön
200 gram vit choklad till doppning
blåa vallmofrön till dekor

Skölj citronen och skala av det yttersta gula skalet med hjälp av en potatisskalare. koka upp citronskalet tillsammans med grädde och honung i en liten kastrull. låt det sedan stå och dra i 15 minuter så att citronsmaken utvecklas. hacka under tiden chokladen ganska fint och lägg i en bunke. koka upp grädden på nytt, sila bort citronskalet och häll den heta blandningen över chokladen. rör tills all choklad smält och låt tryffeln svalna i rumstempratur. blanda då ner vallmofröna och låt tryffeln stelna i kylskåpet. när smeten hårdnat tar du ut runda kulor med hjälp av t.ex. ett kuljärn.
bryt chokladen till doppningen i mindre bitar och smält den i microvågsugn eller över vattenbad. doppa de kylskåpskalla tryffelkulorna i chokladen och dekorera med vallmofrön. låt stelna och förvara sedan i kylskåp.

Jag tycker att den här tryffeln är otroligt god, trotts att jag vanligtvis inte gillar vitchoklad. Den är inte alls lika söt som vita tryfflar brukar vara, sötman i den vita chokladen balanseras av den friska syrligheten i citronen.

Jag vet att det här inte är någon recept sida, men jag tänkte att ni kanske hade samma citron problem som jag så jag tänkte att det var lika bra att dela med mig! /Judit
Alexander-VG-zon3
CITAT (juddan @ 30-11-2008, 11:24) *
Jag vet inte om det är fler än jag som har citron "skörd" såhär i December, jag antar att citronerna inte mognar exakt lika tidsbestämt här i Sverige som i Italien, men i alla fall så har jag tidigare år haft problem med att komma på ett användningsområde till mina citroner som är fint nog åt något man väntat på så länge, och eftersom att jag kommit på det så skulle jag vilja dela med mig.

citroner mognar ju inte efter månad . utan efter väder och klimat . vilket gör att man kan få mogna citroner när som helst . och det har ju att göra med att dom också kan blomma när som . dock har dom en huvud blomning under vår-försommar och uppehåll sedan en till på hösten . men några blommor kan komma när som .
Alexander-VG-zon3
satte ut mina citrusar igen , nu efter köldperioden . och såg att min apelsin har fått en massa blomknoppar och blommor även då det bara är ca +3c +5c på dagen och ner mot +1c -1c på nätterna nu .
lissa
Juddan, det låter verkligen gott med dom där tryfflarna, men farligt farligt... tongue.gif
Flaxss, har du fröuppdragna citroner och apelsiner eller är dom köpta och redan ympade??
Kalamondinen står fortfarande ute utan ett enda blad, tror inte att den kommer att klara sig, men den får stå åtminstonde över vintern.. Dom 3 jag har ihop i samma kruka tappar några enstaka blad, har nästan stannat upp i växten, men ser rätt glada ut ändå...
Jag är lite rädd att den isande vinden vi har, för med 10 grader och isvind är en farlig kombination unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 02-12-2008, 00:34) *
Juddan, det låter verkligen gott med dom där tryfflarna, men farligt farligt... tongue.gif
Flaxss, har du fröuppdragna citroner och apelsiner eller är dom köpta och redan ympade??
Kalamondinen står fortfarande ute utan ett enda blad, tror inte att den kommer att klara sig, men den får stå åtminstonde över vintern.. Dom 3 jag har ihop i samma kruka tappar några enstaka blad, har nästan stannat upp i växten, men ser rätt glada ut ändå...
Jag är lite rädd att den isande vinden vi har, för med 10 grader och isvind är en farlig kombination unsure.gif

dom tål +10c och isande vind jag lovar dig !! det gör och har mina gjort . mina två stora är köpta och ympade tyckte det var ''underligt'' att börja blomma nu när den kom ut .
MariaS
CITAT (flaxss @ 01-12-2008, 23:04) *
satte ut mina citrusar igen , nu efter köldperioden . och såg att min apelsin har fått en massa blomknoppar och blommor även då det bara är ca +3c +5c på dagen och ner mot +1c -1c på nätterna nu .

giggle.gif Så är det att leva med citrus. Detta har hänt mig flera gånger, sen jag började ha mina citrusar i växthuset över vinter. Lustigt nog blir det också pollinerade citroner också... blink.gif
Alexander-VG-zon3
det känns som om det skulle va för svalt för den att blomma men inte då ! , trevligt med lite apelsinblommor nu .
jonatan
hej på er...

jag skulle vilja ha lite tips och råd...

det är så att jag var i "växthuset" där jag bor idag för att köpa krukor och som vanligt så MÅSTE jag gå igenom ALLT och titta även fast jag är där så ofta... smile.gif

när jag gick förbi ena hörnet i "djungeln" så kände jag en ljuvlig doft så jag började kolla mig runt vad det var som luktade så gott... och det visade sig att det var ett mandarin träd som var i full blom, det var mängder med blommor på den. trädet var ca 150cm högt och kostade 600:-

min fråga är... är det ett bra pris för ett mandarinträd i den storleken och OM man får det att bära frukt är dom ätbara då ?

tacksam för snabba svar så inte nån köper det framför näsan på mig...

//jonatan
MariaS
CITAT (jonatan @ 03-12-2008, 03:05) *
hej på er...

det är så att jag var i "växthuset" där jag bor idag för att köpa krukor och som vanligt så MÅSTE jag gå igenom ALLT och titta även fast jag är där så ofta... smile.gif

när jag gick förbi ena hörnet i "djungeln" så kände jag en ljuvlig doft så jag började kolla mig runt vad det var som luktade så gott... och det visade sig att det var ett mandarin träd som var i full blom, det var mängder med blommor på den. trädet var ca 150cm högt och kostade 600:-

min fråga är... är det ett bra pris för ett mandarinträd i den storleken och OM man får det att bära frukt är dom ätbara då ?

//jonatan

För det priset!!!!! KÖPDet priset brukar man ge för träd som är 70cm!

Jag äter då av mina frukter och har inte blivit sjuk ännu. Smarriga!
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 03-12-2008, 03:05) *
hej på er...

//jonatan

sedan är ju frågan kan du sköta det ? alltså jag menar kan du ställa ut det och kan du ge det en sval vintervila med extra ljus i en temp på +5c +10c ? , kan du inte det så köp inte , kan du ge den det så köp det . huruvida det är billigt eller dyrt vet jag inte för jag har sett Mandarinträd till salu för 399-499 på en höjd av 150cm och 200cm men har också sett på 100cm som kostat 799 .
jonatan
CITAT (MariaS @ 03-12-2008, 09:36) *
För det priset!!!!! KÖPDet priset brukar man ge för träd som är 70cm!

Jag äter då av mina frukter och har inte blivit sjuk ännu. Smarriga!

jag har varit och köpt det nu men fick tyvärr inte in det i bilen så dom kör hem den till mig om en stund... det var ju snällt av dom... smile.gif

CITAT (flaxss @ 03-12-2008, 12:47) *
sedan är ju frågan kan du sköta det ? alltså jag menar kan du ställa ut det och kan du ge det en sval vintervila med extra ljus i en temp på +5c +10c ? , kan du inte det så köp inte , kan du ge den det så köp det . huruvida det är billigt eller dyrt vet jag inte för jag har sett Mandarinträd till salu för 399-499 på en höjd av 150cm och 200cm men har också sett på 100cm som kostat 799 .

hmm... ja visst kan jag det... men det blir ju tyvärr isåfall ute i vårat förråd...

men ska den stå så svalt nu när den är proppad med blommor ?

min sambo blev ju så glad över att den luktar så gott så hon vill ju att vi ska ha den vid fönstret i vardagsrummet med massa extra belysning ?

sen så ska jag bygga ett växthus snart som ska vinterisoleras...
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 03-12-2008, 14:18) *
jag har varit och köpt det nu men fick tyvärr inte in det i bilen så dom kör hem den till mig om en stund... det var ju snällt av dom... smile.gif
hmm... ja visst kan jag det... men det blir ju tyvärr isåfall ute i vårat förråd...

men ska den stå så svalt nu när den är proppad med blommor ?

min sambo blev ju så glad över att den luktar så gott så hon vill ju att vi ska ha den vid fönstret i vardagsrummet med massa extra belysning ?

sen så ska jag bygga ett växthus snart som ska vinterisoleras...

visst kan du ha den i sovrumsfönstret nu bara det är just , efter den blommat klart är det bra att den får vila svalt ca +5c +15c , även i rumstemp går om du ger den extra ljus . mina citrusar har jag ute långt ut på hösten och förvintern sedan övervintras dom inne ca +15c +20c , då får dom vintervila ute .
får man se en bild på din nyinköpta skönhet ?
blomkronan
Grattis jonatan det var ett mycket bra pris tycker jag. yaay.gif
Nu vill vi se bilder....
jonatan
CITAT (flaxss @ 03-12-2008, 15:05) *
visst kan du ha den i sovrumsfönstret nu bara det är just , efter den blommat klart är det bra att den får vila svalt ca +5c +15c , även i rumstemp går om du ger den extra ljus . mina citrusar har jag ute långt ut på hösten och förvintern sedan övervintras dom inne ca +15c +20c , då får dom vintervila ute .
får man se en bild på din nyinköpta skönhet ?

neeej... inte sovrummet... VARDAGSRUMMET skrev jag ju... wink.gif

den var förresten inte 150cm men det var ganska så bra gissat av mig... den är 140cm...

här kommer lite bilder på skönheten... smile.gif

[attachment=27979:DSCF8987b.jpg]

har satt upp extraljuset redan, en le växtlampa blev det och här ser man ungefär hur den lyser upp den... verkar det bra eller ?

[attachment=27980:DSCF9000.jpg]

kolla här vad mycket blommor den har... och dom luktar alldeles alldeles underbart...

[attachment=27981:DSCF9004.jpg]

[attachment=27982:DSCF8991.jpg]

[attachment=27983:DSCF9006.jpg]

[attachment=27984:DSCF9006b.jpg]

CITAT (blomkronan @ 03-12-2008, 20:56) *
Grattis jonatan det var ett mycket bra pris tycker jag. yaay.gif
Nu vill vi se bilder....

tack så mycket...

här får du se bilderna du med...wink.gif
Alexander-VG-zon3
vackert träd !!! vet inte vart jag fick sovrummet ifrån!! .
jonatan
CITAT (flaxss @ 03-12-2008, 22:01) *
vackert träd !!! vet inte vart jag fick sovrummet ifrån!! .

du var kanske trött och bara hade "sovrum" i huvudet... smile.gif

tackar...ja jag tycker oxå trädet är jättefint...

såg du ljuset från extrabelysningen på andra bilden... verkar det bra eller ?
tänkte ge den 14 timmar ljus om dan...

är dom där små gröna bollarna som man kan se på 4'e bilden blivande frukter eller ? isåfall är det hur många som helst... går inte ens att räkna dom så många är det...

läste en annan tråd här ang leran den är planterad i... borde jag byta den till det du skrev i den andra tråden och ska jag göra det nu isåfall eller vänta till våren ?

blomkronan
OJ, OJ Jätte GRATTIS vilket fint träd.
Du gjorde ett klipp bravo.gif
Nu håller vi tummarna att den trivs hos dig... fast det behöver vi ju inte göra... allt verkar trivas bra hos dig...
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 03-12-2008, 22:16) *
du var kanske trött och bara hade "sovrum" i huvudet... smile.gif

tackar...ja jag tycker oxå trädet är jättefint...

såg du ljuset från extrabelysningen på andra bilden... verkar det bra eller ?
tänkte ge den 14 timmar ljus om dan...

är dom där små gröna bollarna som man kan se på 4'e bilden blivande frukter eller ? isåfall är det hur många som helst... går inte ens att räkna dom så många är det...

läste en annan tråd här ang leran den är planterad i... borde jag byta den till det du skrev i den andra tråden och ska jag göra det nu isåfall eller vänta till våren ?

haha kanske var jag trött när jag skrev det

svårt att säga om ljuset är bra , det täcker väl inte så mycket . bättre hade nog varit med ett bra lysrör strax ovanför . det finns ju lysrör med olika färger och vågor och färgtemp .

dom små gröna bollarna är kart dock oftast brukar hälften trilla av ( själv gallring ) .

du kan plantera om den i feb-april . sedan en månad efter om plantering kan du ge den näring .
jonatan
CITAT (blomkronan @ 03-12-2008, 22:25) *
OJ, OJ Jätte GRATTIS vilket fint träd.
Du gjorde ett klipp bravo.gif
Nu håller vi tummarna att den trivs hos dig... fast det behöver vi ju inte göra... allt verkar trivas bra hos dig...

nja... inte allt tyvärr så håll du några tummar ändå... wink.gif

CITAT (flaxss @ 03-12-2008, 22:39) *
haha kanske var jag trött när jag skrev det

svårt att säga om ljuset är bra , det täcker väl inte så mycket . bättre hade nog varit med ett bra lysrör strax ovanför . det finns ju lysrör med olika färger och vågor och färgtemp .

dom små gröna bollarna är kart dock oftast brukar hälften trilla av ( själv gallring ) .

du kan plantera om den i feb-april . sedan en månad efter om plantering kan du ge den näring .

japp, det med lysrör är ju ett alternativ... måste bara komma på nått sätt så det inte stör tv-tittandet bara... för barna tycker redan att jag tar upp hela huset med mina planteringar... och dom är typ så här glada för det ----->>> ranting.gif och det lär ju inte bli bättre om dom ser två lysrör som lyser i tv-skärmen... whistling.gif men jag får fundera lite hur jag ska lösa det...
och japp, det med olika färgtemper på rören känner jag väl till... kör ju med lite olika till mina fröer och sticklingar...

ok... bra att du tog upp det för jag har sett när jag läst denna tråden att det skrivs en del om det och jag har inte fattat vad det är för nått... kart alltså... vad är det för nått ?

tack då vet jag... hur mycket större kruka ska jag plantera om den i då ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 03-12-2008, 23:12) *
nja... inte allt tyvärr så håll du några tummar ändå... wink.gif
japp, det med lysrör är ju ett alternativ... måste bara komma på nått sätt så det inte stör tv-tittandet bara... för barna tycker redan att jag tar upp hela huset med mina planteringar... och dom är typ så här glada för det ----->>> ranting.gif och det lär ju inte bli bättre om dom ser två lysrör som lyser i tv-skärmen... whistling.gif men jag får fundera lite hur jag ska lösa det...
och japp, det med olika färgtemper på rören känner jag väl till... kör ju med lite olika till mina fröer och sticklingar...

ok... bra att du tog upp det för jag har sett när jag läst denna tråden att det skrivs en del om det och jag har inte fattat vad det är för nått... kart alltså... vad är det för nått ?

tack då vet jag... hur mycket större kruka ska jag plantera om den i då ?

djuraffären brukar ha lysrör som funkar för växter ( jag köpte bland annat till karet nu ett lysrör med mycket blåa,gröna,gulavågor och 135lux och 18tusen färgtemp ) får se om det ger någon bra tillväxt . över sådder,sticklingar och mindre växter har jag ett annat lysrör tror det hade mycket röda och blåa vågor .

kart kan man säga är början till frukt .

i en kruka som ger ca 2-3cm mer utrymme på sidorna och på botten .
jonatan
CITAT (flaxss @ 03-12-2008, 23:27) *
djuraffären brukar ha lysrör som funkar för växter ( jag köpte bland annat till karet nu ett lysrör med mycket blåa,gröna,gulavågor och 135lux och 18tusen färgtemp ) får se om det ger någon bra tillväxt . över sådder,sticklingar och mindre växter har jag ett annat lysrör tror det hade mycket röda och blåa vågor .

kart kan man säga är början till frukt .

i en kruka som ger ca 2-3cm mer utrymme på sidorna och på botten .

jag kör med "Philips Super 80 MASTER TL-D 840" och "Osram Växtlysrör Fluora77"
super80 rören har en färgtemp på 4000 på 36wattarna och fluora77 har en färgtemp på 1200 på 36wattarna... det är dom två olika jag kör med till mina fröer och sticklingar och det växer så det knakar...
har aldrig hört att det finns rör på 18000 ? vad heter dom ?

aha... tackar, då fick jag lärt mig nått nytt idag med... wink.gif

ok, då vet jag hur jag ska plantera om den när det blir dags...

MariaS
KOrtet på belysningen har du väl tagit när det är mörkt va? I så fall räcker det bra. Trädet får i alla fall den extra belysning i kronan som gynnar fotosyntesen.

MYCKET vackert träd föresten! Och grattis till alla fruktämnen (kart). Vårda den ömt och tänk på att den behöver duscha regelbundet, nu när den står i rumstemperatur. När blomningen är klar, kan du ställa den svalare för vilans skull. (Du hade ju den möjligheten) Det är bättre med en kort vila än ingen vila.

Angående fruktämnena. Under vilan kommer det inte hända så mycket, men så snart den börjar få det lite varmare kommer frukterna snart växa till sig och om ca 6 månader kan du börja skörda dina första egna mandariner wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 04-12-2008, 00:07) *
jag kör med "Philips Super 80 MASTER TL-D 840" och "Osram Växtlysrör Fluora77"
super80 rören har en färgtemp på 4000 på 36wattarna och fluora77 har en färgtemp på 1200 på 36wattarna... det är dom två olika jag kör med till mina fröer och sticklingar och det växer så det knakar...
har aldrig hört att det finns rör på 18000 ? vad heter dom ?

aha... tackar, då fick jag lärt mig nått nytt idag med... wink.gif

ok, då vet jag hur jag ska plantera om den när det blir dags...

Power glo tror jag dom heter , går säkert googla .n
jonatan
CITAT (flaxss @ 04-12-2008, 10:59) *
Power glo tror jag dom heter , går säkert googla .n

japp, jag hittade dom... jag hade ingen aning att det fanns rör med så högt kelvin... du måste ha en jäkla ljus med det med tanke på att dagsljus ligger 6500 kelvin... coolgleam.gif

är det T5 rör du har då eller ?
jonatan
CITAT (MariaS @ 04-12-2008, 09:41) *
KOrtet på belysningen har du väl tagit när det är mörkt va? I så fall räcker det bra. Trädet får i alla fall den extra belysning i kronan som gynnar fotosyntesen.

MYCKET vackert träd föresten! Och grattis till alla fruktämnen (kart). Vårda den ömt och tänk på att den behöver duscha regelbundet, nu när den står i rumstemperatur. När blomningen är klar, kan du ställa den svalare för vilans skull. (Du hade ju den möjligheten) Det är bättre med en kort vila än ingen vila.

Angående fruktämnena. Under vilan kommer det inte hända så mycket, men så snart den börjar få det lite varmare kommer frukterna snart växa till sig och om ca 6 månader kan du börja skörda dina första egna mandariner wub.gif

japp, det är taget när det var mörkt... det ända som lyste i rummet när jag tog bilden var 2 växtlampor i fönstret och två växtlampor på andra sidan rummet + ljuset från tv'n...
ok... så det kanske räcker så som jag har det nu då... annars tänkte jag att jag kan ju hänga upp 1 eller 2 le växtljus till ovanför ?

tack... ja jag ska vårda den ömt... wink.gif
jag brukar gå omkring och duscha vissa av växterna varje dag med blomsprutan så den kommer att få sin dagliga ranson den med...
ska fixa det när den har blommat klart (när den nu har gjort det) sen efter detta så kommer den ju få stå i växthuset året om hade jag tänkt... har inte byggt det ännu men det är på g...

låter kul... tar det inte mer än ca 6 månader från kart till mogen frukt ?

kanske ska säga att det är en "citrus clementine"
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 04-12-2008, 16:53) *
japp, jag hittade dom... jag hade ingen aning att det fanns rör med så högt kelvin... du måste ha en jäkla ljus med det med tanke på att dagsljus ligger 6500 kelvin... coolgleam.gif

är det T5 rör du har då eller ?

jag har till växterna Flora glo tror jag det hette ( vet inte om det är det bästa för växterna ) .

det andra är ju i karet så det blir ju inte så ljust i rummet .

vad det är för rör vet jag inte .

jaså är solljus bara 6500kelvin trodde det var mer .
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 04-12-2008, 17:01) *
japp, det är taget när det var mörkt... det ända som lyste i rummet när jag tog bilden var 2 växtlampor i fönstret och två växtlampor på andra sidan rummet + ljuset från tv'n...
ok... så det kanske räcker så som jag har det nu då... annars tänkte jag att jag kan ju hänga upp 1 eller 2 le växtljus till ovanför ?

tack... ja jag ska vårda den ömt... wink.gif
jag brukar gå omkring och duscha vissa av växterna varje dag med blomsprutan så den kommer att få sin dagliga ranson den med...
ska fixa det när den har blommat klart (när den nu har gjort det) sen efter detta så kommer den ju få stå i växthuset året om hade jag tänkt... har inte byggt det ännu men det är på g...

låter kul... tar det inte mer än ca 6 månader från kart till mogen frukt ?

kanske ska säga att det är en "citrus clementine"

det är alltid bättre att ha mer ljus. så ''tänkte'' du placera lysrör ovan så gör det. risken är annars att skotten växer snett mot fönstret . jag räknar på ''alla'' citrusar ca 9till 12månader i svenskt klimat utan växthus där plantan står ute från vår till höst och övervintras inne i en bra miljö .

övervintrar du den i växthus eller har den ''alltid'' i växthus så går det mycket snabbare . dock tog jag generellt över alla citrusar .

Clementin ( hybrid mellan Mandarin och Pomerans ) mer kan du läsa om här http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5citrus

men Clementin är en snabbare sort att få frukt så i sverige kan det ta mellan 6-9månader beroende på hur den odlas . för mognad gäller sol och hög värme vilket sommaren i sverige oftast saknar .
MariaS
CITAT (flaxss @ 04-12-2008, 17:43) *
det är alltid bättre att ha mer ljus. så ''tänkte'' du placera lysrör ovan så gör det. risken är annars att skotten växer snett mot fönstret . jag räknar på ''alla'' citrusar ca 9till 12månader i svenskt klimat utan växthus där plantan står ute från vår till höst och övervintras inne i en bra miljö .

övervintrar du den i växthus eller har den ''alltid'' i växthus så går det mycket snabbare . dock tog jag generellt över alla citrusar .

Clementin ( hybrid mellan Mandarin och Pomerans ) mer kan du läsa om här http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5citrus

men Clementin är en snabbare sort att få frukt så i sverige kan det ta mellan 6-9månader beroende på hur den odlas . för mognad gäller sol och hög värme vilket sommaren i sverige oftast saknar .

Oja, liiite koll på citrusarna har jag allt flaxss giggle.gif

De som tar längst tid att mogna är citroner som tar mellan 9-18 månader på sig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 04-12-2008, 18:36) *
Oja, liiite koll på citrusarna har jag allt flaxss giggle.gif

De som tar längst tid att mogna är citroner som tar mellan 9-18 månader på sig.

även clementiner tar lång tid på sig . upp till 8-9månader är inte ovanligt . finns fler än citroner som tar lång tid på sig . som sagt generellt så kan man säga 9-12månader . sedan skiljer det hur man odlar dom .
freddie
Hej alla knäppgökar wink.gif Roligt att tråden lever. Här kommer en rapport från mig:

Mina träd och frösådder stortrivs. Latifolian och Limonen skjuter tonvis med skott, både blommor och blad. Min Meyeri skjuter enbart skott, men det är ju än så länge en 2-årig ung stickling. Frösådder av grape och citron och sticklingar av Latifolia och Limon stortrivs också. Min sinensis har tappat 75 procent av sina blad och vill inte komma igång. Intressant hur det kan skilja sig mellan de olika plantorna. Sinensisen och Meyerin stod ute lika länge (till slutet av oktober). Ena trivs och den andra mår piss. Frågan är om det beror på sort eller på individ. Strunt samma, jag är glad att jag lyckas övervintra majoriteten framgångsrikt. Jag behandlade samtliga växter mot spinnangrepp i mitten av november (med spidermite control). Mycket effektivt hittils! Gött! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 05-12-2008, 18:44) *
Hej alla knäppgökar wink.gif Roligt att tråden lever. Här kommer en rapport från mig:

Mina träd och frösådder stortrivs. Latifolian och Limonen skjuter tonvis med skott, både blommor och blad. Min Meyeri skjuter enbart skott, men det är ju än så länge en 2-årig ung stickling. Frösådder av grape och citron och sticklingar av Latifolia och Limon stortrivs också. Min sinensis har tappat 75 procent av sina blad och vill inte komma igång. Intressant hur det kan skilja sig mellan de olika plantorna. Sinensisen och Meyerin stod ute lika länge (till slutet av oktober). Ena trivs och den andra mår piss. Frågan är om det beror på sort eller på individ. Strunt samma, jag är glad att jag lyckas övervintra majoriteten framgångsrikt. Jag behandlade samtliga växter mot spinnangrepp i mitten av november (med spidermite control). Mycket effektivt hittils! Gött! smile.gif

min Citrus sinensis har inte tappat några blad än , skjuter skott och blommar .

att din Citrus × meyeri ( Citrus limon 'Meyeri' ) skiljer sig ifrån vanlig sinensis är ju inte konstigt då den är mer en citron än en apelsin . så trivs din citron så trivs även Citrus × meyeri även om inte Citrus sinensis gör det .

Citrus × meyeri ( Citrus limon 'Meyeri' ) är ju en intressant art då den trivs i klimat med svala vintrar , vilket gör att den tål en hel del frost neråt -5c -10c och kan ev passa bättre att odla i sverige än vanlig citron som kräver lite varmare klimat både längre och varmare somrar .
freddie
Jag har inte utsatt sinensisen för frost så det kan inte vara det. Måste vara omställningssvårigheter till inomhusklimatet. Den har helt enkelt varit mer trögstartad än de andra. Sinensisen köptes i våras och är kanske inställd på andra vinterförhållanden än de jag erbjuder medan meyerin är s.a.s. van att bo hos mig. Stämmer som du skriver flaxss att meyeri skall vara väldigt frosttålig. jag har även läst på diverse sajter att det är en av de citrusväxter som är tacksammast övervintra inomhus. Dess kompakta storlek som fullvuxen gör också att den passar att odla i kruka. Frön från meyeri ger meyeri dvs de hybridiserar inte (heter det så?). Oj, nu svävade jag ut från ämnet... Hej då!

jonatan
CITAT (flaxss @ 04-12-2008, 22:07) *
även clementiner tar lång tid på sig . upp till 8-9månader är inte ovanligt . finns fler än citroner som tar lång tid på sig . som sagt generellt så kan man säga 9-12månader . sedan skiljer det hur man odlar dom .

ok, vilket fall som helst så får man vänta längre än man egentligen klarar och vill då...

CITAT (freddie @ 05-12-2008, 18:44) *

tjena freddie...
jag har ju inte kunnat skriva i tråden innan för jag har ju inte haft nån citrus förrän nu men nu kanske jag kommer och terroriserar er som f*n här... devil.gif

kul att läsa att det går så bra för dig mer dina citrusar iaf och er andra oxå för den delen...

jag kom hem idag efter att ha varit borta i två dagar och nu när jag kom hem så kände jag verkligen hur gott det luktade i vardagsrummet från clementinblommorna... luktar precis som syren... eller så är det fel på mina luktorgan... smile.gif nä så illa är det inte för dom andra i familjen säger samma sak... om det inte är nått dom säger för att hålla med mig bara för husfridens skull... hahaha...

marias: tack för infon du med... jag lyssnar och lär... wink.gif

//jonatan
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 06-12-2008, 11:22) *
Jag har inte utsatt sinensisen för frost så det kan inte vara det. Måste vara omställningssvårigheter till inomhusklimatet. Den har helt enkelt varit mer trögstartad än de andra.

förlåt ! , men jag hängde inte riktigt med. Skrev bara att min inte tappat blad än. Hoppas att min inte gör det heller. vad du fick frost ifrån vet jag inte.

CITAT (jonatan @ 06-12-2008, 17:40) *
ok, vilket fall som helst så får man vänta längre än man egentligen klarar och vill då...

//jonatan

även om du tycker frukten är mogen och har rätt färg så bör du ändå vänta någon månad till innan du äter den.
jonatan
CITAT (flaxss @ 06-12-2008, 18:42) *
förlåt ! , men jag hängde inte riktigt med. Skrev bara att min inte tappat blad än. Hoppas att min inte gör det heller. vad du fick frost ifrån vet jag inte.
även om du tycker frukten är mogen och har rätt färg så bör du ändå vänta någon månad till innan du äter den.

ok... är det nån risk att dom rammlar av själv eller ?
freddie
CITAT (flaxss @ 06-12-2008, 18:42) *
vad du fick frost ifrån vet jag inte.

Jag ville bara utesluta frost som orsak till bladbortfallet.

CITAT (jonatan @ 06-12-2008, 19:16) *
ok... är det nån risk att dom rammlar av själv eller ?

Växten kan tappa frukt och det gör den i så fall för att reglera vad den klarar av. Vissa här på forumet anser att man skall låta växten sköta det själv medan andra anser att man skall gallra.
jonatan
CITAT (freddie @ 07-12-2008, 10:19) *
Jag ville bara utesluta frost som orsak till bladbortfallet.
Växten kan tappa frukt och det gör den i så fall för att reglera vad den klarar av. Vissa här på forumet anser att man skall låta växten sköta det själv medan andra anser att man skall gallra.

men OM det är så att man tycker en frukt ser mogen ut och man bestämmer sig för att låta den hänga kvar en månad till och den då rammlar av under tiden då är det väl bara att käka upp den... jag menar att då är den väl mogen antagligen... eller ?
men det borde man ju iof märka när man börjar äta den juh...

var hittar ni alla era citrusträd förresten ? verkar ju finnas så många olika sorter och man vill ju gärna köpa ett som är några år så man inte behöver vänta ihjäl sig innan dom börjar bära frukt... och hur gammal ska en citrus vara för att börja bära frukt på ett ungefär ?

... och finns det några citrus arter som INTE går att äta som typ bara odlas som prydndas-växt om ni förstår hur jag menar ?
freddie
Tjena själv, Jonatan. Kul med nytt folk i tråden!
CITAT (jonatan @ 07-12-2008, 10:32) *
men OM det är så att man tycker en frukt ser mogen ut och man bestämmer sig för att låta den hänga kvar en månad till och den då rammlar av under tiden då är det väl bara att käka upp den... jag menar att då är den väl mogen antagligen... eller ?
Jag gissar att du riskerar övermognad om du väntar tills den trillar av.
var hittar ni alla era citrusträd förresten ? verkar ju finnas så många olika sorter och man vill ju gärna köpa ett som är några år så man inte behöver vänta ihjäl sig innan dom börjar bära frukt... och hur gammal ska en citrus vara för att börja bära frukt på ett ungefär ?
Håll ögonen öppna, så hittar du. Beträffande den andra frågan så tror jag det beror på storlek snarare än ålder. Ålder och storlek har förvisso ett visst samband.
... och finns det några citrus arter som INTE går att äta som typ bara odlas som prydndas-växt om ni förstår hur jag menar ?
Personligen har jag svårt för de allra sötaste sorterna. Mina favoriter är satsumas och blodgrape. Om jag hittar träd av dessa, skulle jag nog köpa på fläcken. Om du avser giftighet tror jag inte det finns giftiga citrusfrukter. smile.gif
jonatan
CITAT (freddie @ 07-12-2008, 12:03) *
Tjena själv, Jonatan. Kul med nytt folk i tråden!
Jag gissar att du riskerar övermognad om du väntar tills den trillar av.
Håll ögonen öppna, så hittar du. Beträffande den andra frågan så tror jag det beror på storlek snarare än ålder. Ålder och storlek har förvisso ett visst samband.
Personligen har jag svårt för de allra sötaste sorterna. Mina favoriter är satsumas och blodgrape. Om jag hittar träd av dessa, skulle jag nog köpa på fläcken. Om du avser giftighet tror jag inte det finns giftiga citrusfrukter. smile.gif

ok... tack för tipsen...

får ta mig en runda bland handelsträdgårdarna runt om här och se vad jag kan hitta...

//jonatan
Alexander-VG-zon3

när den ändrar färg kan den hänga en månad till och ska göra det så att den blir riktig god. man kan säga för små citrus så kan den efter fått färg hänga 1till2månader extra innan man äter den. större frukter eller citron kan hänga ca 4-5månader till efter att fått färg. låter du den att falla efter den mogen så är den övermogen(går dock äta).

när det gäller att gallring så gör trädet det av att den mår dåligt och gör det själv, blir det däremot för mycket frukt men att ''TRÄDET'' klarar att ha dom så gallrar den inte, men vi som odlar trädet måste gallra för att inte grenarna ska brytas.

det finns många framodlade citrus som enbart är för prydnad, exempel många små-citrus odlar man främst som prydnad här i sverige. men alla går äta med varierande smak resultat. jag själv älskar små och beska frukter och sura som citron.

.

finns plantskolor som har väldigt stort utbud. men även på nätet kan man hitta. dom du hittar på plantskolor är ympade och har redan en blombarålder och sätter frukt. sår du från frön så kan det ta 5-20år innan den blommar en del tar mindre än 5år och en del tar mer än 20år sedan får du vänta ytligare nåt år tills den blommar rikligt typ första åren får den 1 till 10blommor . köper du sticklingar så får du vänta 1 eller 3 år innan den blommar ( men då måste sticklingen komma från en planta som självbörjat att blomma)
jonatan
CITAT (flaxss @ 07-12-2008, 12:51) *
när den ändrar färg kan den hänga en månad till och ska göra det så att den blir riktig god. man kan säga för små citrus så kan den efter fått färg hänga 1till2månader extra innan man äter den. större frukter eller citron kan hänga ca 4-5månader till efter att fått färg. låter du den att falla efter den mogen så är den övermogen(går dock äta).

när det gäller att gallring så gör trädet det av att den mår dåligt och gör det själv, blir det däremot för mycket frukt men att ''TRÄDET'' klarar att ha dom så gallrar den inte, men vi som odlar trädet måste gallra för att inte grenarna ska brytas.

det finns många framodlade citrus som enbart är för prydnad, exempel många små-citrus odlar man främst som prydnad här i sverige. men alla går äta med varierande smak resultat. jag själv älskar små och beska frukter och sura som citron.
finns plantskolor som har väldigt stort utbud. men även på nätet kan man hitta. dom du hittar på plantskolor är ympade och har redan en blombarålder och sätter frukt. sår du från frön så kan det ta 5-20år innan den blommar en del tar mindre än 5år och en del tar mer än 20år sedan får du vänta ytligare nåt år tills den blommar rikligt typ första åren får den 1 till 10blommor . köper du sticklingar så får du vänta 1 eller 3 år innan den blommar ( men då måste sticklingen komma från en planta som självbörjat att blomma)

oki... tack...

ja det var just dom där små jag tänkte på som man kan hitta ibland som det står prydnads apelsin eller nått liknande på... är det nån speciell sort som är mindre i helhet eller blir dom stora dom med ? dom brukar ju ha en jäkla massa små frukter på sig som är ca 3cm stora eller nått... (är det dom du menar att du tycker om ?)

ja jag vill ju helst ha såna som jag inte behöver vänta på även om det kostar lite mer...

den som jag köpte nyss som jag skickade upp massa bilder på här ser jag inte att den är ympad... eller är dom nästan alltid det bara att det inte alltid syns eller ?

är det nått negativt med att dom är ympade eller varför gör man så ?

ska och kika runt lite på handelsträdgårdar och se vad jag kan hitta för kul... men ska kolla på nätet och och se vad jag kan hitta...
har du några bra tips på sidor där man kan beställa ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 07-12-2008, 13:03) *
oki... tack...

ja det var just dom där små jag tänkte på som man kan hitta ibland som det står prydnads apelsin eller nått liknande på... är det nån speciell sort som är mindre i helhet eller blir dom stora dom med ? dom brukar ju ha en jäkla massa små frukter på sig som är ca 3cm stora eller nått... (är det dom du menar att du tycker om ?)

ja jag vill ju helst ha såna som jag inte behöver vänta på även om det kostar lite mer...

den som jag köpte nyss som jag skickade upp massa bilder på här ser jag inte att den är ympad... eller är dom nästan alltid det bara att det inte alltid syns eller ?

är det nått negativt med att dom är ympade eller varför gör man så ?

ska och kika runt lite på handelsträdgårdar och se vad jag kan hitta för kul... men ska kolla på nätet och och se vad jag kan hitta...
har du några bra tips på sidor där man kan beställa ?

dom små du hittar (oftast bland krukväxter) är Fortunella sp,Kalamondin-Citrofortunella kostar runt 100-400kr och är ympade på citrontörne eller pomerans även din är en typ av små citrus citrus reticulata . ger frukt direkt. som även går äta ( små och beska,äts hela är supergoda!). är dom ympade så ser du att det ser ut som en liten näve eller att det buktar ut på stammen oftast vid roten eller uppe vid kronan. det är viktig att kolla så att ympen är bra!! och ja det är bra att dom ympar dom dels får man mindre plantor som ger frukt tidigt och mycket frukt plus så blir dom ädelsorterna tåliga och det ger snabbt resultat för odlaren en del är svåra att föröka igenom sådd eller sticklingar men kan lätt ympas på en rot.
freddie
Här kommer litta bilder från igår:

Tahiti Lime 5 dec 2008.jpg

Citrus Limon 6 dec 2008.jpg
smile.gif
jonatan
CITAT (flaxss @ 07-12-2008, 13:41) *
dom små du hittar (oftast bland krukväxter) är Fortunella sp,Kalamondin-Citrofortunella kostar runt 100-400kr och är ympade på citrontörne eller pomerans även din är en typ av små citrus citrus reticulata . ger frukt direkt. som även går äta ( små och beska,äts hela är supergoda!). är dom ympade så ser du att det ser ut som en liten näve eller att det buktar ut på stammen oftast vid roten eller uppe vid kronan. det är viktig att kolla så att ympen är bra!! och ja det är bra att dom ympar dom dels får man mindre plantor som ger frukt tidigt och mycket frukt plus så blir dom ädelsorterna tåliga och det ger snabbt resultat för odlaren en del är svåra att föröka igenom sådd eller sticklingar men kan lätt ympas på en rot.

ok, visste inte att dom var ätbara allihop... har ju sett många av dom runt om i olika affärer men inte velat köpa eftersom jag inte vetat vad det var.. men nu blir det andra bullar nästa gång jag ser såna... smile.gif

hade du några länkar till sidor som säljer olika citrus'ar ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 07-12-2008, 15:18) *
Här kommer litta bilder från igår:
smile.gif

vackra bilder!! samma aktivitet här det är ju normalt för citrusar att göra så efter dom varit ute på hösten och kommit i extra ljus och lite varme, det är ju vår!

hos mig har citronen ca 5knoppar på varje gren! underbart!.

CITAT (jonatan @ 07-12-2008, 16:10) *
ok, visste inte att dom var ätbara allihop... har ju sett många av dom runt om i olika affärer men inte velat köpa eftersom jag inte vetat vad det var.. men nu blir det andra bullar nästa gång jag ser såna... smile.gif

hade du några länkar till sidor som säljer olika citrus'ar ?

jag la in en massa länkar i denna tråd http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...0102&st=240 ( tror det var den tråden) , men där var många som även sålde citrus.
freddie
CITAT (flaxss @ 07-12-2008, 16:17) *
vackra bilder!! samma aktivitet här det är ju normalt för citrusar att göra så efter dom varit ute på hösten och kommit i extra ljus och lite varme, det är ju vår!

Ja, visst är det härligt med vår, även om den är fejk. Växter är ena lättlurade typer.
jonatan
CITAT (flaxss @ 07-12-2008, 16:17) *

hos mig har citronen ca 5knoppar på varje gren! underbart!.
jag la in en massa länkar i denna tråd http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...0102&st=240 ( tror det var den tråden) , men där var många som även sålde citrus.

ja just det ja, ska kolla där...

tog några bilder idag, går det att se om den är ympad eller inte ?

[attachment=28089:DSCF9048.jpg]

[attachment=28090:DSCF9049.jpg]

[attachment=28091:DSCF9050.jpg]

CITAT (freddie @ 07-12-2008, 17:19) *
Ja, visst är det härligt med vår, även om den är fejk. Växter är ena lättlurade typer.

japp, det är härligt med våren och jag längtar faktiskt till våren på riktigt... trot eller ej...
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 07-12-2008, 18:23) *
ja just det ja, ska kolla där...

tog några bilder idag, går det att se om den är ympad eller inte ?

helt klart en ymp !!
jonatan
CITAT (flaxss @ 07-12-2008, 18:37) *
helt klart en ymp !!

ok, då vet jag... jag tycker att det ser bra ut iaf...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon