Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
BigDaddy
Jag blir sååååå himla avundsjuk på dig/er.
Sådär vill jag också ha det med citrusväxter. smile.gif
Får väl skolas in lite mer här & vänta på de småttingar som just börjat växa...........men jag vill ha dem stora & fina snabbt!

Till våren ska jag börja mixtra lite med de ca 20 små citrusplanter jag satte i våras. Testa lite olika beskärningar.
Men återkommer till våren med tips från er, men funderar dagligen på det & längtar framåt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 15-11-2009, 18:21) *
Sådär vill jag också ha det med citrusväxter. smile.gif

du får ta och köpa plantor från Europa/plantskolor så får du det så. tummenupp.gif

oftast är dom redan redo att ge blommor som sedan utvecklas till frukt. och att sköta dom tycker jag inte är så jätte svårt.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 15-11-2009, 18:25) *
du får ta och köpa plantor från Europa/plantskolor så får du det så. tummenupp.gif

oftast är dom redan redo att ge blommor som sedan utvecklas till frukt. och att sköta dom tycker jag inte är så jätte svårt.

Ja jag kanske ska köpa ngn ny till våren tänkte jag.
Tror väl det är enklast då så de får sol bums.

Sedan ska jag hoppas på mina sticklingar & frösådder.
Har ju min Kalamondin jag inskaffade/fick i somras också med en massa frukt på. Dock inte så goda.

Skulle nog vilja ha en citronplanta till våren tror jag.
Citron.......för Mandarin har jag ingen sett ngnstans. Tror du de finns att köpa?
Det hade nog vart allra roligast att ha.

Men det är himla kul annars tycker jag med frösådder/sticklingar, att se dem växa upp hela vägen från scratch. Visst tar det tid & det är väl där det är lite jobbigt. Men med en ny köpt citrus till plus Kalamondinen så blir nog tålamodet bättre.
smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 15-11-2009, 18:40) *
Ja jag kanske ska köpa ngn ny till våren tänkte jag.
Tror väl det är enklast då så de får sol bums.

Sedan ska jag hoppas på mina sticklingar & frösådder.
Har ju min Kalamondin jag inskaffade/fick i somras också med en massa frukt på. Dock inte så goda.

Skulle nog vilja ha en citronplanta till våren tror jag.
Citron.......för Mandarin har jag ingen sett ngnstans. Tror du de finns att köpa?
Det hade nog vart allra roligast att ha.

Men det är himla kul annars tycker jag med frösådder/sticklingar, att se dem växa upp hela vägen från scratch. Visst tar det tid & det är väl där det är lite jobbigt. Men med en ny köpt citrus till plus Kalamondinen så blir nog tålamodet bättre.
smile.gif

samtliga av mina citrussticklingar tagna i somras ser fortfarande fina ut. har tagit av dom flesta sorter som jag har. och dom ger ju blombara plantor direkt. lever dom till våren så kan du ju få.

jadå det går hitta många olika citrusar i sverige men det är ju inte så att dom poppar upp i mängder. kalamondin, kumquat, citron finns oftast i ''mängder'' resten av sorterna/arterna finns det lite mer sparsamt. däremot utanför norden finns det i mer antal och där går det hitta roliga sorter.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 15-11-2009, 18:46) *
samtliga av mina citrussticklingar tagna i somras ser fortfarande fina ut. har tagit av dom flesta sorter som jag har. och dom ger ju blombara plantor direkt. lever dom till våren så kan du ju få.

jadå det går hitta många olika citrusar i sverige men det är ju inte så att dom poppar upp i mängder. kalamondin, kumquat, citron finns oftast i ''mängder'' resten av sorterna/arterna finns det lite mer sparsamt. däremot utanför norden finns det i mer antal och där går det hitta roliga sorter.

Du jag vore helt galet glad om jag kunde få ngn. Men isf så åker jag svängen om dig så du slipper posta det.
smile.gif
Mark/Borås är ju inte genom halva Sverige iaf så den trippen kunde jag ju isf ta när man ngn gång ska åt det hållet.
Vi får se, kanske så tar sig ett par av mina egna, hoppas på det, & då löser det ju sig ändå.
Jag hade ju med mig sticklingar från 1 stort stort träd med en massa mandariner el clementiner på från Barca.
De ser sådär ut alla från det trädet. De sticklingarna stod ett par dagar i vatten på hotellrummet först innan resan hem.

Sedan tog jag sticklingar från 2st mindre träd på friland utan frukt. Stod i en trädgård. Vet inte om de burit frukt ngn gång. Trädgård till hotellet. De kunde ingen engelska knappt så jag frågade inte om de haft frukt.

Jag tog även några sticklingar från ett träd i stor kruka utanför en restaurang. De godtyckte att jag knyckte några stycken men fick aldrig fram vilken frukt det var. Satt mindre men i massor små frukter på den.
De sticklingarna är de som ser bäst ut & de tog jag sista dagen då vi reste hem.
Sitter ff små frukter kvar på vissa av dem. Ska jag plocka väck dem tro?

Jag lär väl se framåt våren/sommaren hur det ser ut & vad jag behöver inskaffa.
Ngt som går att äta vore ju skoj. Kumquats har jag smakat både med skal & utan men de var väl inte jättegoda. Ungefär som Kalamondinen skulle jag tro, möjligtvis ngt sötare men svåra att skala.

Får kika utanför norden för mandarin vore skoj, likaså citron.
På La Rambla fanns jättemycket växter till försäljning men vågade inte köpa ngt ifall det inte gick att plocka med hem. De kostade ca 300 kr. Såg en rolig fingercitronplanta. Buddhas hand el vad den kallas. 2 frukter tror jag det var på plantan jag såg.
Annars även där mest de du rabblade upp utöver ett par clementinträd.
Var också rätt stora planter så skulle bli jobbigt att konka med sig.

Det är ju skoj att sticklingar kan få frukt direkt, men hur stora måste planterna bli för att orka bära den frukt som ev kommer?
MariaS
Alla citrusar utom två, har jag hittat här i sverige på olika ställen. Lustigt nog, har jag hittat de flesta arterna på Netto i mitten av januari, men det gäller att hålla ögonen öppna där, så man får bra material.
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 15-11-2009, 19:11) *
Du jag vore helt galet glad om jag kunde få ngn. Men isf så åker jag svängen om dig så du slipper posta det.
smile.gif
Mark/Borås är ju inte genom halva Sverige iaf så den trippen kunde jag ju isf ta när man ngn gång ska åt det hållet.
Vi får se, kanske så tar sig ett par av mina egna, hoppas på det, & då löser det ju sig ändå.
Jag hade ju med mig sticklingar från 1 stort stort träd med en massa mandariner el clementiner på från Barca.
De ser sådär ut alla från det trädet. De sticklingarna stod ett par dagar i vatten på hotellrummet först innan resan hem.

Sedan tog jag sticklingar från 2st mindre träd på friland utan frukt. Stod i en trädgård. Vet inte om de burit frukt ngn gång. Trädgård till hotellet. De kunde ingen engelska knappt så jag frågade inte om de haft frukt.

Jag tog även några sticklingar från ett träd i stor kruka utanför en restaurang. De godtyckte att jag knyckte några stycken men fick aldrig fram vilken frukt det var. Satt mindre men i massor små frukter på den.
De sticklingarna är de som ser bäst ut & de tog jag sista dagen då vi reste hem.
Sitter ff små frukter kvar på vissa av dem. Ska jag plocka väck dem tro?

Jag lär väl se framåt våren/sommaren hur det ser ut & vad jag behöver inskaffa.
Ngt som går att äta vore ju skoj. Kumquats har jag smakat både med skal & utan men de var väl inte jättegoda. Ungefär som Kalamondinen skulle jag tro, möjligtvis ngt sötare men svåra att skala.

Får kika utanför norden för mandarin vore skoj, likaså citron.
På La Rambla fanns jättemycket växter till försäljning men vågade inte köpa ngt ifall det inte gick att plocka med hem. De kostade ca 300 kr. Såg en rolig fingercitronplanta. Buddhas hand el vad den kallas. 2 frukter tror jag det var på plantan jag såg.
Annars även där mest de du rabblade upp utöver ett par clementinträd.
Var också rätt stora planter så skulle bli jobbigt att konka med sig.

Det är ju skoj att sticklingar kan få frukt direkt, men hur stora måste planterna bli för att orka bära den frukt som ev kommer?

du är så välkommen men bara så att jag vet i förväg så man hinner fixa i ordning.

handlar man utanför sverige så kan man hitta billiga plantor med bra kvalité (slår en del plantskolor och netto i både pris och kvalite). men man får ju se upp också.

ja sticklingar är kul när man får dra upp något från början.

Bogrönt brukar ha mycket citrusar likaså Blomsterlandet, när jag sommarjobbade på en Bogrönt butik så hade dom mycket citrusar där både mandarin, clementin, chinotta, fingercitron, citron, apelsin, lime, pomerans och så dom vanliga m.f.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 15-11-2009, 19:55) *
Alla citrusar utom två, har jag hittat här i sverige på olika ställen. Lustigt nog, har jag hittat de flesta arterna på Netto i mitten av januari, men det gäller att hålla ögonen öppna där, så man får bra material.

Netto brukar ha citrusar rätt mycket under våren både i jan-feb och sedan framåt april-maj. dock har jag alldrig sett några ovanligare. bara Chinotto, Citron, Kalamondin, Kumquat, Mandarin, Apelsin. dock så kan man aldrig vara hundra på vad man köper det gäller även citrusarna då det oftast är fel namn eller ett ''roligt'' namn på en tråkig art. men annars kan man hitta bra klipp där. själv har jag köpt min Citron och kalamondin där och det var rejäla plantor för en billig summa.

men som sagt en gång köpte jag en Kiwi och den växte upp och blev ett Hallon och en gång hade dom skrivit Apelsin för Kalamondin.
BigDaddy
[Ja jag ska hålla utkik överallt. smile.gif
Såklart meddelar jag isf i god tid. smile.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 15-11-2009, 20:13) *
Såklart meddelar jag isf i god tid. smile.gif

vad roligt tummenupp.gif

nu är jag hemma igen från skåne, och idag möttes jag av en stark citrus doft, min mandarin och grapefrukt har slagit ut i ett underbart flor.

dock så hade min Limequat fått torka nu när jag inte varit hemma så alla bladen har trillat och torkat in likaså en del knoppar torkade in. men karten ser ''frisk'' ut, citrusar är roliga på så vis att dom tappar bladen men kan behålla frukterna.
BigDaddy
Fick bra tips jag ska komma ihåg hur jag ska göra när Bl a olivkärnor ska gro. Genom att kyla dem.
Funkar samma sak med citruskärnor?

Jag har nämligen några kärnor som inte på väldigt länge börjat gro. Ska jag testa 4v i kyl tro med krukor & allt & sedan försöka pånytt i fönstret?

edit. De citruskärnorna har säkert legat i jord & kruka i 2-3 månader utan att hända ngt med.

Sedan har jag för 1-2 veckor sedan satt en massa nya citruskärnor. Kan vara beredd där med efter 8v om de inte heller skulle vilja gro.
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 19-11-2009, 14:54) *
Fick bra tips jag ska komma ihåg hur jag ska göra när Bl a olivkärnor ska gro. Genom att kyla dem.
Funkar samma sak med citruskärnor?

Jag har nämligen några kärnor som inte på väldigt länge börjat gro. Ska jag testa 4v i kyl tro med krukor & allt & sedan försöka pånytt i fönstret?

edit. De citruskärnorna har säkert legat i jord & kruka i 2-3 månader utan att hända ngt med.

Sedan har jag för 1-2 veckor sedan satt en massa nya citruskärnor. Kan vara beredd där med efter 8v om de inte heller skulle vilja gro.

det kommer inte skada kärnorna, tror heller ej att det är nödvändigt om det nu inte gäller kärnor från Citrontörne för dom kan det behövas en köldperiod. utan det är nog bara att vänta tills dom gror. placera ev dom varmare.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 19-11-2009, 15:00) *
det kommer inte skada kärnorna, tror heller ej att det är nödvändigt om det nu inte gäller kärnor från Citrontörne för dom kan det behövas en köldperiod. utan det är nog bara att vänta tills dom gror. placera ev dom varmare.

Jag kan ställa dem på elementen men då når inte ljuset dem.
Ska jag kanske skifta att ha dem på elementen på natten & i fönstrerna på dagen?
Då får de sitt lilla ljus på dagen & extra värme på natten.

Kanske de inte behöver ljuset ens & går att ha dem på elementen hela tiden?
Mina Kalamondinfröer är himla sega & vore skoj att få ngn att gro...
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 19-11-2009, 15:47) *
Jag kan ställa dem på elementen men då når inte ljuset dem.
Ska jag kanske skifta att ha dem på elementen på natten & i fönstrerna på dagen?
Då får de sitt lilla ljus på dagen & extra värme på natten.

Kanske de inte behöver ljuset ens & går att ha dem på elementen hela tiden?
Mina Kalamondinfröer är himla sega & vore skoj att få ngn att gro...

citrus kärnor ska sås strax under ytan, dom är inte ljusgronde även om en ljusplacering inte är nåt negativt. men värme är bra då går det snabbare. sätter du dom på elementet så får dom ju inte torka ut i jorden eller ha för torrt luft.

jag brukar sätta mina citrus sådder på lysrörsrampen.
BigDaddy
Ok tack. Ska testa lite olika med dem.
Men ställer kalamondinkärnorna på elementet för de verkar inte vilja gro. Är en hel del kärnor så alla torde inte vara kassa.
smile.gif
Bassam
Hej
Frö behöver inet näring eller ljus , före gro men de vill ha ( dränerad jord + fuktiga jord + värme ).
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
det finns ljusgroende frön också, dessa ska så ytligt på ytan. oftast är dom frön som behöver ljus små och tunna.
Åsa Sthlm-Roslagen
Hej! Får jag fråga er experter en kanske väldigt enkel fråga?
Jag planterade några frön från apelsin i våras och har fått upp 5 små plantor som nu är mellan 10 - 15 cm. Nu är min fråga om jag ska toppa den för att få dem att grena sig, de ser lite smala och veka ut där de står nu no.gif Jag har dem står i fönster med extra ljus, kan tyvärr inte erbjuda dem någon kallförvaring.
MVH// Åsa
Alexander-VG-zon3
vill du ha plantorna uppstammade eller som en buske ?

vill du ha dom som buske kan du klippa ner dom till hälften. klipp strax ovanför ett bladpar, nod, bladveck.
Bassam
Hej

Taning beror på lite ljus ofta.
Åsa Sthlm-Roslagen
Ok Flaxss! Du har fångat mitt intresse, hade tänkt mig att det skulle bli små träd automatiskt, men det blir det väl kanske inte??? Hur gör du när du får dem på stam?
MVH
Åsa
Alexander-VG-zon3
vill du ha som träd så låter du dom växa utan att toppa dom utan då toppar du stammen i den höjd du tycker är lagom. jag tycker oftast vid 50-150cm stam är lagom. dom nya grenarna som kommer när du toppat klipper du sedan in hela tiden tills du fått en krona som du är nöjd med.
Åsa Sthlm-Roslagen
Ok tackar, jag måste nog ta och prova både träd och buske, har ju några plantor att leka med! Men hur många år kan det ta innan de har nått en höjd på sådär en meter? Vet att det kan ta 5-6 år innan de bär blommor och frukt men hur fort/sakta växerde på höjden?
MVH// Åsa
Alexander-VG-zon3
det beror helt och hållet på hur den trivs och hur växtmiljön är, en apelsin som mår bra kan växa 50cm per sommar.

har du dom inne så närmre 30-50cm per år. har du dom ute om sommaren 5-20cm per år.
freddie
Kul att tråden lever också, kul med nya skribenter också!

Från det ena till det andra kan jag passa på att nämna att jag fortfarande inte haft frost, höstens minimitemperatur med 4 dagar kvar till december är +1 hos mig. Så rent teoretiskt borde jag kunnat ha dem ute fortfarande med allt vad det inneburit... ja, ja, lätt att vara efterklok. Å andra sidan slipper jag passa frostvakt.
Alexander-VG-zon3
mina har åkt ut igen nu när ''värmen'' kom tillbaka.
freddie
Jag har kvar mina inne med öppet fönster 13-14 grader på natten blir det. Brukar stänga på dagen, temp drygt 20 dagtid. Första citronen börjat gulna för en vecka sedan. Jag blev förvånad över att den skiftade till gult såpass fort.
BigDaddy
Jag har frågat förr men gör det igen. Har nu 5st apelsinväxter & 5st citroner som är frösådda sedan i våras.
Tänkte jag skulle beskära dem lite olika. Testa lite. Låta ngn bli träd, ngn buske & ngn växa vidare.
De är mellan 10-20 cm. Växer på hela tiden även nu under hösten/vintern även utan extra ljus. Verkar må hur bra som helst.

Tänkte från början beskära dem till våren men börjar bli orolig om de blir för höga tills dess?
Ska jag köra på direkt ist?

Träd är väl det jag mest tycker kan vara skoj att testa men vill även låta det bli buske & vildvuxet.
Ska jag göra det nu?

Vet jag tidigare fått info om hur jag ska göra men skulle uppskatta det igen. Hur ska jag exakt göra med dem?
Vilken höjd & vart ska jag beskära dem?
Vilket redskap ska jag använda? Sax/kniv?

Hur ska jag efter klippet forts sköta den så det blir som jag tänkt?
Kapar man bara skaftet rätt av i höjd där jag vill ha dem?
Hur blir det grenar?
Överlever de detta?

Minns jag rätt just över en nodd/blad?

Träd i 30-50cm är väl rätt lämpligt att slutresultatet om ngt år el 2 efter denna beskärning?
Buskar likaså?
Ngn kanske kan bli ytterligare högre?

Vad tycker ni & hur brukar man ha det?

En massa frågor & IOM att jag flyttar detta måndasskifte & står utan internet ett tag kanske mina inlägg dröjer lite. Men ska bli kul att se vad ni svarar.

Vill ni ha bilder på dem alla så kan jag lägga in det(?)
Så kan jag kanske rita ut exakt på dem var jag tänkt klippa också så kanske det blir enklare för mig att förstå & er att förklara?

Men tycker ni jag ska vänta med allt till våren så gör jag det. Var mest att jag tycker de växt så himla mycket5 även nu under hösten.

Hej så länge. smile.gif

edit. Och omplantering? Ska jag isf ta det i samband med beskärningen? Isf vilken storlek på kruka tycker ni de ska ha?
Bassam
Hej

Det är bra om du ka lägga bilder på dom och på kort skriver vad du ska göra med dom , Vi har expert på dom som heter ( Flaxess - Maria5 - Åsa och flera andra ) , Han kan ge till dig med hans vänner riktigta svar.

H : Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 30-11-2009, 15:07) *
Jag har frågat förr men gör det igen.

Tänkte från början beskära dem till våren men börjar bli orolig om de blir för höga tills dess?
Ska jag köra på direkt ist?

dom kommer inte bli för höga under vintern, ska du ha träd är det bra om du toppar dom när dom nått en höjd av ca 100cm.

Träd är väl det jag mest tycker kan vara skoj att testa men vill även låta det bli buske & vildvuxet.
Ska jag göra det nu?

du kan klippa när som, dock är ju tillväxtyen större på våren.

Vet jag tidigare fått info om hur jag ska göra men skulle uppskatta det igen. Hur ska jag exakt göra med dem?
Vilken höjd & vart ska jag beskära dem?
Vilket redskap ska jag använda? Sax/kniv?

klipp efter 50-150cm höjd. då klipper du av toppen. klipp strax ovanför en nod. nästa grenar som kommer toppar du in till 3-6noder, bladpar. och så klipper du hela tiden in dom nya skotten till hälften. så det bildas en krona. du använder en bra sekatör eller sax.

vill du ha buskform så toppar du samtliga skott ner till hälften. och sedan toppar dom nya skotten som kommer.

Hur ska jag efter klippet forts sköta den så det blir som jag tänkt?
Kapar man bara skaftet rätt av i höjd där jag vill ha dem?
Hur blir det grenar?
Överlever de detta?

du sköter det som vanligt och klipper in alla långa skott till hälften. du kapar alltid strax efter en nod ca 3-5mm ovanför. klipper du i mitten imellan två noder så kommer grenen7skottet dö till nästa friska nod. så du räknar och kapar hur noderna sitter (googla på nod typ plant nod så får du veta mer). citrusar överlever mycket.

Träd i 30-50cm är väl rätt lämpligt att slutresultatet om ngt år el 2 efter denna beskärning?
Buskar likaså?
Ngn kanske kan bli ytterligare högre?

Vad tycker ni & hur brukar man ha det?

välj själv i vilken form och höjd du vill ha, jag själv tycker 30-50cm blir en väldigt liten stam. och vid 50-150cm börjar det likna stam. vilken tid det tar eller när du är klar beror på dig och på plantorna.

Vill ni ha bilder på dem alla så kan jag lägga in det(?)
Så kan jag kanske rita ut exakt på dem var jag tänkt klippa också så kanske det blir enklare för mig att förstå & er att förklara?

bilder är alltid bra och lättare att förklara.

edit. Och omplantering? Ska jag isf ta det i samband med beskärningen? Isf vilken storlek på kruka tycker ni de ska ha?

omplantering görs på våren i feb-maj. du kan göra det i samband med beskärning det tål dom. annars så brukar man rekommendera att väntar lite immelan omplantering och beskärning.
freddie
Så här mitt i mörkaste årstiden kan jag rapportera att blomningen inte kommit igång. Jag har mycket tillväxt, men endast min latifolia vill blomma. Vad kan det bero på tror ni?
freddie
Kan meddela att jag ikväll just nu (14/12) har säsongens första frost. Vad säger ni om det? Inte illa va? I lördags tog jag in några frösådder från balkongen, får se om de överlever. Såg lite risiga ut.
Bassam
Hej
Växter ska blomma eller inte beror på hur mycket ljus de fick under året och hur mycket näring somm har P och K som finns i jorden.
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 14-12-2009, 23:05) *
Kan meddela att jag ikväll just nu (14/12) har säsongens första frost. Vad säger ni om det?

jag säger såhär - vad jag förstår så hade du en balkong någon våning upp? såfall berättar det ju inget om klimatet där du bor. klimatet där du bor skiljer sig nog inte så mycket ifrån andra zon 0-1 områden och bor du utmed kusten så är det rätt normalt med första frostnatt i nov-dec. däremot har du ett gynnsamt lokal klimat på just balkongen (vilket jag också har på min även om där redan har varit frost då det är första våning så blir det ändå varmare).

även här i zon 3-4 har folk kvar sommarplantor på balkonger längre upp som vad jag kan har kunnat se i veckan än blommar och är gröna. på marken har det varit som lägst ca -8c har jag för mig och det förklarar ju en hel del om hur ''varmt'' det kan bli på balkonger längre upp.

angående blomningen så kan det ju beror på en del, hur dom haft det innan (om dom fått signalen till att vilja blomma) eller om dom väntar med blomning av någon anledning eller att dom inte vill blomma. mina egna har dom flesta redan avklarat ''vårblommningen'' en del som limequat, citron, mandarin blommar än, här är det nu kart/frukt som mina ''håller på med''. mina har gett tillväxt hela tiden sen dom kom in och gör än.

mina har nu i sitt ''övervintrings'' fönster ca +9c +12c undernatten och +13c +18c underdagen och så har jag ökat timmarna till 17timmar med ljus.

så ''mitt'' råd sålänge ingen mår dåligt och du skriver att dom ger fin tillväxt så hade jag väntat tills dom själva vill blomma. tummenupp.gif flirting.gif smile.gif
Bassam
Hej

Det är hälsotecken så du ska ta den in nu.

Smarterchild
CITAT (freddie @ 14-12-2009, 23:05) *
Kan meddela att jag ikväll just nu (14/12) har säsongens första frost. Vad säger ni om det? Inte illa va? I lördags tog jag in några frösådder från balkongen, får se om de överlever. Såg lite risiga ut.

Åh, frosten tog mina petunior redan i slutet av september crying.gif
Vart i zon 1 bor du?
freddie
CITAT (Smarterchild @ 15-12-2009, 19:01) *
Åh, frosten tog mina petunior redan i slutet av september crying.gif
Vart i zon 1 bor du?

Karlskrona Centrum (Trossö) 5 meter från havet. Jag bör kanske som flaxss så riktigt påpekar vara ärlig med att säga att jag mäter temperaturen på min balkong på 2 våningen. Dock, balkongen är av "utskjutande" typ dvs är helt väderutsatt från 3 väderstreck. Dessutom har jag fram till i går inte haft någon synlig frost på marken utanför mitt hus, varken på asfalten, bilarna eller på gräsmattan. Ej heller på hustaken. Så jag utmanar flaxss med att påstå att första frosten kom till mig igår. wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 15-12-2009, 19:20) *
Karlskrona Centrum (Trossö) 5 meter från havet. Jag bör kanske som flaxss så riktigt påpekar vara ärlig med att säga att jag mäter temperaturen på min balkong på 2 våningen. Dock, balkongen är av "utskjutande" typ dvs är helt väderutsatt från 3 väderstreck. Dessutom har jag fram till i går inte haft någon synlig frost på marken utanför mitt hus, varken på asfalten, bilarna eller på gräsmattan. Ej heller på hustaken. Så jag utmanar flaxss med att påstå att första frosten kom till mig igår. wink.gif

CITAT (flaxss @ 15-12-2009, 00:00) *
klimatet där du bor skiljer sig nog inte så mycket ifrån andra zon 0-1 områden och bor du utmed kusten så är det rätt normalt med första frostnatt i nov-dec.

tummenupp.gif
Christina i Taxinge~
Usch & fy! Jag har fått spinn på mitt apelsinträd dessutom har vissa grenar blivit bruna och dött! sad.gif
Det är första vintern i år som jag har trädet inne i boningshuset. Annars brukar det stå ljust & kallt (+5-8) i gäststugan. Men där är så fullt av pelargoner och änglatrumpeter så det fanns ingen plats.
Nu står det alldeles för varmt och framförallt mörkt......undrar hur detta ska sluta!?
Blir det mer spinn slänger jag ut trädet i snön - det ser göräckligt ut! Som nånting ur en skräckfilm.... fear.gif

Hur går det för era citrusträd - allt väl?

freddie
Jag är inte expert på spinn, men jag hade förra sommaren kraftiga angrepp på några frösådda grape och citronplantor. De såg riktigt risiga ut men jag lyckades bli av med spinnen. Så det behöver inte vara kört om du vill rädda den.
Christina i Taxinge~
Tack för tröstens ord!

Jo, det går säkert att rädda mitt träd från spinneländet, men det blir mycket sprutande isåfall resten av vintern......
Jag sprutade nåt ohyremedel på den för en stund sen.
Tiden får visa hur länge jag står ut att ha eländet framför ögonen!

Alexander-VG-zon3
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 20-12-2009, 12:43) *
Tack för tröstens ord!
Jo, det går säkert att rädda mitt träd från spinneländet, men det blir mycket sprutande isåfall resten av vintern......

köp provado spray PLUS som även har inverkan på spinn och växten tar även upp detta medel igenom bladen och även ej synliga spinn dör.

annars så tar du in växten i duschen och duschar av den med kallt vatten, upprepa när spinnet kommer igen.

eller köper du biologiskbekämpning

http://www.nyttodjur.se/produkt/spinnrovkvalster.aspx

men annars det du också kan göra är att skaffa extraljus till ditt träd det är väldigt viktigt nu att den får mycket ljus.
BigDaddy
Jag har ett litet annat problem som uppstod här. Lite märkligt problem & jag är väldigt orolig.
Eg är det två saker jag ska fråga om.

Är i full gång med att göra i ordning efter flytten. Det renoveras här & värmen har vart avstängd periodvis.
Vi sover emellanåt, speciellt nu när det vart svinkallt, hos mina föräldrar.
När vi kommer tillbaka så sätter vi igång aggregat & element överallt.
Så det pendlar mellan 11-20 grader kan man säga.
Har lyckats i all röra få upp & på plats alla växter i fönstrerna.
Mestadels citrus är det men en massa sticklingar också från olika typ citrus, oliv, guava plus en hel del till från Barca jag inte riktigt vet vad det är.
Kommer vara såhär i 2v till minst, i värsta fall februari ut beroende på hur kallt det är ute också i Götet.
Där var problem/fråga 1

Fråga 2 är lite märkligare som sagt.
Sambon min, som ofta är en riktig klumpeduns, lyckades hänga en massa saker på gardinstången tills den brakade samman. Ner på mina växter.
Flera av dem fick stötar & låg vikta i ngn minut.
3-4 av dem fick skador o form av bladavfall men några blad spetsades av ngt & är hål, stora & mindre, i dem.
Sitter alltså kvar på växterna men med hål i bladen.
Ska jag plocka bort dessa el låta hänga?
Vissa blad blev halva osv...
Det var endast från växter & ej sticklingar.
I övrigt ser de normala ut men vet ju inte hur reaktionen blir senare. Kan de skadats för livet av detta överfall?
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 20-12-2009, 13:42) *
Jag har ett litet annat problem som uppstod här. Lite märkligt problem & jag är väldigt orolig.
Eg är det två saker jag ska fråga om.

problem 1 - att det pendlar från ca +11c till ca +20c tål dom alltså ''vuxna plantor''. dock sticklingar som ska rotas vill ha jämnvärme och gärna lite högre värme. större fröplantor tål att det pendlar så mindre fröplantor/nygrodda vill ha lite jämnarklimat.

problem 2 - låt alla blad vara kvar även om dom är skadade så fungerar än det som inte är skadat och som är friskt och grönt. några avbrutna blad eller bladskador är inget som är livshotande.
freddie
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 20-12-2009, 12:43) *
Tack för tröstens ord!

Det behöver inte alls bli mycket sprutande. Med provado PLUS räcker det troligtvis med en sprutning sen är du av med dem för minst ett halvår framåt (min erfarenhet). Vill du ha ett helt och hållet miljövänligt alternativ kan du använda tex "Spider Mite Control". Enligt min erfarenhet är detta lika effektivt som provado dvs mycket effektivt, du blir av med allt efter en sprutning. Det är dock väldigt dyrt och säkert kan man själv tillverka en blandning om man känner till vilka ingredienser. smile.gif
BigDaddy
Tack. Det var tryggt att höra ang. angreppet på dem.

Sticklingarna & temperaturen är inte mycket att göra åt. Tyvärr.
Bara vänta & hoppas.

Tusen tack.
BigDaddy
En fråga. Jag läser ibland vissa som inte vet vad för sort det är de sått. De kanske inte kommer ihåg osv.
Sedan finns de som svarar att det är omöjligt att få reda på innan ngn frukt kommer. El att iaf vissa som citron & apelsin är svåra att ha koll på endast på bladen.
Vissa svarar att det går genom att gnida fingrarna mot bladen & lukta sig till det tex.

Sedan skriver vissa att det är stört omöjligt just för att de är hybrider. Att, som jag förstått det, de kan bli annorlunda avkommor. Att de inte alls blir lika varandra de kärnor/växter man sätter.

Jag har satt citron & apelsin sedan ngt år tillbaka. Har just lagt ut bilder på dem i mitt album.
Har väl en 5-6st av varje plus grape.
Alla frösådda.
Jag har inte använt ttikett & kanske är det ren tillfällighet, jag vet inte för jag är helt ny i detta, men jag har full koll på vilka som är vilka.
Alla citroner ser likadana ut & alla apelsiner ser likadana ut. Precis lika i bladformen & man ser även skillnad lite på var på stammen de första bladen kommer.
Jag behöver än så länge inga etiketter alls utan kan enkelt urskilja dem.

Ngn som vet mer än jag & kan förklara ytterligare hur det ligger till? smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 29-01-2010, 16:51) *
En fråga. Jag läser ibland vissa som inte vet vad för sort det är de sått. De kanske inte kommer ihåg osv.
Sedan finns de som svarar att det är omöjligt att få reda på innan ngn frukt kommer. El att iaf vissa som citron & apelsin är svåra att ha koll på endast på bladen.
Vissa svarar att det går genom att gnida fingrarna mot bladen & lukta sig till det tex.

Sedan skriver vissa att det är stört omöjligt just för att de är hybrider. Att, som jag förstått det, de kan bli annorlunda avkommor. Att de inte alls blir lika varandra de kärnor/växter man sätter.

Jag har satt citron & apelsin sedan ngt år tillbaka. Har just lagt ut bilder på dem i mitt album.
Har väl en 5-6st av varje plus grape.
Alla frösådda.
Jag har inte använt ttikett & kanske är det ren tillfällighet, jag vet inte för jag är helt ny i detta, men jag har full koll på vilka som är vilka.
Alla citroner ser likadana ut & alla apelsiner ser likadana ut. Precis lika i bladformen & man ser även skillnad lite på var på stammen de första bladen kommer.
Jag behöver än så länge inga etiketter alls utan kan enkelt urskilja dem.

Ngn som vet mer än jag & kan förklara ytterligare hur det ligger till? smile.gif

jag använder alltid etiketter nu för jag ser inte skillnad på enbart bladen (unga blad) som äldre är det nog lättare att se, lättast är att se skillnad på på blommor och frukt. dock finns det ju en del som man enkelt igenom bladen kan se skillnad på pomerans, kumquat och lime är enkla att se på bladen vad det är (tycker jag) däremot citron och mandarin och apelsin ser jag ingen skillnad på frösåddernas blad. men tittar man riktigt noga och har nåt att jämföra med så går det säkert att se skillnad på frösådder av citron och apelsin, och det är bra att du kan se skillnad på dom. om inte blir det ju roligare att veta vad man har.

både apelsin och citron är hybrider så sår du av dom så får du 3 alt

1 någon av föräldrarna
2 en ny sort/art
3 samma som du sådde. dvs sådde du citron så blir det en citron med samma frukt och allt.

jag kollade på dina bilder och alla dina citrusar så jätte fina ut och ser välmående ut.
BigDaddy
Jag har skrivit ut etiketter som snart ska hamna på krukorna, så ifall de växer & blir mer lika varandra så vet jag med all säkerhet då med. smile.gif

både apelsin och citron är hybrider så sår du av dom så får du 3 alt

1 någon av föräldrarna
2 en ny sort/art
3 samma som du sådde. dvs sådde du citron så blir det en citron med samma frukt och allt.

Antar att alt 3 är roligast. Är då chansen störst till frukt?
En ny art.....hur menas med det? Den blir väl rätt lik citron om det var ett citronfrö väl? Menar det blir inget äpple el apelsin iaf? smile.gif

Det är spännande. Jag har en citron som var en dubbelåplanta el vad det kallas. 2 groddar från ett frö. Den andre delen dog. Likaså skedde med en grape tror jag, 2 grodder från en & samma kärna. Vet inte riktigt än för den är inte omplanterad men det ser så ut.

jag kollade på dina bilder och alla dina citrusar så jätte fina ut och ser välmående ut.

Ja tack! smile.gif
Det låter bra. Det är ju 3-4st som fick den där gardinstången över sig & vissa tappade ett par blad & ett par blad är trasiga på dem men sitter kvar. Sedan skadades har jag sett kommande nya skott/blad från dem & nu när de kom fram var de bruna & trillade av direkt. Men ff ser de välmående ut växterna & jag har ju garderat mig med många av samma just för att gardinstänger & annat kan falla över dem när man bor med min sambo. wink.gif

Vissa har lite gulaktiga blad men inte mycket. Nu ser man att de har börjat växa lite igen när solen är framme lite längre. Det är trevligt. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 29-01-2010, 17:23) *
Antar att alt 3 är roligast. Är då chansen störst till frukt?
En ny art.....hur menas med det? Den blir väl rätt lik citron om det var ett citronfrö väl? Menar det blir inget äpple el apelsin iaf? smile.gif

Det är spännande. Jag har en citron som var en dubbelåplanta el vad det kallas. 2 groddar från ett frö. Den andre delen dog. Likaså skedde med en grape tror jag, 2 grodder från en & samma kärna. Vet inte riktigt än för den är inte omplanterad men det ser så ut.

Ja tack! smile.gif
Det låter bra. Det är ju 3-4st som fick den där gardinstången över sig & vissa tappade ett par blad & ett par blad är trasiga på dem men sitter kvar. Sedan skadades har jag sett kommande nya skott/blad från dem & nu när de kom fram var de bruna & trillade av direkt. Men ff ser de välmående ut växterna & jag har ju garderat mig med många av samma just för att gardinstänger & annat kan falla över dem när man bor med min sambo. wink.gif

Vissa har lite gulaktiga blad men inte mycket. Nu ser man att de har börjat växa lite igen när solen är framme lite längre. Det är trevligt. smile.gif

alla alt ger frukt, men citrus kärnor från exempel citron är inte ''fröäkta''. men man kan få turen och få embryonfröplantor som är lika moderplantan. i de kärnor där det gror två st sägs det att de är som moderplantan dvs får du en citronkärna som gror med två skott så blir det en citron.

då dom är hybrider så kan det ju komma fram nåt nytt ur kärnan. många citrusar har ju just tillkommit ur kärnor där man korsat två st. citron härstammar från suckatcitron + en annan citrus som man korsat. apelsin härstammar från pompelmus och småcitrus och storcitrus och är invecklade hybrider med dessa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon