Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
freddie
CITAT (MariaS @ 15-07-2009, 12:59) *
Hur fort växer egentligen lime?

WOW!
Min erfarenhet är att den växer så det knakar så fort det är någorlunda högsommartemperaturer och även har det varmt (17-20 grader) på nätterna. Även intressant att se hur den liksom samlar kraft efter varje tillväxtomgång, det brukar vara minst 2-3 veckors fullständig stiltje, sen börjar små nya skott dyka upp. När skotten börjat komma, tar det ytterligare 1-2 två veckor innan "explosionen" kommer. På några dagar händer allt. Har man varit borta under dessa dagarna känner man knappt igen växten när man kommer tillbaka(WOW). Jag skulle nog tycka att limen har ett betydligt mer kraftfullt tillväxtsätt om jag jämför med mina andra citrusväxter. / smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 15-07-2009, 13:59) *
WOW!
Min erfarenhet är att den växer så det knakar så fort det är någorlunda högsommartemperaturer och även har det varmt (17-20 grader) på nätterna. Även intressant att se hur den liksom samlar kraft efter varje tillväxtomgång, det brukar vara minst 2-3 veckors fullständig stiltje, sen börjar små nya skott dyka upp. När skotten börjat komma, tar det ytterligare 1-2 två veckor innan "explosionen" kommer. På några dagar händer allt. Har man varit borta under dessa dagarna känner man knappt igen växten när man kommer tillbaka(WOW). Jag skulle nog tycka att limen har ett betydligt mer kraftfullt tillväxtsätt om jag jämför med mina andra citrusväxter. / smile.gif

WOW WOW giggle.gif KABOOOM yaay.gif

ja är det bara varmt så växer den , annars tar det väldigt sakta.
MariaS
CITAT (flaxss @ 15-07-2009, 13:53) *
det är ju en tropisk citrus så har du den ute så växer den väldigt sakta av att det är för kallt på nätterna. ska den växa ''snabbt'' ska det helst vara över +15c på nätterna och gärna över +20c på dagarna.

plus en annan orsak är att den blommar nu (är det svalt blommar den längre). och citrusar ger ingen hög tillväxt förens efter blomningen.

Jamen den fullständigt exploderar just nu! För tre veckor sedan var frukten man ser på den nedre bilden, knappt en blomma i toppen av skottet! Bara den kvisten har ju vuxit närmare 20cm på tre veckor! Det kallar inte jag långsamt!

Mina övriga citrusar växer med en betydligt långsammare takt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 15-07-2009, 14:21) *
Jamen den fullständigt exploderar just nu! För tre veckor sedan var frukten man ser på den nedre bilden, knappt en blomma i toppen av skottet! Bara den kvisten har ju vuxit närmare 20cm på tre veckor! Det kallar inte jag långsamt!

Mina övriga citrusar växer med en betydligt långsammare takt.

jaså då missade jag det trodde du menade att den växte sakta, ibland är det inte lätt att veta. giggle.gif

ja här är det alla utom just limen som växer i raketfart, både citronen och apelsinen har växt som bara den vilket syns på bilderna. hur många cm vet jag inte har inte mätt. men sedan är ju Limen rätt så ny hos mig så den segar väl lite innan den kommer in i min rytm. skötseln på blomsterbutiken var ju inte den bästa direkt för Limen.

Limen är ju tropisk så den mår ju inte bra i allt för kyliga nätter om dagarna är svala santa.gif . annars är det bra att njuta av tillväxten av din Lime tummenupp.gif jag njuter för fullt här yahoo.gif
MariaS
Jag glömde nog nämna, att limen bor på glasverandan. Där kan det bli duktigt varmt om dagarna och värmen stannar runt +15 om nätterna, även om det är kallare utanför.

Men min C. myrtifolia står också där, och där händer det inte mycke! Knoppar som sattes på myrtifolian samtidigt som på limen, har just börjat slå ut igår!

Så man ska nog inte jämföra citrus med citrus, även om de kommer från likartade områden...
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 15-07-2009, 14:53) *
Jag glömde nog nämna, att limen bor på glasverandan. Där kan det bli duktigt varmt om dagarna och värmen stannar runt +15 om nätterna, även om det är kallare utanför.

Men min C. myrtifolia står också där, och där händer det inte mycke! Knoppar som sattes på myrtifolian samtidigt som på limen, har just börjat slå ut igår!

trodde du hade den ute på det andra kortet, men det är bra att du har den varmt då den gillar värme. tummenupp.gif och får den värme så växer den snabbt som jag skrev.

Mytifolian är ju känd att vara en långsam växandes Citrus (som är en Mutation från Hybriden C x aurantium ) så det är inte så konstigt att den är seg med tillväxt av skott, knoppar, blommor, kart.

CITAT (MariaS @ 15-07-2009, 14:53) *
Så man ska nog inte jämföra citrus med citrus, även om de kommer från likartade områden...

tur att ingen gör det då tummenupp.gif

exempel Brokbladig Citron är väldigt väldigt långsam växande!
Alexander-VG-zon3
http://www.pixbox.se/pic_show_id28598404.html

ja här kan man snacka om raketfart och detta bara på ca 2-3v och på kortet syns inte ens gammal tillväxt.
MariaS
CITAT (flaxss @ 17-07-2009, 12:16) *
http://www.pixbox.se/pic_show_id28598404.html

ja här kan man snacka om raketfart och detta bara på ca 2-3v och på kortet syns inte ens gammal tillväxt.

Visst är det en hääärlig känsla, när citrusarna visar att man har gjort rätt wub.gif
juddan
jag har en citron som jag inte vet vad jag ska göra med, den har en kvist som växer hur fort som hellst! den kvisten har växt kanske femtio centimeter på två-tre veckor. men nu har den nått taket (den står på en hylla) så den har väl slutat växa, för kvisten är böjd nu. det är ju roligt, men det ser inte så normalt ut. haha. kan man kapa av den? och förresten, hur ska man beskära citrus egentligen?
Alexander-VG-zon3
de långa ettåriga tillväxten som kommer nu under sommaren efter ''huvudblommningen'' kan du kapa nu.

jag beskära mina som är snabbväxandes så att jag tar veck döda och skadade skott och kortar in ettårig tillväxt jag gör det under våren-hösten. svagväxande sorter tar man enbart veck döda skott/grenar. och på spalje beskär man varje år man glesar ur och kortar in skott. på snabbväxandes sorter gäller det jag skrev först.
freddie
Då var det dags igen för min Latifolia att skjuta igång efter en månads stiltje. Första nya pyttesmå skotten har börjat komma ut nu. Om jag känner den rätt så kommer "explosionen" om en dryg vecka, beroende på väder och temperatur. Under den gågna månaden har den tappat säkert 30-40 av sina äldre blad och ser rätt risig ut. Det är så den fungerar, brukar tappa en hel del blad mellan tillväxtomgångarna. Mycker roligt med en sådan här aktiv krukväxt i hemmet.
freddie
Min förutsägelse stämde in. Jag är Gud. rolleyes.gif
MariaS
CITAT (freddie @ 14-08-2009, 21:41) *

giggle.gif
Alexander-VG-zon3
lite mindre än en månad sen sedan jag skrev lite här

händer inte så mycket nytt i min citrusvärld. Limetten är ''galen'' har blommat oavbrutet hela sommaren och skjuter mängder med nya blom och bladskott. i värmen har både Citronen och Tahitiapelsin börjat skjuta nya skott och blommor några blommor på Grapen och Limequat också . hos resten står det antigen stilla eller börjar att skjuta nya bladskott. mandarin, lime, apelsin, fingercitron där det lugnt.

lite nya bilder från idag

http://flaxss.webs.com/apps/photos/album?albumid=6807966

CITAT (freddie @ 14-08-2009, 21:41) *

häftigt yaay.gif
ingrids
Jag har en söt citron (en kärna från en sötsmakande citron importerad från Iran, osäker på latinskt namn) som för första året haft en riktigt bra plats att stå ute på (efter sisådär 24 år). Alla fula gula blad bortrensade och nya fräscha grenar med gröna blad har växt ut i bladskaftsärren. Funderar på att beskära nytillväxten eftersom grenarna får minst 5 cm långa taggar vilket gör det lite väl äventyrligt om trädet blir för stort.
Ville egentligen bara berätta att jag är väldigt stolt över hur mitt träd mår just nu och jätteglad över att äntligen ha en vindskyddad och halvskuggig uteplats i väster.
MariaS
CITAT (ingrids @ 26-08-2009, 10:05) *
Jag har en söt citron (en kärna från en sötsmakande citron importerad från Iran, osäker på latinskt namn) som för första året haft en riktigt bra plats att stå ute på (efter sisådär 24 år). Alla fula gula blad bortrensade och nya fräscha grenar med gröna blad har växt ut i bladskaftsärren. Funderar på att beskära nytillväxten eftersom grenarna får minst 5 cm långa taggar vilket gör det lite väl äventyrligt om trädet blir för stort.
Ville egentligen bara berätta att jag är väldigt stolt över hur mitt träd mår just nu och jätteglad över att äntligen ha en vindskyddad och halvskuggig uteplats i väster.

Grattis, både till åldern på ditt träd och till den gynnsamma odlingsplatsen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrids @ 26-08-2009, 10:05) *

klart du ska vara stolt över ditt träd, du får hoppas på blommor med snart nu när den fått så bra läge.

det du har är antigen en Citrus x limetta - Limett eller en Citrus x limon - Citron, är det från en frösådd så kan det dock bli lite vad som då hybriderna inte ger sortäkta plantor. det kan antigen bli någon av föräldrarna eller en ny eller samma som du tog kärnan ifrån.
ingrids
Tack båda smile.gif Jag tror inte det är en x limetta, den såg mer ut som en vanlig citron i storlek och skaltjocklek. Hoppas på blommor men jag vill minnas att jag läste i tråden att vissa sorter kan dröja upp till 30 med blommorna så jag håller inte precis andan cool.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrids @ 26-08-2009, 13:36) *
Tack båda smile.gif Jag tror inte det är en x limetta, den såg mer ut som en vanlig citron i storlek och skaltjocklek. Hoppas på blommor men jag vill minnas att jag läste i tråden att vissa sorter kan dröja upp till 30 med blommorna så jag håller inte precis andan cool.gif

ja då är det nog en variant av Citron. det kan faktiskt ta uppemot 50år innan blommor visar sig. och ibland redan efter 5år. mycket beror på art/sort/hybrid.
ingrids
50 år, ja då är det en j*vla tur för den att den är ett snyggt träd smile.gif. Visst är det så att de sticklingar jag ibland lyckas rota ärver moderträdets ålder så att de kan börja blomma samma år som moderplantan börjar blomma?
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrids @ 26-08-2009, 13:52) *
50 år, ja då är det en j*vla tur för den att den är ett snyggt träd smile.gif. Visst är det så att de sticklingar jag ibland lyckas rota ärver moderträdets ålder så att de kan börja blomma samma år som moderplantan börjar blomma?

japp
sticklingar har samma DNA, gener som moderplantan vilket blir att dom då har samma ålder och samma juvenila stadie.
morotskaka
Hej alla!
Jag är ny på odla.nu. Jag behöver expert-hjälp med mitt citrusträd som jag köpte för 1,5 år sedan. Det har börjat tappa jättemycket blad på en gång! De blir bruna och faller av, har inte varit med om något liknande under tiden jag haft den. Den får vatten och näring och verkar trivas tycker jag. Kan det vara för att det är höst? Ska jag klippa av de tomma grenarna?

[attachment=41508:citrus1.jpg]
[attachment=41509:citrus2.jpg]

Hälsningar
Annelie
Alexander-VG-zon3
har den fått torka ut någon gång ? eller har du råkat vattna den för mycket någon gång?

jag tycker det ser ut som sol/tork/värme skador (vilket lätt kan hända bakom ett fönster under sommaren). eller att den fått för mycket vatten.

dock så kommer det komma nya blad nästa vår på grenarna. och innan det blir för mörkt så ska du sluta ge näring.
Alexander-VG-zon3
får väl skriva nåt i vår citrus-tråd.

uppdatering från mig

Citrus × latifolia - Lime ''Tahiti'' - Limen har fått flytta in, och har varit inne hela sept nästan. och när den kom in så började den blomma hysteriskt. och är nu full med knoppar och blommor och kart som utvecklas fint.

Citrus × taitensis - Tahitiapelsin - även här utvecklas frukten fint, dock gröna än. men får väl lagom till våren frukter. och nya blomknoppar skjuter den också.

[attachment=42478:PICT0010.JPG]

Citrus × floridana - Limequat ''Tavares'' - frukterna mognar fram bra, även den blommar. dock har den tappat en del blad i blåsten och när det var några kyliga nätter. den får nog komma in snart.

Citrus x paradisi - Grapefrukt ''Star Ruby'' - frukterna trillade av en dag när det blåste mycket, tråkigt. men den har slutat att växa och inga blommor.

Citrus x limetta - Limett - har haft dålig fruktsättning i år. och även där blåste mycket frukt av. men några frukter har den kvar som verkar utvecklas.

Citrus reticulata - Mandarin - slutat att växa nu när det blivit svalt, skulle tro att den har gått in i vila. dock denna ska jag ha ute länge då Mandarin tål kyliga nätter.

Citrus japonica - Kumquat - har jag frösått några, och dom har jag inne. dessa växer på bra.

Citrus maxima - Pompelmus - frösådd, har dom inne då dom är köldkänsliga.

Citrus hystrix - Papeda - även dessa är inne. från frösådd.

Citrus medica var. sarcodactylis - Fingercitron - växer sakta sakta ute än, men snart så slutar väl även den.

Citrus sinensis x Citrus paradisi var. chironja - ingen större aktivitet där. står ute än.

Citrus × aurantiifolia - Key lime - tog jag in samtidigt som den andra limen. händer inte mycket.

Citrus × myrtifolia - Chinotto - står ute än. verkar vara i vila.

Citrus x limon - Citron ''Varigated'' - min brokbladiga citron växer än fast sakta. står ute än.

Citrus x limon - Citron - mina vanliga citroner har skjutit en hel del vegetativa skott nu i sept.

Citrus x microcarpa - Kalamondin - även kalamondin har växt mycket i aug-sept. och växer än fast sakta. några blommor då och då plus kart.

Citrus × junos - Yuzo - en av dom mer härdiga citrusarna, ska tåla ca -10c -12c. växer än men väldigt sakta.

Yuzo bild
[attachment=42480:PICT0025.JPG]

Citrus x sinensis - Apelsin - apelsinen har gett dåligt med frukt i år. lite kart kvar, men dom flesta har trillat/blåst av.

Citrus x paradisi - Grapefrukt - står än ute. men det händer inte så mycket där.

freddie
Jag kommer också med lite uppdateringar snart. smile.gif
Citrona
flaxss, när du skriver att du tagit in din lime, var har du den? I rumsvärme eller kallväxthus? Mitt citronträd har repat sig fint efter vintern och står fortfarande ute, när tycker du att jag skall ställa in det? Jag förvarar det i mitt förråd med fönster+lysrör och c:a 10 grader som kallast. Har även ett nytt apelsinträd som jag köpte i somras, det har hållit sig exakt likadant hela sommaren, har inte vuxiit vad jag kan se, inte blommat men heller inte tappat några blad. Två av de 6 karten som fanns från början har trillat av, de andra sitter kvar. När skall det ställas in? Det känns som om man vill ha dem ute så länge som det bara är möjligt, men kanske det är dags nu? Det går ner mot 5-6 grader på nätterna nu och snart kommer väl första frosten.
lovwal
CITAT (Citrona @ 28-09-2009, 09:35) *
När skall det ställas in? Det känns som om man vill ha dem ute så länge som det bara är möjligt, men kanske det är dags nu? Det går ner mot 5-6 grader på nätterna nu och snart kommer väl första frosten.

jag har fortfarande mina citrusar ute, och kommer ta in dem innan frost. eftersom väderrapporterna säger att den nattliga temperaturen kommer vara nere på 2 plusgrader mellan fredag/lördag, kommer jag ta in citrusarna lagom till dess.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Citrona @ 28-09-2009, 09:35) *
flaxss, när du skriver att du tagit in din lime, var har du den? I rumsvärme eller kallväxthus? Mitt citronträd har repat sig fint efter vintern och står fortfarande ute, när tycker du att jag skall ställa in det? Jag förvarar det i mitt förråd med fönster+lysrör och c:a 10 grader som kallast. Har även ett nytt apelsinträd som jag köpte i somras, det har hållit sig exakt likadant hela sommaren, har inte vuxiit vad jag kan se, inte blommat men heller inte tappat några blad. Två av de 6 karten som fanns från början har trillat av, de andra sitter kvar. När skall det ställas in? Det känns som om man vill ha dem ute så länge som det bara är möjligt, men kanske det är dags nu? Det går ner mot 5-6 grader på nätterna nu och snart kommer väl första frosten.

här står flesta av mina citrusar inför vintern

http://www.pixbox.se/pic_show_id29485819.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29485820.html

här är det på natten ca +10c +15c och under dagen +15c +20c plus två lysrör 38w var. alltså det svalaste fönstret jag har. här står nu Min ena Lime och min Limequat plus lite annat. här ska dom flesta av mina citrusar strängas i vinter. förra året blommande min apelsin och citron i jan-feb i detta fönster, en trevlig ''vårhälsning''. dock mitt apelsinträd får nog inte plats i fönstret så det får stå på en mörkare plats i rumsvärme, men det har den klarat innan utan att tappa nämnvärt många blad. viktigaste under vintervilan är för dom flesta jämntemperatur över hela växten och extra ljus för dom som behöver det.

Ditt apelsinträd och citronträd kan du han ute så länge det går men ta in dom innan frosten, dessa tar jag inför natten och sätter ut på dagen. runt +5c tål dom utan problem, och din apelsin kommer säkert blomma jätte bra nästa år den är lite seg på sig. och även fruktsättningen kan ta ett tag innan den blir bra.

CITAT (lovwal @ 28-09-2009, 09:59) *
jag har fortfarande mina citrusar ute, och kommer ta in dem innan frost. eftersom väderrapporterna säger att den nattliga temperaturen kommer vara nere på 2 plusgrader mellan fredag/lördag, kommer jag ta in citrusarna lagom till dess.

sedan beror det ju på vilken citrusar man har, jag tar ju in mina vartefter.

Lime vill ju in innan det går under +5c, men tål +1c. andra som tål lite mer kan man utan vidare har ute i flera frostnätter.
Citrona
Oj hur skall du få plats med alla dina citrusar där? Mina krukor är så stora och tunga så jag kan inte hålla på och bära dem ut och in. När de väl åkt in i förrådet så får de stå där tills det är dags att ta ut dem i vår igen. Ser att du har en nerium i ditt fönster, jag var i Italien i juni och tog ett trettiotal sticklingar av nerium, tror jag fick från 5-6 olika färger. Så nu har jag massor av små neriumplantor här hemma, jag fasar för nästa sommar när de vuxit till sig utomhus och skall inomhus igen....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Citrona @ 28-09-2009, 13:37) *
Oj hur skall du få plats med alla dina citrusar där? Mina krukor är så stora och tunga så jag kan inte hålla på och bära dem ut och in. När de väl åkt in i förrådet så får de stå där tills det är dags att ta ut dem i vår igen. Ser att du har en nerium i ditt fönster, jag var i Italien i juni och tog ett trettiotal sticklingar av nerium, tror jag fick från 5-6 olika färger. Så nu har jag massor av små neriumplantor här hemma, jag fasar för nästa sommar när de vuxit till sig utomhus och skall inomhus igen....

ja hur jag ska få plats med allt vet jag inte. men dom mest känsligaste får stå under lysrören. sedan resten får stå där dom får plats. apelsin och citron har jag övervintrat mörkt innan och i rumstemp så dessa får kanske stå någon annanstanns.

jag tog in min ena nerium nu i veckan bara för jag ville att den skulle blomma (för svalt ute), annars så har jag kvar min andra och den ena brokbladiga ute än, men även dom tas innan frosten kommer.

vad roligt med så många färger du får lova att visa bilder på dom när dom börjat att blomma och växt till sig, jag hade en gul/vit innan men den dog för mig under vintern.
freddie
Själv ställde jag ut min Lime på balkongen i helgen och skall ha den ute i cirka 2 veckor. Sen in igen. Har stått vid öppet västerfönster hela sommaren fram till i lördags. Resten av citrusarna står också ute. Tar nog in dem samtidigt som limen även om jag inte lär få första frost förrän början av november.
Alexander-VG-zon3
så här har mina citrusar det i ''vinter''

[attachment=42586:PICT0003.JPG]

[attachment=42588:PICT0001.JPG]

tog in min Citrus × taitensis - Tahitiapelsin nu (ville inte ha den ute när det är halv storm ute)

och är verkligen nöjd med den i år, 45frukter/kart.

[attachment=42587:PICT0004.JPG]

CITAT (freddie @ 28-09-2009, 18:05) *
Själv ställde jag ut min Lime på balkongen i helgen och skall ha den ute i cirka 2 veckor. Sen in igen. Har stått vid öppet västerfönster hela sommaren fram till i lördags. Resten av citrusarna står också ute. Tar nog in dem samtidigt som limen även om jag inte lär få första frost förrän början av november.

varför tar du ut den just nu ?
freddie
CITAT (flaxss @ 29-09-2009, 00:22) *
varför tar du ut den just nu ?

Få den att blomma. Anledning till att den stått inne i sommar är platsbrist på balkongen.
lovwal
CITAT (flaxss @ 29-09-2009, 00:22) *
och är verkligen nöjd med den i år, 45frukter/kart.

wow! det var inte illa. blink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 29-09-2009, 08:07) *
Få den att blomma. Anledning till att den stått inne i sommar är platsbrist på balkongen.

just limen blommar ju utan kyla.

CITAT (lovwal @ 29-09-2009, 10:08) *
wow! det var inte illa. blink.gif

ja 40-45st var inte illa, blev överraskad själv.
freddie
CITAT (flaxss @ 29-09-2009, 11:54) *
just limen blommar ju utan kyla.

Fast jag tycker det verkar som att den blommar mer efter att den utsatts för kyla. I våras stod den ute 2 veckor i början av april (nära frost några nätter, peppar, peppar...). Därefter blommade den som tokig. Sedan den blomningen satt några få sporadiska knoppar. Enda gånger den blommat "som tokig" var efter inköpet 2007 och efter ovan nämnda behandling. Inköpet gjordes i oktober och den stod då utomhus på Blekingeplantan, så min teori är att ge den samma behandling som den fick då, dvs svensk "förhöstkyla", därefter inomhus med extraljus, temp 12-18 grader i oktober. Fram i november stänga glipan i fönstret och hålla 15-16 grader natt, 20-24 grader dag. Alla mina andra citrusar får liknande behandling under inneperioden dvs i princip samma upplägg som jag körde förra vintern. /
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 29-09-2009, 18:38) *
Fast jag tycker det verkar som att den blommar mer efter att den utsatts för kyla. I våras stod den ute 2 veckor i början av april (nära frost några nätter, peppar, peppar...). Därefter blommade den som tokig. Sedan den blomningen satt några få sporadiska knoppar. Enda gånger den blommat "som tokig" var efter inköpet 2007 och efter ovan nämnda behandling. Inköpet gjordes i oktober och den stod då utomhus på Blekingeplantan, så min teori är att ge den samma behandling som den fick då, dvs svensk "förhöstkyla", därefter inomhus med extraljus, temp 12-18 grader i oktober. Fram i november stänga glipan i fönstret och hålla 15-16 grader natt, 20-24 grader dag. Alla mina andra citrusar får liknande behandling under inneperioden dvs i princip samma upplägg som jag körde förra vintern. /

där man odlar lime blir det ju aldrig kyla. då menar jag kommersiellt. men det kanske ger mer blomning. mina har ju stått ute och fått lite kyla och den blommade ju nu när jag tog in den.
freddie
CITAT (flaxss @ 29-09-2009, 18:48) *
där man odlar lime blir det ju aldrig kyla. då menar jag kommersiellt. men det kanske ger mer blomning. mina har ju stått ute och fått lite kyla och den blommade ju nu när jag tog in den.

Var har jag läst att torka stimulerar limens blomning under naturliga förhållanden?
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 29-09-2009, 19:06) *
Var har jag läst att torka stimulerar limens blomning under naturliga förhållanden?

fast borde inte torkan göra att knopparna trillar av ? dock är den planterad i marken så håller det väl lite fukt så det inte blir så extremt som i kruka. sedan kanske den får knoppar när regnperioden ev börjar och inte under torka. för torkperiod är ju också en typ av vila för många växter.
freddie
Jag har läst nånstans att torkan stimulerar, kommer inte ihåg var jag läst bara. Förmodar att blomningen kommer igång när det blivit fuktigt igen, inte under själva torkan.
blomkronan
Mitt lila "fynd" från i julas den spaljerade citrus har växt på sig i sommar smile.gif
Jag vill bara visa. Nu har jag fått reda på att jag ska vänta med beskärningen till i vår så det behöver jag inte fråga om... smile.gif

Så här såg den ut... fick den ju för "bara" en hundring 21/12-08
[attachment=42824:DSC00873.JPG]

När jag tagit bort spaljen, var den ju sååååå torr och ful sad.gif
[attachment=42825:DSC00880.JPG]

Men en sommar på altanen gav den nytt liv wub.gif
klen fortfarande men hoppas på att nästa sommar buskar den nog till sig smile.gif
[attachment=42826:DSC03099.JPG]

lovwal
blomkronan: så fint den repat sig under sommaren! framtiden ser lovande ut för din citrus. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 05-10-2009, 09:09) *
Mitt lila "fynd" från i julas den spaljerade citrus har växt på sig i sommar smile.gif
Jag vill bara visa. Nu har jag fått reda på att jag ska vänta med beskärningen till i vår så det behöver jag inte fråga om... smile.gif

Så här såg den ut... fick den ju för "bara" en hundring 21/12-08
[attachment=42824:DSC00873.JPG]

När jag tagit bort spaljen, var den ju sååååå torr och ful sad.gif
[attachment=42825:DSC00880.JPG]

Men en sommar på altanen gav den nytt liv wub.gif
klen fortfarande men hoppas på att nästa sommar buskar den nog till sig smile.gif
[attachment=42826:DSC03099.JPG]

vad fin din Kalamondin blev, toppar du den och beskär den rätt så kommer den bli ännu bättre nästa år.
blomkronan
CITAT (flaxss @ 05-10-2009, 12:36) *
vad fin din Kalamondin blev, toppar du den och beskär den rätt så kommer den bli ännu bättre nästa år.

thanks.gif den såg verkligen för j*vlig ut i början!!! Jag kommer oxå ihåg att du sa att det kan vara mycket svårt att "rätta" till citrusar som varit spaljeade smile.gif Jag har haft trådar som jag spänt lite då och då och tvingat upp den till ett någelunda rakt växtsätt. Jag beskar den i juli en gång, och det var på din nya fina sida om citrusar jag läste att jag skulle vänta till i vår med nästa beskärning smile.gif.

thanks.gif lovwal det här trädet var en av mina utmaningar i sommar jag är nöjd med årets insats, nu ska jag bara få den att blomma igen, i vintras blomma den men det blev ingen frukt och så var jag ju tvungen att klippa i den.
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 05-10-2009, 22:36) *
thanks.gif den såg verkligen för j*vlig ut i början!!! Jag kommer oxå ihåg att du sa att det kan vara mycket svårt att "rätta" till citrusar som varit spaljeade smile.gif Jag har haft trådar som jag spänt lite då och då och tvingat upp den till ett någelunda rakt växtsätt. Jag beskar den i juli en gång, och det var på din nya fina sida om citrusar jag läste att jag skulle vänta till i vår med nästa beskärning smile.gif.

tack tack smiley_small_hug.gif

ja det kan vara svårt att få dom ''normalväxta'' när dom är på spalje, men det kan gå(din är på godävg ifrån splaje livet) sedan är ju en del spaljerade olika. jag köpte en som var väldigt formad efter spaljen och den ser fortfarande lite konstig ut.
freddie
Idag 11 oktober, tog jag in samtliga mina från balkongen.
arre
Tog in våra citronträd, efter att de stått ute sen slutet av juli, häromveckan och nu har de båda börjat tappa blad. Är det naturligt att de blir "chockade" av att komma in i värmen, eller vad annars kan det vara? Tilläggas kan att kåken vi bor i är nybyggd, så det är möjligt att luften är torrare än i de flesta äldre hus.
Alexander-VG-zon3
bor du kallt ? tänkte på att du tog ut den i slutet av Juli, Citron kan man i norra sverige ta ut i början-mitten av juni.

och ja det kan nog bero på hur inne klimatet är, är det väldigt varmt och torrt så kan det nog få en chock har du kollat efter ohyra ? . dock min har aldrig tappat blad när jag tagit in den och heller ej under vintern. tog faktiskt nyss in min Citron nu ( -2c ute blir nog kallt inatt). har bara ute dom tåligaste. och det mesta är inne nu.

arre
Anledningen till att dom åkte ut så sent som i juli är att vi adopterade dom från min sambos föräldrar (Bor i närheten av gbg så de kunde ha åkt ut bra mkt tidigare). Har inte hittat någon ohyra på dom. Där dom är placerade just nu drar det lite från luftinsläppen uppe vid taket.

Det som gör det hela konstigare är att jag har flera frösådda apelsin och citronplantor stående på samma ställe, och de tycks närmast frodas.

Kan testa att placera de små liven på lite andra platser och se vad dom tycker. Tack för ditt svar så länge flaxss!
Alexander-VG-zon3
CITAT (arre @ 15-10-2009, 08:45) *
Anledningen till att dom åkte ut så sent som i juli är att vi adopterade dom från min sambos föräldrar (Bor i närheten av gbg så de kunde ha åkt ut bra mkt tidigare). Har inte hittat någon ohyra på dom. Där dom är placerade just nu drar det lite från luftinsläppen uppe vid taket.

Det som gör det hela konstigare är att jag har flera frösådda apelsin och citronplantor stående på samma ställe, och de tycks närmast frodas.

Kan testa att placera de små liven på lite andra platser och se vad dom tycker. Tack för ditt svar så länge flaxss!

sedan en orsak till att dom tappar blad under vintern förutom dåligt ljus och torrluft är att det inte är jämntemperatur. dvs det bör vara samma temp som bland bladen/kronan som i krukan bland rötterna.

Frösådda citrusar är mycket tåligare och brukar sällan fälla blad även då dom övervintras varmt och mörkt. och kan oftast växa inne åretrunt. köpta citrusar är lite mer känsliga för övervintring och sånt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon