|
Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Alexander-VG-zon3
29-06-2009, 18:39
en bra citrus jord innehåller ju mycket grus+näring och ger ett välutvecklad rotsystem.
Alexander-VG-zon3
03-07-2009, 14:02
är nu lycklig ägare av Citrus x limonia och Citrus × latifolia 'Tahiti'  full med härligheter på grenarna (knoppar,blommor,kart,frukt), hoppas jag lyckas få fram frukter nu.
Grattis!  Lyckade köp med andra ord. Min limonia bara sprutar ur sig blommor och kart, samtidigt som några kart börjat mogna. Sen är de faktiskt riktigt goda också
Alexander-VG-zon3
03-07-2009, 14:48
CITAT (MariaS @ 03-07-2009, 15:22)  Grattis!  Lyckade köp med andra ord. Min limonia bara sprutar ur sig blommor och kart, samtidigt som några kart börjat mogna. Sen är de faktiskt riktigt goda också  tack Limonia fick jag för halva priset med+plus planterade dom om den åt mig ( dom verkar vilja bli av med sina citrusar dom hade jätte fina och stora ex av komqquat och kalamondin och citroner för hlalva priset). har inte velat äta den än tycker frukterna är vackra men kanske smakar på några frukter ikväll, elelr om jag väntar tills jag får egen odlade. det är ju bra att dom är goda har alldrig ätit det så jag vet inte hur dom smakar.
nelly.trott
03-07-2009, 14:56
CITAT (flaxss @ 03-07-2009, 15:02)  är nu lycklig ägare av Citrus x limonia och Citrus × latifolia 'Tahiti'  full med härligheter på grenarna (knoppar,blommor,kart,frukt), hoppas jag lyckas få fram frukter nu. Grattis =) så roligt med nya växter =)
Alexander-VG-zon3
03-07-2009, 14:59
CITAT (nelly.trott @ 03-07-2009, 15:56)  Grattis =) så roligt med nya växter =) tack, ja det blir för mig till vintern att hyra en lägenhet till när allt ska in  .
nelly.trott
03-07-2009, 15:00
CITAT (flaxss @ 03-07-2009, 15:59)  tack, ja det blir för mig till vintern att hyra en lägenhet till när allt ska in  . ja juste =) det kan vara problematiskt men jag tror att du löser det =)
freddie
03-07-2009, 16:50
CITAT (flaxss @ 03-07-2009, 15:02)  är nu lycklig ägare av Citrus x limonia och Citrus × latifolia 'Tahiti'  full med härligheter på grenarna (knoppar,blommor,kart,frukt), hoppas jag lyckas få fram frukter nu. Grattis flaxss! Jag tror och hoppas att du kommer att gilla latifolian! Den är mycket "rewarding" som man säger på engelska. Växer otroligt snabbt till en stor buske och ger frukt som man kan använda i maten/drinken/efterrätten, garanterat kul!  Är det förresten bara hos mig det växer så det knakar? Man kan nästan se det. Min tvååriga C x Meyeristickling har satt sin första blomknopp. I'm a happy man. Får nog ladda upp litta nya bilder snart (igen)....
Alexander-VG-zon3
03-07-2009, 17:19
CITAT (freddie @ 03-07-2009, 17:50)  Grattis flaxss! Jag tror och hoppas att du kommer att gilla latifolian! Den är mycket "rewarding" som man säger på engelska. Växer otroligt snabbt till en stor buske och ger frukt som man kan använda i maten/drinken/efterrätten, garanterat kul!  låter bra det då känner jag mig säker på mina köp. dom sa man kunde använda bladen också, fast det vet jag inte om jag ska. CITAT (freddie @ 03-07-2009, 17:50)  Är det förresten bara hos mig det växer så det knakar? Man kan nästan se det. Min tvååriga C x Meyeristickling har satt sin första blomknopp. I'm a happy man. Får nog ladda upp litta nya bilder snart (igen).... åhh så roligt att du har knopp på den  , ja hos mina citrusar växer det väldigt bra i värmen, alla skjuter glatt skott och citronen och kalamondin har börjat blomma om. får se hur det ser ut när jag kommer hem igen (är i skåne). hoppas Markus_H vattnar som han ska så ingen torkar ut!
Ja här väser det också så det knakar. Nya skott som man ser ena dagen är nästan fullt utvecklade nästa. Nästan samtliga citrusar sätter knopp, blommar och sätter kart, utom C. reticulatan då (tack o lov) den har så mycke kart att jag tror den kommer gå av när de växer till sig lite mer... ja C. sinensisen har inte satt knopp ännu heller, men det förväntar jag mig ju inte heller
freddie
03-07-2009, 21:48
freddie
05-07-2009, 13:52
CITAT (flaxss @ 03-07-2009, 18:19)  låter bra det då känner jag mig säker på mina köp. dom sa man kunde använda bladen också, fast det vet jag inte om jag ska. Nej, jag tror inte man använder bladen på latifolian. Det är någon annan sort. Ej säker.
Om skotten kommer på stammen under ympen, är det inte meyri som kommer! Ta då bort skotten, för de tar mycke kraft från den egentliga plantan!
freddie
05-07-2009, 15:35
CITAT (MariaS @ 05-07-2009, 15:20)  Om skotten kommer på stammen under ympen, är det inte meyri som kommer! Ta då bort skotten, för de tar mycke kraft från den egentliga plantan! Finns ingen ymp!
CITAT (freddie @ 05-07-2009, 16:35)  Finns ingen ymp! Då är det bara att låta dom växa...
freddie
05-07-2009, 17:01
CITAT (MariaS @ 05-07-2009, 17:07)  Då är det bara att låta dom växa...
Alexander-VG-zon3
05-07-2009, 20:28
CITAT (freddie @ 05-07-2009, 14:52)  Nej, jag tror inte man använder bladen på latifolian. Det är någon annan sort. Ej säker. läste i en bok jag har att man använder bladen även på Latifolian, annars är det Citrus hysterix som är typisk för blad användning. jag ska dock inte använda bladen. en dålig bild på min citrus limonia i det röriga köket , nyss uppackad efter resan från skåne.
Alexander-VG-zon3
06-07-2009, 21:08
skördat frukter idag, på det gjorde Markus_H en jätte god marmelad.
freddie
06-07-2009, 21:28
Markus_H är en hjälte!
Alexander-VG-zon3
06-07-2009, 21:32
CITAT (freddie @ 06-07-2009, 22:28)  Markus_H är en hjälte!  hur då
freddie
06-07-2009, 21:34
CITAT (flaxss @ 06-07-2009, 22:32)  hur då  han kokade ju marmelad!
CITAT (freddie @ 06-07-2009, 22:34)  han kokade ju marmelad!  Du ska bara veta hur god marmelad det blir på egna citrusar!  Flaxss fick en burk för ett tag sedan, så det är nog det som inspirerat honom och Markus
freddie
06-07-2009, 22:43
Sist blev det en blandning på, chinot, mandarin, clementin, kumquat, kalamondin och några aprikoser Du får väl prova du med...
freddie
06-07-2009, 23:31
CITAT (MariaS @ 06-07-2009, 23:46)  Sist blev det en blandning på, chinot, mandarin, clementin, kumquat, kalamondin och några aprikoser Du får väl prova du med... Än så länge har jag bara njutit Lime - i drinken. Och min snälla granne bakade limesockerkaka åt mig i vintras osså. Men nu börjar citronerna mogna, så det är nog dags för marmelad åsså. Ser fram emot lite trevligt jobb i köket fram i oktober, november.
Åh vad fina citrusar ni har! Otroligt fina bilder som man kan kika på. Hos mig växer det så det knakar, men jag har lite funderingar. Jag har tre citronträd, två som har övervintrat hos och ett nyköpt. De två som har övervintrat hos mig har två frukter var, och de har blommat otroligt mycket i år, översållat med blommor. Problemet är att all kart har ramlat av, det är bara två stycken kart på ett träd som är kvar...  Av citronen jag köpt i år så har jag fått typ femton blommor, det kommer ett till gäng nu. Av dessa blommor har i princip alla blivit kart som verkar sitta stadigt. Den hade ingen citron på sig sen tidigare. Nu börjar jag undra vad som är fel, och jag har några idéer. Den ena tanken är att jag planterar mina citrusar i vanlig planteringsjord. Det började med att jag gjorde det för att jag hade brist på citrusjord, men sen när jag märkte hur bra alla plantor mådde, de har aldrig haft sjukdommar eller nåt, så tänkte jag att det var lika bra att fortsätta med det. Och alla plantor mår jätte bra, bortsätt från karten, så nu funderar jag om det är det som är felet. Min andra tanke är de två träden som tappar all karten tappar den för att de redan har frukt, och att all kraft går till den frukt som redan sitter där. Den tredje idéen är att de ena två träden verkar må jätte bra, och växer för fullt, så de kanske inte "behöver" sätta frukt, medans den tredje plantan ser mer ledsen ut, så den kanske känner mer för att behålla frukten? Jag har ingen aning, jag vore jätte tacksam för hjälp! Hälsningar från Judit!
Alexander-VG-zon3
08-07-2009, 22:28
att citroner tappar kart beror på flera olika orsaker exempel - fel jord, fel miljö/klimat/väder, ungplanta, för mycket kart/frukt, ohyra, värme, kyla, torka, för mycket vatten, fel näring och fel dos av näring, fel beskärning. en del plantjord innehåller för mycket kalk och det trivs inte citrusar med, dock ger du dom näring som inte innehåller kalk så kan det funka ändå. jag ger mina jord som inte innehåller kalk för att vara säker. CITAT (MariaS @ 06-07-2009, 23:18)  Du ska bara veta hur god marmelad det blir på egna citrusar!  Flaxss fick en burk för ett tag sedan, så det är nog det som inspirerat honom och Markus  jag lämnade kvar den på jobbet , visste inte riktigt om jag fick den. men supergod va den verkligen!
Citrona
10-07-2009, 17:45
Jag är så glad, har äntligen fått tag i en Citrus sinensis. En jättefin planta, 90 cm hög från jordytan i krukan, många kart och en hel del knopp. Och den ser fantastiskt frisk och kraftig ut. Bör jag skugga den några dagar nu innan jag ställer den i solen?
Alexander-VG-zon3
10-07-2009, 20:05
CITAT (Citrona @ 10-07-2009, 18:45)  Jag är så glad, har äntligen fått tag i en Citrus sinensis. En jättefin planta, 90 cm hög från jordytan i krukan, många kart och en hel del knopp. Och den ser fantastiskt frisk och kraftig ut. Bör jag skugga den några dagar nu innan jag ställer den i solen? solen är inte så stark nu så den bränns inte av att ställas i solen nu. men vill du så kan du ju ställa den i skuggan i en vecka. till våren när du sen tar ut den så ställer du den i skuggan 2-4v med ev fiberudkpå eller bubbelplast. så att den vänjer sig vid solen. till vinter är det bra om du ger den extraljus (ett bra lysrör), den mår väldigt bra på det. plus är den enkel att övervintra i rumstemp om man nu så skulle vilja och där är det också kanske lättare att ge den extra ljus.
Martin_Blomberg
10-07-2009, 23:14
CITAT (Citrona @ 10-07-2009, 18:45)  Jag är så glad, har äntligen fått tag i en Citrus sinensis. En jättefin planta, 90 cm hög från jordytan i krukan, många kart och en hel del knopp. Och den ser fantastiskt frisk och kraftig ut. Bör jag skugga den några dagar nu innan jag ställer den i solen? Får man fråga vart du köpte den?
MissTrädgård
13-07-2009, 15:02
Hej hej
Jag tänkte sätta lite apelsinkärnor. Men när jag öppnade apelsinen såg kärnorna lite konstiga ut. Vet någon vad som är fel?, och kan jag sätta någon utav dom?
[attachment=38176:Nu.jpg]
CITAT (MissTrädgård @ 13-07-2009, 16:02)  Hej hej
Jag tänkte sätta lite apelsinkärnor. Men när jag öppnade apelsinen såg kärnorna lite konstiga ut. Vet någon vad som är fel?, och kan jag sätta någon utav dom? [attachment=38176:Nu.jpg] Kärnorna är inte mogna. Troligtvis har denna frukten liksom många andra frukter, plockats omogen, för att mogna på vägen... Men det var ju i alla fall en som såg ut att duga.
MissTrädgård
13-07-2009, 16:14
CITAT (MariaS @ 13-07-2009, 16:59)  Kärnorna är inte mogna. Troligtvis har denna frukten liksom många andra frukter, plockats omogen, för att mogna på vägen... Men det var ju i alla fall en som såg ut att duga. Tack för det snabba svaret Jag får testa med den kärnan som ser någorlunda ut.
Men du vet att det inte är säkert att det blir just apelsin, bara för att du sätter en apelsinkärna. Det är bara om det kommer ut två groddar ur samma frö som du kan vara säker på att kärnan är fröäkta.
MissTrädgård
13-07-2009, 17:07
CITAT (MariaS @ 13-07-2009, 17:15)  Men du vet att det inte är säkert att det blir just apelsin, bara för att du sätter en apelsinkärna. Det är bara om det kommer ut två groddar ur samma frö som du kan vara säker på att kärnan är fröäkta. Jaha det visste jag inte, ska bli spännande och se vad det blir om det blir något. Jag satte citronkärnor också, dom såg mycket bättre ut. Så det är bara att hålla tummarna och se. Hur lång tid får jag räkna med att det tar innan det kommer upp något? Åter igen  för hjälpen
Alexander-VG-zon3
13-07-2009, 17:23
Apelsin är också en hybrid varav vill man ha en apelsin så skaffar man ympade plantor eller tar sticklingar.
många (inte alla) har flera embryon där några är exakt samma som moderplantan och resten blir nåt annat. det är väldigt svårt att veta om man fått ett som är identiskt med moderplantan. två skott har jag läst att det inte ger säkert identiska plantor, själv vet jag inte hur det är med det. men enligt böckerna skrivs det att dom växer bättre som är identiska med moderplantan.
MissTrädgård
13-07-2009, 17:53
Då får jag räkna med att det inte blir något med apelsinkärnan jag satte eller. Jag får nog ta mig och köpa en planta då Hur tror ni att det kommer att gå med citronkärnan då?
Alexander-VG-zon3
13-07-2009, 18:03
CITAT (MissTrädgård @ 13-07-2009, 18:53)  Då får jag räkna med att det inte blir något med apelsinkärnan jag satte eller. Jag får nog ta mig och köpa en planta då Hur tror ni att det kommer att gå med citronkärnan då? men gör annars som Maria s skrev att du sparar dom som ger två groddar och om 10-30år när den kanske ger frukt ser du vad du fått. dock blommar en del de 3första åren med ett fåtal blommor dock kan det gå sämre med frukten så har du tur ser du redan då vart du fått. annars gäller det att vänta dom åren tills den gått ur sitt juvenila stadium och får regelbunden blomning vilket händer efter ca 10-30år och då klarar den oftast av att sätta frukt också. eller sparar du alla och ser va det blir vilket också kan vara roligt. Citron är mindre benägen än Apelsin med att ge flera embryon.
MissTrädgård
13-07-2009, 18:44
CITAT (flaxss @ 13-07-2009, 19:03)  men gör annars som Maria s skrev att du sparar dom som ger två groddar och om 10-30år när den kanske ger frukt ser du vad du fått. dock blommar en del de 3första åren med ett fåtal blommor dock kan det gå sämre med frukten så har du tur ser du redan då vart du fått. annars gäller det att vänta dom åren tills den gått ur sitt juvenila stadium och får regelbunden blomning vilket händer efter ca 10-30år och då klarar den oftast av att sätta frukt också.
eller sparar du alla och ser va det blir vilket också kan vara roligt. Citron är mindre benägen än Apelsin med att ge flera embryon. Oj 10-30 år  det fixar jag nog inte. Men jag blir bara glad om det blir lite liv i det jag har satt. Tycker att det är fint utan frukt och bara blad. Jag är helt ny inom allt med frukt och grönt, så det kanske kommer lite konstiga frågor från mig
Alexander-VG-zon3
13-07-2009, 19:18
CITAT (MissTrädgård @ 13-07-2009, 19:44)  Oj 10-30 år  det fixar jag nog inte. Men jag blir bara glad om det blir lite liv i det jag har satt. Tycker att det är fint utan frukt och bara blad. Jag är helt ny inom allt med frukt och grönt, så det kanske kommer lite konstiga frågor från mig  ja oftast gror dom alla rätt så bra 95-100% brukar gro ( om kärnan/fröet så att säga kan gro). och det blir rätt så vackra citrusplantor på korttid med massor av mörkgröna blanka blad.
freddie
13-07-2009, 21:36
En av mina frösådda (blod) grape blommar för andra året i rad. Bara blomstren gör det värt tycker jag. /  Intresant med två skott, visste inte att det var ett tecken på att de var fröäkta. /
Alexander-VG-zon3
13-07-2009, 21:45
CITAT (freddie @ 13-07-2009, 22:36)  En av mina frösådda (blod) grape blommar för andra året i rad. Bara blomstren gör det värt tycker jag. /  Intresant med två skott, visste inte att det var ett tecken på att de var fröäkta. / Grape är typiska för att blomma första och andra och ev tredje år och därefter inte blomma igen förens (5-15)10-30år då dom gått ur sitt juvenila stadium. men sedan ibland kan man ha tur att få blommor tidigare och även Grape är en sådan som kan blomma regelbundet redan efter 5år. --------------------------------------------------- nu i veckan skickas min Citrus medica var. sarcodactylis planta från Frankrike, längtar tills den kommer fram. och idag skickades mina Citrus hystrix frön från Malaysia.  och efter några andra frön och plantor har min lön sinat  .
freddie
13-07-2009, 21:59
CITAT (flaxss @ 13-07-2009, 22:45)  nu i veckan skickas min Citrus medica var. sarcodactylis planta från Frankrike, längtar tills den kommer fram. och idag skickades mina Citrus hystrix frön från Malaysia.  och efter några andra frön och plantor har min lön sinat  . Wow! /
CITAT (flaxss @ 13-07-2009, 22:45)  ...: och efter några andra frön och plantor har min lön sinat  . Hmmm, det där känner jag igen. Kan iiiiiinte förstå varför
Alexander-VG-zon3
14-07-2009, 10:41
Alexander-VG-zon3
14-07-2009, 18:39
Hur fort växer egentligen lime? Denna bilden tog jag för tre veckor sedan... [attachment=38344:lime_knopp.jpg] Detta är exakt samma kvist...!? Idag [attachment=38345:lime1.jpg]
Alexander-VG-zon3
15-07-2009, 12:53
[quote name='MariaS' post='1055940' date='15-07-2009, 12:59']Hur fort växer egentligen lime?
det är ju en tropisk citrus så har du den ute så växer den väldigt sakta av att det är för kallt på nätterna. ska den växa ''snabbt'' ska det helst vara över +15c på nätterna och gärna över +20c på dagarna.
plus en annan orsak är att den blommar nu (är det svalt blommar den längre). och citrusar ger ingen hög tillväxt förens efter blomningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|