|
Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
blomkronan
02-02-2009, 22:02
CITAT (freddie @ 02-02-2009, 21:51)  ny bild: Diverse Citrus 2 feb 2009 (nybehandlade med spidermite control)  ) Va fina... hur länge sedan var det dom titta fram? jag menar hur gamla är dom? Jag tycker dina var stora... mina kom... blev 10-15 cm ganska snabbt, nu tycker jag dom har stått still... i en månad har den inte växt något!!!
freddie
02-02-2009, 22:29
CITAT (blomkronan @ 02-02-2009, 22:02)  Va fina... hur länge sedan var det dom titta fram? jag menar hur gamla är dom? Jag tycker dina var stora... mina kom... blev 10-15 cm ganska snabbt, nu tycker jag dom har stått still... i en månad har den inte växt något!!! Mina frösådder som jag satte 2007 stod också still länge efter första tillväxten, men de som överlevde tog fart efter ett drygt år d.v.s. sensommaren 2008. Den största som står längst upp till höger är frösådd blodgrape och är snart 2 år gammal. Resten är olika sorter tagna som sticklingar. Uppe till vänster CxLatifolia, uppe i mitten en Cxlimon. Den som står nere i badkaret i största bruna krukan är en frösådd citron kom jag på (snart 2 år gammal) , resten är sticklingar av CxLimon.
Hejsan. Nu lånar jag tråden lite och skriver en fråga nämligen hur skall man få rötter på en stickling av kalamondin??? Jag tog ett skott av min för ca en månad sedan och jag har den i vatten men fortf inga rötter eller kan jag plantera direkt utan rötter. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
Hej Igen på er alla... Men Freddie, det var inte dåligt, jag trodde inte att dom till slut hade överlevt, men det ser ju jättefint ut. Grattis Jag tror att min stora Kalamondin är definitivt ur leken, den står i en hörna där den alltid har stått, och jag hoppas på att den ska ta sig, men jag lurar nog mig själv. Där emot så verkar 3 av dom jag hade pulat ner frön i samma kruka ha klarat vintern bra, ( ta i trä, för jag blir galen på vädret i år) Ska ta kort så kanske ni t om kan hjälpa mig med att se vad det är jag har....
Idag kommer jag att börja plantera om alla mina citrusar i självvattnande urnor. Det borde de gilla!
Varför finns det inte citrusjord på storsäck föresten...
.Tack för frågan – självvattnande urnor passar inte citrus. Det riskera rutna rötter. Lycka till H: Bassam
Jag tror att dom kommer att trivas bra, min Kalamondin stod i självbevattningskruka dom år jag hade den, och den trivdes bra eftersom vattningen blir jämnare..men visst måste man kolla så att dom inte får det för blött...
CITAT (Bassam @ 04-02-2009, 21:51)  .Tack för frågan – självvattnande urnor passar inte citrus. Det riskera rutna rötter. Lycka till H: Bassam Självvattnande urnor har alltid påfyllningen i underkant, så jorden kan inte bli för blöt! Däremot skulle jag nog inte välja självvattnande kruka med påfyllning i överkant, just för att citrusar inte gillar att stå i blöta! Föresten har jag ju redan två citrusar i såna urnor kom jag på. De mår definitivt inte dåligt! Det är nog de två som ger mest blom varje år!
blomkronan
07-02-2009, 01:27
CITAT (MariaS @ 05-02-2009, 15:13)  Självvattnande urnor har alltid påfyllningen i underkant, så jorden kan inte bli för blöt! Däremot skulle jag nog inte välja självvattnande kruka med påfyllning i överkant, just för att citrusar inte gillar att stå i blöta!
Föresten har jag ju redan två citrusar i såna urnor kom jag på. De mår definitivt inte dåligt! Det är nog de två som ger mest blom varje år! Har du dina citrusar i växthuset? Jag funderar oxå på att ha självattnade krukor till växterna i växthuset. Var det du Maria som hade fått upp albino-citrus ? Nu har jag oxå fått det, hur var det med dom... det var något... kommer inte ihåg nu VAD? [attachment=30450:DSC01292.JPG] Det här är groddar från mitt mandarin träd
Nej inga albinos här, men jag har för mig att Ladyn har skrivit om dem tidigare här i tråden. Ja, alla citrusar och andra växter som behöver sval övervintring, trängs i växthuset. Fast det blev mycke bättre plats nu när jag satt dem i de självvattnande urnorna. Det finns ju inga fat ivägen längre. Sen passade jag på att räkna också  Det blev totalt 19 citrusar, en guava, en kardemumma, 4 änglatrumpeter, 4 passifloror, 1 oliv, 6 physalis, 3 stoora agave, en liten väderkvarnspalm, en liten camelia, 1 Ardisia, 12 pellisar och några köttätare som samsas på 10 kvadrat!? Det blev väääldigt trång under omplanteringen, och måååånga nya krukor som gått åt!
freddie
08-02-2009, 15:32
CITAT (MariaS @ 04-02-2009, 10:24)  Varför finns det inte citrusjord på storsäck föresten... Det undrar jag med. Kanske är vi för få knäppgökar som håller på=låg efterfrågan i butik? /
Frågade hos min jordleverantör, om de visste om citrusjorden eventuellt kunde vara på gång i 50-literssäckar ännu. Fick till svar att: " De flesta har bara EN citrus" ?! VA konstigt! Kan jag iiiiinte förstå
freddie
08-02-2009, 16:03
Nu haver jag fotat... Så naturligtvis måste jag visa hur fint en citrus kan må i självvattnande urna! [attachment=30540:Citrus.jpg] Lägg gärna märke till påfyllningsluckan i botten! Den citrusen kommer garanterat INTE stå i vatten! Sen är urnan utformad så, att det sitter ett tygband i insatsen, vars ändar går ner i vattenreservoaren, vilket kommer ge en ganska jämn fukt i jorden istället.
blomkronan
08-02-2009, 16:54
CITAT (MariaS @ 08-02-2009, 16:37)  Nu haver jag fotat... Så naturligtvis måste jag visa hur fint en citrus kan må i självvattnande urna! [attachment=30540:Citrus.jpg] Lägg gärna märke till påfyllningsluckan i botten! Den citrusen kommer garanterat INTE stå i vatten! Sen är urnan utformad så, att det sitter ett tygband i insatsen, vars ändar går ner i vattenreservoaren, vilket kommer ge en ganska jämn fukt i jorden istället. Var har du fått tag på dom krukorna?
Tja... Undrar om det var från Pil och rotting... eller var det voxtorp... Köpte i alla fall ut dem själv från konkursen i butiken. Passar ju perfekt i växthuset just nu!
flinga100
08-02-2009, 17:25
CITAT (djur7 @ 03-02-2009, 11:29)  Hejsan. Nu lånar jag tråden lite och skriver en fråga nämligen hur skall man få rötter på en stickling av kalamondin??? Jag tog ett skott av min för ca en månad sedan och jag har den i vatten men fortf inga rötter eller kan jag plantera direkt utan rötter. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Det undrar jag också.  Jag ska beskära min gigant snart och funderar på om jag kan ta omhand grenarna som ryker.
Jag brukar bara sticka ner dem i närmaste kruka med jord  De tar lång tid på sig att skapa rötter och har jag redan en kruka som vattnas regelbundet, är det lättare att komma ihåg dem...
Alexander-VG-zon3
09-02-2009, 00:17
CITAT (blomkronan @ 07-02-2009, 01:27)  Har du dina citrusar i växthuset? Jag funderar oxå på att ha självattnade krukor till växterna i växthuset. Var det du Maria som hade fått upp albino-citrus ? Nu har jag oxå fått det, hur var det med dom... det var något... kommer inte ihåg nu VAD? [attachment=30450:DSC01292.JPG] Det här är groddar från mitt mandarin träd  jag skrev om det förra året, jag tror det var i denna tråd eller en egen kommer inte ihåg. jag fick ett par vita fröplantor. ingen av dom överlevde som clivia skrev kunde hända. det är där problemet kommer in att dom inte bildar gröna blad.
Ohhhh, jag glömde totalt bort det där med att albinos kan få gröna blad lite senare, och just igår drog jag ur en sån ur krukan där dom 4 frösådda samsades om platsen  Dessutom förundrade jag mig över hur många och stora rötter den hade  Om man har självbevattningskrukorna inne kan man inte få problem, men om dom står ute kan det bli översvämmning...Om man har din typ av krukor, och om vattenluckan är öppen kommer det överflödiga vattnet att rinna ur, men det finns ju andra, där vattningen sker uppifrån, och där kan det bli översvämmning. Jag har nämligen båda sorters krukor, och har gjort säkerhetsöppningar just övanför bottnen...tog just kort på det i dag , för Bassam var orolig för att dom kan få för blöta rötter.. Håller helt med MariaS, inte bara cirtusarna mår bra av den här sortens krukor, den är perfekt till Hibiskusarna också......Om ni tittar så ser man ett hål en bit upp på krukan,ovanför namnet på krukan. lätt att göra och ger extra säkerhet eftersom det är över bottnen så rötterna kommer inte i kontakt med vattnet alls . Man ska nog köra igenom en spik ibland, för mineraler kan täppa igen hålet lätt.... [attachment=30569:DSCN7784.JPG]
flinga100
09-02-2009, 07:25
CITAT (MariaS @ 08-02-2009, 17:27)  Jag brukar bara sticka ner dem i närmaste kruka med jord  De tar lång tid på sig att skapa rötter och har jag redan en kruka som vattnas regelbundet, är det lättare att komma ihåg dem... Jag ska prova! Tack för tipset.
Alexander-VG-zon3
09-02-2009, 15:35
CITAT (lissa @ 09-02-2009, 02:43)  Ohhhh, jag glömde totalt bort det där med att albinos kan få gröna blad lite senare, och just igår drog jag ur en sån ur krukan där dom 4 frösådda samsades om platsen  Dessutom förundrade jag mig över hur många och stora rötter den hade  var det inte så att dom inte fick gröna blad? kommer inte riktigt ihåg vad clivia skrev men jag tro hon ,menade att dom förblev vita och sedan dog när näringen tar slut i kärnan, exakt så hände det med mina.
Vilket dåligt minne vi har som inte kommer ihåg såna viktiga saker som det , min är iaf borta nu, så det är bara att inse att det blev 1 mindre i krikan dom står i..En av dom börjar verkligen få stora blad, spännande att se vad det är, men det får jag nog vänta ett tag till med att fråga er vad det är för citrus, ännu är den nog för liten för att man ska kunna se det....
Hej, jag har Mandarinträdsproblem. Jag vet inte vad jag gör fel, men helt plötsligt så har mitt mandarinträd börjat tappa löv och sloka. Jag ser inga sjukdommar. Här är möjliga bekymmer: Mandarinträdet står i ett växthus som är mellan 4-10 grader oftast. Ibland mer och ibland mindre. Jag bor i Umeå så det har ju inte varit överdrivet ljust de senaste månaderna, men nu kommer ljuset tillbaka. En morgon när jag gick ut var det ½minusgrad, och jag kan tänka mig att det kan ha varit kallare under natten, det var -23 ute då. Mandarinen verkade ta det väldigt bra då, men nu, typ två tre veckor senare har den börjat tappa löv. Sen så är det vattningen, jag är jätte osäker på hur man ska vattna när träden står så kallt. Ofta är de torra när jag går ut, men när jag vattnar så blir jordens yta direkt jätte blöt, förstår ni hur jag menar? Jag har aldrig varit med om det tidigare. Jordens yta ser ut som när man vattnar en planta som redan är blöt, fast jag vet att jorden var kruttorr precis innan. Jag blir osäker på om jag vattnar för mycket eller för lite. Och sen nummer tre, jag läste i en trädgårdstidning att man ska ge näring till citrusar även på vintern, och det har jag aldrig gjort. Ska man det? För jag vill hellst att de ska hatera kylan så bra som möjligt, nu i februari kan det bli perioder som är väldigt kalla. Kanske inte under noll, men att det inte går upp till 10 i växthuset på ett tag. Vad tror ni att problemet är? Tacksam för svar som vanligt! /Judit
Att mandarinen tappar blad, beror dels på att den har fått det ngt kallare än vad den trivs med och att ljuset är för dåligt och att den har svårt att ta upp vatten. Ja allt som du beskriver är möjliga orsaker.
Jag tror inte att det har blivit för kallt i alla fall. Ljus kan du lösa med lysrör och timer, men...
Det låter som om du skulle behöva byta jord. Jorden i krukan kan bära sig åt så där om den blivit för kompakt, vilket är ett problem med just citrusjorden. Vattningen tror jag du har kläm på annars.
CITAT (MariaS @ 08-02-2009, 18:27)  Jag brukar bara sticka ner dem i närmaste kruka med jord  De tar lång tid på sig att skapa rötter och har jag redan en kruka som vattnas regelbundet, är det lättare att komma ihåg dem... Tack så mycket för svaret, jag skall prova detta nu.
Alexander-VG-zon3
10-02-2009, 11:58
fast du får nog vänta med att byta jord till längre fram. när det är lite varmare och mer ljus.
hur kallt har du haft det som lägst?
när det står under +10c så vattnar du jorden efter vilken temp det är, är det ca +5c +10c så vattnar du 5-10gånger under vintern. vattnar du för lite torkar bladen och vattnar du för mycket så ruttnar den oftast i ympen eller vid jordytan och rötterna.
näring ska dom inte ha nu. utan det ges 4v efter du planterat om dom. och det slutar du med i aug.
CITAT (juddan @ 10-02-2009, 09:52)  Hej, jag har Mandarinträdsproblem. Jag vet inte vad jag gör fel, men helt plötsligt så har mitt mandarinträd börjat tappa löv och sloka. Jag ser inga sjukdommar. Här är möjliga bekymmer: Mandarinträdet står i ett växthus som är mellan 4-10 grader oftast. Ibland mer och ibland mindre. Jag bor i Umeå så det har ju inte varit överdrivet ljust de senaste månaderna, men nu kommer ljuset tillbaka. En morgon när jag gick ut var det ½minusgrad, och jag kan tänka mig att det kan ha varit kallare under natten, det var -23 ute då. Mandarinen verkade ta det väldigt bra då, men nu, typ två tre veckor senare har den börjat tappa löv. Sen så är det vattningen, jag är jätte osäker på hur man ska vattna när träden står så kallt. Ofta är de torra när jag går ut, men när jag vattnar så blir jordens yta direkt jätte blöt, förstår ni hur jag menar? Jag har aldrig varit med om det tidigare. Jordens yta ser ut som när man vattnar en planta som redan är blöt, fast jag vet att jorden var kruttorr precis innan. Jag blir osäker på om jag vattnar för mycket eller för lite. Och sen nummer tre, jag läste i en trädgårdstidning att man ska ge näring till citrusar även på vintern, och det har jag aldrig gjort. Ska man det? För jag vill hellst att de ska hatera kylan så bra som möjligt, nu i februari kan det bli perioder som är väldigt kalla. Kanske inte under noll, men att det inte går upp till 10 i växthuset på ett tag. Vad tror ni att problemet är? Tacksam för svar som vanligt! /Judit Juddan, vattna inte om det är omkring 0 gr. i ditt växthus. Livet i grenarna är mycket svagt nu, det räcker med vatten i luften och den resten som finns i krukans bottom. Trädet klarar lägre temperatur bara i torkan. Att bladen har fallit av beror säkerligen på den kallare luften det fått. Citruserna reagerar inte omedelbart på ändrade omstädigheterna, förstås om det inte var direkt 10 tal minusgrader. Bra dränerade krukor är en nödvändighet. Tillfört ljus har inte så stor inverkan på träd som övervintrar kallt, det kan inte vara problem med i ditt fall. Jag övervintrar min mandarinträd på den inglasade balkongen, där temperatur är bara några plus grader och nu har jag vattnat första gången efter två månader... Men här i söder är aningen varmare än hos dig i Umeå... citrusarna på min balkong: [attachment=30610:citruser...0.2.2009.jpg] Jag har visserligen inte så många erfarenheter med citrusarna här i Sverige men hoppas att vad jag har skrivit hjälper dig lite... MVH/clivia
Clivia, jag vet inte om du har sett att flaxss och jag talade om att vi tror att det var du som skrev om att dom kan få albina blad...jag har försökt hitta det du skrev, men utan tur. Kan du friska upp våra dåliga minnen ?? Inget dåligt citrus fönster du har , verkligen vackert
Alexander-VG-zon3
10-02-2009, 12:39
CITAT (clivia @ 10-02-2009, 12:03)  Juddan, vattna inte om det är omkring 0 gr. i ditt växthus. Livet i grenarna är mycket svagt nu, det räcker med vatten i luften och den resten som finns i krukans bottom. Trädet klarar lägre temperatur bara i torkan. det skrev jag ju, vattna efter vilken temp det är. är det ca +1c +2c vattna då ca 2gånger under vintern är det 0c vattnar man då inget. är det varmare måste man vattna så den inte torkar ihjäl. att trädet ''bara'' klarar lägre temp i torka stämmer inte på mina. på hösten är oftast mina citrusar blöta av regnet i jorden men dom har ändå klarat 0c utan skydd och utan skador. blir det frost däremot så tål den ''bättre'' frosten om det är torrt i luften och i jorden. men frost vill heller ej Mandarin ha.
CITAT (lissa @ 10-02-2009, 12:28)  Clivia, jag vet inte om du har sett att flaxss och jag talade om att vi tror att det var du som skrev om att dom kan få albina blad...jag har försökt hitta det du skrev, men utan tur. Kan du friska upp våra dåliga minnen ?? Inget dåligt citrus fönster du har , verkligen vackert Lissa, mitt svar är på sidan 19, 26.10.2008 22.49 och en till 27.10. 17.51. tack för beröm... MVH/clivia
Tack för hjälpen Civia, skönt att höra att jag inte gjorde fel som kastade bort den vita, trots att den hade rätt stor rot... Nu passar jag på att sätta in färska kort på rötterna/roten på min Kalamondin som har varit totalt kal sen i höstas. Jag hade bestämt att ge den all tid den behöver, men jag tog upp den idag för att kika, men det blev ingen större hjälp för mig, ni kanske kan hjälpa mig med era åsikter...Vill bara tillägga att jag tog bort det som fanns där stam och rot möts, för där var det lite frätt, tog också bort alla bruna smårötter och lät dom vita som ser OK ut, bytte lite jord och planterade den igen...Märker att jag tydligen har slarvat med vattenkontroll i vinter, jag var ju van vid en fruktansvärd torka, och det kan ju vara anledningen till att jag inte riktigt har insett att vi fakriskt har haft ovanligt mycket regn sen i julas...... [attachment=30723:DSCN7794.JPG][attachment=30724:DSCN7795.JPG][attachment=30725: DSCN7796.JPG]
Alexander-VG-zon3
13-02-2009, 00:37
såå tråkigt tyvärr har den ruttnat, den kommer inte skjuta nya skott.
 Det som ser ut att vara lite grönt på bilden i mitten, är i verkligheten inte det, det är flashens fel, för jag skarapade bort allt tills det blev lika vitt som själva roten......men det spelar alltså ingen roll att roten/rötterna som var stora och hade frisk vit färg... Tack för kramen Flaxss
Sorry Lissa  Men du hade väl fler om jag minns rätt...
blomkronan
13-02-2009, 09:42
Tack lissa  för du fortsatte leta... jag har letat men inte hittat  tråden är ju lite lång nu. och tack clivia för dit svar:) Jag kolla till mina albinos nu, och en av dom har fått grön skälk, och ett av bladen har blivigt grön sprecklig  Kul nu ska här exprementeras... sånt tycker jag är kul  . 3 albinos har jag, stora nog att sätta i egna krukor. återkommer, om hur jag gjort  får väll bli omplantering i helgen.
Tack så mycket för era svar! Nu har jag lite bättre koll. Det är nog kylan som är problemet då. Och kanske ljuset, men nu är det väldigt ljust på dagarna. Jag får verkligen hoppas att det blir varmare snart... Och så ska jag byta jord så fort det blir mer vår, skönt att veta att det var det konstiga med vattningen. CITAT (flaxss @ 10-02-2009, 11:58)  hur kallt har du haft det som lägst? Det var -4 grader igår natt. Men det var andra gången jag haft frost, det har bara varit minus en gång tidigare. Jag var helt oförberädd på det, men plötsligt var det från -10 grader ute på kvällen till -30 på morgonen här i Umeå. Men det kan inte ha varit i många timmar. Mandarinen och Citronen verkar ha hanterat det rätt bra men avokadoträdet frös fast med bladen mot rutan... Jag är inte säker på att den överlever... Just nu är det -19 ute och +5 i växthuset. Usch att man bor i Umeå! Hälsningar från Judit
blomkronan
13-02-2009, 09:52
CITAT (juddan @ 13-02-2009, 09:45)  Tack så mycket för era svar! Nu har jag lite bättre koll. Det är nog kylan som är problemet då. Och kanske ljuset, men nu är det väldigt ljust på dagarna. Jag får verkligen hoppas att det blir varmare snart... Och så ska jag byta jord så fort det blir mer vår, skönt att veta att det var det konstiga med vattningen. Det var -4 grader igår natt. Men det var andra gången jag haft frost, det har bara varit minus en gång tidigare. Jag var helt oförberädd på det, men plötsligt var det från -10 grader ute på kvällen till -30 på morgonen här i Umeå. Men det kan inte ha varit i många timmar. Mandarinen och Citronen verkar ha hanterat det rätt bra men avokadoträdet frös fast med bladen mot rutan... Jag är inte säker på att den överlever... Just nu är det -19 ute och +5 i växthuset. Usch att man bor i Umeå! Hälsningar från Judit Huva, burr  va kalt du har... här har vi -1 grad i dag. Har du ingen dubbelplast i växthuset? eftersom du skrev bladet frös fast i fönstret... har du värmefläkt? intresant att få höra senare... i vår, hur det har gått för din citrus som har fått stå i minus grader ett par ggr.
Alexander-VG-zon3
13-02-2009, 11:28
CITAT (juddan @ 13-02-2009, 09:45)  Tack så mycket för era svar! Nu har jag lite bättre koll. Det är nog kylan som är problemet då. Och kanske ljuset, men nu är det väldigt ljust på dagarna. Jag får verkligen hoppas att det blir varmare snart... Och så ska jag byta jord så fort det blir mer vår, skönt att veta att det var det konstiga med vattningen. Det var -4 grader igår natt. Men det var andra gången jag haft frost, det har bara varit minus en gång tidigare. Jag var helt oförberädd på det, men plötsligt var det från -10 grader ute på kvällen till -30 på morgonen här i Umeå. Men det kan inte ha varit i många timmar. Mandarinen och Citronen verkar ha hanterat det rätt bra men avokadoträdet frös fast med bladen mot rutan... Jag är inte säker på att den överlever... Just nu är det -19 ute och +5 i växthuset. Usch att man bor i Umeå! Hälsningar från Judit Mandarin tål lite frost om den varit förberedd på det. blir det en chock för den så kan den dö vid -2c. samma för citronen och avokado. jag glömde ute en avokado under första halvan av vintern. och den klarade ner till -8c och flera nätter med frost och ett par dagar där det inte gick över -1c. och den är nu inne och skjuter nya skott. CITAT (lissa @ 13-02-2009, 01:29)   Det som ser ut att vara lite grönt på bilden i mitten, är i verkligheten inte det, det är flashens fel, för jag skarapade bort allt tills det blev lika vitt som själva roten......men det spelar alltså ingen roll att roten/rötterna som var stora och hade frisk vit färg... Tack för kramen Flaxss den har ruttnat i barken och då finns där inget som kan ta upp näring till växten från rötterna heller ej vatten. vilket gör att den får ''tork'' symtom. och då kan man ibland tro att man vattnar för lite och då vattnar man mer. men mer man vattnar desto mer ser den torkad ut.
CITAT (flaxss @ 13-02-2009, 11:28)  ...vilket gör att den får ''tork'' symtom. och då kan man ibland tro att man vattnar för lite och då vattnar man mer. men mer man vattnar desto mer ser den torkad ut. Den absolut vanligaste orsaken till att våra växter dör, är faktiskt övervattning. Det är mycket sällsynt att det är på grund av för lite vatten. Fuktmätaren i våra fingrar är en mycket bra generator för när man ska vattna
"Normalt" är det lite svårt att dom blir övervattnade, jag har nu nästan alla perenner som har ett par år på nacken i självbevattnade krukor, och växterna som inte står så brukar i "normala" fall ha mer problem med torka än övervattning.. och anledningen till att dom har fått såna krukor är just att jag som du MariaS upptäckte att fuktmätaren i våra fingrar inte är att lita på Men som sagt, i år har det ju varit en ovanligt våt vinter med en massa översvämmningar, och spåregn på balkongen. Nu började Kalamondinen tappa alla sina blad i höstas, och då var det ju inte speciellt vått alls.... Om ni tittar ordentligt så är det som om det fanns 2 stora rötter, varav den ena ruttnade bort, och den andra fortsatte sitt liv, för när jag försökte bryta av en rotslinga så var den seg, alltså inte alls avbrytbar...Det konstiga är ju att bara en ena "ruttnade ".NI har säkert rätt om att den inte kommer att komma tillbaka, men man kan ju "önskeskriva" och protestera lite, för jag blev glad när jag såg att den ena roten såg så bra ut, tjock, seg och stor med eget rotsystem, men det räcker alltså inte Tack för era kramar som värmer...Som tur var petade jag ner en massa kärnor och nu har jag 3 plantor kvar i krukan, en tror jag inte kommer att överleva, och speciellt en av dom har fått nästan för stora blad...ska försöka komma ihåg att ta kort på den... ...Men en sak, Kalamondinen köpete jag ju på IKEA, och då var den ju redan med frukt, men dom här kommer väl inte att få frukt inom en kort tid precis..Ja hur lång tid kan det ta??
Det kan ta mellan fem år och tjugo år, beroende på vad som kommer upp ur fröna. För det är ju inte alls säkert att det är kalamondiner som kommer upp (som du nog redan vet) Den med stora bladen kan t.ex. vara en pomerans eller citron.
CITAT (blomkronan @ 13-02-2009, 09:52)  Huva, burr  va kalt du har... här har vi -1 grad i dag. Har du ingen dubbelplast i växthuset? eftersom du skrev bladet frös fast i fönstret... har du värmefläkt? intresant att få höra senare... i vår, hur det har gått för din citrus som har fått stå i minus grader ett par ggr. Näe, men jag har trippelglas, och jag tror att det ska räcka. Men den frös fast mot listerna som är i aluminium. Dom blir lätt väldigt kalla... Jag ska verkligen höra av mig i vår om hur det går! Jag är nyfiken själv, jag fick växthuset i Oktober så jag är ovan vid att kunna ge mina växter en så tidig vår och sådär. Flaxss, det kändes ju jätte bra att din avokado klarade sig, då kanske min gör det också, men tog du in den direkt då? För jag vet inte, ska man göra det? Det kanske chockar? Eller vad tycker du? Just nu är den kvar i växthuset. Hälsningar från Judit!
Alexander-VG-zon3
14-02-2009, 11:34
CITAT (juddan @ 14-02-2009, 10:00)  Flaxss, det kändes ju jätte bra att din avokado klarade sig, då kanske min gör det också, men tog du in den direkt då? För jag vet inte, ska man göra det? Det kanske chockar? Eller vad tycker du? Just nu är den kvar i växthuset.
Hälsningar från Judit! faktiskt om jag ska vara ärlig blev jag lite chockad av att jag glömde den ute så i ren panik tog jag in den i värmen. jag satte den under växt belysning i köket. så där stod den i ca +15c +23c. i jan började den skjuta nya skott. men den verkade klara att komma in i värmen så snabbt.
CITAT (MariaS @ 14-02-2009, 08:31)  Det kan ta mellan fem år och tjugo år, beroende på vad som kommer upp ur fröna. För det är ju inte alls säkert att det är kalamondiner som kommer upp (som du nog redan vet) Den med stora bladen kan t.ex. vara en pomerans eller citron. Tack MariaS....Då handlar det nog om kalamondin, kanske mandarin...I år däremot kan det kanske bli citron också, om dom behagar komma upp... Jag säger alltid att jag ska skriva upp det, men sen sitter jag där och äter en frukt och pular ner kärnan i närmaste lediga fruktkruka, för så långt har jag faktiskt kommit att jag stoppar ner dom i en egen citruskruka..
CITAT (lissa @ 14-02-2009, 23:42)  Tack MariaS....Då handlar det nog om kalamondin, kanske mandarin...I år däremot kan det kanske bli citron också, om dom behagar komma upp... Jag säger alltid att jag ska skriva upp det, men sen sitter jag där och äter en frukt och pular ner kärnan i närmaste lediga fruktkruka, för så långt har jag faktiskt kommit att jag stoppar ner dom i en egen citruskruka..  [attachment=30837:CitrusID.doc] Detta är en fil, där du kan få hjälp med att identifiera dina frösådder efter utseende.
ack snälla MariaS, den webbn är perfekt, precis vad jag behövde, i morgon går jag ut ock tar några blad...
Grattis i efterskott Freddie... [attachment=30981:DCN7827.JPG] [attachment=30982:DSCN7828.JPG]Ska försöka att ta en bättre bild i morgon, och jag ser inte riktigt på bladen om det är en apelsin eller nån sorts mandarin. Topparna på en del blad är vita, och jag tippar på att dom har blivit brända vid vattning, eller vad tror ni ?? I vecket av det gamla bladet kommer det små nya blad, så den har iaf lust att leva... dom rättare sagt, för nu har jag totalt 2...
Bladen har typiska brännskador från sol. Lätt hänt vid övergången mellan inne och ute. (även hos dig gissar jag)
Bladen är nog i största laget för mandarin. Är det apelsin, känner du det på doften när du gnuggar försiktigt på bladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|