|
Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Då ska jag gå ut gnugga lite imorgon, och det var skönt att veta att det med största sannolikhet är vattenskador... Nej jag har dom stående ute jämt, skillnaden kan vara markis eller utan markis  Men jag vet att jag har slarvar ibland vid vattning, elle t om när jag har dushat Fikusen , för citrusarna står på fikusens kruka, så det är bara taa bocka och tacka igen..
freddie
08-03-2009, 20:56
Hej alla knäppgökar.  Nu är det dags för freddie att skicka upp lite färska bilder: Citrus Limon 8 mars 2009.jpg Citronträdet (bilden ovan och nedan) har f.n. ca 10 vindruvsstora frukter som har växt till sig rejält de senaste två veckorna. Verkar ganska många i förhållande till storleken på trädet. Förväntar mig att den snart kommer att fälla 6-7 stycken. Jag har läst att citrusar fäller upp till 95% av sin frukt. Den har nu också börjat nästa tillväxtomgång, den förra var i oktober-november, både skott och blomknoppar har kommit de senaste två veckorna. Se nedan. Citrus Limon 7 mars 2009.jpg Citrus Limon stickling massiv tillväxt på 2 veckor mars 2009 Jag var på en semesterresa 13-28 feb och på den tiden har en av mina citrus X limon sticklingar (tagna från mitt c X L träd) mer än fördubblat sin massa. Se bild ovan. Den hade ca 7-8 blad innan jag åkte iväg och när jag kom hem kände jag inte igen den. Alla blad som syns på bilden är nya och kom till på två veckor. Jag är mycket överraskad. Citrus Laifolia Stickling som fått sina första stora blad 8 Denna stickling börjar också komma igång rejält i sin tillväxt. Jag var f.ö. på varmare breddgrader på min semester och hittade några böcker om... ja gissa vad.... jo, just det - citrus odling. Så nu är jag så gott som expert på området...
Alexander-VG-zon3
08-03-2009, 21:05
CITAT (freddie @ 08-03-2009, 20:56)  Jag var f.ö. på varmare breddgrader på min semester och hittade några böcker om... ja gissa vad.... jo, just det - citrus odling. Så nu är jag så gott som expert på området...  vackra bilder! ja om det är så enkelt att ha böcker om citrus odling så är jag ju också så gott som expert  har flera böcker om citrus-odling och citrusväxter. jag tog precis in alla mina citrusar idag för det skulle bli kallt igen till veckan, annars har dom varit ute nu från måndes. http://www.pixbox.se/pic_show_id26445070.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id26445072.htmlhar klippt in dom rejält också så dom håller formen.
CITAT (freddie @ 08-03-2009, 20:56)  Jag var f.ö. på varmare breddgrader på min semester och hittade några böcker om... ja gissa vad.... jo, just det - citrus odling. Så nu är jag så gott som expert på området...  Ja böcker är ju alltid bra att ha. Men tyvärr går inte alla att sätta i relation med vårt svenska klimat alla gånger. Men några bra tips och godbitar kan man ju alltid få ut. Fina plantor du har föresten. Mina står fortfarande kvar i växthuset. Alla har börjat sätta skott och många har mer eller mindre knoppar på gång. Det börjar ju gå mot både varmare och ljusare tider och det känner väl citrusarna av.
Wow, vilka bilder, jag försår att du blev glad när du kom hem och fick se hela härligheten..
olawelin
09-03-2009, 10:24
Hej, jag har precis skaffat lite citrusträd. Det är 2 olika mandariner och 2 citroner, den ena med små frukter. Träden står i ett växthus/orangeri i skåne utan uppvärmning som håller 2-3 grader varmare än ute under kalla nätter, har tänkt att sätta växterna under en duk med en frostvakt till nästa vinter men har inte den anordningen färdig ännu. -Kan jag låta träden stå kvar eller bör jag plocka in dem om temperaturen går mot 0º ? Hade helst sluppit eftersom de är tunga och mitt eventuella förvaringsutrymme ligger på andra våningen. -Har hört att de kan vara känsliga för direkt sol på våren och bör täckas i början, gäller detta även om de står under glas? -Finns det någon speciell typ av näring för citrus och hur ofta vill de ha den? -Är de känsliga för stora temperaturskillnader? en solig vinterdag kan temperaturen gå upp till 15º i växthuset och sedan falla till 0º på natten. mvh Ola citrus.jpg
Alexander-VG-zon3
09-03-2009, 10:49
dom klarar att det går ner till 0c +1c under våren bara det inte blir frost. under glas tål dom solen bättre.
jag hade nog inte haft duk och frostvakt under. utan istället bara frostvakt. vanlig näring funkar ge näring under tillväxten ca 1gång i veckan till 1gång varannan vecka.
Du verkar ha ett mycket bra utrymme där. Det borde vara lättare att skapa ett något varmare utrymme med hjälp av bubbelplast, än att släpa växterna fram och tillbaka. Det närmaste nätterna kommer bli kalla igen, så se vad du kan göra. Det bör inte gå under +4 grader där de står.
Det finns speciell citrusnäring ja. Det står på flaskan hur och när den ska ges. Annars går det bra med vanlig gödning för gröna växter med extra järn också.
Känsligheten för solen är när de flyttas från insidan till utsidan. Även om de står soligt innanför glas, bränner solen på annat sätt utanför glaset. Det är då man ska ställa citrusarna i ett mer skyddat läge utan direkt sol i några veckor.
olawelin
09-03-2009, 12:16
Tack för svaren! Jag kör på med min frostvakt och hoppas att den lyckas hålla temperaturen ok i år, kan dock bli svårt för den om det blir för kallt då rummet är på 35 m². Någon som har tips på andra frukter eller växter som passar att odla i ouppvärmt växthus, både i kruka eller rakt i marken? Har redan satt Oliv, Fikon, Vindruvor, Minikiwi, Aprikos, Periska. mvh Ola
Alexander-VG-zon3
09-03-2009, 12:23
håller du frostfritt så kan du ha dessa
Granatäpple,Trädtomat,fler citrus arter,avokado,banan,guava,japansk mispel,Feijoa,mullbär,chili,paprika,kaki,passiflora,fikonkaktus
freddie
10-03-2009, 19:37
CITAT (olawelin @ 09-03-2009, 10:24)  -Kan jag låta träden stå kvar eller bör jag plocka in dem om temperaturen går mot 0º ? Hade helst sluppit eftersom de är tunga och mitt eventuella förvaringsutrymme ligger på andra våningen.
-Har hört att de kan vara känsliga för direkt sol på våren och bör täckas i början, gäller detta även om de står under glas? Hej och välkommen till tråden.De flesta citrussorter tål kortvariga frostknäppar, dock riskerar man alltid fruken vid frost. Men du måste avgöra själv om du vill ta risken. så länge de står under glas blir de nog inte solbrända. Det är som med andra växter omställningen från svagt "inomhusljus" till det starka "utomhusljuset" på våren som bladen ofta får problem med. Trots de relativt tjocka bladen bränner sig citrusar lätt. Det ser inte vackert ut men växten klarar sig. Det är min erfarenhet. mvh / f
Alexander-VG-zon3
10-03-2009, 19:48
CITAT (freddie @ 10-03-2009, 19:37)  De flesta citrussorter tål kortvariga frostknäppar det finns faktiskt många arter/sorter som inte tål frost alls. det beror helt vart citrusr arten kommer ifrån eller vilka föräldrar den har. Apelsin,Citron är arter som tål frost och mer än en frostnatt. andra är lite känsligare och vill inte ha under +3c +5c.
freddie
10-03-2009, 20:49
CITAT (flaxss @ 10-03-2009, 19:48)  det finns faktiskt många arter/sorter som inte tål frost alls. det beror helt vart citrusr arten kommer ifrån eller vilka föräldrar den har.
Apelsin,Citron är arter som tål frost och mer än en frostnatt.
andra är lite känsligare och vill inte ha under +3c +5c. Av de vanligaste sorterna är det väl bara lime som inte tål alls. Sedan kommer faktiskt mandarin och kumquat före både apelsin och citron vad gäller frosttålighet, i alla fall enligt vad jag läst i en av mina böcker. Även grapefrukt är tåligare än citronen enligt min bok. Faktum är att citron kommer trea efter sötcitron (citrus medica) och lime i känslighet.
Alexander-VG-zon3
10-03-2009, 21:17
CITAT (freddie @ 10-03-2009, 20:49)  Av de vanligaste sorterna är det väl bara lime som inte tål alls. Sedan kommer faktiskt mandarin och kumquat före både apelsin och citron vad gäller frosttålighet, i alla fall enligt vad jag läst i en av mina böcker. Även grapefrukt är tåligare än citronen enligt min bok. Faktum är att citron kommer trea efter sötcitron (citrus medica) och lime i känslighet. det beror vilken av ''små citrus gruppen man menar'' det finns sorter Citrus reticulata som tål ner till -15c vilket är under än vad citron tål (ca -6c). men det gäller knappast i sverige. sedan finns det en del arter som knappt tål -6c. jag har själv varit med om Mandarin som dött i bara några få frost grader (kommer inte ihåg exakt men tror det va runt -5c-6c). vi glömde ett par citrusar ute en frostnatt på en plantskola jag jobbade på men citronen därem ot klarade sig den natten. kumquat tål ca -9c -12c i rätt vinter och sommar klimat. Grapefrukt och Lime har jag svårt att tro att dom är tåligare än citron, ev Grapefrukt är lika tålig. Lime är en citrus som vill ha tropiskt klimat. utsätter du den för frost så kommer den inte klarar sig så bra. sedan beror det vilken Lime du menar, dom olika som heter ''lime'' tål också olika. dom flesta citrus arter är rätt så känsliga, åtminstone i sverige. och det är inte bra att man utsätter dom för frost. och det kvittar vad dina böcker skriver för det vet jag av ingen erfarenhet. den som tål bäst frost i ''sverige'' är citron eller kumquat.dock har jag haft kumquat som varit död vid -7c.
Det är med citrusar som med många andra växter. Jag hade bland annat en agave, som enligt information (ej svensk) skulle klara -50. Den dog förra vintern när vi hade -9 som kallast! Så tyvärr går det inte alltid att lita på den inhemska litteraturen. När det gäller exakthet med härdigheten, så ska man nog gå till svensk litteratur. Där vet man att många försök har gjorts under en längre tidsperiod. Det finns växter som är härdiga i Kanada, men inte klarar svenskt vinterklimat, dels på grund av den höga luftfuktigheten vi har här i sverige. Sen har vi också helt andra vindförhållanden i kombination med fuktigheten. Jag vet att jag läst på något ställe, att -10 i sverige under normala förhållanden ska visst motsvara -27 i Ontario.
Så det är dumt att chansa. Jag utsätter inte mina citrusar för någon minusgrad, även om de troligen skulle klara det. Utan jag tar det säkra före det osäkra och låter dem aldrig komma under +4. Men det är jag det...
Alexander-VG-zon3
11-03-2009, 00:17
CITAT (MariaS @ 10-03-2009, 22:48)  Det är med citrusar som med många andra växter. håller med! jag har sett citrusar dö vid ca -5c -7c som normalt sett klarar usda z8-7 i usa utan skador. jag utsätter inte heller mina för frost(inte medvetet)! är för rädd om dom. dock så har dom någon gång varit ute ner mot 0c -1c -3c men då har det varit att det blivit kallare än vad prognosen sa. och dom jag medvetet har testat att ha ute i kallare väder har dött eller skadats svårt.
blomkronan
11-03-2009, 01:21
CITAT (olawelin @ 09-03-2009, 10:24)  Hej, jag har precis skaffat lite citrusträd. Det är 2 olika mandariner och 2 citroner, den ena med små frukter. mvh Ola citrus.jpgHej och välkommen till odla och tråden...  Vilka fina planter du har fått tag på... och vilket fint "växthus" du har (  ) Som dom andra säger utsätt dom inte för minusgrader... men jag förstår att du inte kan värma upp hela rummet under vintern. Om jag vore du skulle jag skaffa ett övervintringsrum till dina växter. Willagarden har ett med bubbelplast [attachment=31809:_vervintring.jpg] I den kan du sätta en frostvakts-fläkt som håller värmen
olawelin
11-03-2009, 09:02
Tack ännu en gång för svaren, verkar som att temperaturen håller sig runt 5º på nätterna så förhoppningsvis går det bra till nästa vinter men då får jag nog skaffa ett övervintringsrum, kanske får klippa ner citronträdet lite om det ska få plats  //Ola
freddie
12-03-2009, 19:47
CITAT (flaxss @ 10-03-2009, 21:17)  Grapefrukt och Lime har jag svårt att tro att dom är tåligare än citron, ev Grapefrukt är lika tålig. Lime är en citrus som vill ha tropiskt klimat. utsätter du den för frost så kommer den inte klarar sig så bra. sedan beror det vilken Lime du menar, dom olika som heter ''lime'' tål också olika. Som jag skrev så kom citronen efter limen i känslighet. Anledningen till att jag tog upp detta var att jag trodde att citron var relativt tålig, men av denna lista får man intrycket av att den är relativt "klen". Tankarna går till mitt citronträd som jag slängde i skogen i höstas och som överlevde hela september och mer än halva oktober utomhus liggandes på sned utan kruka i en björnbärsnår. Trädet verkar ha klarat detta utmärkt. Jag skall redogöra för hela listan så det inte blir missförstånd "Athough precise temperaures at which cold will damage citrus cannot be predicted, the citrus speices, from the most tender to the most hardy, are as follows: citron, lime, lemon, grapefruit, pummelo, tangelo, sweet orange, mandarin, meyer lemon, kumquat" Källa: Palmers Citrus Handbook, författare Eion Scarrow, sid 13 Boken riktar sig till citrusodlare på Nya Zealand.
Alexander-VG-zon3
12-03-2009, 20:07
CITAT (freddie @ 12-03-2009, 19:47)  Som jag skrev så kom citronen efter limen i känslighet. Anledningen till att jag tog upp detta var att jag trodde att citron var relativt tålig, men av denna lista får man intrycket av att den är relativt "klen". Tankarna går till mitt citronträd som jag slängde i skogen i höstas och som överlevde hela september och mer än halva oktober utomhus liggandes på sned utan kruka i en björnbärsnår. Trädet verkar ha klarat detta utmärkt.
Jag skall redogöra för hela listan så det inte blir missförstånd
"Athough precise temperaures at which cold will damage citrus cannot be predicted, the citrus speices, from the most tender to the most hardy, are as follows: citron, lime, lemon, grapefruit, pummelo, tangelo, sweet orange, mandarin, meyer lemon, kumquat"
Källa: Palmers Citrus Handbook, författare Eion Scarrow, sid 13 Boken riktar sig till citrusodlare på Nya Zealand. som både jag och maria har påpekat att det inte går att föra över när man odlar dom här vad dom tål. i härdighet är utländsk litteratur rätt så dåligt. det är samma på nätet på utländska sidor. dom ger en finger visning sedan får man själv testa sig fram. och därav är din lista inte så intressant för min del. som jag skrev innan vet jag att Mandarin,Kumquat som dött vid ca -5c -7c men medan Citron klarat sig utan skador. sedan är det ju inte enbart tempen som spelar in utan det är ju andra faktorer.
freddie
12-03-2009, 21:44
CITAT (flaxss @ 12-03-2009, 20:07)  som både jag och maria har påpekat att det inte går att föra över när man odlar dom här vad dom tål. i härdighet är utländsk litteratur rätt så dåligt. Okej då. Men apelsin och citron tål i alla fall frost och mer än en frosnatt.
Alexander-VG-zon3
12-03-2009, 21:50
CITAT (freddie @ 12-03-2009, 21:44)  Okej då. Men apelsin och citron tål i alla fall frost och mer än en frosnatt. jag har inte skrivit nåt annat heller??? även om jag nu inte utsätter dom för frost, så har min apelsin och citron innan vid andra tillfällen varit ute vid flera nätter med ner till -3c.
freddie
13-03-2009, 21:16
CITAT (flaxss @ 12-03-2009, 21:50)  jag har inte skrivit nåt annat heller??? Nej jag bara repeterade vad du skev. Du verkade så tvärsäker i ditt första inlägg där du skrev att apelsin och citron är arter som tål frost och mer än en frostnatt. Men där utgår du från egen erfarehet läste jag. Så det är lungt, jag är med dig.
blomkronan
13-03-2009, 21:30
CITAT (olawelin @ 11-03-2009, 09:02)  kanske får klippa ner citronträdet lite om det ska få plats  //Ola Inte ska du behöva klippa i trädet... om du är lite händig. Du kan ju bygga en "sockel" till övervintringsrumet så den kommer upp i höjd.
freddie
28-03-2009, 17:26
Citrusblad 10 mars 2009.jpg
Freddie...om du tittar på mina bilder så var min precis likadan, skillnaden är att mina blad är lite ljusare pga ljuset.. Nu har det ju gått en tid, och kan berätta att det kom ut nya blad där dom skadade bladen satt, på den här bilden syns det tydligt.. NU har jag så gott som inga skadade blad kvar. Jag erkänner att jag klippte bort några stycken, men sen lät jag den vara ifred.. Hoppas att det blir lika med din [attachment=32497:DSCN8038.JPG]
Nu har den börjat... Blomsterprakten altså... [attachment=33766:Citrofor...crocarpa.jpg] Citrofortunella microcarpa. [attachment=33768:Citrus_limone.jpg] Citrus limone. Ganska lagom många knoppar får jag nog tycka. Ska nog kunna ge frukter på varje blomma. [attachment=33769:Citrus_limonia.jpg] Citrus limonia (Sweet mandarin) Inköpt på Netto i januari. Bladen föll ganska omedelbart efter hemkomsten, så skötseln på Netto ger jag inte mycke för... Men den har redan många fina skott på gång. [attachment=33770:citrus_paradisii.jpg] Citrus paradisii. Ett år gammal frösådd. Ja jag vet, blomman kommer inte ge frukt i år, men den är ju vacker ändå! [attachment=33772:Citrus_reticulata.jpg] Citrus reticulata. Ja, den talar väl sitt eget språk. Blomsterprakt är väl bara förnamnet!
Däremot har inte mina kumquats börjat sätta knopp ännu, men de kommer väl så småningom.
Alexander-VG-zon3
24-04-2009, 10:02
mina har alla redan blommat över, började redan i vintras-vårvintern. citronen har någon knopp som inte slått ut än. annars så har alla börjat att skjuta skott där ute och fått en hel del kart. CITAT (MariaS @ 24-04-2009, 09:05)  Nu har den börjat... Blomsterprakten altså... vackra citrusar!
Limoncella
24-04-2009, 16:43
Mycket vackra växter - jag ger mig ut med kameran i växthuset så ska vi se vad jag få till - jag har en calamondin som är helt nedlusad av frukt och blommor - jag återkommer.
Alexander-VG-zon3
24-04-2009, 18:22
jag hakar på bild visandet
min Citron, har blommat över plus något ned klippt.
[attachment=33790:IMG_7335.JPG]
min Apelsin , också blommat över [attachment=33791:IMG_7336.JPG]
mina frösådder (glömt vad!) har inte blommat än. [attachment=33792:IMG_7337.JPG]
min glömt vad [attachment=33793:IMG_7338.JPG]
så här fint blommade min citron i vintras [attachment=33794:citrus_022.JPG] [attachment=33795:v_rvinter_053.JPG]
det blir nog en hel del nya i år !
Alexander-VG-zon3
24-04-2009, 19:16
CITAT (MariaS @ 24-04-2009, 19:14)  och du vet ju vart jag jobbar! det är farligt för lönen att jobba just där. så det blir som sagt några inköp i år.
Skoja eller... Vi får leverans direkt från den där store leverantören i Italien i mitten av maj! Gissa vem som kommer lämna plånboken hemma sen  Hur trivs du annars hos Emelie?
Alexander-VG-zon3
24-04-2009, 19:59
CITAT (MariaS @ 24-04-2009, 19:19)  Skoja eller... Vi får leverans direkt från den där store leverantören i Italien i mitten av maj! Gissa vem som kommer lämna plånboken hemma sen  Hur trivs du annars hos Emelie? nee men varför lämna plånboken hemma? en massa kul att köpa ju  . jag kan ju säga så här det är det bästa jobb jag haft och bästa personal jag jobbat ihop med. och det är inget jag bara skirver utan nåt jag verkligen tycker. så jag trivs jätte bra att vara där.
Att lämna plånboken hemma, ja det skulle jag gjort för länge sen. Har redan följt med: Darmera peltata, Pleioblastus variegatus, Miscanthus sinensis 'Goldbar', Davidia involucrata, och en stammad Larix kaempferi! Det lustiga är att dessa växter finns som standardsortiment! Inklusive: persika 'Riga', Yucca filamentosa, Ficus carica 'Bornholm', Gingko, Liriodendron tulipifera... Baaara farligt för plånboken heeeela vägen
Fasiken, här kommer ni med blommande och överblommade citrusar , under det att Freddie och jag kommer med våra stackars skadade blad som vi inte vet vad som är orsaken till  Jag skojar ju förstås, för jag blir som ni vet alltid glad över att se vacktra växter,och jag kan nästan känna dofen av dom....så tack för det. Men lite undrar jag faktiskt fortfarande på vad det kan vara vi har.. Hos mig har nästan alla skadade ramlat bort, och nya har kommit i deras ställe, på exakt samma ställe dessutom...men..nu har en del av dom nya också börjat se lite konstiga ut, tunna, lite hopdragna, och ett par har fått samma kanter...ioch jag har kollat med den starkaste luppen, inga rörelser eller bebisar i viste..
Alexander-VG-zon3
25-04-2009, 06:24
CITAT (lissa @ 25-04-2009, 02:49)  Fasiken, här kommer ni med blommande och överblommade citrusar , under det att Freddie och jag kommer med våra stackars skadade blad som vi inte vet vad som är orsaken till  Jag skojar ju förstås, för jag blir som ni vet alltid glad över att se vacktra växter,och jag kan nästan känna dofen av dom....så tack för det. Men lite undrar jag faktiskt fortfarande på vad det kan vara vi har.. Hos mig har nästan alla skadade ramlat bort, och nya har kommit i deras ställe, på exakt samma ställe dessutom...men..nu har en del av dom nya också börjat se lite konstiga ut, tunna, lite hopdragna, och ett par har fått samma kanter...ioch jag har kollat med den starkaste luppen, inga rörelser eller bebisar i viste..  jag gissar på att det är tork eller sol skador du har om du menar dom med ''ljusa blad kanter''.
Österläge
25-04-2009, 22:03
Hej allihop!! Vad roligt med en citrustråd. Jag har precis köpt ett citronträd, billigt på Netto...  Det blommar så vackert och doftar underbart!  Det står ute, på norrsidan så i skugga hela dagen. När är det lagom att sätta det i solen, eller ska jag sätta det i öst eller väst så det får sol del av dagen? Köpte det i tisdags. Jag har glömt att köpa citrusjord, kan jag plantera om det i en blandning av plantjord och torvmull och lite lera? Tänkte köpa citrusnäring snart.
Alexander-VG-zon3
26-04-2009, 08:59
CITAT (Österläge @ 25-04-2009, 22:03)  Hej allihop!! Vad roligt med en citrustråd. Jag har precis köpt ett citronträd, billigt på Netto...  Det blommar så vackert och doftar underbart!  Det står ute, på norrsidan så i skugga hela dagen. När är det lagom att sätta det i solen, eller ska jag sätta det i öst eller väst så det får sol del av dagen? Köpte det i tisdags. Jag har glömt att köpa citrusjord, kan jag plantera om det i en blandning av plantjord och torvmull och lite lera? Tänkte köpa citrusnäring snart. placera det först någon vecka i norr sedan någon vecka i halvskugga och därefter efter ca 4v så kan den stå i full sol. mina egna detta året placerade jag direkt i syd-öst sol dock hade dom bubbelplast på sig i ca 2-4 veckor. därefter tog jag veck bubbelplatsen och placerade dom sedan så soligt jag kan. jag har inte fått några blad skador. mina frösådder placerar jag direkt soligt då dom tål det. ska du göra ''egen'' citrusjord så köp en bra jord som är tillför surjordsväxter. som du sedan blandar upp med leca, grus, grov sand. ev lite lergranulat, kompost, kogödsel men det sista är inte nödvändigt. plantjord innehåller oftast kalk och torvmull tycker jag blir lite väl för fuktigt för citrus.
Österläge
26-04-2009, 15:58
OK, tack för tipset! Då köper jag nog lika gärna citrusjord, för det är plantjord och torvmull jag har. Bara att åka iväg till nån handelsträdgård i veckan, det är ju kul!
tentontruck
08-05-2009, 13:28
Hej Citrusexperter,
jag har en citron i mitt vardagsrum som är väldans starkväxande. Jag frösådde den för fyra år sedan tillsammans med en massa ändra kärnor från citrusfrukter jag köpt på ICA. Alla kärnor grodde som förväntat (lååångsamt) utom just den här. Redan efter ett par månader var den dubbelt så hög som de andra, ett år senare hade de andra fortfarande bara fåtalet blad medans citronen redan hade stuckit i vädret. De andra plantorna har under de fyra åren som förflutit, glömts bort, dött av, getts bort, tröttnats på etc. Men citronträdet frodas, trots att jag i perioder misshandlat det ganska rejält (jag har konsekvent var sen med omplantering och låtit det stå i alldeles för små krukor, det har aldrig fått stå i rakt söderläge och nästan ett helt år stod det i norrfönster, vid ett par-tre tillfällen när jag har varit bortrest har det torkat ut och tappat massor av blad, inte förrän förra våren kom jag på tanken att hälla på lite gödning - jag behöver inte ytterligare redogöra för mina illdåd). Hur som helst, trots min omilda behandling har citronen idag på bara fyra år skaffat sig massor av grenar och når mig till hjässan (jag är 175cm lång). Nu på på gamladar har jag börjat uppskatta växten mycket mer och har börjat oroa mig för den. Jag har därför några frågor till er:
* Har ni några praktiska råd om jag vill ta sticklingar? Var på plantan ska jag ta dem? Hur ska jag rota dem på bästa sätt? Osv. * Pga min misshandel växer busken ganska oregelbundet. Den har ingen tydlig stam, några stycken långa, gängliga "vattenskott", massor av små grenar med bara något enstaka blad på. Kommer det okarakteristiska växtsättet att kunna innebära problem i framtiden? Borde jag försöka stamma upp den? I så fall: hur?
Tack på förhand
/ Erik
Hallå allihop, nu blommar det uppe i umeå också! Jag blev sugen på att visa lite bilder! Det här är från en citron som har börjat blomma med dubbla, alldeles vita blommor. Den är otroligt vacker. Har ni varit med om det? Det är konstigt, men jag tror inte att det blir citroner efter den, den får ingen kart och "pollenet" (eller vad det nu är, haha) är vitt. Men den är så vacker så jag klarar mig nog ändå. växter 038.jpg Det här är från samma citronträd som den övre bilden växter 052.jpg Och även den här, det här är en annan konstig blomma, den är liksom röd och grön innuti?? Jag vet inte vad mitt citronträd håller på med, men det är spännande att titta på. växter 107.jpg Jag har sätt er ladda upp bilder från frösådder som blommar, och jag har blivit så peppad och småavundsjuk, och nu har en av mina grapefrösådder plötsligt fått en blomknopp! Det känns spännande och kul. Men den kan inte få frukt säger ni? växter 055.jpg Ett annat citronträd som beter sig mer normalt. växter 108.jpg en mandarin uppifrån och en bit av en ektunna med guldfiskar växter 116.jpg förresten, avokadon som jag pratade om förut, som hade fryst fast i väggen och var illa skadad, märkte jag idag att lever. den har inte visat någon tendens på liv sen december, men nu! växter 098.jpg växter 097.jpg Så, om era växter ser döda ut, ge inte upp! Fortsätt vattna så kanske det kommer en knopp en dag! Hälsningar från Judit!
Citrona
09-05-2009, 17:45
Vilka fina citrusar du har, Juddan! Jag har ett citronträd som står i förrådet under vintrarna, det blir nog fjärde vintern nu som det har stått där inne. Jag brukar ta ut det så här i början av maj, men i år har det ännu inte blivit av för jag måste ha hjälp att bära ut det. Tidigare vintrar har det mått jättebra i förrådet, inte tappat några blad och blommat som tusan i mars-april. Men i år har det tappat massor av blad och har bara ett fåtal knoppar. Det har haft knoppar tidigare i vår också, men de flesta har torkat in. Jag har inte sett till trädet så noggrant som tidigare år, men jag tror att den största anledningen till att det mår dåligt är att termostaten på elementet inte fungerade i början av vintern när jag just hade satt på lite värme. "Lite" värme blev drygt 25 grader varmt, och det upptäckte jag inte förrän efter några dagar. Så från att ha stått i 5-10 grader i flera veckor blev det plötsligt jättevarmt för trädet. Kan det ha varit det som gjort att bladen trillar? Hur förvarar du dina citrusar på vintern? De ser så otroligt friska och fina ut. Tyvärr har jag inga svar på dina frågor...
Alexander-VG-zon3
09-05-2009, 19:43
CITAT (juddan @ 09-05-2009, 17:27)  Hallå allihop, nu blommar det uppe i umeå också! Jag blev sugen på att visa lite bilder! Så, om era växter ser döda ut, ge inte upp! Fortsätt vattna så kanske det kommer en knopp en dag! Hälsningar från Judit! vackra citrusar ! jag har också en avokado som jag glömde ute under flera kalla nätter och dagar som var med frost men den frös bara i toppen och klarade sig och skjuter nya skott. vackert med en dubbel citron blomma. har inte sett det för. CITAT (Citrona @ 09-05-2009, 17:45)  Vilka fina citrusar du har, Juddan! Jag har ett citronträd som står i förrådet under vintrarna, det blir nog fjärde vintern nu som det har stått där inne. Jag brukar ta ut det så här i början av maj, men i år har det ännu inte blivit av för jag måste ha hjälp att bära ut det. Tidigare vintrar har det mått jättebra i förrådet, inte tappat några blad och blommat som tusan i mars-april. Men i år har det tappat massor av blad och har bara ett fåtal knoppar. Det har haft knoppar tidigare i vår också, men de flesta har torkat in. Jag har inte sett till trädet så noggrant som tidigare år, men jag tror att den största anledningen till att det mår dåligt är att termostaten på elementet inte fungerade i början av vintern när jag just hade satt på lite värme. "Lite" värme blev drygt 25 grader varmt, och det upptäckte jag inte förrän efter några dagar. Så från att ha stått i 5-10 grader i flera veckor blev det plötsligt jättevarmt för trädet. Kan det ha varit det som gjort att bladen trillar? Hur förvarar du dina citrusar på vintern? De ser så otroligt friska och fina ut. Tyvärr har jag inga svar på dina frågor... din citron var också vacker. att citrusar tappar blad under vintern är för torrt luft eller att det är för kallt eller för varmt eller att det växlar för mycket. men det kan också var torka eller vervattning och ohyra-. jag själv har ju mina övervintrings knep. även då jag övervintrar dom i rumstemp(och ibland utan extra ljus) så tappar mina inte bladen och blommar i mängder på våren.
Är det där en nytagen bild? För ditt träd ser ju helt fantastiskt ut!!!! Ett av de vackraste träd jag sätt på länge! Jag vet inte om jag är så bra på att tipsa, men är det ljust i förrådet? För annars kanske det är så att ditt träd inte kommer att sätta igång riktigt förrän du tar ut det, och att det är lite kinkigt i år för att du väntat lite längre?
Jag har lyckan att ha ett växthus att ha mina citrus träd i, ett uppvärmt växthus. Mina träd har haft kallt under vintern, mellan 5 och 10 grader i vintermånaderna och bara solljus, vilket under vintern i Umeå tyvärr är noll. Och i Mars har jag utsatt den för extrema pendlingar, som kallast -8 grader och upp till 50 grader varmt. (så klart inget jag planerat men med slarv så har det råkat bli så.) Så jag tycker att ditt citronträd borde klara av den där 25 graders svängen, som jag har märkt det så är i alla fall mina citrusar svårflirtade när det gäller att komma igång av värme. I Medelhavet måste det väl kunna vara 25+ under vintern då och då? Jag tänker snarare att det kan vara jobbigt om den torkade lite under 25 graders svängen kanske, eller om det var för mörkt och varmt.
Det optimala är om man kan ha 10 + på vintern och så ljust som möjligt, och lagom med vatten och lite fuktigt i luften. Och det där med att knopparna har torkat in, mina erfarenheter är att mina citrusknoppar torkar in när det blir för mörkt. Mitt mandarinträd har tappat en hel del löv under vintern, de flesta för att det var för torrt tror jag, men den bryr sig inte om det nu när jag tar hand om den bra. Och ibland torkar några knoppar in för att det blir för kallt eller något sånt, men det är inget att oroa sig för, det kommer nya på samma ställe bara det blir rätt omständigheter. Så jag tänker att om inte ditt träd har några sjukdomar så kanske du kan ta ut det och se om det kanske vill komma igång ordentligt då, kanske plantera om den och se så att den har det bra. Se till att den har det fuktigt också, i elementföråd kan det lätt bli torrt, jag kan tänka mig att det är därför den tappat blad. Ducha bladen lite så blir det nog bra! Men ditt träd ser fantastiskt ut, det ser romantiskt ut på nåt sätt. Hoppas du lyckas bra! /Judit
Alexander-VG-zon3
10-05-2009, 19:02
CITAT (juddan @ 09-05-2009, 19:57)  Jag har lyckan att ha ett växthus att ha mina citrus träd i, ett uppvärmt växthus. Mina träd har haft kallt under vintern, mellan 5 och 10 grader i vintermånaderna och bara solljus, vilket under vintern i Umeå tyvärr är noll. Och i Mars har jag utsatt den för extrema pendlingar, som kallast -8 grader och upp till 50 grader varmt. (så klart inget jag planerat men med slarv så har det råkat bli så.) Så jag tycker att ditt citronträd borde klara av den där 25 graders svängen, som jag har märkt det så är i alla fall mina citrusar svårflirtade när det gäller att komma igång av värme. I Medelhavet måste det väl kunna vara 25+ under vintern då och då? Jag tänker snarare att det kan vara jobbigt om den torkade lite under 25 graders svängen kanske, eller om det var för mörkt och varmt. är du verkligen säkert att det varit -8c hos dina citrusar ? för dom borde inte klara det utan skador eller att tappa bladen. det beror på var man är i Medelhavsområdet utmed kusterna är det nog en +15c +20c under vintern och nätterna runt +1c +10c. längre norrut blir det ju kallare. mina har haft att det pendlat från natt temp +5c +10c till dagstemp (i solen under glas på +55c) under tillväxtsperioden . så dom tål ju att det svänger en del. men är det under vintern och det svänger för mycket brukar dom tappa blad och/eller av andra orsaker finns det ju också som dom kan tappa blad. dock brukar dom ju oftast om grenarna lever klarar ett blad fall väldigt bra och återhämta sig snabbt.
freddie
11-05-2009, 15:25
Fina bilder ni laddar upp. Själv är det rätt lugnt/tråkigt på citrusfronten. Händer inte mycket. Jag ställde ut några av mina utomhus ganska tidigt (början av april) och det har inte börjat hända någonting än ev har de gått i vila på något sätt, det var ju några nätter nära frost hos mig på min balkong under april så har jag otur kan jag ha tagit död på några men jag tror knappast det. Mit citronträd har helt klart börjat utveckla sina frukter under den gågna månaden så det lever. Däremot så har min meyeri och några sticklingar nog fått en hel del köldskador eftersom jag började ta ut dem redan i slutet av mars (de har en del torra, till synes skadade blad sen den tiden) så vi får se hur det går. Skall bli spännande att följa. Min limebuske, som växt till sig rejält under vintern gick knappt att få ut på balkongen men det gick. Den slokade dock rejält efter att ha stått utomhus i påskas, så jag tog in den några dagar och då hämtade den sig. Sedan 2 veckor står den ute permanent. I år har jag också lyckats undvika att bränna bladen på alla citrusarna genom att spänna upp lakan soliga dagar första veckorna. Några frösådder och sticklingar står kvar inne och de växer på, dock ingen blomning än. Skickar upp bilder snart. :-) / F
Citrona
11-05-2009, 15:37
Tack för svar juddan! Och bilden är tagen förra sommaren, alltså 2008. Då hade jag precis bytt till den nya krukan som jag tycker är jättesnygg. Trädet kom upp lite högre också, stammen är ju inte så hög precis, och den förra krukan var mycket lägre. Nu blev det mer som ett riktigt träd. Bara jag kan få hjälp att lyfta ut åbäket ur förrådet, så skall jag ställa ut trädet och hoppas då (och tror) att det skall komma igång. Det är helt friskt annars och har aldrig haft ohyra. Och jag har ett stort fönster i förrådet samt två lysrör ovanför trädet på vintern. Men det är nog så att det har varit för torr luft helt enkelt.
CITAT är du verkligen säkert att det varit -8c hos dina citrusar ? för dom borde inte klara det utan skador eller att tappa bladen. Det var - 8, men bara under några timmar. Jag hade glömt att sätta på elementet, det var i Mars, och sen kom jag på det i ångest på natten. Faktum är att just citrusarna inte visade något tecken alls på att ha märkt det ens, men jag hade tur för de hade inte satt igång då. Det gick däremot inte så bra för några andra växter, men de flesta har repat sig nu. Det är en svår månad med Mars, för i Umeå kan det vara minusgrader ute så att man inte kan ha dörren till växthuset öppet, men i växthuset kan det ändå gå upp till 50+ för att solen är så stark. Det är svårt att hitta en kombination... CITAT Det är helt friskt annars och har aldrig haft ohyra. Och jag har ett stort fönster i förrådet samt två lysrör ovanför trädet på vintern. Men det är nog så att det har varit för torr luft helt enkelt. Det går nog bra! Om det inte har haft någon ohyra än så är det nog bara lite mer sommar och fukt som krävs, sen kommer den säkert igång ordentligt! Du hade ju i alla fall jätte fina citroner på den!
 ÄNTLIGEN! Nu har jag hittat den,  en Citrus sinensis! 180cm hög för endast 579:- minus personalrabatt! Sen åkte det med en Citrus aurentifolia också, när den ändå stod där i min väg... Här är Apelsinen! [attachment=34888:citrus_sinensis.jpg] ...och limen... [attachment=34887:citrus_a...ntifolia.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|