|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
nilssontherese
22-02-2008, 19:24
CITAT (clivia @ 22-02-2008, 19:22)  Jag väntar tills de är cca 3 cm, de hanteras bättre då i egna krukor enligt mig men det finns säkert andra sätt att göra det också, inte alla vägar har vi utförskat ännu... MVH/clivia OK! stort tack då ska jag vänta lite till än är de lite små.Som du sa lite lättare att hantera när de är större
mamamaggan
22-02-2008, 19:51
CITAT (clivia @ 22-02-2008, 09:15)  Håller tummarna att du lyckas med dina gula och vita clivior, mamamaggan!!! Detta är bara början...jag har inte hjälpt dig mycket... MVH/clivia Visst har du , om inte annat så har du hjälpt mig ner i " Cliviaträsket " . Precis lika ljuvligt som rosträsket!
Hej !
Min Clivia blommade ut för en par månader sedan. Har just satt den i hobbyrummet i garaget 12-15 grader. Den har varken fått vatten eller näring på en månad. Nackdelen med hobbyrummet är att där inte finns något fönster. Måste den ha ljus ?
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 23-02-2008, 09:38)  Hej !
Min Clivia blommade ut för en par månader sedan. Har just satt den i hobbyrummet i garaget 12-15 grader. Den har varken fått vatten eller näring på en månad. Nackdelen med hobbyrummet är att där inte finns något fönster. Måste den ha ljus ?
Hälsn Tepa Om det är 12-15 grader i ditt hobbyrum, är det för mycket för clivian att vara i totalt mörker. Ja, den måste ha ljus enligt mig. MVH/clivia
Hej Clivia
Tack, jag tyckte redan synd om den där i mörkret så jag hämtade bort den därifrån. Vågar man kanske ha den ute på dagarna nu istället ? Eller blir jorden för kall. Den har ju inta alls fått nån svalka i vinter, hyser inte mycket hopp om att den kommer att blomma i höst. Bladen är nog lika fina som när jag köpte den. Fick nyss lite vatten med Substral i.
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 23-02-2008, 15:15)  Hej Clivia
Tack, jag tyckte redan synd om den där i mörkret så jag hämtade bort den därifrån. Vågar man kanske ha den ute på dagarna nu istället ? Eller blir jorden för kall. Den har ju inta alls fått nån svalka i vinter, hyser inte mycket hopp om att den kommer att blomma i höst. Bladen är nog lika fina som när jag köpte den. Fick nyss lite vatten med Substral i.
Hälsn Tepa Tepa, jag tror att du kan ha den inne nu för att starta lite bladtillväxt, det är möjligt att den kommer att blomma på våren eller sommaren om du inte har gett den vatten längre tid även om den inte fått nån svalka. Enligt mina erfarenheter kan det hända. Jag har haft mina äldsta clivior i lägenheten de första åren för att jag inte haft inglasad balkong och alla har blommat och en av dem tre gånger i rad... en gång på sommaren och två gånger på våren året därpå...ja, som ett litet mirakel...Det var torkan som satte igång blomningen hos cliviorna enligt min åsikt...men, ja, det behövs mer experimenterande så att vi kan bekräfta det... Bilderna på clivian som blommade tre gånger i rad är tagna 12.5.2005: [attachment=13863:tredje_b...2.5.2005.jpg] [attachment=13864:tredje_b...2.5.2005.jpg] Jag måste tillägga att den här clivian inte har fått ett enda skott, den är hela tiden ensam i krukan, den kan bara förökas med frön... MVH/clivia
Tack Clivia. Då finns det hopp. Till nästa vinter ska jag hitta på någon plats med svalka OCH ljus. Ska se till så att maken flyttar väggen i hobbyrummet som är inne i garaget. Då hamnar ett fönster innanför hobbyrummet. Nu har jag nämligen blivit riktigt biten på det här med växter. Det harmar NÅGOT att jag hann slänga de utblommade blommorna utan att ta fröna ur dom. Ifall det inte blir fler blommor. Sedan läste jag också på nätet om Clivia (Mönjeliljan) att man skulle torka av bladen, vet inte varför. Men tyckte det var bästa att lyda.
Tepa
Mina klivior har aldrig varit utomhus eller placerade svalt på vintern. De har alltid stått i normal inomhusvärme i vardagsrummet året om. Jag brukar minska ner på vattningen till 1 gång varannan vecka vintertid, från november, och ger då heller ingen blomgödning. Ungefär i mars börjar jag vattna en gång i veckan igen och ger då lite blomnäring varje gång jag vattnar. Då brukar de blomma.
Oj vad roligt att höra Betty !! Nu blev jag glad. Har inte vattnat mycket på den alls, ej heller gett nån gödning förrän igår. Så jag hoppas verkligen att jag har lika bra tur som du. Tyckte jag läst på nätet att den kan få såna där sidoskott som man kan föröka med. Ni som har så jättegamla plantor, har ni aldrig fått sidoskott, har ni provat plantera och hur har det gått ?
Tepa
CITAT (Betty @ 23-02-2008, 22:27)  Mina klivior har aldrig varit utomhus eller placerade svalt på vintern. De har alltid stått i normal inomhusvärme i vardagsrummet året om. Jag brukar minska ner på vattningen till 1 gång varannan vecka vintertid, från november, och ger då heller ingen blomgödning. Ungefär i mars börjar jag vattna en gång i veckan igen och ger då lite blomnäring varje gång jag vattnar. Då brukar de blomma. Kliviorna kan sova på vintern när det är brist på ljus, de behöver inte växa. En del av dem är inte alls så känsliga att de behöver ha svalt på vintern enligt min åsikt. Särskilt Clivia miniata och dess hybrider kan vi ha inne och de blommar även om de inte har fått svalka. Torrperioden med lite vatten (bara de inte vissnar) är viktig för blomsättningen. MVH/clivia
mamamaggan
24-02-2008, 10:54
CITAT (clivia @ 24-02-2008, 07:57)  Kliviorna kan sova på vintern när det är brist på ljus, de behöver inte växa. En del av dem är inte alls så känsliga att de behöver ha svalt på vintern enligt min åsikt. Särskilt Clivia miniata och dess hybrider kan vi ha inne och de blommar även om de inte har fått svalka. Torrperioden med lite vatten (bara de inte vissnar) är viktig för blomsättningen.
MVH/clivia Min vuxna clivia har aldrig fått vintervila men den blommar snällt ändå. Fast den kanske skulle blomma ännu mer med vila ?
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 10:54)  Min vuxna clivia har aldrig fått vintervila men den blommar snällt ändå. Fast den kanske skulle blomma ännu mer med vila ? Växer din klivia hela tiden utan att vila? Det gör den inte i naturen. Den behöver "somna lite" för att samla styrka till varje växtperiod som börjar med bättrande ljusförhållandena ute på våren. I naturen är clivian van vid torrare och fuktigare perioder, när det är torrt sover den, när det är regnigt och fuktigt växer och blommar den. Ja, mamamaggan, det finns exemplar som blommar snällt utan någon vintervila, också några som blommar utan att vi ens bryr oss om dem i skolor, kontor och andra platser, där de fångar vår blick bara när de står i blom... Men clivian är ännu vackrare när vi ger henne lite av vår tid, tillfredställer dennes behov, som hon besvarar med ståtlig tillväxt och fantastisk blomning, ja, man kan säga, ju mer blad desto rikare krona av blommor. Våren 2003 köpte jag ett litet skott av clivian på loppis, jag uppskattar att den var 3 år gammal då, du kan titta på bilden hur den ser ut idag och förra årets blomning kan du beskåda också...(Den här clivian har 38 blad) [attachment=13869:clivia_k...t_2.2008.jpg] [attachment=13870:clivia_B...n_hybrid.jpg] Jag är övertygad om, mamamaggan att clivian tappar styrka med åren om den inte får sin vila åtminstone i form av torrare förhållanden...Men det är bara mina erfarenheter... MVH/clivia
nilssontherese
24-02-2008, 12:56
Vill bara tacka igen för all info Clivia!
Instämmer med nilssontherese. Ja, Clivia, du gör vekligen skäl för ditt "namn"!
Tepa
mamamaggan
24-02-2008, 16:04
OK Clivia! Då ska jag prova att låta den vila. Just nu blommar den samtidigt som fröerna från förra blomningen sitter kvar , de är inte riktigt mogna än .
Tack Tepa och Nilssontherese för beundran  det var inte så mycket att tacka för...  men jag är glad  att mina erfarenheter kan vara till någon nytta för några clivia entusiaster här... Nu skulle jag vilja fråga om någon upptäckte sådan här tillväxt hos sina clivior.... Finns det några erfarenheter med vidare utvecklingen hos dessa clivia plantor?... Min fröplanta från 2004... [attachment=13902:clivia__...nta__....jpg] MVH/clivia
nilssontherese
25-02-2008, 18:41
Clivia har du boken Duncan, GD. 1999. Grow Clivias?? Hittar ingen bild på boken.Vet du om den är bra? Jag har läst Harolds clivias och den var bra!
CITAT (nilssontherese @ 25-02-2008, 18:41)  Clivia har du boken Duncan, GD. 1999. Grow Clivias?? Hittar ingen bild på boken.Vet du om den är bra? Jag har läst Harolds clivias och den var bra! Ja, jag har båda två men tycker att den som är skriven av Harold Koopowitz - "Clivias" är mer djupgående. Graham Duncans bok "Grow clivias" är mer informativ broschyr än bok , den har bara 45 sidor och är en del av Kirstenbosch Gardening Series. MVH/clivia
nilssontherese
26-02-2008, 08:49
Aha! så bra då vet jag.Har nämligen sett en bok på tradera nån gång om clivia och den hade ett tjusigt omslag och fina bilder i .
Våren i luften redan..., klivior vaknar till livet Klivia med två stjälkar börjar blomma... [attachment=13975:clivia_m...lomma....jpg] [attachment=13976:clivia_m...omma...2.jpg] Andra klivior är på väg att visa sin skönhet... [attachment=13977:våren_är_här....jpg] [attachment=13979:våren_är_här_3....jpg] [attachment=13980:våren_är_här_4.....jpg] [attachment=13981:våren_är_här_5....jpg] [attachment=13982:våren_är_här_6.....jpg] MVH/clivia
Hej Clivia! Har varit lite dålig på att skriva ett par dagar nu men jag har ju fullt upp med mina cliviafröer som vill duschas och pratas med. Nu är groddarna i tallriken ca 1/2 cm på alla frö utom två. Och dom jag satte i jorden har bara tre grott av nio. Skall ta och fota fröna jag fick av dig så du får se att jag sköter om dom ordentligt. När dom blivit lite större skall dom få flytta ner i krukor. Min Kaffeplanta som va över 1 1/2 meter stor dog (fick nog frost) när vi flyttade så nu jagar jag kaffebönor att så för det va så roligt med den när den blommade och det blev små bönor. Har tittat på olika frösidor men dom är svåra att få tag på. Nu skriker mina cliviafrö efter mig igen dom fryser och vill ha plastpåsen på. Kram Lena[attachment=13987:glad_hund.gif]
nilssontherese
27-02-2008, 11:43
Gud så många härliga knoppar clivia!
CITAT (bahia1 @ 27-02-2008, 11:40)  Hej Clivia! Har varit lite dålig på att skriva ett par dagar nu men jag har ju fullt upp med mina cliviafröer som vill duschas och pratas med. Nu är groddarna i tallriken ca 1/2 cm på alla frö utom två. Och dom jag satte i jorden har bara tre grott av nio. Skall ta och fota fröna jag fick av dig så du får se att jag sköter om dom ordentligt. När dom blivit lite större skall dom få flytta ner i krukor. Min Kaffeplanta som va över 1 1/2 meter stor dog (fick nog frost) när vi flyttade så nu jagar jag kaffebönor att så för det va så roligt med den när den blommade och det blev små bönor. Har tittat på olika frösidor men dom är svåra att få tag på. Nu skriker mina cliviafrö efter mig igen dom fryser och vill ha plastpåsen på. Kram Lena[attachment=13987:glad_hund.gif] Det går bra att prata med dem, de faktiskt lyssnar och visar sitt missnöje även om de inte pratar... Några mina fröplantor har redan fått krukor, den första växer och är röd (bild 28.2.2008): [attachment=14012:det_förs...8.2.2008.jpg] Kaffeplantor cca 10-15 cm höga kan du köpa i trädgårdsbutiken på våren, de brukar sälja dem... Lycka till med dina gröna ögonstenar, Lena MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 27-02-2008, 11:43)  Gud så många härliga knoppar clivia!  Tack, Nilssontherese, du kommer också att ha många... bara lite tålamod, det dröjer faktiskt inte så länge... MVH/clivia
nilssontherese
01-03-2008, 10:43
Nu har jag ytterligare en fråga.....kanske lite dum men ändå  hur ofta vattnar du clivia?
CITAT (nilssontherese @ 01-03-2008, 10:43)  Nu har jag ytterligare en fråga.....kanske lite dum men ändå  hur ofta vattnar du clivia? Jag tror inte att din fråga är dum... det är många gånger problem med övervattning när någons cliviaplanta går till himmlen i förtid... Clivia hatar vatten runt fötterna och behöver mycket syre, rötterna är anpassade att tåla torkan på klippor, där de kan växa i mycket hårda förhållanden drickande vatten bara från morgondagg och väntande på upfriskande regn i veckor och månader...Men ändå fuktighet är mycket högre i sydafrikas skogar och syre har den där i överflöd, deras rötter kan sträcka sig och växa åt alla håll de hittar plats och något mull att leva på... Clivia är en av de tåligaste växterna som finns men det gäller torkan inte vått. Mycket vatten för clivia betyder säker död. Den ruttnar mycket lätt utan att vi ens märker det, först ser den bara ledsen ut utan någon som helst glans på bladen. Nya bladen växer inte, plantan kämpar med lilla fiender som finns i gäggiga jord och ruttnar långsamt inuti. Det finns hopp om vi upptäcker det i tid. Rötterna har enorm överlevnadskraft även om plantan går bort men läkningsprocessen kan dröja några månader tills nya babyplantor sticker sina huvud ut ovanför jorden...Jag vill bara säga att det är tid att slänga hela krukan efter att övre delen gick bort... Hur vattnar jag? Jag duschar clivior på sommaren kanske en gång på två veckor, ja, det gäller de största krukorna som jag har, jag vattnar de rikligt men sen väntar jag tills all överskott av vatten rinner bort så att luften kan ta sin plats i krukan (som måste vara riktigt dränerad)...Ja, men det är svårt att säga hur ofta jag vattnar  ... Du måste använda din fingertoppkänsla och vattna bara om det känns torrt... Om du är osäkert, vattna inte...Hos de mindre krukorna är risken för övervattning på sommaren inte så stor, de torkar mycket snabbare... MVH/clivia
Jag håller på med ett experiment med en av mina fröplantor. Den har sett lite ledsen ut ett tag och när jag kollade rötterna så var de helt ruttna. Själva plantan kändes däremot fast så jag satte ner den kanske en halv cm i ett vattenglas där jag rotar andra sticklingar. Glömde sen bort den i en vecka eller så, och när jag kollade igen så hade en liten rot börjat växa ut! Gissa om jag blev både glad och förvånad! Särskilt kul är det för fröet har jag köpt från Sydafrika och jag minns inte vilken sort det är. Så jag hoppas på fler rötter så jag kan plantera den igen så småningom. Mvh Lena
CITAT (bippo @ 01-03-2008, 19:24)  Jag håller på med ett experiment med en av mina fröplantor. Den har sett lite ledsen ut ett tag och när jag kollade rötterna så var de helt ruttna. Själva plantan kändes däremot fast så jag satte ner den kanske en halv cm i ett vattenglas där jag rotar andra sticklingar. Glömde sen bort den i en vecka eller så, och när jag kollade igen så hade en liten rot börjat växa ut! Gissa om jag blev både glad och förvånad! Särskilt kul är det för fröet har jag köpt från Sydafrika och jag minns inte vilken sort det är. Så jag hoppas på fler rötter så jag kan plantera den igen så småningom. Mvh Lena Jag håller tummarna att du lyckas, Lena!!!  Cliviorna har en otrolig livsvilja, vi måste bara lära oss att lyssna på dem sedan tackar de oss med sina lysande blommor...  ... Hos fröplantor händer det att rötterna går bort, det har jag också upplevt  men om den övre delen av plantan är till syns utan skada finns alltid hopp att nya rötter kommer... Det är svårt att minnas vilken sort av frö finns det i krukan redan efter några dagar åtminstone för mig. Numera skriver jag alltid vad jag har lagt för frö i krukan, det är spännande att se hur det utvecklas och särskilt när det kommer från ett annat land och intressant korsning...Clivian börjar sitt liv hos oss och vi är de första som skriver dennes historia... Lycka till med dina småttingar och lite äldre "damer från Sydafrika"... MVH/clivia
nilssontherese
04-03-2008, 10:17
Här kommer några bilder på min blommande gula clivia! [attachment=14328:clivia_gul1.gif][attachment=14327:clivia_gul.gif]
CITAT (nilssontherese @ 04-03-2008, 10:17)  Här kommer några bilder på min blommande gula clivia! [attachment=14328:clivia_gul1.gif][attachment=14327:clivia_gul.gif] Visst är den underbar...  Jag är lite avundsjuk  för att min har inte blommat ännu  ...Tack för de fina bilderna du har tagit på din ögonsten och tack ännu en gång att du delar din glädje med oss... MVH/clivia
nilssontherese
04-03-2008, 12:17
Så lite sååå! glömde tacka för alla tips om vattningen!Nu ska jag snåla mera på vatten
stennie
04-03-2008, 12:20
 Urtjusig !!!! Ska fota mina fröer snart. Alla har grott utom ett, men den kommer nog.. Jag lät dom ligga kvar i oasisen...blötte den rigtigt rejält och stoppade hela rasket i en plastpåse som jag la ovanför ett ellement. Snacka om groddkraft...man ser dag för dag hur dom utvecklas. Tack än en gång Clivia!
nilssontherese
04-03-2008, 12:20
Glömde ju alldeles berätta att jag köpt en variegerad clivia via e-bay!  nu återstår basra om den kommer hit säkert
CITAT (stennie @ 04-03-2008, 12:20)   Urtjusig !!!! Ska fota mina fröer snart. Alla har grott utom ett, men den kommer nog.. Jag lät dom ligga kvar i oasisen...blötte den rigtigt rejält och stoppade hela rasket i en plastpåse som jag la ovanför ett ellement. Snacka om groddkraft...man ser dag för dag hur dom utvecklas. Tack än en gång Clivia!  Jag ser fram emot bilder på dina fröer, Stennie...  och är mycket glad att de nästan alla gror  ... att låta de ligga kvar i oasisen...det ska jag verkligen prova nästa år, det kanske fungerar ännu bättre än på tallriken. Tack för iden!!! MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 04-03-2008, 12:20)  Glömde ju alldeles berätta att jag köpt en variegerad clivia via e-bay!  nu återstår basra om den kommer hit säkert  Jag håller tummarna att den anländer utan skador och är mycket, mycket, mycket nyfiken på bilderna  ... dessa ovanliga växter väcker beundran hos mig, det spelar ingen roll vilken typ av brokbladighet de har...alla är lika fascinerande alla... MVH/clivia
nilssontherese
05-03-2008, 14:50
Tack clivia för att du håller tummarna! Jag ska fota om den kommer hit säkert det lovar jag! Nu har jag en fråga och en bild för jag behöver hjälp med när jag ska skörda den?Det är från en gul clivia och det är inte min bild men jag har tillåtelse att visa den. [attachment=14446:IMG_2485.jpg]
CITAT (nilssontherese @ 05-03-2008, 14:50)  Tack clivia för att du håller tummarna! Jag ska fota om den kommer hit säkert det lovar jag! Nu har jag en fråga och en bild för jag behöver hjälp med när jag ska skörda den?Det är från en gul clivia och det är inte min bild men jag har tillåtelse att visa den. [attachment=14446:IMG_2485.jpg] Du ska skörda den, kapseln verkar mogen!!! MVH/clivia
nilssontherese
05-03-2008, 15:27
Åhh tusen tack clivia! Hur ska jag nu göra? Öppna den skölja fröerna/fröet i nått?
CITAT (nilssontherese @ 05-03-2008, 15:27)  Åhh tusen tack clivia! Hur ska jag nu göra? Öppna den skölja fröerna/fröet i nått?  Ja, du ska försiktigt öppna den Du har en kapsel... [attachment=14453:kapseln...P2020111.JPG] öppna den med fingrar, kniven kan skada skatterna inuti...och sen putsa lite, yttre skalet går lätt bort...De ser ut som pärlor från växterlandet  ... [attachment=14454:fröer...P1080051.JPG] [attachment=14455:fröer...2.jpg] Jag sköljer dem inte i något bara i vatten om det behövs...de är färska och inte så mottagliga för sjukdomar, tror i alla fall jag...Ja, men du kan desinficera dem på något sätt, det är kanske bara jag som inte gör det  MVH/clivia
nilssontherese
05-03-2008, 16:46
Miljoner tack clivia!  !!
CITAT (nilssontherese @ 05-03-2008, 16:46)  Miljoner tack clivia!  !! Lycka till med nya gula clivia barn!!! några bilder på mina clivior har jag tagit idag: På de första bilderna finns min första clivia bebis det här året i krukan (på den andra bilden syns det växande andra bladet): [attachment=14503:första_c...7.2.2008.jpg][attachment=14496:andra_bl.....3.2008. jpg] Den första bilden är från 27.2.2008, den andra har jag tagit idag Nu bilder på clivian med två stjälkar och dennes blommor: [attachment=14498:clivia_m...3.3.2008.jpg][attachment=14499:clivia_m...3.3.2008. jpg] [attachment=14507:blommor....3.2008.jpg] Och ännu en clivia som blommar i köket: [attachment=14501:clivia_i.....3.2008.jpg] Lite brokbladig clivia på väg att blomma: [attachment=14502:lite_bro...P3030045.JPG] ...vill bara förmedla lite av deras skönhet. MVH/clivia
nilssontherese
06-03-2008, 13:15
Vilka underbara skönheter du har clivia! Super roligt att titta på dina fina bilder! Mer sånt!  Jag måste gråta och beklaga mig lite för mitt ena sangria frö hade möglat trots vädring etc *snyft*  Så nu har jag bara en kvar och hoppas att denne vill överleva ser dock inte röd ut *gnissel* men jag får vara nöjd ändå Nu har jag en fråga igen! När du vattnar de nya bebisarna du hade bild på hur ofta? och sprayar du? Är det mindre chans att få mögel på minibebisarna när de är planterade?
CITAT (nilssontherese @ 06-03-2008, 13:15)  Vilka underbara skönheter du har clivia! Super roligt att titta på dina fina bilder! Mer sånt!  Jag måste gråta och beklaga mig lite för mitt ena sangria frö hade möglat trots vädring etc *snyft*  Så nu har jag bara en kvar och hoppas att denne vill överleva ser dock inte röd ut *gnissel* men jag får vara nöjd ändå Nu har jag en fråga igen! När du vattnar de nya bebisarna du hade bild på hur ofta? och sprayar du? Är det mindre chans att få mögel på minibebisarna när de är planterade?  Tack, nilssontherese...mer kommer säkert  bara de börjar blomma... men stackars dig  motgångar är inte alls roliga, jag har också förlorat några intressanta fröer på hösten... Det händer, ibland att de fröna inte alls gror och bara möglar även om vi anstränger oss och ger optimala förhållanden... De är kanske för gamla eller har mindre potential, vem vet...Jag köpte 4 fröer variegerad daruma förra året, jag har bara två nu och inte alls variegerade...  men daruma är de i alla fall  ...och jag hoppas att de överlever nu. Det första året är avgörande, sedan är de inte alls så känsliga, ja, vi kanske har lärt oss att lyssna på dem... Det kan bli intressant att se vilken färg din Sangria kommer att ha, det är förmodligen någon korsning... Hur jag vattnar bebisarna? Jag har planterat dem i krukor, det är fem st i varje för att spara plats, vattnat dem rikligt efter omplantering och placerat på balkongen. Det finns inget behov att vattna dem ännu. Den största bebisen har jag i köket, ensam i kruka och med påse över den och jag sprayar den då och då. På bilden kan du se mina clivia bebisar från tallriken på balkongen: [attachment=14554:fröer_fr.....3.2008.jpg] Här har jag funnit bland mina bilderna ännu ett exempel på gul och röd clivia före blomningen: [attachment=14555:planta_m...ommor....jpg][attachment=14556:planta_m...ommor.... jpg] Ja, och en bild på den mer sällsynta: [attachment=14557:Daruma_v.....3.2008.jpg] Jag håller tummarna att du hittar vägen för dina fröer att må bra. MVH/clivia
nilssontherese
06-03-2008, 16:43
Jag vet inte hur många gånger jag måste tacka dig clivia!  tusen tack för ditt engagemang bilder och förklaringar! De är guld värda! Jag hoppas med att jag ska finna det ultimata för mina nya små bebisar! Men ledsamt när man förlorar nån fin dyr sort
MariaÖrebro
06-03-2008, 17:33
CITAT (nilssontherese @ 06-03-2008, 16:43)  Jag vet inte hur många gånger jag måste tacka dig clivia!  tusen tack för ditt engagemang bilder och förklaringar! De är guld värda! Jag hoppas med att jag ska finna det ultimata för mina nya små bebisar! Men ledsamt när man förlorar nån fin dyr sort  Ja, ledsamt blir man men det går över, nilssontherese, när framsteg med egna plantor kommer...  Clivior blir finare med varje år som går... 5.4.2007...det fjärde året hos mig... [attachment=14568:5.4.2007.jpg] MVH/clivia
nilssontherese
07-03-2008, 09:21
Åhhhh den är ju ljuvlig!!  Jo jag tänkte jag skulle fotografera en smalbladig clivia jag har.Jag köpte den som kafferlilja men det är det nog inte.....???
Hej !
Är inte Kafferlilja ett annat namn på Clivia Miniata?
Hälsn Tepa
nilssontherese
07-03-2008, 09:32
CITAT (tepa @ 07-03-2008, 09:24)  Hej !
Är inte Kafferlilja ett annat namn på Clivia Miniata?
Hälsn Tepa hmmm jag vet inte Tepa.Googlade lite och kanske är det samma som clivia nobilis ett gammalt namn man använde förut.Har för mig att det finns en äldre tråd om dessa namn men hittar den inte  .Kollar man på bladbilder så ska ju nobilis ha en konstigt rundad topp med en nedskärning i mitten....denna har precis som gardenii spetsiga blad men mycket mycket smalare....bild kommer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|