Full version: Klivior
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
clivia
CITAT (tepa @ 21-11-2009, 06:39) *
Hej

Varför har ni sådana där "pärlor" i änden av era stänglar ? Och inte jag??? ranting.gif Kommer dom senare ? Det är ju flera månader min slutade blomma.

Hälsn Tepa

Tepa, har du "lekt bi"? Om du har "lekt bi" och dina clivior inte blivit befruktade, då behöver du pollen från en annan clivia för befruktning.

MVH/clivia
tepa
CITAT (clivia @ 21-11-2009, 10:27) *
Tepa, har du "lekt bi"? Om du har "lekt bi" och dina clivior inte blivit befruktade, då behöver du pollen från en annan clivia för befruktning.

MVH/clivia

Nej, Clivia. Bi har jag inte lekt. När jag blivit arg då, kanske, arg som ett bi....
Vet inte hur man gör ? Har ju bara denna Clivia som blommat.

Hälsn Tepa
KRT
Min mamma har sina clivior ute i uterummet och då behöver man inte leka bi, för det finns riktiga bin som sköter om pollinering smile.gif
Annars är det väl det som avses med frasen "leka bi", om det behöver göras brukar jag ta en mjuk pensel och vispa runt lite i de de utslagna blommorna. Finns säkert mer "raffinerade" sätt att göra det på, men.....
clivia
CITAT (tepa @ 21-11-2009, 10:30) *
Nej, Clivia. Bi har jag inte lekt. När jag blivit arg då, kanske, arg som ett bi....
Vet inte hur man gör ? Har ju bara denna Clivia som blommat.

Hälsn Tepa

Tepa,

titta på sidan 9 i den här tråden, inlägg 10.3.2008, 13.43

det finns bilder där.... shy.gif

MVH/clivia
tepa
CITAT (clivia @ 21-11-2009, 11:46) *
Tepa,

titta på sidan 9 i den här tråden, inlägg 10.3.2008, 13.43

det finns bilder där.... shy.gif

MVH/clivia

Tack, Clivia. Men behöver man inte pollen från en ANNAN Clivia? KRT skrev ju här idag att det går med pensel att lite vispa runt i blommorna. Men då ska man ha fler än EN Clivia? Jag hade ju min ute i somras, och vi HAR getingar runt husknutarna. Ser man på Clivian om den blivit befruktad ? Är det ändå försent nu eftersom det inte finns tillstymmelse till "pärla" på mina stänglar ?

Hälsn Tepa
KRT
CITAT (tepa @ 21-11-2009, 11:33) *
Tack, Clivia. Men behöver man inte pollen från en ANNAN Clivia? KRT skrev ju här idag att det går med pensel att lite vispa runt i blommorna. Men då ska man ha fler än EN Clivia? Jag hade ju min ute i somras, och vi HAR getingar runt husknutarna. Ser man på Clivian om den blivit befruktad ? Är det ändå försent nu eftersom det inte finns tillstymmelse till "pärla" på mina stänglar ?

Hälsn Tepa

Vissa sorter är kanske självfertila, medans andra inte är det?
Mamma har bara en clivia, så hennes är nog självfertil...
clivia
CITAT (tepa @ 21-11-2009, 11:33) *

Hälsn Tepa

Tepa, om du behöver pollen från en annan clivia är inte svårt att ta reda på, det gäller bara att försöka befrukta den enligt bilderna du ser i början av denna tråd. Jag är lite skeptisk till bi. Aldrig sett dem på mina klivior... ja, kanske blommar de flesta för tidigt. I Sydafrika finns möjligtvis andra insekter än bi som pollinerar clivian men det kan vara vind som pollinerar ute också. Jag anar att bin och gettingar inte är särskilt lockade av clivior. Om clivian har blivit befruktad ser man efter några dagar när fröhus börjar bli lite större. Dina stänglar kan du lugnt ta bort det finns inga frön på dem.

MVH/clivia
tepa
CITAT (clivia @ 21-11-2009, 15:04) *
Tepa, om du behöver pollen från en annan clivia är inte svårt att ta reda på, det gäller bara att försöka befrukta den enligt bilderna du ser i början av denna tråd. Jag är lite skeptisk till bi. Aldrig sett dem på mina klivior... ja, kanske blommar de flesta för tidigt. I Sydafrika finns möjligtvis andra insekter än bi som pollinerar clivian men det kan vara vind som pollinerar ute också. Jag anar att bin och gettingar inte är särskilt lockade av clivior. Om clivian har blivit befruktad ser man efter några dagar när fröhus börjar bli lite större. Dina stänglar kan du lugnt ta bort det finns inga frön på dem.
MVH/clivia

Ledsen att höra det, Clivia. Kanske inte så värst ändå, fick ju blommor på den.
Ursäkta nu, Clivia, detta var ju en växt jag fick av min granne som inte hade plats med den mera. Inte är jag någon Clivia-odlare, men skulle ju vilja veta bara hur det går dill...

Hälsn Tepa
clivia
CITAT (tepa @ 21-11-2009, 19:01) *
Ledsen att höra det, Clivia. Kanske inte så värst ändå, fick ju blommor på den.
Ursäkta nu, Clivia, detta var ju en växt jag fick av min granne som inte hade plats med den mera. Inte är jag någon Clivia-odlare, men skulle ju vilja veta bara hur det går dill...

Hälsn Tepa

Det händer, Tepa... sad.gif
Jag har också misslyckats många gånger, sådant är livet... Clivian kommer att blomma nästa år också, man lär sig mycket på vägen...detta är den bästa skolan man kan få (du ser ju bevis på dina "studier" och försök)... du kommer aldrig att glömma hur man gör när du upptäcker de första "pärlorna" på dina ärvda clivior, det kan jag försäkra dig om... trostar.gif

Tålamod, Tepa...och uthållighet och dina drömmar och önskningar kommer att upfyllas shy.gif

Håller tummarna att du lyckas... tummenupp.gif

------

Sista bilder på mina C.gardenii och C.caulescens i den här säsongen...

[attachment=44585:C.garden....11.2009.jpg]

Clivia gardenii och Clivia caulescens

[attachment=44586:C.garden....11.2009.jpg][attachment=44588:C.caules....11.2009.
jpg]

[attachment=44589:C.garden....11.2009.jpg][attachment=44590:C.caules....11.2009.
jpg]

MVH/clivia

KRT
CITAT (clivia @ 21-11-2009, 14:04) *
Jag är lite skeptisk till bi. Aldrig sett dem på mina klivior... ja, kanske blommar de flesta för tidigt.

Tja, något finns det i föräldrarnas uterum som är intresserade av clivior.... Eftersom det inte blåser inomhus, det bara finns en planta och ingen jitter bekymra sig om manuell befruktning , men ändå blir det frukter (har satt två fröer för några veckor sedan). Kanske någon insekt typ skalbagge eller tvestjärt?

Vilka är de naturliga pollinatörerna, där clivior växer vilt?
clivia
CITAT (KRT @ 22-11-2009, 08:33) *
Tja, något finns det i föräldrarnas uterum som är intresserade av clivior.... Eftersom det inte blåser inomhus, det bara finns en planta och ingen jitter bekymra sig om manuell befruktning , men ändå blir det frukter (har satt två fröer för några veckor sedan). Kanske någon insekt typ skalbagge eller tvestjärt?

Vilka är de naturliga pollinatörerna, där clivior växer vilt?

Mycket intressant fråga, KRT...

Det skulle jag gärna villja veta. Enligt vad jag har läst och hört kan det vara fjärilar/nattfjärilar hos C.miniata och sunbirds (jag vet inte hur översätter man detta till svenska sad.gif om någon vet skulle jag vara tacksam för översättning) hos C.caulescens, gardenii, robusta, mirabillis...

Ibland händer det att plantan utvecklar ganska stora fröhus och man ändå inte hittar några frön där... Sådana brukar mogna lite fortare än vanligt. På bilden finns fröhus som mognar nu hos C.caulescens (bara ett innehåller frö)

[attachment=44634:fr_hus__....11.2009.jpg][attachment=44635:fr_hus__....11.2009.
jpg]

Här öppnar jag två av dem:

[attachment=44636:fr_hus_C....11.2009.jpg][attachment=44637:Inga_fr_....11.2009.
jpg]

MVH/clivia
KRT
Googlade "sunbird" och på svenska översätts det rakt av till "solfåglar". Det korrekta familjenamnet på latin är Nectariniidae, och på engelska sunbrids and spiderhunters vilket ger en antydan om deras diet:). Det tillhör ordningen tättingar, dvs släkt med t.ex. gråsparvar, trädkrypare, kråkfåglar och lärkor.

Solfåglarna fyller samma funktion, har samma nisch som, kolibrier har i nord, mellan och sydamerika.

http://wapedia.mobi/sv/Solf%C3%A5glar_och_spindelj%C3%A4gare
http://www.pheromone.ekol.lu.se/familjelistan4.html (nr 165 på listan)

Intressant att dessa anses vara några av clivians naturliga pollinerare, men det finns absolut inga sådana hema hos mamma och pappa, så jag gissar på någon insekt eller fjäril. Ska faktiskt be dem hålla ögonen öppna till nästa sommar smile.gif
clivia
CITAT (KRT @ 23-11-2009, 10:21) *
Googlade "sunbird" och på svenska översätts det rakt av till "solfåglar". Det korrekta familjenamnet på latin är Nectariniidae, och på engelska sunbrids and spiderhunters vilket ger en antydan om deras diet:). Det tillhör ordningen tättingar, dvs släkt med t.ex. gråsparvar, trädkrypare, kråkfåglar och lärkor.

Solfåglarna fyller samma funktion, har samma nisch som, kolibrier har i nord, mellan och sydamerika.

http://wapedia.mobi/sv/Solf%C3%A5glar_och_spindelj%C3%A4gare
http://www.pheromone.ekol.lu.se/familjelistan4.html (nr 165 på listan)

Intressant att dessa anses vara några av clivians naturliga pollinerare, men det finns absolut inga sådana hema hos mamma och pappa, så jag gissar på någon insekt eller fjäril. Ska faktiskt be dem hålla ögonen öppna till nästa sommar smile.gif

Tack så väldigt mycket för din hjälp, KRT.... blomma.gif

Solfåglarna, vilket vackert ord för dessa färgrika söta gullungar ... Titta bara hur deras näbbar är fantastiskt anpassade för att äta nectar hos tex C. caulescens... eller blommorna är anpassade för deras näbbar... unsure.gif Inuti blomman kan man hitta tillräckligt med den söta vätskan... Några blommor har fallit redan, då öppnade jag en...

[attachment=44671:nektar_h....11.2009.jpg][attachment=44672:nektar_h....11.2009.
jpg]

Det finns fortfarande blommor att njuta av även om några har fallit... och frukter har blivit mångfärgade...

[attachment=44673:C.caules....11.2009.jpg][attachment=44674:C.caules....11.2009.
jpg]

Clivia caulescens och Clivia miniata...

[attachment=44679:C.caules....11.2009.jpg][attachment=44680:blomma__24.11.2009.j
pg]

[attachment=44675:ganska_s....11.2009.jpg][attachment=44676:frukter_....11.2009.
jpg]

Lite jämförelse....

[attachment=44677:clivior_....11.2009.jpg][attachment=44678:clivior_....11.2009.
jpg]

Jag är mycket nyfiken på om dina föräldrar eller du kommer att observera någon insekt som pollinerar clivian eller är det bara vinden som gör jobbet...

MVH/clivia
clivia
Skörden...

Den variegerade clivian

[attachment=44887:cliviafr....12.2009.jpg][attachment=44888:cliviafr....12.2009.
jpg]

Två stänglar av fröhus...
[attachment=44889:cliviafr....12.2009.jpg][attachment=44890:cliviafr....12.2009.
jpg]

[attachment=44891:cliviafr....12.2009.jpg][attachment=44892:cliviafr....12.2009.
jpg]

den första av mina gula clivior...

[attachment=44893:cliviafr....12.2009.jpg][attachment=44894:fr_...__2.12.2009.jp
g]

MVH/clivia
clivia
Jag slutar aldrig att förundra mig över dessa växter som har kraft att blomma i den mörkaste perioden av året här i Sverige. Denna clivia blommade först i början av februari och nu vill hon hinna ännu en gång visa sin skönhet i slutet av året trots att vi har de kortaste dagarna utan solen framför oss...

februari blomningen...

[attachment=45168:februari...en_2.....jpg][attachment=45167:februari...ingen....
jpg]

Nu finns det bara en blomstängel så länge men skottet kommer att blomma för den första gången i sitt treåriga liv då skulle det ändå bli två stänglar av blommor till julen i en kruka...

[attachment=45169:2._blomn....12.2009.jpg][attachment=45170:2._blomn....12.2009.
jpg]

-------
16.12.2009

Clivia cyrtanthiflora blommar med helt gulvita blommor nu i december....kanske pga för lite ljus...jag är lite förvånad att det inte finns åtminstone en ljusorange nyans i den....

[attachment=45309:C.cyrtan....12.2009.jpg][attachment=45310:C.cyrtan....12.2009.
jpg]

En blomma och en bild från juli (när clivian blommade med ett annat skott i samma kruka) för jämförelse vilken skillnad kan det bli på blomningen...

[attachment=45313:C.cyrtan....12.2009.jpg][attachment=45314:C._cyrta...__7.2009.
jpg]

MVH/clivia
clivia
santa.gif Snart är det jul igen...Clivian börjar blomma redan och gör sällskap de novemberkaktusarna som förtsätter att göra blomknoppar och belysa dessa speciella korta dagar... santa.gif

[attachment=45511:clivia_23.12.2009.jpg][attachment=45512:clivian_....12.2009.jp
g]

[attachment=45513:blommor_....12.2009.jpg][attachment=45514:clivior_....12.2009.
jpg]

[attachment=45515:C.cyrtan....12.2009.jpg][attachment=45516:C.cyrtan....12.2009.
jpg]

God Jul på er alla önskar clivia...

[attachment=45517:23.12.2009.jpg]

MVH

Sunny

Men i alle dager , hur får du det til ;
Clivia "timed in" for juleblomstring ! bravo.gif shy.gif

GOD JUL til deg også , santa.gif
og takk for all Clivia-inspirasjon her på Odla ! rose.gif

....................................
ps. Endelig begynner mine Cliviafröhus å bli gule.

clivia
CITAT (Sunny @ 23-12-2009, 16:03) *
Men i alle dager , hur får du det til ;
Clivia "timed in" for juleblomstring ! bravo.gif shy.gif

GOD JUL til deg også , santa.gif
og takk for all Clivia-inspirasjon her på Odla ! rose.gif

....................................
ps. Endelig begynner mine Cliviafröhus å bli gule.

Tack för dina ord, Sunny.... blomma.gif blush.gif

jag är mycket glad att mina erfarenheter hjälper åtminstone lite de andra...

Den här clivian blommar första gången i december... jag har inte gjort något speciellt. Men ja, jag är mycket tacksam för denna blomningen...

Clivian har blivit ännu finare nu...blommorna är nästan identiska hos båda men skottet har en cm större blommor...
[attachment=45557:den_blom....12.2009.jpg][attachment=45558:blommorn....12.2009.
jpg]

----

Vad gäller den gula clivia frön, du behöver inte vänta tills fröhus är helt gula... jag brukar ta av de tidigare, titta på försöket med det gröna fröhuset...

25.11.2009:
[attachment=45552:gr_n_fr_....11.2009.jpg][attachment=45553:fr___25.11.2009.jpg]

2.12.2009
[attachment=45554:fr_...__2.12.2009.jpg]

25.12.2009:
[attachment=45549:fr_n__gu....12.2009.jpg][attachment=45551:fr___gul....12.2009.
jpg]

MVH/clivia
Gudrun i Göteborg
Fantastiskt Clivia tummenupp.gif Min börjar blomma när jag är i stugan på sommaren och slutar när jag kommer hem crying.gif
clivia
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 26-12-2009, 16:14) *
Fantastiskt Clivia tummenupp.gif Min börjar blomma när jag är i stugan på sommaren och slutar när jag kommer hem crying.gif

Tack, Gudrun... Tyvärr är inte alla clivior benägna att blomma två gånger per år sad.gif , men det finns exemplar som gör det. Som mest har jag haft 5 stänglar av blommor på en planta på ett år. Men aldrig har jag haft blommorna i december... Mitt mål är att ha en blommande clivia för varje månad... shy.gif Jag är mycket förtjust i deras blommor happy.gif happy.gif

Clivia med ananasen i köket:

[attachment=45583:clivior_...2.2009_2.jpg][attachment=45582:clivior_....12.2009.
jpg]

Clivia cyrtanthiflora, december blomningen fortsätter...

[attachment=45585:C.cyrtan....2009__2.jpg][attachment=45584:C.cyrtan....12.2009.
jpg]

MVH/clivia

clivia
äntligen solen... och mina clivior i full blom...

[attachment=45623:clivior_....12.2009.jpg][attachment=45624:clivior_...2.2009_2.
jpg]

C. cyrtanthiflora, december blomningen och samma clivia blommande 15.7.2009

[attachment=45625:C.cyrtan....12.2009.jpg][attachment=45631:C.cyrtan...5.7.2009.
jpg]
december blomningen...
[attachment=45626:C.cyrtan....2009__2.jpg]
andra stängeln börjar blomma nu...
[attachment=45627:C.cyrtan....12.2009.jpg]

MVH/clivia

Sunny

December-blommorna på din Clivia cyrtanthiflora er praktfulle ,
de gule blommorna er bare så vakre !!! bravo.gif

Dine bilder er annars flott inspirasjon , jeg tenker på alle mine frøplanter ,
og hur det skal bli når de får blommor ... shy.gif

clivia
CITAT (Sunny @ 29-12-2009, 16:04) *
December-blommorna på din Clivia cyrtanthiflora er praktfulle ,
de gule blommorna er bare så vakre !!! bravo.gif

Dine bilder er annars flott inspirasjon , jeg tenker på alle mine frøplanter ,
og hur det skal bli når de får blommor ... shy.gif

Tack, Sunny... jag önskar dig att alla dina cliviadrömmar gick i uppfyllelse... Mycket i dessa växter har man inte upptäckt ännu, de har många hemligheter bakom sin grönska...

Att få gula blommor på vintern och orangea på sommaren tycker jag om. Det är fantastiskt att den orkar blomma just nu...

[attachment=45700:Clivia_c....12.2009.jpg][attachment=45701:Clivia_c....2009__2.
jpg]

Min inneclivia i sonens rum som blommade i november är på väg att blomma en gång till, den blommade i nov. förra året, januari, juni och nov. detta året... För närvarande kommer det att bli fyra stänglar på fyra skott, bara en av dem blommar för första gången...

[attachment=45702:Clivia_m....12.2009.jpg]

Bilder på kommande blomstänglar, 31.12.2009 (clivian är utan torrare eller kallare period, hela tiden placerad i rummet framför det varma elementet, bilder på den sista blomningen okt-nov. finns i tråden någon sida tillbaka)...

Två mindre skott, en av dem blommar för första gången, den andra blommade i juni...

[attachment=45731:tv__mind....12.2009.jpg][attachment=45732:1.komman....12.2009.
jpg]

[attachment=45733:2.komman....12.2009.jpg]

Den här blommade också i juni...
[attachment=45734:3.komman....12.2009.jpg]

... och den här kommer att blomma för tredje gången på ett år...

[attachment=45735:4.komman....12.2009.jpg]

Bara bevis på att jag fortfarande inte kan så mycket om dessa "hemlighetsfulla damer", de slutar aldrig förvåna mig... sleep.gif

MVH/clivia
clivia
Lite uppdatering om vad som har hänt i "clivia världen" i januari... shy.gif

otroligt kallt ute... Jag riskerar inte "damernas" hälsa, merparten av växter har flytats till lägenheten... jag tycker att de förstår att de inte kan vara på balkongen... de protesterar inte och är lika fina som vanligen... slap.gif på bilderna några av de som finns i vardagsrummet och sonens rum...

[attachment=46192:clivior_...jan.2010.jpg][attachment=46193:clivior_...jan.2010.
jpg]

Fortfarande har vi blommor på C. cyrtanthiflora för närvarande placerad i köket...de har blivit persikofärgade... happy.gif

[attachment=46144:C.cyrtan...0.1.2009.jpg][attachment=46145:de_sista...0.1.2009.
jpg]

Fröerna till gula clivior har blivit "gulligare"...

[attachment=46147:fr_erna_..._2010__1.jpg][attachment=46146:Fr_erna_...ari_2010.
jpg]

... och vår största variegerade clivia är på väg att blomma... happy.gif happy.gif happy.gif

[attachment=46149:C._minia...jan.2010.jpg][attachment=46148:Clivia_m...0.1.2010.
jpg]

... och nu (13.1.) även det mer variegerade skottet har överraskat mig inte bara med en... det blir två stänglar av blommor denna gång... yahoo.gif oerhört glädjande efter den fantastiska blomningen och fina fröhus förra året...

[attachment=46211:den_var....3.1.2010.jpg]

MVH/clivia
Sunny

Takk for fantastiske bilder , clivia ! bravo.gif

.................................................................

Endelig har også jeg noe å vise fram ... shy.gif

I dag har jeg høstet mine Cliviafrö.

[attachment=46300:15.01.10_001_form..JPG]

Det ble 35 frö.

[attachment=46301:15.01.10_003_form..JPG]

Nå skal jeg försöka tallriks-metoden !

Mine frös mamma er den gule og pappa er den lille orange ... biggrin.gif
Bildene ble tatt 9. mars 2009.

Emmajae
Ååh, vad jag tycker att klivior är vackra.. Speciellt de som ni har här på forumet, jag älskar kraftiga och fina bladverk. Har tittat på klivior i diverse blomsterhandlar men tycker inte jag hittar något intressant där.
Så om någon har frön över så är jag en mycket villig köpare.. Det är något speciellt med att driva upp en växt från frö.
Krolliljan
Efter att ha läst denna tråd och bedårats wub.gif och inte haft ngn klivia på ett antal år, har jag idag varit iväg och köpt en ny.
Den har fina knoppar. rolleyes.gif
clivia
CITAT (Sunny @ 16-01-2010, 20:12) *
Takk for fantastiske bilder , clivia ! bravo.gif

.................................................................

Endelig har også jeg noe å vise fram ... shy.gif

I dag har jeg høstet mine Cliviafrö.

[attachment=46300:15.01.10_001_form..JPG]

Det ble 35 frö.

[attachment=46301:15.01.10_003_form..JPG]

Nå skal jeg försöka tallriks-metoden !

Mine frös mamma er den gule og pappa er den lille orange ... biggrin.gif
Bildene ble tatt 9. mars 2009.

Vilken skörd, Sunny, grattis!!!!! bravo.gif Det är sådana här positiva "forskningsframsteg" som rullar oss vidare och ger oss energi och lust att forska vidare... yes.gif välbehövlig ved till tålamodsbrasa.... smile.gif
Jag har några frön i jorden, några på tallriken och några i vittmossan... Vittmossan (som Therese kom med) kan vara den bästa lössningen för att den har antibakteriell verkan på frön och fröna möglar inte även om de finns längre tid i plastpåse utan tillsyn... (Nu laddar min batteri, bilderna kommer lite senare)...
----
Nu (18.1.) har jag tagit de lovade bilderna på mina frön på tallriken och i vittmossa:

[attachment=46362:fr_n_p__...8.1.2010.jpg][attachment=46363:fr_n_p__...1.2010_2.
jpg]

[attachment=46364:fr_n_i_v...8.1.2010.jpg][attachment=46365:fr_n_i_v....2010__2.
jpg]

----

Jag är lite nyfiken hur länge kommer det att dröja för en planta att "äta" alla reserver i fröet utan att ha något annat än vatten till förfogande... Här finns cca två månader gamla plantor... Även den största har ännu inte "ätit" så mycket... och den har redan den tredje roten på väg... Den slösar verkligen inte...

[attachment=46332:clivia_f...7.1.2010.jpg][attachment=46333:clivia_f...7.1.2010.
jpg]
Den tredje roten på väg...
[attachment=46334:clivia_f...1.2010_2.jpg]

MVH/clivia
clivia
CITAT (Emmajae @ 16-01-2010, 22:49) *
Ååh, vad jag tycker att klivior är vackra.. Speciellt de som ni har här på forumet, jag älskar kraftiga och fina bladverk. Har tittat på klivior i diverse blomsterhandlar men tycker inte jag hittar något intressant där.
Så om någon har frön över så är jag en mycket villig köpare.. Det är något speciellt med att driva upp en växt från frö.

Emmajae, du måste räkna med åtminstone tre år för att få en fin växt från ett frö hos clivia...och ett till tre år till för att se den blomma och ge frön (tro mig, har femåringar hemma som ännu inte blommat)... Inte alla har tålamod att vänta. Jag själv började med köpta billiga plantor utan blommor... man måste lära sig först att förstå deras behov. Att ge sig på de nyare dyrare sorterna kräver erfarenheter och mycket tålamod med dessa växter annars förlorar man dem och blir besviken... Men du har rätt i att det är något speciellt med att driva en växt från frö, man lär sig mycket på vägen och man kommer att förstå mycket bättre vad det handlar om när växternas liv och behov är på tal... Även de plantor du köper i någon blomsterbutik kommer att ha kraftiga och fina bladverk med åren, det är mestadels bara unga fröplantor de säljer i affären, allt beror på hur mycket kärlek och tid är du beredd att offra... Clivior är verkliga långlivare och det går att "uppfostra" dem till en viss del... shy.gif

PS: Jag har några frön ( gula) över men det går absolut inte att skicka dem nu... no.gif, skicka ett meddelande om du vill så kommer de att landa hos dig när väder tillåter det...

MVH/clivia
clivia
CITAT (Krolliljan @ 17-01-2010, 09:21) *
Efter att ha läst denna tråd och bedårats wub.gif och inte haft ngn klivia på ett antal år, har jag idag varit iväg och köpt en ny.
Den har fina knoppar. rolleyes.gif

Grattis till din nya clivia, Krolliljan och välkommen hit blomma.gif !!! Håller tummarna att knopparna slår ut snart och blommorna håller läääänge... Här är deras blommor mycket välkomna nu när det är så trist och kallt ute...Det är glädjande att hitta små knoppar mellan bladen i mitten av januari...

[attachment=46340:knoppar__17.1.2010.jpg][attachment=46341:knoppar_...1.2010_2.j
pg]

Lycka till!

MVH/clivia
clivia
Slutet av januari..., det är så kallt ute att jag inte vågar ha alla clivior ute på min inglasade balkong... no.gif ... bara de som redan har blommat eller de vanliga som jag har mer av... ( C. cyrtanthiflora, C. caulescens, C. gardenii och C. miniata som blommade i december)... nästan alla andra är placerade inte i lägenheten,...

En av de "tre sistrarna" som jag beskrev någonstans i den här tråden börjar redan skjuta sin blomstängel även om detta brukar ske i mars-april... (på den vänstra bilden den första från vänstern blommar i april 2007).... Den har redan vuxit en del och blommar regelbundet varje år... yes.gif Det här året är lite annorlunda men hon "tänker" ändå inte att glömma bort blommningen... Hennes två "sistrar" sover ännu...

[attachment=46448:tre_bort...il_2007_.jpg][attachment=46447:C._minia...2.1.2010.
jpg]

[attachment=46449:C._minia...1.2010_2.jpg]

Vår största variegerade clivia ser ut så här nu....det fyraåriga variegerade skottet har två själkar på gång...

[attachment=46450:den_vari...2.1.2010.jpg][attachment=46451:det_var....2.1.2010.
jpg]

"mamman" 23 blommor på gång...

[attachment=46468:C._minia...2.1.2010.jpg]

Frön har absolut inte påverkat dennes blomningsförmåga...

en bild på mina variegerade clivior som ännu inte blommat... smile.gif

[attachment=46465:olika_ty...2.1.2010.jpg]

MVH/clivia
Sunny

Takk for alle bilder , clivia !

På förre side viser du at man kan odla plantene i vatten i lang tid,
og de kan bli ganske store under "vatten-odling". WOW ! blink.gif

Mine frö ble höstet for nøyaktig en uke siden.
Nå har 8 av de 35 fått rot :
[attachment=46499:23.01.10_001.jpg]

Hur mycket vatten ( hur mange mm ) bruker du å ha på tallriken ?
Skal roten være i vatten , eller skal den ta opp fuktighet fra luften ? confused.gif g.gif sos.gif

Jeg har plast over fröene det aller meste av tiden ,
men lufter litt ( nestan ) varje dag.
clivia
CITAT (Sunny @ 23-01-2010, 15:11) *
Takk for alle bilder , clivia !

På förre side viser du at man kan odla plantene i vatten i lang tid,
og de kan bli ganske store under "vatten-odling". WOW ! blink.gif

Mine frö ble höstet for nøyaktig en uke siden.
Nå har 8 av de 35 fått rot :
[attachment=46499:23.01.10_001.jpg]

Hur mycket vatten ( hur mange mm ) bruker du å ha på tallriken ?
Skal roten være i vatten , eller skal den ta opp fuktighet fra luften ? confused.gif g.gif sos.gif

Jeg har plast over fröene det aller meste av tiden ,
men lufter litt ( nestan ) varje dag.

Sunny, gå efter din känsla, du kan... yes.gif Det måste finnas luft också för rötterna, enligt mig är det bättre att ge lite mindre vatten och oftare om det behövs... Det är hög luftighet som räknas för clivior, nästan som för orkideér,... Ja, plastpåse över är en nödvändighet för att hålla hög luftighet... Hoppas bilderna förklarar lite hur jag gör med fröna... Men, ja, det är inte bibel... giggle.gif Det finns säkert många andra sätt hur man lyckas med clivia frön...

[attachment=46533:clivia_f...4.1.2010.jpg][attachment=46534:clivia_f...4.1.2010.
jpg]

[attachment=46536:klivior_...4.1.2010.jpg][attachment=46535:fr_n_i_v...4.1.2010.
jpg]

Grattis till dina nya "cliviabebisar"... tummenupp.gif

MVH/clivia

----

Den första blomman på min variegerade clivia det här året....

[attachment=46572:f_rsta_b...25.12010.jpg]
----

28.1.2010

Clivia mamman blommar för fullt och solen skiner idag... äntligen happy.gif

[attachment=46662:clivia_m...8.1.2010.jpg]
Sunny

Jeg skal nok ta bort litt vatten , ja ... whistling.gif shy.gif

boxer2
Har nyss varit och köppt en clivia till, önskar den är vit. Vad tror ni den får för färg?
Skickar även med bild på min andra clivia, är det dags att ta kapslen nu eller ska den sitta kvar ett tag till? När jag dushar mina clivor blir bladen fulla av vattenfläckar, får ni det med eller hur motverkar jag det? Är ju inte så snyggt. Hoppas ni kan svara mig. confused.gif
clivia
CITAT (boxer2 @ 11-02-2010, 16:08) *
Har nyss varit och köppt en clivia till, önskar den är vit. Vad tror ni den får för färg?
Skickar även med bild på min andra clivia, är det dags att ta kapslen nu eller ska den sitta kvar ett tag till? När jag dushar mina clivor blir bladen fulla av vattenfläckar, får ni det med eller hur motverkar jag det? Är ju inte så snyggt. Hoppas ni kan svara mig. confused.gif

Grattis till din nya clivia, boxer2, hoppas att den sprider lite glädje i ditt hem i dessa kalla dagar...

du kan ta av den kapseln nu, du behöver inte vänta mer... Det är svårt att säga vilken färg clivia kommer att ha i det här stadiet... Men helt vit har jag aldrig sett...
Vattenfläckar har jag inte haft problem med, det beror på att du har mer kalk i vatten. Vet inte om det går att motverka. Kanske någon annan ger dig svar.

----

lite bilder på februari blommor hos mig...

[attachment=47098:v_r_st_r...ebr.2010.jpg]

[attachment=47100:blommor_...uari.....jpg]

Lycka till med dina frön, boxer2... hoppas du kommer att dela dina erfarenheter med oss... shy.gif

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 12-02-2010, 19:13) *
Grattis till din nya clivia, boxer2, hoppas att den sprider lite glädje i ditt hem i dessa kalla dagar...

du kan ta av den kapseln nu, du behöver inte vänta mer... Det är svårt att säga vilken färg clivia kommer att ha i det här stadiet... Men helt vit har jag aldrig sett...
Vattenfläckar har jag inte haft problem med, det beror på att du har mer kalk i vatten. Vet inte om det går att motverka. Kanske någon annan ger dig svar.

----

lite bilder på februari blommor hos mig...

[attachment=47098:v_r_st_r...ebr.2010.jpg]

[attachment=47100:blommor_...uari.....jpg]

Lycka till med dina frön, boxer2... hoppas du kommer att dela dina erfarenheter med oss... shy.gif

MVH/clivia

Tackar Clivia, jag är på helspänn nu när du sa att jag kan ta min kapsel nu. Tänkte lägga den på oasis, skall den hållas fuktig hela tiden eller hur sköter jag den nu? Min nya clivia visade sig bli orange som min andra är. Men visst skänker den glädje. Måste även berätta en sorlig sak. Fick för ca en vecka sen slänga min första clivia, den överlevde inte den kallare och torrare perioden i år. Den gulnade helt och såg mysko ut. Det var därför jag jag köpte mig en ny. kommer lägga in bilder på fröna som finns innuti min kapsel. Ni kommer få följa hela vägen och jag kommer nog behöva råd på vägen och det är ni alla duktiga på att ge. Tackar så mycket. biggrin.gif
boxer2
Nu har jag öppnat min kapsel och detta är vad jag hittade innuti.
Ligger på blöt oasis, vad tror ni om det? Undervärme??? Behövs det? Hur ska den ha det med ljus? Hur länge får jag nu vänta innan något händer? Mitt första försök, hoppas jag lyckas. wacko.gif
Sunny

Ditt frø ser friskt og fint ut ! Grattis med det ! blomma.gif

Det er jo clivia som verkligen kan det her , men nå svarer jeg ut fra min erfarenhet.
Jeg odlar Clivia från frø for 3dje gong nu , og det har gått fint varje gong ... shy.gif

clivia kan jo korrigere eller supplere ... flirting.gif

CITAT (boxer2 @ 13-02-2010, 13:57) *
Ligger på blöt oasis, vad tror ni om det?

Det er en god metode , men du har vel plast over ?

Undervärme??? Behövs det?

Det behøvs ikke om de står i et varmt rum , altså 20 grader eller mer.
Om de får det for varmt , så vegrar de å begynne å växa.

Hur ska den ha det med ljus?

Min første Cliviafrø odlade jeg i jord og krukkene stod på et mørkt stelle , de jeg odlar nu ligger på en tallrik og får mycket ljus ... Alle frø har spiret.
Det er temperatur og fuktighet som er viktig , tror jeg.

Hur länge får jag nu vänta innan något händer?

Jeg odlar nu 35 frø på en tallrik med lite vatten.
- Det første frøet fikk rot etter 4 - 5 timmar !
- Etter 1 uke hadde 8 rot.
- Etter 2 uker hadde 30 rot.
- De 2 senaste brukte litt mer enn 3 uker.
Alle har spiret , som du forstår , men det varierer mycket hvor lang tid det tar even for frø som er "syskon" ...

Mine 35 frø ble lagt i vatten 16. januar.
Om to dager har de 1 måneds jubileum. yaay.gif
Da tenker jeg å ta bilde , og om jeg får tid , så poster jeg det her samme dag. yes.gif
clivia
CITAT (Sunny @ 14-02-2010, 17:58) *
Ditt frø ser friskt og fint ut ! Grattis med det ! blomma.gif

Det er jo clivia som verkligen kan det her , men nå svarer jeg ut fra min erfarenhet.
Jeg odlar Clivia från frø for 3dje gong nu , og det har gått fint varje gong ... shy.gif

clivia kan jo korrigere eller supplere ... flirting.gif
Det er en god metode , men du har vel plast over ?
Det behøvs ikke om de står i et varmt rum , altså 20 grader eller mer.
Om de får det for varmt , så vegrar de å begynne å växa.
Min første Cliviafrø odlade jeg i jord og krukkene stod på et mørkt stelle , de jeg odlar nu ligger på en tallrik og får mycket ljus ... Alle frø har spiret.
Det er temperatur og fuktighet som er viktig , tror jeg.
Jeg odlar nu 35 frø på en tallrik med lite vatten.
- Det første frøet fikk rot etter 4 - 5 timmar !
- Etter 1 uke hadde 8 rot.
- Etter 2 uker hadde 30 rot.
- De 2 senaste brukte litt mer enn 3 uker.
Alle har spiret , som du forstår , men det varierer mycket hvor lang tid det tar even for frø som er "syskon" ...

Mine 35 frø ble lagt i vatten 16. januar.
Om to dager har de 1 måneds jubileum. yaay.gif
Da tenker jeg å ta bilde , og om jeg får tid , så poster jeg det her samme dag. yes.gif

Jag har inget att tilläga, boxer2, Sunny har skrivit allt ... kanske bara att jag skulle göra lite större håll i oasisen för cliviafrö...

MVH/clivia

P.S: Ibland blir jag påmind mycket tydligt, Sunny, att jag inte kan så mycket som jag tror även om cliviafrön, det gäller att vara ödmjuk i varje läge för mig... Aldrig vet man på förhand vad som kommer att inträffa... Men tack för din tillit Sunny, du kan också en massa och man lär sig väldigt mycket med att diskutera problem och byta erfarenheter med entusiastiska odlare... Det ger lust och underlättar väntan på resultat av experiment... yes.gif

blomma.gif

MVH/clivia

----

blomningen hos mina första blommande clivior det här året börjar att närma sig sitt slut...

[attachment=47201:blomning...6.2.2010.jpg][attachment=47200:blomning...6.2.2010.
jpg]
[attachment=47202:clivia_b...6.2.2010.jpg][attachment=47203:clivia__16.2.2010.jp
g]
Om någon är nyfiken på amaryllis namn... (från vänster till höger)

Candy Floss, Lydia och Blossom Peacock...
boxer2
Tack fö hjäpen Sunny. Nej jag har inte plast över, men det får jag fixa då. Så den vill alltså ha det fuktigt?
Ska där va lufthål i plasten?
Clivia då får jag göra hålet i oasisen djupare då, viste inte hur djupt den ville ha. tack båda två. smile.gif Den står ovanpå tvn så den får undervärme, hoppas bara jag får den att överleva. Är såååå osäker. confused.gif Ser detta bra ut då? Djupare hål och påse över. Clivia, ska hålet vara ytterligare djupare ellr är det bra så?
Sunny

CITAT (boxer2 @ 15-02-2010, 12:43) *
Så den vill alltså ha det fuktigt?

Ja ! yes.gif

Når din oassis står på en tallrik , som på fotoet ,
kan du använda så mycket vatten at man ser litt vatten kvar på tallriken ,
då er oassisen "maksimalt fuktig".

Nei.

Men du får inspisere ofte og se til at frøet ikke får mögel på seg.
Og åpne påsen i blant , så fröet får ny luft.

boxer2
CITAT (Sunny @ 15-02-2010, 17:08) *
Ja ! yes.gif

Når din oassis står på en tallrik , som på fotoet ,
kan du använda så mycket vatten at man ser litt vatten kvar på tallriken ,
då er oassisen "maksimalt fuktig".

Nei.

Men du får inspisere ofte og se til at frøet ikke får mögel på seg.
Og åpne påsen i blant , så fröet får ny luft.

Tack. Då får jag fylla på med vatten så det finns lite kvar på fatet. smile.gif
Om jag ger den ny luft varje dag, hur länge ska den då vara utan plast? shy.gif
Verkar allt bra annars som jag har det?
Jag är så nyfiken och väldigt spänd på hur det ska gå. sweatingbullets.gif
Bassam
Hej

Du kan ta bort plast 10 minuter varje dag.

H:Bassam
boxer2
CITAT (Bassam @ 15-02-2010, 18:43) *
Hej

Du kan ta bort plast 10 minuter varje dag.

H:Bassam

Då gör jag det. thanks.gif
Sunny

Her er mine frøplanter yaay.gif 1 månad yaay.gif etter at frøhusene ble åpnet.
De har veldig mycket rødpigment.

[attachment=47237:16.02.10_001_form..JPG]

De växer i godt ljus ...

[attachment=47238:16.02.10_002_form..JPG]

Cliviaplanten i fönsteret er pollen-pappa til mine frø.
I dag upptäckte jeg at blomstjälk # 2 er på veg. Yes !!!yahoo.gif

[attachment=47239:16.02.10_003_form..JPG]

.................................................

clivia , du viste bilde av rätt store frøplanter som du odlar i "luft og vatten" ,
hur går det med dem , har du planterat dem i jord nu , eller ?
clivia
CITAT (Sunny @ 16-02-2010, 19:08) *
Her er mine frøplanter yaay.gif 1 månad yaay.gif etter at frøhusene ble åpnet.
De har veldig mycket rødpigment.

[attachment=47237:16.02.10_001_form..JPG]

De växer i godt ljus ...

[attachment=47238:16.02.10_002_form..JPG]

Cliviaplanten i fönsteret er pollen-pappa til mine frø.
I dag upptäckte jeg at blomstjälk # 2 er på veg. Yes !!!yahoo.gif

[attachment=47239:16.02.10_003_form..JPG]

.................................................

clivia , du viste bilde av rätt store frøplanter som du odlar i "luft og vatten" ,
hur går det med dem , har du planterat dem i jord nu , eller ?

Grattis till dina framsteg, Sunny!!!! bravo.gif bravo.gif bravo.gif

Dina clivia bebisar sover så fiiiint på tallriken, det ser ut som ett konstverk... tummenupp.gif
Clivia pappan kommer att blomma snart, grattis till två stjälkar, det händer inte hos varje clivian... yes.gif

Mina fröplantor är fortfarande på tallriken för att jag inte haft tid att göra någonting med dem...men de har i alla fall ännu "inte ättit" allt från sina "skafferier"...

[attachment=47245:fr_plant...6.2.2010.jpg][attachment=47248:fr_plant....2.20010.
jpg][attachment=47246:fr_plant...6.2.2010.jpg]

MVH/clivia

clivia
Tack fö hjäpen Sunny. Nej jag har inte plast över, men det får jag fixa då. Så den vill alltså ha det fuktigt?
Clivia då får jag göra hålet i oasisen djupare då, viste inte hur djupt den ville ha. tack båda två. smile.gif Den står ovanpå tvn så den får undervärme, hoppas bara jag får den att överleva. Är såååå osäker. confused.gif Ser detta bra ut då? Djupare hål och påse över. Clivia, ska hålet vara ytterligare djupare ellr är det bra så?

Nu måste du bara vänta, boxer2. Du behöver inte oroa dig, ta det som ett spännande experiment. Hur djupt ska hålet vara är inget som jag har någon instruktion till, det är bara min egen åsikt, för att jag tror att den tar till sig vatten lite bättre och torkar inte så lätt när du vädrar din påse.

Håller tummarna!!!!!!

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 16-02-2010, 20:35) *
Nu måste du bara vänta, boxer2. Du behöver inte oroa dig, ta det som ett spännande experiment. Hur djupt ska hålet vara är inget som jag har någon instruktion till, det är bara min egen åsikt, för att jag tror att den tar till sig vatten lite bättre och torkar inte så lätt när du vädrar din påse.

Håller tummarna!!!!!!

MVH/clivia

Ja visst ser jag det som ett spännande expriment, men jag är så otålig, särsklilt eftersom det är mitt första expriment.smile.gif Ja den tar till sig vattnet bättre nu, där är någon droppe på den nu när jag luftar den. Behöver jag vända på fröet eller ska jag låta den ligga på samma sida hela tiden? Är så spännande. thanks.gif För ni finns på detta forumet, hade inte kunna föda upp clivor annars. thanks.gif .
clivia
CITAT (boxer2 @ 17-02-2010, 12:45) *
Ja visst ser jag det som ett spännande expriment, men jag är så otålig, särsklilt eftersom det är mitt första expriment.smile.gif Ja den tar till sig vattnet bättre nu, där är någon droppe på den nu när jag luftar den. Behöver jag vända på fröet eller ska jag låta den ligga på samma sida hela tiden? Är så spännande. thanks.gif För ni finns på detta forumet, hade inte kunna föda upp clivor annars. thanks.gif .

Nej, Boxer2, du behöver inte vända på fröet men om du gör det någon gång (jag förstår att du är nyfiken smile.gif ) gör det ingen skada bara du inte rör det varje dag....

MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon