|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
CITAT (lissa @ 19-02-2009, 21:21)  Tack för hjälpen,då ska jag nog sätta tillbaka dom, det är inte stor skillnad på plats, lite mer sol på den nya platsen bara. Både igår och idag har vi haft strålande sol, men dom står inte mitt i gasset....dessutom såg jag att i den andra stora börjar man också att se början till en stängel=båda kommer att ge mig blommor trots allt vatten den fick, så jag är verkligen Jag tror också att det är en smalbladig jag har, det ser jag ju nu när jag har dina att jämföra med, ..och wow vilka underbart vackra exemplar. Du skriver att den fortfarande är ganska smal, men hon växer iaf...menar du med det att bladen blir bredare eller vad ?? Min väninna som jag fick mina av är på resa, så jag kan inte fråga henne var hon fått mamman till mina från..Det enda jag kommer ihåg är att hon sa var att dom blommade jättemycket och att dom höll på att växa henne över huvudet..hon har verkligen hand med blommor, nästan som du  . Clivia, med det där med att dina bilder är bättre än mina...., med det avsåg jag i första hand motiven och i andra hand bildkvaliteten, men det är inget problem för mig att dina bilder är lite bättre, tvärt om Jag håller med dig om att anledningen till att man lägger in bilder, är för att andra ska få vara med att dela glädjen av att se hur vackra blomorna är när dom är som bäst, och ofta handlar det om växter som man inte har själv som man alltså får möjligheten att kunna se.... Jag ska ta kort på den nya imorgon och lägga in...   Ja, Lissa, jag tror att den är fortfarande ganska smal i jämförelse med några "tjockisar" som jag har  ... men det kanske ligger i hennes natur  ... Nej, jag menar inte blad (även om de har fördubblad sin storlek också från 1.5 till cca 3cm), jag menar hela växtens utseende... Smalbladig clivia... hela växten och blomma [attachment=31050:smalblad...0.2.2009.jpg][attachment=31051:smalblad...0.2.2009. jpg] Jag ser fram emot dina bilder, Lissa.... MVH/clivia
CITAT (boxer2 @ 20-02-2009, 06:50)  Tror jag fått kläm på det här med undervärme, trode dom behövde en viss temperatur för att gro, men om jag förstår rätt så behöver dom inte det, bara dom inte blir kalla, har jag fel? Kan man sätta fatet i en plastpåse och göra några lufthål i? Om jag sätter fatet på datorlådan, håller den värmen ändå fast datorn är stäng kvällar/nätter? min skrivbordslampa med lysrör värmer en hel del, gör det någon skillnad att värmen oxå kommer uppifrån? ska dom ligga på jord på fatet? När är det dags att plantera dem i kruka? Hoppas på svar, då min ena nyinköpta clivia blommar nu och skall pröva att odla mitt första frö från den nu.  kan sätta in lite bilder på fröet och utväcklingen sen, så kan ni kanske ge bättre råd därifrån. men hoppas på hjälpsamma svar på mina frågor.  Boxer2, det beror på vad du menar med "bara de inte blir kalla"... Ju lägre temperatur desto långsammare gror de..., ja, de har sin gräns när de hellre rutnar än gror i våra förhållanden, att säga precis vid vilken temperatur de slutar gro, vågar jag inte... Man måste närma sig naturliga förhållanden om man vill uppnå förnuftiga resultat enligt mig... 22-25 gr funkar hos mig... Ja du kan sätta fatet i en plastpåse och göra några lufthål men ändå måste du kontrolera frön typ varannan dag för att försäkra sig att de har tillräckligt med frisk luft och inte ruttnar...Lycka till med dina försök!!! Du kan ta bild på moderplantan också... MVH/clivia
nilssontherese
20-02-2009, 16:18
CITAT (clivia @ 20-02-2009, 13:32)  Jag längtar efter tiden när alla dina cliviafröplantor står i blom, Therese, verkligen... Så många spännande sorter redan... Du är på jakt efter dyrbarheter...  Sparrow och Heglan är riktiga dvärgclivior och används i korsningsarbete just på grund av att de är bärare av starka dvärggener som de kan överföra till blivande växter genom pollen...Fina Heglan och Sparrow clivior är det ont om för att de mycket lätt får "rynkor" på sina blad...de är mycket känsliga för temperatursvägningar... Om du vill ha de här cliviorna är det kanske bara Kina eller Japan du måste vända dig till..., Therese MVH/clivia Tack  ja, jag hoppas att jag en dag ska få se massvis av olika blommor på mina clivior! Spännnade när man tänker på det! Japp, förstått att det var dyrbarheter hehe....Jag har vänt mig till samma gubbe i Kina som jag köpte min stora variegerade av.Jag hoppas kunna köpa av en variegerad dvärg *ler* och fröer av "duck" clivia den där med tvådlade blad vit/grönt  .Hoppas att han har sådana till ett bra pris  väntar på svar....
CITAT (nilssontherese @ 20-02-2009, 16:18)  Tack  ja, jag hoppas att jag en dag ska få se massvis av olika blommor på mina clivior! Spännnade när man tänker på det! Japp, förstått att det var dyrbarheter hehe....Jag har vänt mig till samma gubbe i Kina som jag köpte min stora variegerade av.Jag hoppas kunna köpa av en variegerad dvärg *ler* och fröer av "duck" clivia den där med tvådlade blad vit/grönt  .Hoppas att han har sådana till ett bra pris  väntar på svar.... Har du sett den här sidan, Therese? http://photo.sina.com.cn/lovablechinaMVH/clivia
nilssontherese
20-02-2009, 17:33
CITAT (clivia @ 20-02-2009, 17:17)  Har du sett den här sidan, Therese? http://photo.sina.com.cn/lovablechinaMVH/clivia Japp! det är Han som han heter som jag haft kontakt med innan  . Fattar inte riktigt bara hur man går till väga på sidan??
CITAT (nilssontherese @ 20-02-2009, 17:33)  Japp! det är Han som han heter som jag haft kontakt med innan  . Fattar inte riktigt bara hur man går till väga på sidan?? Therese, om jag har förstått rätt albumet är bara till påseende... om man vill köpa någonting måste man mejla till honom till lovablechina@hotmail.com (jag tror att du känner till den här adressen redan). Ja, du har rätt han säljer genom e-bay. MVH/clivia
nilssontherese
20-02-2009, 18:03
CITAT (clivia @ 20-02-2009, 17:57)  Therese, om jag har förstått rätt albumet är bara till påseende... om man vill köpa någonting måste man mejla till honom till lovablechina@hotmail.com (jag tror att du känner till den här adressen redan). Ja, du har rätt han säljer genom e-bay. MVH/clivia Tack, då vet jag att jag inte var knasig  .Jag mailade honom i dag på eftermiddagen om två sorters fröer hoppas att han har!
Ni skrev att ni ville ha bilder på moderplantan och här kommer några. När är det dags att sätta dem i kruka? Skall där va jord på fatet när dom ligger där med undervärme? Varför just undervärme?
nilssontherese
21-02-2009, 15:56
tjuuusig! Boxer! fin fin! Nu har jag beställt fröer från Kina! HUUUUU hoppas de kommer fram!
CITAT (nilssontherese @ 21-02-2009, 15:56)  tjuuusig! Boxer! fin fin! Nu har jag beställt fröer från Kina! HUUUUU hoppas de kommer fram!  Tackar så mycket. Therese!  Hoppas bara jag lyckas med mina små fröer som jag kommer få. Lycka till med dina.
nilssontherese
21-02-2009, 16:06
CITAT (boxer2 @ 21-02-2009, 16:03)  Tackar så mycket. Therese!  Hoppas bara jag lyckas med mina små fröer som jag kommer få. Lycka till med dina.  Tack själv för att du delar med dig av dina fina bilder! Jag håller tummarna för dina fröer! Undervärme behövs för att fröet ska "vakna" så skulle jag beskriva det  .Jag har sått mina i vitmossa på sistone alltså lagt dem uppepå det funkar super och rötterna växer så det knakar! På fatet med påse över ska det inte vara jord vad jag sett Jag hoppas verkligen att mina dyrgripar ska komma fram hela och fina och gro!
CITAT (boxer2 @ 21-02-2009, 15:55)  Ni skrev att ni ville ha bilder på moderplantan och här kommer några. När är det dags att sätta dem i kruka? Skall där va jord på fatet när dom ligger där med undervärme? Varför just undervärme? Mycket fina blommor har den, Boxer2!!! men vore jag dig skulle jag vänta med fröer till nästa år... din planta verkar ganska ung. Om du verkligen vill försöka, låt inte alla blommor "förvandla" till frökapslar, det kan hämna växtens tillväxt i nästa år... När det är dags att sätta de i kruka?...Mitt svar är när groddarna är tillräckligt stora att hantera...I början av sina liv har fröna ingen som helst nytta av jorden, hos clivior är det mycket stor fara att de ruttnar om vi glömmer de någon dag därför ingen jord i början är bättre lösningen för nybörjaren (även om det finns människor som lyckats på det här sättet, finns det fortfarande många som misslyckats) ... Vore dig skulle jag använda vittmossan som Therese, det ser ut att vara den lämpligaste lösningen hittils tror jag... Ja, och varför undervärme... Det hjälper dem att "vakna" till livet mycket fortare men det har Therese skrivit redan... Lycka till med dina försök, Boxer2!!!! MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 21-02-2009, 16:06)  Tack själv för att du delar med dig av dina fina bilder! Jag håller tummarna för dina fröer! Undervärme behövs för att fröet ska "vakna" så skulle jag beskriva det  .Jag har sått mina i vitmossa på sistone alltså lagt dem uppepå det funkar super och rötterna växer så det knakar! På fatet med påse över ska det inte vara jord vad jag sett Jag hoppas verkligen att mina dyrgripar ska komma fram hela och fina och gro! Håller tummarna, Therese, och hoppas på bilder...,  de är så söta när de gror... Vad gör din variegerade "ögonsten" och den andra "kinesen" från förra året, har de vaknat redan ? MVH/clivia
nilssontherese
21-02-2009, 18:05
CITAT (clivia @ 21-02-2009, 17:59)  Håller tummarna, Therese, och hoppas på bilder...,  de är så söta när de gror... Vad gör din variegerade "ögonsten" och den andra "kinesen" från förra året, har de vaknat redan ? MVH/clivia Tack för hållna tummar! Bilder kommer jag lovar! Min variegerade ögonsten har vaknat så smått med nya blad!  Bilder kommer! Den andra kinesen har vaknat lite den med.Tyvärr är ett blad bränt.Givetvis fick den en aning för mycket sol förra sommaren.Mend en verkar inte må dåligt av det i alla fall. Det är väll mest skönhetsmässigt
nilssontherese
21-02-2009, 18:41
Satt nyss och kollade odlingsmedia för clivior på den här sidan han jag köpte fröer av: LänkPumice: måste väll vara pimpsten hur funkar det? Nån som vet? Är inte så vanligt vad jag vet.Wermland Desert Plants har det men kanske dyrt i frakt. Mini.chip kan det vara barkmull då? Hur odlar ni era clivior? I vilken blandning? Kanske har du berättat clivia  minns inte!
CITAT (clivia @ 21-02-2009, 17:50)  Mycket fina blommor har den, Boxer2!!! men vore jag dig skulle jag vänta med fröer till nästa år... din planta verkar ganska ung. Om du verkligen vill försöka, låt inte alla blommor "förvandla" till frökapslar, det kan hämna växtens tillväxt i nästa år... När det är dags att sätta de i kruka?...Mitt svar är när groddarna är tillräckligt stora att hantera...I början av sina liv har fröna ingen som helst nytta av jorden, hos clivior är det mycket stor fara att de ruttnar om vi glömmer de någon dag därför ingen jord i början är bättre lösningen för nybörjaren (även om det finns människor som lyckats på det här sättet, finns det fortfarande många som misslyckats) ... Vore dig skulle jag använda vittmossan som Therese, det ser ut att vara den lämpligaste lösningen hittils tror jag... Ja, och varför undervärme... Det hjälper dem att "vakna" till livet mycket fortare men det har Therese skrivit redan... Lycka till med dina försök, Boxer2!!!! MVH/clivia Varför skall dom ligga på vitmossa? Skall jag hålla vitmossan fuktig? hjälper det dem att stå i en plastpåse med lufthål i? Tro mig, kommer kolla de små liven varje dag. Varför skall jag inte ta fröna som kommer på denna plantam? Har en till som jag haft i 4 år i år.
CITAT (boxer2 @ 21-02-2009, 18:41)  Varför skall dom ligga på vitmossa? Skall jag hålla vitmossan fuktig? hjälper det dem att stå i en plastpåse med lufthål i? Tro mig, kommer kolla de små liven varje dag. Varför skall jag inte ta fröna som kommer på denna plantam? Har en till som jag haft i 4 år i år. Varför skall dom ligga på vitmossa?För att vitmossa är antiseptisk (bakteriedödande). Skall jag hålla vitmossan fuktig?Ja, det ska du göra. Utan vatten inget liv. Fröna skrumpnar efter en tid och dör. hjälper det dem att stå i en plastpåse med lufthål i?Ja, det hjälper att hålla fukten men du måste kontrolera dem. Varför skall jag inte ta fröna som kommer på denna plantam?Jag har sagt att din planta verkar att vara för ung för att bära frön, tillåt inte henne att ha för många frökapslar, det kan försvaga plantan. Det räcker med max två frökapslar på din planta om du vill göra ett försök detta år. Det spelar inte så stor roll hur länge äger vi plantorna, som är avgörande det är deras fysiska kondition. Jag har sett plantor som enligt deras ägare är mycket gamla men de ser ut som fyra-fem åriga fröplantor före sin första blomningen...ibland måste man hjälpa clivior med tillväxt först och sedan när de blir tillräckligt starka låta de att bära frön... Hoppas det hjälper lite... MVH/clivia
Sussie F-Flower
21-02-2009, 20:57
CITAT (clivia @ 21-02-2009, 19:39)  Varför skall jag inte ta fröna som kommer på denna plantam?Jag har sagt att din planta verkar att vara för ung för att bära frön, tillåt inte henne att ha för många frökapslar, det kan försvaga plantan. Det räcker med max två frökapslar på din planta om du vill göra ett försök detta år. Det spelar inte så stor roll hur länge äger vi plantorna, som är avgörande det är deras fysiska kondition. Jag har sett plantor som enligt deras ägare är mycket gamla men de ser ut som fyra-fem åriga fröplantor före sin första blomningen...ibland måste man hjälpa clivior med tillväxt först och sedan när de blir tillräckligt starka låta de att bära frön... Hoppas det hjälper lite... MVH/clivia Oj! Det där var en intressant sätt att tänka! Så hade jag nog inte tänkt om du inte skrivit så där, clivia. Va bra, det ska jag tänka på om jag vill ta frön ifrån mina egna unga plantor, alltså när dom blir stora och börjar blomma....! Sussie
CITAT (nilssontherese @ 21-02-2009, 18:41)  Satt nyss och kollade odlingsmedia för clivior på den här sidan han jag köpte fröer av: LänkPumice: måste väll vara pimpsten hur funkar det? Nån som vet? Är inte så vanligt vad jag vet.Wermland Desert Plants har det men kanske dyrt i frakt. Mini.chip kan det vara barkmull då? Hur odlar ni era clivior? I vilken blandning? Kanske har du berättat clivia  minns inte! Vad ska jag skriva, Therese...  Dyra lösningar är också lösningar... Jag tror verkligen inte att frön växer bättre i pimsten som man importerar än i något annat medium om de har tillräckligt med näring och luft för rötterna... Vanlig svensk planteringsjord duger också (det är min åsikt), Therese... Ja, men du kan i alla fall prova...  Det är alltid spännande... Kineser har många speciella odlingsmedier har jag sett... MVH/clivia
CITAT (Sussie F-Flower @ 21-02-2009, 20:57)  Oj! Det där var en intressant sätt att tänka! Så hade jag nog inte tänkt om du inte skrivit så där, clivia. Va bra, det ska jag tänka på om jag vill ta frön ifrån mina egna unga plantor, alltså när dom blir stora och börjar blomma....! Sussie Ja, Sussie, man måste vara försiktigt vad gäller pollinering och fruktsättning, inte ens i naturen är alla blommor pollinerade och lång ifrån alla bär så "tjocka" frökapslar som ibland vi som "pollinerande" människor lyckas att "skaffa"... Ibland måste man reducera de i förhållande till växtens storlek...Om vi inte gör det, kan de "strejka" nästa år... MVH/clivia
nilssontherese
22-02-2009, 11:27
CITAT (clivia @ 21-02-2009, 21:56)  Vad ska jag skriva, Therese...  Dyra lösningar är också lösningar... Jag tror verkligen inte att frön växer bättre i pimsten som man importerar än i något annat medium om de har tillräckligt med näring och luft för rötterna... Vanlig svensk planteringsjord duger också (det är min åsikt), Therese... Ja, men du kan i alla fall prova...  Det är alltid spännande... Kineser har många speciella odlingsmedier har jag sett... MVH/clivia Hihi, ja jag ska i alla fall testa tänkte jag.För att se resultatet! Men jag är nog av samma mening som du.En annan sak jag läste på clivia forumet amerikanskt?? Att en del använder utspädd brunnet hästgödsel första året efter sådd  .De lär tydligen växa makalöst! Här kommer en samling bilder fler kommer upp senare fick lov att tömma kameran innan! [attachment=31103:clivia_gul.jpg] [attachment=31104:Clivia_variegerad2.jpg] [attachment=31105:multipet...ltipetal.jpg]
Slik ser min gule ut i dag :  Jeg hadde ikke sett at den var så stor før jeg skulle plassere den i dette hörnet ... Från vänster får den nu morgonsol från öster, från höger eftermiddagssol från väster. - Kul å se at blomstjälkene ändrar "riktning" under dagen , de strekker seg mot ljuset.  Jeg hadde egentligen tenkt å vente med å sette inn flere fotografier her til "min gule lady" blommar , men så blev det til at jeg tok noen bilder i dag ... Therese , din variegerade er bare såååååååå fin ...
nilssontherese
22-02-2009, 17:23
CITAT (Sunny @ 22-02-2009, 16:27)  Slik ser min gule ut i dag :  Jeg hadde ikke sett at den var så stor før jeg skulle plassere den i dette hörnet ... Från vänster får den nu morgonsol från öster, från höger eftermiddagssol från väster. - Kul å se at blomstjälkene ändrar "riktning" under dagen , de strekker seg mot ljuset.  Jeg hadde egentligen tenkt å vente med å sette inn flere fotografier her til "min gule lady" blommar , men så blev det til at jeg tok noen bilder i dag ... Therese , din variegerade er bare såååååååå fin ...  Tack sunny!! din gula är underbar!! fantastiskt vacker!!
CITAT (nilssontherese @ 22-02-2009, 11:27)  Hihi, ja jag ska i alla fall testa tänkte jag.För att se resultatet! Men jag är nog av samma mening som du.En annan sak jag läste på clivia forumet amerikanskt?? Att en del använder utspädd brunnet hästgödsel första året efter sådd  .De lär tydligen växa makalöst! Här kommer en samling bilder fler kommer upp senare fick lov att tömma kameran innan! [attachment=31103:clivia_gul.jpg] [attachment=31104:Clivia_variegerad2.jpg] [attachment=31105:multipet...ltipetal.jpg] Fina bilder på välmående plantor, Therese... Frökapslar på din gula clivia gulnar, det är tid att avlägsna dem... Din variegerad "kines" visar nya blad... Hur gamla är de "multipetala" fröplantorna, Therese? Det finns flera möjligheter att ge näring till clivior... De kanske växer makalöst efter tillfört utspädd brunnet hästgödsel men är de tillräckligt starka sedan? Jag vet inte, Therese...  Den här frågan har jag inte löst... även om det låter lockande är jag inte övertygad om att det har bara positiva effekter på växterna...Jag tror mer på sand och malen sten än på häst eller kogödsel... Många clivior i naturliga förhållanden lever i åratal utan att "bry sig om" vilken "manna" hästgödsel kan vara... Ja, men det är bara min åsikt, Therese... Lite av bilder: Min lite annorlunda clivia börjar växa... [attachment=31123:clivian__22.2.2009.jpg][attachment=31124:clivian_...2.2009_2.j pg] Variegerade clivior i full blom... [attachment=31125:varieger...2.2.2009.jpg] Min "Daruma crossed with a chinese broad leaf Monk".... Här kan du se "rynkor" på bladen, vanligt återkommande hos bredbladiga clivior, speciellt om det är lite kallare än de gillar (den har varit på balkongen  )... [attachment=31126:Daruma_c...2.2.2009.jpg] Mina "kineser" på en bild: [attachment=31132:Mina_kin...2.2.2009.jpg] Den variegerade är "Shima Fu Daruma x Miniture Hime Daruma" och liten är "Hime Daruma x self" MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 22-02-2009, 16:27)  Slik ser min gule ut i dag :  Jeg hadde ikke sett at den var så stor før jeg skulle plassere den i dette hörnet ... Från vänster får den nu morgonsol från öster, från höger eftermiddagssol från väster. - Kul å se at blomstjälkene ändrar "riktning" under dagen , de strekker seg mot ljuset.  Jeg hadde egentligen tenkt å vente med å sette inn flere fotografier her til "min gule lady" blommar , men så blev det til at jeg tok noen bilder i dag ...  Fina knoppar, Sunny, visst är det fascinerande att observera clivian nu, den ändrar sig varje dag på något sätt.... MVH/clivia
nilssontherese
22-02-2009, 19:50
CITAT (clivia @ 22-02-2009, 18:04)  Fina bilder på välmående plantor, Therese... Frökapslar på din gula clivia gulnar, det är tid att avlägsna dem... Din variegerad "kines" visar nya blad... Hur gamla är de "multipetala" fröplantorna, Therese? Det finns flera möjligheter att ge näring till clivior... De kanske växer makalöst efter tillfört utspädd brunnet hästgödsel men är de tillräckligt starka sedan? Jag vet inte, Therese...  Den här frågan har jag inte löst... även om det låter lockande är jag inte övertygad om att det har bara positiva effekter på växterna...Jag tror mer på sand och malen sten än på häst eller kogödsel... Många clivior i naturliga förhållanden lever i åratal utan att "bry sig om" vilken "manna" hästgödsel kan vara... Ja, men det är bara min åsikt, Therese... Lite av bilder: Min lite annorlunda clivia börjar växa... [attachment=31123:clivian__22.2.2009.jpg][attachment=31124:clivian_...2.2009_2.j pg] Variegerade clivior i full blom... [attachment=31125:varieger...2.2.2009.jpg] Min "Daruma crossed with a chinese broad leaf Monk".... Här kan du se "rynkor" på bladen, vanligt återkommande hos bredbladiga clivior, speciellt om det är lite kallare än de gillar (den har varit på balkongen  )... [attachment=31126:Daruma_c...2.2.2009.jpg] Mina "kineser" på en bild: [attachment=31132:Mina_kin...2.2.2009.jpg] Den variegerade är "Shima Fu Daruma x Miniture Hime Daruma" och liten är "Hime Daruma x self" MVH/clivia Igen fantastiska bilder clivia och vilka superplantor!! Jag måste erkänna att jag blev lite avundsjuk  speciellt på "miniatyr" sorterna  . Jag var inte säker på NÄR jag skulle ta bort kapslarna så jag har inte vågat att ta bort dem än.Måste de vara helt gula innan? De är gulgröna skulle jag säga. Multipetal bebisarna är sådda i slutet av juli förra året så de är inte så gamla ännu! Men väldigt bredbladiga! Angående gödslet så , tja jag kommer köra med samma gödning som innan  kanske testar jag kogödsel haha! eller hästgödsel!
CITAT (nilssontherese @ 22-02-2009, 19:50)  Igen fantastiska bilder clivia och vilka superplantor!! Jag måste erkänna att jag blev lite avundsjuk  speciellt på "miniatyr" sorterna  . Jag var inte säker på NÄR jag skulle ta bort kapslarna så jag har inte vågat att ta bort dem än.Måste de vara helt gula innan? De är gulgröna skulle jag säga. Multipetal bebisarna är sådda i slutet av juli förra året så de är inte så gamla ännu! Men väldigt bredbladiga! Angående gödslet så , tja jag kommer köra med samma gödning som innan  kanske testar jag kogödsel haha! eller hästgödsel!  Tack, Therese... Du behöver absolut inte vara avundsjuk, du har ju många fina sorter redan... Kapslarna på den gula clivian kan du ta bort när de gulnar, de måste inte vara helt gula...Jag har avlägsnat dem redan i januari för att underlätta för plantorna...På bilden ser du två sorter, en som blommade nu med de mindre frökapslarna och en som kommer att blomma lite senare, den blommar alltid den sista (de stora frökapslarna). Jag ser ingen skillnad i groningstid mellan de två...Det räcker att kapslarna är gulgröna. Det spelar kanske inte så stor roll om det finns en eller två frökapslar på plantan av din storlek men du har ju mer och jag skulle inte äventyra tillväxt och blommningen om fröna är mogna...Gör inte mina fel, Therese... [attachment=31133:fr_kapsl...ari_2009.jpg] Testa, Therese...men inte på miniatyrerna.... MVH/clivia
Än en gång WOOOOOW, vilka fina , underbart vackra bilder ni har lagt in alla 3...speciellt din första bild med frökapslarna, så där lite spretigt elegant, Sussies gula och Clivias bredbladiga kineser...fantastiska allihop Min har haft lite "rynkiga" blad vid flera tillfällen,under tiden den stod så där lite övergiven , men visste inte att anledningen var kylan !! Tack för det svaret, intressant att veta. Händer det samma sak med andra "lökars" blad, amaryllis etc?? Har ny bild på mina knoppar som jag kontrollerar varje dag... [attachment=31147:DSCN7907.JPG][attachment=31148:DSCN7908.JPG][attachment=31149: DSCN7909.JPG]
Ni verkar ha blommor året om, fina dom är. Jag får aldrig mer än ett frö åt gången, hur får ni så många? Ni skrev att jag inte skulle ta frö på den unga plantan i år, men vad tror ni om denna då? Om den nu vill blomma i år. Är denna mogen att ta frö på? Den har fått ett litet sidoskott, vet någon varför? se nytagen bild.
nilssontherese
23-02-2009, 14:58
Lissa: åhhhhh så spännande! vad kul det ska bli att se blommor sedan! Boxer2 : Jättefin clivia! Jag skulle våga ta fröer från den du visar på bild! Hoppas den blommar! Jag fick rätt många fröer för jag pollinerade i omgångar! Det gav tydligen resultat: [attachment=31165:clivia_f...de_2009_.jpg] Clivia: Jag provade på en och den var "färdig"  .Vilken speciell upplevelse att "hitta" så många juveler i de små frukterna!! Och så många jag fick!!  .De "pinnar" som är kvar som fröerna satt på ska de vissna ner av sigsjälvt? Stängeln ska den vissna som på en lök?? Kanske har du redan berättat  Det ena fröet var brunt som om det var ruttet, är det vanligt? [attachment=31166:fr_er_2009feb.jpg] Lite fler bilder: Clivia 'Lana' pastell! [attachment=31167:clivia_Lana.jpg] Kina clivian med lite bränt blad [attachment=31168:kina_clivia.jpg] Fröplantor jag visat innan men en uppdatering , Cyrth variegerad och yellow tulip [attachment=31169:cyrth_va...l_tulpan.jpg] 'Light of Buddha' [attachment=31170:light_of_buddha.jpg] Ytterligare en bild till! Lime Cordial och Sangria! [attachment=31171:lime_cor..._sangria.jpg]
CITAT (lissa @ 23-02-2009, 01:07)  Än en gång WOOOOOW, vilka fina , underbart vackra bilder ni har lagt in alla 3...speciellt din första bild med frökapslarna, så där lite spretigt elegant, Sussies gula och Clivias bredbladiga kineser...fantastiska allihop Min har haft lite "rynkiga" blad vid flera tillfällen,under tiden den stod så där lite övergiven , men visste inte att anledningen var kylan !! Tack för det svaret, intressant att veta. Händer det samma sak med andra "lökars" blad, amaryllis etc?? Har ny bild på mina knoppar som jag kontrollerar varje dag... [attachment=31147:DSCN7907.JPG][attachment=31148:DSCN7908.JPG][attachment=31149: DSCN7909.JPG] Tack, Lissa... Du kommer att ha en fin blommande "oas" på din balkong...  Dina clivior mår toppen... Jag har inte så många erfarenheter att generalisera, Lissa, det här gäller bredbladiga kinesinska clivior som är lite kinkigare än vanliga..., jag vet verkligen inte om man kan säga att orsaken till "rynkiga" blad hos alla clivior eller andra "lökars" blad är kylan..., tyvärr Jag ser fram emot dina nya bilder!!! MVH/clivia
nilssontherese
23-02-2009, 16:20
Jag vet inte om detta är korrekt men kom på att vissa växter får "rynkiga" blad av ojämn vattning
CITAT (boxer2 @ 23-02-2009, 07:10)  Ni verkar ha blommor året om, fina dom är. Jag får aldrig mer än ett frö åt gången, hur får ni så många? Ni skrev att jag inte skulle ta frö på den unga plantan i år, men vad tror ni om denna då? Om den nu vill blomma i år. Är denna mogen att ta frö på? Den har fått ett litet sidoskott, vet någon varför? se nytagen bild.  Du måste pollinera i omgångar som Therese redan har skrivit.  Ja, plantan på bilden är mogen att bära frön. Att det kommer ett littet sidoskott är helt normalt hos clivior, det brukar blomma lite tidigare än fröplantan MVH/clivia CITAT (nilssontherese @ 23-02-2009, 16:20)  Jag vet inte om detta är korrekt men kom på att vissa växter får "rynkiga" blad av ojämn vattning  Det kan vara många orsaker till "rynkiga" blad, Therese...Man måste titta på enskilda fall... MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 23-02-2009, 14:58)  Clivia: Jag provade på en och den var "färdig"  .Vilken speciell upplevelse att "hitta" så många juveler i de små frukterna!! Och så många jag fick!!  .De "pinnar" som är kvar som fröerna satt på ska de vissna ner av sigsjälvt? Stängeln ska den vissna som på en lök?? Kanske har du redan berättat  Det ena fröet var brunt som om det var ruttet, är det vanligt? [attachment=31166:fr_er_2009feb.jpg] Lite fler bilder: Clivia 'Lana' pastell! [attachment=31167:clivia_Lana.jpg] Kina clivian med lite bränt blad [attachment=31168:kina_clivia.jpg] Fröplantor jag visat innan men en uppdatering , Cyrth variegerad och yellow tulip [attachment=31169:cyrth_va...l_tulpan.jpg] 'Light of Buddha' [attachment=31170:light_of_buddha.jpg] Ytterligare en bild till! Lime Cordial och Sangria! [attachment=31171:lime_cor..._sangria.jpg] Ja, Therese, det är en upplevelse att plocka sina egna frön... att hålla i handen sina små "pärlor"  ... De kommer att gro mycket fort, några gror redan... Fröet du lagt åt sidan verkar lite uttorkat av någon anledning...det händer ibland. Vad gäller "pinnarna" efter frökapslar det spelar ingen roll om du tar bort dem eller inte de kommer att vissna i alla fall... men om du avlägsnar dem är det bra att använda en liten bomullstuss tills "skärsåret" torkar ut... Tack för fina bilder på verkliga "cliviadamer",... MVH/clivia Den första gula clivian i full blom... [attachment=31180:den_gula...3.2.2009.jpg][attachment=31182:den_gula...3.2.2009. jpg] De variegerade ännu en gång...och både två (tre) gula och variegerade på balkongen... [attachment=31181:de_varie...3.2.2009.jpg][attachment=31183:clivior_...3.2.2009. jpg]
Ålgryte
23-02-2009, 18:39
Tack för alla bilder på fantastiska clivior ! Jag blir så inspirerad och hoppas att även mina gamla ärvda plantor ska kunna blomma någon gång... De står i ca 10 grader i fritidshuset. Tidigare har de fått vatten en gång i månaden men nu har ni lärt mig att de ska svältas för att blomma Så förvånad jag blev då jag hittade denna stängel trots flera års näringsbrist [attachment=31185:Clivia.jpg] Visst bör jag väl ställa den varmare för att den ska blomma?
Vilka sorters clivior plantorna är har jag ingen aning om. De är stora och har ändå inte blommat på minst 5 år. Ska de ha massa gödning i sommar? Eller ny jord? I krukorna finns flera "skott".
CITAT (clivia @ 23-02-2009, 16:18)  Jag har inte så många erfarenheter att generalisera, Lissa, det här gäller bredbladiga kinesinska clivior som är lite kinkigare än vanliga..., Skal man förstå det så at de kinesiska generelt er svårare at odla ? Takk for alle de fantastiske bildene !
CITAT (Ålgryte @ 23-02-2009, 18:39)  Tack för alla bilder på fantastiska clivior ! Jag blir så inspirerad och hoppas att även mina gamla ärvda plantor ska kunna blomma någon gång... De står i ca 10 grader i fritidshuset. Tidigare har de fått vatten en gång i månaden men nu har ni lärt mig att de ska svältas för att blomma Så förvånad jag blev då jag hittade denna stängel trots flera års näringsbrist [attachment=31185:Clivia.jpg] Visst bör jag väl ställa den varmare för att den ska blomma?
Vilka sorters clivior plantorna är har jag ingen aning om. De är stora och har ändå inte blommat på minst 5 år. Ska de ha massa gödning i sommar? Eller ny jord? I krukorna finns flera "skott". Välkommen hit, Ålgryte!!! och tack att du delar din glädje med oss...  Clivian kommer att blomma där den finns också men om du vill njuta av hennes blommor kan du ta henne till varmare plats i huset  ... du behöver inte dela dem vid omplanteringen, de kan vara tillsammans om de får större kruka och blomma med flera stänglar samtidigt...Inte massa gödning men lagom är bäst...de behöver lite "mat" för att lyckas behålla sin djupa gröna färg i bladen och trygga tillväxt med minst 6-8 nya blad hos vuxna plantor årligen... Med andra ord vi måste se till att den mår bra om vi vill njuta av clivias utseende och blommor inte bara de första åren men minst 70 år till...  Grattis till blommorna!!! MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 23-02-2009, 18:50)  Skal man förstå det så at de kinesiska generelt er svårare at odla ? Takk for alle de fantastiske bildene !  Varsågod och njut, Sunny.... ....  Jag skulle inte säga att de kinesiska klivior är svårare att odla...bara vi tänker på de inte gillar... MVH/clivia
CITAT (clivia @ 23-02-2009, 17:14)  Ja, Therese, det är en upplevelse att plocka sina egna frön... att hålla i handen sina små "pärlor"  ... De kommer att gro mycket fort, några gror redan... Fröet du lagt åt sidan verkar lite uttorkat av någon anledning...det händer ibland. Vad gäller "pinnarna" efter frökapslar det spelar ingen roll om du tar bort dem eller inte de kommer att vissna i alla fall... men om du avlägsnar dem är det bra att använda en liten bomullstuss tills "skärsåret" torkar ut... Tack för fina bilder på verkliga "cliviadamer",... MVH/clivia Den första gula clivian i full blom... [attachment=31180:den_gula...3.2.2009.jpg][attachment=31182:den_gula...3.2.2009. jpg] De variegerade ännu en gång...och både två (tre) gula och variegerade på balkongen... [attachment=31181:de_varie...3.2.2009.jpg][attachment=31183:clivior_...3.2.2009. jpg] Nu förstår jag varför ni alla tycker så mycket om dom gula...verkligen underbra,,,,Tack för dom och tack för dina ord Clivia... Det är bara en kruka trots att jag har lagt in 3 bilder..bara så att ni inte tror att jag har flera.... Jag ligger efter i år, mycket dessutom, det såg jag igår när jag letade bland gamla bilder, en del växter är borta, och dom andra är lite slöare än vanligt, men Freesierna kommer att vara öppna till weekenden...Roligt att kolla gamla bilder. Jag gör ett arkiv för varje månad och år, vilket gör det lätt att jämföra..men det gör ni väl alla tippar jag..'' Passar på att gratulera er alla, nu till våren kommer en massa Clivior +andra växter som vi kommer att kunna se och njuta av, så  till ala
Har aldrig pollinerat en Clivia, hur gör man det? Skulle oxå vilja ha många fröer. läste fröna skulle ligga på mossa, måste dom det eller kan dom ligga på annat med? Skall det hållas fuktigt eller?
CITAT (boxer2 @ 25-02-2009, 13:42)  Har aldrig pollinerat en Clivia, hur gör man det? Skulle oxå vilja ha många fröer. läste fröna skulle ligga på mossa, måste dom det eller kan dom ligga på annat med? Skall det hållas fuktigt eller? Har aldrig pollinerat en Clivia, hur gör man det?Svaret finns på sid. 9, 10.3.2008 kl. 13.43. läste fröna skulle ligga på mossa, måste dom det eller kan dom ligga på annat med?Det måste de inte. Du kan välja och prova själv vilket som är lämpligast, det går att odla fröna på olika medier. Skall det hållas fuktigt eller?Ja, det är ett måste. MVH/clivia
 Jag är ledsen....fattar inte riktigt vad som har hänt, för jag tog ju bort dom rån platsen dom har varit på för att dom skulle få mer ljus.. Antagigen är solen redan FÖR vaarm för blommorna, alltså dags att veva ner markisen ( utfört ) för det måste väl handla om en brännskada...eller??? [attachment=31403:DSCN7959.JPG][attachment=31404:DSCN7960.JPG][attachment=31405: DSCN7962.JPG] Det fulaste bladet är på den stora, men äve den andra har ett blad bränt...men inte dom 2 som inte har stänglar !!! Egentligen skymtar man lite på ett blad till på den mest utvecklade... Vad gör jag ?? På tal om det, i ett inlägg skrev du Clivia, att det ska utvecklas ca 6 nya blad/ år !! Är det så , eller har jag missuppfattat det ??Men jag är iaf glad över att stänglarna verkar utveckla sig fint...
CITAT (clivia @ 01-03-2009, 16:19)  Har aldrig pollinerat en Clivia, hur gör man det?
Svaret finns på sid. 9, 10.3.2008 kl. 13.43.
läste fröna skulle ligga på mossa, måste dom det eller kan dom ligga på annat med?
Det måste de inte. Du kan välja och prova själv vilket som är lämpligast, det går att odla fröna på olika medier.
Skall det hållas fuktigt eller?
Ja, det är ett måste.
MVH/clivia
Går det bra med vilken mossa som hälst? Tror det finns torkad mossa som man först blöt lägger innan använding i affären nära mig.
Tyvärr så hittade jag inte svaret hur man pollinerar en Clivia på sidan 9. Så snälla vill någon berätta det? Såg däremot att någon hade odlat sina frö på oasis, är det lika bra som i mossa? Får man undervärme om den står i påse med lufthål i?
CITAT (lissa @ 02-03-2009, 01:15)   Jag är ledsen....fattar inte riktigt vad som har hänt, för jag tog ju bort dom rån platsen dom har varit på för att dom skulle få mer ljus.. Antagigen är solen redan FÖR vaarm för blommorna, alltså dags att veva ner markisen ( utfört ) för det måste väl handla om en brännskada...eller??? [attachment=31403:DSCN7959.JPG][attachment=31404:DSCN7960.JPG][attachment=31405: DSCN7962.JPG] Det fulaste bladet är på den stora, men äve den andra har ett blad bränt...men inte dom 2 som inte har stänglar !!! Egentligen skymtar man lite på ett blad till på den mest utvecklade... Vad gör jag ?? På tal om det, i ett inlägg skrev du Clivia, att det ska utvecklas ca 6 nya blad/ år !! Är det så , eller har jag missuppfattat det ??Men jag är iaf glad över att stänglarna verkar utveckla sig fint...  Lissa, solen är inte deras vän,...man måste skydda dem annars reagerar bladen som på din bild...De gillar ljust men absolut inte direkt sol... Du måste byta plats eller skugga den annars kommer solstrålar att förtsätta i sin skadlig inverkan...vänta med att ta bort det skadade bladet, som jag ser det den ena halvan är ännu frisk och bladet gör nytta ändå trots sitt "sår".... Ja, minst 6 nya blad för att livet ska förtsätta i plantan men inte "på bekostnad" av andra äldre blad...det måste förnyas på naturligt sätt... Enligt bilderna har du inte något problem med tillväxt, nya blad är redan på väg... Några bilder från mig på en ny tillväxt hos clivior... En av gula clivior på väg att blomma nu, du ser nya blad och knoppar samtidigt: [attachment=31409:blommorn...2.3.2009.jpg] Den variegerade "mor och dotter" slocknar så småningom, nya blad växer och jag hoppas på att några frökapslar kommer att utvecklas... [attachment=31411:nya_blad...2.3.2009.jpg][attachment=31410:nya_blad__2.3.2009.j pg][attachment=31412:nya_blad...3.2009_2.jpg] Hoppas det hjälper lite, Lissa... MVH/clivia
nilssontherese
02-03-2009, 17:17
CITAT (lissa @ 02-03-2009, 01:15)   Jag är ledsen....fattar inte riktigt vad som har hänt, för jag tog ju bort dom rån platsen dom har varit på för att dom skulle få mer ljus.. Antagigen är solen redan FÖR vaarm för blommorna, alltså dags att veva ner markisen ( utfört ) för det måste väl handla om en brännskada...eller??? [attachment=31403:DSCN7959.JPG][attachment=31404:DSCN7960.JPG][attachment=31405: DSCN7962.JPG] Det fulaste bladet är på den stora, men äve den andra har ett blad bränt...men inte dom 2 som inte har stänglar !!! Egentligen skymtar man lite på ett blad till på den mest utvecklade... Vad gör jag ?? På tal om det, i ett inlägg skrev du Clivia, att det ska utvecklas ca 6 nya blad/ år !! Är det så , eller har jag missuppfattat det ??Men jag är iaf glad över att stänglarna verkar utveckla sig fint...  Lissa! Så himla spännande att följa dina knoppar! grattis igen till dem! Glömde ju alldeles säga att brännskador har jag lyckats få med.Men man lär sig av sina misstag  .Det har jag gjort den svåra vägen *ler*. Clivia de är så snygga dina clivior! Hoppas det blir frön!
Tack för både hjälpen och för att du lägger in dina härliga bilder...verkligen vackra Idag fanns det inte mycket grönt kvar på det "värsta" bladet, men jag kanske ska ha dom kvar så länge det finns lite grönt ändå.. Jag har fått ett par nya blad iår, men aldrig 5-6 ¨på 1 år, just nu har den största 7 blad, och den har nu några år på nacken, så den kanske blommar på dom andra bladens bekostnad ..? Om man räknar från det ytterska bladet så är det det femte som är dåligt. Jag gjorde ju helt fel , som nästan alltid när vi pratar om ljus och sol, vet inte varför jag automatiskt tror att den ska ha sol när ni bara pratar om mer ljus, men som du skriver nilssontherese, man lär sig av sina misstag, och om växten lever vidare så har man ju tur och kan rätta till felen. Knopparna inte större idag, men aning orange kan man ana....
CITAT (clivia @ 01-03-2009, 16:19)  Har aldrig pollinerat en Clivia, hur gör man det?Svaret finns på sid. 9, 10.3.2008 kl. 13.43. läste fröna skulle ligga på mossa, måste dom det eller kan dom ligga på annat med?Det måste de inte. Du kan välja och prova själv vilket som är lämpligast, det går att odla fröna på olika medier. Skall det hållas fuktigt eller?Ja, det är ett måste. MVH/clivia Måste be om ursäkt Clivia Jag trode att pollineringen stod i text inte i bilder. Men nu har jag kollat en gång till och nu tror jag att jag vet hur man pollinerar, så nu väntar jag bara på att den skall blomma med. När tror du eller någon annan jag kan ta frö på min unga planta? Någon som vet hur gammal en clivia kan bli?
CITAT (lissa @ 02-03-2009, 20:15)  Tack för både hjälpen och för att du lägger in dina härliga bilder...verkligen vackra Idag fanns det inte mycket grönt kvar på det "värsta" bladet, men jag kanske ska ha dom kvar så länge det finns lite grönt ändå.. Jag har fått ett par nya blad iår, men aldrig 5-6 ¨på 1 år, just nu har den största 7 blad, och den har nu några år på nacken, så den kanske blommar på dom andra bladens bekostnad ..? Om man räknar från det ytterska bladet så är det det femte som är dåligt. Jag gjorde ju helt fel , som nästan alltid när vi pratar om ljus och sol, vet inte varför jag automatiskt tror att den ska ha sol när ni bara pratar om mer ljus, men som du skriver nilssontherese, man lär sig av sina misstag, och om växten lever vidare så har man ju tur och kan rätta till felen. Knopparna inte större idag, men aning orange kan man ana....  Varsågod, Lissa...det var inte så mycket... du har rätt, dina klivior har inte många blad, en storvuxen clivia i kruka brukar ha omkring 16-18 blad...Du kan låta den blomma men inte göra frön, det är kraftkrävande..., om den inte har tillräckligt med grön massa kommer den "att offra" sina sista blad till sina avkommor, tyvärr... Man kan överbelasta clivian med tillräckligt många blad också om man låter henne att bära för många frön några år i rad... Den bara slutar växa när krafterna är slut, antalet av blad minskar och om man inte upptäcker sitt fel i tid, "slocknar" den. Att läka en uttmatad clivia tar några års tid med varierande resultat. När din clivia blommar över ta bort blomställningen omedelbart... den måste få sin tid att vila och samla krafter för att göra samma sorts överraskning som den gjort detta året...och det skulle vara bra för henne att fördubbla antalet av blad...Det kanske tar lite tid att "övertala" henne...men om du lyckas kommer den att vara mycket "säkrare" i sin blomning... du har ju bra förutsättningar... Vanliga clivior blommar på balkongen, den smalbladiga med 17 blommor, de andra två med 24 resp. 26 blommor... [attachment=31438:clivior_...3.3.2009.jpg][attachment=31440:den_smal...3.3.2009. jpg] Gula clivior på väg att blomma, båda två har blommande skott... [attachment=31441:gula_cli...3.3.2009.jpg][attachment=31442:_nnu_en_...3.3.2009. jpg][attachment=31443:gul_cliv...3.3.2009.jpg] Lycka till Lissa och njut av blommor, knoppar och allt grön på väg, det är ju vår hos dig redan  ... Jag ser fram emot dina bilder... MVH/clivia
nilssontherese
03-03-2009, 17:10
himmel clivia vilka vackra bilder igen! Lissa: ser fram emot blombilder sedan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|