|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
CITAT (nilssontherese @ 16-08-2008, 18:38)  Ja, det går bra det med men den ska gärna ha nån undervärme annars gror inte fröna  hur fixar man undervärme då?
nilssontherese
16-08-2008, 17:58
CITAT (boxer2 @ 16-08-2008, 18:53)  hur fixar man undervärme då? Jag har ett miniväxthus med undervärme i alltså en kontakt man stoppar i väggen.Annars vintertid är element bra kan då läggas på fat som clivia gjort med plastpåse över. Miniväxthus av den här varianten finns att köpa på wexthusets hemsida.
CITAT (nilssontherese @ 16-08-2008, 18:58)  Jag har ett miniväxthus med undervärme i alltså en kontakt man stoppar i väggen.Annars vintertid är element bra kan då läggas på fat som clivia gjort med plastpåse över. Miniväxthus av den här varianten finns att köpa på wexthusets hemsida. kan man fixa undervärme på annat sätt än på elementet och via växthus? då vi inte har någon värme på elementen och jag inte har pengar till att köpa något växthus?
CITAT (boxer2 @ 16-08-2008, 19:03)  kan man fixa undervärme på annat sätt än på elementet och via växthus? då vi inte har någon värme på elementen och jag inte har pengar till att köpa något växthus? Min dator strejkar...  och då precis när jag skulle skicka ett inlägg Boxer2, någon värme måste ni ha på vintern, det räcker att ha fröna på frysen (inte i  ) tex... rötterna på väg (frön 4.2.2008), 2.2008 [attachment=22778:rötterna...g_2.2008.jpg] första bladet samma månad [attachment=22779:första_b...g_2.2008.jpg] andra bladet, 3.2008 [attachment=22780:andra_bl...t_på_väg.jpg] bebisplantor på den inglasade balkongen 3.2008 (6månader gamla kan du se dem lite högre) [attachment=22781:fröplant...__3.2008.jpg] Lycka till, det är roligt att forska... MVH/clivia
CITAT (clivia @ 16-08-2008, 19:46)  Min dator strejkar...  och då precis när jag skulle skicka ett inlägg Boxer2, någon värme måste ni ha på vintern, det räcker att ha fröna på frysen (inte i  ) tex... rötterna på väg (frön 4.2.2008), 2.2008 [attachment=22778:rötterna...g_2.2008.jpg] första bladet samma månad [attachment=22779:första_b...g_2.2008.jpg] andra bladet, 3.2008 [attachment=22780:andra_bl...t_på_väg.jpg] bebisplantor på den inglasade balkongen 3.2008 (6månader gamla kan du se dem lite högre) [attachment=22781:fröplant...__3.2008.jpg] Lycka till, det är roligt att forska... MVH/clivia vid den tiden jag får min får bara en, har vi ännu inte fått någon värme på våra element och annars tror jag inte den värmen räcker heller. finns det fler sätt att få undervärme på? snälla, vill verkligen försöka fröföröka den nästa år när jag får ny frökapsel.
Chivvie
17-08-2008, 11:13
Jag har undervärme från lysröret på undersidan av skåpet över diskbänken.
CITAT (Chivvie @ 17-08-2008, 12:13)  Jag har undervärme från lysröret på undersidan av skåpet över diskbänken. har ingen möjlighet att sätta min där. fler tips  ?
Chivvie
17-08-2008, 14:10
Varmvattenberedaren, om du har egen sådan. Ovanpå akvariets belysning, om du har det. Ovanpå datorburken, tv, video mm. Annars får du gå och köpa en gammaldags varmvattenflaska och byta vatten när det svalnar.
CITAT (Chivvie @ 17-08-2008, 15:10)  Varmvattenberedaren, om du har egen sådan. Ovanpå akvariets belysning, om du har det. Ovanpå datorburken, tv, video mm. Annars får du gå och köpa en gammaldags varmvattenflaska och byta vatten när det svalnar.  hur många timmar om dagen skall den ha undervärme? ovanpå datorburken var ett smart alternativ, det skulle kunna funka. skulle det även funka om jag vänder upp och ner på min skrivbordslampa som har lysrör? där blir mycket värme från den, den värmer upp hela rummet faktiskt. men som sagt, hur många timmar om dagen skall den ha denna under värme?
Grattis och tack igen CLivia för dina vacka och talande bilder..Dom är ju nästan sötare som nyfödda än när dom är stora Min har inte behagat blomma iår, säkert mtt fel, den fick vatten av bara farten i vintras, men nu ska vattnet bort snart, för nästa år vill jag njuta av blommorna igen
stennie
19-08-2008, 19:04
Ville bara visa och säga tack än en gång för fröerna jag fick i våras....
CITAT (Chivvie @ 17-08-2008, 15:10)  Varmvattenberedaren, om du har egen sådan. Ovanpå akvariets belysning, om du har det. Ovanpå datorburken, tv, video mm. Annars får du gå och köpa en gammaldags varmvattenflaska och byta vatten när det svalnar.  hur många timmar skall fröna ha undervärme?
CITAT (lissa @ 18-08-2008, 22:44)  Grattis och tack igen CLivia för dina vacka och talande bilder..Dom är ju nästan sötare som nyfödda än när dom är stora Min har inte behagat blomma iår, säkert mtt fel, den fick vatten av bara farten i vintras, men nu ska vattnet bort snart, för nästa år vill jag njuta av blommorna igen  Ja, Lissa, som nyfödda är de mycket söta...men med åren är det någon annan skönhet som kommer fram hos clivior vi sköter och ger lite kärlek till, du kan bedöma själv... Min variegated clivia idag...jag bara måste ta några bilder på denna "damen" och hennes barn och njuta... [attachment=23240:variegat...7.8.2008.jpg][attachment=23241:variegat...8.2008_2. jpg] [attachment=23242:variegat...8.2008_3.jpg] Hennes barn är ännu vackrare än "cliviadamen" själv...i mina ögon... Håller tummarna att din "cliviadam" visar sina gömda skatter på våren... MVH/clivia
CITAT (stennie @ 19-08-2008, 20:04)  Ville bara visa och säga tack än en gång för fröerna jag fick i våras....  De växer fint, Stennie... Lycka till i fortsättningen... MVH/clivia
För dem som är intresserade, lite oktoberbilder på mina clivior...
Clivia gardenii... [attachment=26036:Clivia_g....10.2008.jpg][attachment=26037:Clivia_g...okt.2008. jpg]
Clivia cyrtanthiflora group... [attachment=26034:clivia_c...ber_2008.jpg][attachment=26035:Clivia_c...okt.2008. jpg]
Clivia miniata 1. .... (blommade tidigt på våren också) [attachment=26038:höstblom...okt.2008.jpg][attachment=26039:höstblom...t.2008_2. jpg]
Clivia miniata 2. ....(blommade med två stänglar blommor tidigt på våren), lite annorlunda blomningen... [attachment=26040:höstblom....10.2008.jpg][attachment=26041:höstblom....10.2008. jpg]
MVH/clivia
nilssontherese
17-10-2008, 15:54
Ljuvliga bilder clivia! Nu har jag köpt en bok om dem den är: https://secure.botanicalsociety.org.za/cata...products_id=414för dem som är intresserade! superfin bok! Vill oxå säga att annonsen om clivior just nu till salu.Att hon kommer ha dem på budera så passa på! Många fina rariteter!
CITAT (nilssontherese @ 17-10-2008, 16:54)  Ljuvliga bilder clivia! Nu har jag köpt en bok om dem den är: https://secure.botanicalsociety.org.za/cata...products_id=414för dem som är intresserade! superfin bok! Vill oxå säga att annonsen om clivior just nu till salu.Att hon kommer ha dem på budera så passa på! Många fina rariteter! Tack, Therese... Det var längesen, vi diskuterade...Jag är verkligen glad att du fortfarande är här ibland...  Boken "Grow clivias" har jag redan, den är verkligen fantastisk, mycket bättre än den första från Graham Duncan. Grattis till den! Har du den redan eller har du beställt den nu? Hur går det för dina småttingar och kinesiska gröna och variegerade klenoder?  Och jag har en fråga till: Har du några erfarenheter med Cryptostephanus vansonii? MVH/clivia
Sussie F-Flower
17-10-2008, 20:37
Hej igen Clivia! ( sååå glad att se dig här igen!!!)Oj! Har du såna som blommar NU???????????  Vad fantastiskt! Vilka härliga färger! GRATTIS!!!!!I flera herrans veckor (två månader snart) har mina legat i ett glas med ca 2 mm vatten. Jag har öppnat påsen, luftat och andats i den nästan varje dag. I glaset finns några (vad heter dom?) fröer? som härstammar ifrån 3 frökapslar från ljusgul/ljusaprikos Clivia. (Dessa tre stulna från golvet, (nedrivna av kunder kanske...?) från en rikskänd blomsterhandlare...) Det var 2+2+1 frön i kapslarna. Alltså fem. Den ena, största, har gått sönder och blivit delad. Därför ser det ut som sex.... Började ledsna förra veckan då inget hände. Tänkte att jag ger upp. Nu har glaset stått bortglömt i över en vecka. MEN, så ser jag att du clivia, är "på gång" igen i tråden, och jag kom på, att mina cliviakapslar är bortglömda!! Hur är det med dom??? Jag tog fram dom och tittade. -Och se! - Nu har det blivit en liten grodd....!!!! Jippie!!!! Äntligen!!! Dom får väl vara ett tag till så att det börjar att bli lite grönt på dom, eller hur? Har ställt dom lite ljusare nu. Stod faktiskt väldigt mörkt men det var bara för att de skulle få lite värme ifrån kaminen. Det var väl det som var det avgörande kanske...? Ibland är det så svårt att veta vad man ska prioritera. Ljus eller värme. Bifogar en bild, bara för att få delge min glädje lite. Jag vet att kvalitén är usel, men det bjuder jag på!!! Jag är så glad ändå!!! Så glad över att något har hänt! Hur var det du sa....? Tar det ca tre år innan de kan börja blomma???? Sussie.
CLIVIA....Heej, oh vad glad jag blev av att se dig igen, och i vanlig ordning grattar jag dig för bilderna på dina underbart vackra Clivior.. Dom 2 sista C.miniata är väl lite ovanliga i sitt blomningssätt som gör dom extra "läckra", enligt mitt tyckande iaf.. Hur stora , på ett ungefär, är dom i verkligheten ? Till och med bladrosetten ser perfekt ut..inga ojämnheter alls.. Passar på att gratta SuzzieF till groningen också, vad glad man kan bli av att se en liten grön pigg...Och än en gång verkar det bli "bevisat" att dom verkar bli enbart glada över att vi glömmer bort dom
nilssontherese
18-10-2008, 10:09
CITAT (clivia @ 17-10-2008, 19:50)  Tack, Therese... Det var längesen, vi diskuterade...Jag är verkligen glad att du fortfarande är här ibland...  Boken "Grow clivias" har jag redan, den är verkligen fantastisk, mycket bättre än den första från Graham Duncan. Grattis till den! Har du den redan eller har du beställt den nu? Hur går det för dina småttingar och kinesiska gröna och variegerade klenoder?  Och jag har en fråga till: Har du några erfarenheter med Cryptostephanus vansonii? MVH/clivia Vad kul att jag uppskattas här i clivia tråden! nu när hösten är här så har man mer tid över för sina clivia älsklingar!  . Jag har redan fått boken och den var i pocket form.SUPERFIN jag har nog läst den 4 ggr redan *skrattar*. Mina kinesiska skönheter har varit på grönbete ute hela sommaren.De mår ypperligt bra och har fått många nya blad! Rötterna fullkomligt sprutar ut från den variegerade!  Mina andra bebisar växer SAKTA men bra....undrar efter att ha läst boken om jag skulle byta jorden till en bättre blandning hmmmm. Flera frön från multipetal x multipetal daruma har grott! SKOJ! Riktigt knubbiga och fina! Har förlorat nått frö som möglet tog av några sorter tyvärr..... Jag provade att så frön i vitmossa efter att ha läst på ett clivia forum om detta.De gror och växer som ogräs i det! Tänk att de vill ha det i ph ungefär som orkideer.Så nu har jag börjat vattna med regnvatten med *ler*. Cryptostephanus vansonii har jag ingen erfarenhet av direkt.Har du en? Jag läste på lite om den och den vill ha lite mindre skugga än vanliga clivia.Och så lite mindre vatten.För de som undrar hur den ser ut kolla här: http://www.bulbsociety.org/GALLERY_OF_THE_...ostephanus.htmlTusen tack clivia för alla fina bilder och info du ger oss toppen! Jag har nu köpt en light of buddha!!! Ska bli spännande att få den! På tradera finns nu flera sorter ute av hon som annonserade här på odla.Så ni vet *ler*. Var det inte den där jaffa sorten du var ute efter clivia? Sussie: grattis till att de grott visst är det alltid lika spännande med fröer!!
CITAT (Sussie F-Flower @ 17-10-2008, 21:37)  Hej igen Clivia! ( sååå glad att se dig här igen!!!)Oj! Har du såna som blommar NU???????????  Vad fantastiskt! Vilka härliga färger! GRATTIS!!!!!I flera herrans veckor (två månader snart) har mina legat i ett glas med ca 2 mm vatten. Jag har öppnat påsen, luftat och andats i den nästan varje dag. I glaset finns några (vad heter dom?) fröer? som härstammar ifrån 3 frökapslar från ljusgul/ljusaprikos Clivia. (Dessa tre stulna från golvet, (nedrivna av kunder kanske...?) från en rikskänd blomsterhandlare...) Det var 2+2+1 frön i kapslarna. Alltså fem. Den ena, största, har gått sönder och blivit delad. Därför ser det ut som sex.... Började ledsna förra veckan då inget hände. Tänkte att jag ger upp. Nu har glaset stått bortglömt i över en vecka. MEN, så ser jag att du clivia, är "på gång" igen i tråden, och jag kom på, att mina cliviakapslar är bortglömda!! Hur är det med dom??? Jag tog fram dom och tittade. -Och se! - Nu har det blivit en liten grodd....!!!! Jippie!!!! Äntligen!!! Dom får väl vara ett tag till så att det börjar att bli lite grönt på dom, eller hur? Har ställt dom lite ljusare nu. Stod faktiskt väldigt mörkt men det var bara för att de skulle få lite värme ifrån kaminen. Det var väl det som var det avgörande kanske...? Ibland är det så svårt att veta vad man ska prioritera. Ljus eller värme. Bifogar en bild, bara för att få delge min glädje lite. Jag vet att kvalitén är usel, men det bjuder jag på!!! Jag är så glad ändå!!! Så glad över att något har hänt! Hur var det du sa....? Tar det ca tre år innan de kan börja blomma???? Sussie. Tack, Sussie... Grattis till den första clivia bebisen!  Du måste räkna med att det inte är optimala förhållandena nu och det förlänger groningstiden....Bättre att så dem i januari, februari... (men jag gjorde det också i september, oktober många gånger, då är du inte ensam om det  ) I början behöver de inte så mycket ljus, värme är viktigare, det är när de börjar visa gröna delar som ljuset bör komma till dem... Ja, det tar minst tre år att vänta på blomningen... Men när den kommer är det en helt annan känsla än när du köper en cliviaplanta i butiken, det kan jag försäkra dig....Tålamod och omsorg men frihet att växa och utveckla sig på samma tid utan störning...ja, lämna den i fred men komm ihåg bevattningen och lite duschning då och då....Det spelar inte så stor roll om du omplacerar de ibland men ofta... det är skadligt, de gillar absolut inte det... MVH/clivia clivialivet börjar alltid med en liten grodd... [attachment=26078:livet_börjar.....jpg]
Aqvakul
18-10-2008, 16:23
Hej Clivia! För två veckor sen lät det som du var på väg att lämna Odla. Jag är glad att du tydligen klarat av att svälja din besvikelse och kan fortsätta att delge oss dina expertkunskaper. Mvh Anders
nilssontherese
18-10-2008, 16:46
Clivia kanske missade du mitt långa inlägg blev bara lite orolig *fniss*. Kom på en fråga till det står att jordblandningen bör innehålla river sand.Är det akvariesand?
CITAT (lissa @ 17-10-2008, 23:21)  CLIVIA....Heej, oh vad glad jag blev av att se dig igen, och i vanlig ordning grattar jag dig för bilderna på dina underbart vackra Clivior.. Dom 2 sista C.miniata är väl lite ovanliga i sitt blomningssätt som gör dom extra "läckra", enligt mitt tyckande iaf.. Hur stora , på ett ungefär, är dom i verkligheten ? Till och med bladrosetten ser perfekt ut..inga ojämnheter alls.. Passar på att gratta SuzzieF till groningen också, vad glad man kan bli av att se en liten grön pigg...Och än en gång verkar det bli "bevisat" att dom verkar bli enbart glada över att vi glömmer bort dom  Tack, Lissa... Det är Tradera clivior (med några år på nacken, förstås), inte alls dyra och ingen utom mig ville ha dem på den tiden, de var inte så fina men jag trodde på deras gömda skatter...  .... "Cliviadamer" är cca 50 cm stora utan kruka, blommorna är cca 8-9 cm stora...Men det viktigaste är att de blommar på hösten, inte alla gör det.... MVH/clivia clivia... [attachment=26079:clivia__...okt.2008.jpg]
CITAT (nilssontherese @ 18-10-2008, 17:46)  Clivia kanske missade du mitt långa inlägg blev bara lite orolig *fniss*. Kom på en fråga till det står att jordblandningen bör innehålla river sand.Är det akvariesand? Bara lugn, det kommer  ...jag har absolut inte glömt dig... när du måste göra några saker på samma tid är det lite svårare...jag hoppas att hinna svara idag... MVH/clivia
nilssontherese
18-10-2008, 17:22
CITAT (clivia @ 18-10-2008, 18:12)  Bara lugn, det kommer  ...jag har absolut inte glömt dig... när du måste göra några saker på samma tid är det lite svårare...jag hoppas att hinna svara idag... MVH/clivia  förlåt clivia inte meningen att stressa dig jag väntar snällt!
CITAT (nilssontherese @ 18-10-2008, 11:09)  Vad kul att jag uppskattas här i clivia tråden! nu när hösten är här så har man mer tid över för sina clivia älsklingar!  . Jag har redan fått boken och den var i pocket form.SUPERFIN jag har nog läst den 4 ggr redan *skrattar*. Mina kinesiska skönheter har varit på grönbete ute hela sommaren.De mår ypperligt bra och har fått många nya blad! Rötterna fullkomligt sprutar ut från den variegerade!  Mina andra bebisar växer SAKTA men bra....undrar efter att ha läst boken om jag skulle byta jorden till en bättre blandning hmmmm. Flera frön från multipetal x multipetal daruma har grott! SKOJ! Riktigt knubbiga och fina! Har förlorat nått frö som möglet tog av några sorter tyvärr..... Jag provade att så frön i vitmossa efter att ha läst på ett clivia forum om detta.De gror och växer som ogräs i det! Tänk att de vill ha det i ph ungefär som orkideer.Så nu har jag börjat vattna med regnvatten med *ler*. Cryptostephanus vansonii har jag ingen erfarenhet av direkt.Har du en? Jag läste på lite om den och den vill ha lite mindre skugga än vanliga clivia.Och så lite mindre vatten.För de som undrar hur den ser ut kolla här: http://www.bulbsociety.org/GALLERY_OF_THE_...ostephanus.htmlTusen tack clivia för alla fina bilder och info du ger oss toppen! Jag har nu köpt en light of buddha!!! Ska bli spännande att få den! På tradera finns nu flera sorter ute av hon som annonserade här på odla.Så ni vet *ler*. Var det inte den där jaffa sorten du var ute efter clivia? Sussie: grattis till att de grott visst är det alltid lika spännande med fröer!! Nu är jag äntligen här... Du har läst boken 4 gånger...  Då har du fått den alldeles nyligen, eller? Har du några bilder på dina skönheter? Jag tror att den variegerade behöver en ny kruka om rötterna fullkomligt sprutar ut...Jag försöker undvika sådan situation för att de nya rötterna är ömtåliga och går snabbt av, det gör inget om det är bara några men efter ett tag kommer clivian att sluta växa, de nya rötterna som är ute rottnar lätt och clivian kan inte utnyttja dem för att tillföra vatten och viktiga ämnen till själva växtkroppen... Ja, bebisar växer sakta det första året men redan det andra ser det bättre ut...Jag tar några bilder imorgon, nu är det mörkt... Det här med jordblandningen...  Jag tror inte att den är så himla viktig, har försökt att odla klivior i olika jordar med pH till den surare hållet, ja men inte för sura förstås... nej, jag kan inte säga att de är så känsliga som orkidéer, jag vattnar hela tiden med vanligt vatten...men det där med vitmössa är ingen dålig idé... Cryptostephanus vansonii är en mycket fin växt och den närmaste släkten till clivia... Den här endemiten kommer från Zimbabwe enligt några informationskällor. Nu har några av dem grott hos mig...  Fröna är mindre, bruna men grotiden är nästan densamma som hos clivior, har jag upplevt... [attachment=26082:Cryptost...okt.2008.jpg] Grattis till din nya clivian, Light of Buddha är verkligen fint... Nej, jag var inte ute efter "Jaffa" clivian, jag skulle bara vilja veta hur den ser ut..., det vill jag fortfarande... Jag ser fram emot dina bilder, Therese.... MVH/clivia
CITAT (clivia @ 18-10-2008, 18:03)  Tack, Lissa... Det är Tradera clivior (med några år på nacken, förstås), inte alls dyra och ingen utom mig ville ha dem på den tiden, de var inte så fina men jag trodde på deras gömda skatter...  .... "Cliviadamer" är cca 50 cm stora utan kruka, blommorna är cca 8-9 cm stora...Men det viktigaste är att de blommar på hösten, inte alla gör det.... MVH/clivia clivia... [attachment=26079:clivia__...okt.2008.jpg] Oj då, då är dom ju riktigt stora, vet inte varför jag fick uppfattningen att dom var rätt små.. Det där sista lilla grodden har verkligen en stor och stark rot som verkar båda gott Passar på att fråga om vattning, för jag har tappat bort mig med när den ska vara torr. Visst är det väl nu som den ska vara utan vatten ? Den har inte fått något på över 1 månad, men igår spöregnade det, och då fick den sig en stor slurk. Den står ju som du kanske kommer ihåg, ute hela året...tappar inga blad, och inga vissnar någonsin ner, och nu i vår/sommar blir det 2 år sedan den blommade, är det verkligen normalt ? (Agapanthusens vissnar heller aldrig, och har inte blommat på 4 år , så jag tror att jag ska klippa ner den!!) Kul att ha dig här igen, det känns tryggt..
CITAT (lissa @ 18-10-2008, 23:13)  Oj då, då är dom ju riktigt stora, vet inte varför jag fick uppfattningen att dom var rätt små.. Det där sista lilla grodden har verkligen en stor och stark rot som verkar båda gott Passar på att fråga om vattning, för jag har tappat bort mig med när den ska vara torr. Visst är det väl nu som den ska vara utan vatten ? Den har inte fått något på över 1 månad, men igår spöregnade det, och då fick den sig en stor slurk. Den står ju som du kanske kommer ihåg, ute hela året...tappar inga blad, och inga vissnar någonsin ner, och nu i vår/sommar blir det 2 år sedan den blommade, är det verkligen normalt ? (Agapanthusens vissnar heller aldrig, och har inte blommat på 4 år , så jag tror att jag ska klippa ner den!!) Kul att ha dig här igen, det känns tryggt..  Ja, Lissa, de är lite större än Daruma (mini) klivior... Daruma clivia (en treåring) i jämförelse med den vanliga klivian: [attachment=26097:Daruma_c...t.2008_2.jpg] Det här med vattningen beror på hur det ser ut med temperaturen och vädret ute...Jag tror att det är för tidigt att sluta vattna nu, väder och temperatur är fortfarande behagliga även för clivior...som du ser de kan blomma nu i Sverige, då har de fortfarande sin tillväxtperiod...Man måste bara se till att den är ordentligt dränerad... Vilken agapanthus har du?  Två av alla Agapanthusar tappar inte blad på vintern (bara några), Agapanthus praecox och Agapanthus africanus, du måste först ta reda på vilken du har, Lissa...  Det finns många sorter och det är viktigt att veta vilka föräldrar står i bakgrunden för att klara vintern på ett lämpligt sätt... MVH/clivia
CITAT (clivia @ 18-10-2008, 20:56)  Nu är jag äntligen här... Du har läst boken 4 gånger...  Då har du fått den alldeles nyligen, eller? Har du några bilder på dina skönheter? Jag tror att den variegerade behöver en ny kruka om rötterna fullkomligt sprutar ut...Jag försöker undvika sådan situation för att de nya rötterna är ömtåliga och går snabbt av, det gör inget om det är bara några men efter ett tag kommer clivian att sluta växa, de nya rötterna som är ute rottnar lätt och clivian kan inte utnyttja dem för att tillföra vatten och viktiga ämnen till själva växtkroppen... Ja, bebisar växer sakta det första året men redan det andra ser det bättre ut...Jag tar några bilder imorgon, nu är det mörkt... Det här med jordblandningen...  Jag tror inte att den är så himla viktig, har försökt att odla klivior i olika jordar med pH till den surare hållet, ja men inte för sura förstås... nej, jag kan inte säga att de är så känsliga som orkidéer, jag vattnar hela tiden med vanligt vatten...men det där med vitmössa är ingen dålig idé... Cryptostephanus vansonii är en mycket fin växt och den närmaste släkten till clivia... Den här endemiten kommer från Zimbabwe enligt några informationskällor. Nu har några av dem grott hos mig...  Fröna är mindre, bruna men grotiden är nästan densamma som hos clivior, har jag upplevt... [attachment=26082:Cryptost...okt.2008.jpg] Grattis till din nya clivian, Light of Buddha är verkligen fint... Nej, jag var inte ute efter "Jaffa" clivian, jag skulle bara vilja veta hur den ser ut..., det vill jag fortfarande... Jag ser fram emot dina bilder, Therese.... MVH/clivia de lovade bilderna på cliviafröplantor: fröplantor jan. 2006, 2007, 2008... [attachment=26102:jan.2006...okt.2008.jpg][attachment=26103:jan.2006...t.2008_2. jpg] MVH/clivia
nilssontherese
19-10-2008, 13:34
ahhhhh vilka fina bilder clivia!  och välmående plantor!  Jag har nyss fått boken hehe och fler gånger lär jag nog läsa den! Angående variegerade clivian...hmmm jag platerade om den ganska nyligen och rötterna är i alla fall i jorden så att säga....men ser de ut att ruttna så ska jag genast följa ditt råd Här kommer bilder! mini dvärg clivian från Kina! [attachment=26109:clivia_dvärg.jpg] Varigerade clivian från Kina [attachment=26110:variegerad_clivia.jpg] multipetal daruma frön sådda nu i sommar -08 [attachment=26111:multipetal.jpg] ytterligare frösådd nu i sommar creme färgade blommor 'Blanca' ska vara variegerad? [attachment=26112:frösådd.jpg] Mina första frösådder sådda i februari 2008 växer bra! [attachment=26113:frösådd_tidig_vår.jpg]
CITAT (nilssontherese @ 19-10-2008, 14:34)  ahhhhh vilka fina bilder clivia!  och välmående plantor!  Jag har nyss fått boken hehe och fler gånger lär jag nog läsa den! Angående variegerade clivian...hmmm jag platerade om den ganska nyligen och rötterna är i alla fall i jorden så att säga....men ser de ut att ruttna så ska jag genast följa ditt råd Här kommer bilder! mini dvärg clivian från Kina! [attachment=26109:clivia_dvärg.jpg] Varigerade clivian från Kina [attachment=26110:variegerad_clivia.jpg] multipetal daruma frön sådda nu i sommar -08 [attachment=26111:multipetal.jpg] ytterligare frösådd nu i sommar creme färgade blommor 'Blanca' ska vara variegerad? [attachment=26112:frösådd.jpg] Mina första frösådder sådda i februari 2008 växer bra! [attachment=26113:frösådd_tidig_vår.jpg] Fina klivior har du också...  ... nu gäller det bara att vänta på blommorna hos våra fröplantor  ...de som vi sådde nästan tillsammans blir ju ett år gamla februari  ... minst två år väntetid på blommor till...  ... Vad gäller din variegerade clivia...om den har rötter i jorden då är det ingen fara för den... Den vita massan i dina krukor...vad är det? Nu kommer jag ihåg...Du frågade någonting om sanden om den var bra, minns jag rätt ?  .... Mina har den sista gången fått fågelsand...  Ja, inte direkt köpt för klivior men det var för mycket för undulater...Sanden innehåller många mineraler, den kan inte skada växten, man gör aldrig fel med lite sand i substratet... lite oktoberbilder till  : Clivia ´Striata`: [attachment=26125:clivia_Striata.jpg][attachment=26126:clivia_S...okt.2008.jpg] Clivia Nakamura variegated: [attachment=26124:clivia_N...okt.2008.jpg] Clivia som inte har bestämmt sig hur den ska växa i framtiden... [attachment=26122:clivia_f...okt.2008.jpg][attachment=26123:clivia_f...t.2008_2. jpg] Tack för dina sköna bilder, Therese... MVH/clivia
nilssontherese
19-10-2008, 16:43
Tack clivia! WOW ännu flera snygga bilder striata var ju verkligen snygg! Jag är lite svag för variegerade sorter Ja, guuud så spännande det ska bli att vänta på blommor.Jag blev så exhalterad idag när jag planterade om cliva bebbarna från februari! Tänk vad fantastiskt att de kommer från ett litet frö!  .Jag tycker det verkligen är nått speciellt med att driva upp egna plantor! Den vita "massan" är perlite.Jag använder det i mina hoyors jord.De luckrar upp och hindrar jorden från att bli sur.Jag rotar hibiskus i detta och så kan man strö det runt nygrodda frön för att undvika mögel. Angående fågelsanden så stod jag och tittade på en påse i mitt förråd som jag använt till mina lökväxter *fniss*.Tankeöverföring! Jag var inte säker på om det gick att använda det så jag tog lite röd lavasten i botten istället *ler*.Men nu vet jag vad jag kan nyttja den till hädan efter! Jag pollinerade min gula i februari nån gång eller var det senare  hihi.Den har så stora frökapslar nu! Verkar vara massa fröer i dem!! KUL!
Oj oj oj, vilka härliga bilder ni har båda två. Helt klart vill man ha blommor, men dom här har ju underbart vackra blad och bladställningar. Jag kommer ihåg när ni väntade på chineserna, det måste ha varit i början när jag kom hit, och jag var verkligen imponerad av ert kunnande, och är det fortfarande naturligtvis..  . Jag ska ta kort på mina nu, den har fått bebisar som har blivit stora och jag borde nog dela på dom, men vill gärna ha råd. Mitt klimat nu är ovanligt milt i år, vi fick kallt i fredags, ca 17 grader från 24..men nu har det blivit lite mildare igen, runt 20 skulle jag tippa, på dagen naturligtvis. Det är kanske bäst att låta den följa med klimatet, och när vi får runt 10 sluta med vattning ? Agapanthusen är africanus tror jag, visste inte då att det fanns flera sorter, men jag tror att försäljaren sa det. Den har bara blommat 1 gång efter inköpsblommningen, och då satt blommorna så långt nere att man nästan inte såg dom. Dom har fått torka lite då och då, men egentligen har dom fått följa med naturen, men nu tycker jag att det är dags att den får blommor.....
CITAT (nilssontherese @ 19-10-2008, 17:43)  Tack clivia! WOW ännu flera snygga bilder striata var ju verkligen snygg! Jag är lite svag för variegerade sorter Ja, guuud så spännande det ska bli att vänta på blommor.Jag blev så exhalterad idag när jag planterade om cliva bebbarna från februari! Tänk vad fantastiskt att de kommer från ett litet frö!  .Jag tycker det verkligen är nått speciellt med att driva upp egna plantor! Den vita "massan" är perlite.Jag använder det i mina hoyors jord.De luckrar upp och hindrar jorden från att bli sur.Jag rotar hibiskus i detta och så kan man strö det runt nygrodda frön för att undvika mögel. Angående fågelsanden så stod jag och tittade på en påse i mitt förråd som jag använt till mina lökväxter *fniss*.Tankeöverföring! Jag var inte säker på om det gick att använda det så jag tog lite röd lavasten i botten istället *ler*.Men nu vet jag vad jag kan nyttja den till hädan efter! Jag pollinerade min gula i februari nån gång eller var det senare  hihi.Den har så stora frökapslar nu! Verkar vara massa fröer i dem!! KUL! Ja, ja, du är lite svag för variegerade sorter...  , det är jag också bara liiite svag för dem...  tänk på hur fantastiska kommer de att bli med blommorna på...  Ja, och allt började från en liten frö...Naturen är den verkliga trollkarln... Jag har aldrig använt perlit i jorden till mina clivior och kan faktiskt inte förklara varför...Kanske ska jag försöka att blanda den där i framtiden... Den gula clivian... det är den du köpte i början av det här året? Hur många frökapslar har den nu? Jag har lämnat bara några för att nästa årets blomningen påverkas av det...Min gula clivia blommade inte med så många blommor som förra året  ...det var nog för många frökapslar på den...Man lär sig hela tiden. Clivia gardenii har också för många kapslar och kanske ingen blomningen i sikte...Jag har funderat lite om de två Clivia gardenii och Clivia caulescens och kommit fram att den som blommar nu inte är C. gardenii men C. caulescens (Lena alias Bippo har rätt). Båda blommar på hösten hos mig...Tyvärr det här året kommer jag bara att njuta av C. gardenii frökapslar, hoppas att de blir röda så småningom... Clivia caulescens blommor [attachment=26178:Clivia_c...okt.2008.jpg] Den största variegerade clivian hos mig: [attachment=26180:barn_til...okt.2008.jpg][attachment=26181:ett_blad__okt.2008.j pg] Clivia gardenii blommor november förra året och frökapslar det här året: [attachment=26183:Clivia_gardenii....jpg][attachment=26179:frökapsl...okt.2008.j pg] MVH/clivia
blomkronan
20-10-2008, 13:55
CITAT (nilssontherese @ 19-10-2008, 17:43)  Den vita "massan" är perlite. Jag rotar hibiskus i detta och så kan man strö det runt nygrodda frön för att undvika mögel. Nu måste jag få slänga in en fråga? Har du bara perlite i ett glas med vatten och sticker ner sticklingarna i den? eller hur gör du? Strö runt nygrodda... tack för tipset.
nilssontherese
20-10-2008, 14:02
CITAT (blomkronan @ 20-10-2008, 14:55)  Nu måste jag få slänga in en fråga? Har du bara perlite i ett glas med vatten och sticker ner sticklingarna i den? eller hur gör du?
Strö runt nygrodda... tack för tipset. Jag har pelite i plastmuggar för snaps  eller kan man använda glas som du sa.Har undervärme och så har jag använt clonex att doppa sticklingen i innan, sedan häller jag på perlite  . Vassego´
nilssontherese
20-10-2008, 14:24
CITAT (clivia @ 20-10-2008, 14:13)  Ja, ja, du är lite svag för variegerade sorter...  , det är jag också bara liiite svag för dem...  tänk på hur fantastiska kommer de att bli med blommorna på...  Ja, och allt började från en liten frö...Naturen är den verkliga trollkarln... Jag har aldrig använt perlit i jorden till mina clivior och kan faktiskt inte förklara varför...Kanske ska jag försöka att blanda den där i framtiden... Den gula clivian... det är den du köpte i början av det här året? Hur många frökapslar har den nu? Jag har lämnat bara några för att nästa årets blomningen påverkas av det...Min gula clivia blommade inte med så många blommor som förra året  ...det var nog för många frökapslar på den...Man lär sig hela tiden. Clivia gardenii har också för många kapslar och kanske ingen blomningen i sikte...Jag har funderat lite om de två Clivia gardenii och Clivia caulescens och kommit fram att den som blommar nu inte är C. gardenii men C. caulescens (Lena alias Bippo har rätt). Båda blommar på hösten hos mig...Tyvärr det här året kommer jag bara att njuta av C. gardenii frökapslar, hoppas att de blir röda så småningom...  Ja, tanken på blommor på en variegerad får mig att dreggla haha! Japp den gula köpte jag i början av året här kommer en bild: [attachment=26185:clivia_citrina.gif] såhär ser kapslarna ut nu: [attachment=26186:kapsalr.gif] Jag antar att min med kommer ta stryk av många kapslar men jag ville prova för första gången *ler*. Så himla snygga gardenii kapslarna är mmmmm har du korstat den med nån annan sort?
CITAT (nilssontherese @ 20-10-2008, 15:24)  Ja, tanken på blommor på en variegerad får mig att dreggla haha! Japp den gula köpte jag i början av året här kommer en bild: [attachment=26185:clivia_citrina.gif] såhär ser kapslarna ut nu: [attachment=26186:kapsalr.gif] Jag antar att min med kommer ta stryk av många kapslar men jag ville prova för första gången *ler*. Så himla snygga gardenii kapslarna är mmmmm har du korstat den med nån annan sort? Jag har korsat bara de två, caulescens och gardenii, vet jag nu...  och har faktiskt en frökapsel på min andra caulescens också...och den första har en till blomstjälk på väg, de glädjer mig verkligen...  Det är svårt att ha alla clivior som du vill korsa till hands precis när du behöver dem...att experimentera med pollen har jag inte börjat ännu... [attachment=26188:Clivia_c...okt.2008.jpg][attachment=26189:Clivia_c...okt.2008. JPG] Som jag ser det är du ett duktigt bi...  Jag har inte lyckats att pollinera nästan alla i början...  Har du korsat dem med några andra? Plantan är fin, den kanske kommer med några blommor nästa år också... två sorters gul clivia kapslar: (jag är inte sämre än dig...  ), vi får väl se hur det kommer att bli med blomningen nästa år: [attachment=26190:gul_cliv...okt.2008.jpg][attachment=26191:gul_cliv...okt.2008. jpg] Oktoberblommor.... [attachment=26192:oktoberblommor....jpg][attachment=26193:oktoberb...or_2.....jp g] MVH/clivia
CITAT (lissa @ 20-10-2008, 00:56)  Oj oj oj, vilka härliga bilder ni har båda två. Helt klart vill man ha blommor, men dom här har ju underbart vackra blad och bladställningar. Jag kommer ihåg när ni väntade på chineserna, det måste ha varit i början när jag kom hit, och jag var verkligen imponerad av ert kunnande, och är det fortfarande naturligtvis..  . Jag ska ta kort på mina nu, den har fått bebisar som har blivit stora och jag borde nog dela på dom, men vill gärna ha råd. Mitt klimat nu är ovanligt milt i år, vi fick kallt i fredags, ca 17 grader från 24..men nu har det blivit lite mildare igen, runt 20 skulle jag tippa, på dagen naturligtvis. Det är kanske bäst att låta den följa med klimatet, och när vi får runt 10 sluta med vattning ? Agapanthusen är africanus tror jag, visste inte då att det fanns flera sorter, men jag tror att försäljaren sa det. Den har bara blommat 1 gång efter inköpsblommningen, och då satt blommorna så långt nere att man nästan inte såg dom. Dom har fått torka lite då och då, men egentligen har dom fått följa med naturen, men nu tycker jag att det är dags att den får blommor.....  Tack, Lissa... det är fortfarande bara en droppe i havet av clivias fascinerande värld, ju mer du kan desto mindre tror du att du kan något om dem... Hur stora är dina clivior? Om de har tillräckligt med plats alla, då behöver du inte plantera om dem...åtminstone inte nu på hösten... Precis...Enligt mig är det bättre att följa vädret och sin känsla vad gäller vattningen, det låter naturligt, bara att tänka på att de gillar att ha torrare förhållnanden, om du är osäkert vattna inte...sedan vattna rikligt och vänta tills allt överflödigt vatten rinner utt från krukan... Jag kan nästan ingenting om agapanthusar, men de kommer från Sydafrika som clivior...  och det betyder att det finns åtminstone en bok om dessa växter i min bibliotek... Hanneke van Dijk skriver i sin bok Agapanthus for gardeners så här på 27-e sidan: Evergreen plants in containers need light watering once every six weeks. Det betyder att de sover på vintern och gillar det torrt runt fötterna. De gillar inte frost enligt boken men den absolut största faran för dem är regniga och kalla vintrar... Jag tror att det viktigaste är att se till att jorden i kruka är lagom torr MVH/clivia
nilssontherese
21-10-2008, 13:09
CITAT (clivia @ 20-10-2008, 17:33)  Jag har korsat bara de två, caulescens och gardenii, vet jag nu...  och har faktiskt en frökapsel på min andra caulescens också...och den första har en till blomstjälk på väg, de glädjer mig verkligen...  Det är svårt att ha alla clivior som du vill korsa till hands precis när du behöver dem...att experimentera med pollen har jag inte börjat ännu... [attachment=26188:Clivia_c...okt.2008.jpg][attachment=26189:Clivia_c...okt.2008. JPG] Som jag ser det är du ett duktigt bi...  Jag har inte lyckats att pollinera nästan alla i början...  Har du korsat dem med några andra? Plantan är fin, den kanske kommer med några blommor nästa år också... två sorters gul clivia kapslar: (jag är inte sämre än dig...  ), vi får väl se hur det kommer att bli med blomningen nästa år: [attachment=26190:gul_cliv...okt.2008.jpg][attachment=26191:gul_cliv...okt.2008. jpg] Oktoberblommor.... [attachment=26192:oktoberblommor....jpg][attachment=26193:oktoberb...or_2.....jp g] MVH/clivia Hihi tack! Tja, pollinering gick väldigt bra *ler*.Jag hade bara den vanliga orangea till hands så kanske blir det inga gula hmmmm. Jag hoppas att den kommer blomma nästa år trots kapslar *fniss*
CITAT (nilssontherese @ 21-10-2008, 13:09)  Hihi tack! Tja, pollinering gick väldigt bra *ler*.Jag hade bara den vanliga orangea till hands så kanske blir det inga gula hmmmm. Jag hoppas att den kommer blomma nästa år trots kapslar *fniss* Det gäller bara att försöka, man vet aldrig på förhand vad som händer inuti frön ... Jag tror också att blommorna kommer även nästa år, har alltid haft åtminstone några trots kapslar...men har upplevt att mängden av kapslar ena året påverkar mängden av blommor nästa år... lite bilder till... Clivia caulescens, Clivia cyrtanthiflora och Clivia miniata tillsammans... [attachment=26472:oktoberb...okt.2008.jpg] lite färger..., stjälken hos den här clivian ser mycket konstig ut, har aldrig sett något sådant... [attachment=26469:oktoberfärger_....jpg][attachment=26471:oktoberf..._2_......jp g] Clivia cyrtanthiflora efter blomningen (pollinerat med Clivia caulescens) [attachment=26470:Clivia_c...okt.2008.jpg] blommorna hos en annan miniata har vuxit lite till... [attachment=26474:en_ny_mi...okt.2008.jpg] Håller tummarna, Therese, att du lyckas med dina clivior som du har lyckats med dina hoyor, du har både tålamod och gröna fingrar, det känns...  Mycket fina växter och fantastiska bilder på din sida... MVH/clivia
DragonLady
26-10-2008, 23:22
Skall man låta blomstjälken vissna eller ska man klippa ner den?
CITAT (clivia @ 20-10-2008, 20:55)  Tack, Lissa... det är fortfarande bara en droppe i havet av clivias fascinerande värld, ju mer du kan desto mindre tror du att du kan något om dem... Hur stora är dina clivior? Om de har tillräckligt med plats alla, då behöver du inte plantera om dem...åtminstone inte nu på hösten... Precis...Enligt mig är det bättre att följa vädret och sin känsla vad gäller vattningen, det låter naturligt, bara att tänka på att de gillar att ha torrare förhållnanden, om du är osäkert vattna inte...sedan vattna rikligt och vänta tills allt överflödigt vatten rinner utt från krukan... Jag kan nästan ingenting om agapanthusar, men de kommer från Sydafrika som clivior...  och det betyder att det finns åtminstone en bok om dessa växter i min bibliotek... Hanneke van Dijk skriver i sin bok Agapanthus for gardeners så här på 27-e sidan: Evergreen plants in containers need light watering once every six weeks. Det betyder att de sover på vintern och gillar det torrt runt fötterna. De gillar inte frost enligt boken men den absolut största faran för dem är regniga och kalla vintrar... Jag tror att det viktigaste är att se till att jorden i kruka är lagom torr MVH/clivia Clivia, Som vanligt grattar jag till alla växter med sina underbart vackra blommor. Dom gula bollarna i en av krukorna , är det kapslar eller något du har satt dit för att dekorera, det sistnämnda tror jag inte riktigt, eller hur?? Jag har inte fått anvisning om svar , och fick se det när jag var inne och tittade mig lite omkring, och det är anledningen till att jag inte svarade på en gång.. Jag tror att mina Clivior har tilräckligt med plats för sina rötter över vintern, så i vår delar jag på dom och byter jord, tack för det rådet. Jag blev lite full i skratt när du vid ett kort skrev att dom inte hade bestämt sig för växtsätt, för precic så ser mina ut,  På sista bilden ser man bebisen som inte är så mycket till bebis längre, men dom ser ju friska ut trots att deras växtsätt är lite okontrollerat. [attachment=26477:DSCN7435.JPG][attachment=26478:DSCN7525.JPG] Agapantusen har alltid haft mer torrt än vått, men när dom har haft vått är det för att det har spöregnat, och eftersom krukan är så stor tar det lång tid innan jorden torkar upp. Jag tror att den bara har tappat högst 5 blad under alla dessa år, och det var därför jag funderade på att skära av bladen totalt, för det kan ju vara så att den är så upptagen med bladen att den inte orkar komma med blommor. Det tar mig emot att göra något så drastiskt, för mina erfarenheter av att klippa bort alla blad och låta dom vila , är att det brukar sluta med att lökarna torkar in och att rötterna försvinner totalt ( vilket just har hänt med ett par små amaryllisar, helt blanka där det borde finnas rötter eller början till rötter) Tack för upplysningarna från sidan 27,  Det blir till stor hjälp att ha fått veta lite mer om dom och deras behov. Kortet är inte så bra, men det syns ju hur stor krukan är trots en blomställning framför den..., jag planterade om dom för ca 3 år sedan då krukan var sprängfylld av rötter. [attachment=26479:DSCN7488.JPG]
nilssontherese
27-10-2008, 09:37
CITAT Håller tummarna, Therese, att du lyckas med dina clivior som du har lyckats med dina hoyor, du har både tålamod och gröna fingrar, det känns...  Mycket fina växter och fantastiska bilder på din sida... MVH/clivia Tack clivia! ska bli spännande att se när de mognar om jag lyckats! Jag hoppas med att jag ska lyckas med mina clivior som med mina hoyor ! Tack vad snällt att du tyckte bilderna var fina  ÅHHH vilka underbar bilder du delar med dig av!! Jag undrar med de gula är det citroner?
CITAT (DragonLady @ 26-10-2008, 23:22)  Skall man låta blomstjälken vissna eller ska man klippa ner den? Det spelar ingen roll, DragonLady, om du tar bort den eller inte..., om det inte finns frökapslar där kommer blomstjälken att vissna ner så småningom... MVH/clivia
CITAT (lissa @ 27-10-2008, 00:29)  Clivia, Som vanligt grattar jag till alla växter med sina underbart vackra blommor. Dom gula bollarna i en av krukorna , är det kapslar eller något du har satt dit för att dekorera, det sistnämnda tror jag inte riktigt, eller hur?? Jag har inte fått anvisning om svar , och fick se det när jag var inne och tittade mig lite omkring, och det är anledningen till att jag inte svarade på en gång.. Jag tror att mina Clivior har tilräckligt med plats för sina rötter över vintern, så i vår delar jag på dom och byter jord, tack för det rådet. Jag blev lite full i skratt när du vid ett kort skrev att dom inte hade bestämt sig för växtsätt, för precic så ser mina ut,  På sista bilden ser man bebisen som inte är så mycket till bebis längre, men dom ser ju friska ut trots att deras växtsätt är lite okontrollerat. [attachment=26477:DSCN7435.JPG][attachment=26478:DSCN7525.JPG] Agapantusen har alltid haft mer torrt än vått, men när dom har haft vått är det för att det har spöregnat, och eftersom krukan är så stor tar det lång tid innan jorden torkar upp. Jag tror att den bara har tappat högst 5 blad under alla dessa år, och det var därför jag funderade på att skära av bladen totalt, för det kan ju vara så att den är så upptagen med bladen att den inte orkar komma med blommor. Det tar mig emot att göra något så drastiskt, för mina erfarenheter av att klippa bort alla blad och låta dom vila , är att det brukar sluta med att lökarna torkar in och att rötterna försvinner totalt ( vilket just har hänt med ett par små amaryllisar, helt blanka där det borde finnas rötter eller början till rötter) Tack för upplysningarna från sidan 27,  Det blir till stor hjälp att ha fått veta lite mer om dom och deras behov. Kortet är inte så bra, men det syns ju hur stor krukan är trots en blomställning framför den..., jag planterade om dom för ca 3 år sedan då krukan var sprängfylld av rötter. [attachment=26479:DSCN7488.JPG] Tack Lissa,... De "gula bollarna" i krukan är frukter av Citrus meyeri, de är mindre än vanliga citroner, sura med lite mandarin smak...  De har cca 5cm i diameter, sådana stora frökapslar  har jag aldrig haft... Du behöver inte plantera om dina clivior nu, de har verkligen tillräckligt med plats åtminstone till våren... Ja, att ta bort friska blad kan vara riskabelt, att skära blad hos städsegröna plantor totalt det kan vara dödligt... Växten räknar med dem och om de är gröna och friska är de i bruk, det är torrperioden som startar processen med att lagra livsviktiga ämnen i löken eller stammen och den pågår gradvis inte shockartad...Hos amaryllisar måste du först sluta vattna och sedan vänta tills bladen vissnar ner... Varsågod...  Om det finns behov ska jag leta efter information på andra sidor också... Lycka till med "sydafrikanerna"!!! [attachment=26504:lite_fär...okt.2008.jpg] Stor och Liten, okt. 2008 [attachment=26505:Stor_och...okt.2008.jpg] MVH/clivia MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 27-10-2008, 09:37)  Tack clivia! ska bli spännande att se när de mognar om jag lyckats! Jag hoppas med att jag ska lyckas med mina clivior som med mina hoyor ! Tack vad snällt att du tyckte bilderna var fina  ÅHHH vilka underbar bilder du delar med dig av!! Jag undrar med de gula är det citroner? Ja, det är meyeri citroner, Therese... [attachment=26511:Citrus_meyeri.jpg] ...och clivian med den konstiga stjälken...., två andra bilder här är vårblomningen i mars hos den, blommorna var tulpanformade, nu är de större och absolut inte tulpanformade... [attachment=26512:Den_här_...okt.2008.jpg][attachment=26514:vårblomn...ars_2008. jpg] [attachment=26515:klivia_m..._2....PG.jpg] ...och "denna" kommer att blomma lite senare... (båda ser ut som "siamesiska tvillingar" hos cliviaplantan) [attachment=26513:siamesis...okt.2008.jpg] Det var bara en liten förklaring till bilden... MVH/clivia
Tack för svaren Clivia, nu kommer jag att få lite mer plats där ute, för 6 små amayllisar blev chockartat av med sina blad  Jag ska nog aldrig mer göra någonting utan att höra mig för med er först.. Bilden med citrus, passiflora och Clivia är verkligen dekorativ..perfekt stilleben.. Om någon skulle kunna ha cironstora frökapslar, då är den personen du.. Tack för att du låter oss ta del av dina höstblommningar
nilssontherese
28-10-2008, 16:14
wow jag blir lika imponerad varje gång av dina bilder clivia! Tack för att du delar med dig! Citronerna är ju urläckra! Har du sått den från frö? Den sista clivia bilden på siamesiska tvillingarna ska den vara creme färgad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|