|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
CITAT (Betty @ 14-03-2008, 15:53)  Nu har jag planterat om mina klivior!  Ungefär så här såg det ut i alla krukorna: [attachment=14997:Kopia_av...3_14_001.jpg] Blev förvånad över att det var ytterst lite torra och döda rötter i krukorna, speciellt med tanke på att jag inte planterat om dem på flera år. I just den här krukan tog jag bort ca 10% rötter, bara av äldre rötter, inte någon av de unga "ormlika" rötterna som var lite rosaaktiga i topparna. Hoppas att cliviorna kommer att blomma med massor av fina blommor nästa år!!!! Håller tummarna!!! MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 14-03-2008, 16:14)  Tack!  jag är så lycklig nu! har skrivit och frågat säljaren vad det är för sort hoppas att jag får ett vettigt svar  Skulle också varit myyycket lycklig om jag fick sådan klivia.  Du är inte ensam. Jag är också nyfiken på svar. MVH/clivia
CITAT (clivia @ 14-03-2008, 16:19)  Hoppas att cliviorna kommer att blomma med massor av fina blommor nästa år!!!! Håller tummarna!!! MVH/clivia Tack clivia! Måste erkänna att om jag inte hade börjat läsa den här tråden och allt intressant som du skrivit här så hade de nog inte blivit omplanterade i år heller...  Du har verkligen lyckats väcka kliviaintresset till liv!
Himmel så fin den var Therese! Vad får den för blommor sen? Inte för att det gör nåt om den aldrig skulle blomma när den har såna blad, men lite nyfiken är man ju...! /Lena
CITAT (nilssontherese @ 14-03-2008, 15:30)  Här kommer bilder på min underbara variegerade clivia som är 2 år gammal! suveränt packad! Fick en bonus med men vet inte vad det är?? nilssontherese , man blir lite avundsjuk når man ser bilder av dine fantastiske nye Cliviaer ! Men grattis , grattis , så fint at din import ble så vellykket ! Hvilken vakker variegering ! Jeg håper du oppdaterer oss om hvordan det går med dem.
nilssontherese
14-03-2008, 18:49
Jag lovar att hålla er uppdaterade  jag har planterat den nu och den är så vacker att jag beundrar den hela tiden  . Den ska enligt säljaren få samma orangea blommor som den vanliga alltså mönjeliljan.
CITAT (Betty @ 14-03-2008, 17:42)  Tack clivia! Måste erkänna att om jag inte hade börjat läsa den här tråden och allt intressant som du skrivit här så hade de nog inte blivit omplanterade i år heller...  Du har verkligen lyckats väcka kliviaintresset till liv!  Tänk på, Betty. Din klivia är en dyrbar skatt, någonting som går i arv. Du kan köpa en ny men den kommer aldrig att fylla den platsen som din gamla klivia fyller i ditt hjärta och själ. Klivior är underbara växter för att de kan bli mycket gamla, de kan överleva oss om de blir bra omhändertagna. Det finns saker i livet som inte går att ersätta inte ens för massa pengar om vi förlorar dem är det för gott, tyvärr, inser vi detta många gånger för sent. Ärvda gamla clivior är någonting sådant.... det är min åsikt MVH/clivia
några bilder till...Våren är bakom dörren även om det snöar idag Klivia med två stjälkar i blom fortfarande, den kanske väntar på de andra... [attachment=15163:våren_är.....3.2008.jpg] 24 blommor väntar på solen... [attachment=15164:24_blomm.....3.2008.jpg] Gul clivia har vuxit över en meter... [attachment=15165:gul_cliv.....3.2008.jpg] Den här clivian ser ut som en boll när den blommar... [attachment=15166:som_en_b.....3.2008.jpg] Önskar alla mycket glädje med era gröna vänner MVH/clivia
nilssontherese
17-03-2008, 17:59
CITAT (nilssontherese @ 17-03-2008, 17:59)  Don`t worry  , be happy  ...solen skiner ändå  Titta, hur en "perfekt" clivia ser ut (bilden tagen från internet)... [attachment=15258:perfect_clivia.jpg] Hur mår dina nya strålande kinesiska ögostenar? MVH/clivia
nilssontherese
18-03-2008, 13:19
Vilken underbar planta och som du sa *perfekta blommor*!!! Mina kinesiska skönheter mår utmärkt!  Ser ut som om den variegerade har börjat satsa på ett nytt blad  .Tyvärr har jag inte fått nått svar av säljaren vad den lilla var för nått...ska maila igen och försöka få nån rätsida på det hela
nilssontherese
18-03-2008, 15:47
Nu fick jag svar det är en monk Daruma clivia hybrid svarade säljaren säger mig inte så mycket men clivia du kanske vet mera?  jag lägger till det här som jag hittade: http://www.johnjearrard.co.uk/amaryllidace...khybriddm1.htmljag tror det är en sådan
CITAT (nilssontherese @ 18-03-2008, 15:47)  Nu fick jag svar det är en monk Daruma clivia hybrid svarade säljaren säger mig inte så mycket men clivia du kanske vet mera?  jag lägger till det här som jag hittade: http://www.johnjearrard.co.uk/amaryllidace...khybriddm1.htmljag tror det är en sådan Titta här, nilssontherese, http://clivia.topcn.cn/New%20Cultivars2.htm, det är Wu Jin`s Clivia Page hon förklarar skillnaden mellan Monk och Daruma clivior. Monk är en gammal kinesisk bredbladig sort, det sägs att den är en av de tre, fyra första i Kina känd nästan 70 år tillbaka och Daruma är faktiskt en bredbladig "dvärgklivia" med japansk bakgrund och har importerats till Kina omkring 18 år tillbaka. Du har alltså en av de korsningarna kineserna har gjort mellan de två sorterna... Kanske har också den europeiska bredbladiga Belgian hybriden lite kinensisk (monk) blod, vem vet... Jag är mycket nyfiken på bilder av kinesiska skönheter vilande i sina krukor... MVH/clivia
nilssontherese
20-03-2008, 14:11
Här kommer lite bilder igen på mina kinesiska skönheter!  så hybriden kan vara en dvärg variant då?? [attachment=15393:variegerad_clivia.jpg][attachment=15394:monk_daruma_hybrid.jpg ][attachment=15395:monk_daruma.jpg]
CITAT (nilssontherese @ 20-03-2008, 14:11)  Här kommer lite bilder igen på mina kinesiska skönheter!  så hybriden kan vara en dvärg variant då?? [attachment=15393:variegerad_clivia.jpg][attachment=15394:monk_daruma_hybrid.jpg ][attachment=15395:monk_daruma.jpg] Nilssontherese, dina kinesiska skönheter är sagolika....  för bilderna... Ja, hybriden kan vara en dvärg variant, de är mycket populära bland kineserna och japanerna...Jag har också en korsning mellan de två i min samling, det är än 2,5 årig fröplanta (10/2005) men din har bredare blad och ju bredare blad desto finare planta tror japanerna (och jag också  )...Det här är min Daruma x monk nu: [attachment=15398:Daruma_x_monk.jpg] Det har blivit lite fel så måste jag redigera och då lägger jag en bild till: Denna planta skulle bli en multipetal men liten överraskning är den med sina tvåfärgade blad (form Light of Buddha) redan i det andra året: [attachment=15403:S0917_Me...x_self_1.jpg] Kliviornas värld gömmer många överraskningar som bara väntar för att bli upptäckta... MVH/clivia
nilssontherese
20-03-2008, 15:00
Vilken söt liten planta du hade!  min har som du sa när man jämför bilderna bredare blad! Kul ifall det vore en dvärgvariant hehe tar inte så mycket plats Måste fråga en sak jag tycker mina fröer är sega som tusan! Hur länge tar det innan fröet skrumpnar och det bara är blad???
CITAT (nilssontherese @ 20-03-2008, 15:00)  Vilken söt liten planta du hade!  min har som du sa när man jämför bilderna bredare blad! Kul ifall det vore en dvärgvariant hehe tar inte så mycket plats Måste fråga en sak jag tycker mina fröer är sega som tusan! Hur länge tar det innan fröet skrumpnar och det bara är blad???  Det beror på omständigheterna...och kan dröja 3-6 månader. Du kan titta på två fröplantor och bedöma själv, en är från dec.2007 och den andra den första bebisen från tallriken med det växande andra bladet nu: [attachment=15401:fröplant...dec.2007.jpg] [attachment=15402:fröplant.....3.2008.jpg] De båda har lite av "modersmat" kvar... MVH/clivia
nilssontherese
20-03-2008, 19:41
Den ena bilden du beskrev skulle vara multipetal är det en light of budah fast multipetal då?  jag har en fråga till! Jag ställde tidigare frågan ifall jag behövde vattna de små liven.Och vet att du hade den största bebisen med plastpåse över har du så på alla? Eller kan man ha både och?? Vissa av fröerna har snabb fart där ibland yellow tulip! DE andra är liiiiite segare  Måste lägga till att de bleka tvåfärgade bladen är sååååååååååå snygga!
CITAT (nilssontherese @ 20-03-2008, 19:41)  Den ena bilden du beskrev skulle vara multipetal är det en light of budah fast multipetal då?  jag har en fråga till! Jag ställde tidigare frågan ifall jag behövde vattna de små liven.Och vet att du hade den största bebisen med plastpåse över har du så på alla? Eller kan man ha både och?? Vissa av fröerna har snabb fart där ibland yellow tulip! DE andra är liiiiite segare  Måste lägga till att de bleka tvåfärgade bladen är sååååååååååå snygga!  , Nilssontherese, jag är mycket förtjust i variegation på bladet, det spelar ingen roll vilken den är, de är sååååååå snygga alla, varje variegation är lite annorlunda som en vacker naturbild... Vad gäller fröerna, ja, vissa växer fortare och vissa växer långsammare...Nej, jag har inte plastpåse över alla men då ser jag till att de finns i fuktigare förhållanden som tex på inglasad balkong...eller så sprayar jag lite då och då... Jag glömde reagera på den första delen av din inlägg senast, förlåt; tack och ja din kinesiska klivia har bredare blad och det är variant av dvärgklivian i alla fall, det syns, i min samling finns en ännu mindre variant av hime Daruma... Titta på denna tvååriga plantan: [attachment=15411:Hime_Daruma.JPG] Klivia är mycket intressant växt... Lite svårt att säga om min tvåfärgade clivia är också multipetal, det kommer tiden att visa..., även om fröet är från en multipetal växt kan det hända att det inte kommer att bli en sådan... MVH/clivia
nilssontherese
21-03-2008, 08:57
Nämen så söööööt När du har dem på balkongen hur varmt är det?
CITAT (nilssontherese @ 21-03-2008, 08:57)  Nämen så söööööt När du har dem på balkongen hur varmt är det?  Ja, Nilssontherese, de "minidvärgarna" är mycket söta... På balkongen är det inte så varmt, den är oisolerad... mellan 0-15 grader som jag uppskattar det...Men det har inte frusit där i alla fall och alla klivior blommar under dessa omständigheter...Några fröer finns i lägenheten och några på balkongen nu för att jämföra vad är bättre i början för dem. Jag kan raportera att alla mina fröer lever och växer även om det på balkongen sker i lugnare tempo...Fördelen är att jag behöver varken vattna eller spraya mina fröplantor längre tid där... MVH/clivia
nilssontherese
21-03-2008, 11:13
ok så bra! tack för svar! jag har mina i ett fönster som är runt 19 grader så det funkar nog bra då  tar gärna emot rapporter framöver !! Tack clivia!
CITAT (nilssontherese @ 21-03-2008, 11:13)  ok så bra! tack för svar! jag har mina i ett fönster som är runt 19 grader så det funkar nog bra då  tar gärna emot rapporter framöver !! Tack clivia!  Det var så lite... Lite bilder för att värma själen i det dystra vädret...  Smalbladig clivia blommar nu: [attachment=15426:smalblad.....3.2008.jpg][attachment=15427:smalblad.....3.2008. jpg] Klivior i solen igår.... [attachment=15428:clivior_.....3.2008.jpg] MVH/clivia
nilssontherese
21-03-2008, 12:27
TJUSIGT!!  de värmde!  så då¨är den smal bladigas blommor aningen blekare?
CITAT (nilssontherese @ 21-03-2008, 12:27)  TJUSIGT!!  de värmde!  så då¨är den smal bladigas blommor aningen blekare? Ja, den är aningen blekare och ser lite annorlunda ut, du kan bedöma själv [attachment=15439:bredblad.....3.2008.jpg][attachment=15441:smalblad.....3.2008. jpg] Clivia med 24 blommor börjar också visa sin skönhet [attachment=15440:clivia_m.....3.2008.jpg] Jag ser fram emot dagen när dina kinesiska skönheter visar sina blommor...det kommer att bli en fantastisk upplevelse... MVH/clivia
nilssontherese
21-03-2008, 18:21
Tackelitack för bilder! jag läääääääääääääääääääängtar tills mina blommar med! den största var ju 2 år gammal
mamamaggan
22-03-2008, 14:06
Ytterligare en liten rapport om mina cliviafrön . Två har som sagt fått stjälkar , ett par cm långa , och resten har rejäla groddar nu.
Sedan väntar jag på att fröna på min stora klivia ska mogna. De har setat i nästan ett år nu . Blomningen för i år börjar vissna ner ( hade över tjugo blommor ) och det verkar som om pollineringen har lyckats i år också.
Ska jag sätta om den efter att den blommat klart ? Den sitter i en väldigt liten kruka , nästan bara rötter och lite lite jord.
nilssontherese
22-03-2008, 14:08
Jag har en liten undring.Fick berättat på ett annat forum att *hon hade haft kapslar på sin planta och att de börjat gro på plantan? Är detta vanligt?
CITAT (nilssontherese @ 22-03-2008, 14:08)  Jag har en liten undring.Fick berättat på ett annat forum att *hon hade haft kapslar på sin planta och att de börjat gro på plantan? Är detta vanligt? Ja, det är vanligt om kapslarna mognar på plantan längre tid. Groende fröer bidrar till att kapseln spricker och fröerna faller på marken. Hos oss är det lite problem när det händer för att fuktigheten inte är tillräckligt och därför kan de vissna. Det är bättre att undvika detta och inte lämna fröerna på plantan onödig lång tid. Tyvärr har jag inte bild på den övermognade kapseln, bara på de groende fröer som var i den, ja, men inte alla var groende i alla fall... [attachment=15540:kapseln_.......2004.jpg] MVH/clivia
CITAT (mamamaggan @ 22-03-2008, 14:06)  Ytterligare en liten rapport om mina cliviafrön . Två har som sagt fått stjälkar , ett par cm långa , och resten har rejäla groddar nu.
Sedan väntar jag på att fröna på min stora klivia ska mogna. De har setat i nästan ett år nu . Blomningen för i år börjar vissna ner ( hade över tjugo blommor ) och det verkar som om pollineringen har lyckats i år också.
Ska jag sätta om den efter att den blommat klart ? Den sitter i en väldigt liten kruka , nästan bara rötter och lite lite jord. Ja, mamamaggan, du kan plantera om den efter att den blommat klart. Plantan behöver "mat" för nya blad och framtida fröer. Jag är övertygat om att klivia är ganska "hungrig" nu på våren... Lycka till!
nilssontherese
22-03-2008, 16:56
Tack för bilden och infot!  kvinnan som berättade om detta hade sparat två som grott i kapseln och båda hade klarat sig!
mamamaggan
22-03-2008, 17:03
CITAT (clivia @ 22-03-2008, 16:29)  Men då gör jag så när blommorna fallit av.
Min första gula klivia har slagit ut det här året 1.Första blomman; 2. Andra blomman; [attachment=15573:Gul_kliv...3.3.2008.jpg][attachment=15574:Gul_kliv...3.3.2008. jpg] 3.Hela plantan; 4. Knoppar; [attachment=15575:Gul_kliv...3.3.2008.jpg][attachment=15576:Gul_kliv...3.3.2008. jpg] Glad påsk åt alla blomälskare!!! MVH/clivia
nilssontherese
23-03-2008, 11:40
Åhhh så fin!
CITAT (nilssontherese @ 23-03-2008, 11:40)  Åhhh så fin!  Tack, nilssontherese!!! Här finns två bilder till... En liten överraskning i form av 8 petals (vet inte hur säger man det på svenska  ) [attachment=15591:gul_cliv...raskning.jpg] Här ska det bli en gul dubbelblomma [attachment=15593:här_ska_...3.3.2008.jpg] MVH/clivia
nilssontherese
23-03-2008, 18:34
Vad häftigt ska bli kul att se den dubbelblommande! Kanske säger man 8 kronblad?
CITAT (clivia @ 23-03-2008, 16:44)  En liten överraskning i form av 8 petals (vet inte hur säger man det på svenska  ) Er dette planter du har startet fra frø ? Også : Takk for alle bilder og info. som kommer i denne tråden , det er mycket inspirerende ! MVH/ Sunny
CITAT (nilssontherese @ 23-03-2008, 18:34)  Vad häftigt ska bli kul att se den dubbelblommande! Kanske säger man 8 kronblad?   för hjälpen, nilssontherese, ja, petal betyder kronblad, det måste jag komma ihåg MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 23-03-2008, 18:51)  Er dette planter du har startet fra frø ? Også : Takk for alle bilder og info. som kommer i denne tråden , det er mycket inspirerende ! MVH/ Sunny Nej, Sunny, plantan köpte jag i vanlig plantbutik fyra år tillbaka. Det är bara i år denna clivian har fått en sådan lite annorlunda blomma. Jag tycker att det är fint av "henne" att bjuda på lite överraskningar... MVH/clivia
Hej Jag tycker att säga, om ni vill att de ska blomma bra, ni kan täcka dem på svart plast påse, några veckor på den här tiden, och ger dem lite vatten. Lycka till, H:Bassam
CITAT (Bassam @ 23-03-2008, 20:30)  Hej Jag tycker att säga, om ni vill att de ska blomma bra, ni kan täcka dem på svart plast påse, några veckor på den här tiden, och ger dem lite vatten. Lycka till, H:Bassam Bassam, det har jag aldrig hört talas om och aldrig försökt göra det. Är det din erfarenhet? Jag har en känsla att de behöver mer vatten nu, de växer ju och blommar. Även de som inte blommar skjuter ut nya blad. Varför ska man täcka dem med svart plast påse, jag tror att de behöver ljus nu MVH/clivia
Lite bilder till...för dem som njuter av kliviornas skönhet... 24 blommor 24. mars 2008, min rödaste clivia... [attachment=15636:24_blomm...4.3.2008.jpg][attachment=15637:24_blomm...4.3.2008. jpg] åtta kronblad öppnar sig mer och mer... [attachment=15635:åtta_kro...4.3.2008.jpg] på den inglasade balkongen... [attachment=15638:Jag_sitt...4.3.2008.jpg] Ha en bra dag!!! MVH/clivia
Hej Jag tycker att säga det är vad som läste i mina böcker och vad som läste i det här rummet, att cilvia behöver vila för att blomma så bra. Obs : Clivior ska vila om de haft lite jus och lite vatten. . Lycka till, H:Bassam
CITAT (Bassam @ 25-03-2008, 00:47)  Hej Jag tycker att säga det är vad som läste i mina böcker och vad som läste i det här rummet, att cilvia behöver vila för att blomma så bra. Obs : Clivior ska vila om de haft lite jus och lite vatten. . Lycka till, H:Bassam Bassam, klivior är ju mycket känsliga skapelser /de tål torka inte fukt/ och när de vilar behöver de ha frisk luft omkring sig. Om du täcker de med svart påse i denna tid, mikroklimat i påse i samband med högre temperatur kan åstadkomma att plantan ruttnar. Jag tror inte att städsegröna växter kan vara utan ljus en längre tid även om temperaturen är omkring 10 grader nu....(Ja, men jag kan ha fel) På min inglasade balkong den senaste perioden har temperaturen säkert inte överstigit den här gränsen...Men klivior låter sig inte påverkas av detta, de bara växer och blommar lite långsamare...de kanske känner att våren kommer snart med sina inbyggda genetiska klockor... MVH/clivia klivior blommar fortfarande... [attachment=15927:klivior_28.3.2008.jpg][attachment=15928:den_förs...8.3.2008.jp g] Våren är säkert i luften... [attachment=15931:klematis.....3.2008.jpg][attachment=15932:Nelly_Mo.....3.2008. jpg] en liten jordnöt visar sina blad... [attachment=15930:jordnött.....3.2008.jpg] MVH/clivia
Fågelvägen
29-03-2008, 12:55
Att stänga in cliviorna i en svart plastpåse flera veckor låter väldigt konstigt! Försöker man inte åstadkomma så naturliga förhållanden som möjligt för sina krukväxter? Där clivian växer naturligt är det väl inte kolmörkt i veckor?  Mina blommar i alla fall snällt utan någon skrämsel med plastpåsar. Men jag har en fråga också: gillar cliviorna att duscha, eller ska man låta bli och bara torka av bladen? Jag har läst någonstans att de inte mår bra av att duschas, men era ser så nyduschade och rena ut! Ni kan inte ha torkat damm på alla hundratals blad! Jättevackra blommor och skickligt skötta!
Awasthlm
29-03-2008, 13:07
Hej,
Jag har också jättefina klivior som blommar för fullt. De brukar bli så stora till slut att jag delar på dem och på så vis får nya fina skott. Eftersom de är så fina så har jag ofta lust att ge bort dem till andra också. Blir lite sugen på att plantera frön också men tror att de nog blommar fortare om man delar plantor istället?
Ett problem jag har haft är att stängeln "fastnar" o kläms av bladen. Antar att det beror på för lite vatten och kanske även näring för nu har jag börjat vattna mycket flitigare så fort jag ser att en blomstängel är på gång. Då kommer den upp fint ochhar fått flera stänglar direkt efter varandra.
Det vore intressant att se andra färger. Har bara sett starkt orange.
Hej på er.
CITAT (Fågelvägen @ 29-03-2008, 12:55)  Att stänga in cliviorna i en svart plastpåse flera veckor låter väldigt konstigt! Försöker man inte åstadkomma så naturliga förhållanden som möjligt för sina krukväxter? Där clivian växer naturligt är det väl inte kolmörkt i veckor?  Mina blommar i alla fall snällt utan någon skrämsel med plastpåsar. Men jag har en fråga också: gillar cliviorna att duscha, eller ska man låta bli och bara torka av bladen? Jag har läst någonstans att de inte mår bra av att duschas, men era ser så nyduschade och rena ut! Ni kan inte ha torkat damm på alla hundratals blad! Jättevackra blommor och skickligt skötta!  Fågelvågen, varför skulle cliviorna inte gilla vatten på bladen i växtperioden?  I naturen regnar det, de kan inte undvika att få regndroppar på sina gröna blad ... Är det bara jag som unnar dem minst en dusch i månaden på sommaren?  Det är svårt att torka damm från alla blad, det har du rätt i...  På vintern duschar jag inte, det är fuktigt och kallt på balkongen, jag ger dem inte vatten i kruka heller, de sover tills ungefär slutet av januari om jag minns rätt... För att inte ljuga (den här vintern är lite konstigt), hade de alla fått en riktig dusch i början av februari när det var varmare på balkongen,...sedan dess har jag inte behövt göra det...Jag är snål med vatten fortfarande för att det är kallt ute. Att hitta harmoni mellan temperaturen och fuktigheten är svårt ibland men jag försöker lyssna lite på de där "clivia damerna"  och tillfredställa deras behov... Lycka till med dina "clivia damer", Fågelvågen  , en dusch i månaden istället för vatten i kruka på sommaren skulle de uppskatta och vara mycket tacksama för... ja, enligt mig... clivia och vattendroppar... [attachment=15958:klivia5.JPG][attachment=15959:klivia_o...oppar....jpg] MVH/clivia
CITAT (Awasthlm @ 29-03-2008, 13:07)  Hej,
Jag har också jättefina klivior som blommar för fullt. De brukar bli så stora till slut att jag delar på dem och på så vis får nya fina skott. Eftersom de är så fina så har jag ofta lust att ge bort dem till andra också. Blir lite sugen på att plantera frön också men tror att de nog blommar fortare om man delar plantor istället?
Ett problem jag har haft är att stängeln "fastnar" o kläms av bladen. Antar att det beror på för lite vatten och kanske även näring för nu har jag börjat vattna mycket flitigare så fort jag ser att en blomstängel är på gång. Då kommer den upp fint ochhar fått flera stänglar direkt efter varandra.
Det vore intressant att se andra färger. Har bara sett starkt orange.
Hej på er. Det är säkert att de blommar fortare om man delar plantor istället, Awasthlm  ...Men ibland vill man kasta sig i osäkerhet lite...  och försöka odla nya spännande korsningar, tillföra andra färger på blommor och blad till samlingen...Det är spännande och intressant, med många drömmar om hur den blivande plantan kommer att se ut...  om fyra, fem år... Vad gäller för tidigt blommande växter som "fastnar", antar jag bara att det beror på stora omväxlingar i temperaturen, när varmare vårsolen börjar skina genom fönstret ibland några dagar i sträck och blommorna hinner inte att komma upp,...(det är ett rent antagande från min sida) jag är inte riktigt övertygat om att det beror på för lite vatten  ... Ja, om du kan lyssna på dem  , då kommer klivior att visa sin belåtenhet, ibland med flera stänglar... ibland kan en gul clivia se ut så här... [attachment=15966:fyra_stänglar....jpg] eller så här... [attachment=15968:gul_clivia.....jpg] Lycka till! MVH/clivia
CITAT (clivia @ 03-01-2008, 16:56)  I varje kapsel kan det finnas mer än ett frö, många kapslar innehåller mer än 10. Det går bra att plantera de direkt. Titta på mina bilder:
röda kapslar: [attachment=11179:klivia_frön_1.jpg]
frön: [attachment=11180:klivia_frön_2.jpg]
frön efter cca 6 veckor: [attachment=11181:klivia_frön_3.jpg]
MVH/clivia Hej! När dom blivit så stora som du har dom på din bild då kan man väl sätta dom i en kruka? Hur långt ner sätter man dom? Vad händer med själva frökapseln skall den fortfarande ligga uppe på jorden? Skall jag sätta dom i planteringjord eller såjord? Hälsningar Bahia
Fågelvägen
30-03-2008, 11:11
Tack Clivia för rådet om duschning! Jag har också tyckt det låter konstigt att clivior inte skulle gilla att man duschar dem. Kanske någon har duschat dem för länge sedan och om de dött av någon annan orsak har man dragit fel slutsats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|