Full version: Klivior
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Awasthlm
CITAT (clivia @ 29-03-2008, 20:38) *
...Men ibland vill man kasta sig i osäkerhet lite... naughty.gif och försöka odla nya spännande korsningar, tillföra andra färger på blommor och blad till samlingen...Det är spännande och intressant, med många drömmar om hur den blivande plantan kommer att se ut... sleeping.gif om fyra, fem år...

Ja det förstås. Det är ju jättespännande! Började faktiskt själv pollinera mina klivior igår när jag hade läst här. Det är alltid roligt att försöka få blommor att blomma igen tex. Tyvärr är de inte alltid så vackra under tiden... men svårt att kasta bort en del växter.

Hej så länge.
clivia
CITAT (bahia1 @ 30-03-2008, 11:38) *
Hej!
När dom blivit så stora som du har dom på din bild då kan man väl sätta dom i en kruka? Hur långt ner sätter man dom? Vad händer med själva frökapseln skall den fortfarande ligga uppe på jorden? Skall jag sätta dom i planteringjord eller såjord?
Hälsningar
Bahia

Bahia, det är bättre att frökapseln ligger uppe på jorden och du kan kontrolera den om den inte ruttnar. Om den börjar ruttna (det händer ibland) måste du omedelbart ta bort den annars ruttnar hela växten. Det är faktiskt inte så avgörande om du sätter dem i planteringjord eller såjord i början enligt mig, första året växer de ändå inte så fort.

blomma.gif

MVH/clivia
clivia
lite bilder på "leende" clivior från den här deppiga regniga dagen....förstås, bara för dem som är intresserade... smile.gif

clivior blommar fortfarande...
[attachment=16353:klivior_.....4.2008.jpg]

Den gula clivian i full blom idag...
[attachment=16349:den_här_.....4.2008.jpg]

En till orangea clivian som blommar...
[attachment=16352:en_till_.....4.2008.jpg][attachment=16350:...i_jäm.....4.2008.
jpg]

Några till clivior som är på väg att blomma...
[attachment=16354:några_ti.....4.2008.jpg]

Clematis Nelly Moser idag...
[attachment=16351:clematis...5.4.2008.jpg]

shy.gif blomma.gif

MVH/clivia

nilssontherese
tack för underbara bilder denna regniga dag! biggrin.gif det piggar upp! tummenupp.gif
bippo
Jag undrar lite hur ni gör som lyckas med pollineringen av era clivior? Jag har försökt både på en orange och en gul som har blommat i år. På den orange blev det bara en kapsel som började svälla upp, och på den gula verkar det inte precis bli bättre resultat... Kapslarna blir inte större alls och till slut ramlar de av.
Jag har ju sett Clivias fina bilder på hela klasar med frökapslar, vill också lyckas med det!
clivia
CITAT (bippo @ 09-04-2008, 14:08) *
Jag undrar lite hur ni gör som lyckas med pollineringen av era clivior? Jag har försökt både på en orange och en gul som har blommat i år. På den orange blev det bara en kapsel som började svälla upp, och på den gula verkar det inte precis bli bättre resultat... Kapslarna blir inte större alls och till slut ramlar de av.
Jag har ju sett Clivias fina bilder på hela klasar med frökapslar, vill också lyckas med det!

Det är lite svårt att ge några råd vad gäller pollinering ibland lyckas man ibland inte. Enligt mig är det bra att pollinera några gånger för att vi inte vet precis när pistillen är bered att ta pollen till sig. Det kan hända att toma kapslar mognar också...Jag har sådana clivia miniata kapslar från förra året...
[attachment=16848:många_ka...6.4.2008.jpg]
Å andra sidan har jag inte ansträngt mig mycket för att pollinera clivia gardenii i november och det ser ut att några frön har bildats på den i alla fall...
[attachment=16846:frökapsl...6.4.2008.jpg]
I början, tror jag, är det alltid så att man måste prova sig fram att se vad som fungerar för en. Det kan hända att tex hos gula clivior fungerar det bättre att pollinera med pollen från en annan clivia (helst gul clivia om du vill ha gula clivia frön)...Åtminstone hos en av mina gula clivior är det så... trostar.gif

MVH/clivia

clivia
Klivior på balkongen fortfarande blommar... happy.gif även om deras blomningstid närmar sig till sitt slut...
[attachment=16851:gula_cli...6.4.2008.jpg]
Dubbelblomma hos min största clivia har slagit ut och är hela 11 cm stor...
[attachment=16850:en_11cm_...6.4.2008.jpg]
Förra året var det 28 blommor på en stjälk hos denna clivian, det här året är det mindre sad.gif ...på grund av för många frön, tror jag ...
[attachment=16852:mina_stö...6.4.2008.jpg]

Önskar alla mycket glädje med era växter...

rose.gif

MVH/clivia
Sunny
Å , så vakre bilder ! bravo.gif

Hvordan går det med frøplantene til dere som har deltatt i denne tråden ?
clivia
CITAT (Sunny @ 16-04-2008, 20:55) *
Å , så vakre bilder ! bravo.gif

Hvordan går det med frøplantene til dere som har deltatt i denne tråden ?

thanks.gif, Sunny.

Fröplantorna växer... yes.gif, den största bebisen från tallriken som jag lagt bilderna på i den här tråden ser ut så här, den fick sälskap av några passisar som jag inte trodde skulle gro för att de var ett år gamla... nu måste jag hitta plats för dem, de kan verkligen inte växa tillsammans i en kruka...
[attachment=16884:klivia_b...6.4.2008.jpg]

blomma.gif

MVH/clivia

nilssontherese
Har glömt och skriva tack för uppdateringen på frösådderna tummenupp.gif .
Här kommer en bild på en frösådd bebis av en korsning en cyrtanthiflora.Den har en variegering på det första bladet.Betyder det att den kommer bli variegerad??? g.gif
[attachment=17294:clivia.jpg]
clivia
CITAT (nilssontherese @ 25-04-2008, 10:53) *
Har glömt och skriva tack för uppdateringen på frösådderna tummenupp.gif .
Här kommer en bild på en frösådd bebis av en korsning en cyrtanthiflora.Den har en variegering på det första bladet.Betyder det att den kommer bli variegerad??? g.gif
[attachment=17294:clivia.jpg]

Therese, enligt mina erfarenheter - ja yes.gif, men de växer inte så fort, här är bilder på två ettåriga variegerade clivior.

variegerade clivior, 1-åringar...
[attachment=17665:gul_cliv...2.5.2008.jpg][attachment=17664:röd_cliv...2.5.2008.
jpg]

MVH/clivia

nilssontherese
TACK! clivia! Då får jag bara hoppas på att de blir variegerade !! Det är ju så snyggt!
clivia
lite bilder på mina clivior så här året...en liten uppdatering

cliviabebisen från tallriken med P. actinia (tills idag har jag inte hunnit omplantera dem, de växer som ogräs smile.gif...

[attachment=19038:cliviabe...1.6.2008.jpg]

clivia bebisar trivs i morgonsolen...
[attachment=19048:cliviabe...maj_2008.jpg]

Frökapslar mognar...
[attachment=19040:frökapsl...1.6.2008.jpg]
[attachment=19041:frökapsl...1.6.2008.jpg][attachment=19042:frökapsl...1.6.2008.
jpg]

...och lite till blommor och grönska som glädjer själen...

Det går att blomma i vatten också...

[attachment=19043:Jag_blom...maj_2008.jpg][attachment=19044:Jag_blom...maj_2008.
jpg]

två passiflora kompisar blommar i köket...
[attachment=19045:Jag_är_l...maj_2008.jpg][attachment=19046:P._Empre...1.6.2008.
jpg]
[attachment=19047:Två_komp...maj_2008.jpg]

MVH/clivia
nilssontherese
WOW vilka snygga passifloror! Och roligt med en uppdatering av tråden! Mina clivia bebisar växer på bra de med!
clivia
Tack, Therese thanks.gif, jag är mycket nyfiken på dina "kineser" och dina clivia bebisar, bilder skadar aldrig naughty.gif flirting.gif ... det var inte mycket liv i den här tråden på länge...

Här finns en till bild på min "monster" clivia som växer på annat sätt än alla andra...

[attachment=19056:monster_...1.6.2008.jpg]

Finns det någon som har erfarenheter med sådana clivior?

MVH/clivia

nilssontherese
Vilket konstigt växtsätt den hade det har jag aldrig sett innan blink.gif .
Här kommer lite bilder!
[attachment=19102:clivia_bebisar.jpg]
[attachment=19103:clivia_kapslar_gul.jpg] kapslar på gul clivia!
[attachment=19104:clivia_m...ata_lana.jpg] Clivia miniata 'Lana'
[attachment=19105:dvärg_kina_clivia.jpg] Dvärg kines clivian
[attachment=19106:varieger...a_clivia.jpg] Variegerade Kina clivian
Bassam
h

Jag har en Klivia som stor i söder fönstret hela året, och hon blomma nu med två stänglar, hon haft inte speciellt bara stanna bakom gardin på söder fönstret och få lite vatten varje två veckor,
Lycka till, H: Bassam
clivia
CITAT (nilssontherese @ 02-06-2008, 14:02) *
Vilket konstigt växtsätt den hade det har jag aldrig sett innan blink.gif .
Här kommer lite bilder!
[attachment=19102:clivia_bebisar.jpg]
[attachment=19103:clivia_kapslar_gul.jpg] kapslar på gul clivia!
[attachment=19104:clivia_m...ata_lana.jpg] Clivia miniata 'Lana'
[attachment=19105:dvärg_kina_clivia.jpg] Dvärg kines clivian
[attachment=19106:varieger...a_clivia.jpg] Variegerade Kina clivian

Grattis, Therese!!! Du har lyckats både med frön och kapslar på dina klivior tummenupp.gif Det ska vara spännande att se vilka blommor kommer du att få när du planterar dina egna gul clivia frön...I början känns det mycket jobbigt att vänta, först kapslar, sedan ett blad på cliviabebisen, det händer nästan ingenting på ett halvår ...klivior leker med vårt tålamod och testar oss....tre år är mycket lång tid i våra ögon, men fröplantor kommer med tiden att se mycket vackrare ut med sina djupgröna blad, ja, ungefär som den här treåriga daruma fröplantan...

[attachment=19151:en_3_åri...3.6.2008.jpg]

clivia kapslar är mycket fina när de mognar och byter färg till gul eller röd, dina har utvecklats mycket fint och kommer att bli stora med några frön i varje kapsel bravo.gif du kan njuta av åtminstone sex månader till...

och dina kineser, dem är jag förtjust i, mycket fina växter... happy.gif

Tack för bilder, Therese... thanks.gif thanks.gif

kompiskram.gif

MVH/clivia

clivia
CITAT (Bassam @ 02-06-2008, 18:28) *
h

Jag har en Klivia som stor i söder fönstret hela året, och hon blomma nu med två stänglar, hon haft inte speciellt bara stanna bakom gardin på söder fönstret och få lite vatten varje två veckor,
Lycka till, H: Bassam

Grattis till blommor så här års, Bassam!!! Det är inte vanligt att ha blommor i början av juni... Har du inte bild på dem?
Mina sista blommor bilder är från slutet av april...Nu är det lite lugnare tempo i clivialandet, blad och kapslar mognar...

Sista blommor på mina klivior...april 2008
[attachment=19153:Sista_bl...2.4.2008.jpg]

klivior i morgonsolen 3.6.2008
[attachment=19152:clivior_...3.6.2008.jpg]

Lycka till med dina växter!!!

MVH/clivia
Kee
Min mor berättade att en av hennes klivior blommar nu. Den står i norrfönster. En undran, måste inte blommorna pollineras med en annan plantas blommor för att bilda frökapslar?
nilssontherese
Tack clivia! Kul att bilderna uppskattades! Det blir skoj att se hur många frön som döljer sig inuti frökapslarna! De är ju så snygga med tycker jag!
I veckan väntar jag fler clivia fröer *fniss*.
clivia
CITAT (Kee @ 03-06-2008, 18:25) *
Min mor berättade att en av hennes klivior blommar nu. Den står i norrfönster. En undran, måste inte blommorna pollineras med en annan plantas blommor för att bilda frökapslar?

Inte alltid, Kee. Men det finns exemplar som inte är självpollinerande. Jag har en gul clivia som behöver pollen från en annan clivia att bilda frökapslar.

MVH/clivia
clivia
CITAT (nilssontherese @ 03-06-2008, 18:28) *
Tack clivia! Kul att bilderna uppskattades! Det blir skoj att se hur många frön som döljer sig inuti frökapslarna! De är ju så snygga med tycker jag!
I veckan väntar jag fler clivia fröer *fniss*.

Då är jag mycket, mycket, mycket nyfiken vilka sorter är på väg till dig... och var har du beställt dina frön? yes.gif yes.gif yes.gif

MVH/clivia
nilssontherese
CITAT (clivia @ 03-06-2008, 20:25) *
Då är jag mycket, mycket, mycket nyfiken vilka sorter är på väg till dig... och var har du beställt dina frön? yes.gif yes.gif yes.gif

MVH/clivia

självklart ska du få reda på vilka de är! flirting.gif
C. gardenii "Harburg Yellow Blush"
Rare habitat gardenii - The tubular florets open a pale yellow, taking on a peach blush as the florets age. [NB This is not var. citrina]
Brundell Cream X Vico Reflex (Nakamura Vico F1)
Dessa är det yahoo.gif
De är köpta av en man som heter Alick från nya zeeland yes.gif
Sedan har jag en till lev. senare hehe galning som jag är! Det ska vara:
Variegated daruma with white throat multipetal x
multipetal
fröer!!
clivia
CITAT (nilssontherese @ 04-06-2008, 09:53) *
självklart ska du få reda på vilka de är! flirting.gif
C. gardenii "Harburg Yellow Blush"
Rare habitat gardenii - The tubular florets open a pale yellow, taking on a peach blush as the florets age. [NB This is not var. citrina]
Brundell Cream X Vico Reflex (Nakamura Vico F1)
Dessa är det yahoo.gif
De är köpta av en man som heter Alick från nya zeeland yes.gif
Sedan har jag en till lev. senare hehe galning som jag är! Det ska vara:
Variegated daruma with white throat multipetal x
multipetal
fröer!!

Grattis till dem, Therese!!! Du är inte ensam i ditt samlande i alla fall... naughty.gif ...det finns också några multipetal clivior i min samling, gul gardenii har jag inte, men de är mycket fina när de är äldre och inte vanliga det ska vara spännade att vänta hur den kommer att blomma om det inte är citrina..., Brundell Cream x Vico Reflex...och variegated daruma... spännande sorter...

Jag har bara ett problem och det är att hitta plats för alla mina älskningar giggle.gif Några växer som ogräs.crazy.gif... Idag har jag planterat om en äldre clivia dam med hjälp av min man för att den är för tung, hur mycket kommer den att väga om tre, fyra år, vågar jag inte ens tänka på, ja, kanske tid att banta lite unsure.gif whist.gif

Min nioårig clivia före omplanteringen...

[attachment=19211:nioåring...4.6.2008.jpg][attachment=19212:före_omp...4.6.2008.
jpg]

Min nioårig clivia vilar efter omplanteringen... sweatingbullets.gif
[attachment=19213:efter_om...4.6.2008.jpg]

Håller tummarna för att fröna ska gro snabbt, växa och blomma max om tre år!!! yes.gif yes.gif

MVH/clivia

nilssontherese
Tack för att du håller tummarna!! Vilken monstruös planta!! w00t.gif superfin!!
Grå
CITAT (flaxss @ 03-01-2008, 20:09) *
har man dom inne åretrunt så har man dom soligt (söder-väst fönster , ev skugga dom i söderfönster )

Ojojoj.... och jag som har fått tre stora utav mamma och trodde att det var en växt som ville stå lite skumt, så de står på golvet i ett hörn. De är nog inte så glada på mig just nu. Bäst jag flyttar upp dem i ljuset när jag kommer hem. whistling.gif
DragonLady
Min clivia blommar också nu... lite senare än förra året shy.gif
Här har damen fått sig en skön dusch på bladen.
clivia
CITAT (DragonLady @ 04-07-2008, 18:13) *
Min clivia blommar också nu... lite senare än förra året shy.gif
Här har damen fått sig en skön dusch på bladen.

Bedårande skönhet, Dragon Lady, det ser man att den verkligen trivs hos dig...
Grattis till den bravo.gif

blomma.gif

MVH/clivia
DragonLady
Tack shy.gif
Kan inte så mycket om clivior så det är roligt att läsa här och lära sig.
Dessa båda är skott från moderplantan som jag fick från farmor, den kommer från holland där min farfar tog med sig den hem till farmor.
clivia
CITAT (DragonLady @ 05-07-2008, 10:07) *
Tack shy.gif
Kan inte så mycket om clivior så det är roligt att läsa här och lära sig.
Dessa båda är skott från moderplantan som jag fick från farmor, den kommer från holland där min farfar tog med sig den hem till farmor.

Du kan tillräckligt mycket om clivior redan... flirting.gif yes.gif beviset är 17 (om jag räknar rätt) praktfulla blommor som tack för din trogen omsorg och den andra friska sticklingen som bara väntar på sin tid att ge dig belöning. Sådana här växter med historia väcker alltid lite djupare känslor hos oss, de är ju nästan som familjemedlemmar, de finns här för att minnas och inte glömma...Njut av deras närvarande...

Tack för dina fina bilder! thanks.gif

rose.gif

MVH/clivia
clivia
En av mina clivior grenar sig... Jag har aldrig observerat det hos dessa växter... Finns det någon som har erfarenheter med denna tillväxt hos clivior?

Bild på den grenande clivian:
[attachment=20883:clivia_g...8.7.2008.jpg]

Min "monster" clivia med annorlunda tillväxt har vaknat till nytt liv också...
[attachment=20884:monster_...8.7.2008.jpg]

MVH/clivia
boxer2
CITAT (Elisabeth G @ 01-01-2008, 15:58) *
Hur bär du dig åt?

Jag har tre klivior (mor o två barn) som aldrig blommar. När jag köpte mamman blommade hon med det var för sju år sedan. Därefter ingenting. Någon trodde att jag vattnade för mycket så det har jag dragit ner på men inte heller det tycks hjälpa. Har testat både norr-, väster- och söderfönster med lika klent resultat. Det är tråkigt för blommorna är så vackra.

ge den gödning en gång i månaden. och mellan september och fram tilloch med februari inget vatten alls. så gör jag och min blommar en gång om året. smile.gif

CITAT (clivia @ 03-01-2008, 16:56) *
I varje kapsel kan det finnas mer än ett frö, många kapslar innehåller mer än 10. Det går bra att plantera de direkt. Titta på mina bilder:

röda kapslar:
[attachment=11179:klivia_frön_1.jpg]

frön:
[attachment=11180:klivia_frön_2.jpg]

frön efter cca 6 veckor:
[attachment=11181:klivia_frön_3.jpg]

MVH/clivia

när jag sedan fått ut fröna, hur planterar jag dom då?
clivia
boxer2,

hela tråden handlar just om förökning av klivior... det återstår bara att läsa.
Jag lägger till bilder på hur fröplantorna i olika åldrar ser ut hos mig:

clivior, fröplantor (2/2008) idag:

[attachment=22613:plantor_...ust_2008.jpg]

clivior, fröplantor (2007) idag:

[attachment=22614:ett__år_...ust_2008.jpg]

den tre år gammla clivia-fröplantan är nästan blomfärdig:

[attachment=22615:tre_år_g...ust_2008.jpg]

blomma.gif

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 13-08-2008, 09:16) *
boxer2,

hela tråden handlar just om förökning av klivior... det återstår bara att läsa.
Jag lägger till bilder på hur fröplantorna i olika åldrar ser ut hos mig:

clivior, fröplantor (2/2008) idag:

[attachment=22613:plantor_...ust_2008.jpg]

clivior, fröplantor (2007) idag:

[attachment=22614:ett__år_...ust_2008.jpg]

den tre år gammla clivia-fröplantan är nästan blomfärdig:

[attachment=22615:tre_år_g...ust_2008.jpg]

blomma.gif

MVH/clivia

ska man täcka hela fröet med vanlig blomjord eller ska fröet ligga ovanpå jorden?
nilssontherese
WOW clivia! ännu fler underbara bilder på dina bebbar!
Chivvie
Tack för ännu en underbar svit av bilder.

Köpte mig en bebis på tradera och den hade då ett pyttelitet blad. Ganska snart kom ett till, betydligt mycket större. Men nu har den stått stilla i ett par månader utan att se ut att vilja växa mer. Frökapseln har nästan torkat in helt. Brukar de uppföra sig så?

Står i ett österfönster med sol bara en liten stund på fm. Annan placering?
Har varit noga med vattning; ganska sparsam, men inte torr.
Näring? Har inte fått någon hittills efter planteringen.
Har en djup kruka (ölglas i plast med hål i) i ytterkruka.
boxer2
hur djupt ska fröna planteras?
clivia
[/quote]

Jag tror, att du kan se på bilden hur jag gör det... flirting.gif

ännu bättre på den här...
[attachment=22644:clivia_f...1.2.2008.jpg]

därmed inte sagt ett annat sätt att plantera clivia frön är fel ... bara så här funkar det för mig... shy.gif

Det finns många ouptäckta vägar, du kan experimentera... yes.gif

kram2.gif

MVH/clivia

clivia
CITAT (Chivvie @ 13-08-2008, 13:37) *
Tack för ännu en underbar svit av bilder.

Köpte mig en bebis på tradera och den hade då ett pyttelitet blad. Ganska snart kom ett till, betydligt mycket större. Men nu har den stått stilla i ett par månader utan att se ut att vilja växa mer. Frökapseln har nästan torkat in helt. Brukar de uppföra sig så?

Står i ett österfönster med sol bara en liten stund på fm. Annan placering?
Har varit noga med vattning; ganska sparsam, men inte torr.
Näring? Har inte fått någon hittills efter planteringen.
Har en djup kruka (ölglas i plast med hål i) i ytterkruka.

Det var inte så mycket att tacka för...

Ja, Chivvie, de växer inte så fort i början...Idag har jag planterat om några fröplantor från 2/2008, du kan se hur stora de är:

[attachment=22652:6_månade...ust_2008.jpg][attachment=22653:6_månade...ust_2008.
jpg]

[attachment=22654:6_månade...ust_2008.jpg][attachment=22655:6_månade...ust_2008.
jpg]

en cliviabebis från krukan med fem styck gick bort... sad.gif
[attachment=22657:en_gick_...ust_2008.jpg]

Frökapseln är nästan förbrukad...
[attachment=22659:fröet_är...ust_2008.jpg]

I krukor efter omplanteringen...
[attachment=22658:i_krukor...ust_2008.jpg]

Jag tror inte att du behöver byta placeringen eller ge näring i den här åldern, om clivian ser frisk ut, kommer den att växa förr eller senare... yes.gif

trostar.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (nilssontherese @ 13-08-2008, 11:40) *
WOW clivia! ännu fler underbara bilder på dina bebbar!

thanks.gif, Therese...

Jag är mycket nyfiken hur det går för dina... blomma.gif

MVH/clivia
Chivvie
Tack Clivia för svar med bilder. Det är roligt att se att min bebis ser ut att ligga bra till i sällskapet.
Det är exakt så som min ser ut, ett pytteblad och sedan ett som är bra mycket större.

Tog och kikade på min sedan jag skrivit förra inlägget och jag kan faktiskt se en rot i botten på krukan. Den ser ljus och fin ut. Hoppas bara den håller sig där och inte försöker rymma utanför.
Den resterande frökapseln antar jag att den får sitta kvar tills den trillar själv eller skrumpnar till bara stoft.
boxer2
CITAT (clivia @ 13-08-2008, 21:09) *

Jag tror, att du kan se på bilden hur jag gör det... flirting.gif

ännu bättre på den här...
[attachment=22644:clivia_f...1.2.2008.jpg]

därmed inte sagt ett annat sätt att plantera clivia frön är fel ... bara så här funkar det för mig... shy.gif

Det finns många ouptäckta vägar, du kan experimentera... yes.gif

kram2.gif

MVH/clivia

du lägger altså bara fröna ovanpå jorden, har jag uppfattat det rätt?
clivia
CITAT (boxer2 @ 14-08-2008, 13:46) *
du lägger altså bara fröna ovanpå jorden, har jag uppfattat det rätt?

yes.gif

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 14-08-2008, 19:08) *
yes.gif

MVH/clivia

det tar jag som ett ja smile.gif hur lång tid tar det sen innan man ser första bladet eller vad kommer först?
nilssontherese
CITAT (boxer2 @ 16-08-2008, 13:09) *
det tar jag som ett ja smile.gif hur lång tid tar det sen innan man ser första bladet eller vad kommer först?

Roten kommer först! flirting.gif sedan efter några veckor eller mer kommer första bladet.Så har det varit på mina i alla fall.
boxer2
CITAT (nilssontherese @ 16-08-2008, 13:18) *
Roten kommer först! flirting.gif sedan efter några veckor eller mer kommer första bladet.Så har det varit på mina i alla fall.

hur lång tid tar det för roten att komma? hur synlig är roten, ser man den med en gång eller måste man leta efter den? smile.gif gillar att forska med växter smile.gif
nilssontherese
CITAT (boxer2 @ 16-08-2008, 14:46) *
hur lång tid tar det för roten att komma? hur synlig är roten, ser man den med en gång eller måste man leta efter den? smile.gif gillar att forska med växter smile.gif

Roten börjar synas så fort fröet grott.Man kan se stället där roten kommer genom att det är ett "öga" alltså en antydan till vart roten bör komma.Vill man att de ska gro fortare kan man efter några dagar när fröet är varmt och fuktigt i miniväxtus pilla bort lite av hinnan runt grostället men inte precis rakt på utan runt omkring.
Roten syns tydligt så man kan inte missa den flirting.gif .
boxer2
CITAT (nilssontherese @ 16-08-2008, 15:28) *
Roten börjar synas så fort fröet grott.Man kan se stället där roten kommer genom att det är ett "öga" alltså en antydan till vart roten bör komma.Vill man att de ska gro fortare kan man efter några dagar när fröet är varmt och fuktigt i miniväxtus pilla bort lite av hinnan runt grostället men inte precis rakt på utan runt omkring.
Roten syns tydligt så man kan inte missa den flirting.gif .

miniväxthus? måsten stå i det?
går det isåfall bra med en plastpåse om krukan och några lufthål i påsen?
nilssontherese
CITAT (boxer2 @ 16-08-2008, 15:41) *
miniväxthus? måsten stå i det?
går det isåfall bra med en plastpåse om krukan och några lufthål i påsen?

Ja, det går bra det med men den ska gärna ha nån undervärme annars gror inte fröna rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon